maar je hebt geen uitstraling naar je beenquote:Op woensdag 28 december 2011 20:08 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik heb namelijk RSI. Klachten aan de Rug/nek schouders en onderarmen.
Gedeeltelijk wel gehad. Maar dat is weg.quote:Op woensdag 28 december 2011 20:10 schreef Mirjam het volgende:
[..]
maar je hebt geen uitstraling naar je been
Ik zit wel redelijk veel op de computer ja, maar dan zou ik het wel veel eerder gehad moeten hebben denk ik.quote:
Dankjewel voor de tips, mag ik vragen hoe lang je die nu hebt? En heb je precies hetzelfde als wat ik omschreven hebt? En laat je je eraan opereren, of wacht je af tot het over gaat?quote:Op woensdag 28 december 2011 20:16 schreef LittleLady het volgende:
Ja ik heb een hernia, vraag maar om een MRI scan, Fysio helpt niet is geld klopperij, of vraag om goede pijstillers laat je niet afschepen met Diclofenac, die rommel helpt toch niet en is voor ontstekingen en daar de pijnen van, niet voor zenuwpijn.
Zorg dat je warme benen en voeten houd, verder wel blijven bewegen,
Ik heb nu al 8 jaar de hernia, het komt en gaat bij mij, soms heb ik weer week dan loop ik als een schildpadje en flinke uitstraling in mijn linkerbeen, kan er dan ook haast niet op staan, bukken wil haast niet en aankleden is drama, dan doet alles zeer.quote:Op woensdag 28 december 2011 20:20 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Dankjewel voor de tips, mag ik vragen hoe lang je die nu hebt? En heb je precies hetzelfde als wat ik omschreven hebt? En laat je je eraan opereren, of wacht je af tot het over gaat?
Was dat het maar!!! Heb ik al lang uitgeprobeert.quote:
Ah, wat erg voor je! Maar wel goed van je dat je er mee kan leven en mee om gaat.quote:Op woensdag 28 december 2011 20:28 schreef LittleLady het volgende:
[..]
Ik heb nu al 8 jaar de hernia, het komt en gaat bij mij, soms heb ik weer week dan loop ik als een schildpadje en flinke uitstraling in mijn linkerbeen, kan er dan ook haast niet op staan, bukken wil haast niet en aankleden is drama, dan doet alles zeer.
Ze doen niet snel opereren, zodra de pijn wegtrekt doen ze niets meer, daarom zeg ik zorg voor een goede pijnstiller en doe gewone dingen, gewoon de dagelijkse bezigheden en wat rusten af en toe.
Ik heb een goed matras gekocht, ook een elektrische deken, zodat je in een warm bed stapt, bij warmte ontspannen spieren beter, zorg voor schoenen waar je stabiel op kan staan, zodra je geen gevoel meer hebt aan de binnenkant van de benen direct ziekenhuis bellen.
Ik heb soms dat ik niet eens kan strekken, zo pijn doet het. En dat voel ik dan in mn boven been vooral het ergst. Ik ben bang dus dat dat bij mij van toepassing is. En constant een zeurende pijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:04 schreef Atta-boy het volgende:
Als je een hernia hebt heb je vaak een soort pijnscheut in je been bij het gestrekt optillen van het been. En dan zou je het volgens het boekje als diepe schietende pijn in het onderbeen moeten voelen. Heb je dat ts?
Kan ook gewoon zijn dat het pijngebied wat uitgestraald is zonder dat het meteen een hernia is.
Wat voor klachten had je bij RSI? Ben nieuwsgierigquote:Op woensdag 28 december 2011 21:59 schreef Farenji het volgende:
Wat voor oefeningen doe je? Er zijn yoga-oefeningen die speciaal helpen om zwakke rugspieren sterker te maken en ook goed helpen tegen lage rugpijn. Een goede yoga-therapeut/docent kan je die leren. Ik heb zelf flink last van rsi gehad met daarbij onder andere ook lage rugpijn. Yoga heeft me daar vanaf geholpen (na veel andere dingen geprobeerd te hebben). Na een paar keer yoga doen merkte ik duidelijk verbetering; na een paar weken was ik er zo goed als vanaf, van alle rsi-klachten.
Wel belangrijk is dat die oefeningen met beleid en liefst onder begeleiding van een yoga-docent of therapeut gedaan moeten worden; zonder ervaring of begeleiding een beetje zelf gaan rekken en strekken kan het probleem erger maken.
Het begon met de bekende muispols, eerst rechts en toen ook links (toen ik uit noodzaak daarmee ging muizen). Toen liep het uit naar de rest van mijn armen, schouders, en uiteindelijk ook de onderrug en helemaal aan het eind heel nare nekpijn. Ik had op een gegeven moment ook krachtsverlies in mijn armen en vingers en ik merkte het met bijv gitaarspelen dat mijn motoriek achteruit ging.quote:Op woensdag 28 december 2011 22:21 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Wat voor klachten had je bij RSI? Ben nieuwsgierigIk heb sinds 5 maanden extreem zware RSI.
Onderarmen, handen, rug, nek en schouders. Van tintelen, spierkramp, gezwollen spieren tot ongecontroleerde vingerbewegingen.
Hoeft nietquote:Op zaterdag 31 december 2011 13:12 schreef Skitzofrenix het volgende:
omdat je bij een hernia dan ook gevoelloze benen/rug krijgt
maar niet altijd.quote:Op zaterdag 31 december 2011 13:16 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Volgens mijn huisarts wel :p
Moet ie weer een opfriscursus krijgenquote:Op zaterdag 31 december 2011 13:16 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Volgens mijn huisarts wel :p
Sad but true...quote:Op zaterdag 31 december 2011 13:35 schreef dotKoen het volgende:
Mag toch hopen dat een HA geen MRI LWK kan/mag aanvragen
Kut.quote:
Zijn er ook nog steeds huisartsen die benzodiazepines als 'spierverslapper' voorschrijven?quote:Op zaterdag 31 december 2011 13:40 schreef Novacek het volgende:
Ik heb van mijn huisarts diclofenac natrium en diazepam gekregen. Dit is een pijnstiller/ontstekingsremmer en spierontspanner.
Hoort er gewoon bij hoor. De hernia is dan alleen nog wat 'erger'.quote:Op zaterdag 31 december 2011 13:23 schreef Mirjam het volgende:
[..]
maar niet altijd.
bijna nooit trouwens.
zenuwpijn of uitval oke, maar gevoelloos..?
Ik kan het alleen maar afraden om een MRI te laten doen. Het is niet meer dan een diagnostisch middel voor iets dat, over het overgrote deel, toch wel vast staat.quote:Op zaterdag 31 december 2011 13:51 schreef LittleLady het volgende:
Tja ik zou echt adviseren vraag een MRI, dan weet je echt wat je hebt, want ze geven hier soms adviezen met oefeningen, ga je dat doen met een hernia verniel je alleen maar meer.
Meten is weten en weet je zeker dat je niets vernield.
Tsja, meer als adjuvante pijnmedicatie door het centrale sederende effect dan. Want het nut van benzo's bij een radiculair syndroom is mi. voldoende ontkracht.quote:Op zaterdag 31 december 2011 13:52 schreef starla het volgende:
Diazepam wordt regelmatig voorgeschreven. Bij pseudo-radiculaire pijnen gesuperponeerd op de radiculaire pijnen kan het nog wel eens helpen.
Ik ken zelfs huisartsen die prednison voorschreven bij een radiculopathie.
Hoeveel vraag is er naar McKenzie therapie?quote:Op zaterdag 31 december 2011 15:12 schreef Atta-boy het volgende:
Ik zit nu in mijn afstudeer fase fysio en heb toch genoeg mensen met een hernia gezien die wel heel goed herstellen dmv fysio.
Sorry maar wat een hoop onzin kan jij in 1 post verwerkenquote:Op zaterdag 31 december 2011 15:58 schreef LittleLady het volgende:
Nou niet van 1 iemand, heb er meerderen gesproken, die bij de fysio wegkwamen met meer klachten dan dat ze heen gingen, waarvan 1 nu zo'n beschadiging heeft dat die niet nooit meer normaal op zijn linkerbeen zal kunnen staan, je kan beter eerst vast laten stellen wat je hebt, dan dat je aan gaat lopen prutsen, waardoor denk je dat die zorg steeds duurder word, men prutst eerst lekker aan, pilletje hier pilletje daar en daarna gaat men daadwerkelijk opzoek naar de oplossing.
Daarbij sinds er flink is gesneden in vergoedingen voor fysio, gaat bijna niemand meer heen, dus elke fysiotherapeut staat zijn therapie op te hemelen.
Vraag me trouwens af wat voor MRI scan je dan hebt gehad, ik hoefde alleen maar stil te liggen en muziek te luisteren en werd netjes overeind geholpen toen ik weer uit het apperaat kwam.
Enige MRI die ik kan verzinnen is een axial load MRI.quote:Op zaterdag 31 december 2011 15:58 schreef LittleLady het volgende:
Vraag me trouwens af wat voor MRI scan je dan hebt gehad, ik hoefde alleen maar stil te liggen en muziek te luisteren en werd netjes overeind geholpen toen ik weer uit het apperaat kwam.
Dat van die vergoedingen is al heel lang geleden dus denk dat je dan lang geleden gegaan bent.quote:Op zaterdag 31 december 2011 15:58 schreef LittleLady het volgende:
Nou niet van 1 iemand, heb er meerderen gesproken, die bij de fysio wegkwamen met meer klachten dan dat ze heen gingen, waarvan 1 nu zo'n beschadiging heeft dat die niet nooit meer normaal op zijn linkerbeen zal kunnen staan, je kan beter eerst vast laten stellen wat je hebt, dan dat je aan gaat lopen prutsen, waardoor denk je dat die zorg steeds duurder word, men prutst eerst lekker aan, pilletje hier pilletje daar en daarna gaat men daadwerkelijk opzoek naar de oplossing.
Daarbij sinds er flink is gesneden in vergoedingen voor fysio, gaat bijna niemand meer heen, dus elke fysiotherapeut staat zijn therapie op te hemelen.
Nouja, het is natuurlijk een stukje diagnostiek. Een hernia is een radiologische diagnose, geen klinische. Een klinische diagnose is bijvoorbeeld: L4 radiculopathie rechts. Maar goed, dat kan ook op basis van een tumor, infecties (lyme, lues, herpes etc.), demyeliniserende aandoeningen (Guillain-Barré) etc. etc. Vaak is dat natuurlijk niet zo, maar je kan niet op basis van de klachten zeggen: dat is een hernia. Er is misschien één verschijnsel dat wel typisch voor een hernia is, en dat is toename van pijn bij zitten. Die mensen staan liever. Maar waterdicht is dat klinische gegeven natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:13 schreef Atta-boy het volgende:
Maar als je alle symptomen van een hernia hebt, wat heeft zo'n onderzoek dan verder voor nut?
TS loopt al 3 maanden met deze klachten. Dat is ongeveer de cut-off dat de gemiddelde neurochirurg bij veel pijn besluit te opereren. Let wel, er zijn 3 indicaties voor een operatie:quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:34 schreef Atta-boy het volgende:
Dat begrijp ik maar in dit geval is er geen sprake van uitval, gevoelsverlies of krachtsverlies dus is opereren zonder eerst fysio geprobeerd te hebben waarschijnlijk geen optie.
Ik denk ook dat de exacte plek niet veel uitmaakt, hoewel de hooglumbale, die vaak extraforaminaal zitten bekend staan om hun hevige pijn die moeilijk reageert op behandeling. Maar dat is meer een gevoelskwestie, ik weet niet of je dat ook in de praktijk meemaakt?quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:34 schreef Atta-boy het volgende:
Of het nou l4-l5 of l3-l4 is, het beloop en de therapie is ongeveer hetzelfde.
Sowieso is het beleid in eerste instantie conservatief met fysiotherapie zoals atta-boy zegt. Alleen komt er op een gegeven moment de vraag: 'tsja, gaat die pijn nu wel een keer spontaan over, want ik loop er al 5 maanden mee?' Dat moet goed afgestemd worden tussen patient en neuroloog/neurochirurg.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:41 schreef Mirjam het volgende:
als je een hernia eruit kunt lopen, doe dat in godsnaam.
ik ben eraan geopereerd, en dat is mis gegaan, heb nu al 3 jaar hernia-klachten
maj, wist ik dat maarquote:Op zaterdag 31 december 2011 17:47 schreef starla het volgende:
[..]
Sowieso is het beleid in eerste instantie conservatief met fysiotherapie zoals atta-boy zegt. Alleen komt er op een gegeven moment de vraag: 'tsja, gaat die pijn nu wel een keer spontaan over, want ik loop er al 5 maanden mee?' Dat moet goed afgestemd worden tussen patient en neuroloog/neurochirurg.
Wat is er precies misgegaan mirjam?
staan is wat anders dan lopen he?quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:49 schreef marcb1974 het volgende:
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken. Nu net weer in de winkel. En dat is dus met 10mg oxy-norm
Dinsdag maar een verwijzing halen voor een 2nd opinion
Lopen gaat idd wel. En meter of 100 en dan is het wel overquote:Op zaterdag 31 december 2011 17:54 schreef Mirjam het volgende:
[..]
staan is wat anders dan lopen he?
Klinkt meer als een wervelkanaalstenose dan wel recessus lateralisstenose, maar nogmaals, er zijn 345 verschillende manieren om pijn te hebben bij een hernia.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:49 schreef marcb1974 het volgende:
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken.
Wat voor andere pijnstillers slik je nog? Want alleen 10mg oxynorm zet geen zoden aan de dijk.quote:
toch proberen, in beweging blijven is essentieel.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:54 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Lopen gaat idd wel. En meter of 100 en dan is het wel over
Alleen 10mg oxynorm is een waardeloze dosering, wie schrijft dat voor?quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef marcb1974 het volgende:
Geen andere, er is niet zoveel anders voor mij.
welnee, bullshitquote:Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef marcb1974 het volgende:
Geen andere, er is niet zoveel anders voor mij.
Huisarts en neuroloog.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef starla het volgende:
[..]
Alleen 10mg oxynorm is een waardeloze dosering, wie schrijft dat voor?
Ja, probeer ik ook. Traplopen gaat nou net wel redelijk.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef Mirjam het volgende:
[..]
toch proberen, in beweging blijven is essentieel.
ikw eet dat ik ook echt op m'n kiezen heb moeten bijten om door te zetten en te blijven lopen.
en toen moest ik nog van 2 hoor met de trap naar beneden![]()
Helaas geen bullshit.quote:
Tsja, weet je, ik zie zo vaak dat huisartsen niet eens fatsoenlijk pijnstilling kunnen geven...quote:
ik kon niet traplopen vanwege ernstige uitval, ging steeds op m'n muilquote:Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ja, probeer ik ook. Traplopen gaat nou net wel redelijk.
[..]
Helaas geen bullshit.
Wat zouden ze wel moeten voorschrijven dan? Tramadol werkt niet, en dingen als diclofenac etc mag ik allemaal niet. Dan houdt het dus snel op.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef starla het volgende:
[..]
Tsja, weet je, ik zie zo vaak dat huisartsen niet eens fatsoenlijk pijnstilling kunnen geven...
Dan ben je vrij snel klaar jaquote:Op zaterdag 31 december 2011 17:57 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik kon niet traplopen vanwege ernstige uitval, ging steeds op m'n muil
een combi met oxycontin zou al meer zoden aan de dijk zetten.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:58 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wat zouden ze wel moeten voorschrijven dan? Tramadol werkt niet, en dingen als diclofenac etc mag ik allemaal niet. Dan houdt het dus snel op.
[..]
Dan ben je vrij snel klaar ja
Nou, wat dacht je van bijvoorbeeld paracetamol 500mg 4dd2 + oxycontin 20mg 2dd1 + oxynorm 5mg zo nodig 6dd1 als 'escape'quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:58 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Wat zouden ze wel moeten voorschrijven dan? Tramadol werkt niet, en dingen als diclofenac etc mag ik allemaal niet. Dan houdt het dus snel op.
Uh nee, 2 x 10 mg oxynorm als het nodig is. Maar 20 mag ook wel als het me niet bevalt. En meer dan 2 keer ook wel als het echt nodig is.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:59 schreef Mirjam het volgende:
[..]
een combi met oxycontin zou al meer zoden aan de dijk zetten.
veel zenuwpijn? lyrica (wel kutspul hoor)
en 1 x d.d. 10mg oxynorm?
verhogen
waarom niet?quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:01 schreef marcb1974 het volgende:
Ik moet oppassen wat ik er nog meer bij slik. Mag vrij veel meds niets.
Door andere medicijnen die ik moet slikken.quote:
ah, zo.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:02 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Door andere medicijnen die ik moet slikken.
Als je oxynorm mag, mag je oxycontin ook, is namelijk hetzelfde middel alleen is de eerste zonder gereguleerde afgifte en de 2de mét.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:02 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Door andere medicijnen die ik moet slikken.
Dan is dat nog een optie. Maar eerst dinsdag maar eens een verwijzing voor een andere neuroloog. En dan hopelijk snel verder.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:03 schreef starla het volgende:
[..]
Als je oxynorm mag, mag je oxycontin ook, is namelijk hetzelfde middel alleen is de eerste zonder gereguleerde afgifte en de 2de mét.
Wat zijn je verwachtingen van de andere neuroloog?quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:04 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dan is dat nog een optie. Maar eerst dinsdag maar eens een verwijzing voor een andere neuroloog. En dan hopelijk snel verder.
Een objectieve blik. En nee, die hoef ik niet meer te spreken. Iemand die zo vast zit in zijn eigen idee en weigert te luisteren ben ik vrij snel klaar mee.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:04 schreef starla het volgende:
[..]
Wat zijn je verwachtingen van de andere neuroloog?
En heb je het er al over gehad met je huidige neuroloog?
In beginsel zijn alle artsen objectief. Daar moet je iig wel van uitgaan.quote:
Dat vind ik niet helemaal billijk. Heb je al stilgestaan bij het feit dat er mogelijk in de communicatie bij jou iets misgaat?quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:06 schreef marcb1974 het volgende:
En nee, die hoef ik niet meer te spreken. Iemand die zo vast zit in zijn eigen idee en weigert te luisteren ben ik vrij snel klaar mee.
ja, dat hij echt niet wilde luisteren. Heb meer dan eens aangegeven waarom ik het er niet mee eens was. Maar hij zat zo vast in zijn idee dat het niets werd. En dan maar niet billijk, ik wil geholpen worden en niet een kant op gestuurd omdat meneer er geen zin in heeft.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:08 schreef starla het volgende:
[..]
In beginsel zijn alle artsen objectief. Daar moet je iig wel van uitgaan.
[..]
Dat vind ik niet helemaal billijk. Heb je al stilgestaan bij het feit dat er mogelijk in de communicatie bij jou iets misgaat?
In de praktijk is echt 90% l4-l5 dus die enkele keren dat ik hoger lumbale hernia's zie kan ik niet echt een uitspraak over doen omdat dat dan te veel op toeval zou berusten.quote:Op zaterdag 31 december 2011 17:40 schreef starla het volgende:
[..]
TS loopt al 3 maanden met deze klachten. Dat is ongeveer de cut-off dat de gemiddelde neurochirurg bij veel pijn besluit te opereren. Let wel, er zijn 3 indicaties voor een operatie:
1) PIJN!
2) Acute motorische uitval
3) Caudasyndroom
Alleen pijn is dus voldoende voor een operatie, mits het middels MRI is vastgesteld dat het om een hernia gaat en mits de pijnklachten lang genoeg bestaan voor de neurochirurg. Dat laatste verschilt per neurochirurg.
[..]
Ik denk ook dat de exacte plek niet veel uitmaakt, hoewel de hooglumbale, die vaak extraforaminaal zitten bekend staan om hun hevige pijn die moeilijk reageert op behandeling. Maar dat is meer een gevoelskwestie, ik weet niet of je dat ook in de praktijk meemaakt?
Dat hoor ik ook. Al zit ik in dezelfde regioquote:Op zaterdag 31 december 2011 18:39 schreef Atta-boy het volgende:
Rotterdam, weet niet in hoeverre het verschilt met de rest van NL hoor maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogelijk uit.
Het is het laatste redmiddel inderdaad, maar voor sommige patienten is dat noodzakelijk vanwege de ernstige pijn.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:39 schreef Atta-boy het volgende:
maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogenlijk uit.
Daarom moet er alleen nadere diagnostiek worden gedaan bij radiculaire klachten, niet bij aspecifieke lage rugpijn (of bij asymptomatische personen) En je verhaal beschrijft inderdaad een deel van het ontstaansmechanisme van chronische pijn, maar dat betekent niet dat je geen diagnostiek moet doen bij mensen met radiculaire klachten. Op zijn minst kun je dan aan voorlichting doen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 01:21 schreef woordgrap het volgende:
Interessante discussie over diagnostiek, behandeling en pijn.
Er vanuit gaande dat het niet om een maligne aandoening gaat, maar 'slechts' over een hernia (HNP), pseudo-radiculopathie of acute lage rugklachten (hoewel 3 maand als 'chronisch' gezien wordt), het volgende:
Over de diagnostiek m.b.v. een MRI is veel te zeggen. De vraag is: als het blijkt uit de MRI dat het een HNP is, wat zou je er dan (anders) aan doen? Het blijkt uit onderzoek dat veel 'gezonde' mensen die een MRI kregen, ook HNP's lieten zien. Maar dan zonder klachten. Ik kan mij helaas niet meer voor de geest halen welke onderzoeken dit zijn geweest. Hiermee wil ik zeggen dat een HNP wel de oorzaak van klachten kan zijn, maar het niet per se hoeft te zijn.
Het feit is, dat pijn kan voort bestaan zonder weefselschade, of met herstelde weefselschade. Aanhoudende pijn zorgt in bijna alle gevallen voor een aangepast beweegpatroon. Je zoekt een comfortabele houding waarin je het minste pijn hebt totdat je zo'n beetje alle houdingen hebt gehad. Het gevolg is dat er gedurende een periode van tijd, een andere belasting op de spieren en gewrichten komt, die op hun beurt wederom signalen naar de hersens afgeven. Grote kans dat de hersens dit interpreteren als pijn. (Ja, pijn zit in je hersens en niet in het weefsel, maar geprojecteert in het weefsel. Zie het boek Pijn van dr. Van Cranenburg). Soms wordt de pijn niet meer veroorzaakt door het weefselschade, maar door spieren en gewrichten die worden belast op een manier waar ze niet voor zijn gemaakt.
Om het bijvoorbeeld even bij de spieren te houden: er kunnen pijnlijke spierpunten ontwikkelen die het normale functioneren/bewegen bemoeilijken. Deze punten kunnen uitstralen naar de benen, alsof de klacht veroorzaakt wordt door een HNP/pseudoradiculair syndroom. (zie Travell & Simon). Tevens: puur de gedachte aan weefselschade of een foutieve ziekteperceptie kan de hersens beļnvloeden om pijn te ervaren. Een beetje kort door de bocht omschreven, want er zijn veel meer componenten die pijngewaarwording beļnvloeden.
Mijn idee: als je eenmaal de diagnose HNP hebt, zul je dat de rest van je leven onthouden en daar rekening mee houden (negatieve zin). Terwijl het niet vast staat dat een HNP in alle gevallen voor aanhoudende klachten zorgt. Het is wel makkelijk als boosdoener aan te wijzen, natuurlijk. Daarnaast heeft bijna iedereen in zijn leven minstens 1 keer een episode van (lage) rugpijn, als dat misschien een troost is.
Kunnen ze ook niet, tenminste in de achterhoek niet.quote:Op zaterdag 31 december 2011 13:35 schreef dotKoen het volgende:
Mag toch hopen dat een HA geen MRI LWK kan/mag aanvragen
Natuurlijk moet er diagnostiek worden toegepast, zeker als daar aanleiding toe is m.b.t. het klachtenpatroon of de medische (familiaire) voorgeschiedenis. Als de klachten binnen een bekend patroon vallen, lijkt het mij een duur grapje om bij iedereen aanvullend beeldmateriaal te gaan maken. Natuurlijk horen er eerst een aantal rode vlaggen anamnistisch uit gevraagd te worden.quote:Op donderdag 5 januari 2012 01:30 schreef dotKoen het volgende:
En je verhaal beschrijft inderdaad een deel van het ontstaansmechanisme van chronische pijn, maar dat betekent niet dat je geen diagnostiek moet doen bij mensen met radiculaire klachten. Op zijn minst kun je dan aan voorlichting doen.
Helaas dat veel mensen met rugklachten een ander ziekteperceptie hebben en hun rug volledig stil houden en vooral niks met de rug doen. Dat samen met het denken dat er iets heel kapot is in je rug en je maakt het herstel behoorlijk moeilijker voor jezelf.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Nou zijn alle rugklachten weer anders natuurlijk. Maar ik heb enkele keren rugklachten gehad en was er redelijk snel vanaf dankzij het zwembad. Ideale bewegingoefening. Niks forceren en steeds tegen de pijngrens aanbewegen. Bewegen, bewegen, bewegen was bij mij de oplossing. En af en toe een luchtbellenmassage in het bubbelbad.
Ja, inderdaad.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:08 schreef Atta-boy het volgende:
[..]
Helaas dat veel mensen met rugklachten een ander ziekteperceptie hebben en hun rug volledig stil houden en vooral niks met de rug doen. Dat samen met het denken dat er iets heel kapot is in je rug en je maakt het herstel behoorlijk moeilijker voor jezelf.
Het begon paar maanden geleden in mijn onder rug, toen straalde het door naar mn heup/kont/bovenbeen en tegenwoordig doet mn hele been pijn en doet mn voet ook pijn. Alleen aan de rechterkant trouwens.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:45 schreef Tanin het volgende:
Waar zit de pijn in je been TS? Je had het over "voornamelijk bovenbeen", heb je uberhaupt pijn in je onderbeen? Want zo niet kan het net zo goed je SI gewricht zijn.
Veel gevallen van SI problemen worden misgediagnosticeerd als hernia (wat niet zegt dat het in dit geval ook zo is natuurlijk...)
Verder hoeft het niet eens een hernia te zijn, maar kan het inderdaad ook door alleen spieren komen, als die drukken op de zenuwwortel, komt alleen niet zo vaak voor, en dan zou het nu toch wel minder moeten gaan worden met al die fysio.
Tot slot er is onderzoek geweest dat laat zien dat mensen met een hernia na x tijd vergelijkbare uitkomst hebben, ongeacht of ze er voor geopereerd zijn. Bij operatie geneesde ze iets sneller geloof ik, maar waren ook veel meer complicaties.
Valt reuze mee bij chiropractie. Bovendien is er juist voor lage rug klachten het meeste bewijsquote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:40 schreef dotKoen het volgende:
2000mg ibuprofen is inderdaad te veel. Elke goed pijnregime begint echter met 4 maal daags 2 tabletten paracetamol 500mg. Daarnaast tot maximaal 1200mg ibuprofen per dag.
En als je kunt kiezen uit chiropraxie, osteopathie of manuele therapie: zeker het laatste. De eerste 2 zijn vakken waar (afhankelijk van de behandelaar) ook veel niet evidence based therapie wordt gedaan.
Van wat ik weet zorgen chiropractoren ook vooe een hoge patientafhankelijkheid, hoor vaak van patienten dat ze om de zoveel weken terug moeten komen voor "een onderhoudsbeurt" zullen vast genoeg tussen zitten die wel goed zijn hoor.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 01:00 schreef Tanin het volgende:
[..]
Valt reuze mee bij chiropractie. Bovendien is er juist voor lage rug klachten het meeste bewijs
En als ik me niet vergis is er uit een onderzoek gekomen dat chiropractors het hoogste scoorden op patient-satisfaction.
Maar als ze roepen dat ze asthma en kanker kunnen genezen zit je inderdaad bij de verkeerde (waar ze vaak dan wel weer met symptoom bestrijding en pijn vermindering kunnen helpen, maar dat onderscheid wordt vaak niet goed gemaakt)
Gegeneraliseerd doen algemeen fysiotherapeuten veelal angulaire mobilisaties en manueel therapeuten, naast angulaire mobilisaties, ook rol/glij mobilisaties of manipulaties. Algemeen fysiotherapeuten mogen ook geen manipulaties doen (wel rol/glij mobilisaties).quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:19 schreef Tanin het volgende:
Ik dacht dat mobilisatie al onder manuele therapie viel?
Ok, bedankt voor de opheldering, zal zo ff opzoeken wat angulaire mobilisaties en rol/glij mobilisaties zijn, moet er nu vandoor.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:53 schreef woordgrap het volgende:
Patientsatisfaction is wel belangrijk voor de behandeling, maar zegt natuurlijk niks over de effectiviteit van een behandeling. Sinds jaar en dag is bijvoorbeeld aangetoond dat infrarood licht geen effect heeft op de (visco)elasticiteit van weefsels, zoals met vroeger dacht. Maar de warmte is natuurlijk wel prettig voor een patiėnt!
Voor het vertrouwen in de behandelaar en het effect van de behandeling is het echter wel noodzakelijk, m.i.
[..]
Gegeneraliseerd doen algemeen fysiotherapeuten veelal angulaire mobilisaties en manueel therapeuten, naast angulaire mobilisaties, ook rol/glij mobilisaties of manipulaties. Algemeen fysiotherapeuten mogen ook geen manipulaties doen (wel rol/glij mobilisaties).
Dat is sarcasme toch hoop ik?quote:
Angulaire mobilisaties is simpel gezegd het doorbewegen van een gewricht. Het gewricht maakt dan een hoek, bijv. 30 graden kniebuiging. Meestal zijn dit specifieke mobilisaties, want er zit bijvoorbeeld een beperking rond de 30 graden, dan mobiliseer je specifiek rond de 30 graden. Maar in princiepe kun je over de gehele range of motion mobiliseren, als deze het toelaat.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:57 schreef Tanin het volgende:
Ik kan er niet zo veel over vinden, maar begrijp ik het nou goed dat angulaire mobilisaties over de gehele range of motion, terwijl rol/glij mobilisaties vooral rond de anatomische postie (of desnoods een andere positie) gebeuren?
Ok bedankt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:38 schreef woordgrap het volgende:
[..]
Angulaire mobilisaties is simpel gezegd het doorbewegen van een gewricht. Het gewricht maakt dan een hoek, bijv. 30 graden kniebuiging. Meestal zijn dit specifieke mobilisaties, want er zit bijvoorbeeld een beperking rond de 30 graden, dan mobiliseer je specifiek rond de 30 graden. Maar in princiepe kun je over de gehele range of motion mobiliseren, als deze het toelaat.
A-specifieke mobilisaties vinden plaats in de ruststand (Maximum Loose Packed Position) van een gewricht, niet te verwarren met de anatomische positie. Dit zijn eigenlijk alleen maar tracties en translaties in de MLPP. Tracties en translaties hoeven niet altijd a-specifiek te zijn en in de MLPP uitgevoerd te worden.
Rol/glij (of schommel-glij / schuif-rol, zoals Atta-boy vermeldde) heeft te maken met welk botstuk van de gewrichtspartners beweegt en of deze een convex of concaaf gewrichtsoppervlakte heeft. Een rol/glij mobilisatie lijkt op een angulaire mobilisatie. Men begeleidt de rol of glij beweging die het botstuk maakt in dezelfde of tegenovergestelde richting van de beweegrichting van het botstuk, afhankelijk van de concaviteit of convexiteit van het bewegende botstuk. Vrij lastig om uit te leggen... Voor rol/glij mobilisaties heb je meer verstand van artro- en osteokinematica nodig. Iets wat een manueel therapeut over het algemeen meer heeft dan een algemeen fysiotherapeut.
Beetje offtopic onderhand, hoewel facetgewrichten van de wervels ook een upward- en downward-glide hebben, maar daar weet ik te weinig vanaf.
TS had zelf al gezegd dat de SLR pijn deed, als ik me niet vergis.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:11 schreef ForumGek het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van het gebruik van spierverslappers bij acute rugklachten met een radiculair component. Je ziet namelijk dat het lichaam de rug met spierspanning vast gaat zetten als een beschermingsmechanisme om druk op de radix te voorkomen. Wat daarvan het gevolg is is dat de LWK in ventraalflexie en lateroflexie 'en-bloc' beweegt en de van nature aanwezig lumbale lordose afvlakt. Hierdoor zie je dat op bepaalde sleutelpunten zoals de thoracolumbale overgang meer druk komt te liggen en men daar ook de klachten aan geeft.
Het is van belang dat de wervelkolom en met name de lwk weer als geheel gaat bewegen en bij het vooroverbuigen dit meer segmentaal gebeurt. Onbelaste mobilisatie van de lwk in flexie/extensie wil daarbij erg helpen om de wervelkolom als het ware 'in te sturen'. Oefeningen in ruglig (bekkenkantelel en shiften) worden daarvoor eigenlijk standaard gegeven. De spieren moeten de wervelkolom weer ondersteunen dmv de stabiliserende functie, en die neem je weg door spierverslappers te gebruiken. Veel in beweging blijven en oefenen op geleide van de klachten is het belangrijkste advies. Ga je constant op zoek naar die eindgrens gaan de spieren rondom de wervelkolom reageren door aan te spannen en bereik je het tegenovergestelde.
De discussie die hier is ontstaan is erg interessant voor mensen die er verstand van hebben, maar minder voor TS.
Niemand hier kan zeggen wat er aan de hand is, daarvoor is een volledige anamnese en onderzoek nodig, grappig dat nog niemand de SLR heeft genoemd!
Ik meende dat DotKoen iets had gemeld over spierverslappers, maar kan me vergist hebben. Over het SLR verhaal heb ik dan klaarblijkelijk heen gelezen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:36 schreef Tanin het volgende:
[..]
TS had zelf al gezegd dat de SLR pijn deed, als ik me niet vergis.
Verder klopt je verhaal helemaal, hoewel een afname van de lumbale lordosis in veel gevallen heel niet zo slecht is natuurlijken ik heb geen idee hoe je op spierverslappers komt, want ik heb het nergens zien staan? Maar dat ik ben daar ook geen voorstander (zelfs tegenstander) van
Ik hoorde gisteren trouwens dat in Engeland fysios geen diagnose mogen stellen. Is dat in Nederland ook zo?!
Een fysiotherapeut mag sinds 2006 met de ingang van Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie inderdaad een fysiotherapeutische diagnostise stellen. Geen medische, omdat een fysio paramedisch isquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:51 schreef ForumGek het volgende:
In Nederland mogen fysios wel diagnosticeren
ah, duidelijk thxquote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:05 schreef woordgrap het volgende:
[..]
Een fysiotherapeut mag sinds 2006 met de ingang van Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie inderdaad een fysiotherapeutische diagnostise stellen. Geen medische, omdat een fysio paramedisch is
Blij dat er nu wat gebeurdquote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:38 schreef Skitzofrenix het volgende:
Ik had vandaag een afspraak met een neuroloog in het ziekenhuis, en heb express geen ibuprofen ingenomen zodat ik precies kan zeggen waar en hoe de pijn is. Het is inmiddels ook al weer erger geworden trouwens, maar dat terzijde. Nadat ze mij onderzocht had dacht ze gelijk aan een hernia in de onderrug, pas over een maand kan ik een mri scan doen, om dit te bevestigen.
Als dat echt klopt, verander ik gelijk van huisarts en doe ik er alles aan om van die hernia af te komen, of om er mee om te gaan. Ik begin het namelijk spuug zat te worden en ik wil weer normaal kunnen sporten.
Helaas heb ik nu vooral pijn in mn beenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:42 schreef Tanin het volgende:
[..]
Blij dat er nu wat gebeurd
Als het inderdaad een hernia is: vooral blijven bewegen, zolang de pijn alleen in je rug zit. Rugpijn is "goed", pijn in je been slecht.
Als ze tussen een injectie en operatie in niets willen doen (wat me sterk lijkt als je naar een manueel therapeut gaat), ga dan alsjeblieft eerst bij een chiropractor/osteopaat langs, die hebben ook nog opties.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:14 schreef Skitzofrenix het volgende:
Inmiddels heb de uitslag van de mri scan gekregen; Het blijkt toch een hernia te wezen. Wel een kleine, maar ondanks dat die klein is duur het wel lang voordat die weg gaat en heb ik er toch best veel last van. Ik heb een afspraak gemaakt bij de pijnpolikliniek, voor plaatselijke pijnbestrijding (injectie) mocht het na een half jaar nog niet weg zijn, is er de optie om er aan te laten opereren. Ook is het verstandig om toch naar de fysiotherapeut te gaan, waar ik gelijk een afspraak bij heb gemaakt. Heb goede ervaringen over manuele therapie gehoord, dus ga ik dat aanvragen. Bedankt voor alle reacties!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |