abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 december 2011 @ 20:04:49 #1
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106137160
Sinds een paar maanden word ik wakker met pijn in mijn onder rug. De eerste 1,5 maand(en) ging dat vanzelf weg, maar de afgelopen 2 maanden niet. Soms is de pijn zo heftig, dat het me belemmert in de dingen die ik wil doen, en daar word ik ook lui van. Ook ben ik vaak heel erg stijf en kan ik me amper bewegen. De pijn straalt zich uit naar mijn rechter been. Ongeveer 3 weken geleden ben ik naar de huisarts geweest, die heeft me door verwezen naar een fysiotherapeut. De fysiotherapeut heeft het onderzocht en volgens hem heb ik te zwakker spieren in mijn onderug, vandaar die pijn. Nu krijg ik oefeningen om mijn rug sterker te maken, zodat de pijn weg gaat. Inmiddels ben ik 3x bij hem geweest, maar het lijkt wel of de pijn alleen maar erger word. Eeerst had ik het af en toe, nu gaat de pijn niet meer weg. OOk slik ik sinds anderhalve week ibuprofen waarmee ik nog wel met die pijn kan leven, maar dat lijkt me ook erg ongezond. Ik ben een beetje op internet gaan lezen naar ervaringen van andere mensen, maar steeds kom ik uit op een hernia. Nu wil ik niet eigenwijs zijn en geloof ik m;n fyisotherapeut heus wel, maar alleen op een mri scan kunnen ze toch bekijken of je een hernia hebt? Mijn vraag is; Zijn er hier mensen die iets aan hun rug hebben, bijv een hernia? En kan je zo precies mogelijk uitleggen wat je klachten zijn? Sowieso heb ik een nieuwe afspraak gemaakt om het hier over te hebben met m;n arts, maar ik wil toch wel zeker zijn, anders voel ik me zometeen een aansteller bij de huisarts.
Alvast bedankt voor het lezen!
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_106137283
oei
pi_106137314
Doe je veel computerwerk?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_106137356
nogmaals je huisarts bezoeken :Y
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_106137366
Ik heb namelijk RSI. Klachten aan de Rug/nek schouders en onderarmen.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_106137461
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:08 schreef CantFazeMe het volgende:
Ik heb namelijk RSI. Klachten aan de Rug/nek schouders en onderarmen.
maar je hebt geen uitstraling naar je been
pi_106137471
Huisartsen sturen je niet zo snel naar een ziekenhuis voor onderzoek :N Je bent geen aansteller als je om een duidelijkere diagnose vraagt. Ga gewoon weer naar je huisarts wat je van plan was, en vraag om die scan.
pi_106137729
quote:
14s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:10 schreef Mirjam het volgende:

[..]

maar je hebt geen uitstraling naar je been
Gedeeltelijk wel gehad. Maar dat is weg. :)
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_106137775
Ja ik heb een hernia, vraag maar om een MRI scan, Fysio helpt niet is geld klopperij, of vraag om goede pijstillers laat je niet afschepen met Diclofenac, die rommel helpt toch niet en is voor ontstekingen en daar de pijnen van, niet voor zenuwpijn.

Zorg dat je warme benen en voeten houd, verder wel blijven bewegen,
  woensdag 28 december 2011 @ 20:19:22 #10
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106137908
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:07 schreef CantFazeMe het volgende:
Doe je veel computerwerk?
Ik zit wel redelijk veel op de computer ja, maar dan zou ik het wel veel eerder gehad moeten hebben denk ik.
  woensdag 28 december 2011 @ 20:20:53 #11
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106137980
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:16 schreef LittleLady het volgende:
Ja ik heb een hernia, vraag maar om een MRI scan, Fysio helpt niet is geld klopperij, of vraag om goede pijstillers laat je niet afschepen met Diclofenac, die rommel helpt toch niet en is voor ontstekingen en daar de pijnen van, niet voor zenuwpijn.

Zorg dat je warme benen en voeten houd, verder wel blijven bewegen,
Dankjewel voor de tips, mag ik vragen hoe lang je die nu hebt? En heb je precies hetzelfde als wat ik omschreven hebt? En laat je je eraan opereren, of wacht je af tot het over gaat?
pi_106138304
Tijd voor een nieuwe matras?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_106138350
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:20 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Dankjewel voor de tips, mag ik vragen hoe lang je die nu hebt? En heb je precies hetzelfde als wat ik omschreven hebt? En laat je je eraan opereren, of wacht je af tot het over gaat?
Ik heb nu al 8 jaar de hernia, het komt en gaat bij mij, soms heb ik weer week dan loop ik als een schildpadje en flinke uitstraling in mijn linkerbeen, kan er dan ook haast niet op staan, bukken wil haast niet en aankleden is drama, dan doet alles zeer.
Ze doen niet snel opereren, zodra de pijn wegtrekt doen ze niets meer, daarom zeg ik zorg voor een goede pijnstiller en doe gewone dingen, gewoon de dagelijkse bezigheden en wat rusten af en toe.

Ik heb een goed matras gekocht, ook een elektrische deken, zodat je in een warm bed stapt, bij warmte ontspannen spieren beter, zorg voor schoenen waar je stabiel op kan staan, zodra je geen gevoel meer hebt aan de binnenkant van de benen direct ziekenhuis bellen.
pi_106138815
ik had veel baat bij deze hemden zijn wek duur maar helpen wel
ben vorig jaar door mijn rug gegaan toen die gekocht
http://www.shapewear.nl/shirts/8/hemd-grijs/
pi_106138836
wek=wel
  woensdag 28 december 2011 @ 20:43:28 #16
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_106138959
Mijn vader heeft een hernia gehad en die had ook die pijn in zijn onderrug wat uitstraalde naar zijn been.
Dat werd steeds erger, zelfs zo erg dat hij een paar maanden op bed in de woonkamer heeft gelegen omdat hij verder niets kon, wachtend op een operatie.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_106139825
Als je een hernia hebt heb je vaak een soort pijnscheut in je been bij het gestrekt optillen van het been. En dan zou je het volgens het boekje als diepe schietende pijn in het onderbeen moeten voelen. Heb je dat ts?
Kan ook gewoon zijn dat het pijngebied wat uitgestraald is zonder dat het meteen een hernia is.
Faka G
pi_106139892
Laat maar, blijkt hernia te zijn :).
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
  woensdag 28 december 2011 @ 21:23:49 #19
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106140652
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:27 schreef rekenwonder het volgende:
Tijd voor een nieuwe matras?
Was dat het maar!!! Heb ik al lang uitgeprobeert.
  woensdag 28 december 2011 @ 21:26:56 #20
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106140782
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 20:28 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Ik heb nu al 8 jaar de hernia, het komt en gaat bij mij, soms heb ik weer week dan loop ik als een schildpadje en flinke uitstraling in mijn linkerbeen, kan er dan ook haast niet op staan, bukken wil haast niet en aankleden is drama, dan doet alles zeer.
Ze doen niet snel opereren, zodra de pijn wegtrekt doen ze niets meer, daarom zeg ik zorg voor een goede pijnstiller en doe gewone dingen, gewoon de dagelijkse bezigheden en wat rusten af en toe.

Ik heb een goed matras gekocht, ook een elektrische deken, zodat je in een warm bed stapt, bij warmte ontspannen spieren beter, zorg voor schoenen waar je stabiel op kan staan, zodra je geen gevoel meer hebt aan de binnenkant van de benen direct ziekenhuis bellen.
Ah, wat erg voor je! Maar wel goed van je dat je er mee kan leven en mee om gaat.
Ik heb met slapen er ook ontzettende last van. Misschien dat ik ook even voor een electrische deken ga kijken!
  woensdag 28 december 2011 @ 21:30:10 #21
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106140921
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:04 schreef Atta-boy het volgende:
Als je een hernia hebt heb je vaak een soort pijnscheut in je been bij het gestrekt optillen van het been. En dan zou je het volgens het boekje als diepe schietende pijn in het onderbeen moeten voelen. Heb je dat ts?
Kan ook gewoon zijn dat het pijngebied wat uitgestraald is zonder dat het meteen een hernia is.
Ik heb soms dat ik niet eens kan strekken, zo pijn doet het. En dat voel ik dan in mn boven been vooral het ergst. Ik ben bang dus dat dat bij mij van toepassing is. En constant een zeurende pijn.
pi_106141778
Heb je ook pijn als je hoest, of heel hard lachen, ik moest toen naar het ziekenhuis, hier in Groningen rijd er een soort treintje, mijn moeder stond te grappen dat het net een 8 baan was, en dan langs de rontgen afdeling voor de foto, als herinnering aan de heftige rit, zag dat al helemaal voor me en moest heel hard lachen, dus dan klink het van hahahaha auw auw auw hahahaha auw auw auw.

je moet dan effe kijken, of je minder pijn hebt als je op je buik ligt en je benen hoger legt, dat je met holle rug slaapt, uiteraard wel je hoofd ook op een kussen, dat wil wel eens helpen, je buigt dan namelijk de ruggewervels aan de kant van de hernia uit elkaar, moet je effe kijken, dat je de kant van de pijn meer ruimte geeft.
pi_106142345
Wat voor oefeningen doe je? Er zijn yoga-oefeningen die speciaal helpen om zwakke rugspieren sterker te maken en ook goed helpen tegen lage rugpijn. Een goede yoga-therapeut/docent kan je die leren. Ik heb zelf flink last van rsi gehad met daarbij onder andere ook lage rugpijn. Yoga heeft me daar vanaf geholpen (na veel andere dingen geprobeerd te hebben). Na een paar keer yoga doen merkte ik duidelijk verbetering; na een paar weken was ik er zo goed als vanaf, van alle rsi-klachten.

Wel belangrijk is dat die oefeningen met beleid en liefst onder begeleiding van een yoga-docent of therapeut gedaan moeten worden; zonder ervaring of begeleiding een beetje zelf gaan rekken en strekken kan het probleem erger maken.
pi_106142511
Misschien kun je aan je houding gaan werken (goed rechtop zitten) ? Daarnaast is het bij fysio vaak zo dat het in het begin pijn doet en dat het later begint te werken
pi_106143426
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:59 schreef Farenji het volgende:
Wat voor oefeningen doe je? Er zijn yoga-oefeningen die speciaal helpen om zwakke rugspieren sterker te maken en ook goed helpen tegen lage rugpijn. Een goede yoga-therapeut/docent kan je die leren. Ik heb zelf flink last van rsi gehad met daarbij onder andere ook lage rugpijn. Yoga heeft me daar vanaf geholpen (na veel andere dingen geprobeerd te hebben). Na een paar keer yoga doen merkte ik duidelijk verbetering; na een paar weken was ik er zo goed als vanaf, van alle rsi-klachten.

Wel belangrijk is dat die oefeningen met beleid en liefst onder begeleiding van een yoga-docent of therapeut gedaan moeten worden; zonder ervaring of begeleiding een beetje zelf gaan rekken en strekken kan het probleem erger maken.
Wat voor klachten had je bij RSI? Ben nieuwsgierig ;) Ik heb sinds 5 maanden extreem zware RSI.

Onderarmen, handen, rug, nek en schouders. Van tintelen, spierkramp, gezwollen spieren tot ongecontroleerde vingerbewegingen.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_106159850
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2011 22:21 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Wat voor klachten had je bij RSI? Ben nieuwsgierig ;) Ik heb sinds 5 maanden extreem zware RSI.

Onderarmen, handen, rug, nek en schouders. Van tintelen, spierkramp, gezwollen spieren tot ongecontroleerde vingerbewegingen.
Het begon met de bekende muispols, eerst rechts en toen ook links (toen ik uit noodzaak daarmee ging muizen). Toen liep het uit naar de rest van mijn armen, schouders, en uiteindelijk ook de onderrug en helemaal aan het eind heel nare nekpijn. Ik had op een gegeven moment ook krachtsverlies in mijn armen en vingers en ik merkte het met bijv gitaarspelen dat mijn motoriek achteruit ging.

In eerste instantie kreeg ik van huisarts en arbo-arts alleen het advies om rust te houden - dit werkte voor geen meter. Fysiotherapie hielp ook nauwelijks. Ben nog een traject ingegaan waar men apparaten aan mijn lichaam ging hangen om spierspanning te meten maar dat was ook niks. Toen kreeg ik van iemand de tip om yoga te proberen, een schot in de roos.

Inmiddels zijn we een jaar of 10 verder en ik doe nog steeds aan yoga. Niet wegens de rsi want die is al heel lang weg, maar gewoon omdat yoga geweldig is, een van de beste dingen die me ooit is overkomen. Niet alleen word je er lichamelijk fit, sterk en lenig door maar je wordt je vooral heel bewust van je lichaam en geestelijk werkt het ook super ontspannend.
pi_106210336
Zoals jij je klachten beschrijft lijkt het mij inderdaad een hernia Skitzofrenix. Heb er zelf helaas ook de nodige ervaring mee en mijn advies is om toch zo actief mogelijk te blijven. Hoe meer je toegeeft aan de pijn en gaat liggen, hoe luier je wordt. Wat er weer tot leidt dat op 't gegeven moment elke inspanning teveel wordt.

Probeer, mits het gaat, je onderrug en buikspieren te trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut. Hier kan je veel baat bij hebben zowel tijdens als na een hernia.

Sterkte ermee!
pi_106241882
En ben je alweer naar de huisarts geweest?

Ik wel, heb weer nieuwe pijnstillers en die werken goed, alleen word er zo duf van.
  zaterdag 31 december 2011 @ 13:12:21 #29
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106243595
Tramadol zeker littlelady?

Ik ben inmiddels bij de huisarts langs geweest, heeft opnieuw onderzocht, maar hij denkt dat het geen hernia is, omdat je bij een hernia dan ook gevoelloze benen/rug krijgt (als ik het goed begrepen heb) en dat heb ik (gelukkig) niet, ik heb wel dat ik niet kan bewegen, maar dat is blijkbaar iets anders. En hij zegt; Mocht het wel een hernia zijn, dan kan je beter de fysio afwachten en pijnstilllers nemen. Hij wou me Tramadol geven, maar dat leek me niet verstandig met combinatie van andere medicijnen. Ik moet paracetemol en ibrufen combineren, want het blijkt dat het dan een sterker effect heeft. Daar merk ik trouwens niks van, maar het zal wel goed wezen. Het is dus afwachten, oefeningen blijven doen en pijn lijden.
pi_106243656
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:12 schreef Skitzofrenix het volgende:
omdat je bij een hernia dan ook gevoelloze benen/rug krijgt
Hoeft niet :P
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 31 december 2011 @ 13:16:29 #31
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106243770
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:13 schreef starla het volgende:

[..]

Hoeft niet :P
Volgens mijn huisarts wel :p
pi_106244099
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:16 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

maar niet altijd.
bijna nooit trouwens.
zenuwpijn of uitval oke, maar gevoelloos..?
pi_106244503
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:16 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Moet ie weer een opfriscursus krijgen ;)
pi_106244582
Wat een pruthuisarts, nou zo lang als ik een hernia heb, heb ik echt geen gevoelloze plekken gehad,, ik heb een combinatie pil van tramadol en parachetamol, daar hoef ik nu niets bij te slikken, en fysio is helemaal niet goed met een hernia, als je een hernia hebt moet je de belans tussen je dagelijkse dingen en je rust zien te vinden, om voorbeeld te geven, vanmorgen was opgehangen, de afwas gedaan en de vloer gedaan, dan begint het te zeuren en neem ik rust, is het zeuren weg, dan effe met de hond lopen.

Fysio geeft oefeningen waar je niets aan hebt, ja dat je mag betalen, maar bij hernia en fysio geeft soms ook dat het nog erger word, dat grapje flikten ze de eerste keer bij me.

Ga maar vragen om een MRI scan en voor die tijd ga jij niet naar fysio, je betaald je al scheel aan de zorg verzekering dus dan kan jij best een MRi scan krijgen, en ibru is een ontstekingsremmer en daar een pijnstiller voor.
pi_106244693
Mag toch hopen dat een HA geen MRI LWK kan/mag aanvragen :')
pi_106244936
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:35 schreef dotKoen het volgende:
Sad but true... ;(
  zaterdag 31 december 2011 @ 13:40:45 #37
350845 Novacek
Fok.. ruk forum.. :-(
pi_106244942
Hoi Skitzofrenix,

Ik heb al een aantal keer last gehad van mijn onderrug. De spieren in mijn onderrug verkrampte met het gevolg dat ik scheef stond. (te ver naar links). Ook had ik moeite met opstaan en stond dan wat meer voorover gebukt en kon de rug moeilijk strekken. Daarnaast een licht pijnlijke uitstraling naar mijn linker been. Ik heb van mijn huisarts diclofenac natrium en diazepam gekregen. Dit is een pijnstiller/ontstekingsremmer en spierontspanner. Naast deze medicatie en de volgende oefeningen:

- Ga op je rug liggen, armen plat op de grond naast het lichaam en maak een fietsende beweging in de lucht.
- Beweeg je heupen in een draaiende beweging waarbij je je armen op de zij kant zet. Hou de rug recht.
- Neem een kruipende houding aan, (voeten, knieen en handen op de grond). Beweeg je kont als een hond die zijn staart kwispeld. Van links naar rechts. Maak de rug ook hol en bol, maar niet te extreem.

Dit heeft bij flink geholpen. Af en toe nog wel wat last van mijn onderrug. Wellicht heb ik ook te zwakke onderrug spieren daar ik bureau werk doe. Ik let goed op mijn houding en probeer goed recht te zitten.

Toen ik de eerste keer last heb gehad ben ik ook naar de fysio gegaan. Dit heeft voor mij echter weinig geholpen. De pijn werd eerst erger voordat deze verdween. Ik kan je enkel aanraden om de bovenstaande oefeningen te doen. Veel beterschap. Hopelijk heb je wat aan mijn post.
Dit was de druppel... wat Mij betreft kan Fok de tiephus krijgen. (Ik kwam toch enkel voor FP maar nu zum kotsen..)
pi_106245029
Hij kan je door verwijzen he, dat is ideaal, ik was zo blij toen bekend werd wat het was, want dan kan je er rekening mee houden en er goed naar handelen en dan is er prima mee te leven, kan gewoon alles.

En de huisarts van mijn man heeft mijn man ook toen door gestuurt voor een MRI, onder druk van mij, dat was overgens omdat ik er heilig van overtuigd was dat zijn kanker toen was uitgezaaid in zijn rug, hij kreeg namelijk soort aanvallen in zijn benen, trillen en ook vreemde tintelingen, mijn vermoeden was dus wel goed, hij had toen een gezwel van 2,5 cm bij zijn ruggegraat.
pi_106245144
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:40 schreef starla het volgende:

[..]

Sad but true... ;(
Kut.
quote:
3s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:40 schreef Novacek het volgende:
Ik heb van mijn huisarts diclofenac natrium en diazepam gekregen. Dit is een pijnstiller/ontstekingsremmer en spierontspanner.
Zijn er ook nog steeds huisartsen die benzodiazepines als 'spierverslapper' voorschrijven?
pi_106245219
Ik heb meerdere hernia's nu :')

Maar wat wil je? Het advies is toch rust. Gecontroleerd bewegen en indien nodig pillen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_106245320
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:23 schreef Mirjam het volgende:

[..]

maar niet altijd.
bijna nooit trouwens.
zenuwpijn of uitval oke, maar gevoelloos..?
Hoort er gewoon bij hoor. De hernia is dan alleen nog wat 'erger'.
pi_106245471
Tja ik zou echt adviseren vraag een MRI, dan weet je echt wat je hebt, want ze geven hier soms adviezen met oefeningen, ga je dat doen met een hernia verniel je alleen maar meer.

Meten is weten en weet je zeker dat je niets vernield.
pi_106245489
Diazepam wordt regelmatig voorgeschreven. Bij pseudo-radiculaire pijnen gesuperponeerd op de radiculaire pijnen kan het nog wel eens helpen.

Ik ken zelfs huisartsen die prednison voorschreven bij een radiculopathie.
pi_106245592
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:51 schreef LittleLady het volgende:
Tja ik zou echt adviseren vraag een MRI, dan weet je echt wat je hebt, want ze geven hier soms adviezen met oefeningen, ga je dat doen met een hernia verniel je alleen maar meer.

Meten is weten en weet je zeker dat je niets vernield.
Ik kan het alleen maar afraden om een MRI te laten doen. Het is niet meer dan een diagnostisch middel voor iets dat, over het overgrote deel, toch wel vast staat.

Erger nog, de MRI heeft mij een nieuwe hernia opgeleverd :')
pi_106245685
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:52 schreef starla het volgende:
Diazepam wordt regelmatig voorgeschreven. Bij pseudo-radiculaire pijnen gesuperponeerd op de radiculaire pijnen kan het nog wel eens helpen.

Ik ken zelfs huisartsen die prednison voorschreven bij een radiculopathie.
Tsja, meer als adjuvante pijnmedicatie door het centrale sederende effect dan. Want het nut van benzo's bij een radiculair syndroom is mi. voldoende ontkracht.
pi_106248946
Wat wil je met een mri bereiken? Er zijn ook zat mensen waarbij en via een mri een hernia te zien is, en er nooit last van hebben (of gehad hebben)
Zelfde als dat verhaal dat een fysio het alleen maar erger maakt. Zoiets word gebaseerd op een verhaal van één iemand die hier een negatieve ervaring mee gehad heeft. Kan ook nog eens zijn dat het gewoon een slechte fysio is geweest.
Ik zit nu in mijn afstudeer fase fysio en heb toch genoeg mensen met een hernia gezien die wel heel goed herstellen dmv fysio. Zie ik vaker als mensen waarbij het slechter gaat.
Een goede fysio zal sowieso afspraken maken over de therapie en als het beloop afwijkt terugsturen naar de huisarts.
Dat geldklopperij verhaal slaat sowieso nergens op want als je een goede verzekering hebt krijg je alles gewoon vergoed.
Als je echt zo'n slechte ervaring hebt met fysio zal ik toch echt een andere fysio opzoeken.
Faka G
pi_106249182
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:12 schreef Atta-boy het volgende:
Ik zit nu in mijn afstudeer fase fysio en heb toch genoeg mensen met een hernia gezien die wel heel goed herstellen dmv fysio.
Hoeveel vraag is er naar McKenzie therapie?
pi_106249371
Van patienten zelf geen :9 via verwijzingen staat het er ook niet direct bij omdat er meestal wel vanuit gegaan word dat je de juiste therapie gebruikt bij de klachten van patienten.
Faka G
pi_106250969
Nou niet van 1 iemand, heb er meerderen gesproken, die bij de fysio wegkwamen met meer klachten dan dat ze heen gingen, waarvan 1 nu zo'n beschadiging heeft dat die niet nooit meer normaal op zijn linkerbeen zal kunnen staan, je kan beter eerst vast laten stellen wat je hebt, dan dat je aan gaat lopen prutsen, waardoor denk je dat die zorg steeds duurder word, men prutst eerst lekker aan, pilletje hier pilletje daar en daarna gaat men daadwerkelijk opzoek naar de oplossing.
Daarbij sinds er flink is gesneden in vergoedingen voor fysio, gaat bijna niemand meer heen, dus elke fysiotherapeut staat zijn therapie op te hemelen.

Vraag me trouwens af wat voor MRI scan je dan hebt gehad, ik hoefde alleen maar stil te liggen en muziek te luisteren en werd netjes overeind geholpen toen ik weer uit het apperaat kwam.
pi_106251340
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:58 schreef LittleLady het volgende:
Nou niet van 1 iemand, heb er meerderen gesproken, die bij de fysio wegkwamen met meer klachten dan dat ze heen gingen, waarvan 1 nu zo'n beschadiging heeft dat die niet nooit meer normaal op zijn linkerbeen zal kunnen staan, je kan beter eerst vast laten stellen wat je hebt, dan dat je aan gaat lopen prutsen, waardoor denk je dat die zorg steeds duurder word, men prutst eerst lekker aan, pilletje hier pilletje daar en daarna gaat men daadwerkelijk opzoek naar de oplossing.
Daarbij sinds er flink is gesneden in vergoedingen voor fysio, gaat bijna niemand meer heen, dus elke fysiotherapeut staat zijn therapie op te hemelen.

Vraag me trouwens af wat voor MRI scan je dan hebt gehad, ik hoefde alleen maar stil te liggen en muziek te luisteren en werd netjes overeind geholpen toen ik weer uit het apperaat kwam.
Sorry maar wat een hoop onzin kan jij in 1 post verwerken -O-
pi_106251611
quote:

Enige MRI die ik kan verzinnen is een axial load MRI.
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:05:30 #52
350845 Novacek
Fok.. ruk forum.. :-(
pi_106254166
dotKoen:[b]
[quote]
Zijn er ook nog steeds huisartsen die benzodiazepines als 'spierverslapper' voorschrijven?
[/quote]

[quote]
Diazepam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend, vermindert angstgevoelens en beļnvloedt de overdracht van elektrische prikkels in de hersenen.

Artsen schrijven het voor bij angstgevoelens en gespannenheid, paniekstoornissen, slapeloosheid, alcoholontwenning,[b]spierkrampen
, epilepsie en onrust.
[/quote]

Zo gek is dat toch niet als je last heb van je onderrug? Of zou je zelf een ander medicijn voorschrijven ?
Dit was de druppel... wat Mij betreft kan Fok de tiephus krijgen. (Ik kwam toch enkel voor FP maar nu zum kotsen..)
pi_106254505
quote:

Dat van die vergoedingen is al heel lang geleden dus denk dat je dan lang geleden gegaan bent.
Een hernia is heel makkelijk vast te stellen dmv lichamelijk onderzoek dus een (goede) fysio zal nooit zomaar aan gaan kloten zonder een idee te hebben van wat er speelt.
Ik zei ook niet dat ik een MRI gehad heb of dat die pijnlijk is. Maar als je alle symptomen van een hernia hebt, wat heeft zo'n onderzoek dan verder voor nut?
Er zijn zat mensen die geen tot weinig klachten hebben waar veel te zien is en er zijn zat mensen die veel klachten hebben maar waar weinig of niks te zien is. Het herstel gaat er verder niet sneller of langzamer van.
Faka G
pi_106254930
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:13 schreef Atta-boy het volgende:
Maar als je alle symptomen van een hernia hebt, wat heeft zo'n onderzoek dan verder voor nut?
Nouja, het is natuurlijk een stukje diagnostiek. Een hernia is een radiologische diagnose, geen klinische. Een klinische diagnose is bijvoorbeeld: L4 radiculopathie rechts. Maar goed, dat kan ook op basis van een tumor, infecties (lyme, lues, herpes etc.), demyeliniserende aandoeningen (Guillain-Barré) etc. etc. Vaak is dat natuurlijk niet zo, maar je kan niet op basis van de klachten zeggen: dat is een hernia. Er is misschien één verschijnsel dat wel typisch voor een hernia is, en dat is toename van pijn bij zitten. Die mensen staan liever. Maar waterdicht is dat klinische gegeven natuurlijk niet.

Bovendien heb je beeldvorming nodig bij persisterende klachten zodat de neurochirurg eventueel kan opereren. En last but not least, de mensen weten 100% zeker wat er aan de hand is, dat is ook belangrijk.
pi_106255477
Dat begrijp ik maar in dit geval is er geen sprake van uitval, gevoelsverlies of krachtsverlies dus is opereren zonder eerst fysio geprobeerd te hebben waarschijnlijk geen optie.
Voor fysio behandeling is er na het stellen van diagnose verder niet echt een meerwaarde aan de plek van de hernia.
Of het nou l4-l5 of l3-l4 is, het beloop en de therapie is ongeveer hetzelfde.
Faka G
pi_106255718
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:34 schreef Atta-boy het volgende:
Dat begrijp ik maar in dit geval is er geen sprake van uitval, gevoelsverlies of krachtsverlies dus is opereren zonder eerst fysio geprobeerd te hebben waarschijnlijk geen optie.
TS loopt al 3 maanden met deze klachten. Dat is ongeveer de cut-off dat de gemiddelde neurochirurg bij veel pijn besluit te opereren. Let wel, er zijn 3 indicaties voor een operatie:
1) PIJN!
2) Acute motorische uitval
3) Caudasyndroom

Alleen pijn is dus voldoende voor een operatie, mits het middels MRI is vastgesteld dat het om een hernia gaat en mits de pijnklachten lang genoeg bestaan voor de neurochirurg. Dat laatste verschilt per neurochirurg.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:34 schreef Atta-boy het volgende:
Of het nou l4-l5 of l3-l4 is, het beloop en de therapie is ongeveer hetzelfde.
Ik denk ook dat de exacte plek niet veel uitmaakt, hoewel de hooglumbale, die vaak extraforaminaal zitten bekend staan om hun hevige pijn die moeilijk reageert op behandeling. Maar dat is meer een gevoelskwestie, ik weet niet of je dat ook in de praktijk meemaakt?
pi_106255750
als je een hernia eruit kunt lopen, doe dat in godsnaam.
ik ben eraan geopereerd, en dat is mis gegaan, heb nu al 3 jaar hernia-klachten
pi_106255964
quote:
4s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:41 schreef Mirjam het volgende:
als je een hernia eruit kunt lopen, doe dat in godsnaam.
ik ben eraan geopereerd, en dat is mis gegaan, heb nu al 3 jaar hernia-klachten
Sowieso is het beleid in eerste instantie conservatief met fysiotherapie zoals atta-boy zegt. Alleen komt er op een gegeven moment de vraag: 'tsja, gaat die pijn nu wel een keer spontaan over, want ik loop er al 5 maanden mee?' Dat moet goed afgestemd worden tussen patient en neuroloog/neurochirurg.

Wat is er precies misgegaan mirjam?
pi_106256023
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken. Nu net weer in de winkel. En dat is dus met 10mg oxy-norm :')

Dinsdag maar een verwijzing halen voor een 2nd opinion :X
pi_106256229
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:47 schreef starla het volgende:

[..]

Sowieso is het beleid in eerste instantie conservatief met fysiotherapie zoals atta-boy zegt. Alleen komt er op een gegeven moment de vraag: 'tsja, gaat die pijn nu wel een keer spontaan over, want ik loop er al 5 maanden mee?' Dat moet goed afgestemd worden tussen patient en neuroloog/neurochirurg.

Wat is er precies misgegaan mirjam?
maj, wist ik dat maar
ik heb nog steeds ernstige rugklachten, zenuwpijn en uitval in m'n been
pi_106256240
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:49 schreef marcb1974 het volgende:
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken. Nu net weer in de winkel. En dat is dus met 10mg oxy-norm :')

Dinsdag maar een verwijzing halen voor een 2nd opinion :X
staan is wat anders dan lopen he?
pi_106256272
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:54 schreef Mirjam het volgende:

[..]

staan is wat anders dan lopen he?
Lopen gaat idd wel. En meter of 100 en dan is het wel over :X
pi_106256284
quote:
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken.
Klinkt meer als een wervelkanaalstenose dan wel recessus lateralisstenose, maar nogmaals, er zijn 345 verschillende manieren om pijn te hebben bij een hernia.

quote:
En dat is dus met 10mg oxy-norm :')
Wat voor andere pijnstillers slik je nog? Want alleen 10mg oxynorm zet geen zoden aan de dijk.
pi_106256312
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:54 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Lopen gaat idd wel. En meter of 100 en dan is het wel over :X
toch proberen, in beweging blijven is essentieel.
ikw eet dat ik ook echt op m'n kiezen heb moeten bijten om door te zetten en te blijven lopen.
en toen moest ik nog van 2 hoor met de trap naar beneden :') :X
pi_106256323
Geen andere, er is niet zoveel anders voor mij.
pi_106256350
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef marcb1974 het volgende:
Alleen 10mg oxynorm is een waardeloze dosering, wie schrijft dat voor?
pi_106256360
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef marcb1974 het volgende:
welnee, bullshit
pi_106256363
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef starla het volgende:

[..]

Alleen 10mg oxynorm is een waardeloze dosering, wie schrijft dat voor?
Huisarts en neuroloog.
pi_106256396
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef Mirjam het volgende:

[..]

toch proberen, in beweging blijven is essentieel.
ikw eet dat ik ook echt op m'n kiezen heb moeten bijten om door te zetten en te blijven lopen.
en toen moest ik nog van 2 hoor met de trap naar beneden :') :X
Ja, probeer ik ook. Traplopen gaat nou net wel redelijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef Mirjam het volgende:

[..]

welnee, bullshit
Helaas geen bullshit.
pi_106256408
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Huisarts en neuroloog.
Tsja, weet je, ik zie zo vaak dat huisartsen niet eens fatsoenlijk pijnstilling kunnen geven...
pi_106256424
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ja, probeer ik ook. Traplopen gaat nou net wel redelijk.

[..]

Helaas geen bullshit.
ik kon niet traplopen vanwege ernstige uitval, ging steeds op m'n muil :')
pi_106256473
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef starla het volgende:

[..]

Tsja, weet je, ik zie zo vaak dat huisartsen niet eens fatsoenlijk pijnstilling kunnen geven...
Wat zouden ze wel moeten voorschrijven dan? Tramadol werkt niet, en dingen als diclofenac etc mag ik allemaal niet. Dan houdt het dus snel op.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:57 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ik kon niet traplopen vanwege ernstige uitval, ging steeds op m'n muil :')
Dan ben je vrij snel klaar ja :X
pi_106256520
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:58 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Wat zouden ze wel moeten voorschrijven dan? Tramadol werkt niet, en dingen als diclofenac etc mag ik allemaal niet. Dan houdt het dus snel op.

[..]

Dan ben je vrij snel klaar ja :X
een combi met oxycontin zou al meer zoden aan de dijk zetten.
veel zenuwpijn? lyrica (wel kutspul hoor)
en 1 x d.d. 10mg oxynorm?
verhogen
pi_106256530
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:58 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Nou, wat dacht je van bijvoorbeeld paracetamol 500mg 4dd2 + oxycontin 20mg 2dd1 + oxynorm 5mg zo nodig 6dd1 als 'escape'
pi_106256588
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:59 schreef Mirjam het volgende:

[..]

een combi met oxycontin zou al meer zoden aan de dijk zetten.
veel zenuwpijn? lyrica (wel kutspul hoor)
en 1 x d.d. 10mg oxynorm?
verhogen
Uh nee, 2 x 10 mg oxynorm als het nodig is. Maar 20 mag ook wel als het me niet bevalt. En meer dan 2 keer ook wel als het echt nodig is.

Ik moet oppassen wat ik er nog meer bij slik. Mag vrij veel meds niets.
pi_106256619
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:01 schreef marcb1974 het volgende:

Ik moet oppassen wat ik er nog meer bij slik. Mag vrij veel meds niets.
waarom niet?
pi_106256637
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:01 schreef Mirjam het volgende:

[..]

waarom niet?
Door andere medicijnen die ik moet slikken.
pi_106256649
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:02 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

ah, zo.
ik slik ook vrij veel, maar alles paste wel hoor, valt altijd wel weer mee
pi_106256672
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:02 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Als je oxynorm mag, mag je oxycontin ook, is namelijk hetzelfde middel alleen is de eerste zonder gereguleerde afgifte en de 2de mét.
pi_106256720
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:03 schreef starla het volgende:

[..]

Als je oxynorm mag, mag je oxycontin ook, is namelijk hetzelfde middel alleen is de eerste zonder gereguleerde afgifte en de 2de mét.
Dan is dat nog een optie. Maar eerst dinsdag maar eens een verwijzing voor een andere neuroloog. En dan hopelijk snel verder.
pi_106256741
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:04 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Dan is dat nog een optie. Maar eerst dinsdag maar eens een verwijzing voor een andere neuroloog. En dan hopelijk snel verder.
Wat zijn je verwachtingen van de andere neuroloog?

En heb je het er al over gehad met je huidige neuroloog?
pi_106256805
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:04 schreef starla het volgende:

[..]

Wat zijn je verwachtingen van de andere neuroloog?

En heb je het er al over gehad met je huidige neuroloog?
Een objectieve blik. En nee, die hoef ik niet meer te spreken. Iemand die zo vast zit in zijn eigen idee en weigert te luisteren ben ik vrij snel klaar mee.
pi_106256877
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:06 schreef marcb1974 het volgende:
Een objectieve blik.
In beginsel zijn alle artsen objectief. Daar moet je iig wel van uitgaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:06 schreef marcb1974 het volgende:
En nee, die hoef ik niet meer te spreken. Iemand die zo vast zit in zijn eigen idee en weigert te luisteren ben ik vrij snel klaar mee.
Dat vind ik niet helemaal billijk. Heb je al stilgestaan bij het feit dat er mogelijk in de communicatie bij jou iets misgaat?
pi_106256970
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:08 schreef starla het volgende:

[..]

In beginsel zijn alle artsen objectief. Daar moet je iig wel van uitgaan.

[..]

Dat vind ik niet helemaal billijk. Heb je al stilgestaan bij het feit dat er mogelijk in de communicatie bij jou iets misgaat?
ja, dat hij echt niet wilde luisteren. Heb meer dan eens aangegeven waarom ik het er niet mee eens was. Maar hij zat zo vast in zijn idee dat het niets werd. En dan maar niet billijk, ik wil geholpen worden en niet een kant op gestuurd omdat meneer er geen zin in heeft.

Vond hem echt zeer arrogant, ben toch nog wel even bezig geweest met dat 'gesprek'.
pi_106257127
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:40 schreef starla het volgende:

[..]

TS loopt al 3 maanden met deze klachten. Dat is ongeveer de cut-off dat de gemiddelde neurochirurg bij veel pijn besluit te opereren. Let wel, er zijn 3 indicaties voor een operatie:
1) PIJN!
2) Acute motorische uitval
3) Caudasyndroom

Alleen pijn is dus voldoende voor een operatie, mits het middels MRI is vastgesteld dat het om een hernia gaat en mits de pijnklachten lang genoeg bestaan voor de neurochirurg. Dat laatste verschilt per neurochirurg.

[..]

Ik denk ook dat de exacte plek niet veel uitmaakt, hoewel de hooglumbale, die vaak extraforaminaal zitten bekend staan om hun hevige pijn die moeilijk reageert op behandeling. Maar dat is meer een gevoelskwestie, ik weet niet of je dat ook in de praktijk meemaakt?
In de praktijk is echt 90% l4-l5 dus die enkele keren dat ik hoger lumbale hernia's zie kan ik niet echt een uitspraak over doen omdat dat dan te veel op toeval zou berusten.
Hier in de buurt is het van veel ziekenhuizen de regel om pas te gaan opereren bij echt uitval en vrijwel niet bij alleen pijnklachten ivm complicaties die soms vervelender zijn als eventuele restklachten
Faka G
pi_106257479
Ja, je hebt de complicatierisico's, maar pijn is ook niet fijn :)

Welke regio zit je als ik vragen mag?
pi_106258050
Rotterdam, weet niet in hoeverre het verschilt met de rest van NL hoor maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogelijk uit.
Faka G
pi_106258111
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:39 schreef Atta-boy het volgende:
Rotterdam, weet niet in hoeverre het verschilt met de rest van NL hoor maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogelijk uit.
Dat hoor ik ook. Al zit ik in dezelfde regio ;)
pi_106258182
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:39 schreef Atta-boy het volgende:
maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogenlijk uit.
Het is het laatste redmiddel inderdaad, maar voor sommige patienten is dat noodzakelijk vanwege de ernstige pijn.
pi_106258443
Er lijkt wel een onderscheid gemaakt te worden op leeftijd. Als ik om me heen kijk en hoor van anderen is het grofweg onder de 50 is wachten en boven de 50 veel sneller een operatie.
pi_106259307
Dat is mijn indruk niet.
  zondag 1 januari 2012 @ 19:57:28 #92
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106285156
Wat zijn de risico's van zo'n operatie dan?
pi_106285306
Zoals bij veel operaties: nabloedingen, infecties of géén effect op de klachten.

Heel theoretisch kunnen ze de zenuwen beschadigen.
pi_106285620
En het risico op littekenvorming. Waardoor je sneller een nieuwe hernia hebt.
pi_106286081
Littekenvorming krijg je altijd, maar dat leidt niet sneller tot een hernia. Het kan wel op de zenuwwortel drukken waardoor je dezelfde klachten krijgt. De exacte getallen weet ik niet, maar in ongeveer 10 % van de gevallen is een nieuwe operatie nodig (įlle gevallen, dus ook incluis nieuwe hernia's).
pi_106286134
Dat is toch niet wat de neuroloog bij mij zei. Er is wel zeker een hoger risico door littekenvorming op een nieuwe hernia.
pi_106286319
Nee, hij bedoelt zeker te zeggen dat het risico op die klachten hoger is dan in vergelijking met de gezonde populatie. En, dat mensen met een hernia ook altijd een hoger risico zullen hebben op een nieuwe hernia.

Dit staat LOS van het risico op een nieuwe hernia DOOR littekenweefsel. Als je de pathofysiologie opzoekt van hoe nu een hernia ontstaat, kun je dit ook niet rijmen met de aanwezigheid van littekenweefsel.
pi_106424639
Interessante discussie over diagnostiek, behandeling en pijn.

Er vanuit gaande dat het niet om een maligne aandoening gaat, maar 'slechts' over een hernia (HNP), pseudo-radiculopathie of acute lage rugklachten (hoewel 3 maand als 'chronisch' gezien wordt), het volgende:

Over de diagnostiek m.b.v. een MRI is veel te zeggen. De vraag is: als het blijkt uit de MRI dat het een HNP is, wat zou je er dan (anders) aan doen? Het blijkt uit onderzoek dat veel 'gezonde' mensen die een MRI kregen, ook HNP's lieten zien. Maar dan zonder klachten. Ik kan mij helaas niet meer voor de geest halen welke onderzoeken dit zijn geweest. Hiermee wil ik zeggen dat een HNP wel de oorzaak van klachten kan zijn, maar het niet per se hoeft te zijn.

Het feit is, dat pijn kan voort bestaan zonder weefselschade, of met herstelde weefselschade. Aanhoudende pijn zorgt in bijna alle gevallen voor een aangepast beweegpatroon. Je zoekt een comfortabele houding waarin je het minste pijn hebt totdat je zo'n beetje alle houdingen hebt gehad. Het gevolg is dat er gedurende een periode van tijd, een andere belasting op de spieren en gewrichten komt, die op hun beurt wederom signalen naar de hersens afgeven. Grote kans dat de hersens dit interpreteren als pijn. (Ja, pijn zit in je hersens en niet in het weefsel, maar geprojecteert in het weefsel. Zie het boek Pijn van dr. Van Cranenburg). Soms wordt de pijn niet meer veroorzaakt door het weefselschade, maar door spieren en gewrichten die worden belast op een manier waar ze niet voor zijn gemaakt.

Om het bijvoorbeeld even bij de spieren te houden: er kunnen pijnlijke spierpunten ontwikkelen die het normale functioneren/bewegen bemoeilijken. Deze punten kunnen uitstralen naar de benen, alsof de klacht veroorzaakt wordt door een HNP/pseudoradiculair syndroom. (zie Travell & Simon). Tevens: puur de gedachte aan weefselschade of een foutieve ziekteperceptie kan de hersens beļnvloeden om pijn te ervaren. Een beetje kort door de bocht omschreven, want er zijn veel meer componenten die pijngewaarwording beļnvloeden.

Mijn idee: als je eenmaal de diagnose HNP hebt, zul je dat de rest van je leven onthouden en daar rekening mee houden (negatieve zin). Terwijl het niet vast staat dat een HNP in alle gevallen voor aanhoudende klachten zorgt. Het is wel makkelijk als boosdoener aan te wijzen, natuurlijk. Daarnaast heeft bijna iedereen in zijn leven minstens 1 keer een episode van (lage) rugpijn, als dat misschien een troost is.

mvg
pi_106424896
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 01:21 schreef woordgrap het volgende:
Interessante discussie over diagnostiek, behandeling en pijn.

Er vanuit gaande dat het niet om een maligne aandoening gaat, maar 'slechts' over een hernia (HNP), pseudo-radiculopathie of acute lage rugklachten (hoewel 3 maand als 'chronisch' gezien wordt), het volgende:

Over de diagnostiek m.b.v. een MRI is veel te zeggen. De vraag is: als het blijkt uit de MRI dat het een HNP is, wat zou je er dan (anders) aan doen? Het blijkt uit onderzoek dat veel 'gezonde' mensen die een MRI kregen, ook HNP's lieten zien. Maar dan zonder klachten. Ik kan mij helaas niet meer voor de geest halen welke onderzoeken dit zijn geweest. Hiermee wil ik zeggen dat een HNP wel de oorzaak van klachten kan zijn, maar het niet per se hoeft te zijn.

Het feit is, dat pijn kan voort bestaan zonder weefselschade, of met herstelde weefselschade. Aanhoudende pijn zorgt in bijna alle gevallen voor een aangepast beweegpatroon. Je zoekt een comfortabele houding waarin je het minste pijn hebt totdat je zo'n beetje alle houdingen hebt gehad. Het gevolg is dat er gedurende een periode van tijd, een andere belasting op de spieren en gewrichten komt, die op hun beurt wederom signalen naar de hersens afgeven. Grote kans dat de hersens dit interpreteren als pijn. (Ja, pijn zit in je hersens en niet in het weefsel, maar geprojecteert in het weefsel. Zie het boek Pijn van dr. Van Cranenburg). Soms wordt de pijn niet meer veroorzaakt door het weefselschade, maar door spieren en gewrichten die worden belast op een manier waar ze niet voor zijn gemaakt.

Om het bijvoorbeeld even bij de spieren te houden: er kunnen pijnlijke spierpunten ontwikkelen die het normale functioneren/bewegen bemoeilijken. Deze punten kunnen uitstralen naar de benen, alsof de klacht veroorzaakt wordt door een HNP/pseudoradiculair syndroom. (zie Travell & Simon). Tevens: puur de gedachte aan weefselschade of een foutieve ziekteperceptie kan de hersens beļnvloeden om pijn te ervaren. Een beetje kort door de bocht omschreven, want er zijn veel meer componenten die pijngewaarwording beļnvloeden.

Mijn idee: als je eenmaal de diagnose HNP hebt, zul je dat de rest van je leven onthouden en daar rekening mee houden (negatieve zin). Terwijl het niet vast staat dat een HNP in alle gevallen voor aanhoudende klachten zorgt. Het is wel makkelijk als boosdoener aan te wijzen, natuurlijk. Daarnaast heeft bijna iedereen in zijn leven minstens 1 keer een episode van (lage) rugpijn, als dat misschien een troost is.
Daarom moet er alleen nadere diagnostiek worden gedaan bij radiculaire klachten, niet bij aspecifieke lage rugpijn (of bij asymptomatische personen) En je verhaal beschrijft inderdaad een deel van het ontstaansmechanisme van chronische pijn, maar dat betekent niet dat je geen diagnostiek moet doen bij mensen met radiculaire klachten. Op zijn minst kun je dan aan voorlichting doen.

Daarnaast, als iemand radiculaire klachten heeft en een duidelijke radixcompressie die overeenkomt met de kliniek, dan mag men er van uit gaan dat het dan om een symptomatische HNP gaat.
  donderdag 5 januari 2012 @ 09:51:45 #100
208890 June.
Seriously?
pi_106429384
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:35 schreef dotKoen het volgende:
Kunnen ze ook niet, tenminste in de achterhoek niet.
Shine bright like a diamond.
pi_106442108
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 01:30 schreef dotKoen het volgende:

En je verhaal beschrijft inderdaad een deel van het ontstaansmechanisme van chronische pijn, maar dat betekent niet dat je geen diagnostiek moet doen bij mensen met radiculaire klachten. Op zijn minst kun je dan aan voorlichting doen.

Natuurlijk moet er diagnostiek worden toegepast, zeker als daar aanleiding toe is m.b.t. het klachtenpatroon of de medische (familiaire) voorgeschiedenis. Als de klachten binnen een bekend patroon vallen, lijkt het mij een duur grapje om bij iedereen aanvullend beeldmateriaal te gaan maken. Natuurlijk horen er eerst een aantal rode vlaggen anamnistisch uit gevraagd te worden.

Ik vraag mij persoonlijk af wat de meerwaarde voor de patiėnt is van een dergelijke diagnose, als de klachten al binnen een bekend patroon vallen, zonder rode vlaggen. Ik acht de kans groot dat een dergelijke diagnose de ziekteperceptie negatief beļnvloed, terwijl niet is vast gesteld dat, bijvoorbeeld, een HNP voor aanhoudende klachten zorgt. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat patiėnten niet mogen weten wat er aan de hand is met hun lichaam. Jij slaat dan ook, denk ik, de spijker op z'n kop met de voorlichting, die m.i. onafscheidelijk met de diagnostiek samen zou moeten gaan om inzicht te geven en foutieve ziektepercepties te veranderen.

Maar wie zou de voorlichting moeten geven?
pi_106442184
De neuroloog natuurlijk.
pi_106443861
Nou zijn alle rugklachten weer anders natuurlijk. Maar ik heb enkele keren rugklachten gehad en was er redelijk snel vanaf dankzij het zwembad. Ideale bewegingoefening. Niks forceren en steeds tegen de pijngrens aanbewegen. Bewegen, bewegen, bewegen was bij mij de oplossing. En af en toe een luchtbellenmassage in het bubbelbad.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 5 januari 2012 @ 16:45:27 #104
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106443966
Waar zit de pijn in je been TS? Je had het over "voornamelijk bovenbeen", heb je uberhaupt pijn in je onderbeen? Want zo niet kan het net zo goed je SI gewricht zijn.
Veel gevallen van SI problemen worden misgediagnosticeerd als hernia (wat niet zegt dat het in dit geval ook zo is natuurlijk...)

Verder hoeft het niet eens een hernia te zijn, maar kan het inderdaad ook door alleen spieren komen, als die drukken op de zenuwwortel, komt alleen niet zo vaak voor, en dan zou het nu toch wel minder moeten gaan worden met al die fysio.

Tot slot er is onderzoek geweest dat laat zien dat mensen met een hernia na x tijd vergelijkbare uitkomst hebben, ongeacht of ze er voor geopereerd zijn. Bij operatie geneesde ze iets sneller geloof ik, maar waren ook veel meer complicaties.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanin op 05-01-2012 17:10:32 ]
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_106445108
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Nou zijn alle rugklachten weer anders natuurlijk. Maar ik heb enkele keren rugklachten gehad en was er redelijk snel vanaf dankzij het zwembad. Ideale bewegingoefening. Niks forceren en steeds tegen de pijngrens aanbewegen. Bewegen, bewegen, bewegen was bij mij de oplossing. En af en toe een luchtbellenmassage in het bubbelbad.
Helaas dat veel mensen met rugklachten een ander ziekteperceptie hebben en hun rug volledig stil houden en vooral niks met de rug doen. Dat samen met het denken dat er iets heel kapot is in je rug en je maakt het herstel behoorlijk moeilijker voor jezelf.
Faka G
  donderdag 5 januari 2012 @ 17:09:46 #106
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106445152
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:08 schreef Atta-boy het volgende:

[..]

Helaas dat veel mensen met rugklachten een ander ziekteperceptie hebben en hun rug volledig stil houden en vooral niks met de rug doen. Dat samen met het denken dat er iets heel kapot is in je rug en je maakt het herstel behoorlijk moeilijker voor jezelf.
Ja, inderdaad.

Zolang de pijn in je rug zit, en niet ergens anders, is beweging goed, hoe vervelend ook.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  donderdag 5 januari 2012 @ 20:48:21 #107
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106455994
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:45 schreef Tanin het volgende:
Waar zit de pijn in je been TS? Je had het over "voornamelijk bovenbeen", heb je uberhaupt pijn in je onderbeen? Want zo niet kan het net zo goed je SI gewricht zijn.
Veel gevallen van SI problemen worden misgediagnosticeerd als hernia (wat niet zegt dat het in dit geval ook zo is natuurlijk...)

Verder hoeft het niet eens een hernia te zijn, maar kan het inderdaad ook door alleen spieren komen, als die drukken op de zenuwwortel, komt alleen niet zo vaak voor, en dan zou het nu toch wel minder moeten gaan worden met al die fysio.

Tot slot er is onderzoek geweest dat laat zien dat mensen met een hernia na x tijd vergelijkbare uitkomst hebben, ongeacht of ze er voor geopereerd zijn. Bij operatie geneesde ze iets sneller geloof ik, maar waren ook veel meer complicaties.
Het begon paar maanden geleden in mijn onder rug, toen straalde het door naar mn heup/kont/bovenbeen en tegenwoordig doet mn hele been pijn en doet mn voet ook pijn. Alleen aan de rechterkant trouwens.
Inmiddels heb ik een doorverwijzing voor het ziekenhuis, mochten ze niks vinden qua hernia etc. ben ik alleen maar gerustgesteld. Het is voor mij ook meer om me gerust te stellen, hoe vaak om mij heen hoor ik wel niet dat ze bij de dokter komen met hoofdpijn, geeft de dokter een recept voor ibuprofen en blijkt het een tumor te wezen. Oke, natuurlijk heb ik geen kanker, maar ik geeft dit maar als voorbeeld dat de arts het niet altijd goed heeft.
Ik laat m'n bloed ook gelijk onderzoeken. Ik voel in ieder geval aan dat er iets niet goed is met m'n lichaam, dus kan ik het maar beter goed laten onderzoeken.
  donderdag 5 januari 2012 @ 20:57:27 #108
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106456568
Bedankt weer voor de reacties.

Ik moet zeggen dat als ik beweeg (bijv op mn werk) dat ik dan minder last van mn rug hebt, of het nou door het bewegen komt of door afleiding, weet ik niet. Maar ik probeer wel zoveel mogelijk normaal te leven, maar dan wel met gemiddeld 10x ubuprofen op een dag.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:28:55 #109
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106466888
Probeer je ibuprofen gebruik te matigen, desnoods 5x ibuprofen en 5x paracetamol (wat eigenlijk al te veel is, maar beter dan 10x ibuprofen).

Ik zou toch je SI gewricht laten nakijken, zeker als ze niets vinden betreft hernias. Pijn die minder wordt bij beweging komt veel voor bij SI problemen. Een chiropractor/osteopaat/manueel therapeut kan je er dan als het goed is vanaf helpen (maar ook voor hen zal de eerste stap waarschijnlijk zijn nagaan of dit geen hernia is).
pi_106467351
2000mg ibuprofen is inderdaad te veel. Elke goed pijnregime begint echter met 4 maal daags 2 tabletten paracetamol 500mg. Daarnaast tot maximaal 1200mg ibuprofen per dag.

En als je kunt kiezen uit chiropraxie, osteopathie of manuele therapie: zeker het laatste. De eerste 2 zijn vakken waar (afhankelijk van de behandelaar) ook veel niet evidence based therapie wordt gedaan.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 01:00:08 #111
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106468045
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:40 schreef dotKoen het volgende:
2000mg ibuprofen is inderdaad te veel. Elke goed pijnregime begint echter met 4 maal daags 2 tabletten paracetamol 500mg. Daarnaast tot maximaal 1200mg ibuprofen per dag.

En als je kunt kiezen uit chiropraxie, osteopathie of manuele therapie: zeker het laatste. De eerste 2 zijn vakken waar (afhankelijk van de behandelaar) ook veel niet evidence based therapie wordt gedaan.
Valt reuze mee bij chiropractie. Bovendien is er juist voor lage rug klachten het meeste bewijs ;)
En als ik me niet vergis is er uit een onderzoek gekomen dat chiropractors het hoogste scoorden op patient-satisfaction.

Maar als ze roepen dat ze asthma en kanker kunnen genezen zit je inderdaad bij de verkeerde (waar ze vaak dan wel weer met symptoom bestrijding en pijn vermindering kunnen helpen, maar dat onderscheid wordt vaak niet goed gemaakt)
pi_106471837
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 01:00 schreef Tanin het volgende:

[..]

Valt reuze mee bij chiropractie. Bovendien is er juist voor lage rug klachten het meeste bewijs ;)
En als ik me niet vergis is er uit een onderzoek gekomen dat chiropractors het hoogste scoorden op patient-satisfaction.

Maar als ze roepen dat ze asthma en kanker kunnen genezen zit je inderdaad bij de verkeerde (waar ze vaak dan wel weer met symptoom bestrijding en pijn vermindering kunnen helpen, maar dat onderscheid wordt vaak niet goed gemaakt)
Van wat ik weet zorgen chiropractoren ook vooe een hoge patientafhankelijkheid, hoor vaak van patienten dat ze om de zoveel weken terug moeten komen voor "een onderhoudsbeurt" zullen vast genoeg tussen zitten die wel goed zijn hoor.
Dit in combinatie met de hogere complicaties die na chiropractie optreden zou ik voor manuele therapie gaan als je kan kiezen.
Met si klachten kun je ook gewoon naar de fysio btw :)
Faka G
  vrijdag 6 januari 2012 @ 11:59:31 #113
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106476968
Mjah, patienten maken zichzelf afhankelijk. De keuze is vaak je houding/matras/slaapgewoontes/levenstijl veranderen en dagelijks oefeningen doen, OF eens in de zoveel weken een onderhoudsbeurt. Je weet zelf waarschijnlijk ook wel waar menig patient voor kiest.
Al ben ik het met je eens dat veel chiropractoren iets te makkelijk accepteren dat hun patient liever terugkomt.

En ik weet niet over welke complicaties je het hebt? Spierpijn is na een dag of hoogstens 2 in principe weg. De kans op een herseninfarct is na een bezoek aan de chiropractor net zo hoog als na een bezoek aan de huisarts.
Mensen met een herseninfarct dat op het punt staat te gebeuren hebben vaak last van hoofdpijn en gaan naar de chiropractor (of huisarts), die het niet oppikt, hen behandeld en vervolgens krijgen ze dat infarct dat toch wel was gebeurd. Daar hebben chiropractoren geen schuld aan (behalve eventueel aan het niet herkennen van, maar daar wordt tegenwoordig veel meer op gelet).
Daarnaast is het bewezen dat je haar wassen bij de kapper meer druk uitoefent op de vertebrale slagader dan een chiropractie behandeling, en beiden zitten ver onder de maximale druk die een slagader kan hebben.

Wat doet een fysio voor je SI dan, want met alleen oefeningen redt je het niet altijd.
pi_106478246
Had ooit een onderzoek gelezen over complicaties na behandelen van een aantal beroepen. Daar scoorde chiropractie een stuk hoger als de rest op bepaalde complicaties. Is verder geen één op één relatie maar dat ism het niet stimuleren van patientafhankelijkheid zou ik zelf voor een andere behandelwijze kiezen.
Fysio kan gewoon mobiliseren wat op langere termijn hetzelfde effect heeft tov manuele therapie. Tijdsduur is alleen wat langer in principe.
Faka G
  vrijdag 6 januari 2012 @ 16:19:49 #115
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106487309
Je weet zeker niet meer waar je dat onderzoek gevonden hebt? Ik zou dat best wel willen lezen :)

En je moet kiezen waar je je prettig bij voelt. Ik voel me prettig bij een chiropractor.

Ik dacht dat mobilisatie al onder manuele therapie viel?
pi_106491582
Patientsatisfaction is wel belangrijk voor de behandeling, maar zegt natuurlijk niks over de effectiviteit van een behandeling. Sinds jaar en dag is bijvoorbeeld aangetoond dat infrarood licht geen effect heeft op de (visco)elasticiteit van weefsels, zoals met vroeger dacht. Maar de warmte is natuurlijk wel prettig voor een patiėnt!

Voor het vertrouwen in de behandelaar en het effect van de behandeling is het echter wel noodzakelijk, m.i.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:19 schreef Tanin het volgende:

Ik dacht dat mobilisatie al onder manuele therapie viel?

Gegeneraliseerd doen algemeen fysiotherapeuten veelal angulaire mobilisaties en manueel therapeuten, naast angulaire mobilisaties, ook rol/glij mobilisaties of manipulaties. Algemeen fysiotherapeuten mogen ook geen manipulaties doen (wel rol/glij mobilisaties).
  vrijdag 6 januari 2012 @ 17:57:47 #117
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106491738
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:53 schreef woordgrap het volgende:
Patientsatisfaction is wel belangrijk voor de behandeling, maar zegt natuurlijk niks over de effectiviteit van een behandeling. Sinds jaar en dag is bijvoorbeeld aangetoond dat infrarood licht geen effect heeft op de (visco)elasticiteit van weefsels, zoals met vroeger dacht. Maar de warmte is natuurlijk wel prettig voor een patiėnt!

Voor het vertrouwen in de behandelaar en het effect van de behandeling is het echter wel noodzakelijk, m.i.

[..]

Gegeneraliseerd doen algemeen fysiotherapeuten veelal angulaire mobilisaties en manueel therapeuten, naast angulaire mobilisaties, ook rol/glij mobilisaties of manipulaties. Algemeen fysiotherapeuten mogen ook geen manipulaties doen (wel rol/glij mobilisaties).
Ok, bedankt voor de opheldering, zal zo ff opzoeken wat angulaire mobilisaties en rol/glij mobilisaties zijn, moet er nu vandoor.

Edit:
Ik kan er niet zo veel over vinden, maar begrijp ik het nou goed dat angulaire mobilisaties over de gehele range of motion, terwijl rol/glij mobilisaties vooral rond de anatomische postie (of desnoods een andere positie) gebeuren?

[ Bericht 9% gewijzigd door Tanin op 06-01-2012 18:52:57 ]
pi_106502789
Volgens mij is het schommel glij en rol schuif toch?
Is het verloop van een beweging in het gewricht, vb in de schouder: de bovenarm maakt een schommelbeweging waarbij de schouderkop in de kom een glij beweging maakt. Meestal is de schuif of glij beweging idd aan het einde van de beweging het meest aanwezig.
Kan miss zijn dat je mobilisatie met manuele therapie verwarde door engelstalige literatuur, daar word het bewegen in een gewricht (dus ook mobiliseren) meestal geduid als manual therapy.
Ik weet jammer genoeg niet meer wat het onderzoek te vinden is. Iemand had een keer een kopietje dat ie me liet zien vandaar dat ik verder ook de preciese details niet meer weet.
Faka G
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:31:33 #119
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106508609
Jammer maar kan gebeuren. En ik schaarde mobilisatie inderdaad onder manuele therapie, zoals mij in het Engels geleerd is :D
pi_106519320
Dan zou een fysiotherapeut wel heel weinig mogen doen :9
Faka G
pi_106523276
Deadliften.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 16:39:43 #122
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106527845
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:02 schreef 16meter het volgende:
Deadliften.
Dat is sarcasme toch hoop ik?
pi_106528180
Ja. ;) Al kan het sommige problemen met een zwakke onderrug wel oplossen.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 16:57:48 #124
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106528378
en sich niet, maar in een goed samengesteld programma wel ja, alleen niet voor een acute (en inmiddels chronische) hernia helaas
pi_106529579
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:57 schreef Tanin het volgende:
Ik kan er niet zo veel over vinden, maar begrijp ik het nou goed dat angulaire mobilisaties over de gehele range of motion, terwijl rol/glij mobilisaties vooral rond de anatomische postie (of desnoods een andere positie) gebeuren?
Angulaire mobilisaties is simpel gezegd het doorbewegen van een gewricht. Het gewricht maakt dan een hoek, bijv. 30 graden kniebuiging. Meestal zijn dit specifieke mobilisaties, want er zit bijvoorbeeld een beperking rond de 30 graden, dan mobiliseer je specifiek rond de 30 graden. Maar in princiepe kun je over de gehele range of motion mobiliseren, als deze het toelaat.

A-specifieke mobilisaties vinden plaats in de ruststand (Maximum Loose Packed Position) van een gewricht, niet te verwarren met de anatomische positie. Dit zijn eigenlijk alleen maar tracties en translaties in de MLPP. Tracties en translaties hoeven niet altijd a-specifiek te zijn en in de MLPP uitgevoerd te worden.

Rol/glij (of schommel-glij / schuif-rol, zoals Atta-boy vermeldde) heeft te maken met welk botstuk van de gewrichtspartners beweegt en of deze een convex of concaaf gewrichtsoppervlakte heeft. Een rol/glij mobilisatie lijkt op een angulaire mobilisatie. Men begeleidt de rol of glij beweging die het botstuk maakt in dezelfde of tegenovergestelde richting van de beweegrichting van het botstuk, afhankelijk van de concaviteit of convexiteit van het bewegende botstuk. Vrij lastig om uit te leggen... Voor rol/glij mobilisaties heb je meer verstand van artro- en osteokinematica nodig. Iets wat een manueel therapeut over het algemeen meer heeft dan een algemeen fysiotherapeut.

Beetje offtopic onderhand, hoewel facetgewrichten van de wervels ook een upward- en downward-glide hebben, maar daar weet ik te weinig vanaf.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:42:42 #126
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106529694
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:38 schreef woordgrap het volgende:

[..]

Angulaire mobilisaties is simpel gezegd het doorbewegen van een gewricht. Het gewricht maakt dan een hoek, bijv. 30 graden kniebuiging. Meestal zijn dit specifieke mobilisaties, want er zit bijvoorbeeld een beperking rond de 30 graden, dan mobiliseer je specifiek rond de 30 graden. Maar in princiepe kun je over de gehele range of motion mobiliseren, als deze het toelaat.

A-specifieke mobilisaties vinden plaats in de ruststand (Maximum Loose Packed Position) van een gewricht, niet te verwarren met de anatomische positie. Dit zijn eigenlijk alleen maar tracties en translaties in de MLPP. Tracties en translaties hoeven niet altijd a-specifiek te zijn en in de MLPP uitgevoerd te worden.

Rol/glij (of schommel-glij / schuif-rol, zoals Atta-boy vermeldde) heeft te maken met welk botstuk van de gewrichtspartners beweegt en of deze een convex of concaaf gewrichtsoppervlakte heeft. Een rol/glij mobilisatie lijkt op een angulaire mobilisatie. Men begeleidt de rol of glij beweging die het botstuk maakt in dezelfde of tegenovergestelde richting van de beweegrichting van het botstuk, afhankelijk van de concaviteit of convexiteit van het bewegende botstuk. Vrij lastig om uit te leggen... Voor rol/glij mobilisaties heb je meer verstand van artro- en osteokinematica nodig. Iets wat een manueel therapeut over het algemeen meer heeft dan een algemeen fysiotherapeut.

Beetje offtopic onderhand, hoewel facetgewrichten van de wervels ook een upward- en downward-glide hebben, maar daar weet ik te weinig vanaf.
Ok bedankt.

Het vervelende van de facet gewrichten is ook nog dat ze allemaal anders zijn, zeker als je neck met middenrug en onderrug gaat vergelijken. Maar daar weet een chiropractor dan weer meer van ;)
pi_106530226
die verdoemde facetgewrichten ;p
pi_106530596
Ik ben trouwens geen voorstander van het gebruik van spierverslappers bij acute rugklachten met een radiculair component. Je ziet namelijk dat het lichaam de rug met spierspanning vast gaat zetten als een beschermingsmechanisme om druk op de radix te voorkomen. Wat daarvan het gevolg is is dat de LWK in ventraalflexie en lateroflexie 'en-bloc' beweegt en de van nature aanwezig lumbale lordose afvlakt. Hierdoor zie je dat op bepaalde sleutelpunten zoals de thoracolumbale overgang meer druk komt te liggen en men daar ook de klachten aan geeft.

Het is van belang dat de wervelkolom en met name de lwk weer als geheel gaat bewegen en bij het vooroverbuigen dit meer segmentaal gebeurt. Onbelaste mobilisatie van de lwk in flexie/extensie wil daarbij erg helpen om de wervelkolom als het ware 'in te sturen'. Oefeningen in ruglig (bekkenkantelel en shiften) worden daarvoor eigenlijk standaard gegeven. De spieren moeten de wervelkolom weer ondersteunen dmv de stabiliserende functie, en die neem je weg door spierverslappers te gebruiken. Veel in beweging blijven en oefenen op geleide van de klachten is het belangrijkste advies. Ga je constant op zoek naar die eindgrens gaan de spieren rondom de wervelkolom reageren door aan te spannen en bereik je het tegenovergestelde.

De discussie die hier is ontstaan is erg interessant voor mensen die er verstand van hebben, maar minder voor TS.

Niemand hier kan zeggen wat er aan de hand is, daarvoor is een volledige anamnese en onderzoek nodig, grappig dat nog niemand de SLR heeft genoemd! :)
Fingerspitzgefühl
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:36:16 #129
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106531490
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:11 schreef ForumGek het volgende:
Ik ben trouwens geen voorstander van het gebruik van spierverslappers bij acute rugklachten met een radiculair component. Je ziet namelijk dat het lichaam de rug met spierspanning vast gaat zetten als een beschermingsmechanisme om druk op de radix te voorkomen. Wat daarvan het gevolg is is dat de LWK in ventraalflexie en lateroflexie 'en-bloc' beweegt en de van nature aanwezig lumbale lordose afvlakt. Hierdoor zie je dat op bepaalde sleutelpunten zoals de thoracolumbale overgang meer druk komt te liggen en men daar ook de klachten aan geeft.

Het is van belang dat de wervelkolom en met name de lwk weer als geheel gaat bewegen en bij het vooroverbuigen dit meer segmentaal gebeurt. Onbelaste mobilisatie van de lwk in flexie/extensie wil daarbij erg helpen om de wervelkolom als het ware 'in te sturen'. Oefeningen in ruglig (bekkenkantelel en shiften) worden daarvoor eigenlijk standaard gegeven. De spieren moeten de wervelkolom weer ondersteunen dmv de stabiliserende functie, en die neem je weg door spierverslappers te gebruiken. Veel in beweging blijven en oefenen op geleide van de klachten is het belangrijkste advies. Ga je constant op zoek naar die eindgrens gaan de spieren rondom de wervelkolom reageren door aan te spannen en bereik je het tegenovergestelde.

De discussie die hier is ontstaan is erg interessant voor mensen die er verstand van hebben, maar minder voor TS.

Niemand hier kan zeggen wat er aan de hand is, daarvoor is een volledige anamnese en onderzoek nodig, grappig dat nog niemand de SLR heeft genoemd! :)
TS had zelf al gezegd dat de SLR pijn deed, als ik me niet vergis.

Verder klopt je verhaal helemaal, hoewel een afname van de lumbale lordosis in veel gevallen heel niet zo slecht is natuurlijk :D en ik heb geen idee hoe je op spierverslappers komt, want ik heb het nergens zien staan? Maar dat ik ben daar ook geen voorstander (zelfs tegenstander) van

Ik hoorde gisteren trouwens dat in Engeland fysios geen diagnose mogen stellen. Is dat in Nederland ook zo?!
pi_106531991
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:36 schreef Tanin het volgende:

[..]

TS had zelf al gezegd dat de SLR pijn deed, als ik me niet vergis.

Verder klopt je verhaal helemaal, hoewel een afname van de lumbale lordosis in veel gevallen heel niet zo slecht is natuurlijk :D en ik heb geen idee hoe je op spierverslappers komt, want ik heb het nergens zien staan? Maar dat ik ben daar ook geen voorstander (zelfs tegenstander) van

Ik hoorde gisteren trouwens dat in Engeland fysios geen diagnose mogen stellen. Is dat in Nederland ook zo?!
Ik meende dat DotKoen iets had gemeld over spierverslappers, maar kan me vergist hebben. Over het SLR verhaal heb ik dan klaarblijkelijk heen gelezen.

In Nederland mogen fysios wel diagnosticeren, dit moet ook haast wel aangezien je sinds 2006 geen verwijzing meer nodig hebt om bij de fysio te komen. Daardoor moet je tijdens de screening ook vragen naar rode/gele/blauwe vlaggen en moet je aan de hand van anamnese en onderzoek nagaan of er een pluis/niet-pluis gevoel is en bij niet-pluis even overleggen met de huisarts en anders terugsturen naar de huisarts om zodoende 'groen-licht' te krijgen voor je kunt starten met de behandeling.

Het blijft in mijn ogen heel belangrijk dat de huisarts een centraal punt is in het geheel...wat het voor hem/haar niet makkelijker maakt. Bij veel patiėnten die op verwijzing van de huisarts komen is vaak geen onderzoek gedaan, de diagnose die op de verwijzing staat is dan ook vaak erg sumier of mag met een korreltje zout genomen worden.

Een HNP of verdenking daarvan moet altijd teruggestuurd worden naar de huisarts voor verdere diagnostiek. Grote kans dat je een periode later een verwijzing van de neuroloog of huisarts met diagnose HNP met het niveau erbij krijgt. :)
Fingerspitzgefühl
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:00:48 #131
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_106532351
Ja, ik vond het al zo vreemd. Dan gaat de huisarts een beetje zitten diagnosticeren voor een fysio, terwijl die de ballen verstand er van heeft (wat natuurlijk niet erg is, hij heeft genoeg verstand van andere zaken...)

Mjah, meestal kun je aan de symptomen wel zien welk niveau die hernia zit natuurlijk
pi_106534854
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:51 schreef ForumGek het volgende:

In Nederland mogen fysios wel diagnosticeren

Een fysiotherapeut mag sinds 2006 met de ingang van Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie inderdaad een fysiotherapeutische diagnostise stellen. Geen medische, omdat een fysio paramedisch is ;)
pi_106535890
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 20:05 schreef woordgrap het volgende:

[..]

Een fysiotherapeut mag sinds 2006 met de ingang van Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie inderdaad een fysiotherapeutische diagnostise stellen. Geen medische, omdat een fysio paramedisch is ;)
ah, duidelijk thx :)
Fingerspitzgefühl
pi_106542570
Ik had ts wel gevraagd hoe hij reageerde als hij horizontaal lag en zijn been gestrekt optrekt. Daarmee bedoelde ik idd de SLR maar ik nam aan dat ts die naam niet zo veel zegt :9
Training van de MTA wil ook nog veel helpen bij dit soort klachten omdat de lumbale gewrichten dan beter gepositioneerd blijven tijdens bewegen.
Faka G
  dinsdag 24 januari 2012 @ 14:38:49 #135
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_107179526
Ik had vandaag een afspraak met een neuroloog in het ziekenhuis, en heb express geen ibuprofen ingenomen zodat ik precies kan zeggen waar en hoe de pijn is. Het is inmiddels ook al weer erger geworden trouwens, maar dat terzijde. Nadat ze mij onderzocht had dacht ze gelijk aan een hernia in de onderrug, pas over een maand kan ik een mri scan doen, om dit te bevestigen.
Als dat echt klopt, verander ik gelijk van huisarts en doe ik er alles aan om van die hernia af te komen, of om er mee om te gaan. Ik begin het namelijk spuug zat te worden en ik wil weer normaal kunnen sporten.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 14:42:41 #136
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_107179653
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 14:38 schreef Skitzofrenix het volgende:
Ik had vandaag een afspraak met een neuroloog in het ziekenhuis, en heb express geen ibuprofen ingenomen zodat ik precies kan zeggen waar en hoe de pijn is. Het is inmiddels ook al weer erger geworden trouwens, maar dat terzijde. Nadat ze mij onderzocht had dacht ze gelijk aan een hernia in de onderrug, pas over een maand kan ik een mri scan doen, om dit te bevestigen.
Als dat echt klopt, verander ik gelijk van huisarts en doe ik er alles aan om van die hernia af te komen, of om er mee om te gaan. Ik begin het namelijk spuug zat te worden en ik wil weer normaal kunnen sporten.
Blij dat er nu wat gebeurd :)

Als het inderdaad een hernia is: vooral blijven bewegen, zolang de pijn alleen in je rug zit. Rugpijn is "goed", pijn in je been slecht.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 14:46:06 #137
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_107179808
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 14:42 schreef Tanin het volgende:

[..]

Blij dat er nu wat gebeurd :)

Als het inderdaad een hernia is: vooral blijven bewegen, zolang de pijn alleen in je rug zit. Rugpijn is "goed", pijn in je been slecht.
Helaas heb ik nu vooral pijn in mn been :(
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:14:42 #138
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_109037076
Inmiddels heb de uitslag van de mri scan gekregen; Het blijkt toch een hernia te wezen. Wel een kleine, maar ondanks dat die klein is duur het wel lang voordat die weg gaat en heb ik er toch best veel last van. Ik heb een afspraak gemaakt bij de pijnpolikliniek, voor plaatselijke pijnbestrijding (injectie) mocht het na een half jaar nog niet weg zijn, is er de optie om er aan te laten opereren. Ook is het verstandig om toch naar de fysiotherapeut te gaan, waar ik gelijk een afspraak bij heb gemaakt. Heb goede ervaringen over manuele therapie gehoord, dus ga ik dat aanvragen. Bedankt voor alle reacties!
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:20:37 #139
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_109037251
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 00:14 schreef Skitzofrenix het volgende:
Inmiddels heb de uitslag van de mri scan gekregen; Het blijkt toch een hernia te wezen. Wel een kleine, maar ondanks dat die klein is duur het wel lang voordat die weg gaat en heb ik er toch best veel last van. Ik heb een afspraak gemaakt bij de pijnpolikliniek, voor plaatselijke pijnbestrijding (injectie) mocht het na een half jaar nog niet weg zijn, is er de optie om er aan te laten opereren. Ook is het verstandig om toch naar de fysiotherapeut te gaan, waar ik gelijk een afspraak bij heb gemaakt. Heb goede ervaringen over manuele therapie gehoord, dus ga ik dat aanvragen. Bedankt voor alle reacties!
Als ze tussen een injectie en operatie in niets willen doen (wat me sterk lijkt als je naar een manueel therapeut gaat), ga dan alsjeblieft eerst bij een chiropractor/osteopaat langs, die hebben ook nog opties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')