abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106159850
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2011 22:21 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Wat voor klachten had je bij RSI? Ben nieuwsgierig ;) Ik heb sinds 5 maanden extreem zware RSI.

Onderarmen, handen, rug, nek en schouders. Van tintelen, spierkramp, gezwollen spieren tot ongecontroleerde vingerbewegingen.
Het begon met de bekende muispols, eerst rechts en toen ook links (toen ik uit noodzaak daarmee ging muizen). Toen liep het uit naar de rest van mijn armen, schouders, en uiteindelijk ook de onderrug en helemaal aan het eind heel nare nekpijn. Ik had op een gegeven moment ook krachtsverlies in mijn armen en vingers en ik merkte het met bijv gitaarspelen dat mijn motoriek achteruit ging.

In eerste instantie kreeg ik van huisarts en arbo-arts alleen het advies om rust te houden - dit werkte voor geen meter. Fysiotherapie hielp ook nauwelijks. Ben nog een traject ingegaan waar men apparaten aan mijn lichaam ging hangen om spierspanning te meten maar dat was ook niks. Toen kreeg ik van iemand de tip om yoga te proberen, een schot in de roos.

Inmiddels zijn we een jaar of 10 verder en ik doe nog steeds aan yoga. Niet wegens de rsi want die is al heel lang weg, maar gewoon omdat yoga geweldig is, een van de beste dingen die me ooit is overkomen. Niet alleen word je er lichamelijk fit, sterk en lenig door maar je wordt je vooral heel bewust van je lichaam en geestelijk werkt het ook super ontspannend.
pi_106210336
Zoals jij je klachten beschrijft lijkt het mij inderdaad een hernia Skitzofrenix. Heb er zelf helaas ook de nodige ervaring mee en mijn advies is om toch zo actief mogelijk te blijven. Hoe meer je toegeeft aan de pijn en gaat liggen, hoe luier je wordt. Wat er weer tot leidt dat op 't gegeven moment elke inspanning teveel wordt.

Probeer, mits het gaat, je onderrug en buikspieren te trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut. Hier kan je veel baat bij hebben zowel tijdens als na een hernia.

Sterkte ermee!
pi_106241882
En ben je alweer naar de huisarts geweest?

Ik wel, heb weer nieuwe pijnstillers en die werken goed, alleen word er zo duf van.
  zaterdag 31 december 2011 @ 13:12:21 #29
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106243595
Tramadol zeker littlelady?

Ik ben inmiddels bij de huisarts langs geweest, heeft opnieuw onderzocht, maar hij denkt dat het geen hernia is, omdat je bij een hernia dan ook gevoelloze benen/rug krijgt (als ik het goed begrepen heb) en dat heb ik (gelukkig) niet, ik heb wel dat ik niet kan bewegen, maar dat is blijkbaar iets anders. En hij zegt; Mocht het wel een hernia zijn, dan kan je beter de fysio afwachten en pijnstilllers nemen. Hij wou me Tramadol geven, maar dat leek me niet verstandig met combinatie van andere medicijnen. Ik moet paracetemol en ibrufen combineren, want het blijkt dat het dan een sterker effect heeft. Daar merk ik trouwens niks van, maar het zal wel goed wezen. Het is dus afwachten, oefeningen blijven doen en pijn lijden.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_106243656
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:12 schreef Skitzofrenix het volgende:
omdat je bij een hernia dan ook gevoelloze benen/rug krijgt
Hoeft niet :P
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 31 december 2011 @ 13:16:29 #31
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106243770
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:13 schreef starla het volgende:

[..]

Hoeft niet :P
Volgens mijn huisarts wel :p
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_106244099
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:16 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

maar niet altijd.
bijna nooit trouwens.
zenuwpijn of uitval oke, maar gevoelloos..?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_106244503
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:16 schreef Skitzofrenix het volgende:

[..]

Moet ie weer een opfriscursus krijgen ;)
pi_106244582
Wat een pruthuisarts, nou zo lang als ik een hernia heb, heb ik echt geen gevoelloze plekken gehad,, ik heb een combinatie pil van tramadol en parachetamol, daar hoef ik nu niets bij te slikken, en fysio is helemaal niet goed met een hernia, als je een hernia hebt moet je de belans tussen je dagelijkse dingen en je rust zien te vinden, om voorbeeld te geven, vanmorgen was opgehangen, de afwas gedaan en de vloer gedaan, dan begint het te zeuren en neem ik rust, is het zeuren weg, dan effe met de hond lopen.

Fysio geeft oefeningen waar je niets aan hebt, ja dat je mag betalen, maar bij hernia en fysio geeft soms ook dat het nog erger word, dat grapje flikten ze de eerste keer bij me.

Ga maar vragen om een MRI scan en voor die tijd ga jij niet naar fysio, je betaald je al scheel aan de zorg verzekering dus dan kan jij best een MRi scan krijgen, en ibru is een ontstekingsremmer en daar een pijnstiller voor.
pi_106244693
Mag toch hopen dat een HA geen MRI LWK kan/mag aanvragen :')
pi_106244936
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:35 schreef dotKoen het volgende:
Mag toch hopen dat een HA geen MRI LWK kan/mag aanvragen :')
Sad but true... ;(
  zaterdag 31 december 2011 @ 13:40:45 #37
350845 Novacek
Fok.. ruk forum.. :-(
pi_106244942
Hoi Skitzofrenix,

Ik heb al een aantal keer last gehad van mijn onderrug. De spieren in mijn onderrug verkrampte met het gevolg dat ik scheef stond. (te ver naar links). Ook had ik moeite met opstaan en stond dan wat meer voorover gebukt en kon de rug moeilijk strekken. Daarnaast een licht pijnlijke uitstraling naar mijn linker been. Ik heb van mijn huisarts diclofenac natrium en diazepam gekregen. Dit is een pijnstiller/ontstekingsremmer en spierontspanner. Naast deze medicatie en de volgende oefeningen:

- Ga op je rug liggen, armen plat op de grond naast het lichaam en maak een fietsende beweging in de lucht.
- Beweeg je heupen in een draaiende beweging waarbij je je armen op de zij kant zet. Hou de rug recht.
- Neem een kruipende houding aan, (voeten, knieen en handen op de grond). Beweeg je kont als een hond die zijn staart kwispeld. Van links naar rechts. Maak de rug ook hol en bol, maar niet te extreem.

Dit heeft bij flink geholpen. Af en toe nog wel wat last van mijn onderrug. Wellicht heb ik ook te zwakke onderrug spieren daar ik bureau werk doe. Ik let goed op mijn houding en probeer goed recht te zitten.

Toen ik de eerste keer last heb gehad ben ik ook naar de fysio gegaan. Dit heeft voor mij echter weinig geholpen. De pijn werd eerst erger voordat deze verdween. Ik kan je enkel aanraden om de bovenstaande oefeningen te doen. Veel beterschap. Hopelijk heb je wat aan mijn post.
Dit was de druppel... wat Mij betreft kan Fok de tiephus krijgen. (Ik kwam toch enkel voor FP maar nu zum kotsen..)
pi_106245029
Hij kan je door verwijzen he, dat is ideaal, ik was zo blij toen bekend werd wat het was, want dan kan je er rekening mee houden en er goed naar handelen en dan is er prima mee te leven, kan gewoon alles.

En de huisarts van mijn man heeft mijn man ook toen door gestuurt voor een MRI, onder druk van mij, dat was overgens omdat ik er heilig van overtuigd was dat zijn kanker toen was uitgezaaid in zijn rug, hij kreeg namelijk soort aanvallen in zijn benen, trillen en ook vreemde tintelingen, mijn vermoeden was dus wel goed, hij had toen een gezwel van 2,5 cm bij zijn ruggegraat.
pi_106245144
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:40 schreef starla het volgende:

[..]

Sad but true... ;(
Kut.
quote:
3s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:40 schreef Novacek het volgende:
Ik heb van mijn huisarts diclofenac natrium en diazepam gekregen. Dit is een pijnstiller/ontstekingsremmer en spierontspanner.
Zijn er ook nog steeds huisartsen die benzodiazepines als 'spierverslapper' voorschrijven?
pi_106245219
Ik heb meerdere hernia's nu :')

Maar wat wil je? Het advies is toch rust. Gecontroleerd bewegen en indien nodig pillen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_106245320
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:23 schreef Mirjam het volgende:

[..]

maar niet altijd.
bijna nooit trouwens.
zenuwpijn of uitval oke, maar gevoelloos..?
Hoort er gewoon bij hoor. De hernia is dan alleen nog wat 'erger'.
pi_106245471
Tja ik zou echt adviseren vraag een MRI, dan weet je echt wat je hebt, want ze geven hier soms adviezen met oefeningen, ga je dat doen met een hernia verniel je alleen maar meer.

Meten is weten en weet je zeker dat je niets vernield.
pi_106245489
Diazepam wordt regelmatig voorgeschreven. Bij pseudo-radiculaire pijnen gesuperponeerd op de radiculaire pijnen kan het nog wel eens helpen.

Ik ken zelfs huisartsen die prednison voorschreven bij een radiculopathie.
pi_106245592
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:51 schreef LittleLady het volgende:
Tja ik zou echt adviseren vraag een MRI, dan weet je echt wat je hebt, want ze geven hier soms adviezen met oefeningen, ga je dat doen met een hernia verniel je alleen maar meer.

Meten is weten en weet je zeker dat je niets vernield.
Ik kan het alleen maar afraden om een MRI te laten doen. Het is niet meer dan een diagnostisch middel voor iets dat, over het overgrote deel, toch wel vast staat.

Erger nog, de MRI heeft mij een nieuwe hernia opgeleverd :')
pi_106245685
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:52 schreef starla het volgende:
Diazepam wordt regelmatig voorgeschreven. Bij pseudo-radiculaire pijnen gesuperponeerd op de radiculaire pijnen kan het nog wel eens helpen.

Ik ken zelfs huisartsen die prednison voorschreven bij een radiculopathie.
Tsja, meer als adjuvante pijnmedicatie door het centrale sederende effect dan. Want het nut van benzo's bij een radiculair syndroom is mi. voldoende ontkracht.
pi_106248946
Wat wil je met een mri bereiken? Er zijn ook zat mensen waarbij en via een mri een hernia te zien is, en er nooit last van hebben (of gehad hebben)
Zelfde als dat verhaal dat een fysio het alleen maar erger maakt. Zoiets word gebaseerd op een verhaal van één iemand die hier een negatieve ervaring mee gehad heeft. Kan ook nog eens zijn dat het gewoon een slechte fysio is geweest.
Ik zit nu in mijn afstudeer fase fysio en heb toch genoeg mensen met een hernia gezien die wel heel goed herstellen dmv fysio. Zie ik vaker als mensen waarbij het slechter gaat.
Een goede fysio zal sowieso afspraken maken over de therapie en als het beloop afwijkt terugsturen naar de huisarts.
Dat geldklopperij verhaal slaat sowieso nergens op want als je een goede verzekering hebt krijg je alles gewoon vergoed.
Als je echt zo'n slechte ervaring hebt met fysio zal ik toch echt een andere fysio opzoeken.
Faka G
pi_106249182
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:12 schreef Atta-boy het volgende:
Ik zit nu in mijn afstudeer fase fysio en heb toch genoeg mensen met een hernia gezien die wel heel goed herstellen dmv fysio.
Hoeveel vraag is er naar McKenzie therapie?
pi_106249371
Van patienten zelf geen :9 via verwijzingen staat het er ook niet direct bij omdat er meestal wel vanuit gegaan word dat je de juiste therapie gebruikt bij de klachten van patienten.
Faka G
pi_106250969
Nou niet van 1 iemand, heb er meerderen gesproken, die bij de fysio wegkwamen met meer klachten dan dat ze heen gingen, waarvan 1 nu zo'n beschadiging heeft dat die niet nooit meer normaal op zijn linkerbeen zal kunnen staan, je kan beter eerst vast laten stellen wat je hebt, dan dat je aan gaat lopen prutsen, waardoor denk je dat die zorg steeds duurder word, men prutst eerst lekker aan, pilletje hier pilletje daar en daarna gaat men daadwerkelijk opzoek naar de oplossing.
Daarbij sinds er flink is gesneden in vergoedingen voor fysio, gaat bijna niemand meer heen, dus elke fysiotherapeut staat zijn therapie op te hemelen.

Vraag me trouwens af wat voor MRI scan je dan hebt gehad, ik hoefde alleen maar stil te liggen en muziek te luisteren en werd netjes overeind geholpen toen ik weer uit het apperaat kwam.
pi_106251340
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:58 schreef LittleLady het volgende:
Nou niet van 1 iemand, heb er meerderen gesproken, die bij de fysio wegkwamen met meer klachten dan dat ze heen gingen, waarvan 1 nu zo'n beschadiging heeft dat die niet nooit meer normaal op zijn linkerbeen zal kunnen staan, je kan beter eerst vast laten stellen wat je hebt, dan dat je aan gaat lopen prutsen, waardoor denk je dat die zorg steeds duurder word, men prutst eerst lekker aan, pilletje hier pilletje daar en daarna gaat men daadwerkelijk opzoek naar de oplossing.
Daarbij sinds er flink is gesneden in vergoedingen voor fysio, gaat bijna niemand meer heen, dus elke fysiotherapeut staat zijn therapie op te hemelen.

Vraag me trouwens af wat voor MRI scan je dan hebt gehad, ik hoefde alleen maar stil te liggen en muziek te luisteren en werd netjes overeind geholpen toen ik weer uit het apperaat kwam.
Sorry maar wat een hoop onzin kan jij in 1 post verwerken -O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')