abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 december 2011 @ 17:05:30 #52
350845 Novacek
Fok.. ruk forum.. :-(
pi_106254166
dotKoen:[b]
[quote]
Zijn er ook nog steeds huisartsen die benzodiazepines als 'spierverslapper' voorschrijven?
[/quote]

[quote]
Diazepam behoort tot de benzodiazepinen. Het werkt rustgevend, spierontspannend, vermindert angstgevoelens en beïnvloedt de overdracht van elektrische prikkels in de hersenen.

Artsen schrijven het voor bij angstgevoelens en gespannenheid, paniekstoornissen, slapeloosheid, alcoholontwenning,[b]spierkrampen
, epilepsie en onrust.
[/quote]

Zo gek is dat toch niet als je last heb van je onderrug? Of zou je zelf een ander medicijn voorschrijven ?
Dit was de druppel... wat Mij betreft kan Fok de tiephus krijgen. (Ik kwam toch enkel voor FP maar nu zum kotsen..)
pi_106254505
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:58 schreef LittleLady het volgende:
Nou niet van 1 iemand, heb er meerderen gesproken, die bij de fysio wegkwamen met meer klachten dan dat ze heen gingen, waarvan 1 nu zo'n beschadiging heeft dat die niet nooit meer normaal op zijn linkerbeen zal kunnen staan, je kan beter eerst vast laten stellen wat je hebt, dan dat je aan gaat lopen prutsen, waardoor denk je dat die zorg steeds duurder word, men prutst eerst lekker aan, pilletje hier pilletje daar en daarna gaat men daadwerkelijk opzoek naar de oplossing.
Daarbij sinds er flink is gesneden in vergoedingen voor fysio, gaat bijna niemand meer heen, dus elke fysiotherapeut staat zijn therapie op te hemelen.

Vraag me trouwens af wat voor MRI scan je dan hebt gehad, ik hoefde alleen maar stil te liggen en muziek te luisteren en werd netjes overeind geholpen toen ik weer uit het apperaat kwam.
Dat van die vergoedingen is al heel lang geleden dus denk dat je dan lang geleden gegaan bent.
Een hernia is heel makkelijk vast te stellen dmv lichamelijk onderzoek dus een (goede) fysio zal nooit zomaar aan gaan kloten zonder een idee te hebben van wat er speelt.
Ik zei ook niet dat ik een MRI gehad heb of dat die pijnlijk is. Maar als je alle symptomen van een hernia hebt, wat heeft zo'n onderzoek dan verder voor nut?
Er zijn zat mensen die geen tot weinig klachten hebben waar veel te zien is en er zijn zat mensen die veel klachten hebben maar waar weinig of niks te zien is. Het herstel gaat er verder niet sneller of langzamer van.
Faka G
pi_106254930
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:13 schreef Atta-boy het volgende:
Maar als je alle symptomen van een hernia hebt, wat heeft zo'n onderzoek dan verder voor nut?
Nouja, het is natuurlijk een stukje diagnostiek. Een hernia is een radiologische diagnose, geen klinische. Een klinische diagnose is bijvoorbeeld: L4 radiculopathie rechts. Maar goed, dat kan ook op basis van een tumor, infecties (lyme, lues, herpes etc.), demyeliniserende aandoeningen (Guillain-Barré) etc. etc. Vaak is dat natuurlijk niet zo, maar je kan niet op basis van de klachten zeggen: dat is een hernia. Er is misschien één verschijnsel dat wel typisch voor een hernia is, en dat is toename van pijn bij zitten. Die mensen staan liever. Maar waterdicht is dat klinische gegeven natuurlijk niet.

Bovendien heb je beeldvorming nodig bij persisterende klachten zodat de neurochirurg eventueel kan opereren. En last but not least, de mensen weten 100% zeker wat er aan de hand is, dat is ook belangrijk.
I feel kinda Locrian today
pi_106255477
Dat begrijp ik maar in dit geval is er geen sprake van uitval, gevoelsverlies of krachtsverlies dus is opereren zonder eerst fysio geprobeerd te hebben waarschijnlijk geen optie.
Voor fysio behandeling is er na het stellen van diagnose verder niet echt een meerwaarde aan de plek van de hernia.
Of het nou l4-l5 of l3-l4 is, het beloop en de therapie is ongeveer hetzelfde.
Faka G
pi_106255718
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:34 schreef Atta-boy het volgende:
Dat begrijp ik maar in dit geval is er geen sprake van uitval, gevoelsverlies of krachtsverlies dus is opereren zonder eerst fysio geprobeerd te hebben waarschijnlijk geen optie.
TS loopt al 3 maanden met deze klachten. Dat is ongeveer de cut-off dat de gemiddelde neurochirurg bij veel pijn besluit te opereren. Let wel, er zijn 3 indicaties voor een operatie:
1) PIJN!
2) Acute motorische uitval
3) Caudasyndroom

Alleen pijn is dus voldoende voor een operatie, mits het middels MRI is vastgesteld dat het om een hernia gaat en mits de pijnklachten lang genoeg bestaan voor de neurochirurg. Dat laatste verschilt per neurochirurg.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:34 schreef Atta-boy het volgende:
Of het nou l4-l5 of l3-l4 is, het beloop en de therapie is ongeveer hetzelfde.
Ik denk ook dat de exacte plek niet veel uitmaakt, hoewel de hooglumbale, die vaak extraforaminaal zitten bekend staan om hun hevige pijn die moeilijk reageert op behandeling. Maar dat is meer een gevoelskwestie, ik weet niet of je dat ook in de praktijk meemaakt?
pi_106255750
als je een hernia eruit kunt lopen, doe dat in godsnaam.
ik ben eraan geopereerd, en dat is mis gegaan, heb nu al 3 jaar hernia-klachten
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_106255964
quote:
4s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:41 schreef Mirjam het volgende:
als je een hernia eruit kunt lopen, doe dat in godsnaam.
ik ben eraan geopereerd, en dat is mis gegaan, heb nu al 3 jaar hernia-klachten
Sowieso is het beleid in eerste instantie conservatief met fysiotherapie zoals atta-boy zegt. Alleen komt er op een gegeven moment de vraag: 'tsja, gaat die pijn nu wel een keer spontaan over, want ik loop er al 5 maanden mee?' Dat moet goed afgestemd worden tussen patient en neuroloog/neurochirurg.

Wat is er precies misgegaan mirjam?
pi_106256023
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken. Nu net weer in de winkel. En dat is dus met 10mg oxy-norm :')

Dinsdag maar een verwijzing halen voor een 2nd opinion :X
stupidity has become as common as common sense was before
pi_106256229
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:47 schreef starla het volgende:

[..]

Sowieso is het beleid in eerste instantie conservatief met fysiotherapie zoals atta-boy zegt. Alleen komt er op een gegeven moment de vraag: 'tsja, gaat die pijn nu wel een keer spontaan over, want ik loop er al 5 maanden mee?' Dat moet goed afgestemd worden tussen patient en neuroloog/neurochirurg.

Wat is er precies misgegaan mirjam?
maj, wist ik dat maar
ik heb nog steeds ernstige rugklachten, zenuwpijn en uitval in m'n been
pi_106256240
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:49 schreef marcb1974 het volgende:
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken. Nu net weer in de winkel. En dat is dus met 10mg oxy-norm :')

Dinsdag maar een verwijzing halen voor een 2nd opinion :X
staan is wat anders dan lopen he?
pi_106256272
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:54 schreef Mirjam het volgende:

[..]

staan is wat anders dan lopen he?
Lopen gaat idd wel. En meter of 100 en dan is het wel over :X
pi_106256284
quote:
Kon ik maar staan. Zitten gaat redelijk (mits niet te lang) maar stilstaan is echt instant janken.
Klinkt meer als een wervelkanaalstenose dan wel recessus lateralisstenose, maar nogmaals, er zijn 345 verschillende manieren om pijn te hebben bij een hernia.

quote:
En dat is dus met 10mg oxy-norm :')
Wat voor andere pijnstillers slik je nog? Want alleen 10mg oxynorm zet geen zoden aan de dijk.
pi_106256312
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:54 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Lopen gaat idd wel. En meter of 100 en dan is het wel over :X
toch proberen, in beweging blijven is essentieel.
ikw eet dat ik ook echt op m'n kiezen heb moeten bijten om door te zetten en te blijven lopen.
en toen moest ik nog van 2 hoor met de trap naar beneden :') :X
pi_106256323
Geen andere, er is niet zoveel anders voor mij.
pi_106256350
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef marcb1974 het volgende:
Alleen 10mg oxynorm is een waardeloze dosering, wie schrijft dat voor?
pi_106256360
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef marcb1974 het volgende:
welnee, bullshit
pi_106256363
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef starla het volgende:

[..]

Alleen 10mg oxynorm is een waardeloze dosering, wie schrijft dat voor?
Huisarts en neuroloog.
pi_106256396
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:55 schreef Mirjam het volgende:

[..]

toch proberen, in beweging blijven is essentieel.
ikw eet dat ik ook echt op m'n kiezen heb moeten bijten om door te zetten en te blijven lopen.
en toen moest ik nog van 2 hoor met de trap naar beneden :') :X
Ja, probeer ik ook. Traplopen gaat nou net wel redelijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef Mirjam het volgende:

[..]

welnee, bullshit
Helaas geen bullshit.
pi_106256408
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Huisarts en neuroloog.
Tsja, weet je, ik zie zo vaak dat huisartsen niet eens fatsoenlijk pijnstilling kunnen geven...
pi_106256424
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Ja, probeer ik ook. Traplopen gaat nou net wel redelijk.

[..]

Helaas geen bullshit.
ik kon niet traplopen vanwege ernstige uitval, ging steeds op m'n muil :')
pi_106256473
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:56 schreef starla het volgende:

[..]

Tsja, weet je, ik zie zo vaak dat huisartsen niet eens fatsoenlijk pijnstilling kunnen geven...
Wat zouden ze wel moeten voorschrijven dan? Tramadol werkt niet, en dingen als diclofenac etc mag ik allemaal niet. Dan houdt het dus snel op.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:57 schreef Mirjam het volgende:

[..]

ik kon niet traplopen vanwege ernstige uitval, ging steeds op m'n muil :')
Dan ben je vrij snel klaar ja :X
pi_106256520
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:58 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Wat zouden ze wel moeten voorschrijven dan? Tramadol werkt niet, en dingen als diclofenac etc mag ik allemaal niet. Dan houdt het dus snel op.

[..]

Dan ben je vrij snel klaar ja :X
een combi met oxycontin zou al meer zoden aan de dijk zetten.
veel zenuwpijn? lyrica (wel kutspul hoor)
en 1 x d.d. 10mg oxynorm?
verhogen
pi_106256530
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:58 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Nou, wat dacht je van bijvoorbeeld paracetamol 500mg 4dd2 + oxycontin 20mg 2dd1 + oxynorm 5mg zo nodig 6dd1 als 'escape'
pi_106256588
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:59 schreef Mirjam het volgende:

[..]

een combi met oxycontin zou al meer zoden aan de dijk zetten.
veel zenuwpijn? lyrica (wel kutspul hoor)
en 1 x d.d. 10mg oxynorm?
verhogen
Uh nee, 2 x 10 mg oxynorm als het nodig is. Maar 20 mag ook wel als het me niet bevalt. En meer dan 2 keer ook wel als het echt nodig is.

Ik moet oppassen wat ik er nog meer bij slik. Mag vrij veel meds niets.
pi_106256619
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:01 schreef marcb1974 het volgende:

Ik moet oppassen wat ik er nog meer bij slik. Mag vrij veel meds niets.
waarom niet?
pi_106256637
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:01 schreef Mirjam het volgende:

[..]

waarom niet?
Door andere medicijnen die ik moet slikken.
pi_106256649
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:02 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

ah, zo.
ik slik ook vrij veel, maar alles paste wel hoor, valt altijd wel weer mee
pi_106256672
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:02 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Als je oxynorm mag, mag je oxycontin ook, is namelijk hetzelfde middel alleen is de eerste zonder gereguleerde afgifte en de 2de mét.
pi_106256720
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:03 schreef starla het volgende:

[..]

Als je oxynorm mag, mag je oxycontin ook, is namelijk hetzelfde middel alleen is de eerste zonder gereguleerde afgifte en de 2de mét.
Dan is dat nog een optie. Maar eerst dinsdag maar eens een verwijzing voor een andere neuroloog. En dan hopelijk snel verder.
pi_106256741
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:04 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Dan is dat nog een optie. Maar eerst dinsdag maar eens een verwijzing voor een andere neuroloog. En dan hopelijk snel verder.
Wat zijn je verwachtingen van de andere neuroloog?

En heb je het er al over gehad met je huidige neuroloog?
pi_106256805
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:04 schreef starla het volgende:

[..]

Wat zijn je verwachtingen van de andere neuroloog?

En heb je het er al over gehad met je huidige neuroloog?
Een objectieve blik. En nee, die hoef ik niet meer te spreken. Iemand die zo vast zit in zijn eigen idee en weigert te luisteren ben ik vrij snel klaar mee.
pi_106256877
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:06 schreef marcb1974 het volgende:
Een objectieve blik.
In beginsel zijn alle artsen objectief. Daar moet je iig wel van uitgaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:06 schreef marcb1974 het volgende:
En nee, die hoef ik niet meer te spreken. Iemand die zo vast zit in zijn eigen idee en weigert te luisteren ben ik vrij snel klaar mee.
Dat vind ik niet helemaal billijk. Heb je al stilgestaan bij het feit dat er mogelijk in de communicatie bij jou iets misgaat?
pi_106256970
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:08 schreef starla het volgende:

[..]

In beginsel zijn alle artsen objectief. Daar moet je iig wel van uitgaan.

[..]

Dat vind ik niet helemaal billijk. Heb je al stilgestaan bij het feit dat er mogelijk in de communicatie bij jou iets misgaat?
ja, dat hij echt niet wilde luisteren. Heb meer dan eens aangegeven waarom ik het er niet mee eens was. Maar hij zat zo vast in zijn idee dat het niets werd. En dan maar niet billijk, ik wil geholpen worden en niet een kant op gestuurd omdat meneer er geen zin in heeft.

Vond hem echt zeer arrogant, ben toch nog wel even bezig geweest met dat 'gesprek'.
pi_106257127
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 17:40 schreef starla het volgende:

[..]

TS loopt al 3 maanden met deze klachten. Dat is ongeveer de cut-off dat de gemiddelde neurochirurg bij veel pijn besluit te opereren. Let wel, er zijn 3 indicaties voor een operatie:
1) PIJN!
2) Acute motorische uitval
3) Caudasyndroom

Alleen pijn is dus voldoende voor een operatie, mits het middels MRI is vastgesteld dat het om een hernia gaat en mits de pijnklachten lang genoeg bestaan voor de neurochirurg. Dat laatste verschilt per neurochirurg.

[..]

Ik denk ook dat de exacte plek niet veel uitmaakt, hoewel de hooglumbale, die vaak extraforaminaal zitten bekend staan om hun hevige pijn die moeilijk reageert op behandeling. Maar dat is meer een gevoelskwestie, ik weet niet of je dat ook in de praktijk meemaakt?
In de praktijk is echt 90% l4-l5 dus die enkele keren dat ik hoger lumbale hernia's zie kan ik niet echt een uitspraak over doen omdat dat dan te veel op toeval zou berusten.
Hier in de buurt is het van veel ziekenhuizen de regel om pas te gaan opereren bij echt uitval en vrijwel niet bij alleen pijnklachten ivm complicaties die soms vervelender zijn als eventuele restklachten
Faka G
pi_106257479
Ja, je hebt de complicatierisico's, maar pijn is ook niet fijn :)

Welke regio zit je als ik vragen mag?
pi_106258050
Rotterdam, weet niet in hoeverre het verschilt met de rest van NL hoor maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogelijk uit.
Faka G
pi_106258111
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:39 schreef Atta-boy het volgende:
Rotterdam, weet niet in hoeverre het verschilt met de rest van NL hoor maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogelijk uit.
Dat hoor ik ook. Al zit ik in dezelfde regio ;)
pi_106258182
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:39 schreef Atta-boy het volgende:
maar van wat ik hoor stellen ze het opereren zo lang mogenlijk uit.
Het is het laatste redmiddel inderdaad, maar voor sommige patienten is dat noodzakelijk vanwege de ernstige pijn.
pi_106258443
Er lijkt wel een onderscheid gemaakt te worden op leeftijd. Als ik om me heen kijk en hoor van anderen is het grofweg onder de 50 is wachten en boven de 50 veel sneller een operatie.
pi_106259307
Dat is mijn indruk niet.
  zondag 1 januari 2012 @ 19:57:28 #92
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106285156
Wat zijn de risico's van zo'n operatie dan?
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_106285306
Zoals bij veel operaties: nabloedingen, infecties of géén effect op de klachten.

Heel theoretisch kunnen ze de zenuwen beschadigen.
pi_106285620
En het risico op littekenvorming. Waardoor je sneller een nieuwe hernia hebt.
pi_106286081
Littekenvorming krijg je altijd, maar dat leidt niet sneller tot een hernia. Het kan wel op de zenuwwortel drukken waardoor je dezelfde klachten krijgt. De exacte getallen weet ik niet, maar in ongeveer 10 % van de gevallen is een nieuwe operatie nodig (álle gevallen, dus ook incluis nieuwe hernia's).
pi_106286134
Dat is toch niet wat de neuroloog bij mij zei. Er is wel zeker een hoger risico door littekenvorming op een nieuwe hernia.
pi_106286319
Nee, hij bedoelt zeker te zeggen dat het risico op die klachten hoger is dan in vergelijking met de gezonde populatie. En, dat mensen met een hernia ook altijd een hoger risico zullen hebben op een nieuwe hernia.

Dit staat LOS van het risico op een nieuwe hernia DOOR littekenweefsel. Als je de pathofysiologie opzoekt van hoe nu een hernia ontstaat, kun je dit ook niet rijmen met de aanwezigheid van littekenweefsel.
pi_106424639
Interessante discussie over diagnostiek, behandeling en pijn.

Er vanuit gaande dat het niet om een maligne aandoening gaat, maar 'slechts' over een hernia (HNP), pseudo-radiculopathie of acute lage rugklachten (hoewel 3 maand als 'chronisch' gezien wordt), het volgende:

Over de diagnostiek m.b.v. een MRI is veel te zeggen. De vraag is: als het blijkt uit de MRI dat het een HNP is, wat zou je er dan (anders) aan doen? Het blijkt uit onderzoek dat veel 'gezonde' mensen die een MRI kregen, ook HNP's lieten zien. Maar dan zonder klachten. Ik kan mij helaas niet meer voor de geest halen welke onderzoeken dit zijn geweest. Hiermee wil ik zeggen dat een HNP wel de oorzaak van klachten kan zijn, maar het niet per se hoeft te zijn.

Het feit is, dat pijn kan voort bestaan zonder weefselschade, of met herstelde weefselschade. Aanhoudende pijn zorgt in bijna alle gevallen voor een aangepast beweegpatroon. Je zoekt een comfortabele houding waarin je het minste pijn hebt totdat je zo'n beetje alle houdingen hebt gehad. Het gevolg is dat er gedurende een periode van tijd, een andere belasting op de spieren en gewrichten komt, die op hun beurt wederom signalen naar de hersens afgeven. Grote kans dat de hersens dit interpreteren als pijn. (Ja, pijn zit in je hersens en niet in het weefsel, maar geprojecteert in het weefsel. Zie het boek Pijn van dr. Van Cranenburg). Soms wordt de pijn niet meer veroorzaakt door het weefselschade, maar door spieren en gewrichten die worden belast op een manier waar ze niet voor zijn gemaakt.

Om het bijvoorbeeld even bij de spieren te houden: er kunnen pijnlijke spierpunten ontwikkelen die het normale functioneren/bewegen bemoeilijken. Deze punten kunnen uitstralen naar de benen, alsof de klacht veroorzaakt wordt door een HNP/pseudoradiculair syndroom. (zie Travell & Simon). Tevens: puur de gedachte aan weefselschade of een foutieve ziekteperceptie kan de hersens beïnvloeden om pijn te ervaren. Een beetje kort door de bocht omschreven, want er zijn veel meer componenten die pijngewaarwording beïnvloeden.

Mijn idee: als je eenmaal de diagnose HNP hebt, zul je dat de rest van je leven onthouden en daar rekening mee houden (negatieve zin). Terwijl het niet vast staat dat een HNP in alle gevallen voor aanhoudende klachten zorgt. Het is wel makkelijk als boosdoener aan te wijzen, natuurlijk. Daarnaast heeft bijna iedereen in zijn leven minstens 1 keer een episode van (lage) rugpijn, als dat misschien een troost is.

mvg
pi_106424896
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 01:21 schreef woordgrap het volgende:
Interessante discussie over diagnostiek, behandeling en pijn.

Er vanuit gaande dat het niet om een maligne aandoening gaat, maar 'slechts' over een hernia (HNP), pseudo-radiculopathie of acute lage rugklachten (hoewel 3 maand als 'chronisch' gezien wordt), het volgende:

Over de diagnostiek m.b.v. een MRI is veel te zeggen. De vraag is: als het blijkt uit de MRI dat het een HNP is, wat zou je er dan (anders) aan doen? Het blijkt uit onderzoek dat veel 'gezonde' mensen die een MRI kregen, ook HNP's lieten zien. Maar dan zonder klachten. Ik kan mij helaas niet meer voor de geest halen welke onderzoeken dit zijn geweest. Hiermee wil ik zeggen dat een HNP wel de oorzaak van klachten kan zijn, maar het niet per se hoeft te zijn.

Het feit is, dat pijn kan voort bestaan zonder weefselschade, of met herstelde weefselschade. Aanhoudende pijn zorgt in bijna alle gevallen voor een aangepast beweegpatroon. Je zoekt een comfortabele houding waarin je het minste pijn hebt totdat je zo'n beetje alle houdingen hebt gehad. Het gevolg is dat er gedurende een periode van tijd, een andere belasting op de spieren en gewrichten komt, die op hun beurt wederom signalen naar de hersens afgeven. Grote kans dat de hersens dit interpreteren als pijn. (Ja, pijn zit in je hersens en niet in het weefsel, maar geprojecteert in het weefsel. Zie het boek Pijn van dr. Van Cranenburg). Soms wordt de pijn niet meer veroorzaakt door het weefselschade, maar door spieren en gewrichten die worden belast op een manier waar ze niet voor zijn gemaakt.

Om het bijvoorbeeld even bij de spieren te houden: er kunnen pijnlijke spierpunten ontwikkelen die het normale functioneren/bewegen bemoeilijken. Deze punten kunnen uitstralen naar de benen, alsof de klacht veroorzaakt wordt door een HNP/pseudoradiculair syndroom. (zie Travell & Simon). Tevens: puur de gedachte aan weefselschade of een foutieve ziekteperceptie kan de hersens beïnvloeden om pijn te ervaren. Een beetje kort door de bocht omschreven, want er zijn veel meer componenten die pijngewaarwording beïnvloeden.

Mijn idee: als je eenmaal de diagnose HNP hebt, zul je dat de rest van je leven onthouden en daar rekening mee houden (negatieve zin). Terwijl het niet vast staat dat een HNP in alle gevallen voor aanhoudende klachten zorgt. Het is wel makkelijk als boosdoener aan te wijzen, natuurlijk. Daarnaast heeft bijna iedereen in zijn leven minstens 1 keer een episode van (lage) rugpijn, als dat misschien een troost is.
Daarom moet er alleen nadere diagnostiek worden gedaan bij radiculaire klachten, niet bij aspecifieke lage rugpijn (of bij asymptomatische personen) En je verhaal beschrijft inderdaad een deel van het ontstaansmechanisme van chronische pijn, maar dat betekent niet dat je geen diagnostiek moet doen bij mensen met radiculaire klachten. Op zijn minst kun je dan aan voorlichting doen.

Daarnaast, als iemand radiculaire klachten heeft en een duidelijke radixcompressie die overeenkomt met de kliniek, dan mag men er van uit gaan dat het dan om een symptomatische HNP gaat.
  donderdag 5 januari 2012 @ 09:51:45 #100
208890 June.
Seriously?
pi_106429384
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:35 schreef dotKoen het volgende:
Mag toch hopen dat een HA geen MRI LWK kan/mag aanvragen :')
Kunnen ze ook niet, tenminste in de achterhoek niet.
Shine bright like a diamond.
pi_106442108
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 01:30 schreef dotKoen het volgende:

En je verhaal beschrijft inderdaad een deel van het ontstaansmechanisme van chronische pijn, maar dat betekent niet dat je geen diagnostiek moet doen bij mensen met radiculaire klachten. Op zijn minst kun je dan aan voorlichting doen.

Natuurlijk moet er diagnostiek worden toegepast, zeker als daar aanleiding toe is m.b.t. het klachtenpatroon of de medische (familiaire) voorgeschiedenis. Als de klachten binnen een bekend patroon vallen, lijkt het mij een duur grapje om bij iedereen aanvullend beeldmateriaal te gaan maken. Natuurlijk horen er eerst een aantal rode vlaggen anamnistisch uit gevraagd te worden.

Ik vraag mij persoonlijk af wat de meerwaarde voor de patiënt is van een dergelijke diagnose, als de klachten al binnen een bekend patroon vallen, zonder rode vlaggen. Ik acht de kans groot dat een dergelijke diagnose de ziekteperceptie negatief beïnvloed, terwijl niet is vast gesteld dat, bijvoorbeeld, een HNP voor aanhoudende klachten zorgt. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat patiënten niet mogen weten wat er aan de hand is met hun lichaam. Jij slaat dan ook, denk ik, de spijker op z'n kop met de voorlichting, die m.i. onafscheidelijk met de diagnostiek samen zou moeten gaan om inzicht te geven en foutieve ziektepercepties te veranderen.

Maar wie zou de voorlichting moeten geven?
pi_106442184
De neuroloog natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')