Ga lekker naar een vuurwerkvrij vakantiepark als jij of je dier er last van heeft.quote:Partij voor de Dieren wil verbod op vuurwerk
DEN HAAG - Een verbod op consumentenvuurwerk is nodig, omdat de gevolgen van het jaarlijkse geknal slecht zijn voor mens, dier en milieu. Dat vindt de Partij voor de Dieren, die net als vorig jaar bij het kabinet aandacht vraagt voor de nadelen van vuurwerk.
Volgens de partij lopen jaarlijkse honderden mensen letsel op en leidt het geknal tot veel angst en stress bij dieren. Vuurwerk bevat daarnaast stoffen die slecht zijn voor het milieu, aldus de partij woensdag. Vuurwerk zou wat de Partij voor de Dieren betreft alleen afgestoken mogen worden tijdens professionele vuurwerkshows.
Voor een groot deel, maar daar worden ze niet alleen zelf het slachtoffer van. Vraag is dus vooral hoeveel van die honderden slachtoffers toevallige voorbijgangers zijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 10:51 schreef De_Dakgoot het volgende:
Koeien zijn ook slecht voor het mileu en dat mensen letsel krijgen is omdat ze als mongooltjes met vuurwerk spelen.
Dit.quote:Op woensdag 28 december 2011 10:53 schreef Big-Ern het volgende:
Het is al te dol voor woorden dat zo'n partij überhaupt een zetel in de 2e kamer heeft.
Eh. ze hebben er 2 hoor! Wel 2 te veelquote:Op woensdag 28 december 2011 10:53 schreef Big-Ern het volgende:
Het is al te dol voor woorden dat zo'n partij überhaupt een zetel in de 2e kamer heeft.
net zoals groenlinks en pvdaquote:Op woensdag 28 december 2011 11:03 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Eh. ze hebben er 2 hoor! Wel 2 te veel
Die tonnen zware metalen die we de lucht in schieten zijn anders niet echt gezond hoor.quote:Op woensdag 28 december 2011 10:28 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ga lekker naar een vuurwerkvrij vakantiepark als jij of je dier er last van heeft.
Ja? Een beetje stress eens per jaar is belangrijker dan het plezier van de miljoenen mensen die maandenlang uitkijken naar dit feest?quote:Op woensdag 28 december 2011 11:17 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Goed plan van de PvdD.![]()
Leve Marianne Thieme.![]()
Ja maar als dat nou alleen bij die mongooltjes zelf was die ledematen verliezen....quote:Op woensdag 28 december 2011 10:51 schreef De_Dakgoot het volgende:
Koeien zijn ook slecht voor het mileu en dat mensen letsel krijgen is omdat ze als mongooltjes met vuurwerk spelen.
Er zijn vast een hoop mensen met verhalen hoe het bijna fout ging, maar het aantal slachtoffers valt eigenlijk reuze mee. Per oud-en-nieuw gemiddeld zo'n 70 ziekenhuisopnames en 1 dode (bron). Ter vergelijking: vuurwerk is daarmee ongeveer net zo veilig als het verkeer, want dagelijks vallen daarin 2 doden en vinden ruim 50 ziekenhuisopnames plaats (bron).quote:Op woensdag 28 december 2011 12:09 schreef Alpha_Bootis het volgende:
[..]
Ja maar als dat nou alleen bij die mongooltjes zelf was die ledematen verliezen....
Drie of vier jaar geleden scheelde het 20 centimeter of ik had een lawinepijl met volle vaart in mijn kanus gehad. Dat was niet mooi afgelopen.
Niet dat ik dit verbod steun overigens. Maar er zijn wel degelijk mensen die er niet mee om kunnen gaan en een gevaar vormen voor anderen.
Met natuurlijk het redelijk cruciale verschil dat auto's een bepaalde noodzaak hebben, i.t.t. vuurwerk.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Er zijn vast een hoop mensen met verhalen hoe het bijna fout ging, maar het aantal slachtoffers valt eigenlijk reuze mee. Per oud-en-nieuw gemiddeld zo'n 70 ziekenhuisopnames en 1 dode (bron). Ter vergelijking: vuurwerk is daarmee ongeveer net zo veilig als het verkeer, want dagelijks vallen daarin 2 doden en vinden ruim 50 ziekenhuisopnames plaats (bron).
Ach, je hebt ook idioten die eigenlijk nooit zouden mogen rijden, en die laten we met een stuk ijzer van een ton met 120km/h over de snelweg scheuren. Je hebt altijd personen die hun verantwoordelijkheid bij nader inzien niet aankunnen.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:11 schreef Alpha_Bootis het volgende:
[..]
Met natuurlijk het redelijk cruciale verschil dat auto's een bepaalde noodzaak hebben, i.t.t. vuurwerk.
Je kan het heel plastisch koud statistisch gaan bekijken maar als ik een vuurpijl in mijn bakkes krijg omdat er een of andere triangeljostie niet normaal kan doen vind ik heel anders dan dat ik per ongeluk aangereden wordt. Wat het CBS er ook over roept.
Vuurwerk is dan ook maar één keer per jaar toegestaan; deelnemen aan het verkeer daarentegen elke dag.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:11 schreef Alpha_Bootis het volgende:
[..]
Met natuurlijk het redelijk cruciale verschil dat auto's een bepaalde noodzaak hebben, i.t.t. vuurwerk.
Je kan het heel plastisch koud statistisch gaan bekijken maar als ik een vuurpijl in mijn bakkes krijg omdat er een of andere triangeljostie niet normaal kan doen vind ik heel anders dan dat ik per ongeluk aangereden wordt. Wat het CBS er ook over roept.
Maar dat is dan een fout die in het systeem zit die je kan oplossen door strengere praktijkeisen te stellen.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:14 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, je hebt ook idioten die eigenlijk nooit zouden mogen rijden, en die laten we met een stuk ijzer van een ton met 120km/h over de snelweg scheuren. Je hebt altijd personen die hun verantwoordelijkheid bij nader inzien niet aankunnen.
Die statistieken bieden dan nog enig houvast en objectiviteit.
Uiteraard zie ik het verschil in intentie, het verschil qua gevolgen is niet zo glashelder.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:22 schreef Alpha_Bootis het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fout die in het systeem zit die je kan oplossen door strengere praktijkeisen te stellen.
Minder controle hebben over je auto dan een Ken Block <<--->> Zware vuurpijlen horizontaal over straat jagen omdat dat grappig is.
Zie je het verschil? Die van intentie vooral?
Je vergelijkt nu een heilig boontje in de auto met een imbeciel met vuurwerk. Een stroman-vergelijking dus.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:22 schreef Alpha_Bootis het volgende:
[..]
Maar dat is dan een fout die in het systeem zit die je kan oplossen door strengere praktijkeisen te stellen.
Minder controle hebben over je auto dan een Ken Block <<--->> Zware vuurpijlen horizontaal over straat jagen omdat dat grappig is.
Zie je het verschil? Die van intentie vooral?
Probleem is alleen dat ik niet op dagelijkse basis imbecielen tegenkom met een auto die geschikt is voor en een moraal dat kapot genoeg is om 80 door een 30 zone te jagen. Ik fiets elke dag flink wat dus ik zie behoorlijk wat wangedrag wat dat betreft. Maar elk oud en nieuw (en ervoor en erna overigens) krijg ik wel iets om mijn oren omdat een of ander veel te jong tuigje niet uitkijkt met zijn knalpatronen, strijkers, lawinepijlen. Die lawinepijl staat me toevallig het meest bij omdat dat ding me letterlijk bijna mijn harses kostte.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Je vergelijkt nu een heilig boontje in de auto met een imbeciel met vuurwerk. Een stroman-vergelijking dus.
Je kan hem net zo goed aanpassen, met iemand die legaal vuurwerk volgens de instructies afsteekt <<--->>> een imbeciele automobilist die 80 km/u rijdt door een zone-30-woonwijk om op tijd de gereserveerde bioscoopkaartjes af te halen. Dan slaat het verschil precies de andere kant op door.
De waarheid ligt in het midden.
Ik ben dan ook niet noodzakelijkerwijs voor een verbod. Ik was zelf ook jong immers.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Uiteraard zie ik het verschil in intentie, het verschil qua gevolgen is niet zo glashelder.
Bovendien zijn zware vuurpijlen al verboden. Hetgeen tot gevolg heeft gehad dat men het over de grens koopt. Als wij al het vuurwerk voor particulieren zouden verbieden kan het zo maar gebeuren dat er juist meer zwaar vuurwerk wordt afgestoken omdat men sowieso naar het buitenland moet en dan net zo gemakkelijk het zware vuurwerk kan meenemen. Strengere eisen of iets dergelijks werken ook maar tot op een bepaald niveau.
Hoe veel bijna-ongelukken gebeuren er wel niet in het verkeer!?quote:Op woensdag 28 december 2011 13:41 schreef Alpha_Bootis het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat ik niet op dagelijkse basis imbecielen tegenkom met een auto die geschikt is voor en een moraal dat kapot genoeg is om 80 door een 30 zone te jagen. Ik fiets elke dag flink wat dus ik zie behoorlijk wat wangedrag wat dat betreft. Maar elk oud en nieuw (en ervoor en erna overigens) krijg ik wel iets om mijn oren omdat een of ander veel te jong tuigje niet uitkijkt met zijn knalpatronen, strijkers, lawinepijlen. Die lawinepijl staat me toevallig het meest bij omdat dat ding me letterlijk bijna mijn harses kostte.
Ik vind een vuurpijl die horizontaal over straat gejaagd word dan ook geen ongeluk. Misschien ligt daar ons meningsverschil.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Hoe veel bijna-ongelukken gebeuren er wel niet in het verkeer!?
Vandaar dat ik de statistieken erbij pakte, waaruit blijkt dat vuurwerk en het verkeer per tijdseenheid ongeveer hetzelfde aantal slachtoffers eisen.
Echter, niemand doet 365 dagen per jaar panisch over het verkeer. Niemand slaat doodsangsten uit bij het oversteken van het zebrapad. Niemand blijft altijd binnen omdat het verkeer zo gevaarlijk zou zijn. Niemand gebruikt het argument dat we dag in dag uit de zware last van het o zo gevaarlijke verkeer moeten trotseren omdat het economisch van belang is.
Maar in het geval van vuurwerk doet een groep mensen dat ineens wel, terwijl het risico dus ongeveer hetzelfde is.
Bij jou is uiteindelijk ook niks gebeurd.
Dat verschil erken ik.quote:Op woensdag 28 december 2011 13:50 schreef Alpha_Bootis het volgende:
[..]
Ik vind een vuurpijl die horizontaal over straat gejaagd word dan ook geen ongeluk. Misschien ligt daar ons meningsverschil.
Die zie dat gewoon als verwijtbare poging tot doodslag. Automobilisten die met exorbitante snelheden door woonwijken idem overigens. Om je maar even voor te zijn. Maar dan is er nog altijd dat maatschappelijke belang van auto's en dat van vuurwerk.
Hoezo is het te dol? Blijkbaar zijn er genoeg mensen die hun ideeen aanhangen. Daar gaat het toch om bij een democratie? Bovendien kan het helemaal geen kwaad als tegenwicht.quote:
Het verschil is dat verkeer een noodzaak is, terwijl vuurwerk alleen maar leuk is. Elk slachtoffer minder is welkom. Door vuurwerk te verbieden kan dit makkelijk zonder nadelen. Aan verkeer verbieden zitten zo veel nadelen dat het de vraag is of het het waard is.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat verschil erken ik.
Maar zoals ik al zei is vuurwerk maar één dag per jaar toegestaan, terwijl het verkeer het hele jaar doorgaat, inclusief een aanzienlijk aandeel voor recreatieve doeleinden. Het is dus aannemelijk dat recreatief verkeer (met dus een vergelijkbaar maatschappelijk belang als vuurwerk) vele malen meer slachtoffers op jaarbasis eist, dan vuurwerk.
Daardoor heb ik het idee dat deze discussie emotioneel is, in plaats van dat er daadwerkelijk van een onacceptabel risico sprake is.
Nu is mijn vertrouwen in de politiek minimaal, maar die one issue partijen als de PvdD en PVV dragen helemaal niets bij aan het politieke landschap. Sterker nog, de boel versplinterd steeds meer waardoor werkbare coalities amper meer te creëren zijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoezo is het te dol? Blijkbaar zijn er genoeg mensen die hun ideeen aanhangen. Daar gaat het toch om bij een democratie? Bovendien kan het helemaal geen kwaad als tegenwicht.
Ten eerste lees je mijn post maar half, want ik noemde nadrukkelijk het recreatieve verkeer.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:46 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Het verschil is dat verkeer een noodzaak is, terwijl vuurwerk alleen maar leuk is. Elk slachtoffer minder is welkom. Door vuurwerk te verbieden kan dit makkelijk zonder nadelen. Aan verkeer verbieden zitten zo veel nadelen dat het de vraag is of het het waard is.
Alleen recreatief verkeer verbieden gaat natuurlijk nooit lukken.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ten eerste lees je mijn post maar half, want ik noemde nadrukkelijk het recreatieve verkeer.
Dat idee heb ik totaal niet. Volgens mij heeft iedereen door hoe gevaarlijk verkeer is.quote:Ten tweede betwijfel ik of jouw redenering ("aan verkeer verbieden zitten zo veel nadelen") in de praktijk gehanteerd wordt. Volgens mij is er überhaupt geen perceptie dat we in Nederland met een groot en urgent veiligheidsprobleem zitten door de aanwezigheid van verkeer an sich.
En dat is het punt dat ik probeer duidelijk te maken: dat we gelijke feitelijke risico's niet als zijnde gelijk waarnemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |