Man, hou eens op met dat dogmatische gejank. Ik kijk vanuit een fiscaal oogpunt naar hoe je zo effectief mogelijk de HRA kan afbouwen, en ja: daar hoort een lastenverzwaring bij. Het idee dat komend jaar er bezuinigd kan worden zonder dat mensen het voelen is gewoon populisme.quote:Op zondag 25 december 2011 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, de rijken moeten meer gaan betalen, zeg dat dan gewoon als je dat bedoeld.
Een idee, inderdaad. En nu?quote:Op zondag 25 december 2011 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het idee is het budgetneutraal te doen en progressie is een illusie, door de HRA is die er nauwelijks.
Als Europa middenin een crisis aan komt hobbelen met een herkapitalisatie-eis, dan kan je dit natuurlijk verwachten. Men heeft zelf het probleem gecreerd.quote:Op zondag 25 december 2011 10:29 schreef Oud_student het volgende:
Het is nu niet het juiste moment om de HRA af te schaffen, wegens de teruglopende koopkracht en de verdere bezuinigingen. Trouwens, door alle belasting truuks, zoals het verhogen van het huurwaardeforfait en het maximeren van het aantal jaren dat je de hypotheek mag aftrekken, wordt de HRA al stapje voor stapje afgebroken.
Wat ik triest vind is dat de banken buiten schot blijven, ze lenene het voor minder dan 1% bij de ECB en geven aan jouw een hypotheek van 5 a 6 % rente, zo kan ik ook geld verdienen.
De staat zou gewoon moeten eisen dat de winstmarge 2% mag zijn, dan zakt de hypotheekrente naar 3%, de aftrek wordt lager en de last voor de burger wordt lager (reken maar eens uit hoeveel dat is op 600 miljard aan hypotheken)
Kees Jan, als je dit leest, geen dank, voer het morgen 1 januari in.
Ik jank niet, ik zeg gewoon wat jij bedoeld maar niet zegt.quote:Op zondag 25 december 2011 10:35 schreef eriksd het volgende:
[..]
Man, hou eens op met dat dogmatische gejank. Ik kijk vanuit een fiscaal oogpunt naar hoe je zo effectief mogelijk de HRA kan afbouwen, en ja: daar hoort een lastenverzwaring bij. Het idee dat komend jaar er bezuinigd kan worden zonder dat mensen het voelen is gewoon populisme.
De HRA is de grootste aftrekpost die er is. Ik heb een koophuis met HRA maar van mij mag ie worden afgeschaft. En dan ook de overdrachtsbelasting. Mijn voorstel: maak de HR aftrekbaar over een deel van de oorspronkelijke lening. Elk jaar wordt dat deel minder. Bij een looptijd van 30 jaar mag je in het eerste jaar 100% aftrekken, het tweede jaar 29/30e deel, het derde jaar 28/30e deel, etc. Zolang je elk jaar aflost is er niets aan de hand, als je er voor kiest je schuld in stand te houden dan wordt dat elk jaar duurder.quote:Op zondag 25 december 2011 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alternatief is alle aftrekposten en subsidies afschaffen ...
Wat zou maximering van het aftrekpercentage anders kunnen betekenen dan? Lijkt mij vrij duidelijk dat het een lastenverzwaring is. Dat jij vervolgens met een ronkende post komt, prima, maar ik heb nog geen enkel reeel voorstel van je gezien.quote:Op zondag 25 december 2011 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik jank niet, ik zeg gewoon wat jij bedoeld maar niet zegt.
Waarom zou je niet gewoon als eis stellen dat de overheid eens flink op zichzelf gaat bezuinigen?quote:Op zondag 25 december 2011 10:44 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De HRA is de grootste aftrekpost die er is. Ik heb een koophuis met HRA maar van mij mag ie worden afgeschaft. En dan ook de overdrachtsbelasting. Mijn voorstel: maak de HRA aftrekbaar over een deel van de oorspronkelijke lening. Elk jaar wordt dat deel minder. Bij een looptijd van 30 jaar mag je in het eerste jaar 100% aftrekken, het tweede jaar 29/30e deel, het derde jaar 28/30e deel, etc. Zolang je elk jaar aflost is er niets aan de hand, als je er voor kiest je schuld in stand te houden dan wordt dat elk jaar duurder.
In plaats van een lineair aflossingsmodel kan je uiteraard ook bijvoorbeeld een model met oplopende aflossingen kiezen.
en-en?quote:Op zondag 25 december 2011 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je niet gewoon als eis stellen dat de overheid eens flink op zichzelf gaat bezuinigen?
Nee? Neem eens een brilletje.quote:Op zondag 25 december 2011 10:45 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat zou maximering van het aftrekpercentage anders kunnen betekenen dan? Lijkt mij vrij duidelijk dat het een lastenverzwaring is. Dat jij vervolgens met een ronkende post komt, prima, maar ik heb nog geen enkel reeel voorstel van je gezien.
Wat heeft dat met mijn voorstel te maken? De HRA is een enorme subsidie, in de vorm van een aftrekpost. Die moesten toch worden afgeschaft?quote:Op zondag 25 december 2011 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je niet gewoon als eis stellen dat de overheid eens flink op zichzelf gaat bezuinigen?
Ja, en?quote:Op zondag 25 december 2011 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee? Neem eens een brilletje.
Gevolgen van jouw voorstel is niets anders dan een overheid die steeds meer neemt.
Nee, een aftrekpost, die als je hem afschaft zonder compensatie een giga lastenverzwaring is.quote:Op zondag 25 december 2011 10:49 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Wat heeft dat met mijn voorstel te maken? De HRA is een enorme subsidie, in de vorm van een aftrekpost. Die moesten toch worden afgeschaft?
Dat valt wel mee hoor. Mijn voorstel is om de verantwoordelijkheid daarvoor deels bij huiseigenaren te leggen Zolang je in 30 jaar je lening aflost is er in geen enkel jaar sprake van lastenverzwaring. Als je er voor kiest om niet af te lossen worden je lasten elk jaar eat hoger, maar dat is dan je eigen keuze.quote:Op zondag 25 december 2011 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, een aftrekpost, die als je hem afschaft zonder compensatie een giga lastenverzwaring is.
Gewoon alle aflossingsvrije hypotheken, die dus niet een aflossingsannuïteit hebben van 30 jaar ,het HWF verhogen met 1% dus 1,55% ipv 0,55%quote:Op zondag 25 december 2011 10:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat valt wel mee hoor. Mijn voorstel is om de verantwoordelijkheid daarvoor deels bij huiseigenaren te leggen Zolang je in 30 jaar je lening aflost is er in geen enkel jaar sprake van lastenverzwaring. Als je er voor kiest om niet af te lossen worden je lasten elk jaar eat hoger, maar dat is dan je eigen keuze.
Je moet hem ook niet afschaffenquote:Op zondag 25 december 2011 10:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, een aftrekpost, die als je hem afschaft zonder compensatie een giga lastenverzwaring is.
Waarom wil je de lasten verhogen, die zijn al hoog. De NL overheid moet gewoon kleiner, goedkoper.quote:Op zondag 25 december 2011 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je moet hem ook niet afschaffen
Gewoon het HWF jaarlijks met 0,1% verhogen, dan issie in 20 jaar volledig weg en dan afschaffen
Dan heeft iedereen duidelijkheid en gaat de woningmarkt weer lopen
Daar heb je vast voorbeelden die de HRA uitgaven compenseren (11-12 miljard per jaar).quote:Op zondag 25 december 2011 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom wil je de lasten verhogen, die zijn al hoog. De NL overheid moet gewoon kleiner, goedkoper.
Nogmaals: zolang je als lener netjes aflost is er geen sprake van lastenverhoging.quote:Op zondag 25 december 2011 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom wil je de lasten verhogen, die zijn al hoog. De NL overheid moet gewoon kleiner, goedkoper.
De jeugd in de toekomst krijg hogere lasten, de lastendruk neemt toe.quote:Op zondag 25 december 2011 11:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Nogmaals: zolang je als lener netjes aflost is er geen sprake van lastenverhoging.
Ontwikkelingshulp afschaffen bespaart per direct een 5,5 a 6 miljard zonder dat het in NL mensen raakt, en direct goed voor betalingsbalans.quote:Op zondag 25 december 2011 11:15 schreef betyar het volgende:
[..]
Daar heb je vast voorbeelden die de HRA uitgaven compenseren (11-12 miljard per jaar).
Ook dat zal wel meevallen. Die lasten ontstaan pas als men de keuze maakt een woning te kopen met geleend geld. Op dat moment kan/gaat men minder lenen en gaan de lasten dus niet omhoog. Ik begrijp trouwens de term 'lastenverzwaring' niet goed. Het gaat hier eerder om afschaffing van een 'lastenverlichting'.quote:Op zondag 25 december 2011 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De jeugd in de toekomst krijg hogere lasten, de lastendruk neemt toe.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |