abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105989023
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 00:36 schreef LunaAurea het volgende:

[..]

Volgens Van Dale:
ge·le·de·ren de; mv; zie gelid (2)
2 ge·lid het; o 1 geleden, leden geleding, gewricht 2 gelederen rij soldaten: in het ~ staan
"uit eigen gelederen" is een uitdrukking.

quote:
Dit heeft voor mij iets meer uitleg nodig, want zo begrijp ik je zin niet helemaal.
Een soort is een verzameling dieren die onderling tot voortplanting in staat zijn.
The view from nowhere.
pi_105990367
quote:
Een soort is een verzameling dieren die onderling tot voortplanting in staat zijn.
Ah, je doelt dus op het biologisch soort concept: "Een soort is een groep populaties waarvan de individuen het potentieel hebben om in de natuur levende en vruchtbare nakomelingen te produceren."

quote:
Ik denk dat een onderbewustzijn juist aan onze dierlijke kant staat en dus niet overblijft als mogelijk verschil. Maar ben het zeker met je eens dat wij vele prikkels en gevoelens delen met andere diersoorten.
Als we een onderbewustzijn en een bewustzijn hebben, hebben de andere dieren die dan ook allebei? In hoeverre verschilt dit dan van mensen?
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
  zaterdag 24 december 2011 @ 02:08:23 #28
362958 declassering
wat niet is kan ook niet zijn
pi_105991362
Wat ik hopelijk begrepen heb van de filosofen of biologen als het gaat om taxonomie dan was er eerst Linnaeus
die nog werkte volgens een min of meer Aristotelische systematiek ( maar dat schijnt ook heel gevaarlijk te zijn en al snel fout om te denken dat je Aristoteles kunt overzien) en daarna een indeling op basis van genen oid. Dus bij Linnaeus kun je geloof ik min of meer aan uiterlijke kenmerken de overgang van de ene soort in de andere zien, dat ziet er in een hortus ook nog geordend uit, bij modernere indeling is het allemaal abstracter en theoretischer geworden en kunnen als je zo'n hortus inloopt er voor het oog planten bij elkaar staan die totaal niet bij elkaar horen. Een bananenboom kan dan bij een krokus horen, dat is niet meer te zien, het staat voor het oog allemaal kriskras door elkaar. Pluraliteit onder de vigeur van een identititstichtend abstract unificerend principe. ( maar dit klinkt al weer zo afkerend veroordelend kultuurkritisch)
  zaterdag 24 december 2011 @ 02:11:09 #29
362958 declassering
pi_105991408
potentie en actualisering, dat er dus iets is wat er op wacht tot ontplooiing te komen, dat schijnt dus de grootste lariekoek te zijn. Voor jou persoonlijk schijnt dat te betekenen, dat je niet meer aan zelfverwezenlijking kunt gaan doen. Erich Fromm en zo, dat kan de schroothoop op.
pi_105991473
ik geloof dat wij de enige soort zijn met een neo cortex (heet het zo?). Hierdoor kunnen wij heel andere dingen met onze hersenen dan dieren. Ofzoiets. Biologie van havo 3 :')
  zaterdag 24 december 2011 @ 02:21:53 #31
362958 declassering
pi_105991543
Ja welke dingen dan?

over Linnaeus nog even:

Wikipedia:

Bijdragen aan de taxonomie

Linnaeus heeft een grote invloed gehad op het gebied van de biologische taxonomie (het indelen van de levende natuur).

In 1735 publiceerde Linnaeus de eerste druk van één van zijn belangrijkste werken: Systema Naturae. De volledige titel was Systema naturae per regna tria naturae, secundum classes, ordines, genera, species, cum characteribus, differentiis, synonymis, locis (Indeling van de natuur in drie natuurrijken en in klassen, ordes, geslachten en soorten; met kenmerken, verschillen, synoniemen en plaatsen).
  zaterdag 24 december 2011 @ 02:31:05 #32
362958 declassering
pi_105991655
en hoe zit het met enten?
Wiki: Enten is een veel gebruikte methode in de fruitteelt. Vruchtbomen worden bijna altijd geënt op een onderstam van een gastheer.
pi_105992751
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 02:11 schreef declassering het volgende:
potentie en actualisering, dat er dus iets is wat er op wacht tot ontplooiing te komen, dat schijnt dus de grootste lariekoek te zijn. Voor jou persoonlijk schijnt dat te betekenen, dat je niet meer aan zelfverwezenlijking kunt gaan doen. Erich Fromm en zo, dat kan de schroothoop op.
Het is bijna alsof Aristoteles over DNA sprak :).
The view from nowhere.
  zaterdag 24 december 2011 @ 04:34:34 #34
362958 declassering
pi_105992918
Ja en wat is de nu van nature uit bepaalde plaats van de mens? Je zegt zelf de 'wat is' vraag kan niet. We spreken ALSOF de mens een natuurlijke plaats heeft en Blinzeln.
pi_105992953
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
.....En in de taxonomie van de animalia staat de mens aan het einde.....
Is dat wel zo? De mens als soort is toch gewoon de huidige vorm van een evolutionaire lijn, tussen de andere huidige vormen, ieder met hun eigen evolutionaire lijn.

Het is een kwestie van uit welk perspectief je naar de diversiteit van het leven kijkt.
Vanuit het antropocentrische perspectief (Top-down met jezelf als uitgangspunt) Is het de mens en de andere dieren, of de zoogdieren en de andere dieren, of de dieren en het andere leven.
(Een zelfcentrische kijk waarbij het ik/eigen als bijzonder wordt onderscheiden, en de restgroep wordt gegeneraliseerd )

Vanuit een biologisch perspectief (een poging tot een objectieve kijk, of bottom-up vanuit een evolutionaire benadering) is die ene evolutionaire lijn niet bijzonderder dan al die andere die er ook zijn.
En er zijn altijd overeenkomsten (waardoor er gegroepeerd kan worden), en verschillen (specifieke kenmerken waarmee de ene groep/soort onderscheiden kan worden van een andere groep/soort).

De biologische werkelijkheid is denk ik nog wat ingewikkelder, want 1 organisme kan soms een hele biotoop zijn van vele organismen. De mens is niet alleen een mens maar heeft ook een microbioom. Je functionerende lijf is het resultaat van een symbiose van een heleboel verschillende levensvormen.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 24-12-2011 04:52:34 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_105994570
Misschien het besef van sterfelijkheid? Dat wat zelfs de goden niet zien?
Mens betekent : scherpe geest.
Dat lijkt me voldoende.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_105996314
Als ik aan het schijten ben en mijn schijt zie, word ik eraan herinnerd dat ik een beest ben.
pi_106020180
quote:
(Indeling van de natuur in drie natuurrijken en in klassen, ordes, geslachten en soorten; met kenmerken, verschillen, synoniemen en plaatsen).
De afgelopen 40 jaar is er al veel veranderd in de manier waarop het leven op aarde indelen. Tegenwoordig spreken we over 3 domeinen: Bacteria, Archaea en Eukarya, in plaats van 3 rijken. Ik ben wel benieuwd hoe we over 20 jaar kijken naar de indeling van het leven.

quote:
en hoe zit het met enten?
Het lijkt me logisch dat je bij geënte planten kijkt naar het gedeelte dat zich voortplant. Het onderste gedeelte, de stam, produceert in principe geen gameten. Bij geënte planten verandert het DNA van beide delen niet, elke gameet die weer uitgroeit tot een nieuwe plant zal een 'zwakke' stam hebben. Enten is een door mensen gestuurd proces en zal keer op keer herhaald moeten worden, wil je het gewenste resultaat hebben.

quote:
Is dat wel zo? De mens als soort is toch gewoon de huidige vorm van een evolutionaire lijn, tussen de andere huidige vormen, ieder met hun eigen evolutionaire lijn.
Hiermee heb je gelijk, maar sommige afbeeldingen kunnen nog wel eens een verkeerde indruk wekken.

quote:
Misschien het besef van sterfelijkheid? Dat wat zelfs de goden niet zien?
Mens betekent : scherpe geest.
Dat lijkt me voldoende.
Is het niet zo dat dieren ook kunnen aanvoelen wanneer ze dood gaan en 'rouwen' als er een soortgenoot is overleden?
En wat versta je dan onder 'scherpe geest'?

quote:
Als ik aan het schijten ben en mijn schijt zie, word ik eraan herinnerd dat ik een beest ben.
Hiermee heb je wel een punt, want laat onze manier van voeding (ingestie en digestie), waar dus ook de ontlasting bij hoort, nou net één van de kenmerken zijn waarin we ons onderscheiden van planten en schimmels (fungi)
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
pi_106041329
Volgens mij is het grote verschil dat mensen in staat zijn tot zelfreflectie. Ze nemen niet alleen deel aan het systeem maar kunnen dat systeem ook van buitenaf analyseren.
pi_106042351
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 22:45 schreef Alfje het volgende:
Volgens mij is het grote verschil dat mensen in staat zijn tot zelfreflectie. Ze nemen niet alleen deel aan het systeem maar kunnen dat systeem ook van buitenaf analyseren.
Goed punt.
The view from nowhere.
pi_106061048
zijn er nog andere dingen waarmee we ons onderscheiden van dieren?

Je maakt het wel heel erg gemakkelijk....ik eet met mes en vork en jij?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_106061629
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2011 22:45 schreef Alfje het volgende:
Kunnen we wel zomaar de conclusie trekken dat dat uniek is voor de menselijke soort? Decoupled cognition, het vermogen om je te verplaatsen in situaties anders dan de huidige, is essentieel voor sociale intelligentie en zie je tenminste ook terug bij onze directe verwanten. De verschillen tussen mensen en andere primaten zijn waarschijnlijk veel minder dramatisch dan wij graag denken. En laten we wel wezen: genetisch zijn we weinig veranderd in de laatste paar duizend jaar. De gevolgen van culturele evolutie zijn dramatisch, maar de meeste basisvaardigheden die dat mogelijk hebben gemaakt zijn vrijwel net zoveel aanwezig bij de andere primaten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 26 december 2011 @ 23:50:49 #43
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106073154
Alle lichamelijke en geestelijke eigenschappen die mensen bezitten zijn terug te vinden in andere diersoorten.

Het enige wat ons bijzonder lijkt te maken is een speciale combinatie van mentale eigenschappen en de amplitude van die eigenschappen.

En ook dat alleen maar omdat wij een geest hebben ontwikkeld die het blijkbaar super belangrijk vind om zich superieur te stellen aan andere dieren.

Verder zijn wij dieren en staan wij net zo "bovenaan" de evolutionaire takken des levens als alle andere dieren die op dit moment leven.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_106073788
Ik heb een dier nog nooit een dorp zien bouwen.

Slotje?
pi_106073815
Ik heb een dier nog nooit zien internetten.

slotje?
  dinsdag 27 december 2011 @ 00:10:30 #46
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106073989
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit zien internetten.

slotje?
  dinsdag 27 december 2011 @ 00:12:27 #47
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106074062
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit een dorp zien bouwen.

Slotje?

pi_106074121
Ik word zo moe van mensen die darwin ten koste van alles willen laten zegevieren. Hij dacht dat wij van de apen kwamen, maar wij hebben schijnbaar dezelfde voorouders. Wanneer mogen mensen weer eens zeggen dat de mens inderdaad hoger staan dan een dier? Misschien niet qua lichaam, maar wel in bewustzijn.

Een dier bouwt geen dorp, een dier bedrijft geen wetenschap. Een dier denkt niet na over waar hij of zij vandaan komt. Dit alleen al getuigt van een mens die verder staat dan een dier. En als het dier al ouder is dan de mens, dan wordt dit verschil alleen maar groter. Hoe komt het dat een mens zich vanaf den beginne al afvraagt waar men vandaan komt, maar een dier niet?
Men wil graag dat de mens een dier is en niet minder. Want dan hoeft men geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven. Want ja, onze hersenen bepalen immers alles wat wij doen. Een eigen vrije wil hebben wij niet. Wij zijn machines volgens veel nihilisten.
  dinsdag 27 december 2011 @ 00:28:50 #49
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106074676
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik word zo moe van mensen die darwin ten koste van alles willen laten zegevieren.
Wat? Leg uit.

quote:
Hij dacht dat wij van de apen kwamen, maar wij hebben schijnbaar dezelfde voorouders.
"Maar"? Wij komen gewoon van apen en we zijn zelf apen. Taxonomisch gezien.

quote:
Wanneer mogen mensen weer eens zeggen dat de mens inderdaad hoger staan dan een dier? Misschien niet qua lichaam, maar wel in bewustzijn.
Je mag van alles zeggen. Niemand houd jou tegen. Jij hebt de vrijheid om van alles te vinden.

Probleem is echter dat "hoger" een subjectieve term is. Er zijn bijvoorbeeld mentale taken waar mensen meetbaar slechter mee scoren dan andere dieren. Waarom is onze combinatie eigenschappen zaligmakend maar die van andere dieren niet?

Doet me een beetje denken aan debatten over welk land beter is (op basis van allemaal arbitraire aspecten, per persoon verschillend). Volledig oninteressant wat mij betreft.

quote:
Een dier bouwt geen dorp,
Zie mijn post hierboven.

quote:
een dier bedrijft geen wetenschap.
Er zijn voldoende dieren te bedenken die echter wel een essentiële basis eigenschap voor de wetenschappelijke methode vertonen. En dat is nieuwsgierigheid. Alleen maar omdat wij het geformaliseerd hebben zijn wij ineens ... superieure dieren? Schattige drang naar superioriteit heb je.

quote:
Een dier denkt niet na over waar hij of zij vandaan komt.
Wellicht. Maar wellicht ook niet. Maar weer erg arbitrair. Wij kunnen geen beeld maken van infrarood straling met onze tong. Slangen zijn dus superieur?

quote:
Dit alleen al getuigt van een mens die verder staat dan een dier. En als het dier al ouder is dan de mens, dan wordt dit verschil alleen maar groter.
"verder". Weer zo'n waardeoordeel op basis van schijnbaar heel weinig behalve persoonlijke voorkeur. :)

Wat bedoel je met "ouder dan de mens"?

quote:
Hoe komt het dat een mens zich vanaf den beginne al afvraagt waar men vandaan komt, maar een dier niet?
Wederom die ongegronde aanname aangezien dit wellicht bij bepaalde primaten ook voorkomt.

quote:
Men wil graag dat de mens een dier is en niet minder.
Taxonomisch gezien zijn wij dieren. Het is een kwestie van definitie. En die kwestie is al een tijdje beslecht.

quote:
Want dan hoeft men geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven. Want ja, onze hersenen bepalen immers alles wat wij doen. Een eigen vrije wil hebben wij niet. Wij zijn machines volgens veel nihilisten.
Wat een onzinnig argument om te poneren. Er zijn voldoende mensen die onderschrijven dat wij een dier zijn die zich prima gedragen in onze samenleving. Die verantwoordelijkheid nemen en constructief bijdragen. Zelfs als je er puur wetenschappelijk naar kijkt ontkom je er niet aan tot de conclusie te komen dat wij mensen een sociale functie hebben overgeërfd van onze voorouders en dat die functie nuttig is en hoort bij de menselijke conditie.

Je gaat er te veel vanuit dat je vanuit rationaliteit richting de psychopathie geduwd wordt. Dit mag je onderbouwen met bewijzen.
pi_106074698
quote:
Wanneer mogen mensen weer eens zeggen dat de mens inderdaad hoger staan dan een dier?
Waarom wil je dat zo graag? En waarom zou hierbij het criterium intellect zwaarder moeten tellen dan andere criteria?

quote:
Men wil graag dat de mens een dier is en niet minder. Want dan hoeft men geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven.
Het ontgaat me hoe het een volgt uit het ander.

quote:
Want ja, onze hersenen bepalen immers alles wat wij doen. Een eigen vrije wil hebben wij niet. Wij zijn machines volgens veel nihilisten.
Ehr, en dieren zouden geen vrije wil hebben ofzo? Bovendien, als onze hersenen bepalen wat wij doen - op zich een redelijke hypothese - hoe zou dat strijdig zijn met het bestaan van vrije wil?

Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')