"uit eigen gelederen" is een uitdrukking.quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:36 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Volgens Van Dale:
ge·le·de·ren de; mv; zie gelid (2)
2 ge·lid het; o 1 geleden, leden geleding, gewricht 2 gelederen rij soldaten: in het ~ staan
Een soort is een verzameling dieren die onderling tot voortplanting in staat zijn.quote:Dit heeft voor mij iets meer uitleg nodig, want zo begrijp ik je zin niet helemaal.
Ah, je doelt dus op het biologisch soort concept: "Een soort is een groep populaties waarvan de individuen het potentieel hebben om in de natuur levende en vruchtbare nakomelingen te produceren."quote:Een soort is een verzameling dieren die onderling tot voortplanting in staat zijn.
Als we een onderbewustzijn en een bewustzijn hebben, hebben de andere dieren die dan ook allebei? In hoeverre verschilt dit dan van mensen?quote:Ik denk dat een onderbewustzijn juist aan onze dierlijke kant staat en dus niet overblijft als mogelijk verschil. Maar ben het zeker met je eens dat wij vele prikkels en gevoelens delen met andere diersoorten.
Het is bijna alsof Aristoteles over DNA sprakquote:Op zaterdag 24 december 2011 02:11 schreef declassering het volgende:
potentie en actualisering, dat er dus iets is wat er op wacht tot ontplooiing te komen, dat schijnt dus de grootste lariekoek te zijn. Voor jou persoonlijk schijnt dat te betekenen, dat je niet meer aan zelfverwezenlijking kunt gaan doen. Erich Fromm en zo, dat kan de schroothoop op.
Is dat wel zo? De mens als soort is toch gewoon de huidige vorm van een evolutionaire lijn, tussen de andere huidige vormen, ieder met hun eigen evolutionaire lijn.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
.....En in de taxonomie van de animalia staat de mens aan het einde.....
De afgelopen 40 jaar is er al veel veranderd in de manier waarop het leven op aarde indelen. Tegenwoordig spreken we over 3 domeinen: Bacteria, Archaea en Eukarya, in plaats van 3 rijken. Ik ben wel benieuwd hoe we over 20 jaar kijken naar de indeling van het leven.quote:(Indeling van de natuur in drie natuurrijken en in klassen, ordes, geslachten en soorten; met kenmerken, verschillen, synoniemen en plaatsen).
Het lijkt me logisch dat je bij geënte planten kijkt naar het gedeelte dat zich voortplant. Het onderste gedeelte, de stam, produceert in principe geen gameten. Bij geënte planten verandert het DNA van beide delen niet, elke gameet die weer uitgroeit tot een nieuwe plant zal een 'zwakke' stam hebben. Enten is een door mensen gestuurd proces en zal keer op keer herhaald moeten worden, wil je het gewenste resultaat hebben.quote:en hoe zit het met enten?
Hiermee heb je gelijk, maar sommige afbeeldingen kunnen nog wel eens een verkeerde indruk wekken.quote:Is dat wel zo? De mens als soort is toch gewoon de huidige vorm van een evolutionaire lijn, tussen de andere huidige vormen, ieder met hun eigen evolutionaire lijn.
Is het niet zo dat dieren ook kunnen aanvoelen wanneer ze dood gaan en 'rouwen' als er een soortgenoot is overleden?quote:Misschien het besef van sterfelijkheid? Dat wat zelfs de goden niet zien?
Mens betekent : scherpe geest.
Dat lijkt me voldoende.
Hiermee heb je wel een punt, want laat onze manier van voeding (ingestie en digestie), waar dus ook de ontlasting bij hoort, nou net één van de kenmerken zijn waarin we ons onderscheiden van planten en schimmels (fungi)quote:Als ik aan het schijten ben en mijn schijt zie, word ik eraan herinnerd dat ik een beest ben.
Goed punt.quote:Op zondag 25 december 2011 22:45 schreef Alfje het volgende:
Volgens mij is het grote verschil dat mensen in staat zijn tot zelfreflectie. Ze nemen niet alleen deel aan het systeem maar kunnen dat systeem ook van buitenaf analyseren.
Kunnen we wel zomaar de conclusie trekken dat dat uniek is voor de menselijke soort? Decoupled cognition, het vermogen om je te verplaatsen in situaties anders dan de huidige, is essentieel voor sociale intelligentie en zie je tenminste ook terug bij onze directe verwanten. De verschillen tussen mensen en andere primaten zijn waarschijnlijk veel minder dramatisch dan wij graag denken. En laten we wel wezen: genetisch zijn we weinig veranderd in de laatste paar duizend jaar. De gevolgen van culturele evolutie zijn dramatisch, maar de meeste basisvaardigheden die dat mogelijk hebben gemaakt zijn vrijwel net zoveel aanwezig bij de andere primaten.quote:Op zondag 25 december 2011 22:45 schreef Alfje het volgende:
Volgens mij is het grote verschil dat mensen in staat zijn tot zelfreflectie. Ze nemen niet alleen deel aan het systeem maar kunnen dat systeem ook van buitenaf analyseren.
quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit zien internetten.
slotje?
quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit een dorp zien bouwen.
Slotje?
Wat? Leg uit.quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik word zo moe van mensen die darwin ten koste van alles willen laten zegevieren.
"Maar"? Wij komen gewoon van apen en we zijn zelf apen. Taxonomisch gezien.quote:Hij dacht dat wij van de apen kwamen, maar wij hebben schijnbaar dezelfde voorouders.
Je mag van alles zeggen. Niemand houd jou tegen. Jij hebt de vrijheid om van alles te vinden.quote:Wanneer mogen mensen weer eens zeggen dat de mens inderdaad hoger staan dan een dier? Misschien niet qua lichaam, maar wel in bewustzijn.
Zie mijn post hierboven.quote:Een dier bouwt geen dorp,
Er zijn voldoende dieren te bedenken die echter wel een essentiële basis eigenschap voor de wetenschappelijke methode vertonen. En dat is nieuwsgierigheid. Alleen maar omdat wij het geformaliseerd hebben zijn wij ineens ... superieure dieren? Schattige drang naar superioriteit heb je.quote:een dier bedrijft geen wetenschap.
Wellicht. Maar wellicht ook niet. Maar weer erg arbitrair. Wij kunnen geen beeld maken van infrarood straling met onze tong. Slangen zijn dus superieur?quote:Een dier denkt niet na over waar hij of zij vandaan komt.
"verder". Weer zo'n waardeoordeel op basis van schijnbaar heel weinig behalve persoonlijke voorkeur.quote:Dit alleen al getuigt van een mens die verder staat dan een dier. En als het dier al ouder is dan de mens, dan wordt dit verschil alleen maar groter.
Wederom die ongegronde aanname aangezien dit wellicht bij bepaalde primaten ook voorkomt.quote:Hoe komt het dat een mens zich vanaf den beginne al afvraagt waar men vandaan komt, maar een dier niet?
Taxonomisch gezien zijn wij dieren. Het is een kwestie van definitie. En die kwestie is al een tijdje beslecht.quote:Men wil graag dat de mens een dier is en niet minder.
Wat een onzinnig argument om te poneren. Er zijn voldoende mensen die onderschrijven dat wij een dier zijn die zich prima gedragen in onze samenleving. Die verantwoordelijkheid nemen en constructief bijdragen. Zelfs als je er puur wetenschappelijk naar kijkt ontkom je er niet aan tot de conclusie te komen dat wij mensen een sociale functie hebben overgeërfd van onze voorouders en dat die functie nuttig is en hoort bij de menselijke conditie.quote:Want dan hoeft men geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven. Want ja, onze hersenen bepalen immers alles wat wij doen. Een eigen vrije wil hebben wij niet. Wij zijn machines volgens veel nihilisten.
Waarom wil je dat zo graag? En waarom zou hierbij het criterium intellect zwaarder moeten tellen dan andere criteria?quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Wanneer mogen mensen weer eens zeggen dat de mens inderdaad hoger staan dan een dier?
Het ontgaat me hoe het een volgt uit het ander.quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Men wil graag dat de mens een dier is en niet minder. Want dan hoeft men geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven.
Ehr, en dieren zouden geen vrije wil hebben ofzo? Bovendien, als onze hersenen bepalen wat wij doen - op zich een redelijke hypothese - hoe zou dat strijdig zijn met het bestaan van vrije wil?quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Want ja, onze hersenen bepalen immers alles wat wij doen. Een eigen vrije wil hebben wij niet. Wij zijn machines volgens veel nihilisten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |