abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105954055
quote:
Suriname wil af van van de sinterklaasviering, omdat zij vinden dat dit feest met zwarte pieten een racistisch element zou bevatten. Dat heeft de Surinaamse website Waterkant vrijdag gemeld.

Oud-president Ronald Venetiaan heeft de kwestie aangekaart in De Nationale Assemblee, het parlement. Hij begrijpt niet dat Sinterklaas in Suriname wordt gevierd "omdat dit een provocatie naar het zwarte deel van de Surinaamse bevolking" is, aldus Venetiaan.

De regerende Nationale Democratische Partij (NDP) van president Desi Bouterse steunt het voorstel van Venetiaan. Jenny Simons, NDP-kopstuk en voorzitter van De Nationale Assemblee, zei dat Sinterklaas in elk geval niet meer op scholen moet worden gevierd. "Wat mensen in hun huizen doen, daar hebben wij geen invloed op", aldus Simons.

Sinterklaas was in Suriname al in de jaren tachtig afgeschaft, maar de afgelopen jaren won het feest weer aan populariteit. Daarvoor willen de machthebbende bobo's nu dus een stafje steken.
...Aldus de FOK!frontpage :')

Serieus, wa's deze?
pi_105954084
terecht met zijn commerciële rataplannen
EN EEN SIGNATURE VAN MAX. 4 REGELS
BAM
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:26:02 #3
215628 woid
let's get Friendly
pi_105954384
ik ken vele Surinamers, heb er vele ook in mijn familie. en elke keer opnieuw valt het mij op dat juist de surinamers (natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten) altijd wel ergens iets weten te bedenken om rassisme het onderwerp van gesprek te laten zijn.
altijd in de Sinter Klaas tijd krijg je dit gelul...
het lijkt er bijna op als of ze graag gediskrimineerd worden.., zodat ze "zielig" gevonden kunnen worden.

aan de Suri's die deze schoen niet zetten willen, maar aan willen trekken: hou toch eens op
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:27:56 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105954425
Moeten ze maar een negersint maken met blankepiet.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:28:22 #5
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_105954432
Dus het is al eens afgeschaft, maar mensen vinden het blijkbaar te leuk om te vieren, en daarom moet het nogmaals afgeschaft worden? :D

Vaarwel vrije wil, leuk je gekend te hebben
Laffe huichelaar
pi_105954459
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:26 schreef woid het volgende:
ik ken vele Surinamers, heb er vele ook in mijn familie. en elke keer opnieuw valt het mij op dat juist de surinamers (natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten) altijd wel ergens iets weten te bedenken om rassisme het onderwerp van gesprek te laten zijn.
altijd in de Sinter Klaas tijd krijg je dit gelul...
het lijkt er bijna op als of ze graag gediskrimineerd worden.., zodat ze "zielig" gevonden kunnen worden.

aan de Suri's die deze schoen niet zetten willen, maar aan willen trekken: hou toch eens op
Begin je weer? :')
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:31:56 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_105954522
Klaar met grammar nazien
Laffe huichelaar
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:32:06 #8
215628 woid
let's get Friendly
pi_105954525
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:29 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Begin je weer? :')
yep
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:35:06 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_105954611
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:32 schreef Blitzkrieger het volgende:
Negers blinken uit in het zielig doen. Ze trekken graag de racisme kaart als je ze bijvoorbeeld geen boks ( :') ) wilt geven..
Hoe heeft dat met het sinterklaasfeest te maken? Je moet toch bekennen dat het feest wel zekere discriminerende kenmerken bevat. Zwarte piet zou als een stereotype neger kunnen worden beschouwd. Hier kan het feest wel, wij hebben niet zoveel negers, maar in Suriname, met heel veel donkeren, kan ik me voorstellen dat het gevoeliger ligt.
Laffe huichelaar
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:36:38 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105954655
Discriminatie is een intentie van een persoon. Niet een staat van een object.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_105954675
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:35 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Hoe heeft dat met het sinterklaasfeest te maken? Je moet toch bekennen dat het feest wel zekere discriminerende kenmerken bevat. Zwarte piet zou als een stereotype neger kunnen worden beschouwd. Hier kan het feest wel, wij hebben niet zoveel negers, maar in Suriname, met heel veel donkeren, kan ik me voorstellen dat het gevoeliger ligt.
Dit.
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:38:17 #12
358127 Blitzkrieger
Haters gonna hate
pi_105954700
quote:

[..]

Niet huilen, hier heb je een neger sinterklaas:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet echt politiek correct deze post, het is echter wel de waarheid.
R.I.P. Pim Fortuyn
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:40:44 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_105954764
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:36 schreef SpecialK het volgende:
Discriminatie is een intentie van een persoon. Niet een staat van een object.
Dat klopt wel, maar kunnen zich ook gediscrimineerd voelen zonder dat het echt zo bedoeld is.

Als je een stereotype neger als slaaf van een witte bisschop op laat treden, is het niet zo'n stretch om je voor te stellen dat mensen dat als discriminatie op kunnen vatten.

Ik vind nog steeds dat mensen gewoon zelf moeten kunnen bepalen wat ze wel en niet vieren, tot op zekere hoogte natuurlijk. Maar dat er mensen problemen mee hebben, kan ik me wel voorstellen
Laffe huichelaar
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:43:23 #14
215628 woid
let's get Friendly
pi_105954845
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:40 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat klopt wel, maar kunnen zich ook gediscrimineerd voelen zonder dat het echt zo bedoeld is.

Als je een stereotype neger als slaaf van een witte bisschop op laat treden, is het niet zo'n stretch om je voor te stellen dat mensen dat als discriminatie op kunnen vatten.

Ik vind nog steeds dat mensen gewoon zelf moeten kunnen bepalen wat ze wel en niet vieren, tot op zekere hoogte natuurlijk. Maar dat er mensen problemen mee hebben, kan ik me wel voorstellen
there you go. "slaaf van een witte ..."
zo ziet de surinamer dit (kinder) feest en dat is waar de plank mis geslagen wordt.
pi_105954907
quote:

[..]

Als je de geschiedenis erop naleest, dan zie je dat de zwarte pieten geen negers voorstellen.

Het feest heeft dus noch een geschiedenis van discriminatie jegens zwarten, noch is het heden ten dage zo bedoeld.

Natuurlijk is het niet onmogelijk om zwarte piet als negatief stereotype van een neger te zien. Maar je kan toch niet alles gaan afschaffen waarbij mensen door toevallige overeenkomsten zich onterecht beledigd voelen?
pi_105954989
Niks mis met Sinterklaas in hoor, mijn familie in Su viert het nog steeds. Zelfs mn oma die geen Nederlands spreekt koopt altijd veel kadootjes voor mn kleine neefjes en nichtjes die daar wonen en een heuse piet komt altijd aan de deur roffelen en rent dan snel weg, precies zoals ze het al doen sinds mijn vader klein is.

Surinamers houden van overdrijven.. Ze moeten niet zo zeiken.
pi_105955038
Het grappige is dat de vierders van Sinterklaas voornamelijk Creolen zijn, ook de verbieders zijn Creolen :D

De rest van de bevolking zal het een bloedworst wezen :')
pi_105955092
Liever gaan ze de bonoeman daar verbieden, de oplichters :')
  vrijdag 23 december 2011 @ 10:52:48 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105955119
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 10:40 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Klopt. Maar ik als blanke zou dat zelfde feest ook op kunnen vatten als "oh alle blanken zijn zeker slavendrijvers, dus?". Alsof dat zo gunstig is voor een blank persoon om daar mee geassocieerd te worden steeds.

Feit is dat mensen:

1. niet kunnen toegeven wat de historische context is van het feest en waar de elementen vandaan komen (ja pieten zijn deels een representatie van zwarte slaven van vroeger, deal with it)
2. niet om kunnen gaan met het verschil tussen racistische intenties en het qua vorm volgen van een traditie (waar niemand daadwerkelijk benadeeld wordt)
3. niet om kunnen gaan met het feit dat cultuur vloeibaar is en bepaald wordt door de bevolking als geheel en graag hun veranderingen / conservatisme willen opleggen aan jan en alleman.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:09:16 #20
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_105955607
quote:

[..]

Zwarte Piet is toch gewoon "zwart"omdat ie door de schoorsteen komt? :{w
Tering zeg, kan je bij elk feest wel wat achter zoeken... :')

Kerstmis maar afschaffen want als boomknuffelaar vindt ik dat maar zielig, zo`n boom helemaal alleen opgetuigd in de kamer om nadien verbrand te worden... :D
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:30:06 #21
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105956261
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:09 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Zal ik deze standaard verdediging maar weer neerslaan met de standaard tegenzet?

Krijg je van die niggerlips en neger kroeshaar van het schoorsteen surfen?

Onmiskenbaar heeft Zwarte Piet koloniale elementen. Vooral als je het gaat vergelijken met Krampus en Ruprecht en daarvoor de raven Huginn en Muninn zijn er kenmerken toegevoegd die niet anders verklaard kunnen worden. De vraag is. Is dat zo erg? Ik denk van niet.

Het is wat mij betreft een teken van volwassenheid als je kan onderkennen dat iets een "fout" verleden heeft maar dat je er tegenwoordig met z'n allen gewoon normaal mee om kan gaan.

Niemand hoeft zich buitengesloten te voelen.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:34:14 #22
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_105956410
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:09 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Tering zeg, kan je bij elk feest wel wat achter zoeken... :')

Kerstmis maar afschaffen want als boomknuffelaar vindt ik dat maar zielig, zo`n boom helemaal alleen opgetuigd in de kamer om nadien verbrand te worden... :D
Oh het hele personage van Maria, die schijnbaar op haar 16de een kind kreeg. Dit zet natuurlijk aan tot tiener zwangerschappen.
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:37:43 #23
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_105956548
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zal ik deze standaard verdediging maar weer neerslaan met de standaard tegenzet?

Krijg je van die niggerlips en neger kroeshaar van het schoorsteen surfen?

Onmiskenbaar heeft Zwarte Piet koloniale elementen. Vooral als je het gaat vergelijken met Krampus en Ruprecht en daarvoor de raven Huginn en Muninn zijn er kenmerken toegevoegd die niet anders verklaard kunnen worden. De vraag is. Is dat zo erg? Ik denk van niet.

Het is wat mij betreft een teken van volwassenheid als je kan onderkennen dat iets een "fout" verleden heeft maar dat je er tegenwoordig met z'n allen gewoon normaal mee om kan gaan.

Niemand hoeft zich buitengesloten te voelen.
Nicolaas heeft ooit een Ethiopische slaaf vrijgekocht en die heette Piter. (dus niet met "ie")
Ethiopië is een land in Afrika waar zwarte mensen wonen. Als dank voor zijn bevrijding is deze Piter waarschijnlijk altijd bij Nicolaas gebleven om hem te helpen.
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:38:50 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105956583
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:37 schreef napoleonfour het volgende:

[..]

Nicolaas heeft ooit een Ethiopische slaaf vrijgekocht en die heette Piter. (dus niet met "ie")
Ethiopië is een land in Afrika waar zwarte mensen wonen. Als dank voor zijn bevrijding is deze Piter waarschijnlijk altijd bij Nicolaas gebleven om hem te helpen.
Ja die ken ik. Er worden veel vraagtekens gezet bij de historische waarde van dat verhaal.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:39:34 #25
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_105956611
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja die ken ik. Er worden veel vraagtekens gezet bij de historische waarde van dat verhaal.
Bij elk van de huidig bekende verhalen.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:43:32 #26
215628 woid
let's get Friendly
pi_105956782
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]

het is in ieder geval een betere variant dan te stellen dat het slaven zijn.
pi_105956835
Dat gelul van die slaven, dat is gewoon hineininterpretiert (zo als de Duitsers dat zo mooi kunnen zeggen en ook een psychologische term is geworden). Net zo als op de Gouden Koets waar donkere mensen geschenken geven aan de koning(ing), waarom moeten dat slaven zijn (jarenlang werden er door Nederlanders geschenken aan de konining aangeboden op Soestdijk, ook slaven?)

Maar Nederlanders zijn zo politiek correct (even een teiltje :r :r :r ) dat zij zelfs excuses aanbieden aan de 23e generatie mensen die slachtoffer van de VOC of WOC zijn geworden (teiltje is vol, heb je nog een teiltje voor me :r :r )
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:46:01 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105956868
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:39 schreef napoleonfour het volgende:

[..]

Bij elk van de huidig bekende verhalen.
Met als verschil dat Krampus en Ruprecht een welgedocumenteerde evolutie en principiele achtergrond kennen die door de jaren te volgen is.

Daar waar dit verhaal over Peter slechts basis heeft in een mooi verhaaltje / illustratie van een persoon ergens in het midden van de 19e eeuw.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:46:19 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105956884
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:43 schreef woid het volgende:

[..]

het is in ieder geval een betere variant dan te stellen dat het slaven zijn.
Beter? Op wat voor manier? Waarom is dat beter? Historisch / feitelijk gezien is het veel minder waarschijnlijk.
pi_105956885
Kan Suriname niet eens een keer gewoon hun bek houden?
pi_105957085
grappig, hadden we al 3 topics gehad waarin mensen maar bleven beweren dat donkere mensen er geen enkel bezwaar tegen hebben, en als dan heel suriname het feest wil afschaffen omdat het racistisch is, moeten ze hun bek houden. lol.

zoals ik al zei, eerder, het is gewoon een kwestie van tijd, voordat zwarte piet in de zak gaat.
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:56:00 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105957212
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:51 schreef okiokinl het volgende:
grappig, hadden we al 3 topics gehad waarin mensen maar bleven beweren dat donkere mensen er geen enkel bezwaar tegen hebben, en als dan heel suriname het feest wil afschaffen omdat het racistisch is, moeten ze hun bek houden. lol.
Heb je bijgehouden welke mensen standpunt 1 stellen en vervolgens ook standpunt 2 onderhouden? Of projecteer je nu hypocritie op wat wellicht 2 totaal verschillende groepen mensen zijn. Wellicht?

quote:
zoals ik al zei, eerder, het is gewoon een kwestie van tijd, voordat zwarte piet in de zak gaat.
Dat zou ik jammer vinden.

Wat mij nu trouwens vooral opvalt is dat Zwarte Piet vooral het racisme naar boven haalt in veel donkere mensen. Iets wat volgens veel politiek correcte figuren niet zou bestaan en dus ook wordt wegverklaard als begrijpelijke pijn vanuit het verleden.

Wat natuurlijk onzin is. Racisme is racisme. Positief, negatief. Het op basis van huidskleur een situatie benaderen is per definitie racisme.
pi_105957337
quote:
Wat natuurlijk onzin is. Racisme is racisme. Positief, negatief. Het op basis van huidskleur een situatie benaderen is per definitie racisme.
Niet op huidskleur, maar op basis van ras.

Mensen klagen altijd dat Nederlanders discrimineren, maar bij Surinamers onderling bestaat er nog veel meer discriminatie. Daarnaast zal discriminatie altijd blijven bestaan zolang je verschillen blijft aankaarten.

Oud, maar toch mooi.

[ Bericht 20% gewijzigd door blubberboot op 23-12-2011 12:05:32 ]
  vrijdag 23 december 2011 @ 11:59:58 #34
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105957350
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:59 schreef blubberboot het volgende:

[..]

Niet op huidskleur, maar op basis van ras.
Je hebt gelijk.
pi_105957581
quote:
Negers blinken uit in het zielig doen. Ze trekken graag de racisme kaart als je ze bijvoorbeeld geen boks ( :') ) wilt geven..
dus jij ga met negers om die met jou willen boksen? Whaha hahaha

:')

_O- _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2011 12:07:28 ]
pi_105957597
Zo lang zwarte piet cadeau's uitdeelt, snoep rond strooit en mensen een leuke tijd bezorgt, zie ik eerlijk gezegd weinig tot geen grond om over racisme te klagen. Pas als het de bedoeling was dat kinderen zwarte piet bij wijze van traditie moesten mishandelen, of dat 'ie jaarlijks gekielhaald zou worden onder Sinterklaas' stoomboot, hadden al die jankballen een punt...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  vrijdag 23 december 2011 @ 12:10:36 #37
215628 woid
let's get Friendly
pi_105957675
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:46 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Beter? Op wat voor manier? Waarom is dat beter? Historisch / feitelijk gezien is het veel minder waarschijnlijk.
omdat dat een positieve ipv negatieve benadering is.
  vrijdag 23 december 2011 @ 12:15:53 #38
215628 woid
let's get Friendly
pi_105957843
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:45 schreef Oud_student het volgende:
Dat gelul van die slaven, dat is gewoon hineininterpretiert (zo als de Duitsers dat zo mooi kunnen zeggen en ook een psychologische term is geworden). Net zo als op de Gouden Koets waar donkere mensen geschenken geven aan de koning(ing), waarom moeten dat slaven zijn (jarenlang werden er door Nederlanders geschenken aan de konining aangeboden op Soestdijk, ook slaven?)

Maar Nederlanders zijn zo politiek correct (even een teiltje :r :r :r ) dat zij zelfs excuses aanbieden aan de 23e generatie mensen die slachtoffer van de VOC of WOC zijn geworden (teiltje is vol, heb je nog een teiltje voor me :r :r )
überhaubt.., dat er mensen zijn die vinden dat ze slachtoffer zijn...
pi_105957947
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 11:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Heb je bijgehouden welke mensen standpunt 1 stellen en vervolgens ook standpunt 2 onderhouden? Of projecteer je nu hypocritie op wat wellicht 2 totaal verschillende groepen mensen zijn. Wellicht?

[..]

Dat zou ik jammer vinden.

Wat mij nu trouwens vooral opvalt is dat Zwarte Piet vooral het racisme naar boven haalt in veel donkere mensen. Iets wat volgens veel politiek correcte figuren niet zou bestaan en dus ook wordt wegverklaard als begrijpelijke pijn vanuit het verleden.

niet bijgehouden, ik merk alleen trends op. :)

en protesteren tegen racisme, racisme noemen is wel een zwak argument hoor.. anti-apartheidsbeweging? racisten!
pi_105958599
Suriname moet doen wat het niet laten kan.
Conscience do cost.
  vrijdag 23 december 2011 @ 12:42:58 #41
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105958717
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:10 schreef woid het volgende:

[..]

omdat dat een positieve ipv negatieve benadering is.
Maar dat doet niks af aan de feiten toch? Ik snap wat je bedoelt. Maar ik zie niet waarom het negatief is om te onderkennen dat dit land tradities heeft die deels beïnvloed zijn door ook de (wat we nu kenmerken als) negatievere aspecten van onze geschiedenis.

Ik zie dat juist als een viering van onze volwassenheid.
  vrijdag 23 december 2011 @ 12:43:15 #42
215628 woid
let's get Friendly
pi_105958722
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:38 schreef Yogaflame het volgende:

[..]

Ahh, onvervalst racisme. Hoe verfrissend. :)
toch kloppen zn eerste 4 woorden.
pi_105958734
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:39 schreef ems. het volgende:
Suriname moet doen wat het niet laten kan.
Zo is dat. Doen ze toch volgend jaar witte pieten daar. See if we care.
pi_105958917
Die Zwarte Pieten stonden laatst bij Sinterklaas wel zo leuk te lachen, maar nu steken ze hun chef dus wel een dolk in zn rug....

Benieuwd of volgend Jaar de Sint opeens met Polen aankomt ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 23 december 2011 @ 12:48:44 #45
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_105958920
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:19 schreef okiokinl het volgende:

[..]

niet bijgehouden, ik merk alleen trends op. :)
Toch zal elk student statistiek je vertellen dat correlatie tussen de meningen van essentieel belang is om oordeel te kunnen vellen over de trend.

quote:
en protesteren tegen racisme, racisme noemen is wel een zwak argument hoor.. anti-apartheidsbeweging? racisten!
Waar zeg ik dat protesteren tegen racisme racisme is? Mijn hele punt is dat racisme 100% intentie is en 0% object.

Het concept Zwarte piet is alleen maar racistisch als diegene die het vieren er racistische intenties mee hebben. Dat lijkt anno 2011 niet meer het geval te zijn. Dus mijn punt is juist dat eventuele anti-racisme protesten hier tegen volledig gebaseerd zijn op het racistische idee dat alles wat blanke mensen doen wat ook maar een beetje met ras te maken heeft racistisch is. Wat weer voort lijkt te komen uit de tendens om racisme als blanke eigenschap te poneren.

DAT is racisme. Niet de protesten maar de intentie van de mensen die protesteren en de basis van hun opvattingen.
pi_105958938
quote:
Kwaliteitspost dit.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  vrijdag 23 december 2011 @ 12:49:44 #47
215628 woid
let's get Friendly
pi_105958955
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Maar dat doet niks af aan de feiten toch? Ik snap wat je bedoelt. Maar ik zie niet waarom het negatief is om te onderkennen dat dit land tradities heeft die deels beïnvloed zijn door ook de (wat we nu kenmerken als) negatievere aspecten van onze geschiedenis.

Ik zie dat juist als een viering van onze volwassenheid.
dat ben ik met je eens..
maar wat mij stoort is de hypocriete manier hoe Surinamers er mee om gaan.
(overigens zie ik geen Surinamer de hand in eigen "Africaanse" boezem steken m.b.t. de slavenhandel)
  † In Memoriam † vrijdag 23 december 2011 @ 13:02:06 #48
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_105959357
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 december 2011 12:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Kwaliteitspost dit.
Sja, als je er zelf niet vies van bent herken je ze direct natuurlijk.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  vrijdag 23 december 2011 @ 13:04:54 #49
215628 woid
let's get Friendly
pi_105959463
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 december 2011 13:02 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Sja, als je er zelf niet vies van bent herken je ze direct natuurlijk.
_O-
pi_105960319
En dan is je president een meervoudige moordenaar en veroordeelde drugsdealer.

Stal zijn zoon het wapenarsenaal van de inlichtingendienst, ruilde die wapens met de FARC voor coke en heeft nu de macht over zijn eigen militie met de naam CTU (!) waar ze de handel in coke en goud mee beheersen :')

Het binnenland vergiftigen en illegale Chinezen, 10 procent van de bevolking importeren, importeren en meer van dat soort misdaden.

Neen Desi en zijn zoon Dino Bouterse daar hebben het beste zo min mogelijk mee van doen.

Onze Klaas delen wij dus liever niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')