...Aldus de FOK!frontpagequote:Suriname wil af van van de sinterklaasviering, omdat zij vinden dat dit feest met zwarte pieten een racistisch element zou bevatten. Dat heeft de Surinaamse website Waterkant vrijdag gemeld.
Oud-president Ronald Venetiaan heeft de kwestie aangekaart in De Nationale Assemblee, het parlement. Hij begrijpt niet dat Sinterklaas in Suriname wordt gevierd "omdat dit een provocatie naar het zwarte deel van de Surinaamse bevolking" is, aldus Venetiaan.
De regerende Nationale Democratische Partij (NDP) van president Desi Bouterse steunt het voorstel van Venetiaan. Jenny Simons, NDP-kopstuk en voorzitter van De Nationale Assemblee, zei dat Sinterklaas in elk geval niet meer op scholen moet worden gevierd. "Wat mensen in hun huizen doen, daar hebben wij geen invloed op", aldus Simons.
Sinterklaas was in Suriname al in de jaren tachtig afgeschaft, maar de afgelopen jaren won het feest weer aan populariteit. Daarvoor willen de machthebbende bobo's nu dus een stafje steken.
Begin je weer?quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:26 schreef woid het volgende:
ik ken vele Surinamers, heb er vele ook in mijn familie. en elke keer opnieuw valt het mij op dat juist de surinamers (natuurlijk de uitzonderingen daar gelaten) altijd wel ergens iets weten te bedenken om rassisme het onderwerp van gesprek te laten zijn.
altijd in de Sinter Klaas tijd krijg je dit gelul...
het lijkt er bijna op als of ze graag gediskrimineerd worden.., zodat ze "zielig" gevonden kunnen worden.
aan de Suri's die deze schoen niet zetten willen, maar aan willen trekken: hou toch eens op
Hoe heeft dat met het sinterklaasfeest te maken? Je moet toch bekennen dat het feest wel zekere discriminerende kenmerken bevat. Zwarte piet zou als een stereotype neger kunnen worden beschouwd. Hier kan het feest wel, wij hebben niet zoveel negers, maar in Suriname, met heel veel donkeren, kan ik me voorstellen dat het gevoeliger ligt.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:32 schreef Blitzkrieger het volgende:
Negers blinken uit in het zielig doen. Ze trekken graag de racisme kaart als je ze bijvoorbeeld geen boks () wilt geven..
Dit.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoe heeft dat met het sinterklaasfeest te maken? Je moet toch bekennen dat het feest wel zekere discriminerende kenmerken bevat. Zwarte piet zou als een stereotype neger kunnen worden beschouwd. Hier kan het feest wel, wij hebben niet zoveel negers, maar in Suriname, met heel veel donkeren, kan ik me voorstellen dat het gevoeliger ligt.
Niet huilen, hier heb je een neger sinterklaas:quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoe heeft dat met het sinterklaasfeest te maken? Je moet toch bekennen dat het feest wel zekere discriminerende kenmerken bevat. Zwarte piet zou als een stereotype neger kunnen worden beschouwd. Hier kan het feest wel, wij hebben niet zoveel negers, maar in Suriname, met heel veel donkeren, kan ik me voorstellen dat het gevoeliger ligt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet echt politiek correct deze post, het is echter wel de waarheid.
R.I.P. Pim Fortuyn
Dat klopt wel, maar kunnen zich ook gediscrimineerd voelen zonder dat het echt zo bedoeld is.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:36 schreef SpecialK het volgende:
Discriminatie is een intentie van een persoon. Niet een staat van een object.
there you go. "slaaf van een witte ..."quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:40 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar kunnen zich ook gediscrimineerd voelen zonder dat het echt zo bedoeld is.
Als je een stereotype neger als slaaf van een witte bisschop op laat treden, is het niet zo'n stretch om je voor te stellen dat mensen dat als discriminatie op kunnen vatten.
Ik vind nog steeds dat mensen gewoon zelf moeten kunnen bepalen wat ze wel en niet vieren, tot op zekere hoogte natuurlijk. Maar dat er mensen problemen mee hebben, kan ik me wel voorstellen
Als je de geschiedenis erop naleest, dan zie je dat de zwarte pieten geen negers voorstellen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik als blanke zou dat zelfde feest ook op kunnen vatten als "oh alle blanken zijn zeker slavendrijvers, dus?". Alsof dat zo gunstig is voor een blank persoon om daar mee geassocieerd te worden steeds.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:40 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar kunnen zich ook gediscrimineerd voelen zonder dat het echt zo bedoeld is.
Als je een stereotype neger als slaaf van een witte bisschop op laat treden, is het niet zo'n stretch om je voor te stellen dat mensen dat als discriminatie op kunnen vatten.
Zwarte Piet is toch gewoon "zwart"omdat ie door de schoorsteen komt?quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zal ik deze standaard verdediging maar weer neerslaan met de standaard tegenzet?quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:09 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Zwarte Piet is toch gewoon "zwart"omdat ie door de schoorsteen komt?![]()
Oh het hele personage van Maria, die schijnbaar op haar 16de een kind kreeg. Dit zet natuurlijk aan tot tiener zwangerschappen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:09 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Zwarte Piet is toch gewoon "zwart"omdat ie door de schoorsteen komt?![]()
Tering zeg, kan je bij elk feest wel wat achter zoeken...![]()
Kerstmis maar afschaffen want als boomknuffelaar vindt ik dat maar zielig, zo`n boom helemaal alleen opgetuigd in de kamer om nadien verbrand te worden...
Nicolaas heeft ooit een Ethiopische slaaf vrijgekocht en die heette Piter. (dus niet met "ie")quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zal ik deze standaard verdediging maar weer neerslaan met de standaard tegenzet?
Krijg je van die niggerlips en neger kroeshaar van het schoorsteen surfen?
Onmiskenbaar heeft Zwarte Piet koloniale elementen. Vooral als je het gaat vergelijken met Krampus en Ruprecht en daarvoor de raven Huginn en Muninn zijn er kenmerken toegevoegd die niet anders verklaard kunnen worden. De vraag is. Is dat zo erg? Ik denk van niet.
Het is wat mij betreft een teken van volwassenheid als je kan onderkennen dat iets een "fout" verleden heeft maar dat je er tegenwoordig met z'n allen gewoon normaal mee om kan gaan.
Niemand hoeft zich buitengesloten te voelen.
Ja die ken ik. Er worden veel vraagtekens gezet bij de historische waarde van dat verhaal.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:37 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Nicolaas heeft ooit een Ethiopische slaaf vrijgekocht en die heette Piter. (dus niet met "ie")
Ethiopië is een land in Afrika waar zwarte mensen wonen. Als dank voor zijn bevrijding is deze Piter waarschijnlijk altijd bij Nicolaas gebleven om hem te helpen.
Bij elk van de huidig bekende verhalen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja die ken ik. Er worden veel vraagtekens gezet bij de historische waarde van dat verhaal.
het is in ieder geval een betere variant dan te stellen dat het slaven zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja die ken ik. Er worden veel vraagtekens gezet bij de historische waarde van dat verhaal.
Met als verschil dat Krampus en Ruprecht een welgedocumenteerde evolutie en principiele achtergrond kennen die door de jaren te volgen is.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:39 schreef napoleonfour het volgende:
[..]
Bij elk van de huidig bekende verhalen.
Beter? Op wat voor manier? Waarom is dat beter? Historisch / feitelijk gezien is het veel minder waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:43 schreef woid het volgende:
[..]
het is in ieder geval een betere variant dan te stellen dat het slaven zijn.
Heb je bijgehouden welke mensen standpunt 1 stellen en vervolgens ook standpunt 2 onderhouden? Of projecteer je nu hypocritie op wat wellicht 2 totaal verschillende groepen mensen zijn. Wellicht?quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:51 schreef okiokinl het volgende:
grappig, hadden we al 3 topics gehad waarin mensen maar bleven beweren dat donkere mensen er geen enkel bezwaar tegen hebben, en als dan heel suriname het feest wil afschaffen omdat het racistisch is, moeten ze hun bek houden. lol.
Dat zou ik jammer vinden.quote:zoals ik al zei, eerder, het is gewoon een kwestie van tijd, voordat zwarte piet in de zak gaat.
Niet op huidskleur, maar op basis van ras.quote:Wat natuurlijk onzin is. Racisme is racisme. Positief, negatief. Het op basis van huidskleur een situatie benaderen is per definitie racisme.
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:59 schreef blubberboot het volgende:
[..]
Niet op huidskleur, maar op basis van ras.
dus jij ga met negers om die met jou willen boksen? Whaha hahahaquote:Op vrijdag 23 december 2011 10:32 schreef Blitzkrieger het volgende:
Negers blinken uit in het zielig doen. Ze trekken graag de racisme kaart als je ze bijvoorbeeld geen boks () wilt geven..
omdat dat een positieve ipv negatieve benadering is.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beter? Op wat voor manier? Waarom is dat beter? Historisch / feitelijk gezien is het veel minder waarschijnlijk.
überhaubt.., dat er mensen zijn die vinden dat ze slachtoffer zijn...quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:45 schreef Oud_student het volgende:
Dat gelul van die slaven, dat is gewoon hineininterpretiert (zo als de Duitsers dat zo mooi kunnen zeggen en ook een psychologische term is geworden). Net zo als op de Gouden Koets waar donkere mensen geschenken geven aan de koning(ing), waarom moeten dat slaven zijn (jarenlang werden er door Nederlanders geschenken aan de konining aangeboden op Soestdijk, ook slaven?)
Maar Nederlanders zijn zo politiek correct (even een teiltje![]()
![]()
) dat zij zelfs excuses aanbieden aan de 23e generatie mensen die slachtoffer van de VOC of WOC zijn geworden (teiltje is vol, heb je nog een teiltje voor me
![]()
)
niet bijgehouden, ik merk alleen trends op.quote:Op vrijdag 23 december 2011 11:56 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je bijgehouden welke mensen standpunt 1 stellen en vervolgens ook standpunt 2 onderhouden? Of projecteer je nu hypocritie op wat wellicht 2 totaal verschillende groepen mensen zijn. Wellicht?
[..]
Dat zou ik jammer vinden.
Wat mij nu trouwens vooral opvalt is dat Zwarte Piet vooral het racisme naar boven haalt in veel donkere mensen. Iets wat volgens veel politiek correcte figuren niet zou bestaan en dus ook wordt wegverklaard als begrijpelijke pijn vanuit het verleden.
Wat natuurlijk onzin is. Racisme is racisme. Positief, negatief. Het op basis van huidskleur een situatie benaderen is per definitie racisme.
Maar dat doet niks af aan de feiten toch? Ik snap wat je bedoelt. Maar ik zie niet waarom het negatief is om te onderkennen dat dit land tradities heeft die deels beïnvloed zijn door ook de (wat we nu kenmerken als) negatievere aspecten van onze geschiedenis.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:10 schreef woid het volgende:
[..]
omdat dat een positieve ipv negatieve benadering is.
toch kloppen zn eerste 4 woorden.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:38 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Ahh, onvervalst racisme. Hoe verfrissend.
Zo is dat. Doen ze toch volgend jaar witte pieten daar. See if we care.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:39 schreef ems. het volgende:
Suriname moet doen wat het niet laten kan.
Toch zal elk student statistiek je vertellen dat correlatie tussen de meningen van essentieel belang is om oordeel te kunnen vellen over de trend.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:19 schreef okiokinl het volgende:
[..]
niet bijgehouden, ik merk alleen trends op.![]()
Waar zeg ik dat protesteren tegen racisme racisme is? Mijn hele punt is dat racisme 100% intentie is en 0% object.quote:en protesteren tegen racisme, racisme noemen is wel een zwak argument hoor.. anti-apartheidsbeweging? racisten!
Kwaliteitspost dit.quote:Op vrijdag 23 december 2011 10:32 schreef Blitzkrieger het volgende:
dat ben ik met je eens..quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar dat doet niks af aan de feiten toch? Ik snap wat je bedoelt. Maar ik zie niet waarom het negatief is om te onderkennen dat dit land tradities heeft die deels beïnvloed zijn door ook de (wat we nu kenmerken als) negatievere aspecten van onze geschiedenis.
Ik zie dat juist als een viering van onze volwassenheid.
Sja, als je er zelf niet vies van bent herken je ze direct natuurlijk.quote:
quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:02 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Sja, als je er zelf niet vies van bent herken je ze direct natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |