abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105926822
Altijd al gedroomd van blauwe ogen, maar je bent niet bereid om kleurlenzen te dragen? Dan kan je (binnenkort) terecht bij dokter Gregg Homer in Californië. Dokter Homer ontwikkelde al jaren geleden een techniek, genaamd Lumineyes, die bruine ogen in slechts 20 seconden blauw maakt. Nadeel? De operatie is onomkeerbaar. Wie naderhand vaststelt dat de blauwe ogen niet bij hem/haar passen, heeft dus pech.
Hoe werkt het? Het is een laseroperatie, die het bruine pigment uit de toplaag van de iris verwijdert. In twee tot drie weken daarna begint de blauwe kleur tevoorschijn te komen. Het is evenwel onmogelijk voor de ogen om de verwijderde laag terug te herstellen.

Het patent op de techniek werd al in 2005 aangevraagd, maar het project zit nog altijd in de klinische testfase. Nog maar enkele mensen zijn getest en er wordt ruim 500.000 euro gezocht om wetenschappelijke testen te kunnen organiseren.

18 tot 36 maanden geduld
Toch heeft dokter Homer hoop om de techniek over 18 maanden commercieel te kunnen lanceren in de VS. Het buitenland zal nog minstens drie jaar moeten wachten. Naar eigen zeggen zijn er al 'duizenden' geïnteresseerden.

"De ogen blijven toch altijd vensters voor de ziel. Bruine ogen zijn minder open en diep dan blauwe ogen, en het is heel betekenisvol om open vensters tot je ziel te hebben", probeert dokter Homer zijn techniek te verkopen. Geïnteresseerden kunnen al beginnen sparen: want ziel of niet, de operatie zou gemakkelijk 3.000 euro kunnen kosten.

Erfelijk
Oogkleur is een erfelijke eigenschap, waarbij bruine ogen dominant zijn en blauwe ogen recessief. Alle mensen met blauwe ogen zijn afstammelingen van een voorouder, die 6.000 tot 10.000 jaar geleden leefde, zo concludeerde een Deense studie in 2008. In die persoon vond een mutatie van het oogkleurgen plaats, dat sindsdien werd verspreid. Voordien had iedereen bruine ogen.

Nochtans bestaat er niet zoiets als een 'blauw' pigment. Dat betekent dat mensen met bruine ogen ook het bruine pigment bezitten, alleen in de concentratie anders verdeeld. Blauwogigen hebben het bruine pigment achteraan hun irissen zitten, en vooraan heel lage concentraties van het pigment. Daardoor worden de lange lichtstralen achteraan in het oog geabsorbeerd en de korte vooral gebroken, met een blauwe kleur tot gevolg.

Aanvaarden we dan niets meer?
Het is wel tekenend dat er opnieuw een techniek wordt ontwikkeld om je uiterlijk aan te passen en een 'gegeven van de natuur' toch om te buigen naar iets dat je zelf in de hand hebt. Een onomkeerbare techniek nog wel, die ingrijpt op iets dat je uiterlijk karakteriseert: je ogen.

Het lijkt er steeds meer op dat we niet tevreden zijn met wie we zijn en wat we meegekregen hebben, en dat we dat te allen tijde zelf naar de hand willen zetten. Dat maakt de verantwoordelijkheid van de mens nog wat groter: als je ervoor kiest om 'dik', 'bruinogig' of 'onfit' te zijn, is dat je eigen keuze en dus ook je eigen falen. Of dat een constructieve evolutie is, valt af te wachten.

Mannen die de operatie overwegen, kunnen daar misschien beter nog eens over nadenken: vrouwen verkiezen mannen met bruine ogen, zo bleek uit eerder onderzoek. (edp)

Bron:Goedgevoe.be

Mijn mening: ik zou het doen als het veilig is .
Zou jullie mening er over willen weten.
  donderdag 22 december 2011 @ 18:56:06 #2
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_105927083
Ik heb al blauwe ogen dus ik hoef geen operatie te ondergaan *O*
Of zijn ze nu toch groen, groen/blauw, of...

Laten we het er maar op houden dat ik er tevreden mee ben.
Ook hoi !
pi_105927256
Ik heb al één blauw oog en dat is wel goed zo.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_105927414
Ik heb 1 groen en 1 bruin oog.
Zou wel cool zijn om die bruine in een blauwe te veranderen :D
Twiddel
pi_105927823
Ik heb groene ogen. Kun je daar ook iets aan doen?
pi_105927826
Wat ik heb begrepen is dat mensen met bruine ogen eronder eigen grijs/blauwe ogen hebben.
bruine ogen hebben meer pigment dat mensen met blauwe ogen. Dokter Homer
brand zogenaamd met een laser de bruine pigment weg. als je goed kijkt na iemand met blauwe
ogen zie je een klein beetje bruin er door heen.
Hij zegt dat het veilig is maar heeft geld nodig om een menselijke onderzoek te starten
en het veilig te laten "verklaren".

Op 17 mensen is het getest en waren er geen bijwerkingen :p

ben benieuwd hoe het verder afloopt
pi_105927981
Ik vind bruine ogen veel aantrekkelijker dan blauwe ogen. Al heb ik zelf blauwe ogen.
pi_105928701
Er zijn tegenwoordig veel minder mensen met blauwe ogen.
Weet iemand hoe dat komt?
pi_105929097
Bron?
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_105929327
het nu nog niet op de markt , Het schijnt effectief te zijn het is nog alleen op tientallen mensen getest zonder bijwerkingen tot nu toe.

Maar om het officeel te maken moet het 100% veilig zijn dus moet hij meerdere mensen getest hebben. het laseren zelf duurt 20sec.. binnen 2 tot 3 weken moet de blauwe kleur voor komen te schijnen.

over 18 maanden is het buiten de vs beschikbaar hoopt de dokter zelf.

Ben benieuwd wat het oplevert.
pi_105930758
Ik heb bruine ogen, maar gebruik wel eens anderkleurige lenzen op fotoshoots voor een wat spannender effect. Hel blauw of smaragdgroen steekt mooi af bij mijn huid. Ik zie niet in waarom ik mijn oogkleur permanent zou veranderen. Heb nog nooi gehoord:"Gut wat heb jij een lelijke ogen" of "ik kan je ziel niet zien". Integendeel, ik krijg continue complimentjes.
Ik denk dat hoe je kijkt belangrijker is dan de kleur.
“You can’t expect people to look eye to eye with you if you are looking down on them. Treat all with respect!” Jay Manuel
pi_105931184
quote:
Nee, bron dat er tegenwoordig minder mensen met blauwe ogen zijn.
pi_105931656
Dat is logisch, omdat bruin dominant is. Wegens rassenvermenging die nu veel meer voorkomt dan voorheen, komen er steeds meer bruine ogen. Blauwe ogen zullen op een gegeven moment zeldzaam zijn.
“You can’t expect people to look eye to eye with you if you are looking down on them. Treat all with respect!” Jay Manuel
  donderdag 22 december 2011 @ 20:49:13 #15
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_105932743
Van mij hoeft het niet. Die van mij zijn grotendeels groen dus ik ben erg tevreden met de kleur. :P
Love will tear us apart (Joy Division)
  donderdag 22 december 2011 @ 20:53:44 #16
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_105932992
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 20:49 schreef don-diablo het volgende:
Van mij hoeft het niet. Die van mij zijn grotendeels groen dus ik ben erg tevreden met de kleur. :P
idem...
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_105934810
Zulke ingrepen vallen voor mij onder het kopje: hoe kan ik geld binnenharken met onzinnige operaties. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_105942878
Heb al blauwe ogen maar het lijkt me niet echt goed voor je ogen (en portomonnee) om dat te doen..
pi_105942969
Mijn hele familie heeft ook blauwe ogen. En mijn tante heeft een Italiaanse man met dus bruine ogen, maar hun dochters en zoon hebben blauwe ogen (wel een donkerdere huid/haar)
Blauw O+
Liever een blauwe zee dan een bruine modderpoel.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 21:21 schreef trovey het volgende:
Zulke ingrepen vallen voor mij onder het kopje: hoe kan ik geld binnenharken met onzinnige operaties. :')
En dit.
The friendship that can cease has never been real.
  donderdag 22 december 2011 @ 23:45:20 #20
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_105944369
Ik ben erg tevreden met mijn oogkleur, heb er zelfs een foto van in mijn FoBo staan :D Wil ik echt niet veranderen.

Daarbij denk ik dat deze techniek nooit iets gaat worden.
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 23 december 2011 @ 22:39:47 #21
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_105983197
Ik heb grote goudbruine kijkers die ik nooit zou willen inruilen voor blauwe ogen.
En eens met Trovey, wat een onzin.
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_105987405
Wel erg beperkte keus. Je kan van bruin naar blauw. Maar niet andersom. Ook geen keuze voor groen.

Had ook liever bruine ogen gehad. Of groen. Vind blauw maar saai. Maar zou nooit zoiets doen.
pi_105993170
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 19:31 schreef DanaCat het volgende:
Er zijn tegenwoordig veel minder mensen met blauwe ogen.
Weet iemand hoe dat komt?
Recessief gen? Het gen dat bruine ogen veroorzaakt is dominant(er)?

Ik zou nooit een dergelijke ingreep ondergaan, het lijkt me behoorlijk ingrijpend voor iets wat puur esthetisch is...
pi_105993418
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 23:45 schreef Luxuria het volgende:
Daarbij denk ik dat deze techniek nooit iets gaat worden.
Als blijkt dat het goed werkt en veilig is, zou je je nog weleens kunnen vergissen.

Iets met een hardnekkig schoonheidsideaal en zo. :)
pi_105994419
Ik hou het bij bruin, strax heeft iedereen blauw en is bruin weer specialer hehe
  zaterdag 24 december 2011 @ 11:35:39 #26
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_105995807
Dat je iets laat veranderen omdat het lichamelijk vervelend is (borstverkleining bij rugklachten) of omdat het na een ongeluk scheef staat (neuscorrectie) snap ik, maar een oogkleurcorrectie? Serieus... :')
pi_105995955
Het is maar een kleur die je veranderd mensen ,verven hun haar doen make-up op ( vrouwen dan).
Er zijn ingrijpender cosmetische operaties wat het niet waard is voor ijdelheid.

Maar goed, dat is mijn mening.
pi_105998840
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:42 schreef DanaCat het volgende:
Het is maar een kleur die je veranderd mensen ,verven hun haar doen make-up op ( vrouwen dan).
Er zijn ingrijpender cosmetische operaties wat het niet waard is voor ijdelheid.

Maar goed, dat is mijn mening.
Kleurlenzen lijkt me toch een stuk goedkoper en dan kun je ook nog zelf een kleur kiezen. Dit is gewoon permanent van bruin naar blauw.
signatuurloos
pi_105999269
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:34 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Kleurlenzen lijkt me toch een stuk goedkoper en dan kun je ook nog zelf een kleur kiezen. Dit is gewoon permanent van bruin naar blauw.
Wilde ik net gaan zeggen. 't Komt op mij als dure onzin over. :')
Hallon!
  Moderator zaterdag 24 december 2011 @ 13:49:42 #30
9859 crew  Karina
Woman
pi_105999294
Ik heb mijn ogen laten laseren om beter te kunnen zien, maar voor een ander kleurtje, nee nooit.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')