Goed, zoals beloofd een lijstje met punten van kritiek op skyrim. Onthoud goed dat ik skyrim een geweldig spel vindt, beter dan oblivion (doch minder dan morrowind

).
- Melee combat.
Ondanks de toevoeging van dual wielding is er nog steeds bar-weinig veranderd aan het toch wel verouderde "druk kort in voor snelle zwakke aanval, druk lang in voor langzame harde klap". Dynamiek is, zeker als je wat verder in de game bent, ver te zoeken. Combat werd voor mij, op mijn 2handed warrior mannetje, -heel- erg eentonig. Ik vind het vreemd dat een spel wat al zoveel jaar meegaat praktisch nog hetzelfde systeem hanteert als de delen uit de jaren 90. Gelukkig hebben ze de % kans dat je gewoon misslaat, ondanks dat je tegen iemand aanstaat uit morrowind al weggehaald maar nog steeds vind ik het voor een spel van dit jaar en kaliber erg onder de maat.
- De moeilijkheidsgraad.
Een flinke verbetering ten opzichte van oblivion, waar eigenlijk uberhaupt nooit een uitdaging te vinden was. Toch merk je dat als je wat verder in de game komt dat het niet allemaal zo lekker is afgesteld. Waar de moeilijkheidsgraad in het begin nog best te pruimen is wordt je op den duur zó belachelijk veel sterker dat je gedwongen bent de moeilijkheidsgraad omhoog aan te passen. Echter krijg je dan weer het probleem dat je je makkelijk door 90% van de dungeon heen hakt, maar opeens geen enkele kans hebt als je tegenover een mage gaat die je zonder problemen kan oneshotten.
Ik begrijp dat de balans hierin moeilijk te bereiken is. Ze zouden het echter ook op een andere manier kunnen oplossen. Ik weet niet of mensen hier bekend zijn met WoW en de dungeons aldaar, maar zij specificeren heel duidelijk hoe sterk je -ongeveer- moet zijn om iets succesvol te kunnen doen. Zou een dergelijk systeem, al dan niet geïntegreerd in de chat met npc's niet heel interessant zijn?
- Draken
Te makkelijk. Zeker als je archery traint zijn draken niets anders dan vliegende mudcrabs. Ook wel cool dat er zoveel te vinden zijn en dat jij ze zo makkelijk door chopt, maar ergens toch ook wel jammer dat je niet meer bij jezelf "OH SHIT" denkt als je er eentje boven je hoort vliegen. Dragonbones zijn ook snel overbodig en leveren alleen nog wat geld op (waar je op een gegeven moment ook te veel van hebt)
- Items
Hoewel er een fair share van loot te halen is in skyrim, is het voor mijn gevoel toch niet helemaal wat het had kunnen zijn. Smithing is belachelijk makkelijk te boosten en als je daar toevallig enchanting bij neemt heb je veel sterkere items dan je in het hele spel kan vinden. Ook met enchanting kan je skillboosts geven aan bijvoorbeeld je 1handed/2handed damage waardoor je damage werkelijk belachelijk wordt, al speel je op master.
Gooi er gewoon een flinke dosis unique items doorheen en verspreid die over de wereld. Die items zijn er nu ook wel maar vaak nog nuttelozer dan wat je bij de smithy kan halen. (enkele uitzonderingen daargelaten). Gooi er nog wat armor sets tegenaan. 4-5 sets voor light/heavy armor voelt als zo weinig aan voor een spel wat je doorgaans van je stoel afblaast door de vrijheid die je hebt.
- Monsters
Eigenlijk hetzelfde verhaal als items; te weinig. Als je in een dwarven ruin komt kom je altijd de standaard balletjes uit de muur tegen, de spinnetjes met hun electriciteit en aan het eind een centurion. Kom je in een forlorn cave, heb je eigenlijk gewoon hetzelfde als de bandit hideout maar dan met andere skins. Etc, etc. Wederom; een spel zó groot en overweldigend, maar op het zelfde moment zo underwhelming aan variatie aan één van de belangrijkste aspecten van de game; hetgeen wat dood moet.
Meer als ik erop kom. Onthoud goed dat ik niet probeer het spel af te kraken, gewoon puur wat verbeterpunten aanstrepen

Jullie commentaar wordt op prijs gesteld!