abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105801421

Welkom in het FOK! anime en manga topic!

Laat je niet afschrikken door de slowchat, als je vragen hebt kun je die hier altijd kwijt. ;)

Anime is de Japanse variant op "onze" tekenfilm. Het mag dan wel getekend zijn, maar anime gaan vaak veel dieper dan de tekenfilms die je hier op TV ziet.
Door veel mensen die niet bekend worden deze termen echter in verband gebracht met seksueel getinte afbeeldingen (hentai) of onze (kinderlijke) series (op Jetix, Nickelodeon).
Hierdoor heeft dit onderwerp een slechte reputatie bij een aantal mensen.

Anime en manga kun je onderverdelen in verschillende genres. De twee grootste zijn "Shonen" en "Shoujo".
Hiernaast heb je meerdere kleine (sub-)genres, zoals "Josei", "Seinen". Elk (sub-)genre snijd een ander onderwerp aan, dus er zou in principe voor iedereen iets tussen moeten zitten.

Gericht op jongens (Shonen): dit is over het algemeen het meest bekeken genre. De meeste mensen beginnen met de bekende series uit dit gedeelte.
De series zijn meestal gericht op actie en humor. De bekende series "Bleach" en "Naruto" vallen in dit gedeelte

Gericht op meisjes (Shoujo): dit onderdeel behandelt meestal het (meer) dramatische gedeelte, en bevat veel romantiek.
Meestal is het hoofdpersoon in een van deze series een vrouw (of meisje natuurlijk). Een aantal voorbeelden zijn "Sailor Moon", "Cardcaptor Sakura" en "Fruits Basket"

Gericht op de jong volwassen vrouw (Josei): deze bevatten globaal dezelfde thema's als de "Shoujo"-series, maar dan iets serieuzer en realistischer uitgevoerd.
Onder andere de series "Nana", "Paradise Kiss" en "Honey and Clover" zijn voorbeelden hiervan

Gericht op de jong volwassen vrouw (Yaoi/shounen-ai): dit genre gaat over homoseksuele relaties tussen mannelijke figuren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn "Junjou Romantica" en "Gravitation"

Gericht op de jong volwassen man (Seinen): dit genre is heel divers en er zit veel afwisseling in, van avant-garde tot erotiek. Deze series hebben vaak een serieuze ondertoon.
Een aantal populaire series zijn "Elfen Lied" en "Ghost in the Shell".

Gericht op kinderen (Kodomo): "Hello Kitty" en "Hamtaro" - dit spreekt voor zich.

De makkelijkste manier is de taal leren door middel van een cursus of ervaring. Als je daar geen zin in (of daartoe niet in staat bent) kun je fansubs kijken. Fansub-groepen (zoals Dattebayo) nemen "raw"-versies op van de Japanse TV, vertalen deze en voegen ondertitelingen toe. Vaak geven de groepen extra informatie zodat het voor de kijker beter te begrijpen is (typische Japanse dingen worden uitgelegd).

Er zijn verschillende soorten groepen die animes ondertitelen, daarom zijn er verschillende in de gebruikte lettertypen, tekstopmaak of vertalingen. Verder zijn er twee soorten, de "speedsubbers" en de "qualitysubbers".
Zoals de namen doen vermoeden brengen de "speedsubbers" snel hun aflevering (of hoofdstuk) uit (waardoor het kan zijn dat deze van mindere kwaliteit is), en de "quality-subbers" nemen de tijd en leveren vaak beter werk af.

Fansubs worden uitgebracht op verschillende sites, om deze te vinden kun je altijd even Googelen of op (de grotere) P2P-sites zoeken. Ook kun je via IRC rondvragen, een guide daarvoor is gemaakt door Robin007bond en kun je hier vinden.

Links vragen doen we niet in dit topic (omdat het niet in alle gevallen legaal is), maar als je er echt niet uit komt kun je altijd een van de mensen hier een PM sturen.

Waarom zijn (sommige) fansubs illegaal?
Anime worden steeds populairder in andere landen, waardoor er vaker licenties opgekocht worden. Dit betekent dat de afleveringen officieel niet verspreid mogen worden (zonder toestemming).
Dit gebeurt niet bij alle series, maar meestal bij series die bekendheid verkrijgen in het westen waardoor een westerse uitgever de licentie koopt om hieraan te verdienen.

Ik kan de fansubs niet afspelen, wat moet ik doen?
Waarschijnlijk heb je niet de goede codes die nodig zijn om de formaten af te spelen, het CCCP-Project is een (gratis) pakket speciaal ontwikkeld voor anime, probeer eerst deze eerst te downloaden.

Huidig seizoen
Klik voor de vergroting!

Fall 2011

2007 | Winter | Spring | Summer | Fall
2008 | Winter | Spring | Summer | Fall
2009 | Winter | Spring | Summer | Fall
2010 | Winter | Spring | Summer | Fall
2011 | Winter | Spring | Summer | Fall

Aziatische drama's Deel 2
Een topic over Aziatische drama series, voornamelijk over J-drama. Als je een keer geen zin hebt in anime moet je het hier een keer proberen.

Japans. [Deel 2]
Altijd al een beetje Japans willen leren? Dan is dit hét topic voor jou

Japanse cultuur enzo :D
Vragen over de Japanse Cultuur? Stel ze hier!

Japan #17
Dingen die je echt moet doen (mocht je naar Japan gaan).

Zelf sushi maken deel VII
Gerechten

[Animé] Meld hier dat er een nieuwe EP uit is 3
Hier word het gemeld als er nieuwe afleveringen uitgebracht worden.

Anime/mangaseries verkiezingstopic 2008 - Deel 4
Je wil iets nieuws zien maar weet niet wat? In dit topic vind je welke series het populairst waren op FOK!

Animé/Manga meetingtopic dl. 5 - beware of the Ice tea.
Een anime/manga meet.

[Anime] Bleach #9: Bankai. Senbonzakura Kageyoshi
[Anime&Manga] Naruto #17
[ANIME] One Piece

http://www.animenewsnetwork.com/
Nieuws over anime, hier staan ook beschrijvingen van series en handige lijstjes van goede anime.

http://animenfo.com/
Hier vind je alle informatie over een anime die jij zoekt.

http://anidb.net/
De anime-database.

http://anime-planet.com/
Hier kun je een aantal aanraders zoeken (anime).

http://myanimelist.net/
Houd je eigen anime- en mangalijst bij! Bekijk andere lijsten en geef je oordeel over anime en manga! Er is zelfs een FOK! groep op MAL, deze vind je hier!

Sommige topicmeubels hebben hun eigen MyAnimeLists (MALs), waar je kunt zien wat zij gekeken hebben en wat ze leuk vinden! De links staan hieronder:
.Cake. 8)7
Bakakame 8-)
Qunix
Xaryna
ArcticBlizzard
SleepSub
Denninho
Mschol
NeeEcht
Gaddle
Robin007bond
Sinterklaaskapoentje
Lithia
Klipnap

Wil jij je eigen MAL er ook bij? Verander de wiki of post het even in het topic, er is vast wel iemand die het voor je kan doen :)

Voorgaande delen

Topicreeks: Het grote anime/manga topic

------------------------------------------------------------

Degene die het laatst post in dit topic moet een nieuw topic aanmaken, en deze (als dat kan) bijhouden zolang deze open is.
De OP is hier te vinden.
Klik boven op de tab 'Bewerken' en kopiëer deze versie in verband met incorrecte weergave!

[ Bericht 0% gewijzigd door Bakakame op 20-12-2011 00:15:44 ]
pi_105801434
Waren er nog MALs oid die ik in de OP moest zetten?
pi_105801467
Jammer van de TT.

Rated M, for Moe is leuker. Deze kan er ook wel mee door.
pi_105801479
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:10 schreef Bakakame het volgende:
Van Klipnap geloof ik. Even terugzoeken.
pi_105801484
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:11 schreef robin007bond het volgende:
Jammer van de TT.

Rated M, for Moe is leuker. Deze kan er ook wel mee door.
Shit, het TTgezeur is al begonnen
pi_105801555
http://myanimelist.net/profile/Papde

Zet deze maar in de OP.

TT-gezeur is altijd terecht. :{w
pi_105801564
quote:
ja

quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 17:16 schreef Klipnap het volgende:
http://myanimelist.net/profile/Papde hier is trouwens mijn lijstje :)
Kan iemand hem in de OP zetten?
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:09 schreef robin007bond het volgende:
Mio, gedraag je niet zo hoerig!
blijf van m'n mio af ja :(

wat een -kut- TT :')
pi_105801601
quote:
Die van mij kan wel toegevoegd worden.
http://myanimelist.net/animelist/lithi
Alleen moet ik de lijst nog volledig invullen en up-to-date houden.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_105801609
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:13 schreef mschol het volgende:

[..]

ja

[..]

[..]

blijf van m'n mio af ja :(
Ja dag, bleek ze jou dus ook al geneukt te hebben?
pi_105801645
Done *O*
pi_105801699
Dankje :D
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_105802913
hey mschol ik heb blijkbaar de radeon 4330 volgens de passmark benchtool ding.
en dat fps behoorlijk laag is als het op DX10 (2,1FPS)staat dus goed om te weten.
heb nu wow op DX9 gezet
pi_105802960
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:52 schreef redboyke het volgende:
hey mschol ik heb blijkbaar de radeon 4330 volgens de passmark benchtool ding.
en dat fps behoorlijk laag is als het op DX10 (2,1FPS)staat dus goed om te weten.
heb nu wow op DX9 gezet
das inderdaad geen topkaart..
en DX10 is inderdaad wat zwaar dan :P
naja gewoon op DX9, je mist niet zo heel erg veel :)
pi_105802997
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:54 schreef mschol het volgende:

[..]

das inderdaad geen topkaart..
en DX10 is inderdaad wat zwaar dan :P
naja gewoon op DX9, je mist niet zo heel erg veel :)
vond het al raar dat de drivers geinstalleerd werden van de 4300 series
pi_105803238
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:56 schreef redboyke het volgende:

[..]

vond het al raar dat de drivers geinstalleerd werden van de 4300 series
dat is opzich niet raar, 4330 zit in de 4300 serie :+

ik installeer ook 5800 series drivers voor mijn 5870 (die wel als dusdanig als beeldscherm adapter staat aangegeven)
pi_105803637
Spannende mirai nikki aflevering. *O*
  dinsdag 20 december 2011 @ 01:21:44 #17
354147 SunTzu
The Art of War allesssssss
pi_105803793
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 01:16 schreef -Strawberry- het volgende:
Woo woo ff kijken voor ik ga slapen :)
pi_105804029
Was dat laatste fragment van geen receptie nou een teken dat de telefoons (diaries) het straks niet meer doen? Dat zou wat zijn.
pi_105804317
steam werkt heb voor 100 euro stuff gekocht
  dinsdag 20 december 2011 @ 01:46:33 #20
354147 SunTzu
The Art of War allesssssss
pi_105804511
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 01:30 schreef -Strawberry- het volgende:
Was dat laatste fragment van geen receptie nou een teken dat de telefoons (diaries) het straks niet meer doen? Dat zou wat zijn.
Ik denk dat het gewoon als afsluiting van de episode is gebruikt :)
pi_105804941
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 01:39 schreef redboyke het volgende:
je hebt de daily deals niet eens afgewacht? :o
pi_105804974
quote:
ik heb besloten die pas na een heleboel afleveringen weer te kijken, eigenlijk wil ik zelfs wachten tot ze klaar zijn, maar dat duurt wel erg lang..
  dinsdag 20 december 2011 @ 10:10:01 #23
27648 Weakling
available in strong mint
pi_105810541
quote:
Mwoah, viel wel mee hoor
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar verder was het maar een saaie ep
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_105810654
Een collega heb ik Gurren Lagann aangeraden.

Het enige wat hij had gekeken was Naruto, Bleach, Trigun etc. Dus dit is wel een verademing voor hem :P
pi_105811418
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 02:02 schreef mschol het volgende:

[..]

je hebt de daily deals niet eens afgewacht? :o
k'heb skyrim gekocht en de valve pack. denk niet dat skyrim veel goedkoper zou worden
pi_105811487
Heb jij geen MAL, redboyke?
pi_105812287
volgende week heb ik het "druk" met anime kijken..
3 series die op hun einde lopen, waarbij ik bij allen 6 eps nog moet zien :P
  dinsdag 20 december 2011 @ 11:50:41 #28
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_105813386
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:44 schreef redboyke het volgende:

[..]

k'heb skyrim gekocht en de valve pack. denk niet dat skyrim veel goedkoper zou worden
Hij schijnt tussen de gifts te zitten, hé.
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
  dinsdag 20 december 2011 @ 12:43:44 #29
27648 Weakling
available in strong mint
pi_105815196
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:44 schreef redboyke het volgende:
Skyrim ^O^ Veel plezier ermee! (ik heb er al ruim 100 uur in zitten en nog steeds lol)
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:50 schreef Chavez_ het volgende:
Auw!
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_105816046
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:50 schreef Chavez_ het volgende:

[..]

ik heb nooit geluk met die dingen dus zal dat wel niet winnen.
pi_105816166
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:10 schreef Weakling het volgende:

[..]

Mwoah, viel wel mee hoor
SPOILER
maar verder was het maar een saaie ep
SPOILER
:')
pi_105816223
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 01:39 schreef redboyke het volgende:
Ik heb pas geleden ook vanalles gekocht bij steam. :@

Zit er nog aan te denken om skyrim te kopen.
pi_105816282
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:13 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Daar krijg je geen spijt van ^O^
  dinsdag 20 december 2011 @ 13:17:11 #34
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_105816350
quote:

[..]

Ik zou wachten. Misschien win je 'm wel, zo niet, dan is er nog een kans dat hij tussen de daily deals komt, zo niet, dan kan je 'm nog altijd voor de standaard sales korting op de laatste dag kopen.
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
  dinsdag 20 december 2011 @ 13:40:55 #35
27648 Weakling
available in strong mint
pi_105817385
quote:
En nog een pluspunt van Mirai Nikki 11 (ik vind het geen spoiler) ... geen pianogepingel in de OP!
pi_105818211
quote:

[..]

ik heb gister 2 items (portal 2 + orcs must die, waar die laaste geniaal is :D) gekocht..

skyrim loop ik niet warm van...
ik wil wel the witcher 2 hebben, beter krijgt die een toffe daily deal..
  dinsdag 20 december 2011 @ 14:59:44 #37
27648 Weakling
available in strong mint
pi_105820494
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:04 schreef mschol het volgende:
Die gaat vast wel voorbij komen met de lopende steam holiday sale ergens de komende dagen. Zelf vind ik Witcher 2 ook heel goed, maar toch minder dan Skyrim. Maar ieder zijn smaak.
pi_105820668
heb skyrim gekocht omdat ik die blijkbaar wel kan spelen op m'n laptop maar de wither 2 niet.

anyway ik ga geen games meer kopen. ik was weer verschrikkelijk impulsief gisteren daarom dat ik die spellen had gekocht. plan was eigenlijk skyrim van torrent te downloaden :@
  dinsdag 20 december 2011 @ 15:16:13 #39
302147 Koito91
The Observer of the Sky
pi_105821133
Het was even dag en nacht opblijven voor beide SleepSub CEO's, maar het is zover!
SleepSub en de andere partij zijn eruit en hebben een deal gesloten! Welkom Licentie~ *O*

Nu nog alleen wat dingen doen, zodat we de licentie daadwerkelijk in handen hebben, lol
pi_105821424
quote:

[..]

ik heb gister 2 items (portal 2 + orcs must die, waar die laaste geniaal is :D) gekocht..

Ik ook portal 2. :D tevens al uitgespeeld. En daarna nog red orchestra 2, die een beetje tegen viel, en nuclear dawn wat ontzettend leuk is om met een vriend van me te spelen. Was ook in de sale.
pi_105821514
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:17 schreef Chavez_ het volgende:

[..]

Ik zou wachten. Misschien win je 'm wel, zo niet, dan is er nog een kans dat hij tussen de daily deals komt, zo niet, dan kan je 'm nog altijd voor de standaard sales korting op de laatste dag kopen.
Ja maar die hele hype is nu en tegen de tijd dat ik 'm dan heb zullen veel mensen al minder intensief spelen. Maar hoe moet je kans maken om m te winnen dan?
  dinsdag 20 december 2011 @ 16:01:31 #42
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_105823122
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2011 15:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja maar die hele hype is nu en tegen de tijd dat ik 'm dan heb zullen veel mensen al minder intensief spelen. Maar hoe moet je kans maken om m te winnen dan?
Die hype is al zeker een maand aan de gang, als je maximaal 10 dagen niet kan wachten dan moet je het zeker niet doen. Als je Skyrim specifiek wilt winnen dan hoef je sowieso niet mee te doen met de holiday sales event, want de kans is klein dat je precies die game in de wacht sleept, en niet een ander op de lijst. Je zou ook nog kunnen proberen de epic holiday giveaway te winnen, maarja, dat is aan jou hé.

En die genoemde hype... Ik begrijp niet waarom dat relevant is. Skyrim is niet multiplayer, je zal er een stuk minder last van hebben dan met, bijvoorbeeld, Borderlands, Portal 2, Duke Nukem Forever, CoD: Black Ops, en andere multiplayer games die al aan hun dalende lijn zijn begonnen.
- Paul von Oberstein
pi_105824403
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 16:01 schreef Chavez_ het volgende:

[..]

Die hype is al zeker een maand aan de gang, als je maximaal 10 dagen niet kan wachten dan moet je het zeker niet doen. Als je Skyrim specifiek wilt winnen dan hoef je sowieso niet mee te doen met de holiday sales event, want de kans is klein dat je precies die game in de wacht sleept, en niet een ander op de lijst. Je zou ook nog kunnen proberen de epic holiday giveaway te winnen, maarja, dat is aan jou hé.

En die genoemde hype... Ik begrijp niet waarom dat relevant is. Skyrim is niet multiplayer, je zal er een stuk minder last van hebben dan met, bijvoorbeeld, Borderlands, Portal 2, Duke Nukem Forever, CoD: Black Ops, en andere multiplayer games die al aan hun dalende lijn zijn begonnen.
Dankje voor de info. De hype is voor mij relevant omdat mensen er nu over praten, ook vrienden van me, en ik daar graag over mee wil kunnen praten. Naast dat het me een tof spel lijkt. Dus niks hipster achtigs of zo :D tien dagen kan ik wel wachten.
pi_105824534
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2011 16:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dankje voor de info. De hype is voor mij relevant omdat mensen er nu over praten, ook vrienden van me, en ik daar graag over mee wil kunnen praten. Naast dat het me een tof spel lijkt. Dus niks hipster achtigs of zo :D tien dagen kan ik wel wachten.
Het is heel leuk :Y
pi_105827390
oh zal ik maar vlug een paar spellen op mijn verlanglijstje zetten :P
heb er 10 opgezet want blijkbaar maak je kans om de eerste 10 spellen te winnen.

ik zou nooit al die games willen van steam want heb er geen plaats voor.
kan je eigenlijk steam op externe installeren enzo want laptop is bijna vol.

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2011 17:59:58 ]
  dinsdag 20 december 2011 @ 18:12:27 #46
290075 .Cake.
Keki-san@Ganbaranai
pi_105828646
Aaaah, eindelijk de verhuizing rond! Alleen geen plek voor mijn tv :'(

Vanavond Fate/Zero maar eens kijken en beoordelen :P

Kan niet wachten tot het kerstvakantie is, lekker paar series er doorheen gieren!
ANIMEES.
"Because there is not a single story that cannot be improved with the addition of giant robots."
- Scamp
  dinsdag 20 december 2011 @ 18:24:28 #47
27648 Weakling
available in strong mint
pi_105829159
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 17:42 schreef redboyke het volgende:
ik zou nooit al die games willen van steam want heb er geen plaats voor.
kan je eigenlijk steam op externe installeren enzo want laptop is bijna vol.
Ja, dat kan op zich wel. Als je steam zelf ook verplaatst.
https://support.steampowe(...)p?ref=7710-tdlc-0426

Maar als je het op een externe schijf zet, dan zal die denk ik nooit snel genoeg zijn om daar vandaan fatsoenlijk te spelen. Aan de andere kant: je hoeft natuurlijk ook niet alle games te installeren. Pak alleen die paar die je speelt en gooi de rest er af.
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:18:34 #48
27648 Weakling
available in strong mint
pi_105831524
quote:
Uw gebeden zijn verhoord: vandaag 40% korting op Witcher 2.
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:27:38 #49
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_105832005
bleach 353 _O_ _O_ _O_
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:49:54 #50
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_105833070
Topic nr. 182 alweer. Ik zal weer eens gaan oefenen voor de lapo zodat ik de 200ste kan openen. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')