abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 december 2011 @ 10:39:48 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_105716700
quote:
In Amerika is libertarisme behoorlijk aan het groeien

http://fivethirtyeight.bl(...)-libertarian-views/#

Niet zo heel vreemd aangezien Amerika historisch de bakermat is van libertarische principes, de Amerikaanse grondwet en haar amendementen houden de centrale overheid klein (praktijk kan echter wel eens anders zijn). De libertarian party is de 3e partij, en Ron Paul doet het goed als libertarier bij de presidentsverkiezingen.

In Nederland is deze stroming nauwelijks bekend, geen enkele politieke partij van enige betekenis die deze principes nastreven. De VVD komt er wat in de buurt met haar liberalisme, maar pleiten door het compromismodel ook vaak voor een overheid als oplossing.

Nu er steeds meer centralisatie van macht komt met de EU en overheden steeds verder groeien, wordt het niet tijd voor een pleidooi om overheden wat te verkleinen? Zou het libertarisme niet wat meer voet aan de grond kunnen krijgen in Nederland?

Hier verder

Deze topic is trouwens van Homey
  zondag 18 december 2011 @ 11:15:12 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_105717275
quote:
2s.gif Op zondag 18 december 2011 03:08 schreef Gatenkaas het volgende:
Hoe willen libertariërs de tragedy of the commons oplossen?
Hoe doen democraten dat?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_105718035
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2011 11:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe doen democraten dat?
Was toevallig deze week nog in het nieuws. Dat ging over visquota. Door het instellen van quota voor de maximaal per land te vangen hoeveelheid vis in de Noordzee hebben haring en platvissen de kans gekregen zich te herstellen.

ben wel benieuwd hoe de 'libertariers' dat zouden willen regelen, de Noordzee in stukken splitsen en de vissen verbieden van de ene naar de andere eigenaar te zwemmen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 18 december 2011 @ 11:53:38 #4
pi_105718089
quote:
10s.gif Op zondag 18 december 2011 11:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Was toevallig deze week nog in het nieuws. Dat ging over visquota. Door het instellen van quota voor de maximaal per land te vangen hoeveelheid vis in de Noordzee hebben haring en platvissen de kans gekregen zich te herstellen.

ben wel benieuwd hoe de 'libertariers' dat zouden willen regelen, de Noordzee in stukken splitsen en de vissen verbieden van de ene naar de andere eigenaar te zwemmen?
De Oceanen zijn leeg, er word nog steeds op walvissen gejaagd, maar omdat het met haring goed gaat, is democratie een succes? :')

Lijkt erg op het vrije-markt debat: de telefoon is goedkoper geworden, dus het vrije-markt principe is de heilige graal.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_105718321
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2011 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De Oceanen zijn leeg, er word nog steeds op walvissen gejaagd, maar omdat het met haring goed gaat, is democratie een succes? :')
Je vraagt om een voorbeeld, ik geef dat concrete voorbeeld en het is weer niet goed.
Maar goed hoe zou jij de overbevissing dan wel oplossen op de Noordzee (om het behapbaar te houden)?
quote:
Lijkt erg op het vrije-markt debat: de telefoon is goedkoper geworden, dus het vrije-markt principe is de heilige graal.
Ik gaf enkel een concreet voorbeeld naar aanleiding van een recent nieuwsbericht.
pi_105725206
quote:
7s.gif Op zondag 18 december 2011 11:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat bewijst alleen maar dat er te weinig politieke coördinatie is, niet teveel. Individueel eigenbelang leidt soms tot collectieve schade, dat is waar politiek moet ingrijpen.

Ik kan me voorstellen dat de meeste libertariërs de 'tragedy of the commons' niet kennen, anders waren ze wel wat gematigder. Daarom: http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  † In Memoriam † zondag 18 december 2011 @ 15:29:54 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105726775
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 15:01 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat de meeste libertariërs de 'tragedy of the commons' niet kennen, anders waren ze wel wat gematigder. Daarom: http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons
http://news.infoshop.org/article.php?story=20091024143912614
Carpe Libertatem
pi_105726909
Juist de tragedy of the commons lijkt mij een probleem wat op te lossen is vanuit de overheid. De vrije markt heeft daar gewoonweg geen middelen voor. Coasian bargaining zal niet toereikend zijn om op lange termijn de bijvoorbeeld de visstand te beschermen.
Burning bridges gives you so much more
pi_105727320
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 15:32 schreef Gatenkaas het volgende:
Juist de tragedy of the commons lijkt mij een probleem wat op te lossen is vanuit de overheid. De vrije markt heeft daar gewoonweg geen middelen voor. Coasian bargaining zal niet toereikend zijn om op lange termijn de bijvoorbeeld de visstand te beschermen.
Zelfs al zou dat zo zijn, dan moet er alsnog regulering zijn in de vorm van het toewijzen van rechten.

Boze_appel: wtf gebeurt daar op die site, Ostrom wordt helemaal uit verband gerukt :').
Goed, om er toch op in te gaan: over de voorwaarden voor het behouden van 'commons' staat het volgende:
- Clarity in the boundaries and rules.
- Local input and acceptance of these rules
Edit: alle voorwaarden die worden genoemd kunnen hier worden genoemd.

Succes daarmee, in je libertarische samenleving in tijden van globalisering (dus wereldwijde toegang).

Daarnaast staat er niet op die site, maar wel in het artikel van Ostrom dat het vooral kleine groepen zijn die erin slagen resources te coördineren zonder een overheid. Daarom lijkt me een klein eiland geen probleem, maar een heel land wel.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_105728606
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 15:41 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Zelfs al zou dat zo zijn, dan moet er alsnog regulering zijn in de vorm van het toewijzen van rechten.
Niet perse. Burgers kunnen in principe eigendomsrechten redelijk onder zichzelf verdelen.
pi_105728713
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:11 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Niet perse. Burgers kunnen in principe eigendomsrechten redelijk onder zichzelf verdelen.
Alleen wanneer er een overstijgende macht is die daar controle over houdt. Dat kun je ook anders noemen, maar feitelijk is het een overheid.
pi_105729305
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:14 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Alleen wanneer er een overstijgende macht is die daar controle over houdt. Dat kun je ook anders noemen, maar feitelijk is het een overheid.
Sociale controle (of sociale instituties) kan in sommige gevallen genoeg zijn om eigendomsrechten te beschermen.
pi_105729538
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:25 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Sociale controle (of sociale instituties) kan in sommige gevallen genoeg zijn om eigendomsrechten te beschermen.
in sommige gevallen maar dan is de schaal vermoedelijk heel klein en kan het de overstijgende belangen al niet meer beschermen.
pi_105729673
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:25 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Dat zeg ik, in afgeschermde kleine groepen. Succes daarmee in Europa. Verder ben ik groot fan en voorstander van allerlei sturende instituties, maar hun invloed blijft beperkt wanneer het om het vergaren van keiharde euro's gaat. Daarbij staat winst centraal, niet de groepsnorm.

In kleine groepen overheerst deze groepsnorm wel, omdat het breken hiervan zware sociale sancties oplevert. In grote samenlevingsverbanden ontstaat een zekere mate van sociale segregatie, waardoor de mensen die 'eigendomsrechten' niet respecteren (of staatsbankiers die gigantische bonussen opstrijken, om maar een voorbeeld te noemen) altijd nog met elkaar om kunnen gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Compatibel op 18-12-2011 17:15:39 ]
pi_105775679
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

in sommige gevallen maar dan is de schaal vermoedelijk heel klein en kan het de overstijgende belangen al niet meer beschermen.
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:32 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Dat zeg ik, in afgeschermde kleine groepen. Succes daarmee in Europa. Verder ben ik groot fan en voorstander van allerlei sturende instituties, maar hun invloed blijft beperkt wanneer het om het vergaren van keiharde euro's gaat. Daarbij staat winst centraal, niet de groepsnorm.

In kleine groepen overheerst deze groepsnorm wel, omdat het breken hiervan zware sociale sancties oplevert. In grote samenlevingsverbanden ontstaat een zekere mate van sociale segregatie, waardoor de mensen die 'eigendomsrechten' niet respecteren (of staatsbankiers die gigantische bonussen opstrijken, om maar een voorbeeld te noemen) altijd nog met elkaar om kunnen gaan.
Dat is de nuance die ik bedoel. In kleine omgevingen kan iets als coasian bargaining door dergelijke zaken in stand worden gehouden, zelfs op lange termijn. Bij grotere groepen kan dit in eerste instantie, als het al bewerkstelligt wordt, lukken via allerlei belangengroepen. Op lange termijn zal dit echter niet werken, omdat het gewoon te winstgevend is om er vanaf te wijken als individu/groep.

Daarom is er voor Europa inderdaad wel een institutie nodig die dergelijke zaken centraal kan handhaven.
  maandag 19 december 2011 @ 17:00:17 #16
pi_105777130
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Je vraagt om een voorbeeld, ik geef dat concrete voorbeeld en het is weer niet goed.
Het is een slecht voorbeeld.
pi_105779788
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2011 17:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is een slecht voorbeeld.
Vangstquota voor vis in de Noordzee.
Keurig afgebakend en concreet lijkt het me. Veel meer 'SMART' krijg je het volgens mij niet.
  maandag 19 december 2011 @ 21:41:24 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105792201
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 12:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar goed hoe zou jij de overbevissing dan wel oplossen op de Noordzee (om het behapbaar te houden)?

.
quote:
7s.gif Op maandag 19 december 2011 18:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Vangstquota voor vis in de Noordzee.
Keurig afgebakend en concreet lijkt het me. Veel meer 'SMART' krijg je het volgens mij niet.
Vangstquota zorgen ervoor dat er tonnen en tonnen dode vis overboord gaat. Helpen tegen overbevissing doet het nauwelijks.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105792828
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2011 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Vangstquota zorgen ervoor dat er tonnen en tonnen dode vis overboord gaat. Helpen tegen overbevissing doet het nauwelijks.
En hoe gaat het libertarisme er wel voor zorgen dat overbevissing van een stuk zee niet gaat gebeuren?

Overigens heeft het wel degelijk gezorgd voor het herstel van een aantal soorten.
pi_105792908
Houd je het wel netjes, du_ke? Anders moet Piet huilen?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 19 december 2011 @ 21:55:23 #21
45206 Pietverdriet
pi_105793250
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 21:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

En hoe gaat het libertarisme er wel voor zorgen dat overbevissing van een stuk zee niet gaat gebeuren?

Overigens heeft het wel degelijk gezorgd voor het herstel van een aantal soorten.
Stukken zee in privebezit brengen, kijk bv naar stichting natuurmonumenten.
pi_105793780
En de vissen blijven braaf in het stuk zee van de eigenaar zwemmen?
pi_105794165
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2011 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stukken zee in privebezit brengen, kijk bv naar stichting natuurmonumenten.
Zoals er nu reservaten worden aangewezen waar niet gevist mag worden?
  maandag 19 december 2011 @ 22:08:16 #24
45206 Pietverdriet
pi_105794268
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 22:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zoals er nu reservaten worden aangewezen waar niet gevist mag worden?
Of gebieden waar booreilanden staan, of windmolens, en waar ook niet gevist mag worden.
pi_105794613
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2011 22:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Of gebieden waar booreilanden staan, of windmolens, en waar ook niet gevist mag worden.
We hebben het nu dus redelijk onder controle. Hoe zou dat in een libertarische samenleving beter georganiseerd gaan worden? Immers het is economisch gezien niet heel rationeel om niet te laten vissen immers, het zal de tijd van de visser/ zee-eigenaar wel duren voordat de vis op is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')