abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106273331
Hopelijk wordt 2012 nog beter. 2011 was het jaar van de positieve verandering voor wat betreft carriere. Met het jaartje werkervaring wat ik in 2011 heb mogen opdoen lig ik nu veel beter in de markt. En door heel veel persoonlijke groei durf ik ook meer en kan ik meer afwijzing verdragen. Ik wens iedereen veel succes voor het nieuwe jaar! Blijf voor je zien dat je dat mooie nieuwe contract ondertekent, blijf erin geloven en laat je niet kisten! En oh ja, vergeet niet je baaldagen op te nemen ;)
pi_106279402
Hoe doen jullie dat met sollicitatiebrieven? Hebben jullie bv een standaard template die je voor elke sollicitatie een beetje aanpast, of schrijven jullie elke brief opnieuw. Ik raak een beetje in de war van wat werkgevers voor een brief willen zien... op de ene website zeggen ze dat je origineel moet zijn in je brief, maar op de website van intermediair waar veel recruiters en hrm mensen reageren zeggen ze juist dat er eerst naar het cv wordt gekeken en dat ze in de brief gelijk willen zien wat iemand kan en dat originaliteit slechts bijzaak is... moeilijk hoor!

Als HRM - er zit ik echt niet te wachten op al die "orginele" brieven. Met 200-600 brieven per vacature wil ik de essentie in een oogopslag kunnen zien. Orgineel geleuter gaat in het ronde dossier.

Ik ben helemaal eens met Ton. Als recruiter bij een internationale organisatie vind ik 'öriginele" brieven echt niet interessant. Ik moet in een oogopslag kunnen zien wie die persoon is en wat zijn/haar opleidingen en ervaring zijn. Ik vind het wel benagrlijk om te weten waar mijn vacature gevonden werd (internet, krant etc.) Het is belangrijke informatie voor je marketing strategie en ik stel het zeer op prijs. Het is een voorbeeld van een advies van iemand die ver van de praktijk staat. Niet doen, dus!
pi_106279989
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 16:56 schreef skinflint het volgende:
Hoe doen jullie dat met sollicitatiebrieven? Hebben jullie bv een standaard template die je voor elke sollicitatie een beetje aanpast, of schrijven jullie elke brief opnieuw. Ik raak een beetje in de war van wat werkgevers voor een brief willen zien... op de ene website zeggen ze dat je origineel moet zijn in je brief, maar op de website van intermediair waar veel recruiters en hrm mensen reageren zeggen ze juist dat er eerst naar het cv wordt gekeken en dat ze in de brief gelijk willen zien wat iemand kan en dat originaliteit slechts bijzaak is... moeilijk hoor!

Als HRM - er zit ik echt niet te wachten op al die "orginele" brieven. Met 200-600 brieven per vacature wil ik de essentie in een oogopslag kunnen zien. Orgineel geleuter gaat in het ronde dossier.

Ik ben helemaal eens met Ton. Als recruiter bij een internationale organisatie vind ik 'öriginele" brieven echt niet interessant. Ik moet in een oogopslag kunnen zien wie die persoon is en wat zijn/haar opleidingen en ervaring zijn. Ik vind het wel benagrlijk om te weten waar mijn vacature gevonden werd (internet, krant etc.) Het is belangrijke informatie voor je marketing strategie en ik stel het zeer op prijs. Het is een voorbeeld van een advies van iemand die ver van de praktijk staat. Niet doen, dus!
Ligt een beetje aan de branche denk ik. Persoonlijk gebruik ik de AIDA formule, die is in elke brief die ik schrijf duidelijk terug te zien. AIDA staat voor attention, interest, desire, action. Het eerste deel is dus om aandacht te trekken. In deel 2 ga je interesse wekken. In deel 3 wek je desire op, de wens om met jou in gesprek te gaan. En in deel 4 vraag je om actie. Deel 1 en 4 zijn meestal vrij kort, 1 of 2 zinnen zijn al voldoende, deel 2 en 3 wat langer. In deel 1 gebruik ik soms een originele zin, vaak ook niet. Het is niet voor niets een cliche, het is cliche omdat het vaak ook gewoon werkt. Je kan je beter onderscheiden door sterke punten uit je CV te benadrukken.
pi_106280077
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 16:56 schreef skinflint het volgende:

Als ex-recruiter kan ik melden dat ik alleen maar naar de cv's keek en pas bij interessante cv's ook de motivatie erbij pakte. Wat ik gezien heb, was mijn manier van afhandelen geen uitzondering (toen kreeg je nog tientallen cv's binnen inmiddels zijn dat er regelmatig honderden), dan heb je simpelweg de tijd niet om elke brief te lezen. Overigens val je al op als je een beetje overzichtelijk cv kan maken, zeker als het ook nog zonder spelfouten kan.
pi_106280086
-quote ipv edit -
pi_106281043
Ik ga in mijn brief juist meer in op mijn motivatie dan op mijn opleidingen en ervaringen. Dat kunnen ze toch al overzichtelijk in mijn CV zien, dus waarom die recruiter dat dan ook nog eens in de brief terug wil zien ontgaat me.
pi_106285852
Vanaf morgen weer solliciteren... Yay... Ben benieuwd.
pi_106287941
quote:
7s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:19 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Als ex-recruiter kan ik melden dat ik alleen maar naar de cv's keek en pas bij interessante cv's ook de motivatie erbij pakte. Wat ik gezien heb, was mijn manier van afhandelen geen uitzondering (toen kreeg je nog tientallen cv's binnen inmiddels zijn dat er regelmatig honderden), dan heb je simpelweg de tijd niet om elke brief te lezen. Overigens val je al op als je een beetje overzichtelijk cv kan maken, zeker als het ook nog zonder spelfouten kan.
Dit :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_106317063
Vandaag drie sollicitatiebrieven de deur uitgedaan en afgewezen op een eerdere sollicitatie!
pi_106331081
Ik denk dat het inderdaad erg branche-afhankelijk is in hoeverre je brief nog belangrijk is. Stuur je naar kleinere bedrijven die minder kandidaten hebben, dan zal je brief meer kunnen betekenen dan bij de grotere bedrijven.

In de advocatuur, waar je bijvoorbeeld solliciteert op advocaat-stagiair, is een brief belangrijk, omdat je vrij weinig andere kandidaten hebt (ligt ook aan het kantoor natuurlijk) en iedereen dezelfde vooropleiding heeft.
pi_106340184
Ik heb ondanks dat de contractbeëindiging hun keuze was nog een poging gewaagd een getuigschrift te laten opstellen. Helaas viel het resultaat een beetje tegen, m'n eerste proeflezer maakte er al gehakt van. Mijn gutfeeling was ook al "niet gebruiken". Gelukkig was het maar 1 van m'n ideeën om de kansen een beetje mijn richting in te forceren. En gelukkig heb ik genoeg perspectief om een stootje als dit te kunnen hebben.
pi_106340721
Wat schatten jullie de kansen in om te beginnen bij een (buitenlands) bedrijf per 1 februari als ik nu apply?
Mijn contract loopt namelijk af op 31 januari :'(
pi_106343461
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 11:25 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Een paar zijn begonnen met een baan wat net hbo-niveau is, denk aan CAD tekeningen maken, en die blijven daar heel erg in hangen.
Als dat brood op de plank brengt, is het toch prima? Ik denk zelfs dat het salaris op HBO niveau in vergelijking met een baan op WO niveau, zeker in het begin van een carrière elkaar niet veel ontloopt. En een baan op HBO niveau is nog altijd beter dan zakkenvullen bij Appie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Devv op 03-01-2012 07:04:48 ]
pi_106343479
quote:
4s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 01:28 schreef Verwerker het volgende:
Wat schatten jullie de kansen in om te beginnen bij een (buitenlands) bedrijf per 1 februari als ik nu apply?
Mijn contract loopt namelijk af op 31 januari :'(
Niet geschoten is altijd mis.
If not now, then when.
pi_106345818
Vanaf vandaag ook weer zoeken. :O
Heb er eigenlijk totaal geen zin meer in.
pi_106345938
Ik heb ook weer een sollicitatie verzonden. Binnen 1 week antwoord. Dus afwachten maar.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 11:26:23 #167
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_106347210
Ben sinds afgelopen vrijdag werkloos maar heb in de afgelopen maand al een stel sollicitaties verstuurd en contact opgenomen met een aantal uitzend- en detacheerbureau's. Mijn streven is een baan met opleidingsmogelijkheden naar uiteindelijk HBO-niveau.
pi_106349844
* brandsrus meldt zich

Op zoek naar een baan als beginnend accountant in regio Noord Nederland, maar even kijken bij de uitzendorganisaties denk ik.
pi_106357284
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:37 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb ook weer een sollicitatie verzonden. Binnen 1 week antwoord. Dus afwachten maar.
En al weer afgewezen omdat ik te weinig ervaring had...
pi_106357598
Het werkaanbod is niet echt om over naar huis te schrijven. Ik heb vandaag al 3x gehad dat een vacature op een uitzendsite al vergeven was. Haal die vacature dan van de site af, prutsers!
pi_106357795
Kom hier toch ook weer even meelezen, wie weet kom ik hier de gouden tip tegen ;)

Situatie in het kort: deze zomer afgestudeerd, enthousiast om aan de slag te gaan, maar het aantal vacatures valt vies tegen... :{
Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat ik niet bepaald centraal woon in Nederland, waardoor afstand in een aantal gevallen wel echt een issue is...

Heb sinds september een baantje voor 2 dagen per week kunnen vinden gelukkig, maar daar verveel ik me nu al weer dood (gevalletje bore out denk ik..) }:|
Smile, tomorrow will be worse...
pi_106358429
BrainTeaser, wat voor baan zoek je en in welke regio?
pi_106358946
Misschien wel handig om te vermelden ja! ;)

(Biologisch/cognitief) psychologisch onderzoek (geen behandeling van patiënten/cliënten), regio West-Brabant

Edit: op het moment wel bezig met een open sollicitatie bij een centrum hier in de buurt, maar vind een open sollicitatie wel een stuk lastiger...

[ Bericht 23% gewijzigd door BrainTeaser op 03-01-2012 16:18:19 ]
Smile, tomorrow will be worse...
pi_106362366
Welkom bij de club brainteaser. Hier hetzelfde probleem, ook afgestudeerd sinds de zomer.
pi_106363371
Ik ga binnekort eens actief op zoek naar een serieuze bijbaan. Nu kom ik af en toe wel eens dingen tegen waarvan ik denk: mwah, gaat wel. Ik weet nooit zo goed of ik daarop moet reageren. Aan de ene kant zijn er veel leukere dingen mogelijk, aan de andere kant: geld.

Ander nadeel is dat ik al een baantje heb, en dat ook gewoon wil behouden. Maar dat is maar voor 12 uur per maand, maar als ik dat op mn CV zet (want erg relevant ivm studie/potentieel werk) zien zij het vaak als nadeel omdat het toch ook tijd vergt.

Anyway, omslachtige tvp ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')