Ligt een beetje aan de branche denk ik. Persoonlijk gebruik ik de AIDA formule, die is in elke brief die ik schrijf duidelijk terug te zien. AIDA staat voor attention, interest, desire, action. Het eerste deel is dus om aandacht te trekken. In deel 2 ga je interesse wekken. In deel 3 wek je desire op, de wens om met jou in gesprek te gaan. En in deel 4 vraag je om actie. Deel 1 en 4 zijn meestal vrij kort, 1 of 2 zinnen zijn al voldoende, deel 2 en 3 wat langer. In deel 1 gebruik ik soms een originele zin, vaak ook niet. Het is niet voor niets een cliche, het is cliche omdat het vaak ook gewoon werkt. Je kan je beter onderscheiden door sterke punten uit je CV te benadrukken.quote:Op zondag 1 januari 2012 16:56 schreef skinflint het volgende:
Hoe doen jullie dat met sollicitatiebrieven? Hebben jullie bv een standaard template die je voor elke sollicitatie een beetje aanpast, of schrijven jullie elke brief opnieuw. Ik raak een beetje in de war van wat werkgevers voor een brief willen zien... op de ene website zeggen ze dat je origineel moet zijn in je brief, maar op de website van intermediair waar veel recruiters en hrm mensen reageren zeggen ze juist dat er eerst naar het cv wordt gekeken en dat ze in de brief gelijk willen zien wat iemand kan en dat originaliteit slechts bijzaak is... moeilijk hoor!
Als HRM - er zit ik echt niet te wachten op al die "orginele" brieven. Met 200-600 brieven per vacature wil ik de essentie in een oogopslag kunnen zien. Orgineel geleuter gaat in het ronde dossier.
Ik ben helemaal eens met Ton. Als recruiter bij een internationale organisatie vind ik 'öriginele" brieven echt niet interessant. Ik moet in een oogopslag kunnen zien wie die persoon is en wat zijn/haar opleidingen en ervaring zijn. Ik vind het wel benagrlijk om te weten waar mijn vacature gevonden werd (internet, krant etc.) Het is belangrijke informatie voor je marketing strategie en ik stel het zeer op prijs. Het is een voorbeeld van een advies van iemand die ver van de praktijk staat. Niet doen, dus!
Als ex-recruiter kan ik melden dat ik alleen maar naar de cv's keek en pas bij interessante cv's ook de motivatie erbij pakte. Wat ik gezien heb, was mijn manier van afhandelen geen uitzondering (toen kreeg je nog tientallen cv's binnen inmiddels zijn dat er regelmatig honderden), dan heb je simpelweg de tijd niet om elke brief te lezen. Overigens val je al op als je een beetje overzichtelijk cv kan maken, zeker als het ook nog zonder spelfouten kan.quote:Op zondag 1 januari 2012 16:56 schreef skinflint het volgende:
Hoe doen jullie dat met sollicitatiebrieven? Hebben jullie bv een standaard template die je voor elke sollicitatie een beetje aanpast, of schrijven jullie elke brief opnieuw. Ik raak een beetje in de war van wat werkgevers voor een brief willen zien... op de ene website zeggen ze dat je origineel moet zijn in je brief, maar op de website van intermediair waar veel recruiters en hrm mensen reageren zeggen ze juist dat er eerst naar het cv wordt gekeken en dat ze in de brief gelijk willen zien wat iemand kan en dat originaliteit slechts bijzaak is... moeilijk hoor!
Als HRM - er zit ik echt niet te wachten op al die "orginele" brieven. Met 200-600 brieven per vacature wil ik de essentie in een oogopslag kunnen zien. Orgineel geleuter gaat in het ronde dossier.
Ik ben helemaal eens met Ton. Als recruiter bij een internationale organisatie vind ik 'öriginele" brieven echt niet interessant. Ik moet in een oogopslag kunnen zien wie die persoon is en wat zijn/haar opleidingen en ervaring zijn. Ik vind het wel benagrlijk om te weten waar mijn vacature gevonden werd (internet, krant etc.) Het is belangrijke informatie voor je marketing strategie en ik stel het zeer op prijs. Het is een voorbeeld van een advies van iemand die ver van de praktijk staat. Niet doen, dus!
Ditquote:Op zondag 1 januari 2012 17:19 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Als ex-recruiter kan ik melden dat ik alleen maar naar de cv's keek en pas bij interessante cv's ook de motivatie erbij pakte. Wat ik gezien heb, was mijn manier van afhandelen geen uitzondering (toen kreeg je nog tientallen cv's binnen inmiddels zijn dat er regelmatig honderden), dan heb je simpelweg de tijd niet om elke brief te lezen. Overigens val je al op als je een beetje overzichtelijk cv kan maken, zeker als het ook nog zonder spelfouten kan.
Als dat brood op de plank brengt, is het toch prima? Ik denk zelfs dat het salaris op HBO niveau in vergelijking met een baan op WO niveau, zeker in het begin van een carrière elkaar niet veel ontloopt. En een baan op HBO niveau is nog altijd beter dan zakkenvullen bij Appie.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Een paar zijn begonnen met een baan wat net hbo-niveau is, denk aan CAD tekeningen maken, en die blijven daar heel erg in hangen.
Niet geschoten is altijd mis.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 01:28 schreef Verwerker het volgende:
Wat schatten jullie de kansen in om te beginnen bij een (buitenlands) bedrijf per 1 februari als ik nu apply?
Mijn contract loopt namelijk af op 31 januari
En al weer afgewezen omdat ik te weinig ervaring had...quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:37 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb ook weer een sollicitatie verzonden. Binnen 1 week antwoord. Dus afwachten maar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |