quote:Op woensdag 14 december 2011 09:01 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Really, zo weinig? Dat geloof ik niet. Dat is een bijstandniveau
Waar haal je dat vandaan? Nederland heeft een spaartegoed van 300 Miljard, dat is 18.750 per Nederlanderquote:Op woensdag 14 december 2011 07:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
Gemiddelde spaarsaldo van een Nederlands 'modaal' gezin: ca. 10.000 euro.
Maar hoe is dat verdeeld over de bevolking?quote:Op woensdag 14 december 2011 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan? Nederland heeft een spaartegoed van 300 Miljard, dat is 18.750 per Nederlander
zit toch niet alles zo over één kam te scheren. Ik ben er zo 1 die een flatje van 150k heeft gekocht. Denk je dat ik ook maar een nacht wakker lig? Alles draait om verstandige keuzes maken. Er wordt door de huurders gedaan alsof kopen per definitie fout is. Dat riekt toch een beetje naar frustratie en jaloezie.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Ja, en?! Dat is het risico wat je genomen hebt door 150.000 euro voor een flatje te betalen! En er toen niet bij stil te staan dat om dat terug te betalen je 30 jaar lang maandelijks 500 euro moet opbrengen!
Ik vind dit altijd een typisch geval van hoe triest het gesteld is met de rekenkunsten van de huizenlener: 150.000 euro lenen gaat prima, maar een derde ervan terugbetalen, dan is het opeens veel geld![]()
Dat is aan Worteltjestaart om hard te makenquote:Op woensdag 14 december 2011 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar hoe is dat verdeeld over de bevolking?
Precies, het gemiddelde zegt nog niets.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ehm, er is wel een enorm verschil. HRA is in principe bedoeld voor iedereen, wat ik weet (of is er inmiddels een bovengrens?). Bedoeld om het huizenbezit te stimuleren. Een nice to have dus. Behalve misschien voor mensen beneden een bepaald inkomensgrens misschien.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef Blik het volgende:
ComplexConjugate begrijpt niet dat er heel erg veel overeenkomsten zijn tussen de HRA en sociale woningbouw/huurtoeslag. Beiden worden enorm gesubsidieerd
ik heb als koper ook een dak boven mijn hoofd nodig. dus wel een gekocht dak, onder een gehuurd dak kan ik psychisch niet leven.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:10 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ehm, er is wel een enorm verschil. HRA is in principe bedoeld voor iedereen, wat ik weet (of is er inmiddels een bovengrens?). Bedoeld om het huizenbezit te stimuleren. Een nice to have dus. Behalve misschien voor mensen beneden een bepaald inkomensgrens misschien.
Huurtoeslag is echt puur bedoeld voor de kapitaal-armlastigen om, wegens lage inkomsten, hun huur te kunnen betalen tezamen met een afdoende levensonderhoud. Je moet wel een dak boven je hoofd kunnen houden. Het is dus een noodzakelijkheid en sociaal maatregel![]()
Mensen die het verschil niet kunnen maken
Je bent ontstellend arrogant en vergeet blijkbaar dat je niet MAG huren. Deze crisis heb ik niet veroorzaakt, maar de bovenlaag die nu tegen hun pensioen aan zit en het geen donder kan schelen. Je kan niet verwachten dat je met een jong gezin in een paar jaar even 50k kan ophoesten.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Ja, en?! Dat is het risico wat je genomen hebt door 150.000 euro voor een flatje te betalen! En er toen niet bij stil te staan dat om dat terug te betalen je 30 jaar lang maandelijks 500 euro moet opbrengen!
Ik vind dit altijd een typisch geval van hoe triest het gesteld is met de rekenkunsten van de huizenlener: 150.000 euro lenen gaat prima, maar een derde ervan terugbetalen, dan is het opeens veel geld![]()
Lees toch eens wat beter! Dan zie je dat ik verwijs naar degenen die in de problemen komen door stommiteiten, niet naar mensen die gewoon aflossen.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:07 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
zit toch niet alles zo over één kam te scheren. Ik ben er zo 1 die een flatje van 150k heeft gekocht.
Dit riekt naar selectief lezen! Denk je werkelijk dat ik jaloers ben op mensen die niet met geld kunnen omgaan en zichzelf in de schulden werken?quote:Dat riekt toch een beetje naar frustratie en jaloezie.
Sociale woningbouw had blik het ook over, wordt deze tak nu opzettelijk vermeden in je verhaaltje, want in die sociale woningbouw zit ook veel subsidie.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:10 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ehm, er is wel een enorm verschil. HRA is in principe bedoeld voor iedereen, wat ik weet (of is er inmiddels een bovengrens?). Bedoeld om het huizenbezit te stimuleren. Een nice to have dus. Behalve misschien voor mensen beneden een bepaald inkomensgrens misschien.
Huurtoeslag is echt puur bedoeld voor de kapitaal-armlastigen om, wegens lage inkomsten, hun huur te kunnen betalen tezamen met een afdoende levensonderhoud. Je moet wel een dak boven je hoofd kunnen houden. Het is dus een noodzakelijkheid en sociaal maatregel![]()
excuus, ik wist niet dat je het uitsluitend had over die specifieke groep, maar over kopers in het algemeenquote:Op woensdag 14 december 2011 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Lees toch eens wat beter! Dan zie je dat ik verwijs naar degenen die in de problemen komen door stommiteiten, niet naar mensen die gewoon aflossen.
[..]
Dit riekt naar selectief lezen! Denk je werkelijk dat ik jaloers ben op mensen die niet met geld kunnen omgaan en zichzelf in de schulden werken?
Inderdaad, gemiddeld spaarsaldo in Nederland ca. 18.000 euro per persoon.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is aan Worteltjestaart om hard te maken
In feite is er geen verschil, in beide gevallen gaat er een grote stroom geld van de overheid richting de eigenaar/huurder. HRA is een subsidie en sociale woningbouw wordt ook gesubsidieerd (waarom je daar niet op ingaat in je betoog is me een raadsel). Waarom denk je anders dat je een sociale huurwoning in hartje binnenstad voor 500 euro kunt huren terwijl een koper er minimaal 300K voor kwijt is?quote:Op woensdag 14 december 2011 09:10 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Je moet wel consequent blijven hè... dat de banken niet om mogen vallen komt omdat men zit te jammeren over de gevolgen, had men maar moeten zorgen dat ze niet zulke beslissingen hadden genomen. Als aanhanger van het kapitalistische purisme zeg ik: "laat maar vallen", nu zitten we met zijn allen de selectieve communist uit te hangen want "OMG de wereld vergaat als de banken omvallen".quote:Op woensdag 14 december 2011 07:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
[jammer modus] Wát een onzin zeg.
Jij gelooft serieus dat spaarders er profijt van hebben als banken omvallen?
Sjezus, jij spoort echt niet.[/jammer modus]
[..]
In zekere zin heb je gelijk, en dan bedoel ik in díe zin, dat als je onverantwoorde leenrisico's neemt, je ook niet moet jammeren als je dáárdoor in de problemen komt.
No shit... die mensen hadden nooit de liquide middelen anders hadden ze niet hoeven lenenquote:Echter, als je even simpel redeneert kun je zien dat een heleboel gezinnen helemaal niet de liquide middelen hebben om een restschuld bij verkoop op te brengen.
Dat de BV NL teveel geld uitgeeft is een groot probleem, eentje die je niet gaat oplossen door maar teveel geld uit te blijven geven, iedere kleuter snapt dat. Behalve de zogenaamde volwassenen in NL die de realiteit maar niet onder ogen wensen te komen. Feit is dat een groot deel van de burgers en de regering zich rijk rekenen volgens Keynesiaanse principes, ziedaar de oorzaak van de kredietzeepbel. Er is gewoon teveel schuld en linksom of rechtsom word dat afschrijven en afbetalen, doen we dat niet dan is dit fiat geld systeem ten dode opgeschreven.quote:Gemiddelde huizenprijs in Nederland: ca. 220.000 euro.
Benodigde financiering (kk meegefinancierd): ca. 237.000 euro.
Huizenprijsdaling in de laatste 5 jaar: ca. 2% (grof geschat).
Waarde bij verkoop nu, gebaseerd op prijsdaling: ca. 215.000 euro.
Gemiddelde restschuld: 22.000 euro.
Gemiddelde spaarsaldo van een Nederlands 'modaal' gezin: ca. 10.000 euro.
Ergo, zéker de modale gezinnen, die in de problemen zullen komen met hun maandelijke verplichtingen als de HRA te drastisch wordt aangepakt, hebben geen enkele mogelijkheid om hun huis te verkopen om schuldenvrij te raken.
Prima... dan gaan we failliet, so what?quote:Op woensdag 14 december 2011 07:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ja laten we de ING omvallen!
Kunnen we fijn bij Griekenland aansluiten
Echt mens, wat een hoop stront komt er uit jouw toetsenbord.
Ben ik een leentokkie dan?quote:Op woensdag 14 december 2011 09:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het is werkelijk stuitend om te zien hoe leentokkies het op alle mogelijk manieren voor hun meesters opnemen, compleet de weg kwijt
Lekker generaliserend bezig weer?quote:Op woensdag 14 december 2011 09:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lekker goed geindoctrineerd door de banksters![]()
Het is werkelijk stuitend om te zien hoe leentokkies het op alle mogelijk manieren voor hun meesters opnemen, compleet de weg kwijt
[..]
Mogelijk, je neemt het in ieder geval op voor de falende financiele sector.quote:
Wat maakt dat uit? Gewoon saneren, laat de banken maar afschrijven, zij zijn degene die dat geld hebben uitgeleend. Als er een faillissement volgt is dat spijtig maar wel zo rechtvaardig en duidelijk. Nu gaan we allerlei zinloze maatregelen nemen om het onafwendbare nog lelijker en pijnlijker te maken.quote:Ik ben realistisch. Wat denk je dat het voor gevolgen heeft als 20% van de Nederlandse hypotheekgevers hun rentelast niet meer kan betalen?
OMG... zijn we nu ineens allemaal verrast over het feit dat je schulden terug moet betalen? Iedereen kent toch de spelregels? Hebben we in grenzeloos optimisme maar elke vorm van risico management overboord gezet? In de natuur word je keihard afgestraft voor gemaakte fouten, ik zie niet in waarom dat principe niet zou gelden in de maatschappij. Op individuele basis is dat ook zo, dagelijks worden mensen afgerekend op hun fouten maar zodra er een kritische massa ontstaat wil men ineens wel dat er een uitzondering op de spelregels wordt gemaakt?quote:Kan je wel zeggen dat het hun eigen schuld is, maar denk je nou serieus dat er ook maar íemand is, die op grond daarvan instantaan het probleem als niet-relevant kan beschouwen?
Ok... soms schiet ik misschien iets door in mijn uitingen maar laten we ons focussen op de inhoud.quote:
In hoeveelheid geld is de HRA een factor 6 groter.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef Blik het volgende:
ComplexConjugate begrijpt niet dat er heel erg veel overeenkomsten zijn tussen de HRA en sociale woningbouw/huurtoeslag. Beiden worden enorm gesubsidieerd
Thank you... misschien als ze het maar vaak genoeg gaan horen dat ze uiteindelijk eens hun huiswerk gaan doen om te begrijpen hoe de zaak nu echt functioneert.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Geld "verdampt" niet, alleen geld wat nooit heeft bestaan kan verdwijnen als mensen er achterkomen dat het nooit bestond... Papieren verliezen dus, net zoals papieren winsten.
Een huizenkoper kan er echter voor kiezen ook kleiner te wonen. Iemand die huurtoeslag ontvangt woont in de meeste gevallen al in een bezemkast. Nu vind ik dat huurtoeslag op den duur moet verdwijnen omdat het linksom of rechtsom gewoonweg de woningmarkt verstoort. Maar het heeft in mijn optiek een andere prioritering dan de HRA. Temeer omdat de HRA, zelfs als deze regeling wordt ingeperkt, onaangetast blijft voor zittende huizenbezitters. Mensen die gebruik maken van huurtoeslag hebben dat geluk niet. Die zijn gewoon hun toelage dalen. En in deze ietwat rottige economische tijden is dat onwenselijk.quote:Op woensdag 14 december 2011 09:12 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
ik heb als koper ook een dak boven mijn hoofd nodig. dus wel een gekocht dak, onder een gehuurd dak kan ik psychisch niet leven.
Tja.... 2 ton schuld en 10k spaargeld... hoezo... NL is een rijk en welvarend land?quote:Op woensdag 14 december 2011 09:01 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Really, zo weinig? Dat geloof ik niet. Dat is een bijstandniveau
De meeste gezinnen hebben al een probleem als de werkgever het salaris een week te laat stortquote:Op woensdag 14 december 2011 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |