abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105565915
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:01 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Really, zo weinig? Dat geloof ik niet. Dat is een bijstandniveau :D
:') geloof daar maar niets van, sterker nog, ik denk dat 10k al aan de hoge kant is.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:04:33 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105565919
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 07:43 schreef Worteltjestaart het volgende:

Gemiddelde spaarsaldo van een Nederlands 'modaal' gezin: ca. 10.000 euro.

Waar haal je dat vandaan? Nederland heeft een spaartegoed van 300 Miljard, dat is 18.750 per Nederlander
Bron: De Nederlandse Bank
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:06:07 #203
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105565940
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan? Nederland heeft een spaartegoed van 300 Miljard, dat is 18.750 per Nederlander
Maar hoe is dat verdeeld over de bevolking?
censuur :O
pi_105565961
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef RemcoDelft het volgende:

Ja, en?! Dat is het risico wat je genomen hebt door 150.000 euro voor een flatje te betalen! En er toen niet bij stil te staan dat om dat terug te betalen je 30 jaar lang maandelijks 500 euro moet opbrengen!
Ik vind dit altijd een typisch geval van hoe triest het gesteld is met de rekenkunsten van de huizenlener: 150.000 euro lenen gaat prima, maar een derde ervan terugbetalen, dan is het opeens veel geld :X :X
zit toch niet alles zo over één kam te scheren. Ik ben er zo 1 die een flatje van 150k heeft gekocht. Denk je dat ik ook maar een nacht wakker lig? Alles draait om verstandige keuzes maken. Er wordt door de huurders gedaan alsof kopen per definitie fout is. Dat riekt toch een beetje naar frustratie en jaloezie.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:08:20 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105565978
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat is aan Worteltjestaart om hard te maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105565983
quote:

[..]

Precies, het gemiddelde zegt nog niets.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:10:43 #207
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105566011
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef Blik het volgende:
ComplexConjugate begrijpt niet dat er heel erg veel overeenkomsten zijn tussen de HRA en sociale woningbouw/huurtoeslag. Beiden worden enorm gesubsidieerd
Ehm, er is wel een enorm verschil. HRA is in principe bedoeld voor iedereen, wat ik weet (of is er inmiddels een bovengrens?). Bedoeld om het huizenbezit te stimuleren. Een nice to have dus. Behalve misschien voor mensen beneden een bepaald inkomensgrens misschien.

Huurtoeslag is echt puur bedoeld voor de kapitaal-armlastigen om, wegens lage inkomsten, hun huur te kunnen betalen tezamen met een afdoende levensonderhoud. Je moet wel een dak boven je hoofd kunnen houden. Het is dus een noodzakelijkheid en sociaal maatregel ;)

Mensen die het verschil niet kunnen maken :')
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_105566053
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:10 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ehm, er is wel een enorm verschil. HRA is in principe bedoeld voor iedereen, wat ik weet (of is er inmiddels een bovengrens?). Bedoeld om het huizenbezit te stimuleren. Een nice to have dus. Behalve misschien voor mensen beneden een bepaald inkomensgrens misschien.

Huurtoeslag is echt puur bedoeld voor de kapitaal-armlastigen om, wegens lage inkomsten, hun huur te kunnen betalen tezamen met een afdoende levensonderhoud. Je moet wel een dak boven je hoofd kunnen houden. Het is dus een noodzakelijkheid en sociaal maatregel ;)

ik heb als koper ook een dak boven mijn hoofd nodig. dus wel een gekocht dak, onder een gehuurd dak kan ik psychisch niet leven.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:12:56 #209
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_105566058
quote:

Ja, en?! Dat is het risico wat je genomen hebt door 150.000 euro voor een flatje te betalen! En er toen niet bij stil te staan dat om dat terug te betalen je 30 jaar lang maandelijks 500 euro moet opbrengen!
Ik vind dit altijd een typisch geval van hoe triest het gesteld is met de rekenkunsten van de huizenlener: 150.000 euro lenen gaat prima, maar een derde ervan terugbetalen, dan is het opeens veel geld :X :X
Je bent ontstellend arrogant en vergeet blijkbaar dat je niet MAG huren. Deze crisis heb ik niet veroorzaakt, maar de bovenlaag die nu tegen hun pensioen aan zit en het geen donder kan schelen. Je kan niet verwachten dat je met een jong gezin in een paar jaar even 50k kan ophoesten.
Mijn ouders trokken in de jaren 90 meer geld binnen door waardevermeerdering van hun huis dan door inkomsten uit werk. Zouden we die mensen niet eens wat gaan belasten, die zulke woekerwinsten maken over de ruggen van jongeren. Dezelfde jongeren die een enorme staatsschuld mogen aflossen, die de toenemende AOW-kosten en zorgkosten mogen ophoesten, die pensioengelden inleggen en er maar een fractie van terug zullen zien, die elke maand 70 euro aftikken voor vervroegd pensioen van collega's die ze nog nooit gezien hebben?
  woensdag 14 december 2011 @ 09:14:18 #210
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105566087
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:07 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

zit toch niet alles zo over één kam te scheren. Ik ben er zo 1 die een flatje van 150k heeft gekocht.
Lees toch eens wat beter! Dan zie je dat ik verwijs naar degenen die in de problemen komen door stommiteiten, niet naar mensen die gewoon aflossen.

quote:
Dat riekt toch een beetje naar frustratie en jaloezie.
Dit riekt naar selectief lezen! Denk je werkelijk dat ik jaloers ben op mensen die niet met geld kunnen omgaan en zichzelf in de schulden werken?
censuur :O
pi_105566095
quote:

[..]

Sociale woningbouw had blik het ook over, wordt deze tak nu opzettelijk vermeden in je verhaaltje, want in die sociale woningbouw zit ook veel subsidie.

En HRA was in eerst instantie niet eens bedoeld om woningbezit te stimuleren maar om het toendertijd ingevoerde HWF te compenseren voor huizen bezitters. Wanneer ik het over woningbezit heb, zou het in mijn optiek ook echt afbetaald moeten worden, mensen met aflossingsvrije hypotheken hebben geen bezit die huren gewoon van de bank.
pi_105566140
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Lees toch eens wat beter! Dan zie je dat ik verwijs naar degenen die in de problemen komen door stommiteiten, niet naar mensen die gewoon aflossen.

[..]

Dit riekt naar selectief lezen! Denk je werkelijk dat ik jaloers ben op mensen die niet met geld kunnen omgaan en zichzelf in de schulden werken?
excuus, ik wist niet dat je het uitsluitend had over die specifieke groep, maar over kopers in het algemeen
  woensdag 14 december 2011 @ 09:21:22 #213
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105566198
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is aan Worteltjestaart om hard te maken
Inderdaad, gemiddeld spaarsaldo in Nederland ca. 18.000 euro per persoon.
Maar ik heb het wel over het modale gezin hè. Er wordt vaak gezegd dat 80% van het vermogen bij 20% van de rijkste Nederlanders zit (of getallen daaromtrent).
Laten we er dan vanuit gaan dat de 'modale' Nederlander niet meer dan een kwart (20/80) van het spaarvermogen per persoon heeft, dan kom je op ca. 4500 euro per persoon. Een gemiddeld gezin van 2 volwassenen heeft dan dus ca. 10.000 euro spaargeld.

Zelfs als ik er een factor 2 naast zit en een gemiddeld modaal gezin 20.000 euro spaargeld heeft, zitten die gezinnen dus alsnog flink in de penarie als ze hun huis met gemiddelde restschuld moeten verkopen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:21:27 #214
62913 Blik
The one and Only!
pi_105566203
quote:

[..]

In feite is er geen verschil, in beide gevallen gaat er een grote stroom geld van de overheid richting de eigenaar/huurder. HRA is een subsidie en sociale woningbouw wordt ook gesubsidieerd (waarom je daar niet op ingaat in je betoog is me een raadsel). Waarom denk je anders dat je een sociale huurwoning in hartje binnenstad voor 500 euro kunt huren terwijl een koper er minimaal 300K voor kwijt is?
pi_105566207
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 07:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
[jammer modus] Wát een onzin zeg.

Jij gelooft serieus dat spaarders er profijt van hebben als banken omvallen?

Sjezus, jij spoort echt niet.[/jammer modus]

[..]

In zekere zin heb je gelijk, en dan bedoel ik in díe zin, dat als je onverantwoorde leenrisico's neemt, je ook niet moet jammeren als je dáárdoor in de problemen komt.

Je moet wel consequent blijven hè... dat de banken niet om mogen vallen komt omdat men zit te jammeren over de gevolgen, had men maar moeten zorgen dat ze niet zulke beslissingen hadden genomen. Als aanhanger van het kapitalistische purisme zeg ik: "laat maar vallen", nu zitten we met zijn allen de selectieve communist uit te hangen want "OMG de wereld vergaat als de banken omvallen".

Lekker goed geindoctrineerd door de banksters :7

Het is werkelijk stuitend om te zien hoe leentokkies het op alle mogelijk manieren voor hun meesters opnemen, compleet de weg kwijt :|W

quote:
Echter, als je even simpel redeneert kun je zien dat een heleboel gezinnen helemaal niet de liquide middelen hebben om een restschuld bij verkoop op te brengen.
No shit... die mensen hadden nooit de liquide middelen anders hadden ze niet hoeven lenen 8)7

quote:
Gemiddelde huizenprijs in Nederland: ca. 220.000 euro.
Benodigde financiering (kk meegefinancierd): ca. 237.000 euro.
Huizenprijsdaling in de laatste 5 jaar: ca. 2% (grof geschat).
Waarde bij verkoop nu, gebaseerd op prijsdaling: ca. 215.000 euro.
Gemiddelde restschuld: 22.000 euro.

Gemiddelde spaarsaldo van een Nederlands 'modaal' gezin: ca. 10.000 euro.

Ergo, zéker de modale gezinnen, die in de problemen zullen komen met hun maandelijke verplichtingen als de HRA te drastisch wordt aangepakt, hebben geen enkele mogelijkheid om hun huis te verkopen om schuldenvrij te raken.
Dat de BV NL teveel geld uitgeeft is een groot probleem, eentje die je niet gaat oplossen door maar teveel geld uit te blijven geven, iedere kleuter snapt dat. Behalve de zogenaamde volwassenen in NL die de realiteit maar niet onder ogen wensen te komen. Feit is dat een groot deel van de burgers en de regering zich rijk rekenen volgens Keynesiaanse principes, ziedaar de oorzaak van de kredietzeepbel. Er is gewoon teveel schuld en linksom of rechtsom word dat afschrijven en afbetalen, doen we dat niet dan is dit fiat geld systeem ten dode opgeschreven.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105566269
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 07:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ja laten we de ING omvallen!
Kunnen we fijn bij Griekenland aansluiten :')

Echt mens, wat een hoop stront komt er uit jouw toetsenbord.
Prima... dan gaan we failliet, so what?

Een faillissement wil men alleen maar afwenden om de schuldeisers schadeloos te stellen, schuldeisers die zo onverstandig waren om geld te lenen aan particulieren, bedrijven en landen die niet in staat bleken terug te betalen. Die moet je volgens de kapitalistische principes dus ook bankroet laten gaan :7
Niet leuk en fijn (veelgebruikte termen op het Viva forum :') ) maar wel zo principieel en rechtvaardig. Principes kosten geld, zo simpel is het :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 14 december 2011 @ 09:25:36 #217
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105566271
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het is werkelijk stuitend om te zien hoe leentokkies het op alle mogelijk manieren voor hun meesters opnemen, compleet de weg kwijt :|W
Ben ik een leentokkie dan?
Ik ben realistisch. Wat denk je dat het voor gevolgen heeft als 20% van de Nederlandse hypotheekgevers hun rentelast niet meer kan betalen?
Kan je wel zeggen dat het hun eigen schuld is, maar denk je nou serieus dat er ook maar íemand is, die op grond daarvan instantaan het probleem als niet-relevant kan beschouwen?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 14 december 2011 @ 09:27:09 #218
62913 Blik
The one and Only!
pi_105566312
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:21 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Lekker goed geindoctrineerd door de banksters :7

[..]

Lekker generaliserend bezig weer?
pi_105566484
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:25 schreef Worteltjestaart het volgende:

Ben ik een leentokkie dan?
Mogelijk, je neemt het in ieder geval op voor de falende financiele sector.

quote:
Ik ben realistisch. Wat denk je dat het voor gevolgen heeft als 20% van de Nederlandse hypotheekgevers hun rentelast niet meer kan betalen?
Wat maakt dat uit? Gewoon saneren, laat de banken maar afschrijven, zij zijn degene die dat geld hebben uitgeleend. Als er een faillissement volgt is dat spijtig maar wel zo rechtvaardig en duidelijk. Nu gaan we allerlei zinloze maatregelen nemen om het onafwendbare nog lelijker en pijnlijker te maken.

quote:
Kan je wel zeggen dat het hun eigen schuld is, maar denk je nou serieus dat er ook maar íemand is, die op grond daarvan instantaan het probleem als niet-relevant kan beschouwen?
OMG... zijn we nu ineens allemaal verrast over het feit dat je schulden terug moet betalen? Iedereen kent toch de spelregels? Hebben we in grenzeloos optimisme maar elke vorm van risico management overboord gezet? In de natuur word je keihard afgestraft voor gemaakte fouten, ik zie niet in waarom dat principe niet zou gelden in de maatschappij. Op individuele basis is dat ook zo, dagelijks worden mensen afgerekend op hun fouten maar zodra er een kritische massa ontstaat wil men ineens wel dat er een uitzondering op de spelregels wordt gemaakt?
Lekker hypocriet en egoistisch :7

Als je dat niet zint moet je het systeem hervormen i.p.v. de gevolgen met halve maatregelen een beetje wegpoetsen. Ik stel dan ook voor dat we dit huidige fiat systeem wegdoen en vervangen voor een beter en duurzaam systeem.
pi_105566554
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:27 schreef Blik het volgende:

[..]

Lekker generaliserend bezig weer?
Ok... soms schiet ik misschien iets door in mijn uitingen maar laten we ons focussen op de inhoud.

Is 'bankster lover' een term waar jij je beter in kan vinden?
pi_105566606
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:00 schreef Blik het volgende:
ComplexConjugate begrijpt niet dat er heel erg veel overeenkomsten zijn tussen de HRA en sociale woningbouw/huurtoeslag. Beiden worden enorm gesubsidieerd
In hoeveelheid geld is de HRA een factor 6 groter.

Daarnaast zijn beiden een mede oorzaak van een slecht functionerende woningmarkt, feitelijk zouden we zonder beide subsidies veel beter af zijn.

Beiden mogen wat mij betreft dus verdwijnen.
pi_105566631
quote:

Geld "verdampt" niet, alleen geld wat nooit heeft bestaan kan verdwijnen als mensen er achterkomen dat het nooit bestond... Papieren verliezen dus, net zoals papieren winsten.
Thank you... misschien als ze het maar vaak genoeg gaan horen dat ze uiteindelijk eens hun huiswerk gaan doen om te begrijpen hoe de zaak nu echt functioneert.
pi_105566647
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:12 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

ik heb als koper ook een dak boven mijn hoofd nodig. dus wel een gekocht dak, onder een gehuurd dak kan ik psychisch niet leven.
Een huizenkoper kan er echter voor kiezen ook kleiner te wonen. Iemand die huurtoeslag ontvangt woont in de meeste gevallen al in een bezemkast. Nu vind ik dat huurtoeslag op den duur moet verdwijnen omdat het linksom of rechtsom gewoonweg de woningmarkt verstoort. Maar het heeft in mijn optiek een andere prioritering dan de HRA. Temeer omdat de HRA, zelfs als deze regeling wordt ingeperkt, onaangetast blijft voor zittende huizenbezitters. Mensen die gebruik maken van huurtoeslag hebben dat geluk niet. Die zijn gewoon hun toelage dalen. En in deze ietwat rottige economische tijden is dat onwenselijk.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_105566664
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 09:01 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Really, zo weinig? Dat geloof ik niet. Dat is een bijstandniveau :D
Tja.... 2 ton schuld en 10k spaargeld... hoezo... NL is een rijk en welvarend land?

NL heeft vooral veel, heel veul schuld. In dat opzicht zijn wij misschien wel meer failliet dan de Grieken :7
pi_105566698
quote:

[..]

De meeste gezinnen hebben al een probleem als de werkgever het salaris een week te laat stort :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')