abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 december 2011 @ 12:38:11 #151
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105612163
quote:
11s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een afname van 25% is gigantisch. Dat is ongeveer evenveel als de daling van bankdeposits in Griekenland! Nu is het voor een Amerikaan natuurlijk simpel om geld naar een Amerikaanse bank te verplaatsen terwijl Grieken echt met hun geld het land uit moeten, maar het blijft een spectaculaire daling.
het is in feite een bankrun
pi_105612170
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:31 schreef misteriks het volgende:
dan is het ook aan hen om zich een beetje constructief op te stellen. Boycotten om te boycotten, veto's omdat het kan, alles verpakt om enkel en alleen aan zichzelf te denken...
Waarom zou je niet tegen mogen stemmen als je het ergens falikant mee oneens bent? Het blijft toch dat raar verhaal van die financiële transactiebelasting, waarom moest dat zonodig op die top besproken worden? Ik zie zelf ook niks in de financiële transactiebelasting en kan mij de bereidheid om daarvoor het hele plan te torpederen eigenlijk wel goed voorstellen.
  donderdag 15 december 2011 @ 12:41:37 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105612275
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:38 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

het is in feite een bankrun
Dat is het inderdaad
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105612865
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom zou je niet tegen mogen stemmen als je het ergens falikant mee oneens bent? Het blijft toch dat raar verhaal van die financiële transactiebelasting, waarom moest dat zonodig op die top besproken worden? Ik zie zelf ook niks in de financiële transactiebelasting en kan mij de bereidheid om daarvoor het hele plan te torpederen eigenlijk wel goed voorstellen.
Allemaal kletsika; er was geen EU brede FTT ingevoerd als ze waren blijven zitten, er was geen strengere regulering gekomen dan de Britten zelf al wilden en als ze mee hadden gedaan had dat voor hun alleen maar betekent dat ze bij de vergaderingen aanwezig mochten zijn.

Waartegen ze nou precies hebben gestemd is volkomen NIET na te volgen.
  donderdag 15 december 2011 @ 13:00:37 #155
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105612885
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:10 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het zijn anders de Britten die moeilijk doen met kleinzerig 'ze mogen de gebouwen van de EU niet gebruiken' en opzichtige voorbereidingen voor het opbreken van de eurozone. Ze schaden opzettelijk de eurozone, dat moet zelfs een dimwit als jij kunnen begrijpen.
Die eurozone is toch een gedane zaak , dat moeten we nu accepteren
pi_105612893
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is het inderdaad
Europese banken willen overigens ook af van hun Amerikaanse klanten. Ik weet niet of dat meetelt.
pi_105612900
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 13:00 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Dream on.
  donderdag 15 december 2011 @ 13:03:57 #158
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_105613004
quote:

[..]

Maak dat de heren politici maar eens wijs, zij zullen echt niet zo 1-2-3 toegeven aan eurosceptici. Ik ben bang dat er we eerst nog vele bailouts en andere steunmaatregelen zullen zien...
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
  donderdag 15 december 2011 @ 13:53:00 #159
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_105614690
quote:

[..]

De eurozone is nu inderdaad een voltooide zaak en de markt is nu bezig om dat keiharde feit te accepteren.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  donderdag 15 december 2011 @ 13:56:42 #160
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_105614801
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:31 schreef misteriks het volgende:

[..]

dan is het ook aan hen om zich een beetje constructief op te stellen. Boycotten om te boycotten, veto's omdat het kan, alles verpakt om enkel en alleen aan zichzelf te denken... Hmmm, als er 1 land is in Europa dat volledig op z'n bek mag gaan, dan is het wel UK, te starten met bankstercity London. Misschien gaan ze het dan eens inzien dat de city een overgewaardeerde prutstad is :7
Ja, dat is de tragiek van de Engelsen; trekken aan dode paarden.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_105622595
DNB verstrekt max 17 miljard euro aan IMF.

Echt mij een raadsel waarom ECB geen QE toepast. Iedereen zo bang voor inflatie? Als je kijkt naar cijfers zie je dat GB een andere beeld laat zien.
pi_105623413
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 17:47 schreef johnnylove het volgende:
Echt mij een raadsel waarom ECB geen QE toepast. Iedereen zo bang voor inflatie? Als je kijkt naar cijfers zie je dat GB een andere beeld laat zien.
ECB heeft een ander mandaat. Als je puur naar de monetaire taken kijkt is er in ECB-land maar één variabele waar ze op letten, de inflatie.
pi_105626491
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mijn mening daarover is je in het vorige topic vast niet ontgaan ;) , en naarmate ik meer lees, raak ik meer overtuigd van mijn vermoeden. Directe aanwijzingen zijn er echter niet, evenmin als er directe aanwijzingen zijn die het ontkrachten, alles draait vooralsnog om meningen. Let wel, ik durf niet met stelligheid te beweren dat Cameron anders niet had tegengestemd (alleen daarom al had die FTT daar niet in stelling moeten worden gebracht), maar dat het van het grootste belang is dat het VK meedoet met een evt. FTT lijkt zonneklaar.

Duitsland en Frankrijk lijken koste wat kost die FTT in Europa te willen invoeren. Veel landen zijn daartegen, maar lijken bereid om mee te werken, of minimaal ervoor open te staan als op z'n minst de gehele EU (27) meedoet. Daarom is het van het grootste belang dat het VK instemt, en dat is geprobeerd op die top, het ultieme pressiemoment: Als het daar niet lukt, lukt het voorlopig waarschijnlijk helemaal niet meer.

Want geen enkel weldenkend land heeft zin om die FTT in te voeren, als een 'buurland' het niet doet. Dit uit reële angst voor schadelijke economische effecten: Geen afzonderlijk land wil 'proefkonijn' zijn (In het verleden heeft alleen Zweden iets vergelijkbaars geprobeerd, en de gevolgen daarvan waren desastreus). En je ziet: Na het VK hebben ook Zweden, Luxemburg, Ierland, Malta, Nederland, Cyprus, Tsjechië en waarschijnlijk ook Spanje hun bedenkingen, en lijkt de invoering van een FTT, dankzij de weigering van Cameron nu verder weg dan ooit, al probeert nu Guido Westerwelle hem nog steeds over te halen.

Desondanks blijven Duitsland en Frankrijk het koppig volhouden, en bereiden nieuwe voorstellen voor, waar landen die er desondanks tóch heil in zien, zich bij kunnen aansluiten. Of dit uitermate dapper of uitermate dom is, zal wellicht in de toekomst blijken ;)
pi_105629937
Newsflash: Hongarije is er nu ook niet meer zeker van:

Hungary, Czechs wary of EU tax harmonisation plan

Er blijven er steeds minder over ;)
  donderdag 15 december 2011 @ 20:34:32 #165
309270 PattyBrard
De enige echte.
pi_105630147
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 20:30 schreef bfx het volgende:

http://www.elsevier.nl/we(...)rag-te-blokkeren.htm
  donderdag 15 december 2011 @ 20:36:58 #166
309270 PattyBrard
De enige echte.
pi_105630273
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:23 schreef bfx het volgende:

[..]

Daarom is het van het grootste belang dat het VK instemt, en dat is geprobeerd op die top, het ultieme pressiemoment: Als het daar niet lukt, lukt het voorlopig waarschijnlijk helemaal niet meer.
en daarom: Frankrijk neemt Britse economie onder vuur http://www.nu.nl/economie(...)e-economie-vuur.html
pi_105630360
quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 20:36 schreef PattyBrard het volgende:

[..]

en daarom: Frankrijk neemt Britse economie onder vuur http://www.nu.nl/economie(...)e-economie-vuur.html
En dat allemaal omdat die FTT zonodig in het verdrag moet. Het zou zoveel makkelijker gaan zonder ;)
pi_105630688
Uit de papieren NRC van vandaag:
quote:
Duits verzet tegen extra IMF-bijdrage
Regeringsleiders van eurolanden hebben grote moeite gemaakte afspraken na te komen
Vrijdagochtend beloofden 26 Europese regeringsleiders dat hun nationale centrale banken 200 miljard euro naar het Internationaal Monetair Fonds (IMF) sturen. Met die extra bijdrage zou het fonds geld kunnen lenen aan grotere eurolanden als Italië en Spanje, mocht dat ooit nodig zijn. Maar die belofte staat nu alweer op losse schroeven. Duitsland, dat de grootste bijdrage moet leveren, trapt op de rem.

President Jens Weidmann van de Bundesbank, de Duitse centrale bank, schreef dinsdag in een brief aan de Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schäuble, dat hij de Duitse portie, 45 miljard euro, alleen wil deblokkeren als alle andere EU-landen en ook belangrijke landen buiten Europa meedoen.

Maar sommige EU-landen zonder euro, zoals Tsjechië, aarzelen. Groot-Brittannië heeft al aangekondigd dat het niet meedoet en Bulgarije zegt dat het geen geld heeft. Afgelopen dagen hebben ook grote niet-Europese landen als Canada, de Verenigde Staten en Japan laten weten dat ze weinig zin hebben om in crisistijd bij te passen. Republikeinen in het Amerikaanse Congres zeggen dat de VS ,,geen lender of last resort wil zijn voor de eurozone".

De Japanse minister van Financiën, Jun Azumi, vertelde dinsdag dat de Europeanen eerst met een duidelijker becijferd plan moeten komen ,,om markten te overtuigen [ ], anders kunnen wij de volgende stap niet zetten waarbij het IMF betrokken is". En volgens zijn Canadese collega Jim Flaherty moet het IMF ,,armere landen te helpen, en Europese landen zijn relatief rijk". Hiermee komt de firewall in gevaar die eurolanden op korte termijn om Italië en Spanje willen leggen.

Maandag bleek dat ook de ándere belofte van de regeringsleiders van vrijdag minder om het lijf heeft dan aanvankelijk leek: een nieuw verdrag dat de euro op langere termijn een solide fundament geeft van begrotingsdiscipline en economic governance. Dit nieuwe verdrag, waaraan de Britten niet meedoen, bestaat merendeels uit afspraken die allang gemaakt zijn. Net als bij toppen in juli en oktober doet zich het probleem voor dat regeringsleiders dingen beloven, die ze niet kunnen waarmaken. ,,Dit is funest voor de eurozone", vindt een hoge Europese functionaris. ,,Kijk naar de dalende euro."

De 'firewall' is nodig om markten ervan te overtuigen dat politici het menen, als ze zeggen dat ze ,,alles doen om de euro te redden". Volgens president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank, heeft het noodfonds EFSF ,,minimaal een biljoen" nodig. Dit is de taak van overheden, zei hij gisteren: ,,De ECB kan de crisis niet oplossen."

Het EFSF is niet groot genoeg om Italië en Spanje te beschermen. Eurolanden geven bilaterale financiële garanties aan dat fonds, dat nu aan Ierland en Portugal leent en straks het tweede pakket leningen voor Griekenland voor zijn rekening neemt. Dit heeft eurolanden (nog) geen cent gekost; ze verdienen zelfs aan de rente. Toch willen ze die garanties niet ophogen, omdat ze krap bij kas zitten of omdat dit weerstand oproept in hun parlementen.

In november probeerden ze dit noodfonds met financiële hefboomtrucs extra slagkracht te geven: ze mikten op een bereik van een biljoen, terwijl er nog 285 miljard kan worden uitgeleend. Dat mislukte. Ook een plan om niet-Europese beleggers geld te laten steken in beleggingsfondsen van het EFSF, faalde. ,,Beleggers waren niet geïnteresseerd", zegt een betrokkene.

Zo bleef de IMF-route als enige over. Minister Jan Kees de Jager (Financiën, CDA) toonde zich eind november gelukkig met deze oplossing. ,,Je praat hier niet over financiële garanties", zei hij, waarvan je je in deze tijden vol marktturbulentie ,,moet afvragen hoeveel ervan aankomt. Nee, het gaat om geld. Je weet wat je geeft, je weet wat er aankomt. Nederland heeft altijd gepleit voor meer betrokkenheid van het IMF bij de oplossing van de schuldencrisis."

De extra bijdrage van eurolanden, 150 miljard (andere EU-landen zouden de overige 50 miljard moeten leveren), drukt niet op nationale begrotingen: de operatie verloopt via nationale banken, en is volgens betrokkenen ,,een kwestie van dollarreserves bij het IMF van het ene potje naar het andere schuiven".

Maar afgelopen weekeinde zei Bundesbankpresident Weidmann dat het Duitse parlement moet stemmen over de extra bijdrage aan het IMF, omdat het belastinggeld betreft. Duitse politieke leiders hebben dit gisteren verhindert; het parlement neemt er alleen ,,nota" van.

Nu Weidmann zijn medewerking aan de IMF-operatie afhankelijk maakt van bijdragen van andere landen, creëert hij een internationaal obstakel dat moeilijker uit de weg te ruimen is. Naar verluidt pusht hij ook de ECB om te voorkomen dat er bij het IMF geld opzij wordt gezet met als oormerk 'eurozone'. De ECB kan leningen door nationale banken in de eurozone aan het IMF verhinderen.

Het IMF heeft tot nog toe eenderde van de leningen aan Griekenland, Ierland en Portugal voor zijn rekening genomen. Het heeft nu ongeveer 290 miljard in kas.

Licht herstel na dip
Europese aandelenbeurzen liepen vanmorgen iets van hun forse verliezen van eerder deze week in. Gemiddeld stonden de indices 0,5 tot 1 procent in de plus. Met name Europese bankaandelen hebben sinds begin dit jaar forse klappen gekregen. Er ging bijna 40 procent van hun waarde verloren, met name door de onzekerheid over de bankbalansen vanwege de Europese schuldencrisis. Het gewone bedrijfsleven, zoals retailers, daalde in totaal zo'n 10 procent. Nu er in heel Europa een recessie verwacht wordt voor dit en begin komend jaar, zal ook het gewone bedrijfsleven daar waarschijnlijk last van krijgen.
De Duitse centrale bank trapt dus op de rem voor wat betreft de 45 miljard Euro die naar het IMF zou gaan als onderdeel van de totale storting van 200 miljard Euro. 3 Europese landen willen niet meedoen en buiten Europa staat men niet te trappelen om via het IMF de Eurozone te steunen bij het aanleggen van een firewall om Spanje en Italie. De president van de Duitse centrale bank wil daarom niet meedoen aan het plan, waarmee de afspraken gemaakt door de regeringsleiders vooralsnog op losse schroeven staan.
pi_105631257
Stom trouwens dat ik Ierland was vergeten zonet:

Ireland warns of damage from British EU opt-out

En dit geeft ook te denken over wat er achter de schermen m.b.t. de FTT is besproken op de afgelopen eurotop ;)

quote:
Malta's efforts to keep its economic flexibility paid off this afternoon as a possible introduction of a Financial Transaction Tax and a Common Corporate Tax Base as originally proposed by France and Germany were removed from the final agreement.
Malta successful at EU summit
pi_105631328
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 20:30 schreef bfx het volgende:

Natuurlijk is Hongarije er niet zeker van. Ze hebben een begrotingstekort en staatsschuld van hier tot Tokio en de hoogste yield op hun staatsschuld na Griekenland, Portugal en Ierland. Daarbij weigert Orban de noodzakelijke hervormingen door te voeren maar wil ook niet bij het IMF aankloppen omdat hij een hekel heeft aan welke bemoeienis met zijn binnenlandse faalpolitiek dan ook. En dan zou hij wel een akkoord ondertekenen met strikte begrotingseisen en automatische sancties? Dat was ook bijna niet te geloven geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2011 20:58:09 ]
pi_105631617
Desondanks moet ik bekennen dat ik toch wel even verbaasd was, dat slechts 1 stem direct tegen was, en maar liefst 26 voor. Heel even maar ;)
pi_105631768
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 17:47 schreef johnnylove het volgende:
DNB verstrekt max 17 miljard euro aan IMF.

Als je de inflatiecijfers van de euro naast die van de dollar legt, zie je dat eerstegenoemde altijd een dikke procent lager heeft gelegen. Dat de Amerikanen geld printen alsof er geen morgen is betekent niet dat wij dat ook maar moeten doen. Maar ik ben het met je eens dat ALS de ECB aan QE zou moeten doen, dit het moment er voor is.
pi_105632768
QE lost niets op, de werking word overschat en heeft op enige moment zelfs nadelige effecten. Vroeg of laat knaagt het aan de geloofwaardigheid van die centrale bank en put het de toekomstige monetaire "speelruimte" uit. Dat kan leiden tot een nieuwe grotere crisis zonder enkele sturing, aangezien een dergelijk proces ook gepaard gaat met de uitputting van de fiscale speelruimte. Een dergelijke crisis is niet alleen een financiele/economische crisis maar kan ook een gevaar vormen voor het politiek-economisch systeem waarin we nu leven. Dat is imo belangrijker dan de 1 - 10 - 20 (?)% die we eventueel moeten inleveren.

QE kan enkel werken als de middelen dusdanig effectief worden ingezet dat met de tijd die gekocht is word gewerkt aan een echte oplossing en de QE niet leid tot hoge inflatie. Ik ken echter geen historisch voorbeeld waarbij dat daadwerkelijk is gebeurd en/of succesvol is gebleken en houd me zeer aanbevolen. De ECB weet dat ook en het is te hopen dat de poppetjes niet buigen voor de (eventuele) politieke druk als de nood aan de man is aangezien juist dat het einde van de euro zou inluiden.

OT: Het is het verstandigste deze hele show niet meer te volgen heb ik het idee, tenminste niet aktueel. Morgen is telkens weer anders dan vandaag en gisteren om vervolgens weer afgeserveerd te worden de week erop. Stap voor stap word echter duidelijk welke richting we heengaan imo...

[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 15-12-2011 21:31:41 ]
  donderdag 15 december 2011 @ 21:42:29 #174
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_105633632
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:26 schreef piepeloi55 het volgende:

OT: Het is het verstandigste deze hele show niet meer te volgen heb ik het idee, tenminste niet aktueel. Morgen is telkens weer anders dan vandaag en gisteren om vervolgens weer afgeserveerd te worden de week erop. Stap voor stap word echter duidelijk welke richting we heengaan imo...
Federale unie of verdere chaos? En ik geef je groot gelijk, ik volg 't ook niet meer op de voet. Slecht voor de bloeddruk :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_105634651
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:42 schreef Perrin het volgende:
Federale unie of verdere chaos? En ik geef je groot gelijk, ik volg 't ook niet meer op de voet. Slecht voor de bloeddruk :P
Ik neig naar het eerste gezien de (baby)stappen, maar choatisch zal het zowiezo worden omdat dergelijke stappen alleen wordne gemaakt na/tijdens een crisis. Het is natuurlijk koffiedik kijken maar gezien deze ontwikkelingen, politieke wil en de verschillende alternatieve is dat scenario het meest waarschijnlijke op dit moment denk ik.

Hoe het er precies gaat uitzien weet ik niet, maar het zal niet 1-2-3 gaan en de kans bestaat dat er een aantal landen sneuvelen/worden geofferd.
pi_105634692
Ik zag vandaag dat je bij Eurostat voor alle eurolanden per maand de gemiddelde rente op staatsobligaties kan terugvinden: link

Met de grafiekenfunctie zie je dat er het afgelopen jaar eigenlijk vijf verschillende typen ontwikkeling zijn geweest, waarbij de grafiek van landen binnen elke groep bijna identiek zijn:

1. Het echte AAA-team: Zweden, Duitsland, het VK, Luxemburg, Nederland, Denemarken en Finland.
2. De subtop met de laatste tijd echt verslechtering: België, Slowakije, Tsjechië, Frankrijk en Oostenrijk
3. Eurolanden in de gevarenzone: Italië, Cyprus, Slovenië en Spanje
4. De junk-landen: Griekenland, Portugal, Hongarije, Ierland en Roemenië
5. Middenmootlanden waar niks gebeurt: Malta, Litouwen, Bulgarije, Letland en Polen.

Wat ik opvallend vind is dat je vijf heel verschillende patronen terugziet, en dat je daarbij meestal zowel eurolanden als niet-eurolanden ziet die hetzelfde patroon volgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2011 22:05:24 ]
  vrijdag 16 december 2011 @ 08:53:33 #177
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105646684
Weer een zeer goede uiteenzetting omtrent de \Euro problematiek en eventuele oplossingen

quote:
do 15 dec 2011, 17:17
De euro en waarom er maar geen oplossing komt
http://www.telegraaf.nl/d(...)plossing_komt__.html
AMSTERDAM - De Europese leiders hebben, zoals verwacht, het afgelopen weekend geen belangrijke stap voorwaarts gezet. Iedere oplossing (welke dan ook) moet de weeffout in het eurosysteem wegnemen. Een aanzet tot een allesomvattend plan.

Weet u, soms krijg ik het Louis van Gaal-gevoel: ‘ben ik nou zo slim, of zijn de andere nou zo dom?’.
Is het nu echt te simpel gedacht van mij dat we voor de oplossing van de eurocrisis terug moeten naar het werkelijke probleem, de weeffout in het eurosysteem?
Waarom blijft de politiek, en opvallend genoeg ook de meeste economen in Nederland, zo bezig met symptoombestrijding?

Ik wil mijn column als volgt opzetten. Eerst gaan we – ik weet het, ik verval in herhaling – terug naar de weeffout in de euro. Daarna wil ik uitleggen dat de nieuwste maatregelen weer een vorm van symptoombestrijding zijn. Vervolgens wil ik een kader scheppen waaruit de werkelijke oplossing kan worden geboren. En tot slot, ook heel interessant, staan we stil bij de vraag waarom er maar geen oplossing komt. Spelen er misschien ook andere belangen?

Weeffout
Nogmaals de weeffout in het eurosysteem: eurolanden die economisch achterop raken (of geen goede monetaire discipline hebben) worden (meestal terecht) gestraft door de financiële markten met een hogere rente, maar kunnen zich niet uit de problemen redden door de valuta te devalueren om zodoende de concurrentiekracht te herstellen en dus weer te kunnen groeien. Zoals nu ook is gebleken werkt de ‘One-Size-Fits-All’ filosofie niet voor ‘Het Europa van de verschillende economische snelheden’.

De waarde van de euro is immers wel passend voor de sterkere eurolanden maar veel te duur geworden voor de zwakkere eurolanden.
Als gevolg hiervan zijn laatstbedoelde landen hun internationale concurrentiekracht kwijtgeraakt.
Er moet dus naar een mechanisme worden gezocht waarmee het prijs- en loonniveau in de probleemlanden weer snel en op eenvoudige wijze kan devalueren, ten opzichte van dat in de sterkere eurolanden en naar een oplossing dat landen niet gestraft worden in de vorm van een hogere rente als het om wat voor reden dan ook niet goed gaat.

Symptoombestrijding
Het is ronduit verbazingwekkend dat alle tot nu gepresenteerde oplossingen niet teruggrijpen op bovengenoemde weeffout. Om er maar een paar te noemen: nog meer leningen geven aan landen in problemen, het door de ECB opkopen van slechte leningen (om de marktrente te drukken, en banken die te veel in dit soort leningen hebben belegd een ‘bailout’, de zoveelste, te geven).

Ook het vorige week besloten sanctiemechanisme, inhoudende de probleemlanden een boete te geven als ze zich niet aan de begrotingsproblemen houden, getuigt natuurlijk niet van wijsheid. Een boete als belangrijkste uitkomst van de door de media gedoopte top der toppen! Het is toch een grote ‘slapstick’ aan het worden. Niemand minder dan Ali B moest dat vorige week vrijdag twee economen uitleggen tijdens De Wereld Draait Door: terwijl de economen aan het uitleggen waren dat dit toch wel weer een goede stap in de richting was, merkte Ali B droogjes en terecht op dat als landen financieel in de problemen zitten, een boete toch niet betaald kan worden!

Kader voor oplossing

Maar onder goede economen bestaat er wel degelijk consensus over het kader waarbinnen oplossingen moet worden gezocht. Ik zet ze op een rijtje:

1. de noodzaak van snelle toekomstperspectieven op gezonde en structurele reële economische groei, niet alleen in de sterkere maar vooral in de zwakkere eurolanden (heeft iemand al aan een Marshall-plan gedacht?),

2. de noodzaak van gezonde financiële staatshuishoudingen in alle eurolanden;

3. de noodzaak van een stabiel financieel stelsel dat primair dienstbaar is aan de maatschappelijke en economische belangen van burgers, bedrijven en overheden;

4. het streven naar verantwoorde/realistische Europese integratie en solidariteit met duidelijke en afdwingbare nationale verantwoordelijkheden,

één en ander binnen het monetair-economische beleidskader van ‘houdbare prijsstabiliteit’ zoals dat is geformuleerd in het Verdrag van Maastricht en opgenomen in de statuten van de Europese Centrale Bank (ECB).

Ik heb eerder gemeld dat er twee denkrichtingen zijn voor de oplossing van de eurocrisis. Ten eerste eurobonds, maar dan wel binnen het juiste kader.
De ideale omgeving voor deze oplossing is een fiscale unie en waarschijnlijk ook een federaal Europa.
Dit is een stap voorwaarts naar verdere integratie binnen Europa.
Helaas ligt dit traject moeilijk omdat dit in bijna alle landen wijzigingen in de grondwet verlangt. Lastig, daar we in veel landen anti-eurosentimenten kennen.
Wellicht zijn er tijdelijk tussenvormen mogelijk. Er zijn door de Europese Commissie al een aantal varianten van eurobonds voorgesteld.

Een tweede oplossing is die van al dan niet tijdelijke ‘dual currencies’. Diverse deskundigen hebben hiervoor goede oplossingen aangereikt.
Het gaat helaas te ver om dit uitgebreid uit te leggen. Deze week heeft het prestigieuze Duitse researchinstituut IFO uitgebreid aandacht besteed aan deze route. Daar komt ook de op het gebied van dit leerstuk internationaal toonaangevende researcher André ten Dam met de Matheo Solution bij de IFO prominent aan het woord.

Ik vind het systeem van dual currencies (al dan niet in samenhang met eurobonds) een goede oplossing, maar beschouw het wel als een (waarschijnlijk realistisch en noodzakelijk) stapje terug.

Verder is voor de allesomvattende oplossing enerzijds van belang dat de staatsschulden in de zwakke eurolanden tot een houdbaar niveau afgestempeld worden en anderzijds dat we een vangnet creëren voor de banken. Bij het afstempelen van de staatsschulden en het hervormen van de economie in die landen dient het IMF aan het roer te staan.

Zoals recentelijk ook door Johan Witteveen betoogd kan daarbij dan ook gebruik gemaakt worden van de reserves van de BRICS-landen. Deze landen zullen daartoe - juist ook uit eigen belang - bereid zijn, maar natuurlijk niet eerder dan dat zij ook daadwerkelijk zien dat hun geld niet in een bodemloze put verdwijnt.

Waarom geen oplossing?
Ik heb me het laatste jaar zo verbaasd over het gebrek aan daadkracht en visie onder politici en economen, dat ik zo langzamerhand geloof dat er nog andere belangen een rol spelen die wij wellicht niet goed kunnen overzien.
Ja, natuurlijk is er politieke onenigheid in Europa en natuurlijk zijn er anti-Europese sentimenten in diverse landen, maar dat kan zo langzamerhand niet de enige verklaring zijn.

De vooraanstaande Duitse professor Hans-Werner Sinn heeft al een aantal malen gezegd dat de VS een oplossing blokkeren. Er zijn immers ook veel Amerikaanse banken die schuldpapier van de zwakke eurolanden in bezit hebben. Maar meer dan dat: de logische en noodzakelijke schuldsanering van landen als Griekenland, Portugal en mogelijk ook Italië zal CDS’en ‘triggeren’ en dat gaat nog grotere additionele verliezen opleveren bij vooral de Amerikaanse zakenbanken die deze kredietverzekeringen hebben uitschreven (vaak tegen veel te lage prijzen, omdat de riskmanagers van de zakenbanken risico’s meestal altijd te laag inschatten).

In een effectieve oplossing zou dus een belangrijk deel van de Europese schuldsanering in de VS terecht komen.
Ik vraag me zo langzamerhand echt af of we in Europa niet te netjes zijn richting de VS.
Ik geloof niet in complottheorieën, maar wel dat er zakelijke belangen zijn en mensen (en landen) die daarnaar handelen. Wellicht moet er ook maar eens een echte Europese leider opstaan die eens een hartig woordje met Obama gaat spreken.
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:21:21 #178
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_105647125
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 08:53 schreef Goofjansen het volgende:
Weer een zeer goede uiteenzetting omtrent de \Euro problematiek en eventuele oplossingen

[..]

Ik vraag me zo langzamerhand echt af of we in Europa niet te netjes zijn richting de VS.
Ik geloof niet in complottheorieën, maar wel dat er zakelijke belangen zijn en mensen (en landen) die daarnaar handelen. Wellicht moet er ook maar eens een echte Europese leider opstaan die eens een hartig woordje met Obama gaat spreken.
Dit dus. Ik heb steeds meer het idee dat de VS werkelijk een heel vies spelletje speelt.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:30:30 #179
141482 Q.
JurassiQ
pi_105647305
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 09:21 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Dit dus. Ik heb steeds meer het idee dat de VS werkelijk een heel vies spelletje speelt.
Wij hebben nog steeds het misguided idee dat de VS onze bondgenoot is maar in de tijd van financiele oorlogsvoering is de USA gewoon de grootste vijand die Europa heeft.

Hopelijk dringt dat besef zsm door in Brussel, voor het te laat is.
For great justice!
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:51:35 #180
309270 PattyBrard
De enige echte.
pi_105647763
IMF-chef waarschuwt voor jaren '30 toestanden
''De wereldwijde economie krijgt mogelijk te maken met economische teruggang, groeiend protectionisme, isolationisme en wat gebeurde in de jaren 30 (depressie).''

De uitspraken van Lagarde komen op een moment dat de spanningen in Europa oplopen. Zo suggereerde de topman van de Banque de France dat de rating van het VK eerder zou moeten worden verlaagd dan die van Frankrijk.

''Er is geen enkele economie te wereld die immuun is voor de crisis die zich niet alleen ontvouwt, maar ook escaleert.''

http://www.rtl.nl/compone(...)en-30-toestanden.xml
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')