Nee dat je bewustzijn wegvalt... Ik denk niet dat dat in 1 klap weg is als je in een bepaalde roes komt.. Als iemand bijvoorbeeld in een ziektebed ligt dan zegt hij / zij ook heel vaak de laatste woorden en daarna duurt het 2 tellen en dan is er gelijk een hartstilstand... Die 2 tellen zegmaar.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:36 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Hoe kan dat zonder bewustzijn?
Bedoel je misschien eerder bewustzijn van je lichaam, ik en ego? Dat dat wegvalt?
(wil je overigens niets in de mond leggen, dus corrigeer waar nodig!)
ah oke.. omdat je het hebt over een vredig gevoel vroeg ik me dat af..quote:Op donderdag 15 december 2011 23:41 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nee dat je bewustzijn wegvalt... Ik denk niet dat dat in 1 klap weg is als je in een bepaalde roes komt.. Als iemand bijvoorbeeld in een ziektebed ligt dan zegt hij / zij ook heel vaak de laatste woorden en daarna duurt het 2 tellen en dan is er gelijk een hartstilstand... Die 2 tellen zegmaar.
dat is duidelijk idd..quote:Op donderdag 15 december 2011 23:48 schreef kingtoppie het volgende:
Ik denk dat de geest en het lichaam zeker wel als afzonderlijk gezien mogen worden... Als jij je best doet om wakker te blijven dan zullen je hersens minder snel ''uitschakelen'' Daar ben ik van overtuigd... Als je in je buik geschoten wordt zal je dus ook moeten vechten om niet weg te vallen, ik denk dat je je overlevingskans mee vergroot.
Als je ervan uitgaat dat er alleen leven op aarde is wel. En als je ervan uitgaat dat het aantal zielen gelijk is aan het aantal mensen op aarde.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:24 schreef kingtoppie het volgende:
1boefje,
Als er zielen bijkomen en reincarnatie bestaat dan zou het aantal mensen niet gelijk moeten blijven maar moeten stijgen...? Ik snap je redenatie niet.
ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met egodeath als je trip (lsd bv). Dat je sowieso los van je lichaam bent en dat je ook niet meer het besef hebt dat je bestaat of als individu bestaat.quote:Op zaterdag 10 december 2011 03:37 schreef Mishu het volgende:
Dat vraag ik me wel eens af. Wat kan je verwachten als je doodgaat? En is er dan niks meer als je dood bent? Wat heeft het dan voor nut gehad om zoveel te denken en te doen. Uiteindelijk heb je er toch niks aan want je gaat dood.
Edit : Niet persoonlijk wordenquote:Op zaterdag 17 december 2011 14:09 schreef Lavenderr het volgende:
Voorlopige conclusie: we weten het niet. We zullen het pas merken als we het zelf ervaren.
quote:Op zaterdag 17 december 2011 16:50 schreef b4kl4p het volgende:
[..]
Wil jij het niet alvast ervaren en hier zo lang als het gaat posten? Met je conclusie.
quote:Op zaterdag 17 december 2011 16:58 schreef b4kl4p het volgende:
Ja kom op zeg wat een post. Dat kun je toch niet maken.
Nee natuurlijk niet, wie haalt het in zijn bolle kop om conclusies te trekken in TRU. Daar kan ik me nou echt boos om maken.quote:Op zaterdag 17 december 2011 17:07 schreef R0N1N het volgende:
[..]![]()
Je hebt het nu tegen jezelf, hoop ik ?
Dat hoef je niet te bereiken door Godsvrees. Met de juiste levenslessen kom je er uiteindelijk ook wel. En gewoon regelmatig geconfronteerd worden met de dood helpt ook best wel.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:58 schreef WorldPeaceLeader het volgende:
De ego toont vaak de neiging om verantwoordelijkheden en schulden op anderen te schuiven. Wanneer iemand die zijn lagere zelf volgt ongemakken en moeilijkheden tegenkomt, denkt hij steeds dat de fout bij anderen ligt. Bij onenigheden op de werkvloer, tussen vrienden, binnen het gezin, dus bij alle conversaties tussen mensen, wordt steeds geloofd dat het probleem veroorzaakt werd door de tegenpartij. Het lagere zelf kan de mens doen denken dat hij eigenlijk zeer goede bedoelingen had en dat hem onrecht aangedaan is. Als iemand daarnaar luistert, kan hij zichzelf steeds bedriegen. Zodoende gelooft hij dat hij nooit begrepen wordt en dat hij zijn gedachten en bedoelingen niet kan uitdrukken, maar is hij zich niet bewust van zijn eigen gebreken en fouten. Daarom heeft hij ook niet de mogelijkheid om ze te verbeteren en weg te werken.
Iemand die zichzelf heeft laten geloven dat hem onrecht aangedaan is en dat kwesties steeds andere verantwoordelijken hebben, bekijkt en beoordeelt de gebeurtenissen ook op een zeer oppervlakkige manier. Bovendien kan hij vaak impulsief, irrationeel en emotioneel gedrag vertonen dat strijdig is met de moraliteit van de Koran. Omdat hij zijn eigen toestand niet rationeel en logisch kan inschatten, kan hij ook de anderen en de mensen om hem heen zwartmaken voor onbenulligheden. Hij is in een gemoedstoestand die zowel voor hem als voor zijn omgeving schadelijk is. Voor iemand die steeds de anderen beschuldigt, niet logisch kan denken, geloofd heeft dat hij steeds het slachtoffer is en daar ziekelijk mee voortgaat, is het onmogelijk om de mensen in zijn omgeving positief, aardig en met liefde te benaderen en dit hartstochtelijk te laten aanvoelen. Zelfs wanneer iemand met een dergelijke manier van denken niet spreekt, zal zijn aanwezigheid zijn omgeving negatief beïnvloeden.
Als een mens de Koranische moraliteit niet helemaal beleeft en geen diep geloof heeft, kan hij zonder reden het gevoel krijgen dat hij steeds lang zal leven. Ondanks dat hij rond hem steeds honderden voorbeelden ziet die te maken hebben met de dood, bestaan er -in overeenstemming met het geheim achter onze beproevingen- eveneens talloze details rond hem die hem dit duidelijk feit kunnen doen vergeten en hem kunnen aanzetten tot achteloosheid. Maar de wereld is door Allah geschapen met voor elk individu apart een lot. Dat er voorbeelden bestaan van lange levens betekent niet dat iedereen lang zal leven. Iedereen heeft een ander lot. Iedereen heeft dezelfde eindbestemming. Iedereen zal terugkeren tot onze Eerbiedwaardige Heer Die de Eerste en de Laatste, de Eigenaar van het leven en de Zelfbestaande is. Iedereen wordt onafhankelijk van de anderen beproefd met wat speciaal in zijn lot vastgelegd is. Daarom mogen mensen hun goede wil niet opgeven met simpele voorwendsels zoals “Het was steeds ik die het goed bedoelde, ik was steeds gematigd, geduldig en zelfopoffernd, nu moeten de anderen dat maar doen.” Een moslim relativeert in alle omstandigheden voor Allah en is steeds geduldig voor Hem. Dit doet hij met opwinding en plezier en hij doet geen toegevingen in verband met de schone moraliteit. Hij neemt steeds de houding aan waarmee hij het welbehagen van Allah kan verdienen. Hij vergeet niet dat hij op zijn eentje bij Allah zal terechtkomen, alleen zal rekenschap afleggen en dat hij zijn rekenschap met niemand zal kunnen delen. Niemand zal zijn zonden op zich nemen. Of niemand zal meebeloond worden voor zijn daden die hij enkel voor Allah verrichtte. Enkel hijzelf zal volgens zijn intenties verantwoordelijk gesteld worden voor wat hij deed.
Geen lastdragende kan de last van een ander dragen en indien een zwaarbelaste (een ander) roept tot (verlichting van) zijn last, zal er niets van kunnen worden overgenomen, zelfs al is hij een bloedverwant; jij kunt hen slechts waarschuwen, zij die hun Heer in het verborgene vrezen en het gebed onderhouden. En wie zich reinigt, reinigt zich alleen in zijn eigen belang en tot Allah is de terugkeer. (Soera Faatir, 18)
Daarnaast moet de mens niet geneigd zijn om zijn eigen rechtvaardigheid zelf op te maken, maar moet hij gericht zijn om zich over te geven aan de rechtvaardigheid van Allah. Mensen die denken dat de gebeurtenissen ver van Allahs oordeel (Allah is verheven) en toevallig ontwikkelen, vertonen de neiging om een eigen vorm van rechtvaardigheid te realiseren. Dit toont eigenlijk de toestand van achteloosheid aan waarin die persoon verkeert. Een dergelijke persoon is ver van bezinning en de islamitische moraliteit. Bezinning en bewustwording van het lot vereist een totaal vertrouwen in en overgave aan Allah. Anders lijdt de mens een rampzalig leven en verandert hij in een waardeloze entiteit. Hij vergeet dat hij beproefd wordt, beseft en realiseert zich niet dat hij getest wordt om in het Hiernamaals het Paradijs te verdienen, krijgt een impulsief en onverstandig karakter, weet liefde, trouw en loyaliteit niet te waarderen en verliest zowat al zijn menselijke eigenschappen.
Want het gebrek aan bezinning zet de mens enkel aan tot denkwijzen die het product zijn van het zelfzuchtig ego. Het laat afstand nemen van rechtvaardigheid. Het kan ervoor zorgen dat mensen overwonnen worden door hun woede, anderen onrecht aandoen, een kleinigheidje uitvergroten en van een gemakkelijk op te lossen kwestie een belangrijk probleem maken. Wanneer een mens moeilijkheden meemaakt, kan zijn ego er ineens voor zorgen dat zijn impulsieve gevoelens naar boven komen. Het ego kan neigingen hebben om meteen kwaad te worden, woedende uitspraken te maken, verdriet te hebben en discussies aan te gaan. Het ego dat aan de kant van de satan staat, belet dat de mens verstandig nadenkt.
Maar het zuivere geweten, verstand en Godsvrees laten bij de mens een prachtig controlesysteem tot stand komen. Dat het ego dergelijke gevoelens opwekt, betekent niet dat men ze moet gehoorzamen. De verschillen tussen iemand met en iemand zonder Godsvrees, komen bij deze momenten tot uiting. Allah openbaart in het 134ste vers van de Soera el-Imraan het volgende: Zij die in voorspoed en in tegenspoed wel doen en zij die hun woede onderdrukken en mensen vergeven; Allah heeft hen die goed doen lief.
Een gelovige handelt vanwege zijn Godsvrees verstandig. Een moslim houdt afstand van deze valstrikken van het ego die hem zouden vervuilen. Hij denkt even na en kiest direct voor het goede en het juiste. Want het tegendeel heeft noch materiële, noch spirituele opbrengsten. Het volgen van het ego veroorzaakt zowel in het Hiernamaals als op aarde enkel verlies. Iemand die echter nadenkt en bezint over het lot en handelt volgens de moraliteit van de Koran, wordt spiritueel steeds beter. Zijn geloof groeit en groeit.
Niemand mag vergeten dat iedereen verantwoordelijk zal gesteld worden voor wat hij gedaan heeft. De achteloze gedragingen van mensen die men tegenkomt, kunnen helemaal geen voorwendsel zijn om zich daarbij aan te sluiten. Men kiest helemaal zelf.
Dat verschilt per persoon. Ik ben net twee dierbaren verloren. Gister mijn vader (leuke uitlaatklep, dit topicquote:Op zaterdag 10 december 2011 16:31 schreef Mishu het volgende:
Volgens mij wel, volgens mij slaan mensen 'doodsangsten' uit voor het moment dat ze doodgaan. Je hebt toch een ingebakken wil om te leven.
Mooi om sterven met een bevallling te vergelijken.quote:Op zaterdag 17 december 2011 21:43 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat verschilt per persoon. Ik ben net twee dierbaren verloren. Gister mijn vader (leuke uitlaatklep, dit topic) en 4 weken geleden mijn schoonmoeder. Bij beide ben ik aanwezig geweest en dat heb i als heel waardevol ervaren.
Mijn vader ging vredig omdat hij door zijn hartinfarct te stuk was om te protesteren. Hij gleed er zo in in alle vrede en rust. Hartslag 95, hatslag 50, 45, 20 flatliner. In tijd van 20 uur van oef, bel 112 tot aan zijn dood. En hij was best wel jong.
Mijn schoonmoeder was 92 en die was bereid om te sterven. Maar toch was het voor haar echt een enorme sprong in het diepe die aangrijpends was. Bijna een bevalling, een sprong van een hoge rots in een diepe branding en dan die ene laatste ademhaling.
En toch ook beide mooi.
En dan dat moment als de dood al in is getreden en de ziel zomaar van het ene op het andere moment uit het lichaam is.... dat heeft iets geweldigs. Oerkrachten aan het werk, net als bij bevallingen. Daar zijn er ook nooit twee hetzelfde van.
Zoiets zou het kunnen zijn. Het tunneleffect wordt ook wel eens toegeschreven aan neuronen die willekeurig beginnen te exciteren.. Zodat je 'ruis' krijgt op al je zintuiglijke waarnemingen, zeg maar.quote:Op zaterdag 17 december 2011 21:50 schreef igottagun het volgende:
Het gevoel dat je (niet) hebt als je been slaapt, ik denk dat de korte reis naar de dood zoiets is, alleen dan over je hele lichaam. En dan op zwart.
Leuk, maar de grootste quatsch die je kunt verzinnen. je dicht allerlei eigenschappen aan een net ontdekt deeltje toe, gaat uit van een nimmer bewezen concept als 'de ziel' en probeert deze dmv van vage redeneringen aan elkaar te koppelen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:16 schreef nokwanda het volgende:
Het Higgsdeeltje/ Godsdeeltje is nu trouwens ontdekt na een lange zoektocht.
Het schijnt iets te doen met massa; zwaarte te geven aan massa op een andere manier dan zwaartekracht.
Nou heb ik een theorie: ziel zit verbonden aan je lichaam dat functioneert door een heel scala aan chemische reacties. Alle materie, dus ook een lichaam, heeft als component ook dat higgsdeeltje. Zolang je lichaam leeft zijn erchemische reacties die veranderen op het moment dat je sterft. Als dat gebeurt dan krijgt dat higgsdeeltje na een korte tijd die kan varieren (denk aan andere chemische reacties door medicatie of ziekte) het seintje dat er geen nut meer is voor aanwezigheid. het heeft een bepaalde chemie nodig om aanwezig te zijn en anders verdwijnt het uit dat specifieke lichaam.
Het Higgsdeeltje functioneert als een verbinding van lichaam en ziel. Als het uit het lichaam verdwijnt laat de ziel het lichaam los en stijgt op/glijdt uit het lijf. De ziel zelf heeft die massa niet. Het heeft een minieme massa door de aanwezigheid van dit deeltje, deze component.
Mijn theorietje. Ik kan het natuurlijk niet wetenschappelijk bewijzen
Kan zijn, maar in TRU mogen we die redeneringen hebben. Dit is niet WFL ofzo.quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:27 schreef Bensel het volgende:
[..]
Leuk, maar de grootste quatsch die je kunt verzinnen. je dicht allerlei eigenschappen aan een net ontdekt deeltje toe, gaat uit van een nimmer bewezen concept als 'de ziel' en probeert deze dmv van vage redeneringen aan elkaar te koppelen.
Het woord 'theorie' wordt hier inderdaad verkeerd gebruikt. Het zou 'idee' of 'hersenscheet' moeten zijn.quote:Op zaterdag 17 december 2011 22:27 schreef Bensel het volgende:
[..]
Leuk, maar de grootste quatsch die je kunt verzinnen. je dicht allerlei eigenschappen aan een net ontdekt deeltje toe, gaat uit van een nimmer bewezen concept als 'de ziel' en probeert deze dmv van vage redeneringen aan elkaar te koppelen.
Hoeveel lichter is "iets" lichter?quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:03 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
En wie weet... Nadat de dood is ingetreden, schijnt het lichaam op onverklaarbare manier iets lichter te worden..
Heel weinig.. Minder dan een gram ofzoiets..quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:14 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Hoeveel lichter is "iets" lichter?
Is dat niet 21 gram? ...Of denk ik nu heel ergens anders aan? Kan me niet herinneren waar ik dat ooit opgepikt heb...quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Heel weinig.. Minder dan een gram ofzoiets..
Sowieso een film..quote:Op zondag 18 december 2011 00:11 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Is dat niet 21 gram? ...Of denk ik nu heel ergens anders aan? Kan me niet herinneren waar ik dat ooit opgepikt heb...
Ahhhh ja, nu herinner ik me het weer. Dan zal die 21 gram wel nergens op slaanquote:
Hey, er is er nog een wakker.quote:Op zondag 18 december 2011 07:04 schreef Bastard het volgende:
Dan zou een ziel een massa moeten hebben want het is te wegen, en dat denk ik niet. Hoe kan een astraal lichaam gewicht hebben?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |