Doorgaanquote:Er is in NL nog steeds een groeiend tekort aan goede technici. En dat lijkt niet minder te worden hoe hard universiteiten en hogescholen hun best ook doen. En dat is voor onze economie erg jammer.
Wat kunnen we als NL doen om het beter te maken?
-De studies goedkoper maken en meer jaren studiefinanciering geven? Itt popi jopi studies.
-Campussen inrichten rondom technische onderwijsinstellingen?
-Baangaranties regelen voor mensen met een diploma?
Kan niet vaak genoeg over geklaagd wordenquote:Op woensdag 7 december 2011 18:18 schreef du_ke het volgende:
Gekoppeld.
Is de politieke relevantie hiervan nog het bespreken waard trouwens? Want weer een klaagtopic dat technici zo weinig gewaardeerd worden lijkt me niet de moeite van het openblijven waard...
Ik krijg wel eens de indruk dat bedrijven liever de kosten afwentelen op de overheid dan zelf hierin hun verantwoordelijkheid te pakken. Waarschijnlijk een uitvloeisel van "Nederland subsidieland".quote:Op donderdag 22 december 2011 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom is het aan de politiek dit te doen? Als het bedrijfsleven zit te springen om deze mensen zouden ze hun beurzen en contracten aan kunnen bieden. In Duitsland heel normaal. Vriendje van me ging een techniekstudie doen en heeft een sponsor gevonden in een groot bedrijf die hem zijn studie betalen, hij daar in het bedrijf een baan heeft in deeltijd naast zijn studie, begeleiding, en na zijn studie een baan.
Ik zie daar geen handelingsnoodzaak voor de politiek, maar een lange termijn denknoodzaak van bedrijven.
Nochtans zijn de klachten zeer gegrond, op alle technische niveaus. Eerder in de week of vorige week nog gaf een of andere vertegenwoordiger van de werkgevers aan dat er stoomcursusjes van 3 maanden zouden moeten komen om kansarmen te leren lassen, de MBO-gediplomeerden zouden volgens die persoon overgequalificeerd zijn.quote:Want weer een klaagtopic dat technici zo weinig gewaardeerd worden lijkt me niet de moeite van het openblijven waard...
Dan heb je wel een cultuuromslag nodig. De meeste middelbare scholieren vinden alles prima, zolang het maar niet "te moeilijk" is en niet "teveel tijd" kost.quote:Op donderdag 22 december 2011 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zeg het nog maar eens: het eerste wat moet gebeuren is weer niet-versuikerde natuurkunde en niet-versuikerde wiskunde geven op het VWO, om dat mogelijk te maken moeten de kindjes op de lagere school weer fatsoenlijk leren reken, dus ook fatsoenlijk leren rekenen met breuken, iets wat de meeste kindjes nu niet kunnen wanneer ze van de lagere school komen doordat ze realistisch moeten rekenen en doordat hun juffen het zelf niet goed kunnen.
Niet-versuikerde natuurkunde is natuurkunde wat ervan uitgaat dat de leerling kan differentiëren en integreren en dat ze soepel de elementaire algebraïsche bewerkingen beheersen. Dit zijn essentiële voorwaarden om echte natuurkunde te leren.
Ik ben het met je eens dat Nederlanders de verkeerde instellingen hebben, zogauw theorie wat ingewikkeld wordt haken ze al snel af. Ofdat dat het probleem is weet ik niet, de cultuuromslag die m.i. eerder nodig is is dat leraren en docenten eens moeten ophouden met hun lessen aan te passen aan dat type leerling, ze moeten er geen probleem mee hebben als ze op een gegeven moment de meerderheid van de leerlingen een onvoldoende moeten geven tijdens het proces van selectie en cultuuromslag.quote:Dan heb je wel een cultuuromslag nodig. De meeste middelbare scholieren vinden alles prima, zolang het maar niet "te moeilijk" is en niet "teveel tijd" kost.
Dus er moet een numerus fixus komen op de technische studies, net als bij tandheelkunde en andere medische specialisten, die houden op doe manieer hun eigen salarissen hoog.quote:Op donderdag 22 december 2011 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Duke
De relevante vraag voor de technici is vervolgens ofdat ze te weinig worden gewaardeerd of dat er simpelweg ´te` weinig technici nodig zijn in onze huidige samenleving, zolang die zeepbel niet volledig barst in ieder geval.
Mijn voorlopige constatering: bedrijven schreeuwen graag van de daken dat er te weinig technici en bèta's zijn maar dat is niet zo, bedrijven willen dat er meer vissen komen in hun vijver zodat ze beter kunnen vissen. Hoe meer technici en bèta's hoe lager het salaris kan zijn voor mensen die voldoende kwaliteiten hebben.Ik generaliseer dit niet naar alle technische sectoren maar als een rule of thumb klopt dat volgens mij wel.
quote:Op donderdag 22 december 2011 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom is het aan de politiek dit te doen? Als het bedrijfsleven zit te springen om deze mensen zouden ze hun beurzen en contracten aan kunnen bieden. In Duitsland heel normaal. Vriendje van me ging een techniekstudie doen en heeft een sponsor gevonden in een groot bedrijf die hem zijn studie betalen, hij daar in het bedrijf een baan heeft in deeltijd naast zijn studie, begeleiding, en na zijn studie een baan.
Ik zie daar geen handelingsnoodzaak voor de politiek, maar een lange termijn denknoodzaak van bedrijven.
Exact. Meer technici is niet in mijn belang. Laat iedereen maar lekker accountancy studeren.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:49 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dus er moet een numerus fixus komen op de technische studies, net als bij tandheelkunde en andere medische specialisten, die houden op doe manieer hun eigen salarissen hoog.
Wat ik altijd ook zo mooi vind, is dat techneuten aangepraat krijgen dat ze beter moeten communiceren. Ik heb alleen nooit verhalen gehoord dat P&O-meisjes zich inhoudelijk in ons vakgebied moeten verdiepen voordat ze met techneuten gaan praten.quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:43 schreef Spanky78 het volgende: Het gebeurt hier al. Techneuten zijn duur, zeker degenen die goed zijn en ook nog kunnen communiceren.
Ja, want waarom zou jij je aanpassen aan de wereld als de wereld zich ook gewoon kan aanpassen aan jou?quote:Op zondag 25 december 2011 15:20 schreef skrn het volgende:
[..]
Wat ik altijd ook zo mooi vind, is dat techneuten aangepraat krijgen dat ze beter moeten communiceren. Ik heb alleen nooit verhalen gehoord dat P&O-meisjes zich inhoudelijk in ons vakgebied moeten verdiepen voordat ze met techneuten gaan praten.
Ik vind dat zo bijzonder raar.
Als je jezelf (en het werk waarin je zo veel uren gestoken hebt) niet kunt verkopen, heb je als techneut inderdaad een probleem. Een goed verhaal kunnen houden is voor een techneut uitermate belangrijk.quote:Op zondag 25 december 2011 15:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, want waarom zou jij je aanpassen aan de wereld als de wereld zich ook gewoon kan aanpassen aan jou?
Iemand die een trucje (technisch of niet) kan en zichzelf goed weet te verkopen kan een hogere prijs voor zijn werkzaamheden vragen dan een autist op wie eerst twee mensen een half uur lang in moeten praten voordat überhaupt duidelijk is over welke competenties die vent nou precies beschikt.
Het gaat natuurlijk te ver om elke techneut als sociaal gestoord weg te zetten, maar feit is wel dat er relatief weinig aandacht (en zin vanuit de scholieren/studenten!) is voor de 'softe' communicatieve kant van het onderwijs bij de technische studenten. Het vorig topic (#2) maakte dat ook wel duidelijk. Terwijl dat een groot verschil kan maken op het imago en de aantrekkingskracht.
Eens. Hier in Japan hebben bedrijven dat ook doorgekregen, en die investeren nu in universiteiten. Mijn eigen positie is door het bedrijfsleven gefinancierd.quote:Op donderdag 22 december 2011 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom is het aan de politiek dit te doen? Als het bedrijfsleven zit te springen om deze mensen zouden ze hun beurzen en contracten aan kunnen bieden. In Duitsland heel normaal. Vriendje van me ging een techniekstudie doen en heeft een sponsor gevonden in een groot bedrijf die hem zijn studie betalen, hij daar in het bedrijf een baan heeft in deeltijd naast zijn studie, begeleiding, en na zijn studie een baan.
Ik zie daar geen handelingsnoodzaak voor de politiek, maar een lange termijn denknoodzaak van bedrijven.
In de branche waar ik zit, elektrotechniek, heerst dat toch wel. Maar dan is er een strikte scheidingsniveau van vmbo-elektrotechniek, MBO/HBO en WO.Met vmbo-elektrotechniek is inderdaad veel te verdienen met een relatief lage opleiding; eveneens is het met WO niet moeilijk een baan op toppositie te vinden, het onderzoek in te gaan of iets te doen buiten de techniek.quote:Op donderdag 22 december 2011 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Toevallig heb ik net een sector uitgekozen die redelijk booming is en waarvoor je relatief goed wordt betaald, gerelateerd aan andere technische richtingen, niet gerelateerd aan het opleidingsniveau en het belang van het werk natuurlijk..
Mee oneens. Op het hbo werd ik meer opgeleid tot een 'babbelaar' dan een ingenieur en vroeg ik mij veelvuldig af of ik niet een LOI-studie deed. Wat dat betreft heb ik juist teveel softskills opgedaan en minder de technisch/praktische kant. Mensen zijn verbaasd als ik zeg dat ik Elektrotechniek heb gedaan, zelfs als ik in theatervoorstellingen speel en als freelance columnist. Ze verwachten per se een autist lijkt het wel. Castingmedewerkers die mij vragen wat mij bezielt dat ik aan toneel doe in mijn vrije tijd en geen televisies repareer, terwijl Paul Verhoeven notabene Natuur- en Wiskunde heeft gestudeerdquote:Op zondag 25 december 2011 15:32 schreef Ryon het volgende:
Het gaat natuurlijk te ver om elke techneut als sociaal gestoord weg te zetten, maar feit is wel dat er relatief weinig aandacht (en zin vanuit de scholieren/studenten!) is voor de 'softe' communicatieve kant van het onderwijs bij de technische studenten. Het vorig topic (#2) maakte dat ook wel duidelijk. Terwijl dat een groot verschil kan maken op het imago en de aantrekkingskracht.
De fout die je hierbij maakt is dat je denkt dat die studies 'inhoudloos' zijnquote:Op woensdag 28 december 2011 12:02 schreef EngineerA het volgende:
[..]
In de branche waar ik zit, elektrotechniek, heerst dat toch wel. Maar dan is er een strikte scheidingsniveau van vmbo-elektrotechniek, MBO/HBO en WO.Met vmbo-elektrotechniek is inderdaad veel te verdienen met een relatief lage opleiding; eveneens is het met WO niet moeilijk een baan op toppositie te vinden, het onderzoek in te gaan of iets te doen buiten de techniek.
Dat is wat anders met de middenmoot. Qua salaris verdien ik als HBO'-er evenveel als een MBO'-er, alleen heeft die laatste nog het voordeel het praktisch inzicht te hebben, dus die is het dubbel en dwars waard (wel heb ik eerder de kans het te schoppen tot teamleider/projectmanager). Ook qua technische traineeships doe ik niet onder die van een WO'-er.
Het probleem is echter dat ik nog steeds zal onderdoen voor de eerste de beste WO management-trainee in een technisch bedrijf, maar die geen technische richting heeft gedaan. Op het moment is het makkelijk om als socioloog, jurist, bedrijfskundige etc. de techneuten en ingenieurs te 'managen' zonder enig praktisch inzicht. Meelopen met de monteurs, zelf de schep erin zetten etc. doen ze niet want 'overgekwalificeerd'. Ik weet nog dat ik de krant las en in het stuk 'be a CEO for a day' dat topmannen (zelfs van technische bedrijven) de voorkeur gaven aan bedrijfs/- en bestuurskundigen; ze zullen er misschien wel geschikt voor zijn maar bij voorbaat al kiezen voor lui die vrij inhoudsloze studies kiezen? Zelf denk ik dat dit komt omdat de lui in de Raad van bestuur corpsballen van de oude garde zijn die allen politicologie en bedrijfskunde hebben gedaan. Laat ik mijzelf daarmee geruststellen...
Hier speelt meer in mee. Een groot stedelijke Marokkaan waarvan de vader zijn hele leven gebeuld heeft in de haven zal als hij de kans krijgt nooit het pad willen bewandelen dat zijn vader daarvoor heeft gehad. Dat staat gelijk aan armoede, minderwaardigheid en zwaar fysiek werk. De gok nemen om het dan te 'maken' als ondernemer of administrateur is aanlokkelijk. Vandaar dat men in de grote steden een relatief lage interesse ziet onder allochtonen in technische mbo studies. Wil je echter baan- en inkomengarantie (waar autochtonen voor gaan) dan biedt de technische sector meer garantie. Vandaar dat onder autochtone mannen technische mbo opleidingen favoriet zijn.quote:Mensen met ambitie kiezen op deze manier veelal voor deze richtingen, techniek is iets met je handen en dus vies... ook als je door omstandigheden op het mbo bent terechtgekomen kan je het beste een economische richting kiezen; vanaf dag 1 op het hbo kan je betaald krijgen om je diploma's te behalen tot je RA/RC aan toe.
Er zitten zat ingenieurs aan de top, maar als je van de werkvloer afgaat het management team in dan worden er andere kwaliteiten van je gevraagd dan die je als ingenieur hebt aangeleerd en toegepast hebt op de werkvloer. Daarnaast kan je als top ingenieur op de werkvloer zelf vaak meer verdienen dan als je door zou groeien naar een hoge management of directeursfunctie. Slechts een handjevol bestuurders verdient meer dan 120.000 euro. De meeste zitten daar onder. Als hooggekwalificeerde specialist kan je dat salaris ook bereiken door niet direct buiten je comfort en kennis zone te hoeven treden.quote:Van mij hoeven er niet meer techneuten te komen, des te meer keus voor mijMaar ik zou wel graag meer ingenieurs aan de top willen zien war ik me mee kan identificeren. Ook die smoes met 'communicatiestoornissen' is onzin; sterker nog, de meest sociale mensen die ik persoonlijk ken studeren aan de TU. Ja bij informatica en elektrotechniek (vooral op het hbo) zitten er vreemde snuiters tussen maar dat doet niet voor de meerderheid. Ik kon zelfs tijdens mijn studie moeilijk aan een bijbaan komen die niet-technisch gerelateerd was; zelfs voor administratie werden bedrijfseconomen aangenomen. 'Ja sorry maar wij zoeken mensen die affiniteit hebben helaas hebben wij niets waar je je handen voor moet gebruiken en we zoeken communicatiestudenten voor callcenters'
Dat bedoel ik met verkopen. Mijn ervaring met bèta's die geen lid zijn (geweest) (en daar zitten ook banjo's bij) is qua sociaal gedrag niet superpositief. Binnen de studentikoze kringen in Amsterdam is de kwalificatie 'dat is zo bèta' niet positief bedoeldquote:Mee oneens. Op het hbo werd ik meer opgeleid tot een 'babbelaar' dan een ingenieur en vroeg ik mij veelvuldig af of ik niet een LOI-studie deed. Wat dat betreft heb ik juist teveel softskills opgedaan en minder de technisch/praktische kant. Mensen zijn verbaasd als ik zeg dat ik Elektrotechniek heb gedaan, zelfs als ik in theatervoorstellingen speel en als freelance columnist. Ze verwachten per se een autist lijkt het wel. Castingmedewerkers die mij vragen wat mij bezielt dat ik aan toneel doe in mijn vrije tijd en geen televisies repareer, terwijl Paul Verhoeven notabene Natuur- en Wiskunde heeft gestudeerdJe studeert toch waar je interesses in liggen en niet voor je beroep
Lees nogmaals de post van EngineerA. Het gaat erom dat in een TECHNISCH bedrijf, iemand zonder een TECHNISCHE achtergrond de baas gaat spelen over TECHNEUTEN zonder enig TECHNISCH inzicht. Blijkbaar mag dat, want een WO is natuurlijk superieur aan iedere HTS'-er met praktisch inzicht in een nota bene TECHNISCH bedrijf. Erg flauw...quote:Op woensdag 28 december 2011 14:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
De fout die je hierbij maakt is dat je denkt dat die studies 'inhoudloos' zijnNatuurlijk is het fijn om te denken dat jij de enige bent die een 'echt' vak beheerst en dat ze op de universiteiten buiten Delft niets anders doen dan bier drinken o.i.d maar dan onderschat je praktisch de rest van de wereld. Een van de eerste stappen naar succes is niet alleen je eigen talent onderkennen maar ook door hebben wat anderen doen en kunnen. Het efficiënt inrichten van een professionele organisatie is voor een afgestudeerd bedrijfseconoom en een arbeid- en organisatiesocioloog een koud kunstje geworden. Bij de bedrijven waar ik projecten heb gedraaid (ja ik doe dat dus
) kan dat soms binnen twee weken tientallen FTE's (a gemiddeld 33.000 tot 66.000 euro per jaar) schelen, door mensen effectiever in te zetten. In een paar weken tijd lever je dan meer geld op dan een arbeider op de werkvloer soms in tientallen jaren kan produceren. Natuurlijk is dat ook erg belangrijk, maar onderschat elkaars werk niet!
Jou fout lijkt me. Je snapt toch zelf ook wel dat het niet voor niets is dat deze mensen het zoveel beter doen dan jij? Dat verontwaardigde, bijna kinderlijke gezeur hier over 'niet bèta's' die wel succes hebben is nogal sneu.quote:Op donderdag 29 december 2011 02:48 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Lees nogmaals de post van EngineerA. Het gaat erom dat in een TECHNISCH bedrijf, iemand zonder een TECHNISCHE achtergrond de baas gaat spelen over TECHNEUTEN zonder enig TECHNISCH inzicht. Blijkbaar mag dat, want een WO is natuurlijk superieur aan iedere HTS'-er met praktisch inzicht in een nota bene TECHNISCH bedrijf. Erg flauw...
En studies 'zonder' inhoud... tja, ik kan me ook weinig voorstellen bij bedrijfskunde en bestuurskunde, behalve dat je gaat 'managen', veel verder kom ik niet, sorry. Wat dat precies inhoudt weet ik ook niet. Ze zullen waarschijnlijk wel geschikt zijn voor hun functie, maar dat men al wordt beoordeeld op basis van studie... alsof iemand die informatica studeert enkel computers programmeert en iemand die politicologie doet de Tweede Kamer mag ingaan.
Door dit soort nonsens en het kiezen op je 17/18e gaan velen voor 'brede' studies zodat ze meer opties hebben.
Technisch, medisch, economisch, overheid. Boeit allemaal geen reet. Als de club slecht georganiseerd is moet iemand de boel weer recht trekken. Dat heeft niets te maken met 'superieur' zijn, maar gewoon je werk doen waarvoor je bent opgeleid en bent ingehuurd. Zoals de meeste mensen dat doen.quote:Op donderdag 29 december 2011 02:48 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Lees nogmaals de post van EngineerA. Het gaat erom dat in een TECHNISCH bedrijf, iemand zonder een TECHNISCHE achtergrond de baas gaat spelen over TECHNEUTEN zonder enig TECHNISCH inzicht. Blijkbaar mag dat, want een WO is natuurlijk superieur aan iedere HTS'-er met praktisch inzicht in een nota bene TECHNISCH bedrijf. Erg flauw...
Dat is een zekere desinteresse en gebrek aan kennis die jou op meerdere gebieden parten kan spelen. Als jij niet verder kijkt dan je eigen neus lang is en geen idee hebt wat bijvoorbeeld je directe leidinggevende of je naaste collega doet, dan mis je het overzicht op 'the bigger picture'. Dat overzicht is essentieel om bijvoorbeeld zelf een verantwoordelijke leidinggevende functie te bekleden.quote:En studies 'zonder' inhoud... tja, ik kan me ook weinig voorstellen bij bedrijfskunde en bestuurskunde, behalve dat je gaat 'managen', veel verder kom ik niet, sorry. Wat dat precies inhoudt weet ik ook niet. Ze zullen waarschijnlijk wel geschikt zijn voor hun functie, maar dat men al wordt beoordeeld op basis van studie... alsof iemand die informatica studeert enkel computers programmeert en iemand die politicologie doet de Tweede Kamer mag ingaan.
Door dit soort nonsens en het kiezen op je 17/18e gaan velen voor 'brede' studies zodat ze meer opties hebben.
Ik weet niet meer wie het ooit gezegd heeft, maar het is hier wel van toepassing: "bevalt iets niet, doe er dan wat aan; kun je er niets aan doen, stop dan met klagen."quote:Op donderdag 29 december 2011 08:03 schreef Compatibel het volgende:
Jou fout lijkt me. Je snapt toch zelf ook wel dat het niet voor niets is dat deze mensen het zoveel beter doen dan jij? Dat verontwaardigde, bijna kinderlijke gezeur hier over 'niet bèta's' die wel succes hebben is nogal sneu.
Tot deze conclusie ben ik ook al eens gekomen. Wis-, natuur- en scheikundige kennis wordt overal op de wereld op een min of meer uniforme manier genoteerd, waardoor dergelijke activiteiten relatief gemakkelijk over te plaatsen zijn. Toch wordt de soep niet zo heet gegeten als jij hem hier nu opdient. De werkcultuur van een land is niet altijd compatibel (quote:On topic: wat de overheid kan doen is de grenzen potdicht gooien voor buitenlandse bèta's. Globalisering is de oorzaak van jullie probleem, want technische kennis is zo goed als universeel. In tegenstelling tot een in Nederland opgeleide jurist, planoloog, socioloog of bedrijfskundige; die zijn in zekere mate gespecialiseerd in de Nederlandse context van hun vakgebied.
Toch zie je eerder dat een bèta die contextspecifieke kennis zal willen verwerven, dan dat een alfa of gamma zich zal inspannen om bètakennis op te doen. Daarmee kan de bèta een geduchte concurrent zijn voor de alfa's en gamma's. Een bèta met alleen bètakennis in een technisch bedrijf kan zich nuttig maken, om een bèta die zijn kennis verbreed heeft kan men in een technisch bedrijf nauwelijks heen.quote:De crux is dat bèta's inherent contextspecifieke kennis missen, en daarmee comparatief voordeel ten opzichte van 'cheap foreign genius'.
True story. Zoals zo vaak is de grote kracht tevens de grote kwetsbaarheid.quote:Wat de overheid kan doen is de grenzen potdicht gooien voor buitenlandse bèta's. Globalisering is de oorzaak van jullie probleem, want technische kennis is zo goed als universeel. In tegenstelling tot een in Nederland opgeleide jurist, planoloog, socioloog of bedrijfskundige; die zijn in zekere mate gespecialiseerd in de Nederlandse context van hun vakgebied.
109 studenten is meer dan dat de gemiddelde alfa/gamma studie binnen hengelt. Op de grote jongens (rechten, economie, psychologie etc) uitgezonderd.quote:Student kiest Natuurkunde vanwege crisis
Maar liefst 109 studenten hebben zich nu al aangemeld voor de studie Natuur- en sterrenkunde aan de Universiteit van Amsterdam, 30 procent meer dan vorig jaar. De opleiding is ontzettend populair vanwege de crisis, meldt Metro.
De Universiteit van Amsterdam had vorig jaar nog 84 studenten die zich inschreven voor Natuur- en Sterrenkunde. Dit jaar zijn er al 109 vooraanmeldingen. Dit aantal kan de komende twee weken nog veranderen als studenten zich bedenken of zich juist inschrijven voor de studie. Aan de TU Delft en de Universiteit van Twente is bij Technische natuurkunde ook een opvallende groei te zien, respectievelijk 36 en 21 procent.
Volgens voorlichter Floor van der Heijden van de Universiteit van Amsterdam zijn bètaopleidingen sowieso booming. Aan de UvA is bijvoorbeeld ook de opleiding Biologie met 50 procent gestegen. ‘Het nerderige imago van bèta is aan het verdwijnen’ denkt Van der Heijden. Of dat echt direct aan de crisis ligt, durft ze niet te zeggen. ‘Wel denk ik dat studenten misschien eerder geneigd zijn om andere opleidingen uit te proberen, kleine opleidingen die voorheen in een niche zaten, maar die nu interessanter en origineler worden.’
Dat studenten met een bèta-opleiding een grote kans hebben op een goede baan, beaamt Van der Heijden zeker. Als natuurkundige heb je een goede toekomstperspectieven in zowel de wetenschap als het bedrijfsleven.
Geplaatst door: Redactie
Gepubliceerd op: 17-08-2011
Bijgewerkt op: 17-08-2011
Interessant! Ik denk ook dat bèta's veel beter in staat zijn om alfa en gamma kennis op te doen dan andersom, dat maakt ze zeker tot geduchte concurrenten. Dan moeten ze dat wel willen, en zich realiseren dat het best handig kan zijn om daarnaast 'zachtere' kennis (of vaardigheden) te bezitten waarmee je jezelf echt op de kaart kunt zetten. De superioriteitsgevoelens van bèta's ten opzichte van andere studierichtingen mogen dan wel enigszins terecht zijn, het brengt ze weinig verder in het leven.quote:Op donderdag 29 december 2011 15:10 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik weet niet meer wie het ooit gezegd heeft, maar het is hier wel van toepassing: "bevalt iets niet, doe er dan wat aan; kun je er niets aan doen, stop dan met klagen."
[..]
Tot deze conclusie ben ik ook al eens gekomen. Wis-, natuur- en scheikundige kennis wordt overal op de wereld op een min of meer uniforme manier genoteerd, waardoor dergelijke activiteiten relatief gemakkelijk over te plaatsen zijn. Toch wordt de soep niet zo heet gegeten als jij hem hier nu opdient. De werkcultuur van een land is niet altijd compatibel () met de bedrijfscultuur die binnen een bedrijf heerst. Er zijn tal van voorbeelden van bedrijven die snel geld dachten te verdienen door hun productieafdeling naar China te brengen, maar van een koude kermis thuiskwamen. Producten voldeden niet aan specificaties, kennis moest worden gedeeld, patenten werden geschonden, of de Chinezen zeiden op elk verzoek "yes" en deden vervolgens "no".
[..]
Toch zie je eerder dat een bèta die contextspecifieke kennis zal willen verwerven, dan dat een alfa of gamma zich zal inspannen om bètakennis op te doen. Daarmee kan de bèta een geduchte concurrent zijn voor de alfa's en gamma's. Een bèta met alleen bètakennis in een technisch bedrijf kan zich nuttig maken, om een bèta die zijn kennis verbreed heeft kan men in een technisch bedrijf nauwelijks heen.
Sterrenkunde is gestopt in Utrecht, dus nogal wiedes dat Amsterdam meer aanmeldingen krijgt. Daarnaast hebben alle studies extra studenten gekregen door de crisis.quote:Op donderdag 29 december 2011 16:14 schreef Ryon het volgende:
Crisis maakt technische studies ook aantrekkelijker:
[..]
109 studenten is meer dan dat de gemiddelde alfa/gamma studie binnen hengelt. Op de grote jongens (rechten, economie, psychologie etc) uitgezonderd.
quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Spanky, ik ondersteun jouw pleidooi dat de overheid meer moet investeren in fundamenteel onderzoek van harte. Het onderzoek in CERN is een mooi grootschalig voorbeeld van wat er mogelijk is en hoe dat vruchten afwerpt en ook in Nederland hebben we nog een enkel mooi voorbeeld. Nog, want de overheid blijft maar bezuinigen op fundamenteel onderzoek en vroeg of laat is het niet meer houdbaar.
Dat gezegd hebbende, ook de bedrijven mogen hun steentje bijdragen, zij profiteren immers ook mee en ze mogen daarom best wel een deel van hun winst hierin investeren.
De overheid mag dit echter niet als excuus gebruiken om zelf minder te investeren zoals minister Verhagen momenteel doet , ook onafhankelijk fundamenteel onderzoek is nodig.
Vakken als mondeling presenteren waren altijd volgeboekt, hier op de TU Delft. Die zin is er wel degelijk en studenten zien de noodzaak wel. Studenten weten heus wel dat ze moeten solliciteren en dat daar een stukje presentatie bij komt kijken.quote:Op zondag 25 december 2011 15:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, want waarom zou jij je aanpassen aan de wereld als de wereld zich ook gewoon kan aanpassen aan jou?
Iemand die een trucje (technisch of niet) kan en zichzelf goed weet te verkopen kan een hogere prijs voor zijn werkzaamheden vragen dan een autist op wie eerst twee mensen een half uur lang in moeten praten voordat überhaupt duidelijk is over welke competenties die vent nou precies beschikt.
Het gaat natuurlijk te ver om elke techneut als sociaal gestoord weg te zetten, maar feit is wel dat er relatief weinig aandacht (en zin vanuit de scholieren/studenten!) is voor de 'softe' communicatieve kant van het onderwijs bij de technische studenten. Het vorig topic (#2) maakte dat ook wel duidelijk. Terwijl dat een groot verschil kan maken op het imago en de aantrekkingskracht.
Het klinkt heel mooi maar als ik vooral naar de overheid kijk heb ik niet het idee dat er doelmatig en efficiënt wordt gewerkt. Verre van zelf. Tien jaar geleden kankerde Pim Fortuyn op het mismanagement in de zorg. Er lijkt niets opgelost, sterker nog het onvermogen van vele (semi-)publiekelijke organisaties is nog veel duidelijker naar voren gekomen. Alleen niemand draagt verantwoording af.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:43 schreef Ryon het volgende: et efficiënt inrichten van een professionele organisatie is voor een afgestudeerd bedrijfseconoom en een arbeid- en organisatiesocioloog een koud kunstje geworden. Bij de bedrijven waar ik projecten heb gedraaid (ja ik doe dat dus
) kan dat soms binnen twee weken tientallen FTE's (a gemiddeld 33.000 tot 66.000 euro per jaar) schelen, door mensen effectiever in te zetten. In een paar weken tijd lever je dan meer geld op dan een arbeider op de werkvloer soms in tientallen jaren kan produceren. Natuurlijk is dat ook erg belangrijk, maar onderschat elkaars werk niet!
Evalueer jij je projecten? Kom je na een jaar terug bij dat bedrijf of instelling om te kijken of je arbeid en inzicht echt effect heeft gehad?quote:Op woensdag 28 december 2011 14:43 schreef Ryon het volgende: Bij de bedrijven waar ik projecten heb gedraaid (ja ik doe dat dus
) kan dat soms binnen twee weken tientallen FTE's (a gemiddeld 33.000 tot 66.000 euro per jaar) schelen, door mensen effectiever in te zetten. In een paar weken tijd lever je dan meer geld op dan een arbeider op de werkvloer soms in tientallen jaren kan produceren. Natuurlijk is dat ook erg belangrijk, maar onderschat elkaars werk niet!
Dat hoeft niet. Als een reorganisatie niet voorspoedig verloopt dan is dat vaak einde verhaal bedrijf, vestiging of afdeling. Het hele leger aan duurbetaalde consultants, onderzoekbureaus, adviesbureaus en advocatenkantoren dat wordt ingehuurd is juist bedoeld om dat te voorkomen. Slaan zij de adviezen die van die kant gegeven worden in de wind of deugen die adviezen en modellen niet, dan zal er niemand meer overblijven die de facturen kan betalen. Iedereen heeft er dus behoefte aan dat dit zo zorgvuldig mogelijk wel gebeurt.quote:Op zaterdag 31 december 2011 09:53 schreef skrn het volgende:
[..]
Evalueer jij je projecten? Kom je na een jaar terug bij dat bedrijf of instelling om te kijken of je arbeid en inzicht echt effect heeft gehad?
Dan pas weet je zeker of je geen nonsens hebt verkocht. Geven jullie trouwens geld-terug garantie als je arbeid geen zin heeft gehad?
De reden waarom er meer gekankerd wordt op van alles en nog wat dat mis gaat in de (semi-)publiekelijke sector is omdat de burger hier om allerlei redenen direct van afhankelijk is (van zowel de diensten of als werknemer) en waarvan de burger ook denkt direct invloed op te kunnen hebben via de politiek. Hierdoor ligt de sector onder een vergrootglas (en terecht ook) en wordt er uitgebreid aandacht besteed aan van alles en nog wat.quote:Op zaterdag 31 december 2011 09:39 schreef skrn het volgende:
[..]
Het klinkt heel mooi maar als ik vooral naar de overheid kijk heb ik niet het idee dat er doelmatig en efficiënt wordt gewerkt. Verre van zelf. Tien jaar geleden kankerde Pim Fortuyn op het mismanagement in de zorg. Er lijkt niets opgelost, sterker nog het onvermogen van vele (semi-)publiekelijke organisaties is nog veel duidelijker naar voren gekomen. Alleen niemand draagt verantwoording af.
Ik hoor graag lofzangen op de inzet van sociologen, bedrijfseconomen, economen in het algemeen, communicatie-deskundigen, en marktspecialisten maar als ik de economie en de staat van de overheid heden ten dage bekijk, dan denk ik al snel: hoe hebben we ons zo laten inpakken?
Duitsland is een van de enige landen die het goed doet. En waarom? Omdat Duitsland wel altijd de focus had om hoogstaande producten te verkopen.
Dat het studentenaantal groeit per jaar klopt bij alle studies (dat is ook de bedoeling, wij willen elk jaar meer studenten). Maar het gemiddelde is een groei van beneden de 10 procent. Op het moment dat een studie met 30% groeit, kan het zo maar zijn dat er een ander effect is opgetreden. Bij forensische onderzoeksopleidingen kwam dat door CSI (quote:Op vrijdag 30 december 2011 22:15 schreef speknek het volgende:
[..]
Sterrenkunde is gestopt in Utrecht, dus nogal wiedes dat Amsterdam meer aanmeldingen krijgt. Daarnaast hebben alle studies extra studenten gekregen door de crisis.
Om even te beginnen: de wereld is absoluut geen rechtvaardige plek. Klootzakken die bluffen en het handig spelen gaan er met de buit vandoor, mensen die altijd ter goeder trouw handelen vissen vaak achter het net. En hoewel het leven hier beter is en de welvaart beter verdeeld dan in bijvoorbeeld Afrika of China, is ook Nederland absoluut niet heilig. Politicologen, juristen, economen etc hebben er meer dan een dagtaak aan om te zorgen dat het niet uit de hand loopt, en het feit dat een beleidsplan democratisch is gekozen maakt het niet direct tot een goed beleidsplan.quote:Op zondag 1 januari 2012 21:11 schreef skrn het volgende:
Mensen uit de techniek behoren tot de traditionele middenklasse en die staat meer en meer onder druk. De huidige crisis is niet voor niets veroorzaakt door koopkrachtverlies van de middenklasse, die dat wilde compenseren door massaal in de schulden te steken of in te gaan op praatjes van verkopers van schimmige aandelenleaseplannen.
Dat vind ik niet zo'n punt. Een boer wordt ook niet goed betaald, ondanks dat zonder boeren niemand meer te eten heeft. Soms wordt een beroep financieel ondergewaardeerd, soms bovengemiddeld gewaardeerd. Alleen krijg ik het idee dat mensen, die er ergens anders een potje van zitten te maken, niet worden aangepakt. Zowel op juridisch gebied niet, maar ook de verontwaardiging uit politiek gebied en maatschappelijke verontwaardiging ontbreken.
Ander voorbeeld. Energie-bedrijven. Waren vroeger van de staat en iedereen betaalde zijn deel. Nu hebben overheidspartijen hun aandelen verkocht. Waar het geld naar toe ging, is trouwens niet altijd even duidelijk. Om het maar kort door de bocht te stellen: het is opgegaan aan hobby's. De bedrijven zijn zelfstandig maar het energienet is weer in handen van een andere partij. Elke partij heeft weer een leger aan juristen nodig om geschillen op te lossen. Om zoveel mogelijk klanten te werven hebben energiebedrijven massaal verkopers langs de duren gestuurd om mensen te overtuigen te moeten gaan overstappen. Reclamespotjes vliegen je om de oren.
Maar wie zijn de winnaars en verliezers van dit spel? De winnaars zijn ongetwijfeld bedrijfskundigen, marketingstrategen, verkopers met gelikte praatjes en juristen. De verliezers? Consumenten wil ik graag noemen, maar ook de gewone medewerkers, die bijvoorbeeld de boze klanten te woord moeten staan als ze terecht klachten hebben. En ook de mensen uit de technische dienst hebben hun loon niet evenredig zien groeien.
Het probleem is gewoon de huidige economie. Ik mis gewoon de houding dat geld niet alles is. En dat mensen, die er wel voor dat snelle geld gaan, niet worden aangepakt als er misstanden zijn. Ik mis de opvatting dat veel bedrijven ooit zijn opgericht niet om snel rijk te worden maar om een hele familie van levensonderhoud te voorzien. Of om een idee te lanceren die bij een bestaand bedrijf om welke reden dan ook niet uitgevoerd kan worden.
Oef, dit was een hele uiteenzetting, maar mijn verhaal is wel te leiden naar de politiek en misschien naar politieke oplossingen.
Dat is niet zo raar dat je dit advies kreeg. Als je blij was natuur- en scheikunde te laten vallen geef je aan uit de betahoek te willen. Niet beta's zullen aanzienlijk meer dan gemiddeld moeite hebben met wiskunde B. Met die gedachte heeft men je een pakket aangeraden waar je mee vooruit kunt zonder te veel op betavakken te leunen.quote:Op maandag 2 januari 2012 14:59 schreef Tauchmeister het volgende:
Heel simpel: schaf de profielen op de middelbare school af. Toen ik vier jaar geleden zelf vakken moest kiezen was ik maar al te blij dat ik scheikunde en natuurkunde kon laten vallen. Ook werd mij destijds aangeraden om vooral wiskunde A (voornamelijk statistiek en kansberekening) te kiezen als ik de economische kant op wilde. Nu ben ik maar aan een economische studie begonnen en blijkt er niets van dat advies te kloppen. Ik had achteraf gezien veel liever een zo breed mogelijk vakkenpakket gekozen met wiskunde B. Maar goed, als 14-jarige houd je je met hele andere dingen bezig en doe je eigenlijk maar wat. Je kan een 14-jarig kind niet laten beslissen over zijn toekomst.
Voor iedereen?quote:Op maandag 2 januari 2012 15:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Duke, dat is waar maar wiskunde B zou in 4-VWO nog een verplicht vak moeten zijn. Met natuurkunde zou je pas in 5-VWO moeten starten aangezien je eerst moet hebben leren differentiëren en integreren alvorens je op een fatsoenlijke manier natuurkunde kan onderwijzen. In 4-VWO zou het differentiëren wel beheerst moeten kunnen worden en voor natuurkunde geef je dan nog geen mechanica of electriciteit en magnetisme, die geef je in 6-VWO terwijl de leerlingen in 5-VWO de basis van het integreren onder de knie hebben gekregen.
Dat zou heel mooi zijn en het gebeurt soms. Ook bij ons gebeurt dit. Dus jonge technologen worden aangetrokken en daarna intensief begeleid richting een echte goede basis. Vergeet niet dat met name techneuten na hun studie nog heel wat te leren hebben, dit investeren de bedrijven al. Maar toch een goed streven en het kan zeker beter en meer. Bedrijven zien wel de noodzaak in, bij ons wordt heel duidelijk tijd en moeite gestoken in contacten en gastlessen bij bijvoorbeeld hogescholen, aansluiting bij de academische/onderzoekswereld.quote:Op donderdag 22 december 2011 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom is het aan de politiek dit te doen? Als het bedrijfsleven zit te springen om deze mensen zouden ze hun beurzen en contracten aan kunnen bieden. In Duitsland heel normaal. Vriendje van me ging een techniekstudie doen en heeft een sponsor gevonden in een groot bedrijf die hem zijn studie betalen, hij daar in het bedrijf een baan heeft in deeltijd naast zijn studie, begeleiding, en na zijn studie een baan.
Ik zie daar geen handelingsnoodzaak voor de politiek, maar een lange termijn denknoodzaak van bedrijven.
Voor iedereen. In 5-VWO mag je het laten vallen. Als het aan mij ligt.quote:Voor iedereen?
Ik ben zelf V4-leerling en zeer blij dat ik toch maar geen wiskunde B-profiel heb gekozen, omdat dat simpelweg boven mijn niveau is :pquote:Op maandag 2 januari 2012 15:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor iedereen. In 5-VWO mag je het laten vallen. Als het aan mij ligt.
Dan heb je genoeg wiskunde gehad om te weten ofdat het je ligt of niet, je bent net voldoende gematureerd om het vak niet om slechte motieven te laten vallen (moeilijk, nerderig, te weinig meisjes) en juist rond die leeftijd hebben de meeste laatbloeiers een intelligentie-groeispurt gemaakt. Vooral bij wiskunde is dat zeer belangrijk, niet alleen omdat wiskunde het moeilijkste vak is op het middelbare onderwijs maar ook omdat juist het abstractievermogen zich relatief laat ontwikkelt, nadat andere delen van het brein die belangrijk zijn voor de intelligentie zich hebben ontwikkeld, voordat de prefrontale lob is gematureerd (planning, impulscontrole, ...).
Na de "dat-is-zooo-bèta"-uitspraak begin ik je nu toch te verdenken van een fikse vooringenomenheid. Ik vraag me echt af waardoor dat komt. Het lijkt wel alsof je alleen maar de stereotiepe nerd met duimdikke brillenglazen, een kippenborst en de broekband net onder de ribbenkast tegenkomtquote:Op zondag 1 januari 2012 22:43 schreef Ryon het volgende:
Het spreken van de 'juiste taal' is wellicht hetgeen waar het probleem zit. Tijdens een opleiding (voortgezet tijdens het werkzane leven) doen mensen niet alleen kennis op, maar leren ze ook een bepaalde taal spreken. Het zogenaamde vakjargon behoort hier ook toe. Dit gaat vanzelf en over het algemeen onopgemerkt.
Van groot belang voor de communicatie is echter dat je meerdere 'talen' beheerst en afhankelijk van de situatie zonder al teveel problemen kan schakelen. Voor veel mensen gaat dit vanzelf en die denken hier niet eens over na. Wanneer het fout gaat is wanneer mensen dit niet doen. Techneuten lijken hier vaker moeite mee te hebben dan anderen. Als je bijvoorbeeld HRM zaken gaat bespreken (iets dat gewoon moet gebeuren) dan moet je even gaan schakelen naar die taal, evenals dat als je 's avonds in de kroeg staat je het ook niet meer gaat hebben over regressie-analyses, maar over wijven, hypotheken, voetbal en bier. Dit lijkt oppervlakkig of ongemakkelijk omdat iemand dan uit zijn comfort zone gehaald wordt maar is voor de onderlinge communicatie van groot belang. Zoals ik al eerder opmerkte: je kan niet verwachten dat de wereld zich altijd aan jou aanpast, ook niet dat ene HRM meisje dat jouw carrière loopbaan (oid) wil gaan bespreken, soms moet je - om een bepaald resultaat te bereiken - zelf gaan veranderen.
Aangezien de gemiddelde studiekiezer puber of net puber af is, kan ik me voorstellen dat een slecht imago dodelijk is.quote:Op maandag 2 januari 2012 17:00 schreef Zienswijze het volgende:
Ik denk dat het vooral met het imago te maken heeft als ik in mijn vriendenkring incl. mijzelf kijk. Waarom zou je 40+ uur per week willen studeren voor een relatief moeilijke studie als je ook een alfa/gamma studie kan verkiezen?
Met andere woorden: wat is de meerwaarde voor een technische studie?
Er zal toch wel het een en ander aan het imago gesleuteld moeten worden. De meeste mensen, een vooral de mensen die net van de middelbare school afkomen, willen een "leuke" studententijd, en niet een tijd waar je 40+ uur per week in de boeken of de collegebanken moet zittenquote:Op maandag 2 januari 2012 17:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Aangezien de gemiddelde studiekiezer puber of net puber af is, kan ik me voorstellen dat een slecht imago dodelijk is.
Maar waarom er dan toch voor een techniekstudie wordt gekozen: omdat de techniekstudenten daar talent voor hebben?! Omdat ze dat interessant vinden?! Omdat je met een bèta-opleiding sneller naar een andere sector kunt dan andersom? Omdat er (ondanks dat er volgens mij niet echt een tekort is aan technici) toch wel bedrijven technici nodig hebben, al was het maar om het natuurlijke verloop aan te vullen? Omdat er nog steeds mensen zijn die wel heilig geloven in een groot tekort aan technici? Omdat alfa-studies een imago hebben van slechte banenkansen? Omdat behoorlijk wat techniekstudenten alfa- en gamma-studies zwam-/leuter-/kletsstudies vinden? (Ja, vooroordelen gaan twee kanten op!)
Je begrijpt de wereld om je heen een stuk beter en je kan met je kennis en kunde de wereld vooruit brengen.quote:Op maandag 2 januari 2012 17:00 schreef Zienswijze het volgende:
Ik denk dat het vooral met het imago te maken heeft als ik in mijn vriendenkring incl. mijzelf kijk. Waarom zou je 40+ uur per week willen studeren voor een relatief moeilijke studie als je ook een alfa/gamma studie kan verkiezen?
Met andere woorden: wat is de meerwaarde voor een technische studie?
Dit is waar. En dat maakt het ook zo mooi om van je passie uiteindelijk je werk te maken.quote:Op maandag 2 januari 2012 18:06 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Je begrijpt de wereld om je heen een stuk beter en je kan met je kennis en kunde de wereld vooruit brengen.
Ik denk dat zulke maatregelen toch echt ondenkbaar zijn in Nederland. Zwaardere studies zou wel eens kunnen betekenen dat er minder mensen afstuderen, wat betekent dat de instellingen minder geld krijgen. Die worden immers gefinancierd op basis van output. Je ziet nu al dat de langstudeerboete voor alle studies na dezelfde periode ingaat, ondanks de langere duur van technische studies en het vermeende tekort aan technici.quote:Op maandag 2 januari 2012 17:53 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Er zal toch wel het een en ander aan het imago gesleuteld moeten worden. De meeste mensen, een vooral de mensen die net van de middelbare school afkomen, willen een "leuke" studententijd, en niet een tijd waar je 40+ uur per week in de boeken of de collegebanken moet zitten![]()
Een deeloplossing: maak de alfa/gammastudies zwaarder en laat de studenten het volledige instellingscollegegeld betalen. Dan verminder je de factor "pret" uit deze studies.
Ik gun iedereen die goede intenties heeft het beste maar een leerling die in dat stadium al wiskunde B moet laten vallen heeft naar mijn stellige overtuiging geen VWO-niveau. Dat is natuurlijk niets om je slecht over te voelen, iedereen heeft andere talenten en iedereen heeft vroeg of laat dat hij het nivaeu niet meer aankan.quote:Ik ben zelf V4-leerling en zeer blij dat ik toch maar geen wiskunde B-profiel heb gekozen, omdat dat simpelweg boven mijn niveau is :p
Op die leeftijd moet er nog wat meer voor je gekozen worden omdat je dan nog niet in staat bent om verstandig te kiezen (velen hè, dat geldt niet voor iedereen).quote:Wat je daar zegt zal allemaal best waar zijn, maar ik kan ook zeggen 'iedereen zou wereldoriëntatie(aardrijkskunde & geschiedenis) tot en met het vierde jaar moeten volgen'(Hier zijn nog heel veel variaties op te bedenken).
Uiteindelijk lijkt het mij het beste om de leerling zélf te laten kiezen, al in V3
VWO staat natuurlijk ook niet voor niks voor Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs. Je hoort daar toch wel natuurkunde en wiskunde B onderwezen te krijgen.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik gun iedereen die goede intenties heeft het beste maar een leerling die in dat stadium al wiskunde B moet laten vallen heeft naar mijn stellige overtuiging geen VWO-niveau. Dat is natuurlijk niets om je slecht over te voelen, iedereen heeft andere talenten en iedereen heeft vroeg of laat dat hij het nivaeu niet meer aankan.
quote:Ik denk dat het vooral met het imago te maken heeft als ik in mijn vriendenkring incl. mijzelf kijk. Waarom zou je 40+ uur per week willen studeren voor een relatief moeilijke studie als je ook een alfa/gamma studie kan verkiezen?
Met andere woorden: wat is de meerwaarde voor een technische studie?
Ook Lyolyrc geeft al een uitstekend antwoord waar ik mij als medebètastudent in kan vinden.quote:Je begrijpt de wereld om je heen een stuk beter en je kan met je kennis en kunde de wereld vooruit brengen.
De toelating tot dergelijke opleidingen beperken (selectie!) is misschien geen slecht idee maar ik ben er een beetje bang voor dat er meer zwakke studenten gaan instromen in de bétarichtingen met als gevolg dat het niveau verlaagt, want zo werkt dat in Nederland (komt door het financieringsstelsel zoals ik eerder heb uitgelegd).quote:Een deeloplossing: maak de alfa/gammastudies zwaarder en laat de studenten het volledige instellingscollegegeld betalen. Dan verminder je de factor "pret" uit deze studies.
Staat de vwo-mentaliteit dan altijd garant voor goede resultaten?quote:Op maandag 2 januari 2012 19:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik gun iedereen die goede intenties heeft het beste maar een leerling die in dat stadium al wiskunde B moet laten vallen heeft naar mijn stellige overtuiging geen VWO-niveau. Dat is natuurlijk niets om je slecht over te voelen, iedereen heeft andere talenten en iedereen heeft vroeg of laat dat hij het nivaeu niet meer aankan.
[..]
Op die leeftijd moet er nog wat meer voor je gekozen worden omdat je dan nog niet in staat bent om verstandig te kiezen (velen hè, dat geldt niet voor iedereen).
Wiskunde is het moeilijkste vak voor de meeste leerlingen. Op die leeftijd ben je nog niet zo met je toekomst bezig en is de verleiding groot om een zwaarder vak te laten vallen. Vaak lukt het uiteindelijk wel als je een beetje doorzet.
De belangrijkste vakken zijn de talen en wiskunde en wel om 2 redenen:
- deze vakken maken elke studierichting toegankelijk
- deze vakken zijn bij uitstek moeilijk te leren op latere leeftijd en op je zelf, voor deze vakken heb je meer dan voor andere vakken begeleiding nodig van een leraar (het kan ook zonder maar het is moeilijker)
Alle andere vakken zijn minder belangrijk maar als ik dan toch een keuze moet maken dan vind ik dat iedereen 4 jaar lang op nivaeu geschiedenis en aardrijkskunde moet krijgen. De topografie hoor je dan natuurlijk al lang en breed te hebben afgerond maar dat is een probleem wat buiten het bestek van dit topic valt.
Mij is altijd verteld dat het vwo voorbereidt op de universiteit, waar je bijvoorbeeld ook archeologie kan studeren.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:21 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
VWO staat natuurlijk ook niet voor niks voor Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs. Je hoort daar toch wel natuurkunde en wiskunde B onderwezen te krijgen.
Oeps, ik ging even uit van natuurwetenschappen. Dat andere kan natuurlijk ook als wetenschap betiteld worden.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:34 schreef Dutchnative het volgende:
Mij is altijd verteld dat het vwo voorbereidt op de universiteit, waar je bijvoorbeeld ook archeologie kan studeren.
Misverstand, geen probleemquote:Op maandag 2 januari 2012 19:44 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Oeps, ik ging even uit van natuurwetenschappen. Dat andere kan natuurlijk ook als wetenschap betiteld worden.
Moeilijk maken om het moeilijk maken is onzin. Maar dacht je dat je met latijn alleen een dode taal leert? Nee, het is een taal waarmee je het systeem achter alle indo-europese talen kunt leren kennen en daarmee de rest makkelijker tot je neemt. Zo ook met logica, wiskunde en ik vind natuurkunde eigenlijk ook basisstof, net als biologie en eevoudige scheikunde.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:03 schreef speknek het volgende:
Mja, ja en nee. Als wetenschappelijke vorming ja, maar ik heb een broertje dood aan studies die moeilijk zijn om het moeilijk zijn. Dat is puur sofisme. Wetenschap hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en ik denk dat enkel idiot savants toelaten de wetenschap ook zeker niet helpt. Ik zie meer in een goede grond in de filosofische grondslagen dan wiskunde en scheikunde.
Toegegeven, ik heb slechte ervaringen, want ik heb informatica gestudeerd en die maskeren hun gebrek aan wetenschappelijkheid met 'moeilijk', wat natuurlijk een belabberd demarcatiecriterium is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |