SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/![]()
Geslaagden 2009
![]()
Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009![]()
Geslaagden 2010
![]()
![]()
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010![]()
Geslaagden 2011
![]()
![]()
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 03-01-2012 13:39:42 ]
Ik heb een witte pinlock met zonnevizier. Kreeg er zelfs nog een extra zonnevizier bij (kost normaal 20 Euro), die geel is en contrastverhogend werkt. Het standaardvizier is donker en werkt tegen de zon. Heb verder nog zo'n helmmutsje er bij genomen, ben benieuwd wat er fijner is (met of zonder muts). Mijn helm was overigens 250 Euro. Uiteraard nog wel wat korting weten te bedingen.quote:Op dinsdag 6 december 2011 16:43 schreef Dekatria het volgende:
Ik heb zelf gewacht met m'n eigen helm tot ik geslaagd was, bij wijze van beloning. Heb nu een Nolan N90, en bevalt (voor mij als brildragend persoon) uitermate goed. Als ik één ding mag aanraden is het een ingebouwd zonnevizier - dat blijft ontzettend handig.
Doet dan een TR met examendatumquote:Op woensdag 7 december 2011 13:27 schreef lipjes het volgende:
ik mag trouwens bij de lessers weg he, heb mijn rijbewijs zwaar al even
Geen last van vliegen e.d.?quote:Op woensdag 7 december 2011 17:50 schreef Hoogheid het volgende:
Heb zelf een systeemhelm van HJC, mat zwart met zonnevizier. Zelfs met dit weer rijdt ik met de helm opengeklapt, vind ik echt heerlijk. Alleen op de snelweg gooi ik hem dicht, maar in de zomer rijdt ik alleen maar open. Voelt echt heerlijk en ziet er ook wel stoer uit, met zonneviziertje erbij haha.
Succes!! Komt vast goedquote:Op woensdag 7 december 2011 17:58 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Geen last van vliegen e.d.?
Ik moet morgen voor m'n avb. Ben benieuwd wat het weer gaat doen
quote:Op woensdag 7 december 2011 13:25 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb een witte pinlock met zonnevizier. Kreeg er zelfs nog een extra zonnevizier bij (kost normaal 20 Euro), die geel is en contrastverhogend werkt. Het standaardvizier is donker en werkt tegen de zon. Heb verder nog zo'n helmmutsje er bij genomen, ben benieuwd wat er fijner is (met of zonder muts). Mijn helm was overigens 250 Euro. Uiteraard nog wel wat korting weten te bedingen.
Mag je rijden met de klep open? Op de gebruiksaanwijzing staat van niet. En wat voor klep heb je? Donkere of gele?quote:Op woensdag 7 december 2011 17:50 schreef Hoogheid het volgende:
Heb zelf een systeemhelm van HJC, mat zwart met zonnevizier. Zelfs met dit weer rijdt ik met de helm opengeklapt, vind ik echt heerlijk. Alleen op de snelweg gooi ik hem dicht, maar in de zomer rijdt ik alleen maar open. Voelt echt heerlijk en ziet er ook wel stoer uit, met zonneviziertje erbij haha.
Nauwelijks. Alleen een keer op weg naar de lekdijk door een zwerm muggen gereden, dat was wel even vervelend. Heb ook 1 keer toen ik +/- 160 ging een vlieg/wesp/bij tegen m'n wang gehad, die voelde ik wel! Daarboven komt de klep vanzelf naar beneden door de windquote:
Leenkleding van de school, blijkbaar niet echt waterdichtquote:Op woensdag 7 december 2011 07:16 schreef Salatrel het volgende:
had die kerel achter je geen fatsoenlijke kleding aan dan?
quote:Op woensdag 7 december 2011 13:27 schreef lipjes het volgende:
ik mag trouwens bij de lessers weg he, heb mijn rijbewijs zwaar al even
TR werkt beterquote:Op woensdag 7 december 2011 14:55 schreef Skv het volgende:
-Skv- Eerste les: 29-10-2011 Theorie: 22-09-2011 AVB: 20-12-2011 AVD: nnb Lesmotor: Kawasaki ER-5 500cc
mag ik in de OP?
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 8 december 2011 15:27 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb vandaag mijn AVB gehaald
Nu starten met avd-lessen en theorie.
Alle 7 oefeningen goed. Maar een oefening in de herkansing. Het ging als volgt:quote:
Met dit weer zijn er geen vliegen.quote:Op woensdag 7 december 2011 17:58 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Geen last van vliegen e.d.?
Ik moet morgen voor m'n avb. Ben benieuwd wat het weer gaat doen
Het was rond het middaguur: droog en de wind viel mee. Verder ging het gewoon degelijk goed, dus ik had de credits gelukkig niet nodigquote:Op donderdag 8 december 2011 15:31 schreef BertV het volgende:
[..]
Met dit weer zijn er geen vliegen.![]()
Je hebt op een rare manier geluk met slecht weer.
Ze zullen er altijd rekening mee houden en je krijgt credits als je je goed houdt.
Ook wel, maar dan vind ik het zicht wel veel minder dan gewoon zonder vizier omlaag. 's Nachts rijdt ik nooit met het zonnevizier omlaag, de gele ook niet.quote:
Gefeliciteerd!!quote:Op donderdag 8 december 2011 15:27 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb vandaag mijn AVB gehaald
Nu starten met avd-lessen en theorie.
Opgehaald bij de gemeente? Ik heb nooit zoiets bij de gemeente opgehaald, m'n instructeur stelde me wat vragen en dat was allesquote:Op vrijdag 9 december 2011 10:38 schreef Salatrel het volgende:
vanmorgen eigen verklaring opgehaald bij de gemeente22,50 en dan zijn ze nog te gierig om een antwoordnummer op de retourenvelop te zetten.
1 vraag met ja beantwoord namelijk ooglaserbehandeling dus ik mag langs een artsgelukkig heb ik volgende week al afspraak staan voor jaarcontrole na behandeling dus 2 vliegen in 1 klap want die vent mag dus ook een krabbel zetten heb ik telefonisch even nagevraagd
Dat is toch gewoon een lijstje waar je overal uit ja/nee moet kiezen? Die kreeg ik gewoon van m'n instructeur. Niet slim trouwens om ja in te vullen, dan krijg je geheid dat soort dingen. Wat niet weet, wat niet deert.quote:Op vrijdag 9 december 2011 10:38 schreef Salatrel het volgende:
vanmorgen eigen verklaring opgehaald bij de gemeente22,50 en dan zijn ze nog te gierig om een antwoordnummer op de retourenvelop te zetten.
1 vraag met ja beantwoord namelijk ooglaserbehandeling dus ik mag langs een artsgelukkig heb ik volgende week al afspraak staan voor jaarcontrole na behandeling dus 2 vliegen in 1 klap want die vent mag dus ook een krabbel zetten heb ik telefonisch even nagevraagd
quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:00 schreef lipjes het volgende:
Mijn slagingsdatum was trouwens 15Nov, zal ook ff een TR doen
tis alleen hardstikke strafbaar en dat kan ik gezien mijn werk niet hebbenquote:Op vrijdag 9 december 2011 14:56 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een lijstje waar je overal uit ja/nee moet kiezen? Die kreeg ik gewoon van m'n instructeur. Niet slim trouwens om ja in te vullen, dan krijg je geheid dat soort dingen. Wat niet weet, wat niet deert.
Ik heb alleen nooit met de gemeente te maken gehad bij dat papiertje.. Op weg naar het examen voor mn B rijbewijs vroeg m'n instructeur nog die vragen, hij had zo'n A4 gelamineerd en vulde het in met whiteboard marker. Veegde het daarna weer weg voor de volgende kandidaat.. M'n instructeur voor AVD examen stelde de vragen bij het aanvragen van het examen en printte het daarna uit vanaf zijn computer.quote:Op zaterdag 10 december 2011 10:54 schreef Salatrel het volgende:
[..]
tis alleen hardstikke strafbaar en dat kan ik gezien mijn werk niet hebbenen dat formuliertje heb je linksom of rechtsom gewoon voor moeten betalen. die prijs bepaald de gemeente namelijk niet.
Hm oke, nog nooit gehoord! Maar het klinkt me niet raar in de oren met al die regeltjes hierquote:Op zaterdag 10 december 2011 17:19 schreef Salatrel het volgende:
examen word niet eens vrijgegeven in het systeem voordat cbr die verklaring van je heeft ontvangen. je kan dat ding via je rijschool krijgen, via de gemeente of via CBR zelf. maar kosten zijn hetzelfde
Als je op zo'n raceding begint, lijken me die tips over het strakker sturen niet onbelangrijkquote:Op maandag 12 december 2011 08:58 schreef t0sti het volgende:
vanmiddag weer een les![]()
mijn rijschool gaat kijken voor een examen in de week voor kerst, dus ik ben de enigste persoon in nederland die niet op een witte kerst hoopt![]()
alleen de bochtjes blijven lastig, elke bocht zit mijn instructeur weer te zeuren dat ze strakker moetenen van rijstrook wisselen blijft ook een ramp, moet je 2 keer in je spiegels kijken en dan mag je pas opschuiven, dat kost gewoon veel te veel tijd
![]()
noujaa ik ga gewoon mijn best maar doen en hopen dat ik in 2011 nog even op mijn GSX 600F mag rijden
Binnenbocht nemen waar het kanquote:Op maandag 12 december 2011 08:58 schreef t0sti het volgende:
vanmiddag weer een les![]()
mijn rijschool gaat kijken voor een examen in de week voor kerst, dus ik ben de enigste persoon in nederland die niet op een witte kerst hoopt![]()
alleen de bochtjes blijven lastig, elke bocht zit mijn instructeur weer te zeuren dat ze strakker moetenen van rijstrook wisselen blijft ook een ramp, moet je 2 keer in je spiegels kijken en dan mag je pas opschuiven, dat kost gewoon veel te veel tijd
![]()
noujaa ik ga gewoon mijn best maar doen en hopen dat ik in 2011 nog even op mijn GSX 600F mag rijden
GSX600F is geen raceding, dat is een sport/tour motor. Jij bedoelt de GSX-R?quote:Op maandag 12 december 2011 09:09 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Als je op zo'n raceding begint, lijken me die tips over het strakker sturen niet onbelangrijk
Ik mag op 20 dec. de weg op voor m'n eerste les. Dan kijken hoeveel lessen er ingepland moeten worden
Ziet er behoorlijk sportief uitquote:Op maandag 12 december 2011 11:21 schreef Tankiej het volgende:
[..]
GSX600F is geen raceding, dat is een sport/tour motor. Jij bedoelt de GSX-R?
Maar het is een sport/tour motorquote:Op maandag 12 december 2011 12:11 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ziet er behoorlijk sportief uit
[ afbeelding ]
het is inderdaad een tourmotor die er sportief uitzietquote:Op maandag 12 december 2011 12:18 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Maar het is een sport/tour motor
De houding is meer rechtop op deze motor itt de GSX-R motoren
Ik hoor na mijn les op 20 december hoeveel we gaan inplannen. Een "intest" noemen ze dat.quote:Op maandag 12 december 2011 23:37 schreef mynameisbob het volgende:
Ik heb m'n examen 5 januari;
na 10 lessen op de weg - ben er zelf van overtuigd dat 't wel moet lukken mits het weer een beetje meezit,
heb vorige week namelijk gewoon 2 uur weggegooid , het waaide als een gek en het zag zwart van de regen.
Hoeveel lessen hebben jullie gehad/gaan jullie hebben?
Als ik voor mijn AVR op ga heb ik 7 lessen gehad. Weet nog niet of dat genoeg is.quote:Op maandag 12 december 2011 23:37 schreef mynameisbob het volgende:
Ik heb m'n examen 5 januari;
na 10 lessen op de weg - ben er zelf van overtuigd dat 't wel moet lukken mits het weer een beetje meezit,
heb vorige week namelijk gewoon 2 uur weggegooid , het waaide als een gek en het zag zwart van de regen.
Hoeveel lessen hebben jullie gehad/gaan jullie hebben?
Hoe heet dat ook weer dan.quote:
AVBquote:Op dinsdag 13 december 2011 15:34 schreef Skv het volgende:
[..]
Hoe heet dat ook weer dan.Parkeerplaatsrijden.
Met blote voeten op de motorquote:Op woensdag 14 december 2011 16:42 schreef Beastie_boys het volgende:
Hij dacht waarschijnlijk dat de uitlaat zijn voetsteun was
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 15 december 2011 15:19 schreef Mirgeam het volgende:
Geslaagd voor AVDGing lekker, wel afzien op de snelweg met tegenwind
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 15 december 2011 15:19 schreef Mirgeam het volgende:
Geslaagd voor AVDGing lekker, wel afzien op de snelweg met tegenwind
feliquote:Op donderdag 15 december 2011 15:19 schreef Mirgeam het volgende:
Geslaagd voor AVDGing lekker, wel afzien op de snelweg met tegenwind
Gefeliciteerd!!quote:Op donderdag 15 december 2011 15:19 schreef Mirgeam het volgende:
Geslaagd voor AVDGing lekker, wel afzien op de snelweg met tegenwind
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:16 schreef staticdata het volgende:
Vandaag Theorie gehaaldbegin 2012 starten met de rest
hier alleen regenquote:Op vrijdag 16 december 2011 11:26 schreef Skv het volgende:
Sneeuw.
Morgen rijles.. Hoop dat die rommel dan weg is.
hoeveel fout?quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:16 schreef staticdata het volgende:
Vandaag Theorie gehaaldbegin 2012 starten met de rest
Dat is wel de manier zoals het officieel hoort. Als je namelijk op een ABS-loze motor dat 'in-1-keer-hard-inknijpen'-trucje flikt, mag je asfalt gaan happenquote:
Tuurlijk!quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:04 schreef weerstandje het volgende:
Hoezee vandaag geslaagd voor avb ondanks het kutweer![]()
1 Langzame slalom, laatste pion kwam ik niet goed uit en sloeg hem over 2e keer ging het goed
2 Achtje, ging goed
3 Parkeervak induwen = eitje
4 Noodstop, ging ook goed gewoon opbouwend hard knijpen
5 Precisie stop, zie 4
6 Snelle slalom ging eerst te hard en kwam niet goed uit, 2e keer ging goed
7 Uitwijken, nam de pion van het begin poortje mee = te snel begonnen met sturen, 2e keer goed
Oja mag ik ook in de OP
Eerste les: 8-11-2011
Theorie: Moet ik nog aanvragen
AVB: Ja!!
AVD: Nog niet
Lesmotor: Honda cbf 500
Gefeliciteerd!!quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:04 schreef weerstandje het volgende:
Hoezee vandaag geslaagd voor avb ondanks het kutweer![]()
3quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:39 schreef Salatrel het volgende:
[..]
hier alleen regenen ik mag over een half uur
[..]
hoeveel fout?
*ervaring* En dan kun je krijgen wat ik had:quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:24 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Dat is wel de manier zoals het officieel hoort. Als je namelijk op een ABS-loze motor dat 'in-1-keer-hard-inknijpen'-trucje flikt, mag je asfalt gaan happen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ziet er misschien klein uit, maar er zit nu mooi een lelijk litteken ter grootte van een groot 2 euromuntstuk![]()
.
Absoluut niet in 1x dichtknijpen dus.
quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:20 schreef Anne het volgende:
[..]
*ervaring* En dan kun je krijgen wat ik had:Hoe ben je gevallen dan ? dat je maar een rond plekje hebtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het ziet er misschien klein uit, maar er zit nu mooi een lelijk litteken ter grootte van een groot 2 euromuntstuk![]()
.
Absoluut niet in 1x dichtknijpen dus.
men zegt dat iedere motorrijder gaat vallen... Ik kijk er niet naar uitquote:Op vrijdag 16 december 2011 19:52 schreef weerstandje het volgende:
[..]
Hoe ben je gevallen dan ? dat je maar een rond plekje hebt
Ben al een paar keer met de brommer gevallen, hopelijk telt datquote:Op vrijdag 16 december 2011 19:52 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
men zegt dat iedere motorrijden gaat vallen... Ik kijk er niet naar uit
Zelfde idee; heb je mazzel, sta je op en raap je de motor op. Heb je pech, dan gaat het pijn doen en geld kosten.quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:53 schreef weerstandje het volgende:
[..]
Ben al een paar keer met de brommer gevallen, hopelijk telt dat
Daar zit een stuk bot waardoor het daar een beetje uitsteekt. En op dat stuk zat op het moment van vallen even geen pak en dus ben ik met dat plekje over de grond geschoven.quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:52 schreef weerstandje het volgende:
[..]
Hoe ben je gevallen dan ? dat je maar een rond plekje hebt
Ik heb m'n motor al wel een keer om laten pleuren, telt dat ook?quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:52 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
men zegt dat iedere motorrijder gaat vallen... Ik kijk er niet naar uit
Ik heb dat een paar keer gezien bij de avb-lessen. Met name bij de langzame slalom.quote:Op zaterdag 17 december 2011 00:27 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ik heb m'n motor al wel een keer om laten pleuren, telt dat ook?Best een beschamend moment trouwens, voor een vol terras.
Je moet laten zien dat controle hebt over de motor icm gas, koppelen en remmen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 14:11 schreef Skv het volgende:
Langzame slalom blijf ik de lastigste oefening vinden. Ging net weer niet zo heel super (ik rij hem gelukkig nu wel helemaal uit). Hoe streng controleren ze dat bij het CBR? Als je 'm uitrijdt maar hij gaat niet helemaal soepel, is het dan goed?
...
Dat was tijdens een tourritje. De stenen lagen niet echt vlak, dus ik wilde hem op de bok zetten, maar toen ging ie de andere kant op.quote:Op zaterdag 17 december 2011 09:12 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik heb dat een paar keer gezien bij de avb-lessen. Met name bij de langzame slalom.
2 uur is eigenlijk ook veel te lang als het vriestquote:Op zondag 18 december 2011 00:08 schreef Sjef_Arie het volgende:
Ik heb dat in ieder geval niet.
Heb afgelopen vrijdagochtend gelest met natte sneeuw en hagel.
Dat viel me erg tegen zeg.
Extreem koude handen en voeten na 2 uur rijden.
Verwarmde handschoenen zou erg fijn zijn.
quote:Op zondag 18 december 2011 03:02 schreef ibaneX het volgende:
Met m'n zomerhandschoenen had ik na 10 minuten al kapot koude handen. Winterhandschoenen gekocht, toen begon het pas na 1,5 a 2 uur koud te worden. Wereld van verschil, merk je wel of je goed spul hebt of niet.![]()
Een keer heb ik in de dichte mist gereden, 's ochtends vroeg in het donker, drama.
Helm onder de mist, hele stukken met het visier open gereden, maar dat is ook niet alles. Toen ik aan kwam op het werk was ik net een ijsblokje.
Op m'n winterhandschoenen zit op de wijsvinger een stuk zemen leer. Dat is ideaal om je visier te klaren.
ze hebben een binnenvoering?quote:Op zondag 18 december 2011 12:19 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Hoe herken ik de winterhandschoenen?
M'n pa heeft zomerhandschoenen zonder binnenvoering, lekker in de hittequote:Op zondag 18 december 2011 13:15 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Je bedoelt een dikkere? Want dat hebben ze allemaal wel, toch?
Nope. Succesquote:Op zondag 18 december 2011 17:25 schreef Skv het volgende:
Zegt de CBR-instructeur voor de verschillende oefeningen van AVB ook hoe deze moet? Ik heb nog maar zes lessen gehad als ik dinsdag op moet, en weet nog niet echt met welke snelheid etc de verschillende oefeningen moeten.
Hangt af van de examinator (dat bedoel je denk ik?quote:Op zondag 18 december 2011 17:25 schreef Skv het volgende:
Zegt de CBR-instructeur voor de verschillende oefeningen van AVB ook hoe deze moet? Ik heb nog maar zes lessen gehad als ik dinsdag op moet, en weet nog niet echt met welke snelheid etc de verschillende oefeningen moeten.
• Lopen met de motor cq. parkeren. Lopend.quote:Op zondag 18 december 2011 17:25 schreef Skv het volgende:
Zegt de CBR-instructeur voor de verschillende oefeningen van AVB ook hoe deze moet? Ik heb nog maar zes lessen gehad als ik dinsdag op moet, en weet nog niet echt met welke snelheid etc de verschillende oefeningen moeten.
Kan niet fout, tenzij je kleiner dan 1.60m bentquote:Op maandag 19 december 2011 01:19 schreef ibaneX het volgende:
[..]
• Lopen met de motor cq. parkeren. Lopend.
1e versnelling, koppeling en achterrem MOET je gebruiken.quote:• Langzame slalom. Stapvoets.
1e versnelling, motor iets op toeren (ca. 2000 toeren) + voetrem constant erop houden, want je mag niet echt corrigeren. Dat zou immers geen constante snelheid opleverenquote:• Wegrijden uit parkeervak. Wegrijden staat geen snelheid voor.
• Achtje en halve draai. Met gelijkmatige snelheid.
Zelfde techniek als langzame slalomquote:• Stapvoets rijden. Stapvoets.
Direct daarna gas helemaal dichtdraaien en motor op z'n kant gooien. Niet remmen.quote:• Uitwijk oefening. Je komt met 50 km/h door de poort.
Niet versnellen, zou ik adviseren, anders rijd je aan het einde 40 en dan heb je geen soepele slalom meer.quote:• Snelle slalom. Minimaal 30km/h met trekkende motor, het liefst iets versnellend.
Vóór de slalom moet remmen en schakelen helemaal klaar zijn. Je moet de slalom weer in met een trekkende motor.quote:• Vertragingsoefn. Optrekken naar 50. Je rijd in z'n 3e versnelling. Bij het poortje opbouwend doorremmen naar 30 en schakel naar de 2e versnelling. dan neem je de slalom.
Tussen 50 en 55quote:• Stopproef, precisiestop en noodstop. Allen minimaal 50km/h, mij is altijd verteld; "je moet 55km/h op de teler rijden".
Bij de snelle slalom werd mij geadviseerd om juist licht versnellend te gaan. Dus dat je begint met 30 km/h en eindigt tussen de 35km/h en 40km/h. Ik kwam bijna altijd uit op 40km/h en het ging vanaf de 1e keer goedquote:Op maandag 19 december 2011 08:34 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb em ook net gedaan, dus ik vul aan met mijn tips. Het is nu nog vers
[..]
Kan niet fout, tenzij je kleiner dan 1.60m bent
[..]
1e versnelling, koppeling en achterrem MOET je gebruiken.
[..]
1e versnelling, motor iets op toeren (ca. 2000 toeren) + voetrem constant erop houden, want je mag niet echt corrigeren. Dat zou immers geen constante snelheid opleveren.
[..]
Zelfde techniek als langzame slalom
[..]
Direct daarna gas helemaal dichtdraaien en motor op z'n kant gooien. Niet remmen.
[..]
Niet versnellen, zou ik adviseren, anders rijd je aan het einde 40 en dan heb je geen soepele slalom meer.
[..]
Vóór de slalom moet remmen en schakelen helemaal klaar zijn. Je moet de slalom weer in met een trekkende motor.
[..]
Tussen 50 en 55
Nee hoor. Je staat erbij.quote:Op maandag 19 december 2011 13:53 schreef Gokhan03 het volgende:
Zo ik mag legaal deelnemen aan dit topic(als jullie dat ook toestaan natuurlijk) want afgelopen zaterdag was mijn proefles op de motor en aanstaande zaterdag mn eerste les.
Ik ga proberen 2 lessen in de week te doen of 1 les in de week maar dan 2 uur
Aan de ts toevoegen kan pas in het nieuwe deel zeker?
Succes met je theorie alvast, ik vond het lastiger dan ik had verwacht. Goed oefenen dus (en veel examens maken)!quote:Op maandag 19 december 2011 15:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb mijn theorie ook aangevraagd: 17 januari.
Voor de op:
Eerste les: half oktober
AVB behaald op 8 december
AVD: nnb
lesmotor: Honda CBF500
Morgen m'n eerste AVD-les.
Ik deed 1 of 2x per week, 2 uur per keer.quote:Op maandag 19 december 2011 16:09 schreef Gokhan03 het volgende:
Hoevaak lessen de lessers hier en hoeveel uur per les??
De mijne staat ook al bijna een week stil.quote:Op maandag 19 december 2011 16:16 schreef MaximumRush het volgende:
Pfff, de motor staat maar in de garage en ik heb zo'n zin om te rijden. Duurt nog even voordat het weer weer goed is.
Ja, ik was al druk aan het leren. Ik heb het ANWB boekje al doorgelezen en ben bezig in het verjo boekje.quote:Op maandag 19 december 2011 15:21 schreef Skv het volgende:
[..]
Succes met je theorie alvast, ik vond het lastiger dan ik had verwacht. Goed oefenen dus (en veel examens maken)!
Je moet de volgorde weten zodat je kan inschatten wanneer jij mag. Vrij logisch lijkt me.quote:Op maandag 19 december 2011 16:48 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja, ik was al druk aan het leren. Ik heb het ANWB boekje al doorgelezen en ben bezig in het verjo boekje.
Daarnaast allemaal proefexamens gedaan, met wisselende resultaten.
Ik ben het wel aan mijn stand verplicht om te slagen eigenlijk, maar ik moet toegeven dat ik het ook wel lastig vind.
"Wat is de juiste volgorde van voor laten gaan":
A. tram / vrachtauto / motor
B. vrachtauto / tram / motor
C. motor / tram / vrachtauto
Ja hallo, ik moet beide voor laten gaan, wat kan mij het nou schelen of de tram of de vrachtauto eerst mag ???
Of die vragen over ingevorderde rijbewijzen of positieve/negatieve wegverkanting
Naja, het komt wel goed.
Positieve wegverkanting is de buitenkant hoger dan de binnenkant, dus positief voor je wegligging (zoals bij af-/opritten bijvoorbeeld). Negatief is de binnenkant hoger dan de buitenkant en heeft dus een negatief effect, zoals bij rotondes.quote:Op maandag 19 december 2011 16:48 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja, ik was al druk aan het leren. Ik heb het ANWB boekje al doorgelezen en ben bezig in het verjo boekje.
Daarnaast allemaal proefexamens gedaan, met wisselende resultaten.
Ik ben het wel aan mijn stand verplicht om te slagen eigenlijk, maar ik moet toegeven dat ik het ook wel lastig vind.
"Wat is de juiste volgorde van voor laten gaan":
A. tram / vrachtauto / motor
B. vrachtauto / tram / motor
C. motor / tram / vrachtauto
Ja hallo, ik moet beide voor laten gaan, wat kan mij het nou schelen of de tram of de vrachtauto eerst mag ???
Of die vragen over ingevorderde rijbewijzen of positieve/negatieve wegverkanting
Naja, het komt wel goed.
Niet logisch als je weet dat je toch pas als laatste magquote:Op maandag 19 december 2011 16:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Je moet de volgorde weten zodat je kan inschatten wanneer jij mag. Vrij logisch lijkt me.
Ja las jullie de enige voertuigen op aarde zijn wel ja. Wat als er nog meer voertuigen aankomen?quote:Op maandag 19 december 2011 17:11 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Niet logisch als je weet dat je toch pas als laatste mag
Maar ik leer voor m'n motortheorie en niet die voor vrachtwagen of trambestuurderquote:Op maandag 19 december 2011 17:14 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja las jullie de enige voertuigen op aarde zijn wel ja. Wat als er nog meer voertuigen aankomen?
Ik heb elke week een les van een uur (in totaal voor AVB 6 lessen). AVD nog niet begonnen.quote:Op maandag 19 december 2011 16:09 schreef Gokhan03 het volgende:
Hoevaak lessen de lessers hier en hoeveel uur per les??
Jaa die fout maakte ik bij mn 1e keer theorie voor de brommer. Had ik mooi 11 foutquote:Op maandag 19 december 2011 18:10 schreef Skv het volgende:
Met theorie moet je ook even opletten, er zit een aantal rotvragen bij. Heb je zo'n ritssituatie, vragen ze of het bord 'ritsen' betekent. Maar dat is het dus niet, je moet er wel ritsen, maar het betekent dat er een rijbaan weggaat. en meer van dat soort dingen. Ook krijg je waarschijnlijk een vraag met een meneer met een kind achterop, of die veilig mag rijden. Moet je opletten dat dat kind de voet op de uitlaat heeft ipv op het steuntje..
Anyway, het is wel te doen opzich. Eerste zeven examens (oefenexamens) die ik deed haalde ik niet, de laatste paar gingen steeds beter. Uiteindelijk geslaagd met 3 fouten. Auto had ik overigens met 0 fouten, die is wel een stukje makkelijker.
Ik heb mijn motorpak in delen gekocht. Motorlaarzen gelijk na de proefles al, omdat ik die niet kon lenen. Na een paar lessen een motorjas en handschoenen gekocht, nadat ik mijn AVB gehaald heb een andere helm (had nog een helm die ik op de scooter gebruikte) en na m'n AVD examen een motorbroek. Wel meer dan 500 euro uitgegeven, maar daar zit je ook zomaar op met motorkledingquote:Op dinsdag 20 december 2011 10:34 schreef Gokhan03 het volgende:
Wat deden jullie toen jullie net je rijbewijs hadden gehaald? Meteen een goede motorpak(¤ 500 >) of een wat goedkopere pak?
Gelijk een goed motorpak, ik heb wel gemerkt dat je uiteindelijk toch goede spullen wilt hebben en het anders later toch wel beter (dus vaak duurder) gaat aanschaffen.quote:Op dinsdag 20 december 2011 10:34 schreef Gokhan03 het volgende:
Wat deden jullie toen jullie net je rijbewijs hadden gehaald? Meteen een goede motorpak(¤ 500 >) of een wat goedkopere pak?
Ga ik ook heen!quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:54 schreef Gokhan03 het volgende:
Het mooie is dat er 23-26 feb motorbeurs in utrecht is. Even kijken of ze daar nog leuke aanbiedingen hebben.
Hehe chill. Ik was daar 2 jaar terug ook naartoe met een maat van me die toen nog zou beginnen met zn motorlessen en nu op zn zx6r uit 2007 rijdtquote:
Gefeliciteerd!quote:
Meteen een goed pak gekocht aan het begin van m'n lessen.quote:Op dinsdag 20 december 2011 10:34 schreef Gokhan03 het volgende:
Wat deden jullie toen jullie net je rijbewijs hadden gehaald? Meteen een goede motorpak(¤ 500 >) of een wat goedkopere pak?
Gefeliciteerd!!!quote:
20 t/m 22 januari is er de Noordelijke Motorbeurs in Groningenquote:Op dinsdag 20 december 2011 14:54 schreef Gokhan03 het volgende:
Het mooie is dat er 23-26 feb motorbeurs in utrecht is. Even kijken of ze daar nog leuke aanbiedingen hebben.
Hoelang zijn de lessen dan bij jou?quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:07 schreef Skv het volgende:
Heb jij je autorijbewijs al? En hoeveel lessen heb je voor AVB gehad?
Mijn instructeur zei dat ik 6 lessen nodig had voor AVB (werden er 7) en ook 6 voor AVD.. Of zou dat te weinig zijn?
Dat kan ik moeilijk voor je zeggen. Bedoel je 6 x 1 uur? Want dat is bijzonder weinig.quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:07 schreef Skv het volgende:
Heb jij je autorijbewijs al? En hoeveel lessen heb je voor AVB gehad?
Mijn instructeur zei dat ik 6 lessen nodig had voor AVB (werden er 7) en ook 6 voor AVD.. Of zou dat te weinig zijn?
Ik 7 lessen van 1 uur voor AVB en 6 van 1 uur voor AVD in de planning..quote:Op woensdag 21 december 2011 07:24 schreef Tankiej het volgende:
[..]
20 t/m 22 januari is er de Noordelijke Motorbeurs in Groningen
[..]
Hoelang zijn de lessen dan bij jou?
Ik heb 8 lessen van 1,5 uur gehad voor AVB en 9 lessen van 2 uur voor AVD
Dan heb je het verkeersinzicht in ieder geval al. Dat scheelt bijzonder veel in het aantal lessen volgens het CBR-mannetje van gisteren. Als je ook nog alle verkeersinzicht er bij moet leren heb je zo twintig lessen extra nodig.quote:Op woensdag 21 december 2011 08:45 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dat kan ik moeilijk voor je zeggen. Bedoel je 6 x 1 uur? Want dat is bijzonder weinig.
Ik heb mijn autorijbewijs overigens al 14 jaar ofzo
Poeh, da's echt weinig. Bij mij gaat alles in blokken van 2 of 4 uurquote:Op woensdag 21 december 2011 11:49 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik 7 lessen van 1 uur voor AVB en 6 van 1 uur voor AVD in de planning..
Vond wel dat alles redelijk snel en strak achter elkaar moest. Maar ik betaal dan ook maar 390 Euro voor alle lessen inclusief theorieles en inclusief AVB en AVD examen. Wel duolessen overigens.
Nice, doe je wel goed dan! Opzich had ik ook een les minder kunnen hebben voor AVB maar ik wilde perse pas examen doen na m'n 21e zodat ik niet eerst op 25kw moestquote:Op woensdag 21 december 2011 11:49 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik 7 lessen van 1 uur voor AVB en 6 van 1 uur voor AVD in de planning..
Vond wel dat alles redelijk snel en strak achter elkaar moest. Maar ik betaal dan ook maar 390 Euro voor alle lessen inclusief theorieles en inclusief AVB en AVD examen. Wel duolessen overigens.
Is wel een erg goedkope rijschool dan! Bij de meeste rijscholen zit één uur les al op 40 euro, dus met alleen de lessen zou je al ruim over de 390 euro zijnquote:Op woensdag 21 december 2011 16:29 schreef Skv het volgende:
Gewoon een goedkope rijschool denk ik. En een goede instructeur!
Mijn lesgenoot en ik rijden redelijk gelijk op tot nu toe (hij heeft 20 jaar rijervaring; ik 6,5). Met AVB waren we ongeveer even goed (of slecht, ligt er aan hoe je het bekijkt). AVD weet ik nog niet. Kan nu al niet wachten om weer op de motor te mogen overigens.
Kan me goed voorstellen dat je even wachtte tot je 21 was. Anders zit je 3 jaar met een klein rijbewijs, dat zou zonde zijn.
Hierboven zeg jij dus een pakket van 12 lessen in totaal?quote:Op woensdag 21 december 2011 21:48 schreef Skv het volgende:
Moest inderdaad 2 jaar zijn ja.
Maar het is 40 euro per uur.. En als je met twee man les hebt deel je dat dus.Bij de 'grote' rijscholen hier zeiden ze dat ik minimaal 30 lessen nodig zou hebben (zonder take-in zelfs). Bij mijn huidige rijschool (particulier) mocht ik een half uur proefrijden en kreeg daarna een pakket aangeraden.
Wat betalen jullie in totaal ongeveer? Ik ben straks kwijt:
35 Theorie-examen
390 6 AVB + 6 AVD + AVB examen + AVD examen
19 voor 1 extra AVB les
?? voor extra AVD lessen + extra examen
Tot nu toe in totaal 444!
Ik heb ook een pakket van ongeveer die prijs, maar krijg de lessen die ik niet gebruik terugbetaald. Denk overigens niet dat dat bij mij het geval zal zijn, ik heb liever een paar lessen extra.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:04 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Hierboven zeg jij dus een pakket van 12 lessen in totaal?
Bij mij werd het volgende aangeboden:
Pakket met 25 lessen en alle mikmak eromheen(AVB/AVD + theorie) 1425 euro. Dat zou uitkomen op 38 euro per les volgens hem. Een losse les kost 40.
Ik heb gekozen voor losse lessen omdat ik dat ook deed met mn autorijlessen. Daar betaalde ik destijds 35 euro per uur(nu is het 40) en was ik voor 18 lessen incl examen en theorie 860 euro in totaal kwijt. Met een pakket zou ik dus 140 euro duurder uit komen omdat ik dan meerdere lessen zou nemen
Dan heb je heel veel geluk met je rijschoolquote:Op woensdag 21 december 2011 21:48 schreef Skv het volgende:
Moest inderdaad 2 jaar zijn ja.
Maar het is 40 euro per uur.. En als je met twee man les hebt deel je dat dus.Bij de 'grote' rijscholen hier zeiden ze dat ik minimaal 30 lessen nodig zou hebben (zonder take-in zelfs). Bij mijn huidige rijschool (particulier) mocht ik een half uur proefrijden en kreeg daarna een pakket aangeraden.
Wat betalen jullie in totaal ongeveer? Ik ben straks kwijt:
35 Theorie-examen
390 6 AVB + 6 AVD + AVB examen + AVD examen
19 voor 1 extra AVB les
?? voor extra AVD lessen + extra examen
Tot nu toe in totaal 444!
Ik hoop ook rond de 1100 klaar te zijn. Dan heb ik meer geld over voor motorkleding en aanschaf van mijn R1quote:Op donderdag 22 december 2011 08:49 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Dan heb je heel veel geluk met je rijschool
Ik heb alle tarieven van de rijscholen hier in de buurt vergeleken voordat ik begon met lessen en het is allemaal 40 euro per uur per persoon bij duo lessen. Als je alleen wil lessen wordt het vaak duurder per uur.
Ik had met mijn instructeur afgesproken dat ik gewoon zou lessen, examens zou doen etc en dan als alles gehaald was zouden we kijken welk pakket het beste bij mijn aantal lessen paste. Uiteindelijk heeft het me tussen de 1100 en 1200 euro gekost
Klopt helemaal!quote:Op donderdag 22 december 2011 12:38 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik hoop ook rond de 1100 klaar te zijn. Dan heb ik meer geld over voor motorkleding en aanschaf van mijn R1
Ik had net even mijn rijinstructeur opgebeld en zei dat ik per week 3 keer/uren kan lessen. HIj zei tegen mij dat het slimmer is om een pakket te nemen. Het probleem is dat ik maar 2 euro per les goedkoper uit ben vergeleken met losse lessen. Dus een pakket vergeleken met losse lessen zou ik om de 20 lessen 1 les gratis krijgen. Het scheelt dus maar 5% waar ik niet echt wow van zeg.
Ik dacht na, en heel veel mensen hebben in feite meerdere lessen. Dat iemand 15 lessen heeft gehad voor zn rijbewijs betekent niet dat het altijd lessen zijn geweest van 1 uur per keer. Als ik een pakket zou nemen met 25 lessen/uren dan zou ik in feite 12 keer lessen kunnen nemen van 2 uur. Als ik het zo reken dan klopt het weer wel. Ik ben dan helaas 1425 ongeveer kwijt aan zo n pakket.
Mijn rijschool staat bekend om zijn 100% slagingspercentage(dit jaar was het ergens in de 90% ivm tijdelijke plaatsvervangende instructeur). Hij laat je pas afrijden zolang hij zeker weet dat je het gaat halen.
Met de auto destijds(andere rijschool) had ik ook soms lessen van 1,5 uur en simpelweg omdat het moest(examen naderde). Ook met de motor geldt dit dus
CBR linkje naar mn motorrijschool
Gaat allemaal digitaal.quote:Op donderdag 22 december 2011 17:48 schreef Skv het volgende:
En weet iemand of ik nog een certificaat van AVB krijg? Ik heb helemaal niets meegekregen toen ik slaagde!
Ja hoor, bij motorrijles wel! Hele tijd geconcentreerd en met plezier aan het rijden geweest!quote:Op donderdag 22 december 2011 17:48 schreef Skv het volgende:
Houden jullie zo lang je hoofd er bij? Ik ben meestal na een uur les ook wel redelijk gaar van het concentreren..
AVD krijg ik ook in blokken van twee uur. Drie van die blokken en afrijden.
En weet iemand of ik nog een certificaat van AVB krijg? Ik heb helemaal niets meegekregen toen ik slaagde!
Heb jij les bij een rijschool die tijdens de winter gewoon doorlest? Die van mij stopt er mee zodra het gaat vriezen. Dan schijnt iedereen om te vallen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:16 schreef Gokhan03 het volgende:
Morgen weer les!(nou eerste echte les dan).
En dan(na aanstaande week ivm feestdagen etc) 3 keer lessen in de week
Hahah ik reed vroeger ook gewoon op de scooter en niets hield mij daarbij tegen. Zo reed ik ook naar school toe terwijl er ijs lag.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:19 schreef Skv het volgende:
[..]
Heb jij les bij een rijschool die tijdens de winter gewoon doorlest? Die van mij stopt er mee zodra het gaat vriezen. Dan schijnt iedereen om te vallen.
Hoewel er hier in de buurt ook wel rijscholen zijn die ongeacht het weer toch wel rijden..
Maar drie keer per week is gaaf, veel plezier!
Ik heb inderdaad een keertje de (AVB-) les halverwege af moeten breken omdat ik niet goed werd van de kou (spontaan misselijk ineens, voelde mijn tenen en vingers niet meer, mijn hoofd voelde zweverig aan). Motor laten staan en gelukkig was mijn instructeur toen met de auto en kon ik lekker warm mee terug rijden naar de rijschool en ben nog even verzorgd met een kopje theequote:Op vrijdag 23 december 2011 12:19 schreef Skv het volgende:
[..]
Heb jij les bij een rijschool die tijdens de winter gewoon doorlest? Die van mij stopt er mee zodra het gaat vriezen. Dan schijnt iedereen om te vallen.
Hoewel er hier in de buurt ook wel rijscholen zijn die ongeacht het weer toch wel rijden..
Maar drie keer per week is gaaf, veel plezier!
Heheh succes. Ik heb pas om 14:00 lesquote:Op zaterdag 24 december 2011 10:46 schreef Salatrel het volgende:
over een half uurtje zit ik weer op de motorhet zonnetje schijnt me al tegemoet
huh? Moet je na je AVB nog steeds achterop?quote:Op zaterdag 24 december 2011 15:40 schreef Gokhan03 het volgende:
Zoo net terug. Dit keer weer naar de waarderpolder geweest in Haarlem. Wel achterop. Vanaf daar mocht ik rijden. Dus van waarderpolder naar spaarnwoude en vanaf daar langs de dijk naar haarlem.
In Haarlem had je 1 stoplicht en daar viel de motor uit omdat ik in zn 2 wilde optrekken
Moet een beetje de bochtenwerk verbeteren. Ik merk soms dat ik zenuwachtig wordt in een bocht. Heeft volgens mij te maken met het feit dat ik nog moet wennen om goed te buigen.
Vrijdagavond volgende les. De zaterdag in het nieuwe jaar wordt een blok van 2 uur en gaan we oefeningen doen. Volgende keer rij ik ook op een aparte motor
Oh, je had je avb nog nietquote:Op zondag 25 december 2011 10:43 schreef Gokhan03 het volgende:
Dit was pas mn 1e les na mn proefles van vorig week. Pas over 2 weken heb ik op een zaterdag les van 2 uur en dan gaan we avb oefingen doen.
Nou, bij de proefles reden we ook in waarderpolder op een stuk waar het ook op zich rustig was. Hij leerde mij daar hoe ik moest remmen en optrekken en de bochten moest nemen(kijken waar je heen wilt rijden en de motor stuurt mee)quote:Op zondag 25 december 2011 11:36 schreef Anne het volgende:
Het mag wel hoor. Ik deed op een gegeven moment halve AVB lessen en de rest rondrijden, gewoon omdat dat veel leuker is.
Ik vind het in Gokhan zijn verhaal wel apart ja, weet je daar de achterliggende gedachte van, Gokhan?
Dat is wel relaxed! Ik had AVB op parkeerplaatsen van een voetbalstadion, waren meestal ook wel wat andere rijdscholen tegelijk aan het rijden. Ging altijd wel prima; instructeurs deelden de pylonen zodat je niet steeds staat te wachten als alles neergezet moet worden.quote:Op zondag 25 december 2011 12:57 schreef Joooo-pi het volgende:
ah, ik wist niet eens dat dat kon
Bij mijn rijschool hebben ze een eigen terrein waar ook ge-examineerd wordt voor avb.
Zou ik me dood aan ergeren als mijn instructeur dat gedaan zou hebben. 'Zij zijn slecht en ik ben goed', dat ideequote:Op zondag 25 december 2011 12:09 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Nou, bij de proefles reden we ook in waarderpolder op een stuk waar het ook op zich rustig was. Hij leerde mij daar hoe ik moest remmen en optrekken en de bochten moest nemen(kijken waar je heen wilt rijden en de motor stuurt mee)
Hij zei dat er rijscholen zijn die je naar een afgesloten terrein laten gaan en alleen op de motor laten rijden terwijl ze zelf een peukje lopen te roken. Ik had hierover ook op internet gelezen. Net zoals instructeurs die in hun auto achter je rijden
Gisteren bij mijn 2e les was ik weer achterop de instructeur en reden we naar hetzelfde stukje in waarderpolder. Vanaf daar mocht ik weer optrekken, handelingen doen die ik tijdens de proefles had geleerd en langzamerhand reden we een dorpsweg op richting spaarnwoude. We kwamen ook maar 1 stoplicht tegen en die was bij Haarlem toen we terug reden. Dat was een klein stukje van de oude schipholweg van 1 kilometer waar je 80 mocht. Ook dat ging prima.
Ik heb veel verhalen hierover opgezocht op internet. De meningen zijn verdeeld. Mijn instructeur verteld vaak bij bepaalde momenten, acties hoe het bij andere rijscholen gaat/kan gaan. Zoals rijscholen die je met de motor meteen bij de 2e/3e les de snelweg opsturen.
Ik denk dat het verhaal hierachter is dat hij eerst een schatting heeft gedaan hoe ik zou reageren op de openbare weg. Wat ik echt goed aan die man vind is dat hij niet de vaardigheden die ik moet beheersen per les bepaald maar op basis van je voortgang.
Dus aanstaande vrijdag en de zaterdag na oud&nieuw ga ik weer rijden. Hij zei dat ik de volgende keer op een aparte motor zou rijden. Weet alleen niet wat we gaan doen. De les is wel om 19:00 uur.
Ik heb ooit van een vriend een leskaart gezien toen hij autolessen kreeg en dat er letterlijk op stond: Les 1: sturen en remmen, Les 2: Schakelen etc. Ik was blij dat ik zoiets toen niet had
Tevens heb ik het pakket van 25 lessen genomen van 1415 inclusief alles(theorie, avb, avd)
Blijkbaar dus nietquote:Op zondag 25 december 2011 13:43 schreef vannelle het volgende:
Ik kan me vergissen maar moet je niet eerst je AVB halen voor je op de openbare weg mag rijden?
nee je moet eerst een theorie certificaat halen OF als je al een B rijbewijs hebt mag je gelijk het verkeer in in principe. ik ging eerste les bij instructeur achterop naar een rustige plek op waar ik wat gevoel voor de motor heb opgedaan, vervolgens de week erna heb ik gewoon in het verkeer gereden en daarna naar de parkeerplaats voor AVB oefeningen.quote:Op zondag 25 december 2011 13:43 schreef vannelle het volgende:
Ik kan me vergissen maar moet je niet eerst je AVB halen voor je op de openbare weg mag rijden?
Nee. Je moet wel je AVB hebben behaald voordat je op examen mag voor het AVD-examen.quote:Op zondag 25 december 2011 13:43 schreef vannelle het volgende:
Ik kan me vergissen maar moet je niet eerst je AVB halen voor je op de openbare weg mag rijden?
Chillquote:Op donderdag 29 december 2011 14:23 schreef Salatrel het volgende:
en weer teruguurtje in de regen gezeten. vervolgens ff koffie gedronken en e.e.a. besproken ook met zicht op naderende examen en daarna nog ff kwartiertje met een omweg terug naar start
Ik heb een klaverbladbocht eens moeten doen in een stortbui... dat is pas ergquote:Op donderdag 29 december 2011 16:24 schreef Gokhan03 het volgende:
Ik zit zo te denken he, ooit moet ik dus gaan rijden op de snelweg. Voor de eerste keer de bocht in lijkt me wel erg
Ah, een koekblikkertquote:Op donderdag 29 december 2011 18:43 schreef HeetBoven het volgende:
Niet helemaal on topic, maar wel iets met rijlessen te maken dat ik toch even wilde melden, vandaag geslaagd voor theorie cat. B
dat dusquote:Op donderdag 29 december 2011 19:58 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Dit topic is natuurlijk tig keer meer awesome
Gefeliciteerd!!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:37 schreef Joooo-pi het volgende:
Vandaag heb ik mijn theorie gehaald
Ik had 5 fouten. Het was best een lastig examen en de meesten waren gezakt volgens mij.
Nu kan ik mijn praktijkexamen ook aanvragen
is niet lastig hoor, plat op de tank liggen en tegen leunenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:58 schreef Skv het volgende:
Goed gedaan! Zijn er nog mensen die vandaag met die storm gaan rijden? Lijkt me behoorlijk lastig.
Nou, de HJC en dergelijke helmen rond dat budget hadden die extra dingen zoals pinlock en zo n lus ding ipv kliksysteem niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:37 schreef Skv het volgende:
Gokhan vanwaar een Shoei?
Ik heb er ook over getwijfeld maar vond mijn huidige HJC beter zitten.
Weet niet of je die los erop kan zetten. Het is in ieder geval iets wat je op je vizier vastklikt tussen 2 afstelbare pinsquote:Op zondag 8 januari 2012 03:05 schreef Skv het volgende:
Ah, die van mij scoorde ook goed op comfort. Was ook 250. Helaas geen pinlock, maar die kan je er vast los op zetten toch?
Heb wel ingebouwd zonne- en contrastverhogend vizier, die kan je omlaag klappen dmv een hendel bovenop.
Als er pinlock voorbereiding in je vizier zit, dan kan je er heel makkelijk een pinlock opzetten na het aanschaffen daarvan. Als dat niet zo is dan moet je zelf gaatjes boren (sterk afgeraden) of een vizier aanschaffen die het wel heeftquote:Op zondag 8 januari 2012 03:05 schreef Skv het volgende:
Ah, die van mij scoorde ook goed op comfort. Was ook 250. Helaas geen pinlock, maar die kan je er vast los op zetten toch?
Heb wel ingebouwd zonne- en contrastverhogend vizier, die kan je omlaag klappen dmv een hendel bovenop.
Nou het zijn niet gewone pinnetjes maar een soort stelschroeven waarmee je de pinlock strakker of losser kunt zetten.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:58 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Als er pinlock voorbereiding in je vizier zit, dan kan je er heel makkelijk een pinlock opzetten na het aanschaffen daarvan. Als dat niet zo is dan moet je zelf gaatjes boren (sterk afgeraden) of een vizier aanschaffen die het wel heeft
Ik kan heel makkelijk mijn hele vizier verwisselen, komt geen schroefje aan te pas. Volgens de pinlock-website kan het iig op mijn HJC Fx-Max. Zal er later nog eens naar kijken!quote:Op maandag 9 januari 2012 18:58 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Als er pinlock voorbereiding in je vizier zit, dan kan je er heel makkelijk een pinlock opzetten na het aanschaffen daarvan. Als dat niet zo is dan moet je zelf gaatjes boren (sterk afgeraden) of een vizier aanschaffen die het wel heeft
Bij mij zitten gewoon pinnetjes in het vizier waar je de pinlock in klemt?quote:Op maandag 9 januari 2012 21:20 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Nou het zijn niet gewone pinnetjes maar een soort stelschroeven waarmee je de pinlock strakker of losser kunt zetten.
Dat zei ik ook niet dat daar een schroefje aan te pas komt, maar er moeten pinnetjes in je vizier zitten waar je de pinlock tussen klemt. Dus als dat nu niet op je vizier aanwezig is, of in ieder geval de gaatjes daarvoor, dan zal je een ander vizier moeten opzoeken of zelf willen boren..quote:Op maandag 9 januari 2012 21:51 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik kan heel makkelijk mijn hele vizier verwisselen, komt geen schroefje aan te pas. Volgens de pinlock-website kan het iig op mijn HJC Fx-Max. Zal er later nog eens naar kijken!
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 10 januari 2012 00:18 schreef t0sti het volgende:
geslaaagd!!![]()
![]()
De les voor mijn examen ging zwaar kut, inclusief vloekende instructeur, en het examen zelf begon ook niet echt fantastisch (ik zat ineens in z'n vrij, dus sta ik IN een bocht stil
), maar na een tijdje vond ik het zelf wel lekker gaan.
Toen ik klaar was, en geparkeerd had, bleven de examinator en mijn instructeur nog rustig 10min. zitten kletsen, terwijl ik daar stond te wachten![]()
Krijg ik binnen een verhaal dat ik het voordeel van de twijfel heb gekregen, dat ik te snel van rijstrook wisselde e.d. maar dat het totaalbeeld (net) voldoende was![]()
Dusjaa ik allang blij dat ik alles in 1x gehaald heb en hopelijk kan ik volgende week al op mijn Suzuki rijden![]()
alle andere lessers: succes!
Bij mijn Shoei klem je de pinlock er tussen in maar die pinnen zijn stelschroeven van plastic waarmee je de pinlock strakker of losser kan zetten. De winkel vertelde mij dat ze dit hebben gedaan omdat de maten wel eens afwijken en daardoor de mogelijkheid hebt om het te verstellen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 07:31 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Bij mij zitten gewoon pinnetjes in het vizier waar je de pinlock in klemt?
[..]
Dat zei ik ook niet dat daar een schroefje aan te pas komt, maar er moeten pinnetjes in je vizier zitten waar je de pinlock tussen klemt. Dus als dat nu niet op je vizier aanwezig is, of in ieder geval de gaatjes daarvoor, dan zal je een ander vizier moeten opzoeken of zelf willen boren..
Er zijn volgens mij geen helmen meer waar je het vizier letterlijk los en vast moet schroeven
Ik heb zelf overigens een HJC FS-11
[..]
Gefeliciteerd
Ik heb een FS-Max btw, typo.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 07:31 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Bij mij zitten gewoon pinnetjes in het vizier waar je de pinlock in klemt?
[..]
Dat zei ik ook niet dat daar een schroefje aan te pas komt, maar er moeten pinnetjes in je vizier zitten waar je de pinlock tussen klemt. Dus als dat nu niet op je vizier aanwezig is, of in ieder geval de gaatjes daarvoor, dan zal je een ander vizier moeten opzoeken of zelf willen boren..
Er zijn volgens mij geen helmen meer waar je het vizier letterlijk los en vast moet schroeven
Ik heb zelf overigens een HJC FS-11
[..]
Gefeliciteerd
Dus je hebt wel een motor maar die is kaput?quote:Op woensdag 11 januari 2012 11:57 schreef Beastie_boys het volgende:
Succes
Heb zin om te rijden maar heb helaas geen rijdende motor.
Hier hetzelfdequote:Op woensdag 11 januari 2012 11:57 schreef Beastie_boys het volgende:
Succes
Heb zin om te rijden maar heb helaas geen rijdende motor.
Nee, mijn vader is hem aan het verbouwen en die is nu op vakantie dus staat die stil. De andere die hier staan mag ik helaas niet meenemen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 12:17 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Dus je hebt wel een motor maar die is kaput?
Gefeliciteerd! Netjes, die 2 fout!quote:Op donderdag 12 januari 2012 16:16 schreef Gokhan03 het volgende:
Theorie binnen!
2 fout. Eigenlijk 1 maar bij het corrigeren van een vraag was ik net te laat en was hij niet ingevuld
Er waren echt figuren daar die van mij part niet op de weg mogen. Zo n mafkees begon na de examen te zeiken jaa wat moet je nou met de verkeersborden, ik let daar nooit op maar rij op mn gevoel
Er zitten altijd van die idioten bij. Zat bij mij ook een gast twee stoelen verderop die van tevoren al liep te verkondigen dat het zijn vijfde poging was. En hij zakte natuurlijk weer. Alles lag aan het CBR, want hij kon het echt wel etc.quote:Op donderdag 12 januari 2012 16:16 schreef Gokhan03 het volgende:
Theorie binnen!
2 fout. Eigenlijk 1 maar bij het corrigeren van een vraag was ik net te laat en was hij niet ingevuld
Er waren echt figuren daar die van mij part niet op de weg mogen. Zo n mafkees begon na de examen te zeiken jaa wat moet je nou met de verkeersborden, ik let daar nooit op maar rij op mn gevoel
wat wil je ervoor hebben? en wat bedoel je met elektra motor???quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:36 schreef Bozz187 het volgende:
zijn er hier nog mensen geintresseerd in een niet werkende (elektra) motor, honda rebel 250 1989
250cc? Haalt dat ding de 120 wel?quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:36 schreef Bozz187 het volgende:
zijn er hier nog mensen geintresseerd in een niet werkende (elektra) motor, honda rebel 250 1989
mijn motor staat ook al in de garagequote:Op zaterdag 21 januari 2012 23:02 schreef Joooo-pi het volgende:
Goed bezig!
Ik heb, volledig onverwacht, vandaag een motor gekocht!![]()
BMW F800ST. I'm in love
Nu nog slagen voor m'n examen
Vanaf 2013 transformeert het A-rijbewijs van een twee- in een drietrapsraket. Het behalen van het rijbewijs wordt dus nog lastiger. Achttienjarigen moeten na een theorie- en praktijkexamen eerst twee jaar op een 11 kW zware motorfiets rijden. Vervolgens - na het volgen van rijlessen of het afleggen van een nieuw examen - mogen ze twee jaar rondkarren op een 35kW-motor. En dan moeten ze nogmaals een tussentijds examen afleggen of rijlessen volgen (over de exacte invulling van de tussentijdse stappen soebatten de beleidsmakers nog) voordat ze eindelijk onbeperkt mogen rijden.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:05 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Is er hier iets bekend over de wijzigingen voor het motorrijdbewijs? Ik hoorde een spookverhaal dat je meerdere keren examen moet doen voor als je zwaardere motoren wilde rijden (dus niet zoals nu 2 keer, rijdvaardigheden en praktijk).
Dat lijkt inderdaad zo ja.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Verdomme dus het is nog waar ook. Dus in theorie is het het slimst om nog dit jaar te slagen? Dus elk examen in 2013 geldt volgens die regels?
welnee, die moeten nu als extra ook 11 Kw opgevoerde brommers gaan fabriceren.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:19 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dat lijkt inderdaad zo ja.
Volgens mij is deze maatregel de doodsteek voor de motor industrie.
Dan kun je op je 18e beter een golf gti met 250pk kopen, want dat mag wel.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
welnee, die moeten nu als extra ook 11 Kw opgevoerde brommers gaan fabriceren.
Het gaat erom dat de droom nu ver weg ligt want nu kun je pas op de 24 ste rijden op een zware motor.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:27 schreef Sounddragon het volgende:
welnee, die moeten nu als extra ook 11 Kw opgevoerde brommers gaan fabriceren.
Inderdaad, dat valt toch niet uit te leggenquote:Op maandag 23 januari 2012 10:35 schreef mstx het volgende:
[..]
Dan kun je op je 18e beter een golf gti met 250pk kopen, want dat mag wel.
vanaf je 22e als je al een A1 of A2 hebt heb ik begrepenquote:Op maandag 23 januari 2012 10:41 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de droom nu ver weg ligt want nu kun je pas op de 24 ste rijden op een zware motor.
Ik weet eigenlijk niet of je vanaf je 24 ste meteen kunt lessen voor de zaarste motor maar zelfs dan is het voor de meeste mensen te laat denk ik.
Dat kan wel, vanaf je 24e meteen op een zware motor lessen. Je kan ook op je 22e op een zware motor, als je categorie A2 (tot 35kw) twee jaar in je bezit hebt.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:41 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de droom nu ver weg ligt want nu kun je pas op de 24 ste rijden op een zware motor.
Ik weet eigenlijk niet of je vanaf je 24 ste meteen kunt lessen voor de zaarste motor maar zelfs dan is het voor de meeste mensen te laat denk ik.
Ja maar hoever wil je gaan? Als 16 jarige mag je ook een tractor rijden en daar wil je echt niet onder liggen. Het is gewoon ieders eigen verantwoordelijkheid lijkt mij.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:58 schreef Joooo-pi het volgende:
Op zich niet erg dat ze "jongere" rijders tegen zichzelf in bescherming nemen, maar doe dat dan ook voor auto's
Anders is het toch hypocriet?
Ik ben het met je eens, maar ik wilde alleen de hypocrisie nog maar een keer benadrukken.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:16 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja maar hoever wil je gaan? Als 16 jarige mag je ook een tractor rijden en daar wil je echt niet onder liggen. Het is gewoon ieders eigen verantwoordelijkheid lijkt mij.
Toen ik net mijn B rijbewijs had werd ik ook helemaal ondergezeikt dat ik een veel te snelle auto als beginner had. Heb mn rijbewijs al 5 jaar en al 5 jaar bmw's gehad met allemaal 2.5 liter blok en natuurlijk achterwielaandrijving en (even afkloppen) geen ongelukken gehad.
Ben tevens ook aan het kijken naar mn eerste motor. Overal wordt de R1 en dergelijke 600cc+ afgeraden. Ik vroeg het aan mn rijinstructeur wat wijsheid zou zijn. Hij zei: het ligt allemaal aan je verstand en je rechterhand. Het is niet anders rijden maar als je je niet in kan houden dan gaat het zelfs fout met een 600cc. Hij zei als jij zoiets hebt vanne ik wil die 1000cc, dan moet je die gewoon halen. Als het je nix lijkt dan verkoop je het en haal je een andere.
Mn instructeur zegt, met de motor ga je toch af en toe 180, dat moet je gewoon niet onkennen. Of je dat met een 600 doet of een 1000 maakt geen ene reet uit.
Tevens heb je tegenwoordig 600cc motoren die net zo veel pk's hebben als een 1000cc uit 1999. Een vriend zei toen nog, wat maken die cc's dan nog uit?
Ik las op MF dat een R1 dik zwaarder zou zijn en dat dit heel veel zou uitmaken tov een R6. Ik zocht naar de specificaties en het scheelt maar 6kg
Tevens nofi, maar ik heb dit uitgezocht of er echt een reden achter zit. Dat iemand hard zal rijden en gevaarlijker zou zijn heeft weinig met het aantal vermogen onder zn kont te maken denk ik.
Heheh succes alvastquote:Op maandag 23 januari 2012 12:25 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar ik wilde alleen de hypocrisie nog maar een keer benadrukken.
Ik ga zelf starten op een 800cc
Je begrijpt natuurlijk wel dat het met motoren anders ligt als met auto's hequote:Op maandag 23 januari 2012 12:16 schreef Gokhan03 het volgende:
Ben tevens ook aan het kijken naar mn eerste motor. Overal wordt de R1 en dergelijke 600cc+ afgeraden. Ik vroeg het aan mn rijinstructeur wat wijsheid zou zijn. Hij zei: het ligt allemaal aan je verstand en je rechterhand. Het is niet anders rijden maar als je je niet in kan houden dan gaat het zelfs fout met een 600cc. Hij zei als jij zoiets hebt vanne ik wil die 1000cc, dan moet je die gewoon halen. Als het je nix lijkt dan verkoop je het en haal je een andere.
Mn instructeur zegt, met de motor ga je toch af en toe 180, dat moet je gewoon niet onkennen. Of je dat met een 600 doet of een 1000 maakt geen ene reet uit.
Tevens heb je tegenwoordig 600cc motoren die net zo veel pk's hebben als een 1000cc uit 1999. Een vriend zei toen nog, wat maken die cc's dan nog uit?
Ik las op MF dat een R1 dik zwaarder zou zijn en dat dit heel veel zou uitmaken tov een R6. Ik zocht naar de specificaties en het scheelt maar 6kg
Tevens nofi, maar ik heb dit uitgezocht of er echt een reden achter zit. Dat iemand hard zal rijden en gevaarlijker zou zijn heeft weinig met het aantal vermogen onder zn kont te maken denk ik.
Beste spreuk die ik hierover ben tegengekomen is "Het is al stoer genoeg dat je motor rijdt,het is onnodig je verder uit te sloven"quote:Op maandag 23 januari 2012 12:27 schreef Gokhan03 het volgende:
Iets als een Kawasaki z750 en aan de andere kant lijkt het me stoer om een supersport te rijden.
Helemaal mee eens. Gewoon beginnen op een lichte als je jonger bent. Maar dat je wel op je 16e in de auto mag klimmen is volledig onbegrijpelijkquote:Op maandag 23 januari 2012 11:58 schreef Joooo-pi het volgende:
Op zich niet erg dat ze "jongere" rijders tegen zichzelf in bescherming nemen, maar doe dat dan ook voor auto's
Anders is het toch hypocriet?
Dat met 16 jaar begrijp ik ook niet. Een brommer is dan al meer dan genoeg.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:46 schreef Skv het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Gewoon beginnen op een lichte als je jonger bent. Maar dat je wel op je 16e in de auto mag klimmen is volledig onbegrijpelijk
Je hebt helemaal gelijk dat iemand die zich dood rijdt op een R6 dat waarschijnlijk ook op een R1 doet. Wellicht dat een niet-sportmotor zo'n persoon minder uitdaagt.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:16 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik las op MF dat een R1 dik zwaarder zou zijn en dat dit heel veel zou uitmaken tov een R6. Ik zocht naar de specificaties en het scheelt maar 6kg
Eens. Wat eerdere ervaring met een kleiner blok is een must... het internet krioelt van filmpjes met peeps die teveel hooi op hun vork hebben genomen.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:34 schreef BertV het volgende:
Die sportmotoren vragen om meer snelheid, als een soort jonge hond. In combinatie met het ontbreken van een referentie wat betreft snelheid en remvermogen kan dat gevaarlijk zijn.
Ja maar dat in het filmpje komt door de olie wat op de banden zit zodat het allemaal mooi lijkt in de showroom.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:48 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Eens. Wat eerdere ervaring met een kleiner blok is een must... het internet krioelt van filmpjes met peeps die teveel hooi op hun vork hebben genomen.
quote:I'm going to say the obvious but you have to be carefull with new tires, specially if the bike was in a shop. They put all these crazy cleaners on them to make the tires look shinny etc...
Och, zijn genoeg andere filmpjes... je snapt m'n punt welquote:Op maandag 23 januari 2012 13:58 schreef Gokhan03 het volgende:
Ja maar dat in het filmpje komt door de olie wat op de banden zit zodat het allemaal mooi lijkt in de showroom.
Daar heb je gelijk in ja. Ik ga in ieder geval eerst beginnen met rustig aan de motor te wennen door op rustige wegen te rijden zodat ik ongeveer weet wat het gedrag is. Maargoed ik heb nog geen motor op het oog.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:04 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Och, zijn genoeg andere filmpjes... je snapt m'n punt wel
Mooi ding. Ik heb in ieder geval tussen de 2000~2500 euro te besteden voor een motor. Het wordt er in ieder geval eentje uit rond 1998~2001 gok ik.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:15 schreef BertV het volgende:
Een Thundercat 600 is een aanrader.
Voor de openbare weg een betere motor dan een R6. (weer beide gehad)
Lager verbruik, veel grotere actieradius, soepel blok ook bij lage toeren.
Doet ook nog 200km/u op z'n sokken met een top van zo'n 245.
Echt lekker rijden doe je als een beginner op een lichtere motor.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:55 schreef MaximumRush het volgende:
In het begin is die zelfs een paar keer afgeslagen omdat ik bang was te veel gas te geven bij het optrekken.
Omdat je met snel rijden een dodelijk ongeluk kan maken.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:55 schreef MaximumRush het volgende:
Ik ben zelf ook begonnen met een R1, en kan het op zich iedereen aanraden. Voor mij was het geval dat ik me er bewust van was dat ik een bonk kracht tussen m'n benen had en juist stukken voorzichtiger reed. In het begin is die zelfs een paar keer afgeslagen omdat ik bang was te veel gas te geven bij het optrekken.
Tuurlijk trek je af en toe wel door naar boven de 200, maar dat zou ik op een andere motor ook gewoon doen. Ik snap ook niet waarom er overal op internet staat dat een R1 echt geen motor voor beginners is.
Een R1 (al kun je het moeilijk over DE R1 hebben want dat ding is al sinds 1998 bezig met een evolutie) doet waarschijnlijk 280, maximaal 290 op de GPS.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:34 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Omdat je met snel rijden een dodelijk ongeluk kan maken.
Nou als ik zo nadenk he:
Een R6 heeft bijv topsnelheid van 260
Een R1 bijv 320.
Overleef je het in beide gevallen?
O, maar dat is nog vrij lang wachten vind ik.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:08 schreef Afhaalchinees het volgende:
vanaf je 22e als je al een A1 of A2 hebt heb ik begrepen
Volgens mij is het al door de kamer.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:27 schreef Tankiej het volgende:
Dat kan wel, vanaf je 24e meteen op een zware motor lessen. Je kan ook op je 22e op een zware motor, als je categorie A2 (tot 35kw) twee jaar in je bezit hebt.
Daarnaast wordt er op de site van de overheid niet beschreven dat je voor elke stap opnieuw examen moet doen, alleen dat het drie categorieën worden in plaats van twee. Voor zover ik weet zijn dat alleen geruchten, maar het zou me niks verbazen als dat straks wel moet..
De nieuwe regels worden 19 januari 2013 van kracht volgens rijksoverheid.nl, echter moeten de Tweede en Eerste kamer dit voorstel nog wel goedkeuren. Maar dat gebeurd vast wel
bron
Het gaat erom of je zo'n R1 kunt beheersen.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:16 schreef Gokhan03 het volgende:
Ja maar hoever wil je gaan? Als 16 jarige mag je ook een tractor rijden en daar wil je echt niet onder liggen. Het is gewoon ieders eigen verantwoordelijkheid lijkt mij.
Toen ik net mijn B rijbewijs had werd ik ook helemaal ondergezeikt dat ik een veel te snelle auto als beginner had. Heb mn rijbewijs al 5 jaar en al 5 jaar bmw's gehad met allemaal 2.5 liter blok en natuurlijk achterwielaandrijving en (even afkloppen) geen ongelukken gehad.
Ben tevens ook aan het kijken naar mn eerste motor. Overal wordt de R1 en dergelijke 600cc+ afgeraden. Ik vroeg het aan mn rijinstructeur wat wijsheid zou zijn. Hij zei: het ligt allemaal aan je verstand en je rechterhand. Het is niet anders rijden maar als je je niet in kan houden dan gaat het zelfs fout met een 600cc. Hij zei als jij zoiets hebt vanne ik wil die 1000cc, dan moet je die gewoon halen. Als het je nix lijkt dan verkoop je het en haal je een andere.
Mn instructeur zegt, met de motor ga je toch af en toe 180, dat moet je gewoon niet onkennen. Of je dat met een 600 doet of een 1000 maakt geen ene reet uit.
Tevens heb je tegenwoordig 600cc motoren die net zo veel pk's hebben als een 1000cc uit 1999. Een vriend zei toen nog, wat maken die cc's dan nog uit?
Ik las op MF dat een R1 dik zwaarder zou zijn en dat dit heel veel zou uitmaken tov een R6. Ik zocht naar de specificaties en het scheelt maar 6kg
Tevens nofi, maar ik heb dit uitgezocht of er echt een reden achter zit. Dat iemand hard zal rijden en gevaarlijker zou zijn heeft weinig met het aantal vermogen onder zn kont te maken denk ik.
Ik denk dat dit kwam door de nieuwe bandjes, die zijn nogal glad.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:48 schreef Dekatria het volgende:
Eens. Wat eerdere ervaring met een kleiner blok is een must... het internet krioelt van filmpjes met peeps die teveel hooi op hun vork hebben genomen.
Nieuwe bandjes kunnen glad zijn maar niet ZO gladquote:Op maandag 23 januari 2012 18:52 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik denk dat dit kwam door de nieuwe bandjes, die zijn nogal glad.
[maar ik snap je punt).![]()
Vraag dat maar eens na, ik weet wel beter.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:23 schreef Gokhan03 het volgende:
Nieuwe bandjes kunnen glad zijn maar niet ZO gladZit gewoon van dat glimspul. Mooie is als het ook nog eens siliconen zijn
Hoe wil je uberhaupt ooit je eerste bocht maken dan?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:55 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Vraag dat maar eens na, ik weet wel beter.
Ik snap niet dat de dealer er geen sopje / sjieke ontvetter op los laat.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 13:55 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Vraag dat maar eens na, ik weet wel beter.
Op MF las ik dat je bij nieuwe banden het vet/vocht wat erin zit rustig eruit moet rijden en zeker niet met middelen moet verwijderen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:00 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik snap niet dat de dealer er geen sopje / sjieke ontvetter op los laat.
Iedere keer als ik een nieuwe band laat monteren dan krijg ik die waarschuwing dat ik voorzichtig moet zijn. Wellicht is de dealer bang voor het verliezen van de extra inkomsten na een schuiver + duidelijke waarschuwing.
Even schuurpapiertje eroverheen voordat je erop stapt om het glansvet te verwijderen does the job, toch?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:02 schreef Gokhan03 het volgende:
Op MF las ik dat je bij nieuwe banden het vet/vocht wat erin zit rustig eruit moet rijden en zeker niet met middelen moet verwijderen.
In het filmpje lijkt het alsof hij op ijs rijdt
Ik ben niet de expert, maar als ik de verhalen op MF lees in het bandentopicquote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:05 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Even schuurpapiertje eroverheen voordat je erop stapt om het glansvet te verwijderen does the job, toch?
quote:ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
Leuk dingquote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:18 schreef Beastie_boys het volgende:
Vaders gaat een nieuwe motor kopen die ik lekker mag inrijdenover 2 weken is die er
[ afbeelding ]
Dit model wordt het.
invoegen is genieten met een motor, een van de weinige momenten dat je lekker aan het gas mag draaien tijdens het lessenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:56 schreef Joooo-pi het volgende:
Vanmiddag weer gelest. Nadruk lag op invoegen. Prima les
Heel voorzichtig in het begin.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 14:00 schreef Gokhan03 het volgende:
Hoe wil je uberhaupt ooit je eerste bocht maken dan?
quote:Btw ik heb de Thundercat 600 op het oog zoals hierboven ergens werd aangeraden.
Koopt hij die nieuwe 2012 met die gouden wielen?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:18 schreef Beastie_boys het volgende:
Vaders gaat een nieuwe motor kopen die ik lekker mag inrijdenover 2 weken is die er
[ afbeelding ]
Dit model wordt het.
Goh, nog niet eens een winterstop?quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:51 schreef Salatrel het volgende:
de motorzaak hier heeft een "voorjaars" actie met 45% korting op bridgestone en continental banden die voor 1 feb besteld worden en daar gemonteerd worden. nou wilde ik vanmorgen ff langs om 10 uur ff langsrijden om te kijken of het te regelen is dat ik het laat monteren zodra ik mijn rijbewijs heb omdat de motor nu dus geschorst en niet verzekerd is
gaan ze op dinsdag/woensdag/donderdag pas om 12 uur open omdat het winter is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |