Dekatria | dinsdag 6 december 2011 @ 17:21 |
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen. Newbierit 2012! Meld je in onderstaand topic aan voor de Fok!meet der motornieuwelingen! [uitgesteld] Motorrijders newbierit #2 De lessers -Trinity- Eerste les: 16-09-2011 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: RMTC, Nieuw Vennep Lesmotor: Suzuki Gladius (SFV650) Boomstronk Eerste les: 04-10-2010 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: n/a Lesmotor: n/a Gokhan03 Eerste les: 24-12-2011 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Rijschool HUS, Haarlem Lesmotor: Honda CBF500 Joooo-pi Eerste les: ??-10-2011 Theorie: 03-01-2012 AVB: 08-12-2011 AVD: n/a Rijschool: n/a Lesmotor: Honda CBF500 knack Eerste les: 22-04-2011 Theorie: 29-04-2011 AVB: 03-05-2011 AVD: 17-08-2011 Rijschool: Martin Don Den Haag Lesmotor: Suzuki MaximumRush Eerste les: 24-09-2011, Theorie: 23-09-2011, AVB: 29-09-2011, AVD: nnb, Rijschool: Rules, Dordrecht, Lesmotor: Honda CB500 Skv Eerste les: 29-10-2011 Theorie: 22-09-2011 AVB: 20-12-2011 AVD: n/a Rijschool: n/a Lesmotor: Kawasaki ER-5 500cc t0sti Eerste les: 28-07-2011 Theorie: 27-07-2011 AVB: 24-10-2011 AVD: n/a Rijschool: rijschool Peek, fijnaart, Lesmotor: Honda CBF 500 ABS(25 kw) Thrilled Eerste les 25-06-2011 Theorie: 08-07-2011 AVB: 12-07-2011 AVD: 31-08-2011 Rijschool: Ten Have, Middelburg Lesmotor: Honda CBF600N weerstandje Eerste les: 08-11-2011 Theorie: n/a AVB: 16-12-2011 AVD: n/a Rijschool: n/a Lesmotor: Honda CBF500 WhiteJoker Eerste les: 13-04-2011 Theorie: 16-05-2011 AVB: 04-10-2011 AVD: 13-12-2011 Rijschool: Rijschool Dick Joosten, Arnhem Lesmotor: Kawasaki ER-6N (35KW) Bijzondere verrichtingen op Youtube: Handige sites: Motor-Forum Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf) Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode. http://www.luiemotorfiets.nl/ Geslaagden 2009 Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009 Geslaagden 2010 El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010 Geslaagden 2011 daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011 Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen. [ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 03-01-2012 13:39:42 ] | |
Mirgeam | woensdag 7 december 2011 @ 05:38 |
Gisteren gelest in de regen, de kerel achter me was behoorlijk verzopen, haha. Zelf alleen een beetje nattigheid bij de polsen, viel me reuze mee. | |
Salatrel | woensdag 7 december 2011 @ 07:16 |
had die kerel achter je geen fatsoenlijke kleding aan dan? | |
WhiteJoker | woensdag 7 december 2011 @ 08:24 |
Gisteren ook weer gelest. Ik kan eindelijk zeggen dat ik met vertrouwen door het verkeer rijdt. Da's natuurlijk ook wel belangrijk. Op naar m'n examen volgende week! | |
Skv | woensdag 7 december 2011 @ 13:25 |
Ik heb een witte pinlock met zonnevizier. Kreeg er zelfs nog een extra zonnevizier bij (kost normaal 20 Euro), die geel is en contrastverhogend werkt. Het standaardvizier is donker en werkt tegen de zon. Heb verder nog zo'n helmmutsje er bij genomen, ben benieuwd wat er fijner is (met of zonder muts). Mijn helm was overigens 250 Euro. Uiteraard nog wel wat korting weten te bedingen. | |
lipjes | woensdag 7 december 2011 @ 13:27 |
ik mag trouwens bij de lessers weg he, heb mijn rijbewijs zwaar al even | |
Skv | woensdag 7 december 2011 @ 14:55 |
-Skv- Eerste les: 29-10-2011 Theorie: 22-09-2011 AVB: 20-12-2011 AVD: nnb Lesmotor: Kawasaki ER-5 500cc mag ik in de OP? | |
Hoogheid | woensdag 7 december 2011 @ 17:50 |
Heb zelf een systeemhelm van HJC, mat zwart met zonnevizier. Zelfs met dit weer rijdt ik met de helm opengeklapt, vind ik echt heerlijk. Alleen op de snelweg gooi ik hem dicht, maar in de zomer rijdt ik alleen maar open. Voelt echt heerlijk en ziet er ook wel stoer uit, met zonneviziertje erbij haha. | |
Dekatria | woensdag 7 december 2011 @ 17:56 |
Doet dan een TR met examendatum | |
Joooo-pi | woensdag 7 december 2011 @ 17:58 |
Geen last van vliegen e.d.? Ik moet morgen voor m'n avb. Ben benieuwd wat het weer gaat doen | |
Dekatria | woensdag 7 december 2011 @ 18:35 |
Succes!! Komt vast goed | |
Skv | woensdag 7 december 2011 @ 18:43 |
| |
Skv | woensdag 7 december 2011 @ 18:44 |
Mag je rijden met de klep open? Op de gebruiksaanwijzing staat van niet. En wat voor klep heb je? Donkere of gele? Ikzelf heb een donker en een geel zonnevizier. Heb alleen geen idee wanneer je welke moet gebruiken.. [ Bericht 6% gewijzigd door Skv op 07-12-2011 18:50:38 ] | |
Hoogheid | woensdag 7 december 2011 @ 19:01 |
Het gele vizier is voor de avond/schemer. Je mag met de klep open rijden natuurlijk, kijk maar naar oom agent op de motor Nauwelijks. Alleen een keer op weg naar de lekdijk door een zwerm muggen gereden, dat was wel even vervelend. Heb ook 1 keer toen ik +/- 160 ging een vlieg/wesp/bij tegen m'n wang gehad, die voelde ik wel! Daarboven komt de klep vanzelf naar beneden door de wind Als je op je bek gaat is het natuurlijk wel veel gevaarlijker. Je kan lekker over je kin schuren, of het opengeklapte gedeelte kan mooi ergens aan blijven hangen of je nek dubbelklappen als je valt. Zelfs als je met je helm dicht rijdt kan hij tijdens een val open springen. Een integraalhelm is altijd veiliger. Maar ach, niet aan denken en genieten van de heerlijke wind [ Bericht 11% gewijzigd door Hoogheid op 07-12-2011 19:12:42 ] | |
Skv | woensdag 7 december 2011 @ 20:42 |
Avond/schemer, ook nacht? | |
Mirgeam | woensdag 7 december 2011 @ 22:46 |
Leenkleding van de school, blijkbaar niet echt waterdicht | |
Anne | donderdag 8 december 2011 @ 11:24 |
TR werkt beter . Maar bij deze . Ik heb even de OP opgeschoond ook. Mensen met data van voor augustus heb ik eruit gegooid, want die posten hier blijkbaar niet meer mee en hebben geen update meer doorgegeven. Mocht je onterecht uit de OP zijn, plaats dan even een TR . | |
Joooo-pi | donderdag 8 december 2011 @ 15:27 |
Ik heb vandaag mijn AVB gehaald Nu starten met avd-lessen en theorie. | |
mstx | donderdag 8 december 2011 @ 15:28 |
Gefeliciteerd Nog foutjes gemaakt? | |
Joooo-pi | donderdag 8 december 2011 @ 15:29 |
Alle 7 oefeningen goed. Maar een oefening in de herkansing. Het ging als volgt: 1. Uitwijkmanoeuvre 2. Langzame slalom 3. Stopproef 4. Noodstop 5. Acht 6. Lopen met de motor 7. Vertraginsoefening - eerste keer fout (iets te ongecontroleerd) en de tweede keer goed. | |
BertV | donderdag 8 december 2011 @ 15:31 |
Met dit weer zijn er geen vliegen. Je hebt op een rare manier geluk met slecht weer. Ze zullen er altijd rekening mee houden en je krijgt credits als je je goed houdt. | |
Joooo-pi | donderdag 8 december 2011 @ 15:34 |
Het was rond het middaguur: droog en de wind viel mee. Verder ging het gewoon degelijk goed, dus ik had de credits gelukkig niet nodig | |
Hoogheid | donderdag 8 december 2011 @ 18:27 |
Ook wel, maar dan vind ik het zicht wel veel minder dan gewoon zonder vizier omlaag. 's Nachts rijdt ik nooit met het zonnevizier omlaag, de gele ook niet. | |
JoostPayne | donderdag 8 december 2011 @ 21:47 |
ik reed zelf tijden het lessen ook altijd met het visier open nu nog steeds alleen als ik wat harder ga wil ik hem nog wel een dicht doen. Slechte ervaring met een dikke stortvlieg en mijn wang | |
Dekatria | donderdag 8 december 2011 @ 22:48 |
Gefeliciteerd!! | |
Salatrel | vrijdag 9 december 2011 @ 10:38 |
vanmorgen eigen verklaring opgehaald bij de gemeente 22,50 en dan zijn ze nog te gierig om een antwoordnummer op de retourenvelop te zetten. 1 vraag met ja beantwoord namelijk ooglaserbehandeling dus ik mag langs een arts gelukkig heb ik volgende week al afspraak staan voor jaarcontrole na behandeling dus 2 vliegen in 1 klap want die vent mag dus ook een krabbel zetten heb ik telefonisch even nagevraagd | |
Tankiej | vrijdag 9 december 2011 @ 14:51 |
Opgehaald bij de gemeente? Ik heb nooit zoiets bij de gemeente opgehaald, m'n instructeur stelde me wat vragen en dat was alles Kan me ook niet herinneren dat ik er ooit voor betaald heb.. Staat op de website dat het niet bij het pakket inzit | |
ArnosL | vrijdag 9 december 2011 @ 14:56 |
Dat is toch gewoon een lijstje waar je overal uit ja/nee moet kiezen? Die kreeg ik gewoon van m'n instructeur. Niet slim trouwens om ja in te vullen, dan krijg je geheid dat soort dingen. Wat niet weet, wat niet deert. Als er overal nee is ingevuld, zullen ze er verder ook niet naar vragen, dus dan kun je gewoon examen doen. | |
Anne | vrijdag 9 december 2011 @ 17:47 |
Bij mij zat het gewoon bij het pakket . | |
lipjes | vrijdag 9 december 2011 @ 19:00 |
Mijn slagingsdatum was trouwens 15Nov, zal ook ff een TR doen | |
Anne | vrijdag 9 december 2011 @ 20:05 |
. | |
Salatrel | zaterdag 10 december 2011 @ 10:54 |
tis alleen hardstikke strafbaar en dat kan ik gezien mijn werk niet hebben en dat formuliertje heb je linksom of rechtsom gewoon voor moeten betalen. die prijs bepaald de gemeente namelijk niet. | |
Tankiej | zaterdag 10 december 2011 @ 13:39 |
Ik heb alleen nooit met de gemeente te maken gehad bij dat papiertje.. Op weg naar het examen voor mn B rijbewijs vroeg m'n instructeur nog die vragen, hij had zo'n A4 gelamineerd en vulde het in met whiteboard marker. Veegde het daarna weer weg voor de volgende kandidaat.. M'n instructeur voor AVD examen stelde de vragen bij het aanvragen van het examen en printte het daarna uit vanaf zijn computer. Dus ik vind het vreemd dat je daarvoor naar de gemeente moest, maar het zal wel kloppen? | |
Salatrel | zaterdag 10 december 2011 @ 17:19 |
examen word niet eens vrijgegeven in het systeem voordat cbr die verklaring van je heeft ontvangen. je kan dat ding via je rijschool krijgen, via de gemeente of via CBR zelf. maar kosten zijn hetzelfde | |
Tankiej | zaterdag 10 december 2011 @ 21:01 |
Hm oke, nog nooit gehoord! Maar het klinkt me niet raar in de oren met al die regeltjes hier | |
t0sti | maandag 12 december 2011 @ 08:58 |
vanmiddag weer een les mijn rijschool gaat kijken voor een examen in de week voor kerst, dus ik ben de enigste persoon in nederland die niet op een witte kerst hoopt alleen de bochtjes blijven lastig, elke bocht zit mijn instructeur weer te zeuren dat ze strakker moeten en van rijstrook wisselen blijft ook een ramp, moet je 2 keer in je spiegels kijken en dan mag je pas opschuiven, dat kost gewoon veel te veel tijd noujaa ik ga gewoon mijn best maar doen en hopen dat ik in 2011 nog even op mijn GSX 600F mag rijden | |
Joooo-pi | maandag 12 december 2011 @ 09:09 |
Als je op zo'n raceding begint, lijken me die tips over het strakker sturen niet onbelangrijk Ik mag op 20 dec. de weg op voor m'n eerste les. Dan kijken hoeveel lessen er ingepland moeten worden | |
Tankiej | maandag 12 december 2011 @ 11:21 |
Binnenbocht nemen waar het kan GSX600F is geen raceding, dat is een sport/tour motor. Jij bedoelt de GSX-R? | |
Joooo-pi | maandag 12 december 2011 @ 12:11 |
Ziet er behoorlijk sportief uit | |
Tankiej | maandag 12 december 2011 @ 12:18 |
Maar het is een sport/tour motor De houding is meer rechtop op deze motor itt de GSX-R motoren | |
mynameisbob | maandag 12 december 2011 @ 23:37 |
Ik heb m'n examen 5 januari; na 10 lessen op de weg - ben er zelf van overtuigd dat 't wel moet lukken mits het weer een beetje meezit, heb vorige week namelijk gewoon 2 uur weggegooid , het waaide als een gek en het zag zwart van de regen. Hoeveel lessen hebben jullie gehad/gaan jullie hebben? | |
t0sti | dinsdag 13 december 2011 @ 00:37 |
het is inderdaad een tourmotor die er sportief uitziet examen is 9 januari geworden dat was de eerste datum die beschikbaar was.. nouja hopen dat de horrorwinter dan nog niet is begonnen dan | |
Joooo-pi | dinsdag 13 december 2011 @ 08:49 |
Ik hoor na mijn les op 20 december hoeveel we gaan inplannen. Een "intest" noemen ze dat. | |
Salatrel | dinsdag 13 december 2011 @ 09:54 |
lekker lesweer vandaag | |
Skv | dinsdag 13 december 2011 @ 12:03 |
Als ik voor mijn AVR op ga heb ik 7 lessen gehad. Weet nog niet of dat genoeg is. | |
Anne | dinsdag 13 december 2011 @ 12:08 |
AVR? Wasda ? | |
Salatrel | dinsdag 13 december 2011 @ 14:59 |
achtelijk veel regen | |
Salatrel | dinsdag 13 december 2011 @ 15:01 |
al met al 1,5 uur lekker dijkjes gereden afgewisseld met 2 stukjes snelweg en een stukje door rotterdam zuid... in droog weer wel te verstaan nu is het weer dicht aan het trekken. | |
Skv | dinsdag 13 december 2011 @ 15:34 |
Hoe heet dat ook weer dan. Parkeerplaatsrijden. | |
Salatrel | dinsdag 13 december 2011 @ 15:36 |
AVB | |
Skv | dinsdag 13 december 2011 @ 15:37 |
Ohja. | |
Dekatria | dinsdag 13 december 2011 @ 17:02 |
Achterlijk Veel Blaren en AVD Achterlijk Veel Drama | |
Salatrel | woensdag 14 december 2011 @ 10:38 |
blaren? | |
Beastie_boys | woensdag 14 december 2011 @ 16:42 |
Hij dacht waarschijnlijk dat de uitlaat zijn voetsteun was | |
Joooo-pi | woensdag 14 december 2011 @ 17:12 |
Met blote voeten op de motor | |
Dekatria | woensdag 14 december 2011 @ 18:43 |
Van het oefenen | |
Salatrel | woensdag 14 december 2011 @ 21:09 |
geen last van gehad | |
Mirgeam | donderdag 15 december 2011 @ 15:19 |
Geslaagd voor AVD Ging lekker, wel afzien op de snelweg met tegenwind | |
Tankiej | donderdag 15 december 2011 @ 15:21 |
Gefeliciteerd | |
Beastie_boys | donderdag 15 december 2011 @ 16:27 |
Gefeliciteerd | |
ibaneX | donderdag 15 december 2011 @ 17:09 |
| |
Joooo-pi | donderdag 15 december 2011 @ 17:17 |
Gefeliciteerd! | |
Salatrel | donderdag 15 december 2011 @ 18:56 |
feli | |
Dekatria | donderdag 15 december 2011 @ 18:58 |
Gefeliciteerd!! | |
Skv | vrijdag 16 december 2011 @ 11:26 |
Sneeuw. Morgen rijles.. Hoop dat die rommel dan weg is. | |
Hoogheid | vrijdag 16 december 2011 @ 11:46 |
Ach het is toch maar een les-fiets, die kan wel wat pekel hebben | |
staticdata | vrijdag 16 december 2011 @ 13:16 |
Vandaag Theorie gehaald begin 2012 starten met de rest | |
Joooo-pi | vrijdag 16 december 2011 @ 14:54 |
Gefeliciteerd! Ik mag dinsdag voor het eerst op de weg lessen, maar het duurt nog zo lang | |
Salatrel | vrijdag 16 december 2011 @ 15:39 |
hier alleen regen en ik mag over een half uur hoeveel fout? | |
weerstandje | vrijdag 16 december 2011 @ 18:04 |
Hoezee vandaag geslaagd voor avb ondanks het kutweer 1 Langzame slalom, laatste pion kwam ik niet goed uit en sloeg hem over 2e keer ging het goed 2 Achtje, ging goed 3 Parkeervak induwen = eitje 4 Noodstop, ging ook goed gewoon opbouwend hard knijpen 5 Precisie stop, zie 4 6 Snelle slalom ging eerst te hard en kwam niet goed uit, 2e keer ging goed 7 Uitwijken, nam de pion van het begin poortje mee = te snel begonnen met sturen, 2e keer goed Oja mag ik ook in de OP Eerste les: 8-11-2011 Theorie: Moet ik nog aanvragen AVB: Ja!! AVD: Nog niet Lesmotor: Honda cbf 500 | |
Salatrel | vrijdag 16 december 2011 @ 18:07 |
noodstop opbouwend hard knijpen? gewoon in 1 keer dicht ABS doet de rest net terug van lessen lekker in het donker en stromende regen (lekker nat pak maar zelf droog) en jawel... een lekke achterband alhoewel ff opgepompt met de compressor die achterin lag en hij heeft in ieder geval de 1,5 uur volgemaakt... maar voelt niet relaxed de rest van de les | |
Dekatria | vrijdag 16 december 2011 @ 18:24 |
Dat is wel de manier zoals het officieel hoort. Als je namelijk op een ABS-loze motor dat 'in-1-keer-hard-inknijpen'-trucje flikt, mag je asfalt gaan happen | |
Salatrel | vrijdag 16 december 2011 @ 18:34 |
nou bij mijn avb examen deed ik het en ABS greep niet eens in | |
Anne | vrijdag 16 december 2011 @ 19:08 |
Tuurlijk! En gefeliciteerd ! | |
Dekatria | vrijdag 16 december 2011 @ 19:10 |
Gefeliciteerd!! | |
staticdata | vrijdag 16 december 2011 @ 19:15 |
3 | |
Anne | vrijdag 16 december 2011 @ 19:20 |
*ervaring* En dan kun je krijgen wat ik had: Het ziet er misschien klein uit, maar er zit nu mooi een lelijk litteken ter grootte van een groot 2 euromuntstuk . Absoluut niet in 1x dichtknijpen dus . | |
weerstandje | vrijdag 16 december 2011 @ 19:52 |
Hoe ben je gevallen dan ? dat je maar een rond plekje hebt | |
Joooo-pi | vrijdag 16 december 2011 @ 19:52 |
men zegt dat iedere motorrijder gaat vallen... Ik kijk er niet naar uit [ Bericht 0% gewijzigd door Joooo-pi op 16-12-2011 20:24:36 ] | |
weerstandje | vrijdag 16 december 2011 @ 19:53 |
Ben al een paar keer met de brommer gevallen, hopelijk telt dat | |
Sounddragon | vrijdag 16 december 2011 @ 20:35 |
Zelfde idee; heb je mazzel, sta je op en raap je de motor op. Heb je pech, dan gaat het pijn doen en geld kosten. Vallen kost wel wat meer qua schade met de motor, denk ook aan kleding, helm e.d. en omdat een motor zwaarder is, en de snelheden soms ook wat hoger, is de schade aan de motor zelf ook meestal wat duurderder | |
Anne | vrijdag 16 december 2011 @ 23:59 |
Daar zit een stuk bot waardoor het daar een beetje uitsteekt. En op dat stuk zat op het moment van vallen even geen pak en dus ben ik met dat plekje over de grond geschoven. . | |
ArnosL | zaterdag 17 december 2011 @ 00:27 |
Ik heb m'n motor al wel een keer om laten pleuren, telt dat ook? Best een beschamend moment trouwens, voor een vol terras. | |
Joooo-pi | zaterdag 17 december 2011 @ 09:12 |
Ik heb dat een paar keer gezien bij de avb-lessen. Met name bij de langzame slalom. | |
Skv | zaterdag 17 december 2011 @ 14:11 |
Langzame slalom blijf ik de lastigste oefening vinden. Ging net weer niet zo heel super (ik rij hem gelukkig nu wel helemaal uit). Hoe streng controleren ze dat bij het CBR? Als je 'm uitrijdt maar hij gaat niet helemaal soepel, is het dan goed? Zojuist ook voor het eerst uitwijkmanoevres gedaan (die gaan prima) en achteruit inparkeren (gaat redelijk, zo'n motor is nog best zwaar!). | |
Hoogheid | zaterdag 17 december 2011 @ 14:14 |
Kwam laatst een ouwe baas aanrijden bij een motorzaak op z'n dikke 1200 RT, stopt, vergeet zijn voet uit te steken ( ) en flikkert zo met motor en al op zijn zij.. Oeps | |
Joooo-pi | zaterdag 17 december 2011 @ 19:43 |
Je moet laten zien dat controle hebt over de motor icm gas, koppelen en remmen. | |
ArnosL | zaterdag 17 december 2011 @ 23:45 |
Dat was tijdens een tourritje. De stenen lagen niet echt vlak, dus ik wilde hem op de bok zetten, maar toen ging ie de andere kant op. | |
jochem8 | zondag 18 december 2011 @ 00:04 |
Ik heb met verwarmde kleding gelest destijds. Hebben jullie dat ook? | |
Sjef_Arie | zondag 18 december 2011 @ 00:08 |
Ik heb dat in ieder geval niet. Heb afgelopen vrijdagochtend gelest met natte sneeuw en hagel. Dat viel me erg tegen zeg. Extreem koude handen en voeten na 2 uur rijden. Verwarmde handschoenen zou erg fijn zijn. | |
Sounddragon | zondag 18 december 2011 @ 00:32 |
2 uur is eigenlijk ook veel te lang als het vriest Het vriest dan wel niet qua temperatuur, maar wel als je de chillfactor erbij optelt, en dat gaat best rap Rijd je met rijschoolspul of met je eigen pak en handschoenen? | |
ibaneX | zondag 18 december 2011 @ 03:02 |
Met m'n zomerhandschoenen had ik na 10 minuten al kapot koude handen. Winterhandschoenen gekocht, toen begon het pas na 1,5 a 2 uur koud te worden. Wereld van verschil, merk je wel of je goed spul hebt of niet. Een keer heb ik in de dichte mist gereden, 's ochtends vroeg in het donker, drama. Helm onder de mist, hele stukken met het visier open gereden, maar dat is ook niet alles. Toen ik aan kwam op het werk was ik net een ijsblokje. Op m'n winterhandschoenen zit op de wijsvinger een stuk zemen leer. Dat is ideaal om je visier te klaren. Maar de motor staat nu in de garage, het moet wel leuk blijven natuurlijk. Van de zomer de voering uit het pak trekken en de zomerhandschoenen aan en dan ben ik er klaar voor, met m'n kleding ben ik wel blij. De temperatuur is altijd wel goed. | |
Joooo-pi | zondag 18 december 2011 @ 12:19 |
Hoe herken ik de winterhandschoenen? Volgens mij heb ik zelf een zomerpaar (gratis gekregen bij de lessen). Dan kan ik beter een paar pakken bij de leenspullen, aankomende dinsdag. Maar ik weet niet wat voor soort dat zijn... | |
Salatrel | zondag 18 december 2011 @ 12:44 |
ze hebben een binnenvoering? | |
Joooo-pi | zondag 18 december 2011 @ 13:15 |
Je bedoelt een dikkere? Want dat hebben ze allemaal wel, toch? | |
ArnosL | zondag 18 december 2011 @ 13:23 |
Zomerhandschoenen zijn vaak erg dun, winterhandschoenen vaak vrij dik. Als je het niet weet kun je het altijd nog vragen aan je instructeur. | |
Dekatria | zondag 18 december 2011 @ 13:42 |
Ik heb ook gelest toen het vroor, winterhandschoenen en pak met wintervoering werkt prima lekker warm. | |
Mirgeam | zondag 18 december 2011 @ 16:52 |
M'n pa heeft zomerhandschoenen zonder binnenvoering, lekker in de hitte | |
Skv | zondag 18 december 2011 @ 17:25 |
Zegt de CBR-instructeur voor de verschillende oefeningen van AVB ook hoe deze moet? Ik heb nog maar zes lessen gehad als ik dinsdag op moet, en weet nog niet echt met welke snelheid etc de verschillende oefeningen moeten. | |
Anne | zondag 18 december 2011 @ 17:26 |
Nope. Succes . Ik denk dat als je vraagt met welke snelheid hij ook alweer moet, dat ie wel antwoord geeft heur. | |
Tankiej | zondag 18 december 2011 @ 21:14 |
Hangt af van de examinator (dat bedoel je denk ik? ). Zoals Anne hierboven zegt was dat bij haar vast niet zo, maar de examinator die ik had nam eerst alle oefeningen even met me door voordat ik met het examen moest beginnen. Vond ik wel wat raar, als je daar op examen komt hoor je ze allemaal wel te kennen.. Maar als je er om vraagt dan wil hij/zij het vast wel even vertellen! | |
Joooo-pi | zondag 18 december 2011 @ 21:33 |
Bij mij zei hij in een gesprekje vooraf dat ie geen les ging geven en alleen kort zou zeggen op welk punt een oefening eventueel afgekeurd zou zijn. Het gaat trouwens ook heel snel. Ik kwam aanrijden vanuit de uitwijkmanoevre en toen wees de examinator dat ik de langzame slalom moest doen. Zonder een woord te wisselen dus... Kijk anders ff op de cbr site: www.cbr.nl/brochure/rijvaard906.pdf | |
Beastie_boys | zondag 18 december 2011 @ 21:35 |
Bij mij zei die niet veel, alleen welke oefening ik moest doen en waar ik deze moest starten. voor het examen nog een keer de oefeningen doornemen en dan moet je het ook wel weten Succes i.i.g. [ Bericht 0% gewijzigd door Beastie_boys op 18-12-2011 21:55:36 ] | |
ibaneX | maandag 19 december 2011 @ 01:19 |
• Lopen met de motor cq. parkeren. Lopend. • Langzame slalom. Stapvoets. • Wegrijden uit parkeervak. Wegrijden staat geen snelheid voor. • Achtje en halve draai. Met gelijkmatige snelheid. • Stapvoets rijden. Stapvoets. • Uitwijk oefening. Je komt met 50 km/h door de poort. • Snelle slalom. Minimaal 30km/h met trekkende motor, het liefst iets versnellend. • Vertragingsoefn. Optrekken naar 50. Je rijd in z'n 3e versnelling. Bij het poortje opbouwend doorremmen naar 30 en schakel naar de 2e versnelling. dan neem je de slalom. • Stopproef, precisiestop en noodstop. Allen minimaal 50km/h, mij is altijd verteld; "je moet 55km/h op de teler rijden". | |
Skv | maandag 19 december 2011 @ 01:36 |
Thanks! Ik rij altijd 50, zal er op letten iets harder te gaan! | |
Snuitebolletje | maandag 19 december 2011 @ 08:24 |
Oe oe oe een TVP hier!! Heb mn theorie boek voor mijn verjaardag gehad omdat ik toch eens wil gaan beginnen met het opgevoerde brommer rijbewijs. Heb niets terug gelezen, maareehmmm weet iemand een goede rijschool in Utrecht voor op de brommer? | |
Joooo-pi | maandag 19 december 2011 @ 08:34 |
Ik heb em ook net gedaan, dus ik vul aan met mijn tips. Het is nu nog vers Kan niet fout, tenzij je kleiner dan 1.60m bent 1e versnelling, koppeling en achterrem MOET je gebruiken. 1e versnelling, motor iets op toeren (ca. 2000 toeren) + voetrem constant erop houden, want je mag niet echt corrigeren. Dat zou immers geen constante snelheid opleveren . Zelfde techniek als langzame slalom Direct daarna gas helemaal dichtdraaien en motor op z'n kant gooien. Niet remmen. Niet versnellen, zou ik adviseren, anders rijd je aan het einde 40 en dan heb je geen soepele slalom meer. Vóór de slalom moet remmen en schakelen helemaal klaar zijn. Je moet de slalom weer in met een trekkende motor. Tussen 50 en 55 | |
Tankiej | maandag 19 december 2011 @ 11:02 |
Bij de snelle slalom werd mij geadviseerd om juist licht versnellend te gaan. Dus dat je begint met 30 km/h en eindigt tussen de 35km/h en 40km/h. Ik kwam bijna altijd uit op 40km/h en het ging vanaf de 1e keer goed Maar sowieso bij alle oefeningen waar je een bepaalde snelheid moet rijden (stopoefeningen, snelle slalom, uitwijkoefening) zorg gewoon dat je er een beetje boven zit. Als de examinator het idee heeft dat je net iets te langzaam rijdt, dan moet de oefening over. En ze hebben het echt wel door als je net iets langzamer rijdt | |
Gokhan03 | maandag 19 december 2011 @ 13:53 |
Zo ik mag legaal deelnemen aan dit topic(als jullie dat ook toestaan natuurlijk) want afgelopen zaterdag was mijn proefles op de motor en aanstaande zaterdag mn eerste les. Ik ga proberen 2 lessen in de week te doen of 1 les in de week maar dan 2 uur Aan de ts toevoegen kan pas in het nieuwe deel zeker? | |
Anne | maandag 19 december 2011 @ 14:09 |
Nee hoor. Je staat erbij. Overigens betekent TS > Topicstarter . Je bedoelt OP > Openingspost. | |
Joooo-pi | maandag 19 december 2011 @ 15:18 |
Ik heb mijn theorie ook aangevraagd: 17 januari. Voor de op: Eerste les: half oktober AVB behaald op 8 december AVD: nnb lesmotor: Honda CBF500 Morgen m'n eerste AVD-les. | |
Skv | maandag 19 december 2011 @ 15:21 |
Succes met je theorie alvast, ik vond het lastiger dan ik had verwacht. Goed oefenen dus (en veel examens maken)! | |
Gokhan03 | maandag 19 december 2011 @ 16:09 |
Hoevaak lessen de lessers hier en hoeveel uur per les?? | |
MaximumRush | maandag 19 december 2011 @ 16:16 |
Pfff, de motor staat maar in de garage en ik heb zo'n zin om te rijden. Duurt nog even voordat het weer weer goed is. | |
mstx | maandag 19 december 2011 @ 16:25 |
Ik deed 1 of 2x per week, 2 uur per keer. De mijne staat ook al bijna een week stil. | |
MaximumRush | maandag 19 december 2011 @ 16:39 |
Ik had zo'n 2 weken terug voor het laatst gereden, maar merkte dat het met een R1 niet zo slim is om te rijden in de winter. Hele tijd slippen. | |
Joooo-pi | maandag 19 december 2011 @ 16:48 |
Ja, ik was al druk aan het leren. Ik heb het ANWB boekje al doorgelezen en ben bezig in het verjo boekje. Daarnaast allemaal proefexamens gedaan, met wisselende resultaten. Ik ben het wel aan mijn stand verplicht om te slagen eigenlijk, maar ik moet toegeven dat ik het ook wel lastig vind. "Wat is de juiste volgorde van voor laten gaan": A. tram / vrachtauto / motor B. vrachtauto / tram / motor C. motor / tram / vrachtauto Ja hallo, ik moet beide voor laten gaan, wat kan mij het nou schelen of de tram of de vrachtauto eerst mag ??? Of die vragen over ingevorderde rijbewijzen of positieve/negatieve wegverkanting Naja, het komt wel goed. | |
Gokhan03 | maandag 19 december 2011 @ 16:56 |
Je moet de volgorde weten zodat je kan inschatten wanneer jij mag. Vrij logisch lijkt me. | |
Dekatria | maandag 19 december 2011 @ 17:01 |
Positieve wegverkanting is de buitenkant hoger dan de binnenkant, dus positief voor je wegligging (zoals bij af-/opritten bijvoorbeeld). Negatief is de binnenkant hoger dan de buitenkant en heeft dus een negatief effect, zoals bij rotondes. Bij volgorde gaat het veelal om wie komt van rechts en wie niet, wie gaat rechtsaf en wie niet, wie rijdt op een voorrangsweg en wie niet. Sowieso is het zaak om bij de theorie er vooral op te letten dat je de tijd neemt voordat je drukt. Druk pas als de balk gaat lopen - hij registreet niet eerder je antwoord. Neem dus de tijd - als je moet corrigeren ben je te laat. | |
Joooo-pi | maandag 19 december 2011 @ 17:11 |
Niet logisch als je weet dat je toch pas als laatste mag | |
Gokhan03 | maandag 19 december 2011 @ 17:14 |
Ja las jullie de enige voertuigen op aarde zijn wel ja. Wat als er nog meer voertuigen aankomen? | |
Joooo-pi | maandag 19 december 2011 @ 17:56 |
Maar ik leer voor m'n motortheorie en niet die voor vrachtwagen of trambestuurder | |
Skv | maandag 19 december 2011 @ 18:08 |
Ik heb elke week een les van een uur (in totaal voor AVB 6 lessen). AVD nog niet begonnen. | |
Skv | maandag 19 december 2011 @ 18:10 |
Met theorie moet je ook even opletten, er zit een aantal rotvragen bij. Heb je zo'n ritssituatie, vragen ze of het bord 'ritsen' betekent. Maar dat is het dus niet, je moet er wel ritsen, maar het betekent dat er een rijbaan weggaat. en meer van dat soort dingen. Ook krijg je waarschijnlijk een vraag met een meneer met een kind achterop, of die veilig mag rijden. Moet je opletten dat dat kind de voet op de uitlaat heeft ipv op het steuntje.. Anyway, het is wel te doen opzich. Eerste zeven examens (oefenexamens) die ik deed haalde ik niet, de laatste paar gingen steeds beter. Uiteindelijk geslaagd met 3 fouten. Auto had ik overigens met 0 fouten, die is wel een stukje makkelijker. | |
Gokhan03 | maandag 19 december 2011 @ 18:41 |
Jaa die fout maakte ik bij mn 1e keer theorie voor de brommer. Had ik mooi 11 fout De tweede keer had ik 1 fout Met de auto theorie( en examen) was het een piece of cake. Alhoewel ik nog steeds niet weet hoe het zit met de verkeersregelaars. Ik ga maar even die filmpjes van AVB onderdelen goed doornemen | |
Joooo-pi | maandag 19 december 2011 @ 19:21 |
Ik ga nog eens goed leren en oefenen voor 17 januari. Ik heb nog even gekeken wat voor handschoenen ik nu heb en het zijn deze: http://shop.hostettler.de/productdetails.aspx?id=230&itemno=Z6499 Schijnbaar zijn het dus wel winterhandschoenen. Ze lijken mij nogal dun, maar morgen ga ik het ervaren | |
Gokhan03 | dinsdag 20 december 2011 @ 10:34 |
Wat deden jullie toen jullie net je rijbewijs hadden gehaald? Meteen een goede motorpak(¤ 500 >) of een wat goedkopere pak? | |
Tankiej | dinsdag 20 december 2011 @ 13:00 |
Ik heb mijn motorpak in delen gekocht. Motorlaarzen gelijk na de proefles al, omdat ik die niet kon lenen. Na een paar lessen een motorjas en handschoenen gekocht, nadat ik mijn AVB gehaald heb een andere helm (had nog een helm die ik op de scooter gebruikte) en na m'n AVD examen een motorbroek. Wel meer dan 500 euro uitgegeven, maar daar zit je ook zomaar op met motorkleding | |
rene90 | dinsdag 20 december 2011 @ 13:02 |
Gelijk een goed motorpak, ik heb wel gemerkt dat je uiteindelijk toch goede spullen wilt hebben en het anders later toch wel beter (dus vaak duurder) gaat aanschaffen. | |
Gokhan03 | dinsdag 20 december 2011 @ 14:54 |
Het mooie is dat er 23-26 feb motorbeurs in utrecht is. Even kijken of ze daar nog leuke aanbiedingen hebben. | |
Joooo-pi | dinsdag 20 december 2011 @ 14:55 |
Ga ik ook heen! | |
Gokhan03 | dinsdag 20 december 2011 @ 14:58 |
Hehe chill. Ik was daar 2 jaar terug ook naartoe met een maat van me die toen nog zou beginnen met zn motorlessen en nu op zn zx6r uit 2007 rijdt | |
Skv | dinsdag 20 december 2011 @ 16:14 |
AVB gehaald | |
Beastie_boys | dinsdag 20 december 2011 @ 16:20 |
Gefeliciteerd Beetje goed weer gehad? | |
Skv | dinsdag 20 december 2011 @ 16:35 |
Het waaide flink en druppelde wat. Het oefenen op het parkeerterrein er naast ging wel redelijk, het afrijden zelf iets minder. Moest de volgende oefeningen: -Achteruit inparkeren -Precisiestop -Noodstop -Vertragingsoefening -Uitwijkoefening -Langzame slalom -Achtje Bij de noodstop (eerste keer slipte het achterwiel), vertragingsoefening (trok hem met 40 door de slalom aan het einde) en achtje (te ruim genomen) kreeg ik een herkansing. Het viel me op dat de langzame slalom perfect ging, terwijl ik die juist lastig vind normaal. Nu een winterstop en eind maart (of als het weer het eerder toelaat) beginnen met AVD. | |
ArnosL | dinsdag 20 december 2011 @ 16:47 |
Gefeliciteerd! Over dat motorpak: Ik heb eerst winterhandschoenen gekocht, die gebruikte ik ook op m'n scooter en koude handen is ook niet wat. Motorjas had m'n pa nog, die was nog zo goed als nieuw en 2 à 3 jaar oud. M'n pa had een nieuwe gekocht, dus die mocht ik hebben. Helm heb ik op de motorbeurs in Utrecht gehaald met 50% korting. Broek heb ik tegelijk met zomerhandschoenen gekocht, nadat ik m'n rijbewijs had gehaald. Motorlaarzen pas 3 maanden daarna ofzo. M'n broer had ook nog motorlaarzen die ik mocht gebruiken, dus ik zag de nood er nog niet echt van in. Alles heb ik met korting gekocht trouwens, helm en laarzen met 50% korting en broek en beide paar handschoenen met 25% korting. Een motorzaak hier in de buurt heeft regelmatig flinke kortingen, dus daar heb ik m'n pak bij elkaar gekocht. Heeft mij in totaal zo'n ¤300 op de nieuwprijzen gescheeld, dus ik zou daar ook op letten. | |
Skv | dinsdag 20 december 2011 @ 17:23 |
Ik heb mijn helm gekocht, wat van de prijs af gekregen (van 295 voor 175). Handschoenen, laarzen en een jas heb ik van mijn schoonvader gekregen, maar ik wil uiteindelijk wel een perfect zittend pak hebben. De pakken van de Lidl schijnen erg goed te zijn voor de prijs (ongeveer 120 E voor een volledig pak). Deze komen meestal in maart! Nieuwe laarzen koop ik waarschijnlijk op de beurs in Utrecht. | |
Joooo-pi | dinsdag 20 december 2011 @ 20:51 |
Gefeliciteerd Skv! Zelfde programma als ik, iets andere volgorde. Ik ben vandaag voor het eerst de weg opgegaan Het ging helemaal niet zo slecht. Eerst natuurlijk vet wennen. Ook nog meteen midden in de spits, donker, regen... Zicht was wat dat betreft belabberd. Ik mag het examen aanvragen en we gaan zo'n 12 uurtjes inplannen. Eerst alleen snel m'n theorie halen . Ik ga het waarschijnlijk naar voren verschuiven: 3 januari. Morgen beslissen. | |
Skv | dinsdag 20 december 2011 @ 22:07 |
Heb jij je autorijbewijs al? En hoeveel lessen heb je voor AVB gehad? Mijn instructeur zei dat ik 6 lessen nodig had voor AVB (werden er 7) en ook 6 voor AVD.. Of zou dat te weinig zijn? | |
Dekatria | woensdag 21 december 2011 @ 06:44 |
Meteen een goed pak gekocht aan het begin van m'n lessen. Gefeliciteerd!!! | |
Tankiej | woensdag 21 december 2011 @ 07:24 |
20 t/m 22 januari is er de Noordelijke Motorbeurs in Groningen Hoelang zijn de lessen dan bij jou? Ik heb 8 lessen van 1,5 uur gehad voor AVB en 9 lessen van 2 uur voor AVD | |
Joooo-pi | woensdag 21 december 2011 @ 08:45 |
Dat kan ik moeilijk voor je zeggen. Bedoel je 6 x 1 uur? Want dat is bijzonder weinig. Ik heb mijn autorijbewijs overigens al 14 jaar ofzo | |
Skv | woensdag 21 december 2011 @ 11:49 |
Ik 7 lessen van 1 uur voor AVB en 6 van 1 uur voor AVD in de planning.. Vond wel dat alles redelijk snel en strak achter elkaar moest. Maar ik betaal dan ook maar 390 Euro voor alle lessen inclusief theorieles en inclusief AVB en AVD examen. Wel duolessen overigens. | |
Skv | woensdag 21 december 2011 @ 11:50 |
Dan heb je het verkeersinzicht in ieder geval al. Dat scheelt bijzonder veel in het aantal lessen volgens het CBR-mannetje van gisteren. Als je ook nog alle verkeersinzicht er bij moet leren heb je zo twintig lessen extra nodig. | |
Joooo-pi | woensdag 21 december 2011 @ 12:11 |
Poeh, da's echt weinig. Bij mij gaat alles in blokken van 2 of 4 uur | |
Tankiej | woensdag 21 december 2011 @ 16:00 |
Nice, doe je wel goed dan! Opzich had ik ook een les minder kunnen hebben voor AVB maar ik wilde perse pas examen doen na m'n 21e zodat ik niet eerst op 25kw moest Groupon aanbieding of is die rijschool sowieso redelijk goedkoop dan? Ik had ook duolessen, bij AVB vond ik dat wel prettig om te hebben. Dan kon je bij iemand anders kijken hoe het wel moest (of juist niet ). Bij AVD vond ik het vaak niet zo prettig, omdat ik regelmatig samen met iemand les had die minder ver was met lessen en het gas niet open durfde te gooien.. | |
Skv | woensdag 21 december 2011 @ 16:29 |
Gewoon een goedkope rijschool denk ik. En een goede instructeur! Mijn lesgenoot en ik rijden redelijk gelijk op tot nu toe (hij heeft 20 jaar rijervaring; ik 6,5). Met AVB waren we ongeveer even goed (of slecht, ligt er aan hoe je het bekijkt). AVD weet ik nog niet. Kan nu al niet wachten om weer op de motor te mogen overigens. Kan me goed voorstellen dat je even wachtte tot je 21 was. Anders zit je 3 jaar met een klein rijbewijs, dat zou zonde zijn. | |
Tankiej | woensdag 21 december 2011 @ 21:08 |
Is wel een erg goedkope rijschool dan! Bij de meeste rijscholen zit één uur les al op 40 euro, dus met alleen de lessen zou je al ruim over de 390 euro zijn Kan ik me voorstellen, ik kon ook nooit wachten tot de volgende les! 2 jaar met klein rijbewijs he, geen 3 | |
Skv | woensdag 21 december 2011 @ 21:48 |
Moest inderdaad 2 jaar zijn ja. Maar het is 40 euro per uur.. En als je met twee man les hebt deel je dat dus. Bij de 'grote' rijscholen hier zeiden ze dat ik minimaal 30 lessen nodig zou hebben (zonder take-in zelfs). Bij mijn huidige rijschool (particulier) mocht ik een half uur proefrijden en kreeg daarna een pakket aangeraden. Wat betalen jullie in totaal ongeveer? Ik ben straks kwijt: 35 Theorie-examen 390 6 AVB + 6 AVD + AVB examen + AVD examen 19 voor 1 extra AVB les ?? voor extra AVD lessen + extra examen Tot nu toe in totaal 444! | |
Gokhan03 | woensdag 21 december 2011 @ 22:04 |
Hierboven zeg jij dus een pakket van 12 lessen in totaal? Bij mij werd het volgende aangeboden: Pakket met 25 lessen en alle mikmak eromheen(AVB/AVD + theorie) 1425 euro. Dat zou uitkomen op 38 euro per les volgens hem. Een losse les kost 40. Ik heb gekozen voor losse lessen omdat ik dat ook deed met mn autorijlessen. Daar betaalde ik destijds 35 euro per uur(nu is het 40) en was ik voor 18 lessen incl examen en theorie 860 euro in totaal kwijt. Met een pakket zou ik dus 140 euro duurder uit komen omdat ik dan meerdere lessen zou nemen [ Bericht 1% gewijzigd door Gokhan03 op 21-12-2011 22:09:16 ] | |
Skv | woensdag 21 december 2011 @ 22:11 |
Ja, ik betaal 390 voor 12 lessen en de twee examens en theorieles. Theorie-examen betaal ik zelf en alle overige lessen (en eventuele examens) ook (á 19 Euro per persoon per uur les als je met twee man rijdt). | |
-Trinity- | donderdag 22 december 2011 @ 07:15 |
Ik heb ook een pakket van ongeveer die prijs, maar krijg de lessen die ik niet gebruik terugbetaald. Denk overigens niet dat dat bij mij het geval zal zijn, ik heb liever een paar lessen extra. | |
Tankiej | donderdag 22 december 2011 @ 08:49 |
Dan heb je heel veel geluk met je rijschool Ik heb alle tarieven van de rijscholen hier in de buurt vergeleken voordat ik begon met lessen en het is allemaal 40 euro per uur per persoon bij duo lessen. Als je alleen wil lessen wordt het vaak duurder per uur. Ik had met mijn instructeur afgesproken dat ik gewoon zou lessen, examens zou doen etc en dan als alles gehaald was zouden we kijken welk pakket het beste bij mijn aantal lessen paste. Uiteindelijk heeft het me tussen de 1100 en 1200 euro gekost | |
Gokhan03 | donderdag 22 december 2011 @ 12:38 |
Ik hoop ook rond de 1100 klaar te zijn. Dan heb ik meer geld over voor motorkleding en aanschaf van mijn R1 Ik had net even mijn rijinstructeur opgebeld en zei dat ik per week 3 keer/uren kan lessen. HIj zei tegen mij dat het slimmer is om een pakket te nemen. Het probleem is dat ik maar 2 euro per les goedkoper uit ben vergeleken met losse lessen. Dus een pakket vergeleken met losse lessen zou ik om de 20 lessen 1 les gratis krijgen. Het scheelt dus maar 5% waar ik niet echt wow van zeg. Ik dacht na, en heel veel mensen hebben in feite meerdere lessen. Dat iemand 15 lessen heeft gehad voor zn rijbewijs betekent niet dat het altijd lessen zijn geweest van 1 uur per keer. Als ik een pakket zou nemen met 25 lessen/uren dan zou ik in feite 12 keer lessen kunnen nemen van 2 uur. Als ik het zo reken dan klopt het weer wel. Ik ben dan helaas 1425 ongeveer kwijt aan zo n pakket. Mijn rijschool staat bekend om zijn 100% slagingspercentage(dit jaar was het ergens in de 90% ivm tijdelijke plaatsvervangende instructeur). Hij laat je pas afrijden zolang hij zeker weet dat je het gaat halen. Met de auto destijds(andere rijschool) had ik ook soms lessen van 1,5 uur en simpelweg omdat het moest(examen naderde). Ook met de motor geldt dit dus CBR linkje naar mn motorrijschool [ Bericht 17% gewijzigd door Gokhan03 op 22-12-2011 12:59:13 ] | |
Tankiej | donderdag 22 december 2011 @ 15:22 |
Klopt helemaal! Ik had met AVB altijd lessen van 1,5 uur en met AVD lessen van 2 uur. Mijn autorijlessen waren altijd 3 uur en dan 1x per week. Ik werkte toen fulltime dus had niet veel tijd en wilde niet elke zaterdag opofferen. Dus had altijd van 4 tot 7 of van 5 tot 8 les | |
Skv | donderdag 22 december 2011 @ 17:48 |
Houden jullie zo lang je hoofd er bij? Ik ben meestal na een uur les ook wel redelijk gaar van het concentreren.. AVD krijg ik ook in blokken van twee uur. Drie van die blokken en afrijden. En weet iemand of ik nog een certificaat van AVB krijg? Ik heb helemaal niets meegekregen toen ik slaagde! | |
mstx | donderdag 22 december 2011 @ 17:51 |
Gaat allemaal digitaal. | |
Tankiej | donderdag 22 december 2011 @ 17:57 |
Ja hoor, bij motorrijles wel! Hele tijd geconcentreerd en met plezier aan het rijden geweest! Bij autorijles was ik er wel zat van na een tijdje.. En inderdaad, AVB gaat digitaal tegenwoordig | |
Salatrel | vrijdag 23 december 2011 @ 11:41 |
alleen van je theorie krijg je nog een certificaat. dit omdat je dit altijd bij je moet hebben als je nog een B rijbewijs hebt.... de rest gaat zoals al gepost was digitaal | |
Gokhan03 | vrijdag 23 december 2011 @ 12:16 |
Morgen weer les!(nou eerste echte les dan). En dan(na aanstaande week ivm feestdagen etc) 3 keer lessen in de week | |
Skv | vrijdag 23 december 2011 @ 12:19 |
Heb jij les bij een rijschool die tijdens de winter gewoon doorlest? Die van mij stopt er mee zodra het gaat vriezen. Dan schijnt iedereen om te vallen. Hoewel er hier in de buurt ook wel rijscholen zijn die ongeacht het weer toch wel rijden.. Maar drie keer per week is gaaf, veel plezier! | |
Gokhan03 | vrijdag 23 december 2011 @ 12:24 |
Hahah ik reed vroeger ook gewoon op de scooter en niets hield mij daarbij tegen. Zo reed ik ook naar school toe terwijl er ijs lag. Ik vroeg er bij de proefles om of het weer uitmaakt bij lessen. Hij zei zolang het niet vriest en redelijk weer is, dan is er niets aan de hand. Zeg nou zelf, het weer valt toch reuze mee. Op 8 graden lessen. Ja koud krijg je het wel maar dat valt ook wel mee | |
Dekatria | vrijdag 23 december 2011 @ 17:59 |
Mensen die zeuren over lessen in dit weer moeten zich eens vermannen ik heb oefeningen gedaan toen er nog ijs lag en het gewoon vroor, dus dit weer is kinderspel. | |
Anne | vrijdag 23 december 2011 @ 18:22 |
Ik heb inderdaad een keertje de (AVB-) les halverwege af moeten breken omdat ik niet goed werd van de kou (spontaan misselijk ineens, voelde mijn tenen en vingers niet meer, mijn hoofd voelde zweverig aan). Motor laten staan en gelukkig was mijn instructeur toen met de auto en kon ik lekker warm mee terug rijden naar de rijschool en ben nog even verzorgd met een kopje thee . Brrr. Daarna nog wel vaker wezen lessen terwijl het vroor (één keer is Sounddragon nog meegegaan, toen zijn we op de motor naar de rijschool gereden en daar weer een uurtje gelest en weer terug gereden. Toen was ik ook aardig koud). | |
Salatrel | zaterdag 24 december 2011 @ 10:46 |
over een half uurtje zit ik weer op de motor het zonnetje schijnt me al tegemoet | |
Gokhan03 | zaterdag 24 december 2011 @ 11:29 |
Heheh succes. Ik heb pas om 14:00 les | |
Joooo-pi | zaterdag 24 december 2011 @ 12:12 |
Ik ga pas over 2 weken weer | |
Gokhan03 | zaterdag 24 december 2011 @ 15:40 |
Zoo net terug. Dit keer weer naar de waarderpolder geweest in Haarlem. Wel achterop. Vanaf daar mocht ik rijden. Dus van waarderpolder naar spaarnwoude en vanaf daar langs de dijk naar haarlem. In Haarlem had je 1 stoplicht en daar viel de motor uit omdat ik in zn 2 wilde optrekken Moet een beetje de bochtenwerk verbeteren. Ik merk soms dat ik zenuwachtig wordt in een bocht. Heeft volgens mij te maken met het feit dat ik nog moet wennen om goed te buigen. Vrijdagavond volgende les. De zaterdag in het nieuwe jaar wordt een blok van 2 uur en gaan we oefeningen doen. Volgende keer rij ik ook op een aparte motor | |
Joooo-pi | zondag 25 december 2011 @ 10:18 |
huh? Moet je na je AVB nog steeds achterop? | |
Gokhan03 | zondag 25 december 2011 @ 10:43 |
Dit was pas mn 1e les na mn proefles van vorig week. Pas over 2 weken heb ik op een zaterdag les van 2 uur en dan gaan we avb oefingen doen. | |
Joooo-pi | zondag 25 december 2011 @ 10:49 |
Oh, je had je avb nog niet Maar waarom ga je dan al de weg op met een instructeur? Ik heb de lessen t/m de AVB alleen maar op het terrein oefeningen gedaan. Daarna pas het verkeer in. Daarvoor mag toch ook nog niet? | |
Anne | zondag 25 december 2011 @ 11:36 |
Het mag wel hoor. Ik deed op een gegeven moment halve AVB lessen en de rest rondrijden, gewoon omdat dat veel leuker is. Ik vind het in Gokhan zijn verhaal wel apart ja, weet je daar de achterliggende gedachte van, Gokhan? | |
Gokhan03 | zondag 25 december 2011 @ 12:09 |
Nou, bij de proefles reden we ook in waarderpolder op een stuk waar het ook op zich rustig was. Hij leerde mij daar hoe ik moest remmen en optrekken en de bochten moest nemen(kijken waar je heen wilt rijden en de motor stuurt mee) Hij zei dat er rijscholen zijn die je naar een afgesloten terrein laten gaan en alleen op de motor laten rijden terwijl ze zelf een peukje lopen te roken. Ik had hierover ook op internet gelezen. Net zoals instructeurs die in hun auto achter je rijden Gisteren bij mijn 2e les was ik weer achterop de instructeur en reden we naar hetzelfde stukje in waarderpolder. Vanaf daar mocht ik weer optrekken, handelingen doen die ik tijdens de proefles had geleerd en langzamerhand reden we een dorpsweg op richting spaarnwoude. We kwamen ook maar 1 stoplicht tegen en die was bij Haarlem toen we terug reden. Dat was een klein stukje van de oude schipholweg van 1 kilometer waar je 80 mocht. Ook dat ging prima. Ik heb veel verhalen hierover opgezocht op internet. De meningen zijn verdeeld. Mijn instructeur verteld vaak bij bepaalde momenten, acties hoe het bij andere rijscholen gaat/kan gaan. Zoals rijscholen die je met de motor meteen bij de 2e/3e les de snelweg opsturen. Ik denk dat het verhaal hierachter is dat hij eerst een schatting heeft gedaan hoe ik zou reageren op de openbare weg. Wat ik echt goed aan die man vind is dat hij niet de vaardigheden die ik moet beheersen per les bepaald maar op basis van je voortgang. Dus aanstaande vrijdag en de zaterdag na oud&nieuw ga ik weer rijden. Hij zei dat ik de volgende keer op een aparte motor zou rijden. Weet alleen niet wat we gaan doen. De les is wel om 19:00 uur. Ik heb ooit van een vriend een leskaart gezien toen hij autolessen kreeg en dat er letterlijk op stond: Les 1: sturen en remmen, Les 2: Schakelen etc. Ik was blij dat ik zoiets toen niet had Tevens heb ik het pakket van 25 lessen genomen van 1415 inclusief alles(theorie, avb, avd) | |
ArnosL | zondag 25 december 2011 @ 12:50 |
Zo'n leskaart heb ik ook gehad met autorijles. Daar werden alleen maar verkeerssituaties op getekend om uit te leggen Met schakelen, remmen en dergelijke ben ik op een afgesloten parkeerplaats begonnen. Achterop erheen en weer achterop terug. Tweede les zelf rijden en de grote weg op. Daar weer gauw af en veel schakelen, remmen en bochtjes maken om het onder de knie te krijgen. Daarna iedere les de helft avb/avd. Het is maar net hoe je instructeur het doet | |
Joooo-pi | zondag 25 december 2011 @ 12:57 |
ah, ik wist niet eens dat dat kon Bij mijn rijschool hebben ze een eigen terrein waar ook ge-examineerd wordt voor avb. | |
ArnosL | zondag 25 december 2011 @ 13:03 |
Dat had ik dan weer niet. Moest eerst 40 km rijden daarvoor. Na de tijd wel met een mooie omweg terug | |
Skv | zondag 25 december 2011 @ 13:03 |
Dat is wel relaxed! Ik had AVB op parkeerplaatsen van een voetbalstadion, waren meestal ook wel wat andere rijdscholen tegelijk aan het rijden. Ging altijd wel prima; instructeurs deelden de pylonen zodat je niet steeds staat te wachten als alles neergezet moet worden. | |
Tankiej | zondag 25 december 2011 @ 13:15 |
Zou ik me dood aan ergeren als mijn instructeur dat gedaan zou hebben. 'Zij zijn slecht en ik ben goed', dat idee Laat hem maar gewoon les geven zoals hij denkt dat goed is en laat de lessers maar beslissen of zij het ook als goed ervaren Ik ben bij m'n proefles bij m'n instructeur achterop gegaan naar het industrieterrein hier vlakbij, waar hij altijd de AVB oefeningen deed. Tweede les gelijk zelf erheen rijden (is ook maar 2 km, maar toch ). Na 4 lessen had ik elke keer de halve les AVB oefeningen en daarna lekker nog even de weg op | |
vannelle | zondag 25 december 2011 @ 13:43 |
Ik kan me vergissen maar moet je niet eerst je AVB halen voor je op de openbare weg mag rijden? | |
Joooo-pi | zondag 25 december 2011 @ 13:43 |
Blijkbaar dus niet | |
Salatrel | zondag 25 december 2011 @ 13:49 |
nee je moet eerst een theorie certificaat halen OF als je al een B rijbewijs hebt mag je gelijk het verkeer in in principe. ik ging eerste les bij instructeur achterop naar een rustige plek op waar ik wat gevoel voor de motor heb opgedaan, vervolgens de week erna heb ik gewoon in het verkeer gereden en daarna naar de parkeerplaats voor AVB oefeningen. ik zie inderdaad ook wel eens grotere rijscholen met een eigen terrein waar ze dan AVB oefeningen doen en als je dan daarvoor examen gedaan hebt moet je eigelijk weer van voor af aan beginnen met AVD oefenen terwijl mijn instructeur dat gewoon al meenam op weg van en naar de parkeerplaats toe | |
Anne | zondag 25 december 2011 @ 13:49 |
Nee. Je moet wel je AVB hebben behaald voordat je op examen mag voor het AVD-examen. Je moet geloof ik wel je autorijbewijs hebben of je theorie hebben behaald indien je nog geen autorijbewijs hebt. Het zou anders ook erg vervelend zijn voor de mensen die oefenen op bijvoorbeeld een industrieterrein, want hoe kom je daar dan? Lopend met de motor aan de hand? | |
ArnosL | zondag 25 december 2011 @ 14:22 |
Bij mijn rijschool moest je eerst je b rijbewijs of de theorie voor het a rijbewijs hebben voor je überhaupt aan je eerste motorrijles mocht beginnen. | |
vannelle | zondag 25 december 2011 @ 14:24 |
Nou, da's duidelijk. Ik had het fout. Bedankt voor de opheldering! | |
Gokhan03 | donderdag 29 december 2011 @ 11:56 |
Vrijdagavond weer rijden. Voor het eerst in het donker. | |
Salatrel | donderdag 29 december 2011 @ 12:00 |
over een half uurtje ga ik weer vanmorgen boodschappen gedaan in het zonnetje en nu regen en wind | |
Salatrel | donderdag 29 december 2011 @ 14:23 |
en weer terug uurtje in de regen gezeten. vervolgens ff koffie gedronken en e.e.a. besproken ook met zicht op naderende examen en daarna nog ff kwartiertje met een omweg terug naar start | |
Gokhan03 | donderdag 29 december 2011 @ 16:24 |
Chill Ik zit zo te denken he, ooit moet ik dus gaan rijden op de snelweg. Voor de eerste keer de bocht in lijkt me wel erg | |
Dekatria | donderdag 29 december 2011 @ 17:02 |
Ik heb een klaverbladbocht eens moeten doen in een stortbui... dat is pas erg het is echter wel nuttige ervaring voor als je eenmaal je rijbewijs hebt. Beter namelijk dat het op een lesfiets een keer los gaat dan op je eigen. | |
HeetBoven | donderdag 29 december 2011 @ 18:43 |
Niet helemaal on topic, maar wel iets met rijlessen te maken dat ik toch even wilde melden, vandaag geslaagd voor theorie cat. B | |
Dekatria | donderdag 29 december 2011 @ 19:38 |
Ah, een koekblikkert gefeliciteerd! | |
Skv | donderdag 29 december 2011 @ 19:55 |
[Centraal] Rijbewijs-/Rijlestopic #160 | |
Dekatria | donderdag 29 december 2011 @ 19:58 |
Dit topic is natuurlijk tig keer meer awesome | |
HeetBoven | donderdag 29 december 2011 @ 20:02 |
dat weet ik, maar als je de OP goed leest zie je dat ik hier ook een historie heb | |
HeetBoven | donderdag 29 december 2011 @ 20:03 |
dat dus | |
Gokhan03 | vrijdag 30 december 2011 @ 23:43 |
Mijn 2e les net gehad, om 19:00 uur. Mocht voor het eerst alleen op de motor. Het was echt super hahah. Volgend week zaterdag 2 uurtjes les en dan gaan we de oefeningen doen. | |
Joooo-pi | dinsdag 3 januari 2012 @ 13:37 |
Vandaag heb ik mijn theorie gehaald Ik had 5 fouten. Het was best een lastig examen en de meesten waren gezakt volgens mij. Nu kan ik mijn praktijkexamen ook aanvragen | |
Anne | dinsdag 3 januari 2012 @ 13:43 |
Gefeliciteerd . | |
Skv | dinsdag 3 januari 2012 @ 13:58 |
Goed gedaan! Zijn er nog mensen die vandaag met die storm gaan rijden? Lijkt me behoorlijk lastig. | |
Dekatria | dinsdag 3 januari 2012 @ 14:16 |
Gefeliciteerd!! | |
Daantke | dinsdag 3 januari 2012 @ 18:11 |
Voor 444 euro mijn motorrijbewijs, daar zou ik ook wel voor tekenen! Ik zat pas uit nieuwsgierigheid al even te kijken naar het prijsverschil solo en duo lessen, en vaak is dat maar een paar euro. | |
Bozz187 | dinsdag 3 januari 2012 @ 20:03 |
is niet lastig hoor, plat op de tank liggen en tegen leunen | |
Gokhan03 | zaterdag 7 januari 2012 @ 19:01 |
Vandaag 2 uurtjes les. Eerste keer dat we avb oefeningen doen. Volgende oefeningen gedaan: -Stopproef -Precisiestop -Langzame slalom -Snelle slalom Bij de langzame slalom wel 2 keer de pionnen meegenomen Maar daarna ging het een stuk beter. De precisiestop was nogal shit omdat je snel alle handelingen moest doen. Dat ging na een paar keer ook best redelijk. Na deze les heb ik voor het eerst de achterrem leren gebruiken. Echt zo handig is dat Volgende week zaterdag weer een twee uurtjes lessen. Edit: Vandaag even langs motoshopnr1 gegaan. Is een motorwinkel in Haarlem die tevens van motorrijschool Animo is. Ze hadden daar de Shoei Raid 2 in uitverkoop. De Raid 2 werd vervangen door de de Shoei Qwest. Hiervoor was mijn helm van 320 naar 250 afgeprijsd. De eigenaar vroeg bij wie ik les. Ik zei ja rijschool HUS, en zegt ie oooh dan krijg je er sowiso 10% korting op alles wat je hier koopt. Vet chill heheh. Even een tip van mij voor de nieuwe helm kopers: In de winkel werd ik heel erg goed geholpen. Zo werd meteen de juiste maat voor mij gepakt en helemaal gekeken of het goed zat. Tevens werd mij verteld hoe een pinlock werkte. Deed ie even voor met zijn eigen Shoei systeemhelm. Echt een vette techniek heheh. Ik ben blij dat ik niet van het internet heb besteld want ieder merk heeft zijn eigen maattabel en pasvorm. De winkeleigenaar die tevens ook rijsinstructeur is had er echt kaas van gegeten en vertelde alle technieken die dit model van Shoei allemaal heeft Had bij het lessen uiteraard mijn nieuwe helm op Ik ga mijn kleding wel van internet bestellen omdat er in haarlem geen winkels zijn waar ze Alpinestars verkopen. Dus ik ga uit van maatje XL omdat ik dat ook bij mn rijschool aan doe. [ Bericht 49% gewijzigd door Gokhan03 op 07-01-2012 19:09:24 ] | |
Joooo-pi | zaterdag 7 januari 2012 @ 19:25 |
Ik heb vandaag ook gelest. Ging best goed. De aandachtspuntjes zijn: - 2 remmen gebruiken ipv alleen voor - (nog) eerder gas los voor een bocht En verder vind ik zelf dat sommige bochten wat gecontroleerder mogen. 31 januari ga ik afrijden! | |
Skv | zaterdag 7 januari 2012 @ 19:37 |
Gokhan vanwaar een Shoei? Ik heb er ook over getwijfeld maar vond mijn huidige HJC beter zitten. | |
MaximumRush | zaterdag 7 januari 2012 @ 20:26 |
Ik had trouwens een tijdje terug dat een jochie op z'n schakelbrommer me uitdaagde om te racen. | |
Gokhan03 | zondag 8 januari 2012 @ 00:21 |
Nou, de HJC en dergelijke helmen rond dat budget hadden die extra dingen zoals pinlock en zo n lus ding ipv kliksysteem niet. Het was gewoon een goede prijs om een meteen een Shoei te nemen dan Ik heb veel info op internet gezocht en overal raden ze aan om een niet al te goedkope(wat betere) helm te kopen omdat het niet alleen om veiligheid gaat maar ook om comfort. Een helm van 80 euro zou je net zo goed beschermen als een helm van 300 euro bijvoorbeeld. Maar dingen zoals pinlock, geluid, temperatuur en comfort. De shoei scoorde op die punten best hoog HJC is wel het meest verkochte helm in Amerika, maar dat zegt nog niet meteen dat het de beste helmen zijn Tevens had de rijinstructeur(dus de winkeleigenaar) ook een Shoei [ Bericht 0% gewijzigd door Gokhan03 op 08-01-2012 11:23:40 ] | |
Skv | zondag 8 januari 2012 @ 03:05 |
Ah, die van mij scoorde ook goed op comfort. Was ook 250. Helaas geen pinlock, maar die kan je er vast los op zetten toch? Heb wel ingebouwd zonne- en contrastverhogend vizier, die kan je omlaag klappen dmv een hendel bovenop. | |
Gokhan03 | maandag 9 januari 2012 @ 11:30 |
Weet niet of je die los erop kan zetten. Het is in ieder geval iets wat je op je vizier vastklikt tussen 2 afstelbare pins | |
Tankiej | maandag 9 januari 2012 @ 18:58 |
Als er pinlock voorbereiding in je vizier zit, dan kan je er heel makkelijk een pinlock opzetten na het aanschaffen daarvan. Als dat niet zo is dan moet je zelf gaatjes boren (sterk afgeraden) of een vizier aanschaffen die het wel heeft | |
Gokhan03 | maandag 9 januari 2012 @ 21:20 |
Nou het zijn niet gewone pinnetjes maar een soort stelschroeven waarmee je de pinlock strakker of losser kunt zetten. | |
Skv | maandag 9 januari 2012 @ 21:51 |
Ik kan heel makkelijk mijn hele vizier verwisselen, komt geen schroefje aan te pas. Volgens de pinlock-website kan het iig op mijn HJC Fx-Max. Zal er later nog eens naar kijken! | |
t0sti | dinsdag 10 januari 2012 @ 00:18 |
geslaaagd!! De les voor mijn examen ging zwaar kut, inclusief vloekende instructeur , en het examen zelf begon ook niet echt fantastisch (ik zat ineens in z'n vrij, dus sta ik IN een bocht stil ), maar na een tijdje vond ik het zelf wel lekker gaan. Toen ik klaar was, en geparkeerd had, bleven de examinator en mijn instructeur nog rustig 10min. zitten kletsen, terwijl ik daar stond te wachten Krijg ik binnen een verhaal dat ik het voordeel van de twijfel heb gekregen, dat ik te snel van rijstrook wisselde e.d. maar dat het totaalbeeld (net) voldoende was Dusjaa ik allang blij dat ik alles in 1x gehaald heb en hopelijk kan ik volgende week al op mijn Suzuki rijden alle andere lessers: succes! | |
Dekatria | dinsdag 10 januari 2012 @ 06:43 |
Gefeliciteerd t0sti!! | |
Tankiej | dinsdag 10 januari 2012 @ 07:31 |
Bij mij zitten gewoon pinnetjes in het vizier waar je de pinlock in klemt? Dat zei ik ook niet dat daar een schroefje aan te pas komt, maar er moeten pinnetjes in je vizier zitten waar je de pinlock tussen klemt. Dus als dat nu niet op je vizier aanwezig is, of in ieder geval de gaatjes daarvoor, dan zal je een ander vizier moeten opzoeken of zelf willen boren.. Er zijn volgens mij geen helmen meer waar je het vizier letterlijk los en vast moet schroeven Ik heb zelf overigens een HJC FS-11 Gefeliciteerd | |
Gokhan03 | dinsdag 10 januari 2012 @ 12:11 |
Bij mijn Shoei klem je de pinlock er tussen in maar die pinnen zijn stelschroeven van plastic waarmee je de pinlock strakker of losser kan zetten. De winkel vertelde mij dat ze dit hebben gedaan omdat de maten wel eens afwijken en daardoor de mogelijkheid hebt om het te verstellen. | |
Joooo-pi | dinsdag 10 januari 2012 @ 21:02 |
Weer 2 uurtjes gelest. Ik vind het over het algemeen wel goed gaan, maar deze keer had ik een paar cruciale fouten . Liet 2x de motor afslaan bij het stoplicht (grrrrr...) en ik zag een fietser over het hoofd Mja, beter nu dan op het examen. Raar dat dat soort dingen nu mis gaan, terwijl het met de auto allemaal zo natuurlijk gaat | |
Skv | dinsdag 10 januari 2012 @ 23:12 |
Ik heb een FS-Max btw, typo. @t0sti gefeliciteerd! | |
Gokhan03 | woensdag 11 januari 2012 @ 11:50 |
@t0sti Gefeliciteerd:) Morgen theorietoets in Amsterdam! | |
Beastie_boys | woensdag 11 januari 2012 @ 11:57 |
Succes Heb zin om te rijden maar heb helaas geen rijdende motor. | |
Gokhan03 | woensdag 11 januari 2012 @ 12:17 |
Dus je hebt wel een motor maar die is kaput? | |
Tankiej | woensdag 11 januari 2012 @ 17:16 |
Hier hetzelfde Ik heb helemaal geen motor meer, mijn niet rijdende motor heb ik verkocht | |
Beastie_boys | woensdag 11 januari 2012 @ 20:37 |
Nee, mijn vader is hem aan het verbouwen en die is nu op vakantie dus staat die stil. De andere die hier staan mag ik helaas niet meenemen. | |
Gokhan03 | donderdag 12 januari 2012 @ 16:16 |
Theorie binnen! 2 fout. Eigenlijk 1 maar bij het corrigeren van een vraag was ik net te laat en was hij niet ingevuld Er waren echt figuren daar die van mij part niet op de weg mogen. Zo n mafkees begon na de examen te zeiken jaa wat moet je nou met de verkeersborden, ik let daar nooit op maar rij op mn gevoel | |
Joooo-pi | donderdag 12 januari 2012 @ 16:29 |
Gefeliciteerd! Netjes, die 2 fout! Wat een sukkels, inderdaad | |
Skv | donderdag 12 januari 2012 @ 16:48 |
Er zitten altijd van die idioten bij. Zat bij mij ook een gast twee stoelen verderop die van tevoren al liep te verkondigen dat het zijn vijfde poging was. En hij zakte natuurlijk weer. Alles lag aan het CBR, want hij kon het echt wel etc. | |
Gokhan03 | donderdag 12 januari 2012 @ 18:35 |
Jaa precies, die figuren naast me hadden het niet gehaald. Telkens maar zeggen dat het niet klopt enzo. Ik vind het welmraar als iemand echt meer dan 2 keer zakt. Zo moeilijk is het ook weer niet. 1 keer het boek uitgelezen en zo n 20 oefentoetsen gemaakt. | |
Dekatria | donderdag 12 januari 2012 @ 19:55 |
Gefeliciteerd Gokhan! Dat theoriegeneuzel was altijd wel humor... waren altijd wel mensen die dan te vroeg drukten enzo | |
Beastie_boys | donderdag 12 januari 2012 @ 20:19 |
De meeste van dat soort mensen gaan gewoon zonder te leren theorie examen doen, omdat dat niet nodig is want ze weten alles al Maar gelukkig ben jij wel verstandig geweest, gefeliciteerd | |
Bozz187 | donderdag 12 januari 2012 @ 20:36 |
zijn er hier nog mensen geintresseerd in een niet werkende (elektra) motor, honda rebel 250 1989 | |
HeetBoven | donderdag 12 januari 2012 @ 22:06 |
wat wil je ervoor hebben? en wat bedoel je met elektra motor??? | |
Skv | donderdag 12 januari 2012 @ 22:10 |
250cc? Haalt dat ding de 120 wel? | |
Bozz187 | vrijdag 13 januari 2012 @ 00:36 |
@ heetboven, de elektra is kapot dus hij doet het niet qua lichten en starten @skv 100-110 is de top ideaal dus voor dijkjes rijden en door de stad te tuffen Prijs 300 euries, zal morgen ff een foto plaatsen | |
Bozz187 | vrijdag 13 januari 2012 @ 00:37 |
Oja, knipperlichten afwezig omdat ik met met andere motor gevallen ben | |
Gokhan03 | vrijdag 13 januari 2012 @ 09:03 |
Bedankt voor de felicitaties | |
t0sti | vrijdag 13 januari 2012 @ 11:08 |
| |
Gokhan03 | vrijdag 13 januari 2012 @ 11:24 |
Mag morgen weer rijden Weer 2 uurtjes AVB oefeningen. | |
-Trinity- | dinsdag 17 januari 2012 @ 13:47 |
Vandaag theorie gehaald, foutloos zelfs! | |
Beastie_boys | dinsdag 17 januari 2012 @ 18:42 |
Gefeliciteerd Foutloos is helemaal knap | |
Joooo-pi | dinsdag 17 januari 2012 @ 19:17 |
Gefeliciteerd! Ik heb vandaag weer 2 uurtjes gelest op de weg. Ging goed. Ik moet nog wat zekerder op onoverzichtelijke kruispunten en goed letten op het schakelen. Verder geen grote fouten, behalve dat ik een 30-zone had gemist en dus te hard reed... | |
Gokhan03 | zaterdag 21 januari 2012 @ 22:56 |
Vanmiddag ook 2 uurtjes gelest. Ging wat een stuk minder goed dan de vorige 2 keer dat we AVB oefeningen gingen doen. De snelle slalom ging de eerste 2 keer fout, maar uiteindelijk deed ik het weer foutloos. Instructeur zegt ik zal jou even laten zien hoe het wel moet, ga achterop. Nou ik poepte m wel toen hij ging slalommen hahah Hoppa met 1 hand "Kijk ik stuur niet eens". De tweede keer zegt hij nou ga ik je laten zien dat de balans belangrijk is. Tijdens het slalommen telkens een van zijn benen in de lucht tillen. Vervolgens zegt hij ok nu ga je slalommen met 1 hand . Uit mijn verbazing zag ik dat slalommen met 1 hand makkelijker gaat dan 2 handen. Soms had ik gewoon de neiging om te gaan sturen ipv met de heupen te buigen. De volgende oefeningen heb ik al gedaan: Langzame slalom Snelle slalom Stopproef Precisiestop Stapvoets rijden Vertragingsoefening Uitwijkoefening We zouden de denkbeeldige acht gaan doen maar daarvoor was geen tijd. Ik was met een ander leerling maar die bakte er totaal niets van. Bij de uitwijkoefening reed hij gewoon recht over de pionnetjes heen. Hij gaat een AVB examen aanvragen in februari voor mij | |
Joooo-pi | zaterdag 21 januari 2012 @ 23:02 |
Goed bezig! Ik heb, volledig onverwacht, vandaag een motor gekocht! BMW F800ST. I'm in love Nu nog slagen voor m'n examen | |
Salatrel | zaterdag 21 januari 2012 @ 23:49 |
mijn motor staat ook al in de garage | |
Skv | zondag 22 januari 2012 @ 12:23 |
Grmbl, ik heb nog geen motor (en mijn appartement heeft geen garage). Ik ga binnenkort mijn instructeur maar bellen dat ik voor AVD wik beginnen met lessen; ik geloof niet dat er nu nog veel vorst komt! @Gokhan: het achtje is heel simpel. Gewoon twee halve draaien achter elkaar! Langzame slalom vond ik wel lastig. Heeft inderdaad meer te maken met je balans dan net sturen! Uitwijken en vertragen zijn erg simpel, gewoon doen wat ze zeggen, heb je geen 'gevoel' voor nodig om ze goed te doen. | |
ZwartmetSuiker | maandag 23 januari 2012 @ 10:05 |
Is er hier iets bekend over de wijzigingen voor het motorrijdbewijs? Ik hoorde een spookverhaal dat je meerdere keren examen moet doen voor als je zwaardere motoren wilde rijden (dus niet zoals nu 2 keer, rijdvaardigheden en praktijk). | |
thumbnail | maandag 23 januari 2012 @ 10:13 |
Vanaf 2013 transformeert het A-rijbewijs van een twee- in een drietrapsraket. Het behalen van het rijbewijs wordt dus nog lastiger. Achttienjarigen moeten na een theorie- en praktijkexamen eerst twee jaar op een 11 kW zware motorfiets rijden. Vervolgens - na het volgen van rijlessen of het afleggen van een nieuw examen - mogen ze twee jaar rondkarren op een 35kW-motor. En dan moeten ze nogmaals een tussentijds examen afleggen of rijlessen volgen (over de exacte invulling van de tussentijdse stappen soebatten de beleidsmakers nog) voordat ze eindelijk onbeperkt mogen rijden. Bron, motor.nl | |
ZwartmetSuiker | maandag 23 januari 2012 @ 10:15 |
Verdomme dus het is nog waar ook. Dus in theorie is het het slimst om nog dit jaar te slagen? Dus elk examen in 2013 geldt volgens die regels? | |
thumbnail | maandag 23 januari 2012 @ 10:19 |
Dat lijkt inderdaad zo ja. Volgens mij is deze maatregel de doodsteek voor de motor industrie. | |
ZwartmetSuiker | maandag 23 januari 2012 @ 10:21 |
Ik heb altijd gezegd dat ik mijn motorrijbewijs wil halen (heb nu 3,5 jaar mijn autorijbewijs) maar met dit soort maatregelen komt er wel druk op de ketel. | |
Sounddragon | maandag 23 januari 2012 @ 10:27 |
welnee, die moeten nu als extra ook 11 Kw opgevoerde brommers gaan fabriceren. | |
mstx | maandag 23 januari 2012 @ 10:35 |
Dan kun je op je 18e beter een golf gti met 250pk kopen, want dat mag wel. | |
thumbnail | maandag 23 januari 2012 @ 10:41 |
Het gaat erom dat de droom nu ver weg ligt want nu kun je pas op de 24 ste rijden op een zware motor. Ik weet eigenlijk niet of je vanaf je 24 ste meteen kunt lessen voor de zaarste motor maar zelfs dan is het voor de meeste mensen te laat denk ik. | |
Joooo-pi | maandag 23 januari 2012 @ 11:04 |
Inderdaad, dat valt toch niet uit te leggen | |
Afhaalchinees | maandag 23 januari 2012 @ 11:08 |
vanaf je 22e als je al een A1 of A2 hebt heb ik begrepen | |
ZwartmetSuiker | maandag 23 januari 2012 @ 11:10 |
Ja het is een stappenplan, geen keuze lijkt mij | |
Tankiej | maandag 23 januari 2012 @ 11:27 |
Dat kan wel, vanaf je 24e meteen op een zware motor lessen. Je kan ook op je 22e op een zware motor, als je categorie A2 (tot 35kw) twee jaar in je bezit hebt. Daarnaast wordt er op de site van de overheid niet beschreven dat je voor elke stap opnieuw examen moet doen, alleen dat het drie categorieën worden in plaats van twee. Voor zover ik weet zijn dat alleen geruchten, maar het zou me niks verbazen als dat straks wel moet.. De nieuwe regels worden 19 januari 2013 van kracht volgens rijksoverheid.nl, echter moeten de Tweede en Eerste kamer dit voorstel nog wel goedkeuren. Maar dat gebeurd vast wel bron | |
Joooo-pi | maandag 23 januari 2012 @ 11:58 |
Op zich niet erg dat ze "jongere" rijders tegen zichzelf in bescherming nemen, maar doe dat dan ook voor auto's Anders is het toch hypocriet? | |
Gokhan03 | maandag 23 januari 2012 @ 12:16 |
Ja maar hoever wil je gaan? Als 16 jarige mag je ook een tractor rijden en daar wil je echt niet onder liggen. Het is gewoon ieders eigen verantwoordelijkheid lijkt mij. Toen ik net mijn B rijbewijs had werd ik ook helemaal ondergezeikt dat ik een veel te snelle auto als beginner had. Heb mn rijbewijs al 5 jaar en al 5 jaar bmw's gehad met allemaal 2.5 liter blok en natuurlijk achterwielaandrijving en (even afkloppen) geen ongelukken gehad. Ben tevens ook aan het kijken naar mn eerste motor. Overal wordt de R1 en dergelijke 600cc+ afgeraden. Ik vroeg het aan mn rijinstructeur wat wijsheid zou zijn. Hij zei: het ligt allemaal aan je verstand en je rechterhand. Het is niet anders rijden maar als je je niet in kan houden dan gaat het zelfs fout met een 600cc. Hij zei als jij zoiets hebt vanne ik wil die 1000cc, dan moet je die gewoon halen. Als het je nix lijkt dan verkoop je het en haal je een andere. Mn instructeur zegt, met de motor ga je toch af en toe 180, dat moet je gewoon niet onkennen. Of je dat met een 600 doet of een 1000 maakt geen ene reet uit. Tevens heb je tegenwoordig 600cc motoren die net zo veel pk's hebben als een 1000cc uit 1999. Een vriend zei toen nog, wat maken die cc's dan nog uit? Ik las op MF dat een R1 dik zwaarder zou zijn en dat dit heel veel zou uitmaken tov een R6. Ik zocht naar de specificaties en het scheelt maar 6kg Tevens nofi, maar ik heb dit uitgezocht of er echt een reden achter zit. Dat iemand hard zal rijden en gevaarlijker zou zijn heeft weinig met het aantal vermogen onder zn kont te maken denk ik. | |
Joooo-pi | maandag 23 januari 2012 @ 12:25 |
Ik ben het met je eens, maar ik wilde alleen de hypocrisie nog maar een keer benadrukken. Ik ga zelf starten op een 800cc | |
Gokhan03 | maandag 23 januari 2012 @ 12:27 |
Heheh succes alvast Ik zit nog te kijken naar supersports of een tourmotor. Ik ben er mee van plan om naar mn werk te gaan wat ongeveer 20 km rijden is. Ene keer denk ik tjah wel lekker zo'n tourmotor. Iets als een Kawasaki z750 en aan de andere kant lijkt het me stoer om een supersport te rijden. Maar het mindere is dan het verbruik wat net zo veel is als mn auto | |
Dekatria | maandag 23 januari 2012 @ 12:33 |
Je begrijpt natuurlijk wel dat het met motoren anders ligt als met auto's he m'n leerlingen vroegen ook toen ik m'n rijbewijs had waarom ik geen Hayabusa ging rijden. Naja, los van het feit dat dat soort motoren me to-taal niet trekt leek het me gewoon niet wijs om als beginnend motorrijder op zo'n monster te stappen. Dat ding zou me opvreten en uitspuwen... beetje zelfbescherming in wezen. Je gaat immers ook geen supercar rijden als je net je pasje hebt - men moet gewoon niet meer vermogen onder de kont hebben dan men klaar voor is, en daarom zou ik een gegradeerd rijbewijs voor B ook toejuichen. Beste spreuk die ik hierover ben tegengekomen is "Het is al stoer genoeg dat je motor rijdt,het is onnodig je verder uit te sloven" | |
Skv | maandag 23 januari 2012 @ 12:46 |
Helemaal mee eens. Gewoon beginnen op een lichte als je jonger bent. Maar dat je wel op je 16e in de auto mag klimmen is volledig onbegrijpelijk | |
Gokhan03 | maandag 23 januari 2012 @ 12:50 |
Dat met 16 jaar begrijp ik ook niet. Een brommer is dan al meer dan genoeg. | |
lipjes | maandag 23 januari 2012 @ 13:17 |
Heb trouwens nog binnenkort misschien een startersmotor in de aanbieding Een Suzuki GSX400e, heb hem nu zelf als tijdelijke motor maar kan en wil toch zwaarder gaan rijden, waarschijnlijk een Yamaha XJ600 Diversion of XJ900 Diversion. Dus wellicht dat, mocht ik hem wegdoen, iemand er hier nog intresse in heeft? Is een 2 cillinder, 25KW. Nieuwe remblokken, nieuwe accu, voorvorken zijn laatst gedaan alleen de benzineindicator, toerenteller & choke kabel zijn kaputt, hij rijd verder wel. ben er zelf vandaag op naar mijn werk gegaan dusja, ook leuk, is trouwens een oldtimer (1985) dus geen wegenbelasting | |
BertV | maandag 23 januari 2012 @ 13:34 |
Je hebt helemaal gelijk dat iemand die zich dood rijdt op een R6 dat waarschijnlijk ook op een R1 doet. Wellicht dat een niet-sportmotor zo'n persoon minder uitdaagt. Een R1 is dik zwaarder in de zin van het vermogen. Een R6 (heb er eentje gehad) moet je opwinden tot 10.000tpm voordat er iets gebeurd. Een R1 (heb een CBR1100 gehad) knalt hard vanuit ieder toerental, in iedere versnelling. Die sportmotoren vragen om meer snelheid, als een soort jonge hond. In combinatie met het ontbreken van een referentie wat betreft snelheid en remvermogen kan dat gevaarlijk zijn. | |
Dekatria | maandag 23 januari 2012 @ 13:48 |
Eens. Wat eerdere ervaring met een kleiner blok is een must... het internet krioelt van filmpjes met peeps die teveel hooi op hun vork hebben genomen. | |
Gokhan03 | maandag 23 januari 2012 @ 13:58 |
Ja maar dat in het filmpje komt door de olie wat op de banden zit zodat het allemaal mooi lijkt in de showroom.
| |
Dekatria | maandag 23 januari 2012 @ 14:04 |
Och, zijn genoeg andere filmpjes... je snapt m'n punt wel | |
Gokhan03 | maandag 23 januari 2012 @ 14:06 |
Daar heb je gelijk in ja. Ik ga in ieder geval eerst beginnen met rustig aan de motor te wennen door op rustige wegen te rijden zodat ik ongeveer weet wat het gedrag is. Maargoed ik heb nog geen motor op het oog. Btw mn avb examen is 27 februari | |
BertV | maandag 23 januari 2012 @ 14:15 |
Een Thundercat 600 is een aanrader. Voor de openbare weg een betere motor dan een R6. (weer beide gehad ) Lager verbruik, veel grotere actieradius, soepel blok ook bij lage toeren. Doet ook nog 200km/u op z'n sokken met een top van zo'n 245. | |
Gokhan03 | maandag 23 januari 2012 @ 14:21 |
Mooi ding. Ik heb in ieder geval tussen de 2000~2500 euro te besteden voor een motor. Het wordt er in ieder geval eentje uit rond 1998~2001 gok ik. Ik heb al een Shoei helm. Bij de jaarbeurs ga ik waarschijnlijk een alpinestars textiel pak halen voor ongeveer 500. | |
Skv | maandag 23 januari 2012 @ 14:40 |
Ik heb deze op het oog: Yamaha SRX 600 uit '85. Grijs. Liever heb ik nog een véél oudere, maar ik ben niet zo handig in het onderhoud. | |
MaximumRush | maandag 23 januari 2012 @ 14:55 |
Ik ben zelf ook begonnen met een R1, en kan het op zich iedereen aanraden. Voor mij was het geval dat ik me er bewust van was dat ik een bonk kracht tussen m'n benen had en juist stukken voorzichtiger reed. In het begin is die zelfs een paar keer afgeslagen omdat ik bang was te veel gas te geven bij het optrekken. Tuurlijk trek je af en toe wel door naar boven de 200, maar dat zou ik op een andere motor ook gewoon doen. Ik snap ook niet waarom er overal op internet staat dat een R1 echt geen motor voor beginners is. | |
BertV | maandag 23 januari 2012 @ 15:09 |
Echt lekker rijden doe je als een beginner op een lichtere motor. Edit: Nu ga je waarschijnlijk roepen dat je het voorzichtig wegrijden snel onder de knie kreeg, maar mijn punt blijft. [ Bericht 16% gewijzigd door BertV op 23-01-2012 15:15:03 ] | |
Gokhan03 | maandag 23 januari 2012 @ 15:34 |
Omdat je met snel rijden een dodelijk ongeluk kan maken. Nou als ik zo nadenk he: Een R6 heeft bijv topsnelheid van 260 Een R1 bijv 320. Overleef je het in beide gevallen? | |
BertV | maandag 23 januari 2012 @ 15:39 |
Een R1 (al kun je het moeilijk over DE R1 hebben want dat ding is al sinds 1998 bezig met een evolutie) doet waarschijnlijk 280, maximaal 290 op de GPS. Het gaat vooral om het onderschatten van de snelheid en de benodigde remafstand. Bij een R1 is dat nog extremer dan een R6. (acceleratie op hoge snelheid) [ Bericht 1% gewijzigd door BertV op 23-01-2012 15:47:07 ] | |
Ipho | maandag 23 januari 2012 @ 15:49 |
Voor de mensen die straks klaar zijn. [TK] Honda CBR 600 F | |
thumbnail | maandag 23 januari 2012 @ 18:44 |
O, maar dat is nog vrij lang wachten vind ik. | |
thumbnail | maandag 23 januari 2012 @ 18:45 |
Volgens mij is het al door de kamer. Les scholen zetten het immers al als feit op hun site. | |
thumbnail | maandag 23 januari 2012 @ 18:47 |
Het gaat erom of je zo'n R1 kunt beheersen. Als je net motor rijdt dan heb je geen idee wat voor vermogen zo'n motor heeft. Het is mooi maar wel idioot veel en eigenlijk te gek voor een beginner. | |
thumbnail | maandag 23 januari 2012 @ 18:52 |
Ik denk dat dit kwam door de nieuwe bandjes, die zijn nogal glad. [maar ik snap je punt). [ Bericht 5% gewijzigd door thumbnail op 23-01-2012 19:02:39 ] | |
Gokhan03 | dinsdag 24 januari 2012 @ 11:23 |
Nieuwe bandjes kunnen glad zijn maar niet ZO glad Zit gewoon van dat glimspul. Mooie is als het ook nog eens siliconen zijn | |
thumbnail | dinsdag 24 januari 2012 @ 13:55 |
Vraag dat maar eens na, ik weet wel beter. | |
Gokhan03 | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:00 |
Hoe wil je uberhaupt ooit je eerste bocht maken dan? Btw ik heb de Thundercat 600 op het oog zoals hierboven ergens werd aangeraden. | |
BertV | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:00 |
Ik snap niet dat de dealer er geen sopje / sjieke ontvetter op los laat. Iedere keer als ik een nieuwe band laat monteren dan krijg ik die waarschuwing dat ik voorzichtig moet zijn. Wellicht is de dealer bang voor het verliezen van de extra inkomsten na een schuiver + duidelijke waarschuwing. | |
Gokhan03 | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:02 |
Op MF las ik dat je bij nieuwe banden het vet/vocht wat erin zit rustig eruit moet rijden en zeker niet met middelen moet verwijderen. In het filmpje lijkt het alsof hij op ijs rijdt | |
-Trinity- | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:05 |
Even schuurpapiertje eroverheen voordat je erop stapt om het glansvet te verwijderen does the job, toch? | |
Gokhan03 | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:08 |
Ik ben niet de expert, maar als ik de verhalen op MF lees in het bandentopic Dan staat er expliciet het volgende vermeld onder de don'ts
| |
BertV | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:09 |
Wellicht trekt een gedeelte er ook in idd. Blijft toch wel een beetje hetzelfde als het verkopen van een ingevette ladder. | |
ArnosL | dinsdag 24 januari 2012 @ 14:16 |
Gewoon een ritje van 100 km gaan maken als je een nieuwe band hebt laten monteren. Dan wordt ie goed warm en kan het spul eruit zweten. Dan niet meteen plat gaan, maar steeds iets schuiner, zodat het laagje er helemaal af gaat. | |
Beastie_boys | dinsdag 24 januari 2012 @ 16:18 |
Vaders gaat een nieuwe motor kopen die ik lekker mag inrijden over 2 weken is die er Dit model wordt het. | |
mstx | dinsdag 24 januari 2012 @ 16:21 |
Leuk ding | |
ArnosL | dinsdag 24 januari 2012 @ 16:21 |
Stoer ding | |
BadderAapje | dinsdag 24 januari 2012 @ 17:02 |
Ik ga er eindelijk ook aan beginnen! Begin februari op theorie examen en indien gehaald, ga ik direct lessen . De motor heb ik al, van me pa overgenomen | |
Joooo-pi | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:56 |
Vanmiddag weer gelest. Nadruk lag op invoegen. Prima les | |
HeetBoven | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:09 |
invoegen is genieten met een motor, een van de weinige momenten dat je lekker aan het gas mag draaien tijdens het lessen | |
thumbnail | woensdag 25 januari 2012 @ 10:29 |
Heel voorzichtig in het begin.
Veel succes ermee. | |
thumbnail | woensdag 25 januari 2012 @ 10:32 |
Koopt hij die nieuwe 2012 met die gouden wielen? Mooi ding man. | |
Salatrel | woensdag 25 januari 2012 @ 10:51 |
de motorzaak hier heeft een "voorjaars" actie met 45% korting op bridgestone en continental banden die voor 1 feb besteld worden en daar gemonteerd worden. nou wilde ik vanmorgen ff langs om 10 uur ff langsrijden om te kijken of het te regelen is dat ik het laat monteren zodra ik mijn rijbewijs heb omdat de motor nu dus geschorst en niet verzekerd is gaan ze op dinsdag/woensdag/donderdag pas om 12 uur open omdat het winter is | |
Gokhan03 | woensdag 25 januari 2012 @ 11:00 |
Goh, nog niet eens een winterstop? | |
Gokhan03 | woensdag 25 januari 2012 @ 11:00 |
BAM! |