quote:
Op woensdag 14 december 2011 07:56 schreef Elemo het volgende:[..]
Wie zegt dat je dat moet negeren of gewoon moet geloven? Over zulke dingen vinden nog steeds discussies plaats. Zondeval, erfzonde, destinatie, vrije wil, zondig vanaf de geboorte, etc.
Daar is binnen het christendom echt geen eenduidig beeld van hoor.
Door te geloven in de bijbel negeer je de discussies die voorhand hebben plaatsgevonden en verantwoordelijk waren voor het concept van de bijbel.
Het komt erop neer je neemt de interpretaties van andere mensen over terwijl elk mens hersenen heeft om ze te gebruiken, om hierdoor zelf een conclusie te maken wat niet is beïnvloed.
En ik bedoel niet dat er gediscussieerd moet worden over de inhoud van de bijbel, want dat word al vanaf het begin tot nu gedaan.
Ik doel eerder op de discussies die voor de vorming van het concept van de bijbel heeft plaatsgevonden, dus denken over de argumenten die de voormalige kerkvaders hadden.
Om te kijken of ze wel gegrond zijn, en dat zou het geloof kunnen versterken of misschien verzwakken.
Als men dit niet zou doen dan neemt men klakkeloos over wat een ander zegt of wat er staat geschreven.
Alleen het hele eieren eten is dat er word geclaimd dat de bijbel is geschreven door mensen die geïnspireerd waren door god, of dat het gods woord is.
Sterker nog mensen worden wijs gemaakt dat de bijbel uit de hemel is gevallen en zo kan ik nog wel door gaan, maar ik denkt dat je mijn punt wel begrijpt toch.
En dat is de informatie die deze argumenten zou kunnen onderbouwen of ontkrachten worden niet verteld, en dat is mensen misleiden.
quote:
Dus je bedoelt dat Augustinus niet door de bijbel tot die conclusie kwam maar door de kijk op geweld binnen het Romeinse rijk?
En dat is tijdsgebonden?
Kijk eens om je heen, geweld vindt nu op een nog veel grotere schaal plaats. En geweld is voor heel veel mensen nog steeds entertainment.
Dat bedoel ik ja, voordat Augustinus een Christenen werd had hij al verschillende religies gevolgd en een baldadig leven geleid.
Dat wilt niet zeggen dat hij hierdoor geen helder inzicht zou kunnen hebben, maar het toont wel aan hoe zijn visie werd gevormd.
Het feit dat hij daarbij ook nog in de Romeinse tijd leefde waar oorlogen,geweld, verkrachting , slavernij , gladiatoren etc etc bijna de normaalste zaak van de wereld was.
Lijkt het me logisch dat iemand tot de conclusie kan komen dat de mens van nature slecht is, dus zondig van aard.
Maar het was niet minder dan zijn conclusie over de realiteit in zijn ogen, dat maakt het niet de waarheid.
De waarheid is dat geen enkel mens kan zeggen wat de natuur is van de mens, laat staan oordelen dat de mens van nature zondig is.
Dat geweld nu nog steeds aanwezig is en ook nog op grotere schaal zegt nog niets over de natuur van de mens, het zegt alleen iets over waar de mens toe in staat voor is.
quote:
Dat je de medemens niet mag oordelen wil niet zeggen dat je goddeloos gedrag niet moreel mag beoordelen of corrigeren. Als dit maar niet op een hypocriete manier gebeurt:
Mattheus 7:5 "Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen."
Eigenlijk is de waarheid dat je alleen over jezelf kan beoordelen of je een zondig natuur hebt, of als je kinderen hebt en op die manier hun leven hebt geobserveerd.
Dan zou je kunnen zeggen, ja ik geloof dat de mens een zondig natuur heeft want ik heb dat of dit gezien.
En vind je dat ook over jezelf? zoja kan je dat onderbouwen?
Dat je de balk uit je oog moet halen houd in dat je helder moet zijn om het beeld goed te kunnen zien.
Dat houd dus in als jezelf problemen hebt dan doorzie je ze en dan heb je de mogelijkheid om daar aan te werken.
Pas als je dit bij jezelf hebt veranderd bezit je de kennis en wetenschap om een ander te kunnen helpen, en anders zie je de balk in je eigen ogen niet maar de splinter bij een ander wel.
quote:
Je hebt het toch ook over de bijbel?
Ik heb het over de bijbel ja.
quote:
Nee hoor, de vijf boeken van Mozes in het Oude Testament zijn identiek aan de Thora. Alleen interpreteren de joden dit anders, die geloven niet dat de mens van nature zondig is maar de neiging heeft tot zonde, als je dat bedoelt.
Met alle respect maar dat is mijn punt hier, de bijbel is een verzameling boeken wat gesorteerd is door de interpretatie van mensen.
Je gelooft dus wat mensen willen dat je gelooft, gods woord heeft hier niets mee te maken.
quote:
Ik zou zeggen ga naar een rabbi en vraag of hij de eerste 20 hoofdstukken van de Thora aan je wilt voorlezen en vertalen. Er zit geen verschil tussen, alleen in interpretatie.
Ik ken de thorah en het OT goed, daarom weet ik dat er verschillen in zitten.
Mensen worden wijsgemaakt dat er geen verschil in zit, de indeling en over de messias is sowieso anders.
Dat toont al aan dat het OT mensenwerk is, identiek betekent identiek en niet bijna identiek want dat betekent bijna identiek.
quote:
Okee en dan de Thora dus niet? Door wie of wat is die dan opgesteld en geinterpreteerd?
De Thora was voor de tijd van David mondeling doorgegeven, dus mensenwerk.
Pas nadat David Israël had veroverd werd de Thora op gesteld, de Thora moest niet letterlijk overgenomen worden .
Daarom is de kaballa ontstaan om de mystieke boodschap van de thora te ontcijferen.
En als het OT identiek zou zijn aan de thora dan moet het OT dus ook bekeken worden vanuit de joodse versie.
quote:
Bedoel je hiermee de wet van Mozes? Dan heb je iets behoorlijk verkeerd begrepen namelijk.
Ik denk dat jij het verkeerd hebt begrepen.
Je zei namelijk zelf dat ze het anders interpreteren als de joden, door het anders interpreteren worden er regels gewijzigd.
Dit staat helemaal los van dat Jezus zegt hij is hier om de wet te vervullen, want de wet vervullen staat niet gelijk aan dat mensen de wet anders moet interpreteren en de regels wijzigen.
quote:
Concilies waren niet meer dan bijeenkomsten om te discussieren en samen af te spreken wat de ware leer zou zijn. Niet om de bijbel te "wijzigen".
Het Concilie van Jeruzalem staat nota bene zelf in de bijbel, in Handelingen 15.
Het eerste concilie was het concilie van Nicea, daarvoor was geen concilie en eerder een ontmoeting tussen verschillende apostelen.
Er bestond toen niet eens een Christendom, dus kan er niet gesproken worden over een concilie ookal zegt handelingen dat.
Concilie is latijns wat vergadering of samenkomst betekent, latijns is de romeinse taal.
Dan hoe kan de eerste vergadering concilie worden genoemd in de bijbel terwijl het romeins niet de hoofdtaal was in die tijd.
Grieks was de wereldtaal in die tijd en vandaar dat de meeste geschriften in het grieks waren.
Het feit dat in handelingen de ontmoeting de eerste concilie word genoemd is alleen om het een latijnse benaming te geven.
Dat is een fout van de romeinen want hiermee tonen ze aan dat handelingen niet van rond 49 na chr was en op is gesteld toen de romeinen ermee bemoeiden.
Anders was het wel de eerste synagoge van Jerusalem genoemd, want synagoge is het grieks voor huis van samenkomst.
Het verschil zit hem erin dat de eerste Concilie van Nicea niet door apostelen werd opgericht maar door de Romeinse keizer Constantijn rond 325, sinterklaas zoals wij hem kennen was een van de kerkvaders en voorstanders van het idee van Constantijn.
Zijn plan was het rijk te verenigen en de meeste religies samen te vormen tot een religie en zo werd het concept gevormd van het christendom zoals wij die nu kennen.
quote:
Wat versta jij dan onder een bron? De zondeval is een thema wat door de hele bijbel loopt.
Je zoekt bronnen buiten de bijbel als bron voor bijbelse concepten?
Wat voor bron zoek je dan? de Koran? Avesta? Griekse mythologie? Daar vind je ook wel het een en ander maar het lijkt me niet dat je dat bedoelt.
Een bron is een schriftelijk bewijs dat buiten de bijbel het concept staat beschreven.
En ik zoek naar alles maar mij ging het om dat ik jou verweet dat jij gelooft wat er in de bijbel staat, dus dat je klakkeloos overneemt wat er staat geschreven zonder te onderzoeken.
Jij vond dat je dat niet doet, waarop ik vroeg of je met bronnen jou beweringen kan onderbouwen.
Dan moet je dus met bronnen komen of je zegt dan er bestaan geen bronnen en ik geloof wat in de bijbel staat.
Is niets mis mee dat je dat wilt, maar hiermee komen we dan op het punt wat ik al eerder maakte en dat is je gelooft dus wat er staat geschreven.
quote:
De Joden zagen Jezus niet als hun messias omdat zij messias opvatten in politieke zin. In de zin dat Hij zou komen om hun te bevrijden als volk, de Tempel opnieuw zou opbouwen, en hun koning zou worden. Niet om de gehele mensheid te redden. In de Joodse theologie staat het woord redding (ge'ulah) ook voor het bijeenbrengen van Israel als volk, niet voor het redden van de mensheid van zonde.
Dat komt omdat het ook zo staat beschreven in de thora, daarom zagen de joden jezus niet als hun messias.
Dat is wat ik doelde op dat er een verschil zit in de thora en het OT.
quote:
Nee ik begrijp wel wat je bedoelt, maar niet waar je nu heen wilt. Verschillen tussen het Jodendom en Christendom zijn er altijd al geweest. Dit heeft inderdaad te maken met interpretatie. En nu?
Moet ik ergens heen willen gaan om een discussie te voeren?
Dit is toch een forum in de sectie filosofie?
Met als onderwerp waarom christenen niet meer ........
Het is dan overduidelijk waar ik heen wilt gaan, ik heb gewoon een andere mening en andere visie en dat breng ik naar voren.
quote:
Ja helemaal mee eens, en dit is inderdaad wat de Joden nog steeds aanhangen (mocht je daar op doelen).
Wat de joden nog steeds aanhangen was het discussie punt tussen de kerkvaders, heeft de mens wel of niet een zondig natuur.
En ik vind dat deze punt opnieuw bekeken moet worden onder christenen, want het oordeel wat eruit was gekomen klopt niet met de realiteit.
Dat mensen instaat zijn om geweld te plegen, verkrachten of moorden zegt niets
over zijn natuur.
Het zegt alleen iets dat de mens instaat is om dat te doen.
Het feit dat de problemen nog steeds niet worden opgelost ligt niet aan de natuur van de mens, maar dat ligt aan dat ze de oplossing niet vinden.
quote:
Argumenten die met welke feiten niks te maken hebben? Dat wij niet zondig zijn volgens jou? Bewijs dat eens zonder interpretatie?
Dat is simpel te bewijzen, de zonde bestaat niet tenzij de mens het laat bestaan.
Maar waarom zou ik iets moeten bewijzen terwijl ik ontken dat de mens een zondig natuur heeft?
Hoort het niet zo te zijn dat de gene die iets claimt dat moet bewijzen?
De bijbel claimt toch dat de mens een zondig natuur heeft dan moet de bijbel dat ook onderbouwen.
Dat de bijbel godswoord is en dat er geweld in de wereld is zijn gewoon drogredenen.
Gods woord is niet aan te tonen, laat staan bewijzen.
En geweld is het gevolg van het niet in hand hebben van je eigen gevoelens, daar heeft een zondig natuur niets mee te maken.
Sterker nog het in de hand houden van je gevoelens zou een belangrijke thema moeten zijn in de bijbel want dat is namelijk het woord van god.
Want als de mens dit niet leert in zijn leven, kunnen de gevolgen hiervan cruciaal zijn voor hem en zijn omgeving.
Geschiedenis heeft al aangetoond wat deze onwetendheid heeft voorgebracht, maar het is makkelijk een probleem te beoordelen dan om een probleem proberen op te lossen.
Ik heb zelf twee kinderen en ik heb ze alle twee op de wereld zien komen en ik heb ze elk dag van me leven gezien en tot nu toe kan ik niets vinden wat de bewering van de bijbel onderbouwd.
Sterker nog als ik mijn kinderen niets leert dan zal de cyclus van onwetendheid verder gaan met alle gevolgen van dien.
quote:
Sorry, wat?
Geloven is het meest onbegrepen woord wat er bestaat, als er geen kennis over is kan het worden misbruikt.
In plaats van dat mensen worden wijsgemaakt dat ze in alles kunnen geloven en dat ze daar voorzichtig in moeten zijn, worden ze wijsgemaakt om ergens in te geloven zonder te onderzoeken.
Of dacht je dat het Christendom zo groot is geworden omdat het concept zo goed is?
Als je dat dacht dan heb je het goed mis, elk mens overal ter wereld is in staat om te geloven wat hij krijgt te horen.
Tenzij de mens geleerd krijgt om eerst te onderzoeken voordat je gelooft.
Maar in het verleden werd dat niet geleerd aan kinderen, er werd geleerd dat je moet geloven wat je ouders of omgeving in gelooft en dan moet je doen zonder vragen te stellen.
quote:
Wat een drogvraag. Waarom zou ik volgens jou een bron buiten de bijbel moeten hebben die het concept van de bijbel onderbouwt? En moet ik dan ook weer een bron buiten die bron vinden die die bron weer onderbouwt?
Omdat jij zei dat je niet klakkeloos overneemt wat de bijbel zegt, dan heb jij dus een andere bron.
En als je dus geen bron hebt dan geloof je klakkeloos wat erin staat.
En nee de bron van de bron van de bijbel hoeft geen bron te hebben, want dat vroeg ik niet.
Want de bijbel claimt iets, de grote vraag is hoe kan de bijbel iets claimen zonder het te onderbouwen.
Onwetendheid over een bron heeft als gevolg dat je misleid kan worden.
quote:
Wat valt er aan te tonen?
Als er beweerd wordt dat iets een bijbels concept is (en dus in de bijbel voorkomt) dan toets ik dat concept toch juist aan de hand van de bijbel? Als iemand jou vraagt wat het leidende thema is in een kookboek dan zeg jij (hopelijk) "koken". Hoe toon je dat aan?
Door het boek open te slaan en inderdaad te zien dat het over het bereiden van gerechten gaat. Heb je dat dan klakkeloos aangenomen? Nee je hebt die informatie zelf getoetst en gelezen. Heb je hiervoor nog een ander boek nodig dat dit bevestigt? Natuurlijk niet.
Zo ook met de zondeval in de bijbel. Het leidende thema is de zondige natuur van de mens en de redding waarin God voorziet door middel van Jezus Christus.
Dat Augustinus en dat hele Concilie deze reeds bestaande leer officieel heeft laten vastleggen maakt niets uit. Of dacht je werkelijk dat Paulus, Petrus, etc. dit niet beseften en zomaar wat zeiden dat toevallig achteraf gezien precies binnen dat plaatje paste? Paulus was vroeger 1 van de vroomste en fanatiekste Joden, vergeet dat niet. Lees het Nieuwe Testament eens.
En dat de Joden tot op heden hier een andere interpretatie van hebben verandert hier ook niets aan.
Over een drogreden gesproken.
De bijbel vergelijken met een kookboek is appels met bloemkool vergelijken.
Want het lijdend thema van een kookboek is niet koken, het is mensen leren wat de schrijver de mensen wilt laten leren.
Dus mensen iets leren over zijn recepten is de thema van een kookboek.
Het verschil zit hem erin dat een kookboek ingrediënten nodig heeft om een recept klaar te maken, hierdoor kan je inzien of het kookboek klopt of niet.
Tenzij de ingrediënten van Mars of Pluto komen en dan krijg je een soort gelijke situatie als de bijbel.
Het claimt iets te kunnen maken van iets wat er niet is of niet bestaat.
Zoals de bijbel claimt wat de natuur van de mens is en hoe je jou natuur weer puur kan maken.
Het lijdende thema van de bijbel is een thema wat een interpretatie is van een individu wat onderbouwd wordt door de bijbel.
En ja ik ken het NT goed en daar staat het ook vaak beschreven, maar dat moet ook wat Jezus i gekomen in het NT voor de zondes van de mens.
Dus dan moet het ook duidelijk beschreven worden, maar als er nergens in de wereld bronnen zijn over de zondeval of soort gelijke concepten.
En het enige wat er te vinden valt is dat ene augustinus verantwoordelijk is voor het concept, dan kan er alleen maar geconcludeerd worden dat de beste man daar verantwoordelijk voor is.
Ookal zegt paulus of staat er in de evangelies iets anders beschreven, als je dat aanneemt dan doe je dat omdat je het klakkeloos overneemt.
quote:
Ik begrijp nog steeds niet waar je betoog in z'n geheel nou heenging.
Dat hoef je ook niet te begrijpen, het is niet vanzelf sprekend dat we moeten begrijpen wat een ander ziet.
Het enige wat de mens kan accepteren is dat elke mens een andere mening kan hebben en dat elk mens daar respect voor moet hebben.
Maar mijn punt is dat de bijbel een gevolg is van menselijke interpretaties en dat bovennatuurlijke entiteiten daar niets mee te maken heeft,ook al claimt de bijbel dat.
En als je iets claimt dan moet je het onderbouwen.
Dus vandaar mijn vraag, hoe kan jij het onderbouwen dat de bijbel gelijk heeft?
En als je het niet kan onderbouwen dan komt het op neer dat je het klakkeloos overneemt en daarom in gelooft, is niets mis mee maar zeg dan erbij dat jij gelooft dat de mens een zondig natuur heeft en dat je het niet kan bewijzen.