Nee, ik ben geen jood.quote:Op zondag 11 december 2011 21:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Grapjas.....
anitisemitisme? Goeie!
Je bent toch een jood dus wat is er mis mee?
Ik zeg toch alleen dat voor een jood Jezus er niet toe doet, dat is toch een feit?
dus hoezo antisemitisme?
Wegens de wet moesten wij dood. Om ons te redden, stierf Jezus aan het kruis.quote:Dankje voor aanhalen van die tekst, die laat je ongelijk zien!
Jezus ontbindt ze idd niet, dat zou beteken dat hij zo ineens zegt: Doe Wet!
Jezus vervulde de Wet, de Wet die er was om de zonde.
De zonde werd vergeven in de naam van Jezus, die daarmee dus de Wet vervulde.
En daarmee verviel de Wet dus(Rom 7:6,7)

Ik gebruik het helemaal niet als scheldwoord, of vind jij het ofzo een scheldwoord?quote:Op zondag 11 december 2011 21:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik ben geen jood.
Je gebruikt 'jood' hier m.i. als een soort scheldwoord, alsof en jood een crimineel is omdat een deel ervan Jezus niet heeft geaccepteerd.
Ik denk dat je daar mee uit moeten kijken.
[..]
Wegens de wet moesten wij dood. Om ons te redden, stierf Jezus aan het kruis.
Indien jij gedoopt wordt, sterf je met Christus, en sta je weder op met hem. Akkoord?
Waarom zou je nog moeten sterven met Christus als er geen wet is die zegt dat je dood moet?

Nee. Maar de manier waarop je je uitdrukt, vind ik op het randje.quote:Op zondag 11 december 2011 21:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik gebruik het helemaal niet als scheldwoord, of vind jij het ofzo een scheldwoord?
Ik geloof net als jij dat Jezus de Zoon van God is.quote:Jij accepteert Jezus niet en het OT zie je als compleet waar en geldig.
Of in het kort de richting: Jood
Een christen gelooft in Jezus als zijnde Gods zoon(en nee niet deel van 3-eenheid).
Wij dienen nog te sterven simpelweg omdat de zonde nog niet uitgewist is in werkelijkheid.
Door de dood van Jezus is er de mogelijkheid om de zondes te vergeven,
echter dit betekent niet automatisch dat alles is vergeven.
Ons leven bepaalt uiteindelijk of we vergeven worden of niet.
Maar dat is dus alleen mogelijk doordat Jezus stierf aan de martelpaal(en niet kruis).

Nee, ik denk juist dat jij dit zegt, indien je zegt dat er geen wet meer is.quote:Op zondag 11 december 2011 22:10 schreef bianconeri het volgende:
Dus jij zegt dat alle moordenaars en alle andere idioten in het paradijs op aarde komen?
Zonder dat ze zich aanpassen en berouw tonen?
Eigenlijk is geloof volgens jouw dus compleet nutteloos!
Aangezien onze zondes toch wel uitgewist zijn.
Als alle zondes uitgewist zouden zijn al, dan zouden we niet meer sterven.

Dat geeft niets, de rest van jouw post laat mij zien dat je dat zelf ook niet helemaal meer begrijpt.quote:Op zondag 11 december 2011 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Deze opmerking laat me zien dat je niet begrijpt wat ik probeer te zeggen.
Het is heel simpel: Het verbond van het Oude Testament is teniet gedaan door de dood van Jezus. Aan het kruis genageld. Hierbij hoorden de Tien Geboden, en dus ook de sabbat.quote:Op zondag 11 december 2011 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
als God een dag speciaal apart heeft gezet voor de mens als zegening, niet elke dag die jij wilt, maar de zevende dag, wat houd je dan tegen om van die zegening optimaal gebruik te maken? Waarom zou je dat niet doen? Omdat er geen wet is die je er toe verplicht?
Apart, je bent ineens 180 graden gedraaid. Als jij vanuit liefde voor God je aan de sabbat wilt houden, prima! Maar het principe van liefde heeft niets te maken met het wel of niet houden aan de sabbat, omdat die wet niet meer geldt. Je scoort hiermee geen extra puntjes bij God, hoe graag je dat ook zou willen. Dát is wettisch denken.quote:Op zondag 11 december 2011 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In dat geval denk je net als een jood, en praktiseer je niet de grote geboden van christus (waar de gehele wet en de profeten op rusten), maar doe je het omgekeerde van de jood, word je een anti-wetspersoon: indien er geen wet is die mij zegt dat ik zus en zo moet doen, doe ik het niet. Het principe van liefde wordt daarmee teniet gedaan.
Daarin ben je dan ook gedraaid.quote:Op zondag 11 december 2011 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hoeft dus inderdaad niet gebonden door een wet die sabbat te houden.
Vrije keuze, dat zeg je goed. Dat moet je helemaal zelf weten.quote:Op zondag 11 december 2011 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die wil ik ja. En door die besnijdenis zal ik die sabbatszegening grijpen, als kado dat God mij geeft. Dat heeft niets met 'gebonden door een wet te maken', maar met vrije keuze uit liefde voor wie God is en wat Hij voor me heeft gedaan.

Ik probeer mee te gaan in jouw kijk op 'wet' als norm.quote:Op zondag 11 december 2011 22:22 schreef Elemo het volgende:
[..]
Dat geeft niets, de rest van jouw post laat mij zien dat je dat zelf ook niet helemaal meer begrijpt.
Laat mij een tekst zien die aangeeft dat de originele heiliging en zegening op de zevende dag weggenomen is. Dus niet de wet, maar de zegening die in Genesis 2 beschreven wordt.quote:Het is heel simpel: Het verbond van het Oude Testament is teniet gedaan door de dood van Jezus. Aan het kruis genageld. Hierbij hoorden de Tien Geboden, en dus ook de sabbat.
De zegeningen van de letterlijke sabbat zijn net zoals de zegeningen van de letterlijke besnijdenis niet meer op ons van toepassing.
Wat ik dus aan probeer te geven is zonder of met wet, die zegening op de zevende dag was er vanaf het begin, en is er nog steeds.quote:Apart, je bent ineens 180 graden gedraaid. Als jij vanuit liefde voor God je aan de sabbat wilt houden, prima! Maar het principe van liefde heeft niets te maken met het wel of niet houden aan de sabbat, omdat die wet niet meer geldt. Je scoort hiermee geen extra puntjes bij God, hoe graag je dat ook zou willen. Dát is wettisch denken.
Ik zeg niet dat het verplicht is, noch dat je er 'puntjes' mee kan verdienen. Dat heb ik al meerdere malen aangegeven.quote:Wat je allemaal uit liefde voor God wilt doen ben je vrij in. Maar doe niet net alsof het verplicht is.
Voor de discussie sake.quote:Daarin ben je dan ook gedraaid.
Ik ben het er mee eens, dat moet ieder voor zich weten. Maar waar hebben we het dan over?
1 Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.quote:Vrije keuze, dat zeg je goed. Dat moet je helemaal zelf weten.
Romeinen 14:5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Ja ik zie het, maar je past het verkeerd toe. Daarom zit je nou steeds met "moet ik dít dan vertalen als normen en waarden?" en "moet ik dát dan vertalen als normen en waarden?".quote:Op maandag 12 december 2011 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende: Ik probeer mee te gaan in jouw kijk op 'wet' als norm.
De sabbat was er niet voor het gebod in de Sinai, de geheiligde rustperiode van God tijdens de schepping was er toen al wel. Dat is iets anders. En die rustperiode was alom bekend simpelweg omdat het deel uitmaakt van het scheppingsverhaal, waar later in het verbond ook op wordt teruggegrepen:quote:Op maandag 12 december 2011 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Laat mij een tekst zien die aangeeft dat de originele heiliging en zegening op de zevende dag weggenomen is. Dus niet de wet, maar de zegening die in Genesis 2 beschreven wordt. De sabbat was er al voor het verbond.
Ik begrijp dat je deze tekst als bewijs aanvoert om te laten zien dat de sabbat toen al verplicht was. Maar dit is juist het moment waarop de sabbat pas echt verplicht werd. Ik zal je aantonen waarom dit het geval is.quote:Op maandag 12 december 2011 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
22 En het geschiedde op den zesden dag, dat zij dubbel brood verzamelden, twee gomers voor een; en al de oversten der vergadering kwamen en verkondigden het aan Mozes.
23 Hij dan zeide tot hen: Dit is het, dat de HEERE gesproken heeft: Morgen is de rust, de heilige sabbat des HEEREN! wat gij bakken zoudt, bakt dat, en ziedt, wat gij zieden zoudt; en al wat over blijft, legt het op voor u in bewaring tot den morgen.
24 En zij leiden het op tot den morgen, gelijk als Mozes geboden had; en het stonk niet, en er was geen worm in.
25 Toen zeide Mozes: Eet dat heden, want het is heden de sabbat des HEEREN; gij zult het heden op het veld niet vinden.
26 Zes dagen zult gij het verzamelen; doch op den zevenden dag is het sabbat, op denzelven zal het niet zijn.
27 En het geschiedde aan den zevenden dag, dat sommigen van het volk uitgingen, om te verzamelen; doch zij vonden niet.
28 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Hoe lang weigert gijlieden te houden Mijn geboden en Mijn wetten?
29 Ziet, omdat de HEERE ulieden den sabbat gegeven heeft, daarom geeft Hij u aan den zesden dag voor twee dagen brood; een ieder blijve in zijn plaats! dat niemand uit zijn plaats ga op den zevenden dag!
30 Alzo rustte het volk op den zevenden dag.
Wat doe je met deze tekst?
En dat is dus niet zo. Dat de gezegende rustperiode genoemd na de schepping bekend was is duidelijk, het hele scheppingsverhaal was bekend. Maar toen werd niet gezegd dat men geen werk mocht verrichten op die dag, of dat men moest rusten op die dag, toen werd niet gezegd dat die dag een verbond was, of men zegeningen zou ontvangen als men zou rusten op die dag, helemaal niet. Er wordt enkel gezegd dat het gezegend is.quote:Op maandag 12 december 2011 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende: Wat ik dus aan probeer te geven is zonder of met wet, die zegening op de zevende dag was er vanaf het begin, en is er nog steeds.
Oh helemaal mee eens, dat bedoelde ik ook niet zo. Ik bedoel meer dat als jij je aan de sabbat wilt houden, prima. Daar ben je geheel vrij in, net zoals in bijvoorbeeld de dieetverschillen die je noemde. Zoals bijvoorbeeld (waarschijnlijk in jouw geval) het wel of niet nuttigen van varkensvlees.quote:Op maandag 12 december 2011 12:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:Ik ben het er overigens niet mee eens dat 'alles wat je uit liefde doet voor God oke is'. Ik zie dit nergens in de bijbel.

Ten alle tijden blijft het natuurlijk een subjectieve intrinsieke interpretatie hoe je die god's woordjes ervaart, beleeft, aanziet, naar handelt, content mee bent of wat dan ook. De aftakkingen binnen het clubje wekt bij mij persoonlijk ook een aantal kritische vragen op. Ik heb (helaas) zo'n geloof meegemaakt en ervaren dat idd binnen "het" geloof nog discussies worden aangekaart. We zijn het oneens en toch "eens" - vooral doelend op een na-de-dood-situatie. Zoek de ultieme balans, in jezelf natuurlijk want daar draait het om.quote:Op maandag 12 december 2011 22:12 schreef falling_away het volgende:
Idd ik was hetzelfde aan het denken UltraR. Ik zie hier drie of vier Christelijk stromingen bezig met ruzieën over het Cherrypicken uit het OT en deze discussie bewijst hoe onduidelijk die bijbel werkelijk is. Het treurige is dat de deelnemers aan de discussie dat totaal niet zien, ze allen idd volledig overtuigd zijn van hun gelijk en allen geen haar zullen ingeven.
Voor een eventuele zoekende persoon naar de juiste religie zou dit voldoende bewijs moeten zijn dat de bijbel iig niet god's woord is.

Ik wil hier ook nog eens de lezing geven zoals die wordt gegeven in het boek “Het evangelie van de heilige twaalven”, niet omdat ik dit als een autoriteit beschouw maar omdat ik dit inhoudelijk vaak toch wel interessant vind.quote:Op zondag 11 december 2011 21:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Op het ontbinden van de wet zeg ik
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Maar ik heb nooit gezegd: zonder verbond geen wet.quote:Op maandag 12 december 2011 22:28 schreef Elemo het volgende:
[..]
Ja ik zie het, maar je past het verkeerd toe. Daarom zit je nou steeds met "moet ik dít dan vertalen als normen en waarden?" en "moet ik dát dan vertalen als normen en waarden?".
Het is geen kwestie van vertaling, het ging erom dat je beweerde dat het ceremoniele deel van de wet toegevoegd zou worden aan de tien geboden omdat er overtreding was. Dus dat er toen al een wetsverbond moest zijn geweest, want zonder wet geen overtreding. Maar zoals je zelf in je vorige post ook al aangaf, is er wel degelijk een eeuwige spirituele wet. Een norm die altijd geldt, en zo kan wet, "nomos" in het Grieks, ook vertaald worden en geinterpreteerd worden. En uiteraard kunnen die ook overtreden worden, je gaf zelfs het voorbeeld van natuurwetten. Zelfs Paul spreekt over zondigen zonder wet.

Nee en je komt hier telkens op terug dus lees aub mijn vorige posts nog eens: het gaat niet om de vertaling.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1.Het woord 'nomos' wat als 'wet' vertaalt wordt, gaat niet altijd over verplicht te observeren wetten zoals vastgelegd in een verbond, maar kan ook 'Gods moraal' betekenen.
Mee eens, alleen het God/Mozes verschil wat je gebruikte om het "Tien Geboden/ceremoniele wet" onderscheid te maken is er niet. Het komt in z'n geheel van God en is 1 geheel.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
2. Het oude verbond is de tien geboden in steen geschreven door God + de boeken geschreven door Mozes.
Onder andere, maar niet zozeer "omdat men niet in staat was het te houden", dit wist God al. Het ging toen meer om de bereidwilligheid als volk. Maar in het kort komt het hier inderdaad op neer.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
3. Het oude verbond is bij Jezus' dood vervuld, dat wil zeggen door Jezus uitgevoerd en bij Zijn dood beeindigd, omdat men niet in staat was het te houden.
Minus alle oude wetten, maar waarvan de moraal nog steeds geldig is.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
4. Het nieuwe verbond is een vergrootte, verfijnde versie van de wet zoals uitgelegd door Jezus, minus de wekelijkse sabbatsviering.
De verplichte wekelijkse rustdag, ja.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
5. De oude sabbat begon op Sinai, en eindigde aan het kruis.
Mee eens.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
6. Het boek hebreeen beschrijft de nieuwe sabbat, de rust waar de gelovige in gaat, die permanent is en de vervulling is van de sabbat van de tien geboden.
Dat is echt (te) lang. Als dit te tijdrovend voor je is dan kunnen we het debat anders wel staken? Ik vind het erg interessant maar ik wil niet dat je hierdoor in de problemen komt met evt. andere verplichtingen. Ik laat het aan jou over.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Is dit correct? Zo niet, zou je willen corrigeren. Over mijn laatste post vrijdag heb ik meer dan 5 uur gedaan, met alles nalezen, teksten opzoeken enz. En daarmee niet eens alles kunnen beantwoorden.
Dit staat haaks op wat je eerder stelde op 8 december:quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ik heb nooit gezegd: zonder verbond geen wet.
De zondaar die geen verbond met God heeft om Zijn wetten te gehoorzamen, is nog steeds een overtreder van Gods wetten.
Dit gebruikte je om aan te tonen dat de Tien Geboden toen al wel degelijk doorgegeven waren, wat niet zo is.quote:Indien er geen wet is, is er ook geen overtreding. Indien je stelt dat de tien geboden, of simpelweg het gebod 'gij zult niet doden', of iets anders wat dat behelst, er nog niet was, dan was Kain ook niet schuldig. Hij overtrad immers niets.
("afgezien van het nieuwe testament" begrijp ik overigens niet helemaal)quote:Wanneer 'de wet' gebruikt wordt in de bijbel, kunnen daar verschillende zaken mee bedoeld worden:
De pentateuch en de rest van de schrift afgezien van de profeten en het nieuwe testament.
De wetten van Mozes geschreven in boeken.
De tien geboden.
quote:Die wil, die wet, was er dus al. Deze is opgenomen in de tien geboden. Het lijkt mij zeer sterk dat God zijn wetten niet onmiddellijk vanaf de zonde aan de mensheid heeft gegeven.
quote:De goddelijke moraal van God wordt namelijk altijd uitgedrukt in wetten, en geboden, enzovoorts. Dat is de manier waarop God met zijn schepsels communiceert, door middel van het uitdrukken van zijn wil in voor ons begrijpelijke taal.
Hier geef ik antwoord op. Ik haal het verbond van Noach aan, het verbond van Abraham, en ik laat zien dat er wel degelijk sprake van zonde kan zijn zonder geopenbaarde wet of gebod.quote:Het feit dat er overtredingen waren, impliceert dat er een wet was. En om de overtredingen van die wet, is er een wet toegevoegd. Welke wet is er overtreden, en welke wet is er wegens die overtredingen toegevoegd?
quote:Ja, Ik zeg dat de Tien Geboden er reeds waren, omdat het een spirituele wet is, met spirituele gevolgen op het overtreden ervan. Zoals er natuurwetten zijn zoals de zwaartekracht, zijn er fysieke gevolgen door het in werking zijn van die wetten. Spring je van een gebouw, dan val je te pletter.
Dit is al iets heel anders dan wat je eerst onderschreef met doorgegeven wetten en geboden die er vanaf het begin geweest hadden moeten zijn.quote:Je kunt alle menselijk zondig gedrag terugvoeren op het overtreden van 1 of meer van de tien geboden. Hun moraal is allesomvattend en universeel.
quote:Het gaat hier mij dus niet eens om 'bindend zijn of niet', maar om liefde voor God.
quote:Je hoeft dus inderdaad niet gebonden door een wet die sabbat te houden. Maar indien ik God, Zijn creatie, Zijn verlossing, Zijn karakter, werkelijk liefheb, zal ik niet anders willen dan de volle zegeningen van God ontvangen, waaronder de sabbat.
En dat is weer heel anders en bovendien een stuk genuanceerder dan wat je eerst zei.quote:Wat ik dus aan probeer te geven is zonder of met wet, die zegening op de zevende dag was er vanaf het begin, en is er nog steeds.

Het gaat er hier om dat er een discussie was tussen twee concepten, de een is de mens heeft geen verdorven natuur en kan goed en kwaad nog steeds onderscheiden, en geloven in jezus als goede voorbeeld en zijn instructies volgen.quote:

Zie mijn reply naar Elemo, ik zou zeggen lees hem rustig door.quote:Op vrijdag 9 december 2011 12:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb dat werk niet gelezen.
Maar het idee dat de mens van nature slecht is als gevolg van de zondeval kun je rechtstreeks uit de brief van Paulus aan de Romeinen citeren.
Door de eerste zonde gingen Adam en Eva spiritueel dood. De dood zat vanaf dat moment in hun lichaam, en dat onderwierp zich van nature niet meer aan Gods morele wetten. Aangezien allen afstammelingen van Adam en Eva zijn, is de dood in allen doorgegeven, en heeft geen enkel mens opnieuw in harmonie met God geleefd zoals Gods bedoeling is. De mensheid is moreel ziek door de dood en heeft genezing nodig, die alleen God zelf kan brengen door ons de Geest van Leven te geven, wat mogelijk is door verzoening via de vergeving van onze zonden, welke Christus gedragen heeft aan het kruis.

Wie zegt dat je dat moet negeren of gewoon moet geloven? Over zulke dingen vinden nog steeds discussies plaats. Zondeval, erfzonde, destinatie, vrije wil, zondig vanaf de geboorte, etc.quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Het gaat er hier om dat er een discussie was tussen twee concepten, de een is de mens heeft geen verdorven natuur en kan goed en kwaad nog steeds onderscheiden, en geloven in jezus als goede voorbeeld en zijn instructies volgen.
Tegenover de mens heeft wel een verdorven natuur door de zondeval en kan alleen verlost worden als men gelooft in Jezus.
Als wij weten dat deze discussie vroeger ooit heeft plaatsgevonden, dan waarom zouden we dat moeten negeren en gewoon geloven wat de uitkomst was?
Dus je bedoelt dat Augustinus niet door de bijbel tot die conclusie kwam maar door de kijk op geweld binnen het Romeinse rijk?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
We moeten niet vergeten dat het de Romeinse rijk was, waar geweld entertainment was.
Dus beoordelen dat de mens van nature slecht is kan ik goed begrijpen, maar in deze tijd kunnen we er met een bredere visie naar kijken.
Want het was een tijds gebonden oordeel ,wat je dus niet kan koppelen aan alle tijden.
Dat je de medemens niet mag oordelen wil niet zeggen dat je goddeloos gedrag niet moreel mag beoordelen of corrigeren. Als dit maar niet op een hypocriete manier gebeurt:quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Alleen hij heeft een klassieke fout gemaakt, de mens beoordelen terwijl er staat geschreven "gij mag niet oordelen".
Je hebt het toch ook over de bijbel?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
En natuurlijk zul je denken, ja maar daar staat over de zondeval en daar en daar.
Maar dat staat alleen maar in de bijbel, er is geen enkele andere bron over de zondeval.
Nee hoor, de vijf boeken van Mozes in het Oude Testament zijn identiek aan de Thora. Alleen interpreteren de joden dit anders, die geloven niet dat de mens van nature zondig is maar de neiging heeft tot zonde, als je dat bedoelt.quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
En als je dan naar de feiten kijkt dan kom je er niet onderuit dat het OT anders is dan de Thorah.
Ik zou zeggen ga naar een rabbi en vraag of hij de eerste 20 hoofdstukken van de Thora aan je wilt voorlezen en vertalen. Er zit geen verschil tussen, alleen in interpretatie.quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Het bevat niet de zondeval theorie zoals in het Christendom. En dat kan niet.
Okee en dan de Thora dus niet? Door wie of wat is die dan opgesteld en geinterpreteerd?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Dus ik kan niet anders concluderen dat de bijbel door menselijke interpretaties is opgesteld
Bedoel je hiermee de wet van Mozes? Dan heb je iets behoorlijk verkeerd begrepen namelijk.quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Vandaar ook het wijzigen van regels zoals die zijn opgesteld in het OT.
Concilies waren niet meer dan bijeenkomsten om te discussieren en samen af te spreken wat de ware leer zou zijn. Niet om de bijbel te "wijzigen".quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
En daarom de concilies om zaken te wijzigen of om af te spreken.
Wat versta jij dan onder een bron? De zondeval is een thema wat door de hele bijbel loopt.quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Als jij vind dat ik ongelijk heb dan kan je altijd een bron laten zien van de zondeval.
Maar het NT is geen bron want dat kwam na het OT.
De Joden zagen Jezus niet als hun messias omdat zij messias opvatten in politieke zin. In de zin dat Hij zou komen om hun te bevrijden als volk, de Tempel opnieuw zou opbouwen, en hun koning zou worden. Niet om de gehele mensheid te redden. In de Joodse theologie staat het woord redding (ge'ulah) ook voor het bijeenbrengen van Israel als volk, niet voor het redden van de mensheid van zonde.quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Dat is ook een van de redenen waarom de joden jezus niet zien als hun messias, het plaatje komt niet overeen.
Nee ik begrijp wel wat je bedoelt, maar niet waar je nu heen wilt. Verschillen tussen het Jodendom en Christendom zijn er altijd al geweest. Dit heeft inderdaad te maken met interpretatie. En nu?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Maar goed het zou kunnen zijn dat je hier totaal niet hebt over nagedacht, want tja het lijkt niet belangrijk.
Ja helemaal mee eens, en dit is inderdaad wat de Joden nog steeds aanhangen (mocht je daar op doelen).quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Als de mens geen zondig natuur heeft dan kan Jezus niet zijn gekomen om te sterven voor onze zondes, dus de mens moet een zondig natuur hebben want anders valt het complete geloof als een kaartenhuis in elkaar.
Argumenten die met welke feiten niks te maken hebben? Dat wij niet zondig zijn volgens jou? Bewijs dat eens zonder interpretatie?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
En daarom zal deze stelling altijd verdedigd worden door argumenten wat niets met de feiten te maken hebben , en eerder met interpretaties komen met alle goede bedoelingen.
Sorry, wat?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
En dat vind ik wat geloof met een mens kan doen, het zorgt ervoor dat het mogelijke van het onmogelijke voor elkaar komt.
Wat een drogvraag. Waarom zou ik volgens jou een bron buiten de bijbel moeten hebben die het concept van de bijbel onderbouwt? En moet ik dan ook weer een bron buiten die bron vinden die die bron weer onderbouwt?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Maar toch spreek je jezelf tegen, je zei namelijk ik zou niet klakkeloos overnemen wat hij zegt puur omdat hij een bijbels concept laat vastleggen.
Dus kan jij aantonen dat je dit niet klakkeloos hebt overgenomen want anders zei je dat niet.
Dan vraag ik me af welke bron buiten de bijbel heb jij gevonden die het concept van de bijbel onderbouwd?
Wat valt er aan te tonen?quote:Op woensdag 14 december 2011 04:50 schreef sinzzer het volgende:
Vandaar ook dat ik zei dat jij jezelf tegen spreekt want na mijn mening bestaat er geen bron, en neem je klakkeloos over wat er staat geschreven.
Als je vind dat ik ongelijk heb dan zal het geen probleem zijn om dat aan te tonen toch?

Het is idd te lang om iedere keer aan 1 post te besteden. Dus daarom wil ik de verschillende punten op een rij zetten, waar in we in mening verschillen, en met alle onderzoek wat ik er nu aan doe er antwoord op geven, en eventueel dan verdergaan, want we vallen nu teveel in herhaling zonder verder te komen, onder andere omdat we zaken niet goed vantevoren hebben gedefinieerd. Staak zetten nee, want dit soort debatten zijn leerzaam en verplichten om verder te bestuderen. Ik wil alleen niet uren en uren aan hetzelfde besteden en herhalen zonder verder te komen.quote:Op woensdag 14 december 2011 00:57 schreef Elemo het volgende:
Dat is echt (te) lang. Als dit te tijdrovend voor je is dan kunnen we het debat anders wel staken? Ik vind het erg interessant maar ik wil niet dat je hierdoor in de problemen komt met evt. andere verplichtingen. Ik laat het aan jou over.
Een opsomming lijkt me wel nuttig, we vallen inderdaad veel in herhaling op het moment.

Dit is allemaal onderdeel van het probleem: De enorm vage onduidelijke bijbel. Al deze religies, zelfs de Jehovah's, hebben een basis voor hun geloof en hebben hier goede argumenten voor uit die bijbel. Als je ze tegenspreekt krijg je ellenlange discussies als hierboven ondersteund met bijbelteksen. Het probleem is dus dat je nooit de absolute waarheid uit een boek als de bijbel kunt halen terwijl mensen dat wel proberen. Dat mensen het proberen is weer logisch omdat je wel absolute waarheid en duidelijkheid verwacht uit een boek van een almachtige god, of niet? Moeten we zelf maar zoeken en cherrypicken? Of vertrouwen op theologen en kerkleiders die in het verleden zo onbetrouwbaar als de pest zijn gebleken?quote:Op woensdag 14 december 2011 13:12 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik snap dat het aantrekkelijk is om het gedrag van de Jehova's en de reformatorischen uit te vergroten en te claimen dat dit 'normale christenen' zijn, maar dat is dus mooi niet zo. Die mensen worden door de gemiddelde christen als randmongolen beschouwd en vaak zelfs veracht, juist omdat hun gedrag invloed heeft op het beeld dat veel niet-christenen van christenen krijgen.
Als mensen Christus willen volgen dan proberen ze zo veel mogelijk op hem te lijken. Christus ging ook van stad tot stad en zei 'gaat en maak discipelen van mensen'. Zijn apostelen gingen zeker ook van deur tot deur net als de Jehovah's nu. Jij bent in dit geval zo selectief om te denken dat dit niet meer nodig is (voorbeeld van het cherrypicken).quote:Even iets anders, er komt nog bij dat christenen in het nieuwe testament helemaal niet worden gevraagd om de wereld rond te reizen of langs de deuren moeten gaan om het geloof te verspreiden, maar simpelweg goed te leven en de buren op die manier de juistheid van het geloof te laten zien. Iets dat dan weer door veel christenen niet wordt begrepen of gedaan, maar dat maakt niet uit.
Tsja dan kan ik net zo goed in een Flying Spaghetti monster geloven die alles heeft gemaakt! Maar in principe heb je gelijk, als je de archeologische bewijzen goed bekijkt blijft er bijna niks van de bijbel over.quote:De christenen die hun religie per sé met 'archeologische vondsten' willen onderbouwen, hebben hun boekje niet goed begrepen. Zalig zijn zij die geloven zonder te zien enzovoorts.
Fijn he, allemaal het resultaat van het geloof in datzelfde boek van die almachtige god.quote:Ikzelf ben een christen, maar verschil in niks van mijn studiegenoten. Ik doe gewoon mee in de colleges, ga vrijdagavond naar de kroeg, naar hardcorefeesten, geniet van het leven en snap dat ik in he-le-maal niks beter ben dan de rest. De christenen die neerkijken op anderen, menen het recht in pacht te hebben, denken dat ze hun best moeten doen om anderen te bekeren e.d. verneuken het gewoon voor mij. Als ik gevraagd wordt of ik religieus ben, heb ik mensen wel meewarig zien lachen als ik aangeef dat dit het geval is. Lekker dan.
Verder: kelere zeg, die discussie hier loopt ook niet een klein beetje uit de klauwen ofzo.

Het kan zo simpel zijn. Hou als regel aan dat je een ander niet aandoet wat je niet wilt dat je zelf overkomt en je hebt een uitstekende uitgangsregel voor een samenleving. Als er christenen zijn die zich daar niks van aantrekken en homo's van scholen wegpesten, om eens een recent voorbeeld te noemen, dan heeft dat niks met het christendom te maken.quote:Op woensdag 14 december 2011 18:45 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dit is allemaal onderdeel van het probleem: De enorm vage onduidelijke bijbel. Al deze religies, zelfs de Jehovah's, hebben een basis voor hun geloof en hebben hier goede argumenten voor uit die bijbel. Als je ze tegenspreekt krijg je ellenlange discussies als hierboven ondersteund met bijbelteksen. Het probleem is dus dat je nooit de absolute waarheid uit een boek als de bijbel kunt halen terwijl mensen dat wel proberen. Dat mensen het proberen is weer logisch omdat je wel absolute waarheid en duidelijkheid verwacht uit een boek van een almachtige god, of niet? Moeten we zelf maar zoeken en cherrypicken? Of vertrouwen op theologen en kerkleiders die in het verleden zo onbetrouwbaar als de pest zijn gebleken?
Jezus zelf, en later ook Paulus, draagt mensen op dat ze door hun gedrag een voorbeeld moeten zijn voor de omgeving en op die manier mensen moeten bekeren.quote:[..]
Als mensen Christus willen volgen dan proberen ze zo veel mogelijk op hem te lijken. Christus ging ook van stad tot stad en zei 'gaat en maak discipelen van mensen'. Zijn apostelen gingen zeker ook van deur tot deur net als de Jehovah's nu. Jij bent in dit geval zo selectief om te denken dat dit niet meer nodig is (voorbeeld van het cherrypicken).
Er worden alleen ook geen bewijzen gevonden dat het niet zo is. Mij maakt het geen flikker uit, het kan me niet schelen dat er geen bewijs van wordt gevonden. Het is een geloof, ik hoef het helemaal niet te bewijzen.quote:[..]
Tsja dan kan ik net zo goed in een Flying Spaghetti monster geloven die alles heeft gemaakt! Maar in principe heb je gelijk, als je de archeologische bewijzen goed bekijkt blijft er bijna niks van de bijbel over.
Nee, het resultaat van een stel mongolen die het voor de rest verpest. Ik heb er verder geen last van, het is alleen een beetje jammer dat er mensen zijn die menen dat christenen dommer en naïever zijn dan atheïsten.quote:[..]
Fijn he, allemaal het resultaat van het geloof in datzelfde boek van die almachtige god.

En nu krijg ik alweer de indruk dat je maar de helft meekrijgt. Heb je de rest van mijn post ook gelezen?quote:Op woensdag 14 december 2011 12:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:Ik wil alleen niet uren en uren aan hetzelfde besteden en herhalen zonder verder te komen.

Jouw verhaal laat jouw kijk op de bijbel zien, eentje die wel heel erg kaal is. In principe hou je je enkel aan de gulden regel, maar dan ook alleen binnen jouw eigen kringen. Dat heeft niet zo veel met Christen zijn te maken want heel veel atheisten houden zich hieraan (zoals je zelf al eigenlijk aan gaf). Er staan echter wel degelijk veel meer geboden in het bijbel, zowel in het OT alsook het NT waar jij je dan niet aan houdt en waar veel discussie over mogelijk is. En de wetten tegen homoseksualiteit in het NT zij zo duidelijk, daar kom je echt niet omheen. Je kunt je afvragen waarom je Christen bent. Je bent zo erg aan het cherrypicken uit de bijbel en eigenlijk haal je alleen eruit waar jij jezelf in kunt vinden.quote:Op woensdag 14 december 2011 19:10 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Het kan zo simpel zijn. Hou als regel aan dat je een ander niet aandoet wat je niet wilt dat je zelf overkomt en je hebt een uitstekende uitgangsregel voor een samenleving. Als er christenen zijn die zich daar niks van aantrekken en homo's van scholen wegpesten, om eens een recent voorbeeld te noemen, dan heeft dat niks met het christendom te maken.
Nergens roept Jezus op om mensen dood te maken, weg te pesten e.d., maar juist om te helpen en er goed mee om te gaan. Als er dan mensen zijn die denken dat de teksten waarin homosexualiteit veroordeelt worden belangrijker zijn dan de hoofdregel dat je iedereen lief moet hebben, dan hebben zij dat niet goed begrepen. Over bijna alle dingen in de bijbel is discussie mogelijk, maar hier zeker niet over.
[..]
Jezus zelf, en later ook Paulus, draagt mensen op dat ze door hun gedrag een voorbeeld moeten zijn voor de omgeving en op die manier mensen moeten bekeren.
Waar jij nu instapt is een populaire valkuil en ik begrijp ook goed dat je er zo tegenover staat, maar het is gewoon niet zo dat mensen gevraagd wordt om stante pede te stoppen met wat ze doen en het vliegtuig in te stappen om mensen in Afrika te bekeren.
Dat het geen kwaad kan vanuit christelijk perspectief is een ander verhaal, maar het is zeker geen opdracht.
[..]
Er worden alleen ook geen bewijzen gevonden dat het niet zo is. Mij maakt het geen flikker uit, het kan me niet schelen dat er geen bewijs van wordt gevonden. Het is een geloof, ik hoef het helemaal niet te bewijzen.
Je punt 'het is niet zo tot het tegendeel is bewezen' is wat dat betreft helemaal niet nodig. Als iemand probeert om het gelijk van de bijbel met archeologische vondsten te bewijzen, dan doet hij iets verkeerd.
[..]
Nee, het resultaat van een stel mongolen die het voor de rest verpest. Ik heb er verder geen last van, het is alleen een beetje jammer dat er mensen zijn die menen dat christenen dommer en naïever zijn dan atheïsten.
Verder heb ik vrij weinig trek om hier met verve mijn punt te verdedigen, vooral als ik naar de eerder in dit topic gevoerde discussie kijk.
Ik legde alleen uit hoezo christenen tegenwoordig niemand meer stenigen, namelijk doordat ze dus gewoon normale mensen zijn en niet het fanatieke en gehersenspoelde volk zijn waar veel mensen een beeld van hebben. Daar lijkt me geen enorme discussie over mogelijk.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |