Als het goed is legt je instructeur alles vooraf uit en geeft het niet eens als je niet alles weet!quote:Op maandag 5 december 2011 19:55 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Jep. Ze kunnen je vragen wat wat is onder de motorkap (dus waar zit de accu, waar check je je olie, dat soort dingen), ze kunnen verlichting gaan checken en ze kunnen je vragen waar de lampjes in je dashboard voor dienen. Volgens mij was dat het wel.
Met TTT's zeker niet nee.quote:Op maandag 5 december 2011 20:02 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Als het goed is legt je instructeur alles vooraf uit en geeft het niet eens als je niet alles weet!
Dus dat is niet een onderdeel dat je goed moet hebben om de vrijstelling te krijgen?quote:Op maandag 5 december 2011 20:05 schreef H-D het volgende:
Zeker bij je TTT geeft het niet als het niet weet
Nee, voor vrijstelling moet je je bijzondere verrichtingen in orde hebben.quote:Op maandag 5 december 2011 20:47 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
[..]
Dus dat is niet een onderdeel dat je goed moet hebben om de vrijstelling te krijgen?
Voeg mij nog ffkes toe draak! 5 december geslaagd.quote:Op maandag 5 december 2011 20:06 schreef IJsdraakje het volgende:
En een aantal geslaagden toegevoegd aan de OP, maar toen had ik geen zin meer.
Nee dan moet je gewoon je bijzondere verrichtingen voldoende uitvoerenquote:Op maandag 5 december 2011 20:47 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
[..]
Dus dat is niet een onderdeel dat je goed moet hebben om de vrijstelling te krijgen?
Een rijbewijs van marsepein teld nietquote:Op maandag 5 december 2011 20:49 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Voeg mij nog ffkes toe draak! 5 december geslaagd.
Er moeten er nog meer tussen, maar ik heb geen zin meer.quote:Op maandag 5 december 2011 20:49 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Voeg mij nog ffkes toe draak! 5 december geslaagd.
FFFFUUUUUUUU!!!!!quote:Op maandag 5 december 2011 20:55 schreef Rucky het volgende:
[..]
Een rijbewijs van marsepein teld niet![]()
Feli
Jaquote:Op maandag 5 december 2011 21:26 schreef t.coenraad het volgende:
Nagelschaartje klaar? Gefeliciteerd alsnog
quote:Op maandag 5 december 2011 22:04 schreef Nagelschaartje het volgende:
Even IJs wat werk uit handen nemen, ik heb hem bij mijn eigen verslag opgepakt
• Haags_kwartiertje (21 november)
• -Roy- (29 november)
• Mandéra (5 december)
• flatsj (5 december)
• Oberonn (5 december)
Gefeliciteerd joh, hopelijk rijd ik ook zo goed als ik binnenkort moet afrijdenquote:Op dinsdag 6 december 2011 14:26 schreef WG1122 het volgende:
Verhaaltje :
Eindelijk geslaagd. Ik ben sinds april bezig, en heb in die lange tijd maar 26 lessen gehad. Vandaag was dus de dag dat het zou moeten gebeuren. Man, wat was ik de avond ervoor zenuwachtig. Ik heb vannacht ook elk uur op mijn klok gezien. Helaas ben ik nou eenmaal iemand die zich snel zenuwachtig maakt.
Maar goed, deze ochtend viel het vreemd genoeg wel mee. Het plan was om 9 uur opgehaald te worden, maar kreeg een berichtje dat ik 8:45 al opgehaald zou worden. Blijkt het mijn neefje te zijn, die ook bij mijn instructeur lest. Erg grappig! Hij reed de helft van het stukje naar zijn huis, en ik de andere helft. Dat ging prima. Nadat ik hem had afgezet moest ik nog even inrijden. Dat ging niet echt van een leien dakje. Ik maakte stomme foutjes, zag een stopbord niet en ik kon mij echt wel voor de kop slaan, en mijn instructeur denk ik ook. Al met al werd ik er gelukkig niet zenuwachtiger door. Ik dacht bij mijzelf : Straks doe ik het gewoon wel foutloos!
Nou, richting CBR, geparkeerd en even met mijn instructeur basis dingen over de auto doorgenomen. Ik had gisteravond even snel mijn theorieboek er bij gepakt, dus dat wist ik allemaal prima te beantwoorden. Richting het gebouw van het CBR toe lopende, stond er een vrouw een sjekkie te roken en mijn instructeur kende haar blijkbaar. Eerste blik een hele aardige vrouw, en ze zag er ook vrolijk uit. Toen liepen we naar binnen en keek hij op de lijst wie ik als examinator had. Bleek het haar te zijn. Wat een toeval en ik was blij aangezien ze zo amicaal was. Ik heb nog even snel een kop koffie naar achter gewerkt en toen met haar aan tafel gaan zitten. Paar vragen over hoe ik denk te rijden, wat voor opdrachten ik kon verwachten etc. en we waren klaar om te vertrekken.
Ik stapte in en ze vroeg meteen na de auto op het contact te zetten naar paar betekenissen van 3 brandende lichtjes op het dashboard, en dat kon ik prima beantwoorden. Ik startte de auto, en ik reed weg. Meteen goed kijken bij de uitrit, en ik gaste gelijk goed door. Ze was heel spraakzaam en we hadden het zoal over de eurocrisis, mijn opleiding en toekomst en over ditjes en datjes. Ze stelde mij ontzettend op mijn gemak. Het autorijden vond ik ondertussen goed gaan. Ik moest gelijk richting de A44 om richting het dorp waar ik woon te rijden. Daar heb ik geluk mee, omdat het daar qua verkeer erg rustig is en ik natuurlijk de weg en situaties al goed ken. In het dorp moest ik in de woonwijk parkeren. Ik zag gelijk een plek wat mij makkelijk leek en ik twijfelde geen moment om 'm daar neer te zetten. In principe was het eigenlijk een stopopdracht wat ik uitvoerde, maar het is en blijft parkeren. Ze vond het prima. Toen netjes weggereden, de straat verderop meteen links in en daar moest ik een keeropdracht doen. Ik spotte aan mijn linkerkant een kleine inrit van een garage, en daar ging ik meteen op af. Ik heb 'm netjes gekeerd en dat vond ze ook helemaal prima. Daarna verder door het dorp gereden, wat naar mijn gevoel wel goed ging. Ik had wel een moment waar ik mijn sociale skills kon laten zien door een auto even voor te laten gaan, omdat een stilstaande vrachtauto deze in de weg stond. Achteraf bleek dat ik juist daar tuttig deed en beter eerst had kunnen gaan. Nja, verder niets bijzonders. Ik zat af en toe wel een beetje te kloten met de koppeling, maar dat kwam echt door de zenuwen, en ik denk dat zij dat ook doorhad.
Nou, het dorp uitgereden en weer richting het CBR. Ik heb niet met het navigatiesysteem gereden, maar puur als clusteropdracht zelfstandig weer terug. Ik wist het toch wel te vinden. Dat ging ook allemaal goed. Uiteindelijk weer aangekomen bij het CBR moest ik een parkeervak zoeken. Eerst wees ze er een aan vlak voor mij, maar op het laatste moment veranderde ze van gedachte en wees ze er eentje verderop aan. Dat was een rotplek en ik kon daar niet in een keer goed parkeren. Ik stond dus scheef. Dus ik wou even naar achteren om vervolgens recht te eindigen, maar ze zei dat dat niet nodig was. Ze vond het prima zo. Motor uit en terug naar het gebouw. Hoe ik geparkeerd had zag er trouwens echt NIET uit
Ondertussen had ik het gevoel dat ik niet geslaagd was. Waarom, geen idee, maar het voelde niet als een super rit. Misschien had zij iets opgemerkt wat ik fout deed, waar ik misschien zelf niet iets in de gaten van had.
In het gebouw aangekomen kreeg ik gelijk een hand met de mededeling dat ik geslaagd was. Ik kon het eigenlijk niet geloven, maar uit het gesprek later liet ze blijken dat ik het erg goed had gedaan met zelfs een compliment dat ze graag meer van mijn soort vandaag zou willen zien. Kan niet beter lijkt mij!
Ik ben gelijk pasfoto's gaan maken en naar het gemeentehuis gegaan om 'm aan te vragen. Ik kan 'm vrijdag ophalen, maar waarschijnlijk ligt 'ie er woensdag al. Mijn dag kan in ieder geval niet meer stuk
quote:Op maandag 5 december 2011 21:55 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ja
Sinds afgelopen vrijdag rijd ik zelfs in mijn eigen auto rond
edit: En ik ga nu door niet op te letten tot 60 in z'n 2, rijd een halve straat door in z'n 1, mijn instructeur zou geschokt zijn. Maar zo'n oude bak slaat wel sneller af dan de leswagen
.
O en ik heb al een halve parkeergarage doorgereden met de handrem er nog op, het is dus bevestigd dat ik echt een vrouw ben![]()
quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Afslaan: check
Wegrijden met handrem: check
Parkeren bij jou ook een ramp?
Je weet dat je ook kan uitstappen zegmaar hè?quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:44 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]![]()
Heb zelfs al met m'n koplamp tegen een andere auto zijn koplamp aan gezeten. Gelukkig had ik het direct door dus geen schade en was er een toevallige voorbijganger die me hielp om uit die situatie te komen
.
Het is niet eens zozeer gebrek aan inzicht naar mijn idee, maar gebrek aan vertrouwen. Ik ben bang dat ik het niet goed doe en durf dan niet door te zetten. Maar het gaat langzaam beter. Kan gewoon merken dat ik niet meer heb geparkeerd sinds m'n TTT, die was in september geloof ik.
O en ook een leuke: Bij de parkeergarage met het halve lichaam het raampje uit omdat ik te ver van het kaartjes apparaat af sta
Oehhh close...geschrokken?quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:44 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]![]()
Heb zelfs al met m'n koplamp tegen een andere auto zijn koplamp aan gezeten. Gelukkig had ik het direct door dus geen schade en was er een toevallige voorbijganger die me hielp om uit die situatie te komen
.
Hahaha ik had TTT in maart en reed eind september af. Dat was dus even diep graven van hoemoetutookalweer.quote:Het is niet eens zozeer gebrek aan inzicht naar mijn idee, maar gebrek aan vertrouwen. Ik ben bang dat ik het niet goed doe en durf dan niet door te zetten. Maar het gaat langzaam beter. Kan gewoon merken dat ik niet meer heb geparkeerd sinds m'n TTT, die was in september geloof ik.
Waahahaha checkquote:O en ook een leuke: Bij de parkeergarage met het halve lichaam het raampje uit omdat ik te ver van het kaartjes apparaat af sta
Werkt hetzelfde als als je iets moet pakken als je in bed ligt. Dan ga je er alles aan doen om met je voeten in het bed te blijvenquote:Op dinsdag 6 december 2011 20:47 schreef H-D het volgende:
[..]
Je weet dat je ook kan uitstappen zegmaar hè?![]()
Ik schrok niet zozeer, maar ik baalde zo ontzettend van mezelf, was zo gefrustreerd. Achteraf bedacht ik me dat ik de verkeerde punten had gebruikt om te draaien (was fileparkeren). De auto ervoor stond andersom, dus met de neus richting de lege plek. Toen ben ik blijkbaar in de war geraakt en bij de spiegel gaan draaien in plaats van bij het einde van de auto. Het was dus in ieder geval geen wonder dat het mis gingquote:Op dinsdag 6 december 2011 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oehhh close...geschrokken?
[..]
Hahaha ik had TTT in maart en reed eind september af. Dat was dus even diep graven van hoemoetutookalweer.
[..]
Waahahaha check![]()
Kloptquote:Op woensdag 7 december 2011 00:29 schreef Oberonn het volgende:
De kans dat je in Roosendaal blijft is sowieso vele malen groter dan dat je eruit moet.. dus wat dat betreft moet dat wel mee zitten (ik denk 9 staat op 1). Overigens was het grootste deel van de rit onbekend terrein en zat ik bijna alleen maar bij uitritten, 30km zones, etc.
Het zou dus niet terecht zijn om te zeggen dat ik mijn rijbewijs met geluk heb gehaald want heb echt nog wel wat lastige situaties gehadmaar het zat op zich wel mee inderdaad
Haha nicequote:Op woensdag 7 december 2011 12:37 schreef Oberonn het volgende:
Nee het was allemaal erg standaard.. Gewoon rijden op nav en even zonder, hij vroeg ook geen technische dingen of situaties :p
Ik had voor mijn TTT Dekkers en voor mijn examen weet ik ook even niet meerquote:Op woensdag 7 december 2011 17:24 schreef Oberonn het volgende:
Weet nietals ik zijn naam hoor weet ik het wel, maar heb hem niet onthouden
Haha, maak me maar jaloers!quote:Op woensdag 7 december 2011 17:44 schreef Mandéra het volgende:
Vanmiddag voor het eerst een stukje zelf gereden, je voelt je echt super vrij als je je rijbewijs hebt!
Echt op de valreep, hé?quote:Op donderdag 8 december 2011 11:28 schreef Tafersit het volgende:
Gehaaaaallld ik ben geslaagd!!!!! Yoepie wat een last van mijn schouders.
Vanavond zal ik een verslagje plaatsen.
Eigenlijk zou die vrijstellingen gewoon langer geldig moeten zijn') zeker voor het bedrag van een TTTquote:Op donderdag 8 december 2011 01:30 schreef denkel het volgende:
Morgen (vandaag) weer rijles sinds ik gezakt ben vorige week. Heb er wel zin in, weer lekker rijden
Weer wat ervaring op doen. Ik ga beetje de route rijden die ik met het examen heb gereden denk ik. Aangezien mijn examinator toen zin had om ergens heen te rijden waar je normaal niet afrijdt
.
En ik ga maar weer mijn bijzondere verrichtingen oefenen... aangezien ik de volgende keer dus geen vrijstelling meer heb.
Gefeliciteerd!!quote:Op donderdag 8 december 2011 11:28 schreef Tafersit het volgende:
Gehaaaaallld ik ben geslaagd!!!!! Yoepie wat een last van mijn schouders.
Vanavond zal ik een verslagje plaatsen.
Ik was om 10 uur geslaagd en heb hem om 11.30 bij de gemeente aangevraagdquote:Op donderdag 8 december 2011 12:09 schreef Ricksnor het volgende:
Ook geslaagd vanmorgen! ^^
Eindelijk, na 3 keer. Ik was rond 11:00 klaar. Kan ik hem dan vandaag nog aanvragen?
Dat kan volgens mij al direct nadat de examinator de uitslag in zijn/haar pda heeft ingevoerd.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:09 schreef Ricksnor het volgende:
Ook geslaagd vanmorgen! ^^
Eindelijk, na 3 keer. Ik was rond 11:00 klaar. Kan ik hem dan vandaag nog aanvragen?
Oh balenquote:Op donderdag 8 december 2011 21:45 schreef Hartigan het volgende:
Weer een goed dagje vandaag zo te zien, gefeliciteerd aan alle geslaagden!![]()
Ik kan pas 14 december weer lessen (nadat ik 23 november was gezakt), ik mis het toch wel een beetje dat autorijden![]()
Ik heb overigens nog nooit achteruit moeten parkeren...dat is toch geen verplicht onderdeel voor het examen?
Lol nu was je rit naar huis gewoon enger dan je les :pquote:Op donderdag 8 december 2011 16:04 schreef denkel het volgende:
Gefeliciteerd alle geslaagden vandaag
Ik heb net weer eerste rijles gehad van 2 uur sinds ik gezakt ben. Ging wel goed. Alleen was in het begin wat twijfelachtig geworden bij kruispuntjes oversteken, ging twijfelen wanneer ik over kon.
Kwam volgens mn instructrice omdat ik daar een fout maakte waardoor ik gezakt was in mijn examen. Ze vond het overigens erg jammer dat ik gezakt was, ze gunde het me welomdat ik al zo goed reed. Ook tijdens het examen, maar ik liet me gewoon van mn stuk brengen
achja.
We hebben alle bijzondere verrichtingen ook weer gedaan. Aangezien ik die weer moet doen, maar was volgens haar eigenlijk ook wel weer een voordeel, omdat je dan weer minder kans hebt om moeilijke situaties tegen te komen.
Fileparkeren 2x gedaan, alle 2 de keren in 1x perfect
Stopopdrachtje gedaan, kan weinig fout aan gaan natuurlijk. Daarna in 1x gekeerd en in steken, ging ook allebei in 1x goed, net zoals het vooruit inparkeren wat we een paar keer gedaan hebben.
Daarna gingen we hetgeen doen waar ik wat minder goed in benNamelijk het achteruit in parkeren. Veel mensen vinden dit makkelijk als je in de situatie bent dat je 3 lege vakken hebt
maar ik vind dat juist lastiger omdat je dan je instuur moment op die lijnen moet gaan baseren. Op de een of andere manier zit ik de helft van de keren fout.
Daarom gingen we maar ergens achteruit inparkeren waar je een leeg vak had tussen 2 auto's. En dit ging 3x op een rij, bij verschillende vakken in 1x perfect. Dit vind ik dus een stuk makkelijker omdat je dan de hoogte van de auto kunt zien en hierop kunt inschatten wanneer je in moet sturen. Ook zie je dan makkelijker wanneer je het net niet haalt en dan dus makkelijker bij kan sturen.
Maar voorderest ging alles prima dusVolgende week nog 2 uur les midden in de spits. Omdat mijn examen ook in de spits is. Om 15:50, tenminste, dan begint die net goed op gang te komen.
Dus mn herkansing zou wel moeten gaan lukken. Maar je weet nooit natuurlijk.
Moest trouwens nog met een meisje van 16,5/17 mee rijden. En daar kreeg je me toch hartkloppingen van. Wist niet dat je een auto zo hard kon laten stil vallen haha, zat met mn hoofd tegen de stoel![]()
Maar ik ben levend thuis gekomen
Ik ben gewoon in 1x afgereden, en moest om 14:00 t/m 14:45. 14:00 auto beetje checken, nummerbord lezen. 14:05 wegrijden. Onderweg wat speciale manoeuvres, en om 14:25 weer terug bij CBR.quote:Op donderdag 8 december 2011 23:48 schreef denkel het volgende:
Heb trouwens nog een hoop rijbewijs topic gelezenEn ik las regelmatig dat het vaak voorkomt dat mensen die smiddag's afrijden vaker zakken?
![]()
Klopt dit of is dit een fabeltje? Aangezien ik mijn 1ste keer om 14:55 moest en gezakt wasen mijn herkansing om 15:50 is
Hmm ik vermoed dat ze je opzich niet sneller laten zakken omdat je smiddags rijdt:p. Spits kan het ook niet zijn want anders zouden smorgens ook meer mensen moeten zakken...quote:Op donderdag 8 december 2011 23:48 schreef denkel het volgende:
Heb trouwens nog een hoop rijbewijs topic gelezenEn ik las regelmatig dat het vaak voorkomt dat mensen die smiddag's afrijden vaker zakken?
![]()
Klopt dit of is dit een fabeltje? Aangezien ik mijn 1ste keer om 14:55 moest en gezakt wasen mijn herkansing om 15:50 is
Het is tegenwoordig nog steeds heel kort, ik had destijds om 9:50 examen. om 10:30 had ik mijn moeder al aan de telefoon dat ik hem had.quote:Op vrijdag 9 december 2011 01:08 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik ben gewoon in 1x afgereden, en moest om 14:00 t/m 14:45. 14:00 auto beetje checken, nummerbord lezen. 14:05 wegrijden. Onderweg wat speciale manoeuvres, en om 14:25 weer terug bij CBR.
maargoed, dat was 6 jaar geleden
Ikzelf slaagde negen maanden geleden in één keer. En reed af om 13:05 uur. En vanmiddag slaagde mijn broertje ook in één keer. En hij moest om 15:00 uur op. Wij hebben er dus weinig van gemerkt.quote:Op donderdag 8 december 2011 23:48 schreef denkel het volgende:
Heb trouwens nog een hoop rijbewijs topic gelezenEn ik las regelmatig dat het vaak voorkomt dat mensen die smiddag's afrijden vaker zakken?
![]()
Klopt dit of is dit een fabeltje? Aangezien ik mijn 1ste keer om 14:55 moest en gezakt wasen mijn herkansing om 15:50 is
quote:Op vrijdag 9 december 2011 01:16 schreef Glijdt_licht het volgende:
Alleen ik kon direct mijn rijbewijs ophalen. Jullie moeten tegenwoordig een week wachten..
Dat kan ook per examinator wel verschillen hr. Bij mij duurde de rit alleen al 45min en waren we net op tijd terug voor de volgende kandidaat en voor mn instructeur die haar volgende leerling weer moest ophalenquote:Op vrijdag 9 december 2011 01:13 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig nog steeds heel kort, ik had destijds om 9:50 examen. om 10:30 had ik mijn moeder al aan de telefoon dat ik hem had.
Het is wel eens lekker zonder iemand naast je te rijden ja! Maar met iemand is ook wel leuk want dan kun je een beetje zitten ouwehoeren onderweg.quote:Op woensdag 7 december 2011 17:46 schreef denkel het volgende:
[..]
Haha, maak me maar jaloers!Nee grapje, geloof ik best! Is het wennen zo zonder iemand naast je?
Hoop hetquote:Op vrijdag 9 december 2011 01:13 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm ik vermoed dat ze je opzich niet sneller laten zakken omdat je smiddags rijdt:p. Spits kan het ook niet zijn want anders zouden smorgens ook meer mensen moeten zakken...
Haha geloof ik bestquote:Op vrijdag 9 december 2011 11:29 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Het is wel eens lekker zonder iemand naast je te rijden ja! Maar met iemand is ook wel leuk want dan kun je een beetje zitten ouwehoeren onderweg.
Gewoon je niet druk of bang maken. Goed je best doen tijdens lessen, ontspannen blijven tijdens examen en eens een paar hardop "Ik ga het halen!" zeggen. Dan heb je hem.
Er zijn een paar regeltjes daarvoor, weet niet meer precies waar ze staan. Zo moet je bij een kind altijd remmen ect...quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:57 schreef Jeffrey_San het volgende:
Binnenkort moet ik mijn Theorie gaan maken.
Maar ik twijfel best vaak bij de vragen over gevaarherkenning (met die vragen van; Remmen, gas loslaten en niets)
Hebben jullie misschien tips voor dat soort vragen?
Er vanuit gaan dat elke andere weggebruiker, op welke manier zij zich ook voortbewegen, enkel en alleen op de weg is om zich voor jouw auto te werpenquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:57 schreef Jeffrey_San het volgende:
Binnenkort moet ik mijn Theorie gaan maken.
Maar ik twijfel best vaak bij de vragen over gevaarherkenning (met die vragen van; Remmen, gas loslaten en niets)
Hebben jullie misschien tips voor dat soort vragen?
Ik probeerde ook altijd maar te denken dat het CBR bestaat uit lieve mensen die het je gunnen en willen dat je het haalt. Ook al lijkt het soms anders:+quote:Op vrijdag 9 december 2011 13:40 schreef denkel het volgende:
[..]
Hoop hetNee precies dat dacht ik ook.
[..]
Haha geloof ik bestKijk er ook naar uit om lekker zelf op pad te kunnen met de auto
Ik zal mn best doenVorige keer was ik wel ontspannen bij het examen. Alleen maakte ik een dom foutje
Haha ik zal het doen, als ik hem dan nog niet haal is het jou schuld
![]()
Wat gaat er mis dan tijdens het terugschakelen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:36 schreef Apotheose het volgende:
baggerles. Begon leuk, gezellig... maar dat terugschakelen heb ik gewoon problemen mee. En het werkt niet motiverend als ik word verteld dat het niet eens zo'n slecht idee is om het maar in een automaat te leren.Ja, het zal een stuk relaxter zijn: remmen, gassen en klaar.
Misschien moet ik toch maar es overstappen. Niet naar een automaat maar naar een andere rijschool. Deze kerel werkt me op de zenuwen. Als je je er aan stoort dat ik dat terugschakelen nog steeds niet onder de knie kan krijgen. Ik doe mn best. Meer kan ik niet doen
nou t punt is: ik kan opschakelen want dat hoor ik. En bij het terugschakelen denk ik er dan niet zo snel aan. Zit met het verkeer waar ik op moet letten. En ik weet dan niet zo goed wanneer ik moet gaan schakelen (ja bij snelheid minderen.) Dat gevoel ofzo komt maar niet....quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:26 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Wat gaat er mis dan tijdens het terugschakelen?
Maar ben jij niet al minstens 20 lessen bezig ?:O Ik weet nog wel dat wij tegelijk begonnen, dus je zou al verder moeten zijn... Niet meteen van rijschool veranderen, dat je niet kan terugschakelen kunnen zij waarschijnlijk niet veel aan doen, je moet gewoon even aangeven dat je dat goed wil oefenen en dan zal jouw leraar je situaties geven waar je moet terugschakelen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:42 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nou t punt is: ik kan opschakelen want dat hoor ik. En bij het terugschakelen denk ik er dan niet zo snel aan. Zit met het verkeer waar ik op moet letten. En ik weet dan niet zo goed wanneer ik moet gaan schakelen (ja bij snelheid minderen.) Dat gevoel ofzo komt maar niet....En dan schakel ik uiteindelijk en ben ik weer te laat
Bij mij gaven ze gewoon overal een naam voor, bijvoorbeeld het terugschakelen voor een bocht was "Het Ritueel" en wanneer je het dreigde te vergeten dan zei ze "vergeet het ritueel niet hé" en dan wist je meteen wat je moest doen, en daarom kon je het ook rustig uitvoeren ipv dat ze als een gek loopt te schreeuwen "Rem, koppeling, terugschakelen, koppeling, rem"quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:14 schreef Hartigan het volgende:
Ik moest ook een tijdje wennen aan het terugschakelen... Hoe helpt jouw instructeur je daarmee? Ik moest tot in den treuren talloze bochten oefenen om het schakelwerk op peil te krijgen.
Dat verschilt per auto. Bij een diesel is de 1 over het algemeen een echte versnelling terwijl die bij een benzine echt de opstartversnelling is. Met mijn lesauto (diesel) moest ik gewoon in de 1 door mijn buurt rijden (krappe straatjes, bochten niet goed te doorzien ed). Met de auto's die ik nu rijd is het gewoon in zijn 1 wat gas geven en hup meteen door naar de 2 (en daar kan je bij een klein beetje rollen ook gewoon weer mee optrekken). Met een diesel moet je wel weer in z'n 1 optrekken als je bij wijze van met 5km/u voor een stoplicht rolt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Dus wat is het?
Heb je problemen met het terugschakelen zelf, of vergeet je óm terug te schakelen.
Overigens kun je mijn boekje niet te laat terugschakelen, behalve dat je wel moet terugschakelen vóór een bocht. Zodat je daarna direct kunt accelereren.
Bij stoplichten e.d. lekker uit laten rollen, en als je stilstaat in de 1 zetten. Als je verder moet terwijl je nog rolt bijna altijd in de 2 zetten! Boven de 40kmh -> 3, boven 60kmh in de 4.Boven 80kmh in 5.
Maarja, wta heb je nodig?
Gevoel voor snelheid, zodat je zonder te kijken op de teller op jouw snelheidsgevoel je versnelling kunt kiezen.
Gevoel voor de motor op welke snelheid.
Mede daardoor is een toerenteller voor mij onmisbaar in een autoquote:Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef .aeon het volgende:
Bij mij hielp het vooral hij even zei dat je in een lagere versnelling sneller kan optrekken. Onbewust weet je dat natuurlijk al lang, maar ik legde de link nog niet echt. Het was meer van 'oh nou moet ik terugschakelen omdat dat zo hoort bij een drempel/bocht'. Maar nu schakel ik terug omdat ik daarna weer snel verder wil rijden.
Euh, juist bij diesels zijn de 1e versnelling erg kort. Iig in de Focus loop ik tegen de limter met 25/30kmh.. In mijn lesauto (Golf 4 tdi) moest ik 30kmh in de 3 doenquote:Op zaterdag 10 december 2011 14:56 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Dat verschilt per auto. Bij een diesel is de 1 over het algemeen een echte versnelling terwijl die bij een benzine echt de opstartversnelling is. Met mijn lesauto (diesel) moest ik gewoon in de 1 door mijn buurt rijden (krappe straatjes, bochten niet goed te doorzien ed). Met de auto's die ik nu rijd is het gewoon in zijn 1 wat gas geven en hup meteen door naar de 2 (en daar kan je bij een klein beetje rollen ook gewoon weer mee optrekken). Met een diesel moet je wel weer in z'n 1 optrekken als je bij wijze van met 5km/u voor een stoplicht rolt.
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beterquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:23 schreef Mandéra het volgende:
Terugschakelen gaat naar mijn weten toch meer "op het gevoel" dan volgens het boekje, natuurlijk neem je een bochtje in zn 2 en een rotonde ook.
Kijk gewoon een beetje op je snelheidsmeter, stel je rijdt in zn 5 maar je moet remmen en dus terugschakelen. Als je de meter rond de 60 ziet ga je naar zn 4, bij 40 naar zn 3 en bij 20 naar zn 2 en pas als je bijna stilstaat naar zn 1.
Makkelijk zat, kan moeilijk begrijpen dat je 20 lessen nodig hebt om enkel te kunnen schakelen.
75 lessen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beter
Hier 33 lessen en alles in 1x gehaald.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beter
Euhm nee?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:23 schreef Mandéra het volgende:
Terugschakelen gaat naar mijn weten toch meer "op het gevoel" dan volgens het boekje, natuurlijk neem je een bochtje in zn 2 en een rotonde ook.
tsja, de een leert makkelijker en sneller dan de ander. Kan er ook niks aan doen. Ik doe mn best maar het wil nog niet vlotten. Zelfs nog niet na 20+ lessen. Niet iedereen is een natuurtalent. Als je het kan - ja dan is het appeltje eitje. Opschakelen is geen punt. Vind het gewoon ook vervelend dat dat niet begrepen wordt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:23 schreef Mandéra het volgende:
Makkelijk zat, kan moeilijk begrijpen dat je 20 lessen nodig hebt om enkel te kunnen schakelen.
ow dat ga ik ook makkelijk halen, gok ik: de 75 lessenquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beter
Volgens mij hebben de meeste mensen wel even zo'n mindere periode tijdens rijles. Misschien ook omdat je in het begin best wel veel dingen leert en vooruit gaat en dan je dan opeens langzamer vooruit gaat enzo. Maar meestal heb je dan wel zo'n punt dat het opeens allemaal beter lukt en 'klikt' zegmaar.quote:Op zondag 11 december 2011 00:41 schreef Apotheose het volgende:
Thx voor tips.Zal de toerenteller dan maar weer es wat meer in de gaten moeten houden... See if that works hehe
[..]
tsja, de een leert makkelijker en sneller dan de ander. Kan er ook niks aan doen. Ik doe mn best maar het wil nog niet vlotten. Zelfs nog niet na 20+ lessen. Niet iedereen is een natuurtalent. Als je het kan - ja dan is het appeltje eitje. Opschakelen is geen punt. Vind het gewoon ook vervelend dat dat niet begrepen wordt.
[..]
ow dat ga ik ook makkelijk halen, gok ik: de 75 lessenZit nu bijna op een derde daarvan... Vandaag was het echt weer een shitty les. Demotiverend. 3 weken geleden ging het nog vooruit, volgens de instructeur. En vandaag was het een tegenovergesteld verhaal.
Ja ok. met les wel. maar dat komt ook omdat je met les de rotonde nog zo traag neemt als een slakquote:Op zondag 11 december 2011 00:43 schreef H-D het volgende:
Met les zeggen ze geloof ik altijd rotonde in z'n 2...
Ik heb zelf enkele slechte lessen gehad. Zo komt me les 3 nog boven. Ineens mocht ik langs het universiteitsgebouw van Groningen.. My god, wat een hel als je net hebt geleerd hoe de koppeling goed te gebruiken.quote:Op zondag 11 december 2011 00:46 schreef H-D het volgende:
[..]
Volgens mij hebben de meeste mensen wel even zo'n mindere periode tijdens rijles. Misschien ook omdat je in het begin best wel veel dingen leert en vooruit gaat en dan je dan opeens langzamer vooruit gaat enzo. Maar meestal heb je dan wel zo'n punt dat het opeens allemaal beter lukt en 'klikt' zegmaar.
Ja ik had ook van die lessen inderdaad. Dat werkte zoo demotiverendquote:Op zondag 11 december 2011 00:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik heb zelf enkele slechte lessen gehad. Zo komt me les 3 nog boven. Ineens mocht ik langs het universiteitsgebouw van Groningen.. My god, wat een hel als je net hebt geleerd hoe de koppeling goed te gebruiken.
Maar ook later, heb je soms van die lessen dat je echt met een kutgevoel wegkruipt.
ja idd!! En dat duurt gewoon bij mij wat lang... Mn rijinstructeur heeft de moed opgegeven geloof ik. Vind het ook ietsje verdacht dat volgende week net mijn afspraak is geannuleerd... Maar goed, weet niet of ie heel erg toevallig net dat ene uurtje een andere afspraak heeft staan...quote:Op zondag 11 december 2011 11:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja ik had ook van die lessen inderdaad. Dat werkte zoo demotiverendMaar ik denk dat je toch dan gewoon even moet doorzetten want er komt gewoon een moment dat je ineens denkt van Hé zo moet het!
Een uur. Wel in een keer geslaagd bij theorie, TTT en examen. Winning mood, top of the world toen ik dat pampiertje had natuurlijk. En toen moest ik leren rijden in een grote(re) benzine-VW in plaats van dat fijne lichte Ford-dieseltje. Sinds een paar weken is ie niet meer afgeslagen nuquote:
Nja sowieso als je geen klik hebt met je instructeur kun je beter gewoon wisselen. Je moet je tenslotte wel op gemak voelen bij hem/haar:O..anders leer je ook gewoon veel minder goed denk ik.quote:Op zondag 11 december 2011 11:15 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja idd!! En dat duurt gewoon bij mij wat lang... Mn rijinstructeur heeft de moed opgegeven geloof ik. Vind het ook ietsje verdacht dat volgende week net mijn afspraak is geannuleerd... Maar goed, weet niet of ie heel erg toevallig net dat ene uurtje een andere afspraak heeft staan...
Ik kap er wel gewoon mee. Ik zoek wel een ander. Ik heb de moed nog niet verloren en ik denk toch dat dat het belangrijkst is
Yup. 72 lessen met hier en daar wat anderhalve uren was het geloof ik. En ik heb elke minuut nodig gehad. Gewoon geen talent, verstokte fietser, echte vrouw qua ruimtelijk inzicht en richtinggevoel, zeg het maar. Zal ook meegespeeld hebben dat ik vaak weken van 60 uur draaide dus als ik dan 's avonds in die lesauto zat was ik bekaf en dan neem je dingen ook niet zo snel op.quote:Op zondag 11 december 2011 11:25 schreef kingtoppie het volgende:
Ik ben trouwens op 3 oktober geslaagd...
Maar even serieus 75 uur rijles?
waar had jij dan het meest moeite mee?quote:Op zondag 11 december 2011 11:31 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Yup. 72 lessen met hier en daar wat anderhalve uren was het geloof ik. En ik heb elke minuut nodig gehad. Gewoon geen talent, verstokte fietser, echte vrouw qua ruimtelijk inzicht en richtinggevoel, zeg het maar. Zal ook meegespeeld hebben dat ik vaak weken van 60 uur draaide dus als ik dan 's avonds in die lesauto zat was ik bekaf en dan neem je dingen ook niet zo snel op.
Ironisch gezien nam ik rijlessen om wat meer tijd over te hebben (ben van een reistijd van soms wel 2 uur naar krap 45 minuten gegaan, dat scheelt echt) en werd ik dus enorm belemmerd door het feit dat ik zoveel uren draaide. Beetje een vicieuze cirkel dus.
Enfin, 3000 euro en anderhalf jaar verder ben ik er nu en het levert me per week iets van 7 tot 10 uur aan extra tijd op en ik heb weer een leuk verhaal om mezelf in de zeik te zetten, wat zal mij het
Waar moet ik beginnen? Voertuigbeheersing, versnelling sprong er wel uit, motor af laten slaan, geen idee hebben waar in de ruimte de auto zich bevond (handig bij parkeren). Maar inzicht was ook dramatisch, heb echt centimeter voor centimeter verder vooruit leren kijken.quote:Op zondag 11 december 2011 11:39 schreef Apotheose het volgende:
[..]
waar had jij dan het meest moeite mee?
Ik heb tot zo ongeveer de laatste les gedacht dat ik het nooit zou kunnenquote:Op zondag 11 december 2011 11:15 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja idd!! En dat duurt gewoon bij mij wat lang... Mn rijinstructeur heeft de moed opgegeven geloof ik. Vind het ook ietsje verdacht dat volgende week net mijn afspraak is geannuleerd... Maar goed, weet niet of ie heel erg toevallig net dat ene uurtje een andere afspraak heeft staan...
Ik kap er wel gewoon mee. Ik zoek wel een ander. Ik heb de moed nog niet verloren en ik denk toch dat dat het belangrijkst is
en je zus heeft nu haar rijbewijs, neem ik aan?quote:Op zondag 11 december 2011 21:42 schreef Glijdt_licht het volgende:
Er komt me zelfs nog 1x op dat ik bij een kruising van 4 rijstroken elke kant op bijna ging spookrijden, omdat ik toen totaal niet kon zien waar ik heen moest.. Moest naar links afslaan, en ging bijna voór de vluchtheuvel langs.
Tegen mijn zus is ooit gezegd door haar instructeur:
Jij leert het nooit.
Idd,, Ik heb er ook veel teveel tijd en geld in gestoken..(40+ rijlessen en redelijk wat examens).quote:Op zondag 11 december 2011 11:31 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Enfin, 3000 euro en anderhalf jaar verder ben ik er nu en het levert me per week iets van 7 tot 10 uur aan extra tijd op en ik heb weer een leuk verhaal om mezelf in de zeik te zetten, wat zal mij het
Autorijden leren in een automaat?quote:Op maandag 12 december 2011 10:48 schreef Apotheose het volgende:
Is iemand hier wel s overgestapt naar andere rijschool terwijl je n pakket van zoveel lessen, een TTT en praktijkexamen heeft gekocht? En je nog niet alle lessen had verbruikt en dus ook geen examen.
De afspraak is dat als je minder lessen nodig hebt, dan krijg je de ongebruikte lessen terug. Maar das dan toch ook zo als je wilt stoppen? Hij heeft me zelf aangemoedigd om te stoppen (' je kunt t beter maar in een automaat leren.') En ik kan m toch ook wel ff n mail sturen met tekst en uitleg of moet ik bellen?
ik zeg ook niet dat ik dat wil. Ik zeg dat die instructeur dat aangaf. Zelf wil ik 't wel in een schakel leren maar dan bij een andere rijschoolquote:Op maandag 12 december 2011 11:33 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Autorijden leren in een automaat?
En wat als je later in een auto komt met schakelbak? Dan kan je daar dus niet in rijden?
Ja.quote:Op maandag 12 december 2011 14:11 schreef Keskiyo het volgende:
Ff vraagje:
Als je vrijstelling dankzij je TTT hebt, maar je slaag niet voor je examen. Ben je dan je TTT kwijt?
Ja, al een jaar of 13 a 14 :pquote:Op maandag 12 december 2011 08:38 schreef Apotheose het volgende:
[..]
en je zus heeft nu haar rijbewijs, neem ik aan?
Hoe laat moet je?quote:Op maandag 12 december 2011 08:16 schreef Pino112 het volgende:
Morgen afrijden in de regen en storm.
Maar dan kan je wel alvast je examen beetje oefenen enzo. Voor sommige mensen is dat wel heel fijnquote:Op maandag 12 december 2011 17:06 schreef Glijdt_licht het volgende:
Blij dat ik nooit zoiets heb gehad als een TTT, mijn rij-instructeur vond dat ook onzin
Een examenroute en -volgorde uitstippelen kan je instructeur ook voor je doen. Daar heb je geen TTT bij nodig.quote:Op maandag 12 december 2011 17:23 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar dan kan je wel alvast je examen beetje oefenen enzo. Voor sommige mensen is dat wel heel fijn
Ja, maar je instructeur zit al vele lessen naast je en je mag wat foutjes maken, daardoor zit hij naast je.quote:Op maandag 12 december 2011 17:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Een examenroute en -volgorde uitstippelen kan je instructeur ook voor je doen. Daar heb je geen TTT bij nodig.
8.55u in Zwolle, dus alle fietsers en voetgangers wegwezenquote:Op maandag 12 december 2011 17:03 schreef denkel het volgende:
[..]
Hoe laat moet je?Ik heb morgen laatste blokuur les voor mn 2de examen volgende week dinsdag. Ook lekker in de storm en spits morgenavond
Ik vond de sfeer en het rjiden bij de TTT toch wel heel anders. Had echt een chagrijn van een examinator op dat moment en was achteraf blij dat ik dat in elk geval een keer gehad had. Vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen was ik ook blij mee op m'n examen.quote:Op maandag 12 december 2011 17:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Een examenroute en -volgorde uitstippelen kan je instructeur ook voor je doen. Daar heb je geen TTT bij nodig.
quote:Op maandag 12 december 2011 18:47 schreef Pino112 het volgende:
[..]
8.55u in Zwolle, dus alle fietsers en voetgangers wegwezen
Maar het maakt wel verschil of je instructeur naast je zit of een examinator.quote:Op maandag 12 december 2011 17:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Een examenroute en -volgorde uitstippelen kan je instructeur ook voor je doen. Daar heb je geen TTT bij nodig.
Dat. Het is gewoon een keertje voor spek en bonen examen doen, voor de een totaal overbodig, voor een heleboel anderen een fijne ervaring. Ook omdat je redelijk een idee hebt van wat je goed doet en wat beter moet volgens CBR-maatstaven.quote:Op maandag 12 december 2011 19:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar het maakt wel verschil of je instructeur naast je zit of een examinator.
En waarom zou je instructeur niet naar CBR=maatstaven kunnen beoordelen? Hij moet je nota bene daartoe opleiden.quote:Op maandag 12 december 2011 18:35 schreef Martijn93 het volgende:
[..]
Ja, maar je instructeur zit al vele lessen naast je en je mag wat foutjes maken, daardoor zit hij naast je.
Als je een grove fout maakt zal hij als het goed is opletten en je fout verbeteren, dit is natuurlijk heel jammer, maar van die ene fout hangt je rijbewijs niet af.
Als je een grove fout maakt met een examinator naast je zul je gegarandeerd gezakt zijn.
Ik vond het ook fijn dat ik wel TTT gehad heb, hierdoor heb je eigenlijk al een examen, en als het goed gaat heb je ook nog vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen, altijd handig meegenomen.
Ik denk dat een instructeur dat ook wel voor je kan naspelen. of desnoods zorgen dat je even die keer een andere instructeur krijgt.quote:Op maandag 12 december 2011 18:56 schreef Soempie het volgende:
[..]
Ik vond de sfeer en het rjiden bij de TTT toch wel heel anders. Had echt een chagrijn van een examinator op dat moment en was achteraf blij dat ik dat in elk geval een keer gehad had. Vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen was ik ook blij mee op m'n examen.
Mja les 5 krijg je een beetje controle over het vehikel. Na 20 lessen gaat het meestal goed als je het structureel doet en heb je wel kans van slagen denk ik... Ik deed er 31 lessen over.. Maar de laatste 10x waren chaotisch ingeplant en je merkt het echt als je een week niet rijd... Neem dat van mij aan.quote:Op zondag 11 december 2011 14:29 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik heb tot zo ongeveer de laatste les gedacht dat ik het nooit zou kunnen. En dat wordt ook niet beter door mensen die blijven benadrukken dat het zo simpel is en die mooie verhalen vertellen over hoe zij het in les 2 al konden en dat ze hun rijbewijs in 20 lessen hebben gehaald (zoals je ze hier ook hebt zitten, heel motiverend
).
Op dat moment in je 'rij-carrière' wel. Als ik het nu na 6 jaar, 1 week zou missen, zou ik het niet merken denk ikquote:Op maandag 12 december 2011 19:29 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mja les 5 krijg je een beetje controle over het vehikel. Na 20 lessen gaat het meestal goed als je het structureel doet en heb je wel kans van slagen denk ik... Ik deed er 31 lessen over.. Maar de laatste 10x waren chaotisch ingeplant en je merkt het echt als je een week niet rijd... Neem dat van mij aan.
Ha, fijne stad om af te rijdenquote:Op maandag 12 december 2011 18:47 schreef Pino112 het volgende:
[..]
8.55u in Zwolle, dus alle fietsers en voetgangers wegwezen
En dat is dus persoonlijk, het werkt niet voor iedereen zo.quote:Op maandag 12 december 2011 19:29 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mja les 5 krijg je een beetje controle over het vehikel. Na 20 lessen gaat het meestal goed als je het structureel doet en heb je wel kans van slagen denk ik... Ik deed er 31 lessen over.. Maar de laatste 10x waren chaotisch ingeplant en je merkt het echt als je een week niet rijd... Neem dat van mij aan.
Sorryquote:Op maandag 12 december 2011 20:20 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
En dat is dus persoonlijk, het werkt niet voor iedereen zo.
En juist dit soort posts, van "hoe het zou moeten kunnen" zijn heel demotiverend voor mensen die er langer over doen.
Het is je vergevenquote:
En dat alles in een rit van pakweg 5 kmquote:Op maandag 12 december 2011 20:54 schreef kingtoppie het volgende:
Haha, ik wil een keer bij jou in de autoHoef ik niet meer in de botsauto'tjes bij de kermis
Ik had rijles in een klein autotje... Maar mijn ouders hebben een bus, dus ik rij alleen in een bus, is toch wel lastiger parkeren! Moet je steeds steken enzo...quote:Op maandag 12 december 2011 20:57 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
En dat alles in een rit van pakweg 5 km
Dit was wel heel dramatisch moet ik zeggen. Het parkeren is standaard redelijk dramatisch, maar het rijden gaat meestal redelijk soepel.
quote:stoplicht over het hoofd zien (=behoorlijk hard remmen)
quote:
Ik doe mijn bestquote:Op maandag 12 december 2011 20:08 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ha, fijne stad om af te rijden
Ik zit morgenochtend om die tijd allang veilig 50 km verderop dus zet m op!
Ja hoor, dat doen de meeste. Met mijn vorig examen ook gedaan. 0,0 last gehad van concentratieproblemen. Ik heb ook alleen maar lessen van 2 uur gehad. Dus ben het wel gewend. Vind het juist fijn om van tevoren alvast even in te rijden, dan zit je er weer lekker in. Daarna even bakje koffie drinken bij het CBRquote:Op dinsdag 13 december 2011 00:09 schreef Glijdt_licht het volgende:
Is dat wel slim? Vóór je rij-examen nog een uurtje lessen? Het lijkt mij dat, zeker in het begin je na het eerste uur rijden vermoeider wordt en dan fouten gaat maken. Dit is ook uit eigen ervaring.
Ik had gisteren een hartverzakking van jewelste die inderdaad gelukkig net goed ging doordat ik het rustig aan deed. Ik zweer dat ik ontzettend goed gekeken had omdat ik nogal een rotpunt moest nemen: afslaan naar links met tegemoetkomend verkeer, over een fietspad met twee richtingen heen een kloteweggetje in. Geen auto's, fietspad gecontroleerd aan beide kanten, langzaam indraaien, nog een keer kijken, en dan eroverheen. Rent er ineens een voetganger voor de motorkap langsquote:Op maandag 12 december 2011 23:46 schreef Glijdt_licht het volgende:
Het enige dat ik weleens meemaak is dat ik een fietser over het hoofd zie of dat die ineens voor je langs schiet.. Maar met stoplichten nooit echt problemen, rij verder vrij rustig denk ik.
En ja.. ambulances hoor ik niet, maar ik zie ze wel snel. Tijdje terug dacht ik handig te zijn voor de ambu, door op de busstop te gaan staan zodat de ambu er langs kon. Bleek dat de ambu daar juist langs moest om rechtsaf te gaan
Misschien juist daarom!quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:26 schreef Pino112 het volgende:
Vrijdag de 13e herexamen, alsof dat wel goed gaat komen..
vreselijk idd, fietsers zonder lichtquote:Op dinsdag 13 december 2011 06:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik had gisteren een hartverzakking van jewelste die inderdaad gelukkig net goed ging doordat ik het rustig aan deed. Ik zweer dat ik ontzettend goed gekeken had omdat ik nogal een rotpunt moest nemen: afslaan naar links met tegemoetkomend verkeer, over een fietspad met twee richtingen heen een kloteweggetje in. Geen auto's, fietspad gecontroleerd aan beide kanten, langzaam indraaien, nog een keer kijken, en dan eroverheen. Rent er ineens een voetganger voor de motorkap langs
Het was donker, ze was donker gekleed, donker haar en zoals gezegd, ik had goed gekeken maar ik was toch weer even goed kwaad op mezelf dat ik r toch gemist had
En over fietsers zonder licht in deze tijd (spookrijdend op rotondes en al) gaan we het maar niet hebben want die moeten gewoon dood![]()
Dat doe je al, nietwaar?quote:
Ik ben nieuwsgierig naar de lessende fokkers hoeveel ze tijdens het lessen meekrijgen (theorie en praktijk) over hoe je met vrachtwagens in het verkeer om moet gaan.quote:
Tijdens mijn lessen is er niet expliciet aandacht aan besteed, maar (en vooral in het begin, lijkt me dat dat verschilt per leerling) wel dingen als "nu niet te abrupt remmen, want dan ben je plat." Zal ook gerust nog wel meer gezegd zijn, maar ik weet nu niet meer of dat al bekende dingen waren of niet.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:34 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ik ben nieuwsgierig naar de lessende fokkers hoeveel ze tijdens het lessen meekrijgen (theorie en praktijk) over hoe je met vrachtwagens in het verkeer om moet gaan.
Ik wil wel eens weten of dit echt een aandachtspunt is tijdens de lessen of juist niet.
Jammer joh! Je weet in ieder geval waar je nog aan moet werken dus dat komt vast helemaal goed in januariquote:Op dinsdag 13 december 2011 10:22 schreef Pino112 het volgende:
Helaas, gezakt![]()
![]()
Kijken was bij de TTT ook al een punt, tis wel beter geworden maar nog niet goed genoeg.
En voor het gevoel: ik had een examinator in opleiding, en zijn coach zat achterin. Instructeur mocht dus niet mee.
3 januari weer twee uurtjes les, en mss in dezelfde week nog examen.
Gefeliciteerd!quote:
Ja die van mij zei inderdaad ook dit soort dingen m.b.t. vrachtwagens en bussen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:57 schreef Mwanatabu het volgende:
Mijn instructeur gaf het altijd aan als ik op dat moment in de dooie hoek van een vrachtwagen zat en gaf ook mee dat je er het beste vlot voorbij kunt gaan, niet in moet voegen tussen twee van die bakbeesten en dat het ook niet handig is om er te dicht op te zitten i.v.m. overzicht en dingen die eraf kunnen lazeren.
Staat er iets over in je theorieboeken?quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:57 schreef Mwanatabu het volgende:
Mijn instructeur gaf het altijd aan als ik op dat moment in de dooie hoek van een vrachtwagen zat en gaf ook mee dat je er het beste vlot voorbij kunt gaan, niet in moet voegen tussen twee van die bakbeesten en dat het ook niet handig is om er te dicht op te zitten i.v.m. overzicht en dingen die eraf kunnen lazeren.
Nee, niet dat ik weet.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:20 schreef glasbak het volgende:
[..]
Staat er iets over in je theorieboeken?
Ik kan het mij ook niet herinneren dat het er in zou staan maar er zijn mensen die beweren van welquote:
Misschien dat het er nu in staat in de oefenboekjes bij gevaarherkenning. De mensen die 'm recent gehaald hebben zullen zich vast wel de vraag met sneeuw en een vrachtwagen in je achteruitkijkspiegel herinneren.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:29 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ik kan het mij ook niet herinneren dat het er in zou staan maar er zijn mensen die beweren van wel
Maar goed, ik dacht.. laat ik het eens vragen want voor mij is het al 20 jaar terug dat ik mijn B-theorie heb gehaald
Misschien wel ja, maar het is volgens mij nog steeds geen stof voor het officiële examen.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:31 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Misschien dat het er nu in staat in de oefenboekjes bij gevaarherkenning. De mensen die 'm recent gehaald hebben zullen zich vast wel de vraag met sneeuw en een vrachtwagen in je achteruitkijkspiegel herinneren.(En achterin dan de uitleg waarom het geen best idee is om in de ankers te gaan.)
Naja, door die vraag voor te kunnen laten komen wordt er wel íets aan aandacht aan geschonken. Maar niet bijster veel.quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:36 schreef glasbak het volgende:
[..]
Misschien wel ja, maar het is volgens mij nog steeds geen stof voor het officiële examen.
Proefles of intake? Dat verschilt denk ik sowieso per rijschool.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:13 schreef krokdown het volgende:
hallo, even een vraagje: je proefles, dan zit je alleen met je instructeur of met nog een andere lesser erbij?
Hoi Annequote:Op dinsdag 13 december 2011 22:15 schreef Anne het volgende:
[..]
Proefles of intake? Dat verschilt denk ik sowieso per rijschool.
Ja, ik ben moderator van PTA, flapdrolquote:Op dinsdag 13 december 2011 22:18 schreef glasbak het volgende:
[..]
Hoi Anne![]()
Ik zie jou ook overal he
Oh jahquote:Op dinsdag 13 december 2011 22:19 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, ik ben moderator van PTA, flapdrol. Dus da's niet zo gek.
proefles, dus dat ze je pakket bepalen aan de hand van die les. wat is een intake?quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:15 schreef Anne het volgende:
[..]
Proefles of intake? Dat verschilt denk ik sowieso per rijschool.
Oh, hetgeen wat jij beschrijft noemde ze bij mij een intakequote:Op dinsdag 13 december 2011 22:27 schreef krokdown het volgende:
[..]
proefles, dus dat ze je pakket bepalen aan de hand van die les. wat is een intake?
ok thanks!quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:31 schreef Anne het volgende:
[..]
Oh, hetgeen wat jij beschrijft noemde ze bij mij een intake. Die heb ik gedaan bij de ANWB en ik zat gewoon in mijn uppie (met de rijinstructeur uiteraard) in de auto.
Er is zeker aandacht aan besteed.quote:Op dinsdag 13 december 2011 20:34 schreef glasbak het volgende:
[..]
Ik ben nieuwsgierig naar de lessende fokkers hoeveel ze tijdens het lessen meekrijgen (theorie en praktijk) over hoe je met vrachtwagens in het verkeer om moet gaan.
Ik wil wel eens weten of dit echt een aandachtspunt is tijdens de lessen of juist niet.
1 foutje op je examen zak je niet op, tenzij het levensgevaarlijk is.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:35 schreef denkel het volgende:
Vandaag laatste les van 2 uur gehad vóór mijn herkansing volgende week dinsdag
Ging weer lekker, lekker gezellig gereden en lol gemaakt zoals altijd![]()
liet hem alleen 1x stilvallen
Gebeurt me normaal ook nooit. Maar voorderest eigenlijk vrijwel foutloos( geen gevaar veroorzaakt ) gereden
Mn instructrice heeft er ook weer alle vertrouwen in dat ik ga slagenNu maar hopen dat ik me niet weer laat opfokken en een foutje maak. Maar daar ga ik mn best op doen.
Dus nu maar hopen dat ik over een weekje dolblij ben dat ik geslaagd ben
Ik had 'm alleen. Was ook al zenuwachtig genoeg lolquote:Op dinsdag 13 december 2011 22:13 schreef krokdown het volgende:
hallo, even een vraagje: je proefles, dan zit je alleen met je instructeur of met nog een andere lesser erbij?
Inderdaad. Maar ik denk dat het aan de omgeving ligt hoeveel aandacht er aan besteed wordt. Ik leste in Arnhem en daar rijden veel trolleybussen en ook veel vrachtwagens, maar daarvoor leste ik in Alkmaar en daar kwam het totaal niet aan bod.quote:Op woensdag 14 december 2011 01:24 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Er is zeker aandacht aan besteed.
1. Bij het invoegen liever niet tussen twee vrachtwagens door ivm veiligheidsmarge.
2. Hetzelfde liever bij het uitvoegen.
3. Ga niet als een idioot een vrachtwagen inhalen zodat je de afrit op 5 meter kunt halen. Nee, dat had je maar eerder moeten besluiten naar rechts te gaan.
4. Als een vrachtwagen van een rotonde afkomt, of uit een scherpe bocht komt, moet je inzien dat je soms even 5-10 meter voor de rotonde even moet wachten tot de vrachtwagen de bocht heeft gehaald.
5. Niet dicht erachter rijden, qua luchtweerstand win je niet zoveel, terwijl je het voor jezelf extreem gevaarlijk maakt.
6. Als er bij een kruising een vrachtwagen van links komt, moet je er niet voorlangs schieten, want mogelijk is er een inhalende autorijder die je niet kunt zien.
Dat soort zaken.
Bij mij vroegen ze een nieuwe aan de dag na ik gezakt was (29 november) en kreeg ik te horen dat ik 20 december opnieuw op mag. Maar mijn rijschool koop examens in van tevoren. Anders had ik ook tot januari moeten wachten.quote:Op woensdag 14 december 2011 16:43 schreef Mlijntje het volgende:
Voor degene die gezakt zijn, hoelang moesten jullie op herexamen datum wachten? Ik ben 8 december gezakt en volgens mijn rijschool, kunnen ze pas na 15 dagen een nieuwe reservering maken bij het cbr. Vind het nogal vervelend dat ik ruim 2 weken op een nieuwe datum moet wachten, waardoor herexamen op zijn vroegst eind Januari zal zijn..
Zover ik weet is het voordeel van een grote rijschool dat zijn plaatsen vooraf in mogen kopen en uiterlijk 48 uur van tevoren de naam van de leerling door moeten geven.quote:Op woensdag 14 december 2011 16:54 schreef Mlijntje het volgende:
Ze hebben mij wijsgemaakt dat ze niet eerder een reservering kunnen maken voor herexamen, zo zit dat in het cbr systeem (die laat dat pas na 15 dagen toe)... Of het komt omdat ik bij een kleine rijschool zit en niet bij een grote?
Je moet veel op f5 klikken (refresh) Dan komen de annuleringen naar boven steeds... dat zijn er best veel, en als je niet al te gierig bent qua plaats waar je theorie wilt halen kan je de dag erop gewoon je theorie makenquote:Op woensdag 14 december 2011 16:54 schreef Mlijntje het volgende:
Ze hebben mij wijsgemaakt dat ze niet eerder een reservering kunnen maken voor herexamen, zo zit dat in het cbr systeem (die laat dat pas na 15 dagen toe)... Of het komt omdat ik bij een kleine rijschool zit en niet bij een grote?
Rechts inhalen langs een blokmarkering mag inderdaad, maar volgens mij alleen met de intentie om inderdaad uit te voegen, niet om later vrolijk naar links te gaan.quote:Op woensdag 14 december 2011 18:23 schreef Ricksnor het volgende:
Volgens mij mag dat mits je je knipperlicht aan heb staan.
Mischien ook zelfs zonder.
Correct.quote:Op woensdag 14 december 2011 19:15 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Rechts inhalen langs een blokmarkering mag inderdaad, maar volgens mij alleen met de intentie om inderdaad uit te voegen, niet om later vrolijk naar links te gaan.
Dit punt zitten voor en nadelen aan. Op zich lijkt het wel logisch dat het beter zou zijn voor de doorstroming maar je moet op een paar punten letten.quote:Op woensdag 14 december 2011 10:59 schreef Voodoo_Doll het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar ik denk dat het aan de omgeving ligt hoeveel aandacht er aan besteed wordt. Ik leste in Arnhem en daar rijden veel trolleybussen en ook veel vrachtwagens, maar daarvoor leste ik in Alkmaar en daar kwam het totaal niet aan bod.
Verder:
- Bij invoegen liever vóór de vrachtwagen langs, dus hard optrekken, want die vrachtwagens schieten niet op. Dat is goed voor doorstroming.
Dat kan, zolang je hem maar niet voor de voeten gaat rijden.quote:- Ver vooruit kijken op de snelweg en ver op voorhand gaan zoeken of je de vrachtwagen kan inhalen. Weer doorstroming verhaal.
- Als er een vrachtwagen zelf wil invoegen op de snelweg, ga dan naar de linkerbaan zodat hij alle ruimte heeft om in te voegen op de rechter.
- Vrachtwagens en bussen hebben veel ruimte nodig, dus zoals gezegd wacht ver van te voren bij een kruising of rotonde, want ze zwiepen nogal uit, en laat ze ook passeren als er een dunne straat door gewoon even aan de kant van de weg te wachten ivp langs elkaar heen proberen te wringen.
- Als jij staat te wachten om een kruising of rotonde op te rijden, en een vrachtwagen de kruising dicht rijdt omdat hij af slaat, kan je dit juist wel mooi gebruiken om snel de kruising op te rijden: er kan toch niemand langs
Oh, nog iets.. Als je zo vriendelijk ben om een vrachtwagen de gelegenheid te geven van baan te veranderen (met andere woorden als jij je gas loslaat zodat hij voor je kan gaan rijden) zorg er dan voor dat het voor de chauffeur duidelijk is dat jij hem die gelegenheid geeft. Even (kort) seinen met je groot licht (mag officieel niet dus doe dat niet op een examenquote:- Als je een vrachtwagen inhaalt op de snelweg (met 120) en het waait nogal, houdt je stuur goed vast want je krijgt toch een zwieper van de wind!
- Als je niet zeker weet of een bus of vrachtwagen je gezien heeft ivm zijn dode hoek, zwaai dan naar de chauffeur, als hij terug zwaait dan is het goed.
- En de belangrijkste: Niet op de busbaan rijden![]()
Mijn proefles was trouwens ook alleen.
Dan is het beter om achter de vrachtwagen in te voegenquote:Op woensdag 14 december 2011 23:18 schreef Glijdt_licht het volgende:
@Glasbak
Op sommige plekken zijn die in- en uitvoegregels haast onmogelijk te volgen..
Ik noem:
1. Knooppunt Heerenveen met zijn idiote weefstroken
2. idem voor knooppunt Drachten
3. Oprit A27 bij oosterhout die maar 80 meter lang is.
Niet als het om een paar maanden gaat. Als je het over jaren gaat hebben zal je in het begin misschien wat onzeker zijn maar dat gaat snel over..quote:Op donderdag 15 december 2011 21:07 schreef da_unfuckwithable het volgende:
Heb in augustus m'n rijbewijs gehaald, maar sindsdien niet meer gereden. Ik ga binnenkort een auto kopen, maar ben eigenlijk best zenuwachtig om weer voor de 1e keer te rijden sinds mn examen. Verleer je het snel?
Die eerste paar maanden zal wel niet heel veel uitmaken dan inderdaadquote:Op donderdag 15 december 2011 21:07 schreef da_unfuckwithable het volgende:
Heb in augustus m'n rijbewijs gehaald, maar sindsdien niet meer gereden. Ik ga binnenkort een auto kopen, maar ben eigenlijk best zenuwachtig om weer voor de 1e keer te rijden sinds mn examen. Verleer je het snel?
Ik hoop het niet neequote:Op donderdag 15 december 2011 21:26 schreef H-D het volgende:
[..]
Die eerste paar maanden zal wel niet heel veel uitmaken dan inderdaad![]()
Watvoor auto ga je kopen eigenlijk?
Ik ben ook iemand die heel erg blijft hangen in haar fouten bij het rijden, maar tijdens het examen was ik zó zenuwachtig dat het niet meer uitmaakte denk ik op het geheel. Ik bedoel, als je toch al een hartslag van 180 hebt en hij gaat even omhoog naar 200 dan maakt dat niet zoveel uitquote:Op donderdag 15 december 2011 21:34 schreef denkel het volgende:
Ik word zenuwachtig D:
Dinsdag 2de poging praktijk examen
vorige keer was ik helemaal niet zenuwachtig maar maakte ik een grote fout doordat ik bleef denken over een klein foutje die ik gemaakt had
Ik wil zo graag me rijbewijsjelekker rondtouren met kerst en chauffeurtje spelen
Volgens mij komt de spits dan al aardig op gang, en al helemaal op een vrijdag.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:38 schreef Daantke het volgende:
TTT in Utrecht om 15:50, hopelijk net voor de spits
Succes, de spits begint wel vroeger vandaag.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:38 schreef Daantke het volgende:
TTT in Utrecht om 15:50, hopelijk net voor de spits
Komt wel goed! Ik had maandag om 8.55 TTT en dacht dus ook dat ik last ging hebben van de ochtendspits. Maar de examinator snapt ook wel dat je niet in de file wilt rijden dus zal je wel voornamelijk buiten en binnen de bebouwde kom gaan rijden.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:38 schreef Daantke het volgende:
TTT in Utrecht om 15:50, hopelijk net voor de spits
Ja ik vind het ook niet heel erg, dan kan ik lekker met de rest meerijdenquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:43 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Komt wel goed! Ik had maandag om 8.55 TTT en dacht dus ook dat ik last ging hebben van de ochtendspits. Maar de examinator snapt ook wel dat je niet in de file wilt rijden dus zal je wel voornamelijk buiten en binnen de bebouwde kom gaan rijden.
Haha xD maar bij mij is het zo dat ik anders ga rijden zodat ik niet weer dezelfde fout maak wat ik met het vorige examen had, daardoor maakte ik namelijk een andere fout D : waar ik op zakte.quote:Op vrijdag 16 december 2011 06:34 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ben ook iemand die heel erg blijft hangen in haar fouten bij het rijden, maar tijdens het examen was ik zó zenuwachtig dat het niet meer uitmaakte denk ik op het geheel. Ik bedoel, als je toch al een hartslag van 180 hebt en hij gaat even omhoog naar 200 dan maakt dat niet zoveel uit
Vergeet niet, bij het invoegen tijdens een file van te voren al de richting aangeven. Zo geef je een seintje dat je wilt invoegen en kunnen mensen in de file rekening met je houden en geven ze je uiteindelijk een gaatje om in te voegen. Verder natuurlijk altijd wanneer je pas de invoegstrook op bent gereden richting aangeven wanneer je gaat en kunt invoegen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:52 schreef Daantke het volgende:
[..]
Ja ik vind het ook niet heel erg, dan kan ik lekker met de rest meerijdenAlleen invoegen op de snelweg etc. is dan wel kut.
Hoe ging de TTT?quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:38 schreef Daantke het volgende:
TTT in Utrecht om 15:50, hopelijk net voor de spits
Vond het zelf prima gaan. Maar examinator zei dat ik een keer geen voorrang had verleend (ik had de lange bocht en de andere auto de korte...) en ik draaide een keer een T-splitsing op terwijl een auto iets te hard aan kwam rijden. (had m wel gezien maar ik vond zelf dat het nog wel kon)quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:15 schreef Coca_Cola het volgende:
[..]
Hoe ging de TTT?
Heb je vrijstelling gekregen voor bijzondere verrichtingen?
Maar toch, invoegen op een snelweg en van baan wisselen met 120km enz is niet iets wat je in de eerste les verwacht (ik stuurde bijna te hard de vangrail in)quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:35 schreef Glijdt_licht het volgende:
Elke rij-instructeur heeft zijn eigen volgorde.
Ik mocht bij mijn 3e les de snelweg op. Maar moest wel meteen in de eerste les schakelen tot de 4e versnelling. Alleen schakelde ik toen meteen op naar de 5 toen we 80 reden.
De eerste twee lessen vooral op gevaarlijke landbouwwegen gereden waar net 2 auto's elkaar kunnen passeren. En toen de snelweg op, en de binnenstad van Groningen in.
Bedenk dat de doorgestreepte elementen uiteindelijk automatisme worden en dan ziet het er een stuk overzichtelijker uit toch?quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:34 schreef delano.888 het volgende:
Eventueel links knipperen, gas los, koppeling in, remmen, kan ik door?, koppeling half, gas half, koppeling omhoog, gas vol, rotonde op sturen, eventueel gas los en koppeling in zodat hij omhoog kan schakelen, kijken of er fietsers op de rotonde aankomen, naar rechts knipperen, rotonde af..
Tsja, ik vind hetzelfde als jij. Ik heb dan ook nooit een TTT gehad, en mijn instructeur vond het zelfs dure onzin. Daarnaast in 1 keer gehaald, dus ik ben blij dat niet betaald te hebben.quote:Op zaterdag 17 december 2011 12:22 schreef jeroentje93 het volgende:
Maar is het niet zo dat je rijinstructeur zelf ook wel weet welke punten je echt dient te verbeteren om een kans van slagen te hebben..
Daarnaast is de prijs vrij hoog en zou ik die liever op zak houden voor een eventuele herkansing.
betaalde je los voor de lessen?quote:Op zaterdag 17 december 2011 14:26 schreef Rucky het volgende:
Ik heb mijn lessen opgezegt omdat ik ga verhuizen wel een fijne laatste les gehad. Maar ik vind het wel jammer dat ik een andere rijschool moet zoeken daar ik het een fijne rij instructeur vind.
Als iemand nog een goede rijschool in Rotterdam weet dan houd ik mij aanbevolen.
idd extra geld vangen is belangrijk. Als je instructeur niet weet wat jij zou moeten verbeteren en het niet zegt is ie imo ongeschikt...quote:Op zondag 18 december 2011 14:51 schreef Repeating het volgende:
Bij mijn rijschool is een TTT bijna verplicht. Het examen zonder bijzondere verrichtingen en weten waar je nog aan moet werken was heel belangrijk volgens hun.
Inderdaad.. en een examen zonder bijzondere verrichtingen rijden zorgt echt niet voor meer slaagkans. Tenzij je ze écht absoluut niet kan. Maar dan schort er wel meer aan je rijvaardigheid.quote:Op zondag 18 december 2011 20:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
idd extra geld vangen is belangrijk. Als je instructeur niet weet wat jij zou moeten verbeteren en het niet zegt is ie imo ongeschikt...
dankjewel.quote:Op maandag 19 december 2011 18:09 schreef jeroentje93 het volgende:
Ik dacht dat een ingreep automatisch zakken betekende. Gefeliciteed natuurlijk!
Inderdaad, gewoon naar bed gaan als je moe bent.quote:Op maandag 19 december 2011 22:34 schreef denkel het volgende:
Nee ik slaap altijd laatheb me laten vertellen dat je niet expres vroeger moet gaan slapen dan normaal. Heb het ook pas om tien voor 4 en ben hard aan het werk voor school
![]()
Projectgroepje doet niets
Precies. Samen met de projectstress slaap ik nu toch al slecht.. maargoed dat ik hem niet om 8 uur smorgens heb.quote:Op maandag 19 december 2011 23:05 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
[..]
Inderdaad, gewoon naar bed gaan als je moe bent.
anders lig je alleen maar te woelen in je bed, en slaap je helemaal niet.
verder geldt ook gewoon, als je in paniek bent, geen krimp geven en rustig blijven.
Bij het examen wilde ik invoegen, kon haast niet, invoegstrook werd steeds korter, maar gewoon geen krimp geven. Uiteindelijk loste de auto's het om mij heen op.
Ja, gewoon een kwestie van doorgaan en het vooral vergeten. Ga niet hypercorrigeren, en alles overdreven goed willen doen, want dan faal je alsnog.quote:Op maandag 19 december 2011 23:28 schreef denkel het volgende:
[..]
Precies. Samen met de projectstress slaap ik nu toch al slecht.. maargoed dat ik hem niet om 8 uur smorgens heb.
Ja dat is het punt waar ik de vorige keer een fout door maakte. Door in te zitten over een andere fout. Dus nu mijn uiterste best doen dat niet te doen. Dan moet het gewoon goed komen! Ben wel stuk zenuwachtiger dan vorige keer..
Omdat die lespakketten natuurlijk zo gemaakt zijn dat alles al kostendekkend is.quote:Op maandag 19 december 2011 08:47 schreef Nagelschaartje het volgende:
Maar als jullie argument is dat een TTT alleen maar is om extra geld te ontvangen, wat is dan jullie verklaring voor mijn geval? Waarin ik een vast bedrag betaalde, of er nou een ttt bij zat of niet. En de instructeur koos er toch voor om een ttt er bij te doen.
Dit is trouwens één van de redenen dat ik voor een vast pakket inclusief garantie koos, zodat ik nooit hoefde te twijfelen of mijn instructeur me niet nog wat extra lesjes gaf om extra geld te vangen of iets dergelijks.
Ik wil hiermee niet zonder meer zeggen dat een ttt zeker zinvol is voor iedereen. Maar ik vind het ook te ver gaan om te zeggen dat het alleen maar is om extra geld te vangen en voor niemand zin heeft. De waarheid zal in het midden liggen. Ik heb er wel wat aan gehad. (Enige nadeel vind ik dat ik sinds september niet meer geparkeerd heb, omdat ik de vrijstelling haalde. Omdat het nu al even geleden is heb ik met parkeren veel meer moeite dan met het rijden zelf)
Succes!quote:Op dinsdag 20 december 2011 14:18 schreef denkel het volgende:
Wordt over een paar minuutjes opgehaald. Superenorm blij opgelucht verhaal of superteleurgesteld boos niet blij verhaal komt vanavond D:
Je hebt er iig van geleerd toch? En aandachtspunten gekregen enzo. Dus dan kan je er gewoon positief op terug lijken lijkt mequote:Op dinsdag 20 december 2011 16:32 schreef Swomp het volgende:
TTT ging wel redelijk...
Rondje rijden, en op een gegeven moment moest ik parkeren op een parkeerterrein zo groot als een voetbalveld, waar maar 1 auto stond![]()
Daarna verder, met +/- 80 over een landweggetje, komt er zo'n half busje aanrijden. Daar remde ik te laat, en vervolgens in een bocht zat ik daar te dicht bij de rand van de weg (stom)
Verder nog een keer, dat ik teveel achterom keek, waardoor ik een beetje afweek.
Die vrouw was zo druk met mijn instructeur aan het praten dat ik pas mijn omkeeropdracht moest doen op de eindbestemming (parkeerplaats)
Ik kreeg het advies om meer vooruit te kijken/redeneren, maar dat wist ik al lang dat dat juist niet pluis zat. Iemand tips hiervoor, wordt er een beetje zat van![]()
Verder moet ik iets meer mijn binnenspiegel gebruiken.
Dusja, of ik nu negatief/positief erop terug moet kijken ??? I don't know.
hehe dankjequote:Op dinsdag 20 december 2011 17:17 schreef H-D het volgende:
Feli nogmaals!Chille examinator dn!
Ik hoefde er maar 1..dus zal bij jou ook wel 1ntje zijn dan denk ik
Dankjequote:Op dinsdag 20 december 2011 18:52 schreef Nagelschaartje het volgende:
Gefeliciteerd Denkel. Waarom neem je spoed, is toch zonde van je geld? Hij is er sowieso in 3 werkdagen meestal wel (bij mij woensdag aangevraagd, vrijdag opgehaald. Geen spoed)
Eens proberen om eerder je gas wat los te laten (of remmen) voordat je bij het kruispunt komt misschien?quote:Op dinsdag 20 december 2011 19:48 schreef jeroentje93 het volgende:
Ik ben inmiddels gelukkig wel in het stadium dat kijken( binnen buiten schouder richting ) een automatisme is en het zien of ik voorrang heb of dien te geven zie. Alleen zegt mijn instructeur dat ik te gehaast de kruising dus nader, wellicht ook te hard rijd. Nja gelukkig is dat nog maar het enige pijnpunt:P
Want? Omdat je meer energie hebt let je beter op ofzo?quote:Op woensdag 21 december 2011 21:29 schreef Oberonn het volgende:
Als je goed tegen redbull kunt (dus geen maagpijn oid) dan helpt het best wel om een blikje van te voren te drinken!
Ahzo.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:36 schreef Oberonn het volgende:
Ja precies, het geeft mij in ieder geval een veel beter reactievermogen
Dextro kan dan ook wel.. maar dat werkt bij mij niet zo goed :p
Wat zijn nou die paar dagen extra wachten ten op zichte van de jaren die je nog mag rijden?quote:Op dinsdag 20 december 2011 22:55 schreef Hartigan het volgende:
Congrats Denkel!![]()
Mocht ik donderdag mijn rijbewijs halen, dan gaat dat ook met een spoedaanvraag hoor. Wat is die 3 tientjes extra nou op die honderden euro's die je al uit hebt gegeven?![]()
Ieder zijn eigen beslissing toch? En voor mij kwam het mooi uit dat ik van het weekend al kan rijdenquote:Op donderdag 22 december 2011 08:35 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Wat zijn nou die paar dagen extra wachten ten op zichte van de jaren die je nog mag rijden?
Kut man, dat is idd nogal onredelijk. Wat was de verbale ingreep dan?quote:Op donderdag 22 december 2011 10:57 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
Gezakt, slaat nergens op, heb nieteens een ingreep gehad (op verbaal na dan >.>), enige wat ik fout deed volgens examinator is dat ik 2 a 3 keer te dicht op de voorganger pas remde als die stilstond voor een rotonde. Om daar nou op te zakken, gaat nergens over.
Als je geslaagd bent wil je toch altijd zo snel mogelijk zelf rijden? Ik had ook spoed aangevraagd. Kun je bijna meteen rijden.quote:Op donderdag 22 december 2011 08:35 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Wat zijn nou die paar dagen extra wachten ten op zichte van de jaren die je nog mag rijden?
Preciesquote:Op donderdag 22 december 2011 11:36 schreef H-D het volgende:
Voor sommige mensen is een auto meer dan een ding om van A naar B te gaan ^^
Dat was ook mijn insteek, maar mijn ouders hebben me overgehaald om er nú een te kopen vs. ooit, want rijervaring opdoen. Dus nu staat er een koekblik voor de deur.quote:Op donderdag 22 december 2011 11:33 schreef delano.888 het volgende:
Volgens mij ben ik echt de enige hier die het rijbewijs haalt alleen maar om een rijbewijs te hebben..
Ik ga geen auto kopen, fiets al jaren 45 minuten heen en 45 terug naar mn werk, ga echt niet ineens keiveel per maand betalen voor een auto terwijl ik het niet nodig heb.
Ingreep sloeg op de fouten die ik net zei, hij zei 'kijk uit voor die auto voor je'... Thats it.quote:Op donderdag 22 december 2011 11:25 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Kut man, dat is idd nogal onredelijk. Wat was de verbale ingreep dan?
Hopelijk heb je de volgende keer een toffere examinator..
Kun je geen verklaring eisen of zo? Ik weet niet wat de eisen zijn voor het voldoen van je praktijkexamen, maar als dit echt onredelijk is moet je toch wat te zeggen kunnen hebben lijkt mijquote:Op donderdag 22 december 2011 12:00 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
[..]
Ingreep sloeg op de fouten die ik net zei, hij zei 'kijk uit voor die auto voor je'... Thats it.
Zelfde hier, alleen nog eerst ff theorie halen, dat heb ik echt al veuls te lang uitgesteldquote:Op donderdag 22 december 2011 17:46 schreef xliefs. het volgende:
Over n maandje ongeveer ook afrijden! nog even de puntjes op de i zetten, en veel geluk vrees ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |