Als het goed is legt je instructeur alles vooraf uit en geeft het niet eens als je niet alles weet!quote:Op maandag 5 december 2011 19:55 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Jep. Ze kunnen je vragen wat wat is onder de motorkap (dus waar zit de accu, waar check je je olie, dat soort dingen), ze kunnen verlichting gaan checken en ze kunnen je vragen waar de lampjes in je dashboard voor dienen. Volgens mij was dat het wel.
Met TTT's zeker niet nee.quote:Op maandag 5 december 2011 20:02 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Als het goed is legt je instructeur alles vooraf uit en geeft het niet eens als je niet alles weet!
Dus dat is niet een onderdeel dat je goed moet hebben om de vrijstelling te krijgen?quote:Op maandag 5 december 2011 20:05 schreef H-D het volgende:
Zeker bij je TTT geeft het niet als het niet weet
Nee, voor vrijstelling moet je je bijzondere verrichtingen in orde hebben.quote:Op maandag 5 december 2011 20:47 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
[..]
Dus dat is niet een onderdeel dat je goed moet hebben om de vrijstelling te krijgen?
Voeg mij nog ffkes toe draak! 5 december geslaagd.quote:Op maandag 5 december 2011 20:06 schreef IJsdraakje het volgende:
En een aantal geslaagden toegevoegd aan de OP, maar toen had ik geen zin meer.
Nee dan moet je gewoon je bijzondere verrichtingen voldoende uitvoerenquote:Op maandag 5 december 2011 20:47 schreef Trinitrobenzeen het volgende:
[..]
Dus dat is niet een onderdeel dat je goed moet hebben om de vrijstelling te krijgen?
Een rijbewijs van marsepein teld nietquote:Op maandag 5 december 2011 20:49 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Voeg mij nog ffkes toe draak! 5 december geslaagd.
Er moeten er nog meer tussen, maar ik heb geen zin meer.quote:Op maandag 5 december 2011 20:49 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Voeg mij nog ffkes toe draak! 5 december geslaagd.
FFFFUUUUUUUU!!!!!quote:Op maandag 5 december 2011 20:55 schreef Rucky het volgende:
[..]
Een rijbewijs van marsepein teld niet![]()
Feli
Jaquote:Op maandag 5 december 2011 21:26 schreef t.coenraad het volgende:
Nagelschaartje klaar? Gefeliciteerd alsnog
quote:Op maandag 5 december 2011 22:04 schreef Nagelschaartje het volgende:
Even IJs wat werk uit handen nemen, ik heb hem bij mijn eigen verslag opgepakt
• Haags_kwartiertje (21 november)
• -Roy- (29 november)
• Mandéra (5 december)
• flatsj (5 december)
• Oberonn (5 december)
Gefeliciteerd joh, hopelijk rijd ik ook zo goed als ik binnenkort moet afrijdenquote:Op dinsdag 6 december 2011 14:26 schreef WG1122 het volgende:
Verhaaltje :
Eindelijk geslaagd. Ik ben sinds april bezig, en heb in die lange tijd maar 26 lessen gehad. Vandaag was dus de dag dat het zou moeten gebeuren. Man, wat was ik de avond ervoor zenuwachtig. Ik heb vannacht ook elk uur op mijn klok gezien. Helaas ben ik nou eenmaal iemand die zich snel zenuwachtig maakt.
Maar goed, deze ochtend viel het vreemd genoeg wel mee. Het plan was om 9 uur opgehaald te worden, maar kreeg een berichtje dat ik 8:45 al opgehaald zou worden. Blijkt het mijn neefje te zijn, die ook bij mijn instructeur lest. Erg grappig! Hij reed de helft van het stukje naar zijn huis, en ik de andere helft. Dat ging prima. Nadat ik hem had afgezet moest ik nog even inrijden. Dat ging niet echt van een leien dakje. Ik maakte stomme foutjes, zag een stopbord niet en ik kon mij echt wel voor de kop slaan, en mijn instructeur denk ik ook. Al met al werd ik er gelukkig niet zenuwachtiger door. Ik dacht bij mijzelf : Straks doe ik het gewoon wel foutloos!
Nou, richting CBR, geparkeerd en even met mijn instructeur basis dingen over de auto doorgenomen. Ik had gisteravond even snel mijn theorieboek er bij gepakt, dus dat wist ik allemaal prima te beantwoorden. Richting het gebouw van het CBR toe lopende, stond er een vrouw een sjekkie te roken en mijn instructeur kende haar blijkbaar. Eerste blik een hele aardige vrouw, en ze zag er ook vrolijk uit. Toen liepen we naar binnen en keek hij op de lijst wie ik als examinator had. Bleek het haar te zijn. Wat een toeval en ik was blij aangezien ze zo amicaal was. Ik heb nog even snel een kop koffie naar achter gewerkt en toen met haar aan tafel gaan zitten. Paar vragen over hoe ik denk te rijden, wat voor opdrachten ik kon verwachten etc. en we waren klaar om te vertrekken.
Ik stapte in en ze vroeg meteen na de auto op het contact te zetten naar paar betekenissen van 3 brandende lichtjes op het dashboard, en dat kon ik prima beantwoorden. Ik startte de auto, en ik reed weg. Meteen goed kijken bij de uitrit, en ik gaste gelijk goed door. Ze was heel spraakzaam en we hadden het zoal over de eurocrisis, mijn opleiding en toekomst en over ditjes en datjes. Ze stelde mij ontzettend op mijn gemak. Het autorijden vond ik ondertussen goed gaan. Ik moest gelijk richting de A44 om richting het dorp waar ik woon te rijden. Daar heb ik geluk mee, omdat het daar qua verkeer erg rustig is en ik natuurlijk de weg en situaties al goed ken. In het dorp moest ik in de woonwijk parkeren. Ik zag gelijk een plek wat mij makkelijk leek en ik twijfelde geen moment om 'm daar neer te zetten. In principe was het eigenlijk een stopopdracht wat ik uitvoerde, maar het is en blijft parkeren. Ze vond het prima. Toen netjes weggereden, de straat verderop meteen links in en daar moest ik een keeropdracht doen. Ik spotte aan mijn linkerkant een kleine inrit van een garage, en daar ging ik meteen op af. Ik heb 'm netjes gekeerd en dat vond ze ook helemaal prima. Daarna verder door het dorp gereden, wat naar mijn gevoel wel goed ging. Ik had wel een moment waar ik mijn sociale skills kon laten zien door een auto even voor te laten gaan, omdat een stilstaande vrachtauto deze in de weg stond. Achteraf bleek dat ik juist daar tuttig deed en beter eerst had kunnen gaan. Nja, verder niets bijzonders. Ik zat af en toe wel een beetje te kloten met de koppeling, maar dat kwam echt door de zenuwen, en ik denk dat zij dat ook doorhad.
Nou, het dorp uitgereden en weer richting het CBR. Ik heb niet met het navigatiesysteem gereden, maar puur als clusteropdracht zelfstandig weer terug. Ik wist het toch wel te vinden. Dat ging ook allemaal goed. Uiteindelijk weer aangekomen bij het CBR moest ik een parkeervak zoeken. Eerst wees ze er een aan vlak voor mij, maar op het laatste moment veranderde ze van gedachte en wees ze er eentje verderop aan. Dat was een rotplek en ik kon daar niet in een keer goed parkeren. Ik stond dus scheef. Dus ik wou even naar achteren om vervolgens recht te eindigen, maar ze zei dat dat niet nodig was. Ze vond het prima zo. Motor uit en terug naar het gebouw. Hoe ik geparkeerd had zag er trouwens echt NIET uit
Ondertussen had ik het gevoel dat ik niet geslaagd was. Waarom, geen idee, maar het voelde niet als een super rit. Misschien had zij iets opgemerkt wat ik fout deed, waar ik misschien zelf niet iets in de gaten van had.
In het gebouw aangekomen kreeg ik gelijk een hand met de mededeling dat ik geslaagd was. Ik kon het eigenlijk niet geloven, maar uit het gesprek later liet ze blijken dat ik het erg goed had gedaan met zelfs een compliment dat ze graag meer van mijn soort vandaag zou willen zien. Kan niet beter lijkt mij!
Ik ben gelijk pasfoto's gaan maken en naar het gemeentehuis gegaan om 'm aan te vragen. Ik kan 'm vrijdag ophalen, maar waarschijnlijk ligt 'ie er woensdag al. Mijn dag kan in ieder geval niet meer stuk
quote:Op maandag 5 december 2011 21:55 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ja
Sinds afgelopen vrijdag rijd ik zelfs in mijn eigen auto rond
edit: En ik ga nu door niet op te letten tot 60 in z'n 2, rijd een halve straat door in z'n 1, mijn instructeur zou geschokt zijn. Maar zo'n oude bak slaat wel sneller af dan de leswagen
.
O en ik heb al een halve parkeergarage doorgereden met de handrem er nog op, het is dus bevestigd dat ik echt een vrouw ben![]()
quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Afslaan: check
Wegrijden met handrem: check
Parkeren bij jou ook een ramp?
Je weet dat je ook kan uitstappen zegmaar hè?quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:44 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]![]()
Heb zelfs al met m'n koplamp tegen een andere auto zijn koplamp aan gezeten. Gelukkig had ik het direct door dus geen schade en was er een toevallige voorbijganger die me hielp om uit die situatie te komen
.
Het is niet eens zozeer gebrek aan inzicht naar mijn idee, maar gebrek aan vertrouwen. Ik ben bang dat ik het niet goed doe en durf dan niet door te zetten. Maar het gaat langzaam beter. Kan gewoon merken dat ik niet meer heb geparkeerd sinds m'n TTT, die was in september geloof ik.
O en ook een leuke: Bij de parkeergarage met het halve lichaam het raampje uit omdat ik te ver van het kaartjes apparaat af sta
Oehhh close...geschrokken?quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:44 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]![]()
Heb zelfs al met m'n koplamp tegen een andere auto zijn koplamp aan gezeten. Gelukkig had ik het direct door dus geen schade en was er een toevallige voorbijganger die me hielp om uit die situatie te komen
.
Hahaha ik had TTT in maart en reed eind september af. Dat was dus even diep graven van hoemoetutookalweer.quote:Het is niet eens zozeer gebrek aan inzicht naar mijn idee, maar gebrek aan vertrouwen. Ik ben bang dat ik het niet goed doe en durf dan niet door te zetten. Maar het gaat langzaam beter. Kan gewoon merken dat ik niet meer heb geparkeerd sinds m'n TTT, die was in september geloof ik.
Waahahaha checkquote:O en ook een leuke: Bij de parkeergarage met het halve lichaam het raampje uit omdat ik te ver van het kaartjes apparaat af sta
Werkt hetzelfde als als je iets moet pakken als je in bed ligt. Dan ga je er alles aan doen om met je voeten in het bed te blijvenquote:Op dinsdag 6 december 2011 20:47 schreef H-D het volgende:
[..]
Je weet dat je ook kan uitstappen zegmaar hè?![]()
Ik schrok niet zozeer, maar ik baalde zo ontzettend van mezelf, was zo gefrustreerd. Achteraf bedacht ik me dat ik de verkeerde punten had gebruikt om te draaien (was fileparkeren). De auto ervoor stond andersom, dus met de neus richting de lege plek. Toen ben ik blijkbaar in de war geraakt en bij de spiegel gaan draaien in plaats van bij het einde van de auto. Het was dus in ieder geval geen wonder dat het mis gingquote:Op dinsdag 6 december 2011 20:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oehhh close...geschrokken?
[..]
Hahaha ik had TTT in maart en reed eind september af. Dat was dus even diep graven van hoemoetutookalweer.
[..]
Waahahaha check![]()
Kloptquote:Op woensdag 7 december 2011 00:29 schreef Oberonn het volgende:
De kans dat je in Roosendaal blijft is sowieso vele malen groter dan dat je eruit moet.. dus wat dat betreft moet dat wel mee zitten (ik denk 9 staat op 1). Overigens was het grootste deel van de rit onbekend terrein en zat ik bijna alleen maar bij uitritten, 30km zones, etc.
Het zou dus niet terecht zijn om te zeggen dat ik mijn rijbewijs met geluk heb gehaald want heb echt nog wel wat lastige situaties gehadmaar het zat op zich wel mee inderdaad
Haha nicequote:Op woensdag 7 december 2011 12:37 schreef Oberonn het volgende:
Nee het was allemaal erg standaard.. Gewoon rijden op nav en even zonder, hij vroeg ook geen technische dingen of situaties :p
Ik had voor mijn TTT Dekkers en voor mijn examen weet ik ook even niet meerquote:Op woensdag 7 december 2011 17:24 schreef Oberonn het volgende:
Weet nietals ik zijn naam hoor weet ik het wel, maar heb hem niet onthouden
Haha, maak me maar jaloers!quote:Op woensdag 7 december 2011 17:44 schreef Mandéra het volgende:
Vanmiddag voor het eerst een stukje zelf gereden, je voelt je echt super vrij als je je rijbewijs hebt!
Echt op de valreep, hé?quote:Op donderdag 8 december 2011 11:28 schreef Tafersit het volgende:
Gehaaaaallld ik ben geslaagd!!!!! Yoepie wat een last van mijn schouders.
Vanavond zal ik een verslagje plaatsen.
Eigenlijk zou die vrijstellingen gewoon langer geldig moeten zijn') zeker voor het bedrag van een TTTquote:Op donderdag 8 december 2011 01:30 schreef denkel het volgende:
Morgen (vandaag) weer rijles sinds ik gezakt ben vorige week. Heb er wel zin in, weer lekker rijden
Weer wat ervaring op doen. Ik ga beetje de route rijden die ik met het examen heb gereden denk ik. Aangezien mijn examinator toen zin had om ergens heen te rijden waar je normaal niet afrijdt
.
En ik ga maar weer mijn bijzondere verrichtingen oefenen... aangezien ik de volgende keer dus geen vrijstelling meer heb.
Gefeliciteerd!!quote:Op donderdag 8 december 2011 11:28 schreef Tafersit het volgende:
Gehaaaaallld ik ben geslaagd!!!!! Yoepie wat een last van mijn schouders.
Vanavond zal ik een verslagje plaatsen.
Ik was om 10 uur geslaagd en heb hem om 11.30 bij de gemeente aangevraagdquote:Op donderdag 8 december 2011 12:09 schreef Ricksnor het volgende:
Ook geslaagd vanmorgen! ^^
Eindelijk, na 3 keer. Ik was rond 11:00 klaar. Kan ik hem dan vandaag nog aanvragen?
Dat kan volgens mij al direct nadat de examinator de uitslag in zijn/haar pda heeft ingevoerd.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:09 schreef Ricksnor het volgende:
Ook geslaagd vanmorgen! ^^
Eindelijk, na 3 keer. Ik was rond 11:00 klaar. Kan ik hem dan vandaag nog aanvragen?
Oh balenquote:Op donderdag 8 december 2011 21:45 schreef Hartigan het volgende:
Weer een goed dagje vandaag zo te zien, gefeliciteerd aan alle geslaagden!![]()
Ik kan pas 14 december weer lessen (nadat ik 23 november was gezakt), ik mis het toch wel een beetje dat autorijden![]()
Ik heb overigens nog nooit achteruit moeten parkeren...dat is toch geen verplicht onderdeel voor het examen?
Lol nu was je rit naar huis gewoon enger dan je les :pquote:Op donderdag 8 december 2011 16:04 schreef denkel het volgende:
Gefeliciteerd alle geslaagden vandaag
Ik heb net weer eerste rijles gehad van 2 uur sinds ik gezakt ben. Ging wel goed. Alleen was in het begin wat twijfelachtig geworden bij kruispuntjes oversteken, ging twijfelen wanneer ik over kon.
Kwam volgens mn instructrice omdat ik daar een fout maakte waardoor ik gezakt was in mijn examen. Ze vond het overigens erg jammer dat ik gezakt was, ze gunde het me welomdat ik al zo goed reed. Ook tijdens het examen, maar ik liet me gewoon van mn stuk brengen
achja.
We hebben alle bijzondere verrichtingen ook weer gedaan. Aangezien ik die weer moet doen, maar was volgens haar eigenlijk ook wel weer een voordeel, omdat je dan weer minder kans hebt om moeilijke situaties tegen te komen.
Fileparkeren 2x gedaan, alle 2 de keren in 1x perfect
Stopopdrachtje gedaan, kan weinig fout aan gaan natuurlijk. Daarna in 1x gekeerd en in steken, ging ook allebei in 1x goed, net zoals het vooruit inparkeren wat we een paar keer gedaan hebben.
Daarna gingen we hetgeen doen waar ik wat minder goed in benNamelijk het achteruit in parkeren. Veel mensen vinden dit makkelijk als je in de situatie bent dat je 3 lege vakken hebt
maar ik vind dat juist lastiger omdat je dan je instuur moment op die lijnen moet gaan baseren. Op de een of andere manier zit ik de helft van de keren fout.
Daarom gingen we maar ergens achteruit inparkeren waar je een leeg vak had tussen 2 auto's. En dit ging 3x op een rij, bij verschillende vakken in 1x perfect. Dit vind ik dus een stuk makkelijker omdat je dan de hoogte van de auto kunt zien en hierop kunt inschatten wanneer je in moet sturen. Ook zie je dan makkelijker wanneer je het net niet haalt en dan dus makkelijker bij kan sturen.
Maar voorderest ging alles prima dusVolgende week nog 2 uur les midden in de spits. Omdat mijn examen ook in de spits is. Om 15:50, tenminste, dan begint die net goed op gang te komen.
Dus mn herkansing zou wel moeten gaan lukken. Maar je weet nooit natuurlijk.
Moest trouwens nog met een meisje van 16,5/17 mee rijden. En daar kreeg je me toch hartkloppingen van. Wist niet dat je een auto zo hard kon laten stil vallen haha, zat met mn hoofd tegen de stoel![]()
Maar ik ben levend thuis gekomen
Ik ben gewoon in 1x afgereden, en moest om 14:00 t/m 14:45. 14:00 auto beetje checken, nummerbord lezen. 14:05 wegrijden. Onderweg wat speciale manoeuvres, en om 14:25 weer terug bij CBR.quote:Op donderdag 8 december 2011 23:48 schreef denkel het volgende:
Heb trouwens nog een hoop rijbewijs topic gelezenEn ik las regelmatig dat het vaak voorkomt dat mensen die smiddag's afrijden vaker zakken?
![]()
Klopt dit of is dit een fabeltje? Aangezien ik mijn 1ste keer om 14:55 moest en gezakt wasen mijn herkansing om 15:50 is
Hmm ik vermoed dat ze je opzich niet sneller laten zakken omdat je smiddags rijdt:p. Spits kan het ook niet zijn want anders zouden smorgens ook meer mensen moeten zakken...quote:Op donderdag 8 december 2011 23:48 schreef denkel het volgende:
Heb trouwens nog een hoop rijbewijs topic gelezenEn ik las regelmatig dat het vaak voorkomt dat mensen die smiddag's afrijden vaker zakken?
![]()
Klopt dit of is dit een fabeltje? Aangezien ik mijn 1ste keer om 14:55 moest en gezakt wasen mijn herkansing om 15:50 is
Het is tegenwoordig nog steeds heel kort, ik had destijds om 9:50 examen. om 10:30 had ik mijn moeder al aan de telefoon dat ik hem had.quote:Op vrijdag 9 december 2011 01:08 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik ben gewoon in 1x afgereden, en moest om 14:00 t/m 14:45. 14:00 auto beetje checken, nummerbord lezen. 14:05 wegrijden. Onderweg wat speciale manoeuvres, en om 14:25 weer terug bij CBR.
maargoed, dat was 6 jaar geleden
Ikzelf slaagde negen maanden geleden in één keer. En reed af om 13:05 uur. En vanmiddag slaagde mijn broertje ook in één keer. En hij moest om 15:00 uur op. Wij hebben er dus weinig van gemerkt.quote:Op donderdag 8 december 2011 23:48 schreef denkel het volgende:
Heb trouwens nog een hoop rijbewijs topic gelezenEn ik las regelmatig dat het vaak voorkomt dat mensen die smiddag's afrijden vaker zakken?
![]()
Klopt dit of is dit een fabeltje? Aangezien ik mijn 1ste keer om 14:55 moest en gezakt wasen mijn herkansing om 15:50 is
quote:Op vrijdag 9 december 2011 01:16 schreef Glijdt_licht het volgende:
Alleen ik kon direct mijn rijbewijs ophalen. Jullie moeten tegenwoordig een week wachten..
Dat kan ook per examinator wel verschillen hr. Bij mij duurde de rit alleen al 45min en waren we net op tijd terug voor de volgende kandidaat en voor mn instructeur die haar volgende leerling weer moest ophalenquote:Op vrijdag 9 december 2011 01:13 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig nog steeds heel kort, ik had destijds om 9:50 examen. om 10:30 had ik mijn moeder al aan de telefoon dat ik hem had.
Het is wel eens lekker zonder iemand naast je te rijden ja! Maar met iemand is ook wel leuk want dan kun je een beetje zitten ouwehoeren onderweg.quote:Op woensdag 7 december 2011 17:46 schreef denkel het volgende:
[..]
Haha, maak me maar jaloers!Nee grapje, geloof ik best! Is het wennen zo zonder iemand naast je?
Hoop hetquote:Op vrijdag 9 december 2011 01:13 schreef H-D het volgende:
[..]
Hmm ik vermoed dat ze je opzich niet sneller laten zakken omdat je smiddags rijdt:p. Spits kan het ook niet zijn want anders zouden smorgens ook meer mensen moeten zakken...
Haha geloof ik bestquote:Op vrijdag 9 december 2011 11:29 schreef Mandéra het volgende:
[..]
Het is wel eens lekker zonder iemand naast je te rijden ja! Maar met iemand is ook wel leuk want dan kun je een beetje zitten ouwehoeren onderweg.
Gewoon je niet druk of bang maken. Goed je best doen tijdens lessen, ontspannen blijven tijdens examen en eens een paar hardop "Ik ga het halen!" zeggen. Dan heb je hem.
Er zijn een paar regeltjes daarvoor, weet niet meer precies waar ze staan. Zo moet je bij een kind altijd remmen ect...quote:Op vrijdag 9 december 2011 20:57 schreef Jeffrey_San het volgende:
Binnenkort moet ik mijn Theorie gaan maken.
Maar ik twijfel best vaak bij de vragen over gevaarherkenning (met die vragen van; Remmen, gas loslaten en niets)
Hebben jullie misschien tips voor dat soort vragen?
Er vanuit gaan dat elke andere weggebruiker, op welke manier zij zich ook voortbewegen, enkel en alleen op de weg is om zich voor jouw auto te werpenquote:Op vrijdag 9 december 2011 20:57 schreef Jeffrey_San het volgende:
Binnenkort moet ik mijn Theorie gaan maken.
Maar ik twijfel best vaak bij de vragen over gevaarherkenning (met die vragen van; Remmen, gas loslaten en niets)
Hebben jullie misschien tips voor dat soort vragen?
Ik probeerde ook altijd maar te denken dat het CBR bestaat uit lieve mensen die het je gunnen en willen dat je het haalt. Ook al lijkt het soms anders:+quote:Op vrijdag 9 december 2011 13:40 schreef denkel het volgende:
[..]
Hoop hetNee precies dat dacht ik ook.
[..]
Haha geloof ik bestKijk er ook naar uit om lekker zelf op pad te kunnen met de auto
Ik zal mn best doenVorige keer was ik wel ontspannen bij het examen. Alleen maakte ik een dom foutje
Haha ik zal het doen, als ik hem dan nog niet haal is het jou schuld
![]()
Wat gaat er mis dan tijdens het terugschakelen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 11:36 schreef Apotheose het volgende:
baggerles. Begon leuk, gezellig... maar dat terugschakelen heb ik gewoon problemen mee. En het werkt niet motiverend als ik word verteld dat het niet eens zo'n slecht idee is om het maar in een automaat te leren.Ja, het zal een stuk relaxter zijn: remmen, gassen en klaar.
Misschien moet ik toch maar es overstappen. Niet naar een automaat maar naar een andere rijschool. Deze kerel werkt me op de zenuwen. Als je je er aan stoort dat ik dat terugschakelen nog steeds niet onder de knie kan krijgen. Ik doe mn best. Meer kan ik niet doen
nou t punt is: ik kan opschakelen want dat hoor ik. En bij het terugschakelen denk ik er dan niet zo snel aan. Zit met het verkeer waar ik op moet letten. En ik weet dan niet zo goed wanneer ik moet gaan schakelen (ja bij snelheid minderen.) Dat gevoel ofzo komt maar niet....quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:26 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Wat gaat er mis dan tijdens het terugschakelen?
Maar ben jij niet al minstens 20 lessen bezig ?:O Ik weet nog wel dat wij tegelijk begonnen, dus je zou al verder moeten zijn... Niet meteen van rijschool veranderen, dat je niet kan terugschakelen kunnen zij waarschijnlijk niet veel aan doen, je moet gewoon even aangeven dat je dat goed wil oefenen en dan zal jouw leraar je situaties geven waar je moet terugschakelen.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:42 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nou t punt is: ik kan opschakelen want dat hoor ik. En bij het terugschakelen denk ik er dan niet zo snel aan. Zit met het verkeer waar ik op moet letten. En ik weet dan niet zo goed wanneer ik moet gaan schakelen (ja bij snelheid minderen.) Dat gevoel ofzo komt maar niet....En dan schakel ik uiteindelijk en ben ik weer te laat
Bij mij gaven ze gewoon overal een naam voor, bijvoorbeeld het terugschakelen voor een bocht was "Het Ritueel" en wanneer je het dreigde te vergeten dan zei ze "vergeet het ritueel niet hé" en dan wist je meteen wat je moest doen, en daarom kon je het ook rustig uitvoeren ipv dat ze als een gek loopt te schreeuwen "Rem, koppeling, terugschakelen, koppeling, rem"quote:Op zaterdag 10 december 2011 14:14 schreef Hartigan het volgende:
Ik moest ook een tijdje wennen aan het terugschakelen... Hoe helpt jouw instructeur je daarmee? Ik moest tot in den treuren talloze bochten oefenen om het schakelwerk op peil te krijgen.
Dat verschilt per auto. Bij een diesel is de 1 over het algemeen een echte versnelling terwijl die bij een benzine echt de opstartversnelling is. Met mijn lesauto (diesel) moest ik gewoon in de 1 door mijn buurt rijden (krappe straatjes, bochten niet goed te doorzien ed). Met de auto's die ik nu rijd is het gewoon in zijn 1 wat gas geven en hup meteen door naar de 2 (en daar kan je bij een klein beetje rollen ook gewoon weer mee optrekken). Met een diesel moet je wel weer in z'n 1 optrekken als je bij wijze van met 5km/u voor een stoplicht rolt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 12:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Dus wat is het?
Heb je problemen met het terugschakelen zelf, of vergeet je óm terug te schakelen.
Overigens kun je mijn boekje niet te laat terugschakelen, behalve dat je wel moet terugschakelen vóór een bocht. Zodat je daarna direct kunt accelereren.
Bij stoplichten e.d. lekker uit laten rollen, en als je stilstaat in de 1 zetten. Als je verder moet terwijl je nog rolt bijna altijd in de 2 zetten! Boven de 40kmh -> 3, boven 60kmh in de 4.Boven 80kmh in 5.
Maarja, wta heb je nodig?
Gevoel voor snelheid, zodat je zonder te kijken op de teller op jouw snelheidsgevoel je versnelling kunt kiezen.
Gevoel voor de motor op welke snelheid.
Mede daardoor is een toerenteller voor mij onmisbaar in een autoquote:Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef .aeon het volgende:
Bij mij hielp het vooral hij even zei dat je in een lagere versnelling sneller kan optrekken. Onbewust weet je dat natuurlijk al lang, maar ik legde de link nog niet echt. Het was meer van 'oh nou moet ik terugschakelen omdat dat zo hoort bij een drempel/bocht'. Maar nu schakel ik terug omdat ik daarna weer snel verder wil rijden.
Euh, juist bij diesels zijn de 1e versnelling erg kort. Iig in de Focus loop ik tegen de limter met 25/30kmh.. In mijn lesauto (Golf 4 tdi) moest ik 30kmh in de 3 doenquote:Op zaterdag 10 december 2011 14:56 schreef Niles-Crane het volgende:
[..]
Dat verschilt per auto. Bij een diesel is de 1 over het algemeen een echte versnelling terwijl die bij een benzine echt de opstartversnelling is. Met mijn lesauto (diesel) moest ik gewoon in de 1 door mijn buurt rijden (krappe straatjes, bochten niet goed te doorzien ed). Met de auto's die ik nu rijd is het gewoon in zijn 1 wat gas geven en hup meteen door naar de 2 (en daar kan je bij een klein beetje rollen ook gewoon weer mee optrekken). Met een diesel moet je wel weer in z'n 1 optrekken als je bij wijze van met 5km/u voor een stoplicht rolt.
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beterquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:23 schreef Mandéra het volgende:
Terugschakelen gaat naar mijn weten toch meer "op het gevoel" dan volgens het boekje, natuurlijk neem je een bochtje in zn 2 en een rotonde ook.
Kijk gewoon een beetje op je snelheidsmeter, stel je rijdt in zn 5 maar je moet remmen en dus terugschakelen. Als je de meter rond de 60 ziet ga je naar zn 4, bij 40 naar zn 3 en bij 20 naar zn 2 en pas als je bijna stilstaat naar zn 1.
Makkelijk zat, kan moeilijk begrijpen dat je 20 lessen nodig hebt om enkel te kunnen schakelen.
75 lessen?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beter
Hier 33 lessen en alles in 1x gehaald.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beter
Euhm nee?quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:23 schreef Mandéra het volgende:
Terugschakelen gaat naar mijn weten toch meer "op het gevoel" dan volgens het boekje, natuurlijk neem je een bochtje in zn 2 en een rotonde ook.
tsja, de een leert makkelijker en sneller dan de ander. Kan er ook niks aan doen. Ik doe mn best maar het wil nog niet vlotten. Zelfs nog niet na 20+ lessen. Niet iedereen is een natuurtalent. Als je het kan - ja dan is het appeltje eitje. Opschakelen is geen punt. Vind het gewoon ook vervelend dat dat niet begrepen wordt.quote:Op zaterdag 10 december 2011 19:23 schreef Mandéra het volgende:
Makkelijk zat, kan moeilijk begrijpen dat je 20 lessen nodig hebt om enkel te kunnen schakelen.
ow dat ga ik ook makkelijk halen, gok ik: de 75 lessenquote:Op zaterdag 10 december 2011 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
75 lessen hier. En nu ik 500 km per week maak gaat het de laatste tijd beter
Volgens mij hebben de meeste mensen wel even zo'n mindere periode tijdens rijles. Misschien ook omdat je in het begin best wel veel dingen leert en vooruit gaat en dan je dan opeens langzamer vooruit gaat enzo. Maar meestal heb je dan wel zo'n punt dat het opeens allemaal beter lukt en 'klikt' zegmaar.quote:Op zondag 11 december 2011 00:41 schreef Apotheose het volgende:
Thx voor tips.Zal de toerenteller dan maar weer es wat meer in de gaten moeten houden... See if that works hehe
[..]
tsja, de een leert makkelijker en sneller dan de ander. Kan er ook niks aan doen. Ik doe mn best maar het wil nog niet vlotten. Zelfs nog niet na 20+ lessen. Niet iedereen is een natuurtalent. Als je het kan - ja dan is het appeltje eitje. Opschakelen is geen punt. Vind het gewoon ook vervelend dat dat niet begrepen wordt.
[..]
ow dat ga ik ook makkelijk halen, gok ik: de 75 lessenZit nu bijna op een derde daarvan... Vandaag was het echt weer een shitty les. Demotiverend. 3 weken geleden ging het nog vooruit, volgens de instructeur. En vandaag was het een tegenovergesteld verhaal.
Ja ok. met les wel. maar dat komt ook omdat je met les de rotonde nog zo traag neemt als een slakquote:Op zondag 11 december 2011 00:43 schreef H-D het volgende:
Met les zeggen ze geloof ik altijd rotonde in z'n 2...
Ik heb zelf enkele slechte lessen gehad. Zo komt me les 3 nog boven. Ineens mocht ik langs het universiteitsgebouw van Groningen.. My god, wat een hel als je net hebt geleerd hoe de koppeling goed te gebruiken.quote:Op zondag 11 december 2011 00:46 schreef H-D het volgende:
[..]
Volgens mij hebben de meeste mensen wel even zo'n mindere periode tijdens rijles. Misschien ook omdat je in het begin best wel veel dingen leert en vooruit gaat en dan je dan opeens langzamer vooruit gaat enzo. Maar meestal heb je dan wel zo'n punt dat het opeens allemaal beter lukt en 'klikt' zegmaar.
Ja ik had ook van die lessen inderdaad. Dat werkte zoo demotiverendquote:Op zondag 11 december 2011 00:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik heb zelf enkele slechte lessen gehad. Zo komt me les 3 nog boven. Ineens mocht ik langs het universiteitsgebouw van Groningen.. My god, wat een hel als je net hebt geleerd hoe de koppeling goed te gebruiken.
Maar ook later, heb je soms van die lessen dat je echt met een kutgevoel wegkruipt.
ja idd!! En dat duurt gewoon bij mij wat lang... Mn rijinstructeur heeft de moed opgegeven geloof ik. Vind het ook ietsje verdacht dat volgende week net mijn afspraak is geannuleerd... Maar goed, weet niet of ie heel erg toevallig net dat ene uurtje een andere afspraak heeft staan...quote:Op zondag 11 december 2011 11:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja ik had ook van die lessen inderdaad. Dat werkte zoo demotiverendMaar ik denk dat je toch dan gewoon even moet doorzetten want er komt gewoon een moment dat je ineens denkt van Hé zo moet het!
Een uur. Wel in een keer geslaagd bij theorie, TTT en examen. Winning mood, top of the world toen ik dat pampiertje had natuurlijk. En toen moest ik leren rijden in een grote(re) benzine-VW in plaats van dat fijne lichte Ford-dieseltje. Sinds een paar weken is ie niet meer afgeslagen nuquote:
Nja sowieso als je geen klik hebt met je instructeur kun je beter gewoon wisselen. Je moet je tenslotte wel op gemak voelen bij hem/haar:O..anders leer je ook gewoon veel minder goed denk ik.quote:Op zondag 11 december 2011 11:15 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja idd!! En dat duurt gewoon bij mij wat lang... Mn rijinstructeur heeft de moed opgegeven geloof ik. Vind het ook ietsje verdacht dat volgende week net mijn afspraak is geannuleerd... Maar goed, weet niet of ie heel erg toevallig net dat ene uurtje een andere afspraak heeft staan...
Ik kap er wel gewoon mee. Ik zoek wel een ander. Ik heb de moed nog niet verloren en ik denk toch dat dat het belangrijkst is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |