abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105171113
Wat is dat trackrecord dan precies? Zo'n lange (moderne) politieke geschiedenis kent het land nou ook weer niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_105171172
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:21 schreef eriksd het volgende:

Nou, wat zou dat nou voor gevolg voor andersdenkenden hebben? Algerije is wat dat betreft een mooi voorproefje. Of de kopten in Egypte, ook al zo'n teken aan de wand. Irak, zelfde verhaal.
Welk "zelfde verhaal"? Algerije, Irak en Egypte zijn totaal niet vergelijkbaar.
pi_105171175
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:40 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heeft het er niet gewoon mee te maken dat bv. Egypte niet echt een goede trackrecord heeft met het politieke bestel?
Welk trackrecord? Die van militaire dictaturen? Of extremistische seculieren?
Allah Al Watan Al Malik
pi_105171221
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:41 schreef tin00s het volgende:

[..]

Over een jaar gaan we zien of deze zienswijze al dan niet terecht is. Waarschijnlijk al veel eerder. Je kunt wel opperen dat gras niet altijd groen is, maar meestal is het dat wel degelijk.
Welke zienswijze?
Allah Al Watan Al Malik
pi_105171224
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
Het meest vervelende vind ik eigenlijk dat het de Arabische landen niet wordt gegund. De meeste nee-sayers lijken echt te hopen dat het mislukt. Over hun postings hangt een deken van cynisme vermengd met lichte euforie. Heel apart.
Je bedoelt dat het vanaf het begin getoonde cynisme terecht blijkt te zijn en de naïevelingen van toen dat nu vervelend vinden?
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_105171253
quote:
"ze"? ik hoor een mannetje wat zeggen en zie nergens staan namens wie hij spreekt.
pi_105171267
quote:
5s.gif Op zondag 4 december 2011 16:45 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Welke zienswijze?
Zie:

quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2011 16:45 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Je bedoelt dat het vanaf het begin getoonde cynisme terecht blijkt te zijn en de naïevelingen van toen dat nu vervelend vinden?
pi_105171277
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:40 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heeft het er niet gewoon mee te maken dat bv. Egypte niet echt een goede trackrecord heeft met het politieke bestel?
Koloniaal bestuur geeft nooit een goed voorbeeld, nee.
pi_105171330
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:46 schreef tin00s het volgende:

[..]

Zie:

[..]

Je quote in de toekomst. Maar ik begrijp nog niet waar je naartoe wil gaan? Als je denkt dat democratie zonder horten en stoten tot stand komt, na tientallen jaren onderdrukking, dan is er per definitie iets mis met je.
Allah Al Watan Al Malik
pi_105171346
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Koloniaal bestuur geeft nooit een goed voorbeeld, nee.
Inderdaad. Zie Zuid-Afrika. De blanken zijn weg en het land glijdt bergafwaarts. Ontken dat maar eens vanuit ratio redenerend en niet vanuit het gelijkheidsprincipe van de linksdenkende mens.
pi_105171352
Maar het lijkt mij een feit dat de democratische ervaring in al die landen vrij minimaal is en de democratische instituten zijn dan ook nog niet verankerd in die samenleving. Een reden dat de Moslimbroederschap het goed deed, zij hadden wel een organisatie.
pi_105171362
Gelijk hebben niet zozeer, Hofstad. Je loopt op de zaken vooruit. Dit is het begin van een proces dat jaren kan duren. Het is niet alsof een dictator in februari wordt afgezet en binnen jaar een democratisch paradijs ontstaat.
pi_105171364
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:48 schreef tin00s het volgende:

[..]

Inderdaad. Zie Zuid-Afrika. De blanken zijn weg en het land glijdt bergafwaarts. Ontken dat maar eens vanuit ratio redenerend en niet vanuit het gelijkheidsprincipe van de linksdenkende mens.
O, ga toch weg...
pi_105171393
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:48 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je quote in de toekomst. Maar ik begrijp nog niet waar je naartoe wil gaan? Als je denkt dat democratie zonder horten en stoten tot stand komt, na tientallen jaren onderdrukking, dan is er per definitie iets mis met je.
Islam en Democratie (lees: gelijke rechten voor man/vrouw, acceptatie homosexualiteit) gaan simpelweg niet samen, waarom zien mensen dat niet...
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 16:50:12 #115
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105171412
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2011 16:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Welk trackrecord? Die van militaire dictaturen? Of extremistische seculieren?
Hee, Mutant, ik gun ze echt het beste, maar echt heel veel is er nu niet anders toch? Ook niet na de uitslag ... heeft het militaire bewind de macht al overgegeven en hoeveel macht houden ze nog bv.?
Carpe Libertatem
pi_105171419
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:48 schreef Monidique het volgende:

[..]

O, ga toch weg...
Ik wacht op rationele onderuithaling van mijn post.
pi_105171457
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:50 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hee, Mutant, ik gun ze echt het beste, maar echt heel veel is er nu niet anders toch? Ook niet na de uitslag ... heeft het militaire bewind de macht al overgegeven en hoeveel macht houden ze nog bv.?
Het is nog niet perfect, maar je ziet in ieder geval een heel andere verhouding tussen overheid en burger na de revolutie.
pi_105171471
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:50 schreef tin00s het volgende:

[..]

Ik wacht op rationele onderuithaling van mijn post.
Pak er alvast maar een goed, dik boek bij dan.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 16:51:52 #119
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105171494
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is nog niet perfect, maar je ziet in ieder geval een heel andere verhouding tussen overheid en burger na de revolutie.
Hoe dan?
Carpe Libertatem
pi_105171499
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2011 16:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je mag het best in een paar zinnen doen hoor.
pi_105171508
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:50 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat moet nog blijken, ze zijn volgens mij net klaar met stemmen tellen. Het is geen spelletje. Wat verwacht je nou? Dat alles binnen een kwartier geregeld wordt? Als er niet veel is veranderd, dan is het vreemd dat er bepaalde lieden lopen te schreeuwen, er is toch immers niets veranderd? Sowieso zijn de verkiezingen in Egypte nog niet afgelopen..
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 4 december 2011 @ 16:52:31 #122
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105171522
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:28 schreef willem-jozef het volgende:

[..]

maar waar maak je je nu precies zorgen om dan? om die 'arme' egyptenaren die eerlijke verkiezingen achter de rug hebben en de kans aanwezig is dat het alleen maar beter wordt zonder dictator of ben je stiekem bang dat de moslims de wereld overnemen?
Wat een vreemde keuze leg je hier voor? Is dit uberhaupt een vraag of insinueer je gewoon wat?

Ik vrees dat het een land wordt waarin minderheden geen bestaansrecht hebben, vooruitgang belemmerd wordt door geloof, overheden nu helemaal een direct uitvloeisel worden van haat tegen Israel waar vroeger nog iets van samenwerking mee te bereiken viel, en uiteindelijk omdat er per saldo niets zal verbeteren maar eerder verslechteren de hele regio nog instabieler wordt, met een hoop ellende als gevolg.

Wees eens eerlijk: zou met een grote moslimsbroederschapspartij Egypte nog steeds zo'n sterke bondgenoot kunnen zijn van Israel? Ik denk dat dit alles uiteindelijk de lont in het kruidvat zal blijken te zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De dictatoriale regimes wisten de mensenrechten zodanig in te perken, dat er geen enkele mogelijkheid was om op politiek of religieus vlak een mening te geven. Dat heeft nu dus, terecht, haar tegeneffect - namelijk een bevolking die het zat is om het schoothondje te zijn van het Westen - terwijl ze ondertussen geen enkele zeggenschap hebben over hun eigen land. De koek is op en de enige partijen die daar openlijk voor hebben gestreden, zijn de Islamisten. Het zijn de enigen die voor deze onafhankelijkheid van het Westen hebben gepleit, ook de enige partijen die sociale en economische projecten op touw weten te zetten. En dus mensen echt hebben geholpen. Ze verdienen dan ook de kans om er verder wat van te maken. Islamisten pleiten niet per definitie voor de Sharia, zoals jij dat denkt, vandaar ook mijn reply dat je gehersenspoeld bent met betrekking tot moslims, Islamisten en überhaupt Islamitische landen in het algemeen.

Ongetwijfeld zullen niet alle Islamisten voor een sharia pleiten. Dat zeg ik ook nergens. Ik constateer wel dat er nu opeens een beduidende toename is van sharia-regelgeving in die regio. Sterker nog, het zakt zelfs af richting Midden-Afrika waar de eerste tekenen van een geloofsstrijd ook al zichtbaar worden.

Zodoende stel ik dat het verdwijnen van de totale afwezigheid van religieuze wetgeving zal leiden tot een soort sneeuwbaleffect. En dat er nu nog minder ten opzichte van voorheen zaken te doen valt met de "lentelanden" als het gaat om een soort gewapende vrede in die regio.

Ik vrees dus dat de stabiliteit in die regio alleen maar af zal nemen. De overheden zullen meer toleren, en uiteindelijk in een soort gijzeling gehouden worden door geloofsbewegingen in de bevolking, zoals in Algerije.

quote:
[..]

Algerije was een perfect voorbeeld van democratie - uitkomst niet in lijn van het Westen, Fransen die gaan lopen kloten en een burgeroorlog tot gevolg. In Irak lag het al helemaal anders, omdat je daar minderheden had die zich identificeerden met Saddam Hoessein - en nu dus een harde klap terug kregen.
Wat de Fransen daar hebben uitgespookt is niet fraai. Desalniettemin, door de machteloze overheid die er maar niet in slaagt terreur de kop in te drukken is het een chaos daar. En ook hier sijpelt er teveel religie door naar de overheid, waardoor extremisten hun kansen toe zien nemen.

Met betrekking tot Irak: zou je dan niet concluderen dat onder een dictatoriaal regime het land beter af was?

quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dan ben je ook zeer bang als het gaat om Nederland en de PVV, neem ik aan?
De PVV is een bron van ellende. Ik zie de relevantie echter niet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_105171549
Het belooft een hoop goeds

Is er ook 1 te vinden ZONDER fundi-baard?
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_105171553
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:51 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hoe dan?
De demonstraties die getolereerd worden, maar niet altijd, het overleg, het feit dat er niet overal meer mannetjes van de staat over je schouder kijken. Het is gewoon een positieve wending geweest, voor de vrijheid. Vooralsnog.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 16:54:11 #125
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105171587
quote:
10s.gif Op zondag 4 december 2011 16:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat moet nog blijken, ze zijn volgens mij net klaar met stemmen tellen. Het is geen spelletje. Wat verwacht je nou? Dat alles binnen een kwartier geregeld wordt? Als er niet veel is veranderd, dan is het vreemd dat er bepaalde lieden lopen te schreeuwen, er is toch immers niets veranderd?
De stemming duurt nog 2 maanden, want de rest van het land moet nog :)

Het is een beetje Obama ... jammer joh, er is eigenlijk maar marginaal iets veranderd en dat was ook een moslim (sorry M. die moest er even uit hahaha).
Carpe Libertatem
pi_105171599
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:52 schreef eriksd het volgende:

[..]

Met betrekking tot Irak: zou je dan niet concluderen dat onder een dictatoriaal regime het land beter af was?
Niet als je een Koerd was, of een sji'iet, of een soenniet desnoods. Irak heeft te maken gehad met een burgeroorlog, Egypte niet, je kunt het niet met elkaar gaan vergelijken.
pi_105171614
quote:

[..]

Ik wacht nog steeds...
  zondag 4 december 2011 @ 16:55:03 #128
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105171624
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
Het meest vervelende vind ik eigenlijk dat het de Arabische landen niet wordt gegund. De meeste nee-sayers lijken echt te hopen dat het mislukt. Over hun postings hangt een deken van cynisme vermengd met lichte euforie. Heel apart.
Ik ben cynisch ja. Voorzie na de aanvankelijke euforie grote teleurstelling (zie Egypte), en in een poging dat te sussen zullen overheden, al dan niet op religie gestoeld, de usual suspects aanwijzen als bron van ellende: Israel en Het Westen. En vroeger suste de overheden dat, waar ze nu direct uitvloeisel en katalysator zullen zijn.

Overigens hoop ik oprecht het tegenovergestelde, maar de voortekenen zijn mijns inziens niet gunstig.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_105171630
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:53 schreef Monidique het volgende:

[..]

De demonstraties die getolereerd worden, maar niet altijd, het overleg, het feit dat er niet overal meer mannetjes van de staat over je schouder kijken. Het is gewoon een positieve wending geweest, voor de vrijheid. Vooralsnog.
Ik geloof dat de Kopten en vrouwen an sich dat niet met je eens zijn.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 16:55:19 #130
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105171637
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:53 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik help het met je hopen M, echt. Anders zou het zo zonde zijn van de doden, gewonden en alle betogen.
Carpe Libertatem
pi_105171660
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:54 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is een beetje Obama ... jammer joh, er is eigenlijk maar marginaal iets veranderd en dat was ook een moslim (sorry M. die moest er even uit hahaha).
De rest van het land is voornamelijk het platteland toch?
Nou veel succes als je denkt dat ze daar minder conservatief gaan stemmen...
pi_105171676
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik geloof dat de Kopten en vrouwen an sich dat niet met je eens zijn.
Ik zie nog geen radicale verandering voor de Kopten, die immers ook al problemen hadden voor de revolutie of voor vrouwen. Dus nee, dat zie ik vooralsnog niet zo.
pi_105171679
Ik ben nog steeds enthousiast, Erik. Het feit dat deze mensen uberhaupt na beginnen te denken over democratie, is een stap in de goede richting. Het is ronduit naief om direct prachtige resultaten te verwachten. Hoeveel koppen zijn er wel niet gerold tijdens de Franse Revolutie? Gun het tijd.
pi_105171698
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:55 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik help het met je hopen M, echt. Anders zou het zo zonde zijn van de doden, gewonden en alle betogen.
Sowieso het feit dat er in opstand is gekomen tegen het dictatoriale bewind, is op zich een goed teken, op zich een goede ontwikkeling.
  zondag 4 december 2011 @ 16:57:35 #135
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105171716
quote:

[..]

Tsja, je kan er twee lessen uit trekken:

1: Als een land lange tijd onderdrukt is, zal het niet meteen op eigen benen kunnen staan: logisch.
2: Na lange tijd treedt er geen verbetering op, de situatie verslechterd alleen maar.

Zie ook Zimbabwe.

Ik hoop niet dat een vergelijkbare ontwikkeling zich voordoet in die Arabische landen, maar vrees het wel.
Bis bis bis
pi_105171722
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:56 schreef KoosVogels het volgende:
Ik ben nog steeds enthousiast, Erik. Het feit dat deze mensen uberhaupt na beginnen te denken over democratie, is een stap in de goede richting. Het is ronduit naief om direct prachtige resultaten te verwachten. Hoeveel koppen zijn er wel niet gerold tijdens de Franse Revolutie? Gun het tijd.
Ik hoop niet dat de Franse Revolutie hier het voorbeeld is.
pi_105171747
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:57 schreef eriksd het volgende:

[..]

Tsja, je kan er twee lessen uit trekken:

1: Als een land lange tijd onderdrukt is, zal het niet meteen op eigen benen kunnen staan: logisch.
2: Na lange tijd treedt er geen verbetering op, de situatie verslechterd alleen maar.

Zie ook Zimbabwe.

Ik hoop niet dat een vergelijkbare ontwikkeling zich voordoet in die Arabische landen, maar vrees het wel.
Het gebeurt, ja. Spijtig genoeg.
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 16:58:23 #138
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_105171749
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Sowieso het feit dat er in opstand is gekomen tegen het dictatoriale bewind, is op zich een goed teken, op zich een goede ontwikkeling.
Niet als daar een vergelijkbare onderdrukking voor in de plaatst komt.
Carpe Libertatem
pi_105171751
De naïviteit van sommige mensen zal ik nooit begrijpen... Hoe blind moet je zijn om niet te zien dat een ontwikkeling zoals die nu plaatsvindt in onder andere Egypte niet bevordelijk zijn voor de aldaar residerende mensen die niet in het keurslijf van de moslim vallen... Laat staan de stabiliteit in de regio... Un-fukin-believable.
pi_105171764
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:58 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Niet als daar een vergelijkbare onderdrukking voor in de plaatst komt.
Daarom zeg ik: op zich. Die vergelijkbare onderdrukking is er nog niet.
  zondag 4 december 2011 @ 16:59:45 #141
165633 eriksd
The grand facade...
pi_105171792
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je krijgt er op den duur onder het mom van democratie een dictatuur van de meerderheid voor terug, in dit geval gestoeld op de Islam.

In hoeverre zou dit doorsijpelen naar heel Afrika? Als je hoort dat het Christendom daar groeiende is, kan dat toch niet goed gaan?
Bis bis bis
pi_105171803
quote:
‘Moslimfundamentalisten Egypte: 70 procent parlementszetels 4 december 2011 16:52[/url] schreef eriksd het volgende:[/b]
Ongetwijfeld zullen niet alle Islamisten voor een sharia pleiten. Dat zeg ik ook nergens. Ik constateer wel dat er nu opeens een beduidende toename is van sharia-regelgeving in die regio. Sterker nog, het zakt zelfs af richting Midden-Afrika waar de eerste tekenen van een geloofsstrijd ook al zichtbaar worden.
Waar heb je het over? Welke toename in sharia-regelgeving? Een land heeft net een kabinet, de ander zit nog midden in de verkiezingen, weer een ander moet nog verkiezingen houden, en een vierde zit midden in de formatie. Hoe hebben deze landen überhaupt nieuwe wetgeving kunnen creëren?

quote:
Zodoende stel ik dat het verdwijnen van de totale afwezigheid van religieuze wetgeving zal leiden tot een soort sneeuwbaleffect. En dat er nu nog minder ten opzichte van voorheen zaken te doen valt met de "lentelanden" als het gaat om een soort gewapende vrede in die regio.
Er is nooit een totale afwezigheid geweest van religieuze wetgeving. Sterker nog, vrijwel alle landen kenden wetgeving die door de Sharia is geïnspireerd. Al sinds jaar en dag, dat is één van de toegiften geweest van de extremistische seculieren, om maar de macht te kunnen behouden.

quote:
Ik vrees dus dat de stabiliteit in die regio alleen maar af zal nemen. De overheden zullen meer toleren, en uiteindelijk in een soort gijzeling gehouden worden door geloofsbewegingen in de bevolking, zoals in Algerije.
Heb je Algerije de afgelopen 10 jaar gevolgd? Afgezien daarvan is er nu een gijzeling door een achterlijke dictator, niet eens door het volk gekozen.

quote:
Wat de Fransen daar hebben uitgespookt is niet fraai. Desalniettemin, door de machteloze overheid die er maar niet in slaagt terreur de kop in te drukken is het een chaos daar. En ook hier sijpelt er teveel religie door naar de overheid, waardoor extremisten hun kansen toe zien nemen.
Welke chaos? En terreur kan je niet de kop indrukken door een dictator aan te stellen.

quote:
Nee, tenzij je het vergassen van minderheden "beter af" noemt.

quote:
De PVV is een bron van ellende. Ik zie de relevantie echter niet.
Natuurlijk zie je dat niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_105171830
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2011 16:54 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat moet er veranderen als er nog niets kan veranderen? Er is nu een formele procedure aan de gang om überhaupt te kunnen veranderen, of begrijp je dat niet?
Allah Al Watan Al Malik
pi_105171853
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:58 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het gebeurt, ja. Spijtig genoeg.
Maar nu geef je me dus eigenlijk gelijk..?
pi_105171866
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:48 schreef tin00s het volgende:

[..]

Toch zie ik in Zuid Afrika geen aanleiding tot doemdenken. Het is niet alsof de negerfundi's daar de democratie hebben afgeschaft. En met de zwarte overheersing van de blanke onderklasse valt het vooralsnog ook mee.

Problematisch is wel dat er daar feitelijk nog maar één politieke partij is die ertoe doet. Op termijn gaat dat wel een bedreiging voor de democratie vormen.
pi_105171869
De toekomst is niet te voorspellen, Erik. Ik blijf erbij dat het een stap in de goede richting is en wellicht dat er nog veel mensen sneuvelen voordat het uiteindelijke doel is bereikt, maar dat is dan niet anders. Hoe hard dat ook mag klinken. Bovendien, net of deze mensen het zo geweldig hadden toen Mubarak de scepter zwaaide.
pi_105171891
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:59 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je krijgt er op den duur onder het mom van democratie een dictatuur van de meerderheid voor terug, in dit geval gestoeld op de Islam.

In hoeverre zou dit doorsijpelen naar heel Afrika? Als je hoort dat het Christendom daar groeiende is, kan dat toch niet goed gaan?
De connectie tussen Afrika boven de Sahara en Afrika onder de Sahara is nihil, dus ik begrijp niet wat je hier denkt te moeten zien.
Allah Al Watan Al Malik
pi_105171913
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 17:01 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Toch zie ik in Zuid Afrika geen aanleiding tot doemdenken. Het is niet alsof de negerfundi's daar de democratie hebben afgeschaft. En met de zwarte overheersing van de blanke onderklasse valt het vooralsnog ook mee.

Problematisch is wel dat er daar feitelijk nog maar één politieke partij is die ertoe doet. Op termijn gaat dat wel een bedreiging voor de democratie vormen.
Nee, dat ben ik met je eens. Ik pareerde alleen Monidique's stelling dat kolonialisme altijd fout is.
pi_105171961
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 16:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik zie nog geen radicale verandering voor de Kopten, die immers ook al problemen hadden voor de revolutie of voor vrouwen. Dus nee, dat zie ik vooralsnog niet zo.
Jij ziet het niet: de mensen daar wel: http://www.nationalreview(...)-continues-nina-shea

quote:
The Arab Spring has not been kind to Egypt’s Christian minority.
pi_105171983
Het trieste is dat een toplaag, een intellectuele elite, middels de moderne media verantwoordelijk is voor de destabilisering van Egypte. Groeperingen, zoals de moslimbroederschap en stromingen binnen het leger maken daar nu gebruik van.
De gewone (alalfabetische) man en vrouw in Egypte die van de landbouw en het toerisme afhankelijk is zit nu met de gebakken peren.
Ik heb het al zien aankomen begin dit jaar :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')