quote:http://www.nu.nl/lifestyle/2684093/gelovigen-vinden-atheisten-onbetrouwbaar.html
Gelovigen vinden atheïsten onbetrouwbaar
Religieuze mensen wantrouwen atheïsten, zo blijkt uit een studie van de universiteit in het Canadese Vancouver.
''Gelovigen vinden de houding van de atheïsten een bedreiging voor samenwerking en eerlijkheid'', aldus onderzoekster Ara Norenzayan over de studie die vrijdag is gepubliceerd.
Gelovigen menen dat mensen zich beter gedragen als ze voelen dat God hen volgt.
De 770 onderzochte Amerikanen en Canadezen werden om beschrijvingen gevraagd van onbetrouwbare personen. De 500 miljoen mensen op aarde die het bestaan van God ontkennen, kwamen daarbij op een vergelijkbaar laag niveau als verkrachters.
Hetzelfde nivo als verkrachters, whoaah, da's heftig.
Misschien is het meer de afwezigheid van een fundamenteel uitgangspunt (geloof in God) wat maakt dat de gelovigen de niet-gelovigen onbetrouwbaar vinden. Want op zich: het zijn allemaal mensen, je gaat toch op iemands karakter af.
Zeker. Daarom is dat verheven voelen boven elke kuffar/kafir een wassen neus en kun je ze vierkant uitlachen.quote:
Je verheven voelen boven (on)gelovigen. Ook zoiets menselijks.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:56 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeker. Daarom is dat verheven voelen boven elke kuffar/kafir een wassen neus en kun je ze vierkant uitlachen.
Mee eens? ()
Vandaar die smilie. Ik voelde al aan dat je hem probeerde te ontwijken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je verheven voelen boven (on)gelovigen. Ook zoiets menselijks.
Waar precies antwoord ik ontkennend? Goed zo, nergens.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Vandaar die smilie. Ik voelde al aan dat je hem probeerde te ontwijken.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar precies antwoord ik ontkennend? Goed zo, nergens.
Helaas.quote:
Ik kan daar echt wel voor kiezen. Er zit dan een risico aan vast, maar het zou kunnen want ik kan ervoor kiezen schijt te hebben aan het religieuze gebod dat ik er niet mag komen en het toch proberen. Ik kan op de weg naar Mekka door de relipolitie onderschept worden, jij kunt in landen als Maleisië gestraft worden voor jouw keuze lekker toch wel te drinken/met een man te vrijen/te godslasteren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:18 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ja dat zie ik als een vrijheid. Ik heb meer rechten dan jij, want ik kan die zaken wel doen, en ik hoef me niet aan al mijn geloofsregels houden, ik kan ook alcohol drinken als ik dat wil, maar ik kies er voor om dat niet te doen. Jij kunt er niet voor kiezen om Mekka te bezoeken, want je mag dat niet doen tenzij je een moslim wordt.
Dat zegt natuurlijk voldoende over de karakters van die gelovigen. Als je je alleen goed gedraagt door angst voor straf dan ben je nogal een zwak ende waardeloos mens.quote:Gelovigen menen dat mensen zich beter gedragen als ze voelen dat God hen volgt.
Je wilt namelijk niet in de hel eindigen, ook niet tijdelijk vanwege het drinken van alcohol. Maar het niet erkennen van het bestaan van 1 God bezorgt je een permanente plek in de hel. Dat is het verschil tussen het ontkennen van God en het erkennen van God maar zondes begaan terwijl je een gelovige bent.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:52 schreef 3-voud het volgende:
Je hebt dus de vrijheid om te zondigen.
Wat stelt die hele kermis dan nog voor?
En ben je geen goed gelovige.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:01 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk voldoende over de karakters van die gelovigen. Als je je alleen goed gedraagt door angst voor straf dan ben je nogal een zwak ende waardeloos mens.
Achzo... je leeft erop los en aan het einde vergiffenis vragen is voldoende om er 1x overheen te vegen en weg is je blaam.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Je wilt namelijk niet in de hel eindigen, ook niet tijdelijk vanwege het drinken van alcohol. Maar het niet erkennen van het bestaan van 1 God bezorgt je een permanente plek in de hel. Dat is het verschil tussen het ontkennen van God en het erkennen van God maar zondes begaan terwijl je een gelovige bent.
We zijn allemaal zwakke mensen die soms zondes begaan, vandaar dat één van de 99 namen van Allah "ar-Rahim / de Meest Genadevolle" is. De beste mensen zijn diegenen die erkennen tegenover God dat ze (verleidt door satan) zondes hebben begaan en om vergiffenis vragen.
Helaas; ik ben het met je eens, maar voeg daar meteen aan toe dat gelovigen daarin geen uitzonderingspositie hebben.quote:
Hoe kan het van invloed zijn op het wel of niet zijn van een goede gelovige? Het is juist 1 van de dingen die inherent zijn aan vele geloven. Als op de waarom vraag het antwoord niet het ontwijken van straf zou zijn dan zou het een antwoord zijn dat beredeneerd werd, met het gezond verstand, en zou het dus geen geloof meer zijn in zekere zin.quote:
Dan ben je dus de beste blaadjes van de sla eruit aan het vissen. Je wuift datgene wat je behoeften belet, weg, en loopt in de pas met de rest die je behoeften niet in de weg liggen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Keltie het volgende:
3-Voud; als hypocriet heb ik het niet ervaren. Wel over gepraat want ik had dezelfde mening als jou maar zij heeft voor zichzelf bepaalt wat ze belangrijk vond. Meer dan prima want op die manier viel er ook een stuk beter over te praten. Erg streng gelovig was zij toch niet. Had wel bepaalde zaken binnen de Islam waar zij voor stond en wat ze belangrijk vond maar ook zaken waar ze minder mee had. Voor mij, als opgevoed atheist, een hele aangename opvatting van haar geloof.
Nee, de beste mensen in mijn ogen zijn mensen die hun eigen aandeel in fouten erkennen en deze niet proberen af te schuiven op Satan of wat voor omstandigheid dan ook.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Je wilt namelijk niet in de hel eindigen, ook niet tijdelijk vanwege het drinken van alcohol. Maar het niet erkennen van het bestaan van 1 God bezorgt je een permanente plek in de hel. Dat is het verschil tussen het ontkennen van God en het erkennen van God maar zondes begaan terwijl je een gelovige bent.
We zijn allemaal zwakke mensen die soms zondes begaan, vandaar dat één van de 99 namen van Allah "ar-Rahim / de Meest Genadevolle" is. De beste mensen zijn diegenen die erkennen tegenover God dat ze (verleidt door satan) zondes hebben begaan en om vergiffenis vragen.
Ik ook, ik wilde alleen maar aantonen dat het simpelweg niet waar is dat atheïsten over meer vrijheid beschikken dan gelovigen. Al is het wel waar dat deze wereld met alle verleidingen die het bevat een "paradijs op aarde" is voor atheïsten vergeleken met de strikte gelovigen.quote:
agh, in de maatschappij is het gebruikelijker om te proberen onder de consequenties van je slechte daad uit te komen. Of ze op een ander te schuivenquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:04 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Achzo... je leeft erop los en aan het einde vergiffenis vragen is voldoende om er 1x overheen te vegen en weg is je blaam.
Das me toch ook maar een zooi van lik-me-versje.
Dus als je af en toe alcohol drinkt wordt dat op termijn vergeven?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dit is sowieso een probleem met geloof praktizeren omdat er geen eenduidige standaard is qua uitleg van geboden. Er zijn niet voor niets een triljoen ahadith, schriftgeleerden en imams nodig om het in praktijk te brengen en dan nog zit je met duizenden stromingen en een aantal interpretaties die een kwadraat daarvan vormen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan ben je dus de beste blaadjes van de sla eruit aan het vissen. Je wuift datgene wat je behoeften belet, weg, en loopt in de pas met de rest die je behoeften niet in de weg liggen.
Selectief. Je ondermijnd het geloof uit eigen belang. Als ik God of Allah was, was je voor mij geen knip voor de neus waard. Wat ik opgeschreven heb neemt iedereen voor zich tot een mate serieus. Wat een warboel.
Is het ook niet. Men maakt er maar wat van uit eigen behoeften.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:06 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Hoe kan het van invloed zijn op het wel of niet zijn van een goede gelovige? Het is juist 1 van de dingen die inherent zijn aan vele geloven. Als op de waarom vraag het antwoord niet het ontwijken van straf zou zijn dan zou het een antwoord zijn dat beredeneerd werd, met het gezond verstand, en zou het dus geen geloof meer zijn in zekere zin.
Volgens mij heeft het wel of niet drinken van alcohol daar voor een gelovige bijzonder weinig mee te maken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:10 schreef MouzurX het volgende:
Echt ongelooflijk hoe mensen zichzelf voor de gek kunnen houden.
Jaa drinken mag soms wel natuurlijk he, want dan kom je niet in de hel.
Dus dit was weer zon zinloze scheet van je...quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
Zucht. Een discussie over religie. Daar voelde ik mij na mijn tienerjaren al te intelligent voor.
Nou, kssst danquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
Zucht. Een discussie over religie. Daar voelde ik mij na mijn tienerjaren al te intelligent voor.
Goed dat je erbij zegt "in mijn ogen", ik had het namelijk over de Islamitische opvatting.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee, de beste mensen in mijn ogen zijn mensen die hun eigen aandeel in fouten erkennen en deze niet proberen af te schuiven op Satan of wat voor omstandigheid dan ook.
Dat is dan niet gelukt, ik ben niet overtuigd door jouw argument dat de keuze om geboden te overtreden betekent dat gelovigen net zoveel vrijheid kennen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:08 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ik ook, ik wilde alleen maar aantonen dat het simpelweg niet waar is dat atheïsten over meer vrijheid beschikken dan gelovigen. Al is het wel waar dat deze wereld met alle verleidingen die het bevat een "paradijs op aarde" is voor atheïsten vergeleken met de strikte gelovigen.
Dat maakt jou even dom en kortzichtig als een extremistquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan ben je dus de beste blaadjes van de sla eruit aan het vissen. Je wuift datgene wat je behoeften belet, weg, en loopt in de pas met de rest die je behoeften niet in de weg liggen.
Selectief. Je ondermijnd het geloof uit eigen belang. Als ik God of Allah was, was je voor mij geen knip voor de neus waard. Wat ik opgeschreven heb neemt iedereen voor zich tot een mate serieus. Wat een warboel.
We beschikken allemaal over een vrije wil, ik kan doen en laten wat ik wil als moslim zijnde, maar daar zitten consequenties aan verbonden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat is dan niet gelukt, ik ben niet overtuigd door jouw argument dat de keuze om geboden te overtreden betekent dat gelovigen net zoveel vrijheid kennen.
Vertel dat die mensen die met zwaard en kanonnen verdedigen dat elke letter letterlijk van God/Allah komt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat maakt jou even dom en kortzichtig als een extremist
Mensen die denken dat geloven het tot de letter volgen van de geschriften is, enge lui.
Welke dan precies?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
We beschikken allemaal over een vrije wil, ik kan doen en laten wat ik wil als moslim zijnde, maar daar zitten consequenties aan verbonden.
Oftewel ik kan als niet-gelovige ook mekka in.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
We beschikken allemaal over een vrije wil, ik kan doen en laten wat ik wil als moslim zijnde, maar daar zitten consequenties aan verbonden.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:16 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Oftewel ik kan als niet-gelovige ook mekka in.
Je hebt grote zondes (het ontkennen van het bestaan van de enige echte God) en kleine zondes.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:09 schreef Lavenderr het volgende:
Dus als je af en toe alcohol drinkt wordt dat op termijn vergeven?
Waarom zou je het dan niet doen?
Overeenkomsten maar ook belangrijke verschillen.quote:Het heeft wel overeenkomsten met het christendom, daar worden zonden ook uiteindelijk vergeven. Een paar weesgegroetjes en klaar is kees.
Dat is een mooi punt om op in te haken wat betreft mijn opvatting over betrouwbare mensen. Ik vind mensen die dingen altijd op hun geloofsovertuiging en diens beperkingen en geboden moeten gooien en daar hun verantwoordelijkheid op afschuiven minder betrouwbaar dan mensen die hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Natuurlijk beoordeel ik mensen in de eerste plaats op hun persoonlijkheid, maar dit is een deel daarvan dat bij bepaalde geloofsbelevingen dan echt een dealbreaker is voor mij.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:11 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Goed dat je erbij zegt "in mijn ogen", ik had het namelijk over de Islamitische opvatting.
Vrouwen in Afghanistan kunnen ook doen en laten wat ze willen als je zo redeneert.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het is schadelijk voor jezelf en je omgeving. God heeft het beste voor met Zijn schepping, vandaar dat wij geen alcohol mogen drinken. Kijk naar het grotere plaatje, pak de statistieken erbij en dan kun je met je eigen ogen aanschouwen hoe schadelijk alcohol is voor de maatschappij.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Welke dan precies?
Je drinkt en vliegt zo nu en dan de pan uit met drugs. Wat zijn letterlijk de consequenties?
Dat is mogelijk en is ook al eens gedaan in het verleden (ook door een Nederlander).quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:16 schreef MouzurX het volgende:
Oftewel ik kan als niet-gelovige ook mekka in.
Is het schadelijk?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:19 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het is schadelijk voor jezelf en je omgeving. God heeft het beste voor met Zijn schepping, vandaar dat wij geen alcohol mogen drinken. Kijk naar het grotere plaatje, pak de statistieken erbij en dan kun je met je eigen ogen aanschouwen hoe schadelijk alcohol is voor de maatschappij.
nee, hoe jij in dat stukje tekst je mening verkondigde maakte je in mijn ogen even dom en kortzichtig als een extremist. Maar dat stond er toch?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:15 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Vertel dat die mensen die met zwaard en kanonnen verdedigen dat elke letter letterlijk van God/Allah komt.
Dat ik dit aankaart maakt me dus een extremist?
Op die fiets. Maar Allah neemt het je dus niet kwalijk dat je zijn gebod negeert.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:19 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het is schadelijk voor jezelf en je omgeving. God heeft het beste voor met Zijn schepping, vandaar dat wij geen alcohol mogen drinken. Kijk naar het grotere plaatje, pak de statistieken erbij en dan kun je met je eigen ogen aanschouwen hoe schadelijk alcohol is voor de maatschappij.
Alcohol is ook goed. Gezelligheid bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:19 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat doen sommige vrouwen toch ook? Het loopt alleen soms niet zo goed af voor hen, maar ze hebben toch gedaan wat God had verboden. Vrije wil die ze van Allah hebben gekregen, staat ook in de Koran.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:18 schreef Mwanatabu het volgende:
Vrouwen in Afghanistan kunnen ook doen en laten wat ze willen als je zo redeneert.
Uhu, dat zijn de mannen die dat doen. Niet allah.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat doen sommige vrouwen toch ook? Het loopt alleen soms niet zo goed af voor hen, maar ze hebben toch gedaan wat God had verboden. Vrije wil die ze van Allah hebben gekregen, staat ook in de Koran.
Dus jij vindt het wel terecht dat ze gestenigd worden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat doen sommige vrouwen toch ook? Het loopt alleen soms niet zo goed af voor hen, maar ze hebben toch gedaan wat God had verboden. Vrije wil die ze van Allah hebben gekregen, staat ook in de Koran.
Vertel dat maar aan mensen die hun geliefden zijn verloren omdat een dronkaard achter het stuur hen heeft vermoord.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:21 schreef MouzurX het volgende:
Is het schadelijk?
Alcohol -> mensen eerder dood -> minder mensen op aarde -> minder vervuiling.
Nou, het gaat mij een beetje te ver om de samenleving in Afghanistan te zien als functionerend volgens de regels van "de" islam. Het ging mij meer om het feit dat vrouwen er nauwelijks rechten hebben (door een achterlijke misogyne stammencultuur die zich probeert te rechtvaardigen middels de islam) maar ze volgens jouw redenering wel vrijheid hebben.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God heeft dan ook het beste soort wijn beschikbaar gemaakt in het paradijs voor zijn beste dienaren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef FoXje het volgende:
[..]
Alcohol is ook goed. Gezelligheid bijvoorbeeld.
Waarom zouden mensen in het Paradijs behoefte hebben aan alcohol? Het is er toch perfect?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:28 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God heeft dan ook het beste soort wijn beschikbaar gemaakt in het paradijs voor zijn beste dienaren.
Iedereen gelooft (of niet) op zijn eigen manier. Op een of andere manier zijn het vooral atheisten die schijnen te denken dat alleen radicalen en extremisten die elke regel volgen en letterlijk nemen echt geloven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
God weet het beste wat goed is voor Zijn dienaren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:30 schreef Mwanatabu het volgende:
Waarom zouden mensen in het Paradijs behoefte hebben aan alcohol? Het is er toch perfect?
Wij intelligentsia houden ons bij voorkeur ook verre van NWS.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, kssst dan![]()
En neem je intelligentie mee
Net hadden die dienaren nog een vrije wil.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:31 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God weet het beste wat goed is voor Zijn dienaren.
Dat je hier dagelijks bent en jezelf als intelligent beschouwd, zegt dan weer meer dan genoeg.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wij intelligentsia houden ons bij voorkeur ook verre van NWS.
Dat is nogal een boude stelling. Juist atheisten zijn zich ervan bewust dat er net zoveel interpretaties zijn als mensen en dat mensen daarom niet in te delen zijn als per definitie goed, beter of slecht door dat etiketje van hun geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Iedereen gelooft (of niet) op zijn eigen manier. Op een of andere manier zijn het vooral atheisten die schijnen te denken dat alleen radicalen en extremisten die elke regel volgen en letterlijk nemen echt geloven.
Alleen als dat een opdracht is van God, heeft God aangegeven dat ze gestenigd moeten worden, en leeft die vrouw in een Islamitische staat, wie ben ik dan om in opstand te komen tegen God's regels? God zegt in de Koran dat er bepaalde zaken zijn in deze wereld die wij mensen erg leuk vinden (terwijl het schadelijk is voor ons), en er zijn zaken die wij als slecht ervaren (terwijl het juist goed is voor ons), God weet het beste wat goed of slecht is, wij zijn Zijn dienaren die zich aan Zijn wetten moeten houden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:25 schreef Disana het volgende:
Dus jij vindt het wel terecht dat ze gestenigd worden.
Ja, nee... jawel... moment... nee... of...quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:32 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Net hadden die dienaren nog een vrije wil.
En dus schiep hij een Paradijs waar mensen genotsmiddelen nodig hebben om het nog leuker te maken?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:31 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God weet het beste wat goed is voor Zijn dienaren.
Oke, dit doet de deur dicht.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:33 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Alleen als dat een opdracht is van God, heeft God aangegeven dat ze gestenigd moeten worden, en leeft die vrouw in een Islamitische staat, wie ben ik dan om in opstand te komen tegen God's regels?
Er zit toch een duidelijk verschil tussen de diverse geloven. Het belijden ervan bedoel ik.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Iedereen gelooft (of niet) op zijn eigen manier. Op een of andere manier zijn het vooral atheisten die schijnen te denken dat alleen radicalen en extremisten die elke regel volgen en letterlijk nemen echt geloven.
En dat hebben die dienaren nog steeds hoor. Ik kan nu een biertje drinken, maar dat doe ik niet. Ik kies er zelf voor om het niet te doen, en het is ook nog eens een advies van de Schepper van de hemelen en aarde wat mij een extra goed gevoel bezorgt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:32 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Net hadden die dienaren nog een vrije wil.
Dat is toch alleen maar de Pashto-interpretatie van vrouwenrechten overgoten met een pseudo-islamitisch sausje? Waarom hebben vrouwen in Afghanistan anders minder rechten dan die in Saudi-Arabië? Welke regels zijn nou van God en wie heeft het fout?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:33 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Alleen als dat een opdracht is van God, heeft God aangegeven dat ze gestenigd moeten worden, en leeft die vrouw in een Islamitische staat, wie ben ik dan om in opstand te komen tegen God's regels? God zegt in de Koran dat er bepaalde zaken zijn in deze wereld die wij mensen erg leuk vinden (terwijl het schadelijk is voor ons), en er zijn zaken die wij als slecht ervaren (terwijl het juist goed is voor ons), God weet het beste wat goed of slecht is, wij zijn Zijn dienaren die zich aan Zijn wetten moeten houden.
Wil je mij de mond snoeren, 3-voud, of heb je liever dat ik je Breivik noem?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:34 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Oke, dit doet de deur dicht.
Frappant dat jij hier nog mag posten met je radicale opvattingen.
Nou danquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wij intelligentsia houden ons bij voorkeur ook verre van NWS.
Hoe krijg je het uit je toetsenbord. Vind je het niet op zijn minst een beetje frappant dat mannen in zulke staten veel meer mogen dan vrouwen, en zelden gestenigd of zelfs maar gewoon gestraft worden? Dat er al vrouwen gestenigd worden omdat mannen iets fout deden, zoals verkrachting?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:33 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Alleen als dat een opdracht is van God, heeft God aangegeven dat ze gestenigd moeten worden, en leeft die vrouw in een Islamitische staat, wie ben ik dan om in opstand te komen tegen God's regels? God zegt in de Koran dat er bepaalde zaken zijn in deze wereld die wij mensen erg leuk vinden (terwijl het schadelijk is voor ons), en er zijn zaken die wij als slecht ervaren (terwijl het juist goed is voor ons), God weet het beste wat goed of slecht is, wij zijn Zijn dienaren die zich aan Zijn wetten moeten houden.
Waarom schept Hij jou dan niet op zo'n manier dat je het überhaupt niet doet? Waarom heeft hij überhaupt alcohol geschapen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:36 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat hebben die dienaren nog steeds hoor. Ik kan nu een biertje drinken, maar dat doe ik niet. Ik kies er zelf voor om het niet te doen, en het is ook nog eens een advies van de Schepper van de hemelen en aarde wat mij een extra goed gevoel bezorgt.
We moeten cultuur idd niet verwarren met de Islam. Zowel Afghanistan als Saoedi-Arabië zijn geen Islamitische staten, maar het zijn wel moslimstaten waar overwegend moslims wonen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:37 schreef Mwanatabu het volgende:
Dat is toch alleen maar de Pashto-interpretatie van vrouwenrechten overgoten met een pseudo-islamitisch sausje? Waarom hebben vrouwen in Afghanistan anders minder rechten dan die in Saudi-Arabië? Welke regels zijn nou van God en wie heeft het fout?
Dit leven is een test.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:40 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Waarom schept Hij jou dan niet op zo'n manier dat je het überhaupt niet doet? Waarom heeft hij überhaupt alcohol geschapen?
Natuurlijk is het frappant wanneer het Saoedische regime mensen onthoofd en kruisigt en vrouwen verbied om auto te rijden terwijl de koning in zijn paleis Oost-Europese prostituees heeft uitgenodigd en als een beest tekeer gaat.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:39 schreef Disana het volgende:
Hoe krijg je het uit je toetsenbord. Vind je het niet op zijn minst een beetje frappant dat mannen in zulke staten veel meer mogen dan vrouwen, en zelden gestenigd of zelfs maar gewoon gestraft worden? Dat er al vrouwen gestenigd worden omdat mannen iets fout deden, zoals verkrachting?
Omdat wij mensen zijn en geen engelen. God heeft de engelen op zo'n manier geschapen dat ze niet over een vrije wil beschikken en alles doen wat God hen heeft opgedragen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:40 schreef Gattaca het volgende:
Waarom schept Hij jou dan niet op zo'n manier dat je het überhaupt niet doet? Waarom heeft hij überhaupt alcohol geschapen?
En de uitkomst maakt niets uit, de/het hemel/paradijs wacht toch wel op je.quote:
Was het maar zo simpel, we weten alleen niet wanneer we doodgaan, je moet dan ook voor je dood (oprecht) om vergiffenis vragen en tot inkeer komen, en dan is het ook nog maar de vraag of je vergeven zult worden of niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:53 schreef 3-voud het volgende:
En de uitkomst maakt niets uit, de/het hemel/paradijs wacht toch wel op je.
Ff een vergiffenisje en de deur staat open.
Is er zwaartekracht in dat paradijs?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:28 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God heeft dan ook het beste soort wijn beschikbaar gemaakt in het paradijs voor zijn beste dienaren.
Nog beter je kan als atheïst alle nodige gebruiken en de juiste handelingen uitvoeren zonder dat je geloofd en zo niet te onderscheiden bent van een moslim.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:01 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik kan daar echt wel voor kiezen. Er zit dan een risico aan vast, maar het zou kunnen want ik kan ervoor kiezen schijt te hebben aan het religieuze gebod dat ik er niet mag komen en het toch proberen. Ik kan op de weg naar Mekka door de relipolitie onderschept worden,
quote:jij kunt in landen als Maleisië gestraft worden voor jouw keuze lekker toch wel te drinken/met een man te vrijen/te godslasteren.
De keuze om een regel te overschrijden betekent niet meer vrijheid dan niet-gelovigen maar een mogelijkheid om wat terrein te herwinnen met als bonus een mogelijke consequentie die atheisten niet kennen. Ik vind het trouwens nogal raar om een restrictie voor een ander te zien als een vrijheid of recht voor jezelf.
Indien je intentie juist is, ja.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:53 schreef 3-voud het volgende:
[..]
En de uitkomst maakt niets uit, de/het hemel/paradijs wacht toch wel op je.
Ff een vergiffenisje aan het einde van de rit en de deur staat open.
Dat is dus mijn punt. Hoe kun jij dan concluderen dat die vrouwen gestenigd worden omdat ze de regels van God hebben overtreden?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:40 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
We moeten cultuur idd niet verwarren met de Islam. Zowel Afghanistan als Saoedi-Arabië zijn geen Islamitische staten, maar het zijn wel moslimstaten waar overwegend moslims wonen.
Sja, dat kom je nooit te weten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:05 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Indien je intentie juist is, ja.
Ja hoor, dat kan. Ik ken er meer dan genoeg, Turken, Marokkanen, Soedanezen, Iraniers en anderen. Wel gelovig, maar op hun eigen manier en vrijblijvend.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Er zit toch een duidelijk verschil tussen de diverse geloven. Het belijden ervan bedoel ik.
Je hebt er heel rigide bij, zoals de islam in sommige landen. Het is minder vrijblijvend dan Ned. Hervormd bijvoorbeeld. Of de roomse kerk.
Ik weet niet of je islamiet kunt zijn op een vrijblijvende manier.
Hoe oud was je ook alweer?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:32 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat je hier dagelijks bent en jezelf als intelligent beschouwd, zegt dan weer meer dan genoeg.
Die generatie maakt ook langzaam de gang naar atheïsme. Zo begon dat hier ook met de Christenenquote:Op zaterdag 3 december 2011 16:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan. Ik ken er meer dan genoeg, Turken, Marokkanen, Soedanezen, Iraniers en anderen. Wel gelovig, maar op hun eigen manier en vrijblijvend.
En in de roomse kerk is ook lang niet iedereen even vrijblijvend. Ik ken vrij radicale katholieken, net als ik ook vrijblijvende ken.
41, met een leven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe oud was je ook alweer?
Whaha.
Niet. Aangezien men niet met God kan overleggen over de strafmaat.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:08 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat is dus mijn punt. Hoe kun jij dan concluderen dat die vrouwen gestenigd worden omdat ze de regels van God hebben overtreden?
Want jij bent hier nu niet aan het posten?quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
41, met een leven.
Jij bent mid-twintig en vult je leven met een forum. Zelfs in het weekend. Hoe triest is dat?
Zo, dat is eruit. Het kereltje heeft even geblaft.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Want jij bent hier nu niet aan het posten?
Maar ik begrijp dat jij hier nu eigenlijk niet bent? De ironie, iemand triest noemen omdat hij 's weekends op een forum post, terwijl je zelf hier al de hele dag hangt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:18 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zo, dat is eruit. Het kereltje heeft even geblaft.
Nu ff terug en mondje dicht, grote mensen zijn aan het woord.
Het gaat over religie Koos, doe een bijdrage of hou je waffel.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar ik begrijp dat jij hier nu eigenlijk niet bent? De ironie, iemand triest noemen omdat hij 's weekends op een forum post, terwijl je zelf hier al de hele dag hangt.
Wauw, paar uurtjes op een zaterdag. Nou, je hebt me hoor, 24/7 fokkende journalist.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar ik begrijp dat jij hier nu eigenlijk niet bent? De ironie, iemand triest noemen omdat hij 's weekends op een forum post, terwijl je zelf hier al de hele dag hangt.
Ik ben toch werkloos?quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:22 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wauw, paar uurtjes op een zaterdag. Nou, je hebt me hoor, 24/7 fokkende journalist.
Dat is op zich weer interessant genoeg voor de vraag waarom gelovigen dan atheisten meer wantrouwen dan andere gelovigen? De kans dat iemand van die laatste groep hypocriet te beschouwen is lijkt me aanzienlijker bij een wereldbeeld waarin er maar een gelijk is.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:56 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Was het maar zo simpel, we weten alleen niet wanneer we doodgaan, je moet dan ook voor je dood (oprecht) om vergiffenis vragen en tot inkeer komen, en dan is het ook nog maar de vraag of je vergeven zult worden of niet.
De ongelovigen zijn niet degenen die het hardste zullen branden in de hel volgens de Islam, maar dat zijn de hypocrieten die zichzelf moslim noemen maar in werkelijkheid hypocrieten zijn. Dat is toch wel anders en logischer dan het christendom waar Jezus zogenaamd voor onze zondes is gestorven.
Dat lijkt mij ook een logischer gedachtengang. Vooral omdat die laatste groep beter weet en er dus op aangesproken kan worden. Een atheist niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:29 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat is op zich weer interessant genoeg voor de vraag waarom gelovigen dan atheisten meer wantrouwen dan andere gelovigen? De kans dat iemand van die laatste groep hypocriet te beschouwen is lijkt me aanzienlijker bij een wereldbeeld waarin er maar een gelijk is.
Exactly, je komt er zelf wel mee.quote:
Juiste constatering.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:29 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat is op zich weer interessant genoeg voor de vraag waarom gelovigen dan atheisten meer wantrouwen dan andere gelovigen? De kans dat iemand van die laatste groep hypocriet te beschouwen is lijkt me aanzienlijker bij een wereldbeeld waarin er maar een gelijk is.
[Centraal] Bijbel en christendom #7quote:Op zaterdag 3 december 2011 17:10 schreef MouzurX het volgende:
Wat is nou eigenlijk de mening van de islam/christendom over agnosten?
Wat ik altijd zo extreem lachwekkend vind is dat allah blijkbaar zo oppermachtig was dat hij alleen in staat was 1 arabier zijn boodschap in het Arabisch op te laten schrijvenquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dat is NOG hypocrieter! Hier iets verbieden want het is slecht maar in het paradijs mag het allemaal wel hoorquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:28 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Kijk, hier komt je echte, extreem-radicale kant omhoog. Hoe ziek ben je wel niet en hoe DURF je andere mensen de maat te nemen als je dit goedkeurt?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:33 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Breivik is een doetje vergeleken met die god van jou, die heeft er miljarden op zijn naam staan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:38 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Wil je mij de mond snoeren, 3-voud, of heb je liever dat ik je Breivik noem?
Blijkbaar. En ook een tijdsverloop, aarde, water en zon want anders wordt het lastig fruit te telen, te fermenteren en te distilleren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:57 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Is er zwaartekracht in dat paradijs?
Sorry hoor maar ik vertel toch geen enkele onwaarheid?quote:Op zaterdag 3 december 2011 17:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Als dit nu een uitlach-topic wordt, of met-woorden-klem-zet-topic, doe ik niet meer mee.
Dat je nog moeite doet om gelovigen te begrijpen. Het bord voor je kop is wellicht nog groter dan die van een refo in Staphorst.quote:Op zaterdag 3 december 2011 17:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Je hebt hier een ijzersterk punt aangesneden!
Het is zo lachwekkend dat het niet normaal meer is. Leg mij nml. maar eens uit waarom je als eeuwig levend wezen überhaupt de vorm zou hebben van een zoogdier op een planeet? Waarom heb ik hersens/handen/bloedsomloop/mond/slokdarm etc nodig als ik een eeuwig levende entiteit ben in een walhalla? Wat moet ik dan met een gegist drankje gemaakt van fruit die mijn hersenactiviteit beïnvloed?
Iets met 'c'est le ton qui fait la musique'.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Sorry hoor maar ik vertel toch geen enkele onwaarheid?
Jullie claimen bepaalde zaken en als die dan gepareerd worden, tja. Dan moet je ook niet kleinzielig gaan doen hoor.
Maar geen woord gelogen dan wel onzin verteld.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:01 schreef Re het volgende:
x-ray zet weer een topic naar zijn hand.... bravo
Ik snap de heftigheid van jouw posts niet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Sorry hoor maar ik vertel toch geen enkele onwaarheid?
Jullie claimen bepaalde zaken en als die dan gepareerd worden, tja. Dan moet je ook niet kleinzielig gaan doen hoor.
true... maar soms moet je makkelijke slachtoffers gewoon laten liggenquote:Op zaterdag 3 december 2011 18:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar geen woord gelogen dan wel onzin verteld.
Och. Ik vind het wel typerend dat jij eerder valt over mijn objectieve en realistische tegengeluid tegen extreme religieuze radicalen dan over de moorddadige shit die die religieuze radicalen met droge ogen goedpraten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:05 schreef Re het volgende:
[..]
true... maar soms moet je makkelijke slachtoffers gewoon laten liggen
Kom op. Ik reageer puur en alleen heftig op iemand die met droge ogen goedpraat dat je mensen tot de borst ingraaft en dan met stenen dood gooit voor triviale dingen (zoals het ontkennen van de goddelijkheid van de koran). Daar mag je heftig op reageren. Sterker nog, dat moet je.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik snap de heftigheid van jouw posts niet.
Realiseer je je wel hoe kwetsbaar gelovigen zich opstellen als ze het over hun eigen persoonlijke geloofsbeleving hebben? Weet wel hoe makkelijk het is om iemand uit te lachen. En dan wordt het geloofs-bashen. Hou nou toch eens op met dat heftige gedoe.
Lavender bijvoorbeeld, doet ook mee in deze discussie. Maar die hákt niet, die zegt rustig haar mening.
Is dat nou écht teveel gevraagd? Gewoon, met wat respect je mening geven?
Allemachtig!
Edit: foutje hierquote:Op zaterdag 3 december 2011 18:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Och. Ik vind het wel typerend dat jij eerder valt over mijn objectieve en realistische tegengeluid tegen extreme religieuze radicalen dan over de moorddadige shit die die religieuze radicalen met droge ogen goedpraten.
Vrij typerend zelfs.
Oké, oké ik snap 't wel.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kom op. Ik reageer puur en alleen heftig op iemand die met droge ogen goedpraat dat je mensen tot de borst ingraaft en dan met stenen dood gooit voor triviale dingen (zoals het ontkennen van de goddelijkheid van de koran). Daar mag je heftig op reageren. Sterker nog, dat moet je.
er is niets objectief aan jou...quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:09 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Och. Ik vind het wel typerend dat jij eerder valt over mijn objectieve en realistische tegengeluid tegen extreme religieuze radicalen dan over de moorddadige shit die die religieuze radicalen met droge ogen goedpraten.
Vrij typerend zelfs.
Oh uiteraard. Maar ik vind een religieuze onderbouwing geen excuus om ronduit moorddadige zaken goed te praten. En dat is dus wel zo, want de grootste ellende wordt opeens salonfähig als het een religieus sausje heeft.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oké, oké ik snap 't wel.
Toch: heftig reageren is wat anders dan bashen en uitlachen, oké?
Nee en aan geen enkel mens bla bla. Neemt niet weg dat ik geen onzin hier uitkraam maar puur logisch beredeneer.quote:
Dat was inderdaad schokkend. Kan me echt niet voorstellen dat mensen hier zo denken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh uiteraard. Maar ik vind een religieuze onderbouwing geen excuus om ronduit moorddadige zaken goed te praten. En dat is dus wel zo, want de grootste ellende wordt opeens salonfähig als het een religieus sausje heeft.
Zie hier hoe die adam gezellig goedpraat dat je gestenigd mag worden en dat dat prima is.
Mee eens, want zelfs thuis heb ik al moeite om mijn ouders te van overtuigen dat ik niet geloof in god. Ik denk dat ze nogal moeite hebben om te accepteren dat ik niet geloof in god.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:17 schreef eriksd het volgende:
Gewoon niet in discussie gaan met gelovigen, vergeefse moeite.
Ja, hen daarvan overtuigen is bij voorbaat al een vergeefse zaak. Het enige wat je kunt proberen is ze in te laten zien dat ze dat hebben te accepteren. Ik spreek uit ervaring.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:21 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Mee eens, want zelfs thuis heb ik al moeite om mijn ouders te van overtuigen dat ik niet geloof in god. Ik denk dat ze nogal moeite hebben om te accepteren dat ik niet geloof in god.
Zucht, daar heb je hem weer.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Zie hier hoe die adam gezellig goedpraat dat je gestenigd mag worden en dat dat prima is.
quote:In het Oude Testament wordt steniging als straf enkele malen genoemd, onder meer voor godslastering, overspel, het offeren aan of knielen voor vreemde goden (inclusief de zon en de maan), maar ook het sprokkelen van hout op Sabbat.
Ho ho ho: dus volgens jou is steniging geen straf die in de islam gerechtvaardigd is?quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:30 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Zucht, daar heb je hem weer.
Misschien moet je toch mijn post beter lezen, aangezien ik heb aangegeven dat Islamitische staten de enigen zijn die zo'n straf mogen toepassen en dat er op dit moment 0 Islamitische staten zijn, en dus niemand het recht heeft om zo'n straf toe te passen en ik het dus niet eens ben met de pseudo-Islamitische staten die veroordeelden stenigen. En als je nog beter leest, dan zei ik toch echt: "heeft God aangegeven dat ze gestenigd moeten worden?"... en dit zei ik met een reden, aangezien steniging welgeteld 0 keer voorkomt in de Koran, het boek dat het Woord van God bevat.
[..]
Daarvoor kregen de Joden de taak om Zijn boodschap over te brengen. Profeet Mohammed (vzmh) was een nakomeling van Abraham (vzmh)... wat is je punt, is de werkelijke reden dat je de Islam basht omdat je Arabieren haat en minderwaardig vindt?quote:Op zaterdag 3 december 2011 17:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Wat ik altijd zo extreem lachwekkend vind is dat allah blijkbaar zo oppermachtig was dat hij alleen in staat was 1 arabier zijn boodschap in het Arabisch op te laten schrijven
Dat maak jij ervan. Ik heb eerder in dit topic 1 van de 99 namen van Allah genoemd: ar-Rahim / de Meest Genadevolle. Als een Nederlander zich tot de Islam bekeert, en zijn naam verandert in Abdul-Rahim dan doet ie dat voornamelijk omdat het woord Rahim in de Koran wordt genoemd en het woord Abdul betekent weer "servant of"... jij als buitenstaander denkt dat die Nederlander nu een Arabier is terwijl hij voornamelijk voor die naam heeft gekozen omdat het een mooie betekenis heeft: Servant of Allah.quote:En dat nu, als om het even wie zich bekeerd tot de islam, die eigenlijk een Arabische naam aan moet nemen. Want god houdt immers alleen van de arabieren
Jij bent consistent en scheert je okselhaar ook nooit?quote:Oh en natuurlijk een stuk van je lul eraf hakken, want god heeft toch wel eens een foutje in zijn ontwerp gemaakt.
Je Arabierenhaat zorgt er dus voor dat je niet verder kijkt dan je neus lang is, en dat is vooral jammer voor jezelf aangezien ieder mens op zijn eigen daden beoordeeld zal worden door de Schepper van de hemelen en aarde, ik ben niet degene die verantwoordelijk is voor datgene wat jij of mijn mede-moslims doen.quote:Maar verder is het helegaar geen Arabische culturele uiting hoor! Maar echt het woord van de oppermachtige creator van de realiteit! En dat die nu een voorkeur voor arabieren heeft, so what?
quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:45 schreef eriksd het volgende:
Overigens vind ik het wel een mooie cirkelredenering: ooit zal de aarde vergaan. Ja, dat klopt. Door geloof. Dat is de grootste bedreiging voor mensen, een inherente zwakte.
Je vindt het scheren/knippen van haar echt vergelijkbaar met het afsnijden van een stuk vlees?quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:43 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Jij bent consistent en scheert je okselhaar ook nooit?
De aarde zal vergaan als de zon opgebrand is en de boel op zal slokken. Jaartje of 5 miljard nog.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:45 schreef eriksd het volgende:
Overigens vind ik het wel een mooie cirkelredenering: ooit zal de aarde vergaan. Ja, dat klopt. Door geloof. Dat is de grootste bedreiging voor mensen, een inherente zwakte.
Ik heb de eerste bekeken. Heb geen inhoudelijke argumenten gehoord, wat logisch is: het gaat om een geloof. De redenering is: er zijn ook nog andere kwaden. Dat klopt. Doet niets af aan de ellende van geloof.quote:
quote:
Daarom moet je mensen ook gewoon lekker laten geloven waar ze zin in hebben.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:50 schreef Re het volgende:
en ja als je constant door de atheistenfundamentalisten wordt aangevallen op je standpunten kan ik me voorstellen dat je ze onbetrouwbaar vindt
Prima, menigeen zegt ook dat het puur iets persoonlijks is en dat ze er niemand mee lastig vallen. Maar dan moet je ook niet SGP etc. stemmen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:52 schreef eriksd het volgende:
Daarom moet je mensen ook gewoon lekker laten geloven waar ze zin in hebben.
Idealiter zouden dat soort partijen dan ook niet gekozen moeten bestaan.quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:07 schreef Modus het volgende:
[..]
Prima, menigeen zegt ook dat het puur iets persoonlijks is en dat ze er niemand mee lastig vallen. Maar dan moet je ook niet SGP etc. stemmen.
Dan mogen we ook geen mensen opsluiten omdat ze een andere visie hebben dan jouzelf.quote:Op zaterdag 3 december 2011 18:52 schreef eriksd het volgende:
[..]
Daarom moet je mensen ook gewoon lekker laten geloven waar ze zin in hebben.
Heb je het dan over gelovige agnosten of atheïstische agnosten?quote:Op zaterdag 3 december 2011 17:10 schreef MouzurX het volgende:
Wat is nou eigenlijk de mening van de islam/christendom over agnosten?
Agnostische agnosten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je het dan over gelovige agnosten of atheïstische agnosten?
1. Wat jij als "agnostische agnost" aanduid is in werkelijkheid een (impliciet) atheïstisch standpunt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 21:10 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Agnostische agnosten.
Je kan het niet weten, dus waarom zou je geloven/er mee bezig zijn.
Gelovige agnost heb ik nog nooit van gehoord.
(Atheistische agnost -> je kan het niet weten dus je moet niet geloven)
Ehm ... zeggen dat je het niet kan weten is geen atheistisch standpunt? Een atheistisch standpunt is zeggen dat er geen is. Ala een claim leggen net als een gelovige doet.quote:Op zaterdag 3 december 2011 21:14 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Wat jij als "agnostische agnost" aanduid is in werkelijkheid een (impliciet) atheïstisch standpunt.
2. Er zijn wel degelijk agnostische theïsten.
niet-theistische agnosten zijn atheisten en de meeste atheisten zijn ook agnost (met uitzondering van expliciete atheisten).
Conclusie is dus dat je minachting mag verwachten van een hoop mensen volgens het onderzoek uit de OP
quote:Op zaterdag 3 december 2011 21:38 schreef MouzurX het volgende:
Normaal agnost:
Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen.
"atheistische agnost"
Tegelijkertijd kan een agnosticus vinden dat het bestaan van God, hoewel niet onmogelijk, zeer onwaarschijnlijk is; hij kan het zelfs zo onwaarschijnlijk vinden dat het niet de moeite waard is dit in de prakijk te overwegen. In dat geval is hij niet ver verwijderd van atheïsme
Stellen dat god kan bestaan is hetzelfde als stellen dat zwaartekracht enkel een hypothese isquote:an atheist is an agnostic who's thought about it.
Fout. Wat jij beschrijft is expliciet atheïsme.quote:Op zaterdag 3 december 2011 21:37 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ehm ... zeggen dat je het niet kan weten is geen atheistisch standpunt? Een atheistisch standpunt is zeggen dat er geen is. Ala een claim leggen net als een gelovige doet.
Wat dacht je.... ik heb een staaf.... en ik neuk beter dan god (/ Turks Fruit).quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:30 schreef summer2bird het volgende:
En ja, ze vertrouwen je niet zomaar. Een heel religieus meisje wilde zelfs zorgen dat de duivel uit mij verdreven kon worden...
eh, ze isquote:Op zaterdag 3 december 2011 23:10 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Wat dacht je.... ik heb een staaf.... en ik neuk beter dan god (/ Turks Fruit).
Bron?quote:Op zaterdag 3 december 2011 22:17 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Fout. Wat jij beschrijft is expliciet atheïsme.
Valt toch echt onder agnostisme, aangezien zwak atheistisme het gewoon niet weet, maar niet claimt dat je het niet zeker kan weten.quote:Je kan het niet weten, dus waarom zou je geloven/er mee bezig zijn.
Jij denkt dat de termen naast elkaar staan. Dat iemand in het ene of andere hokje valt zodra iemands standpunt genuanceerd wordt. Dat is fout. Agnosticisme is een constructie op een epistemologisch niveau. Atheïsme en theïsme zitten een abstractieniveau hoger en gaan niet over het wel of niet KUNNEN weten van iets maar over jouw uiteindelijke conclusie over dit concept.quote:Op zaterdag 3 december 2011 23:51 schreef MouzurX het volgende:
ag·nos·tic (g-nstk)
n.
1.
a. One who believes that it is impossible to know whether there is a God.
b. One who is skeptical about the existence of God but does not profess true atheism.
http://www.thefreedictionary.com/agnostic
The primary difference between an atheist and an agnostic is that the atheist does not believe God or gods exist whereas the agnostic is not sure either way because existence of God or gods, they say, cannot be proven. The atheist may be a weak atheist or strong atheist. The weak atheist may say, “I’m not sure whether gods exist so I don’t worship any. “ The strong atheist comments: “There is no God or gods.”
http://www.wisegeek.com/w(...)-and-an-agnostic.htm
Oftewel agnostisch -> je kan niet weten of er een god is, dus hij zegt niet "er is geen god" of "ik geloof in dit"
Als ik nu mijn mok met thee laat vallen, knettert ie op de grond. Tastbaar bewijs van een kracht die Isaac Newton formuleerde als zwaartekracht na een vergelijkbaar incident met een appel. Het is te voelen en meten. Kun jij voor mij even meten hoe heilig de kerk hier op de hoek is?quote:Op zaterdag 3 december 2011 21:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
[..]
Stellen dat god kan bestaan is hetzelfde als stellen dat zwaartekracht enkel een hypothese is
Bedankt, die zocht ik al een tijdje! Stukje over accountability op het eind vind ik mooi.quote:Op zondag 4 december 2011 00:10 schreef SpecialK het volgende:
QualiaSoup legt mijn punt iets beter uit dan ik dat kan, MouzurX.
Daarnaast zullen agnostische theisten inderdaad niet vaak van die zelfverzekerde gelovigen zijn.
Hij heeft nog wel meer mooie filmpjes.quote:Op zondag 4 december 2011 09:36 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Bedankt, die zocht ik al een tijdje! Stukje over accountability op het eind vind ik mooi.
Oké, we zijn eruit. Slotje, opgelost.quote:Op maandag 5 december 2011 01:50 schreef Elfletterig het volgende:
Religie = hypocrisie.
Laat dat als eerste gezegd zijn.
Ik hoop dat deze mensen voor altijd blijven geloven in god.quote:Gelovigen menen dat mensen zich beter gedragen als ze voelen dat God hen volgt.
Ja, ik ben gelovig en dat is het enige wat mij er van weerhoudt om eens lekker aan het moorden en plunderen te slaanquote:Op maandag 5 december 2011 10:38 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik hoop dat deze mensen voor altijd blijven geloven in god.
Stel je voor dat er bewezen wordt dat god niet bestaat, dan gaan deze mensen massaal aan het plunderen, moorden en verkrachten.
Droeftoeters. Maar goed, Amerikaanse Christenen.
Ietwat gechargeerd is dat natuurlijk wel wat ze zeggen.quote:Op maandag 5 december 2011 11:41 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja, ik ben gelovig en dat is het enige wat mij er van weerhoudt om eens lekker aan het moorden en plunderen te slaan
Ik zou niet van een "oplossing" willen spreken nadat blijkt dat gelovigen atheïsten ongeveer net zo zien als verkrachters. Ik vraag me af wat gelovigen ervan zouden vinden als ze omgekeerd op zo'n manier werden afgeschilderd en behandeld.quote:Op maandag 5 december 2011 10:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Oké, we zijn eruit. Slotje, opgelost.![]()
Zo? Waarom bestaat alcohol dan? Waarom heeft God/Allah/Otti-Batti de kunst van het distilleren en bierbrouwen dan aan de mensheid geleerd?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:19 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Scheer alle katholieken over een kam wat betreft het verkrachten van kleine jongetjes of noem islam een godsdienst van een pedo-profeet en daar heb je je antwoord. En dat is dan nog meer op historische feiten gestoeld (en uiteraard geen enkele gelovige behalve de schuldigen aan te rekenen)quote:Op maandag 5 december 2011 12:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zou niet van een "oplossing" willen spreken nadat blijkt dat gelovigen atheïsten ongeveer net zo zien als verkrachters. Ik vraag me af wat gelovigen ervan zouden vinden als ze omgekeerd op zo'n manier werden afgeschilderd en behandeld.
Het is nogal wat namelijk...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |