quote:http://www.nu.nl/lifestyle/2684093/gelovigen-vinden-atheisten-onbetrouwbaar.html
Gelovigen vinden atheïsten onbetrouwbaar
Religieuze mensen wantrouwen atheïsten, zo blijkt uit een studie van de universiteit in het Canadese Vancouver.
''Gelovigen vinden de houding van de atheïsten een bedreiging voor samenwerking en eerlijkheid'', aldus onderzoekster Ara Norenzayan over de studie die vrijdag is gepubliceerd.
Gelovigen menen dat mensen zich beter gedragen als ze voelen dat God hen volgt.
De 770 onderzochte Amerikanen en Canadezen werden om beschrijvingen gevraagd van onbetrouwbare personen. De 500 miljoen mensen op aarde die het bestaan van God ontkennen, kwamen daarbij op een vergelijkbaar laag niveau als verkrachters.
Hetzelfde nivo als verkrachters, whoaah, da's heftig.
Misschien is het meer de afwezigheid van een fundamenteel uitgangspunt (geloof in God) wat maakt dat de gelovigen de niet-gelovigen onbetrouwbaar vinden. Want op zich: het zijn allemaal mensen, je gaat toch op iemands karakter af.
Zeker. Daarom is dat verheven voelen boven elke kuffar/kafir een wassen neus en kun je ze vierkant uitlachen.quote:
Je verheven voelen boven (on)gelovigen. Ook zoiets menselijks.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:56 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zeker. Daarom is dat verheven voelen boven elke kuffar/kafir een wassen neus en kun je ze vierkant uitlachen.
Mee eens? ()
Vandaar die smilie. Ik voelde al aan dat je hem probeerde te ontwijken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je verheven voelen boven (on)gelovigen. Ook zoiets menselijks.
Waar precies antwoord ik ontkennend? Goed zo, nergens.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:57 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Vandaar die smilie. Ik voelde al aan dat je hem probeerde te ontwijken.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar precies antwoord ik ontkennend? Goed zo, nergens.
Helaas.quote:
Ik kan daar echt wel voor kiezen. Er zit dan een risico aan vast, maar het zou kunnen want ik kan ervoor kiezen schijt te hebben aan het religieuze gebod dat ik er niet mag komen en het toch proberen. Ik kan op de weg naar Mekka door de relipolitie onderschept worden, jij kunt in landen als Maleisië gestraft worden voor jouw keuze lekker toch wel te drinken/met een man te vrijen/te godslasteren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:18 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ja dat zie ik als een vrijheid. Ik heb meer rechten dan jij, want ik kan die zaken wel doen, en ik hoef me niet aan al mijn geloofsregels houden, ik kan ook alcohol drinken als ik dat wil, maar ik kies er voor om dat niet te doen. Jij kunt er niet voor kiezen om Mekka te bezoeken, want je mag dat niet doen tenzij je een moslim wordt.
Dat zegt natuurlijk voldoende over de karakters van die gelovigen. Als je je alleen goed gedraagt door angst voor straf dan ben je nogal een zwak ende waardeloos mens.quote:Gelovigen menen dat mensen zich beter gedragen als ze voelen dat God hen volgt.
Je wilt namelijk niet in de hel eindigen, ook niet tijdelijk vanwege het drinken van alcohol. Maar het niet erkennen van het bestaan van 1 God bezorgt je een permanente plek in de hel. Dat is het verschil tussen het ontkennen van God en het erkennen van God maar zondes begaan terwijl je een gelovige bent.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:52 schreef 3-voud het volgende:
Je hebt dus de vrijheid om te zondigen.
Wat stelt die hele kermis dan nog voor?
En ben je geen goed gelovige.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:01 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk voldoende over de karakters van die gelovigen. Als je je alleen goed gedraagt door angst voor straf dan ben je nogal een zwak ende waardeloos mens.
Achzo... je leeft erop los en aan het einde vergiffenis vragen is voldoende om er 1x overheen te vegen en weg is je blaam.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Je wilt namelijk niet in de hel eindigen, ook niet tijdelijk vanwege het drinken van alcohol. Maar het niet erkennen van het bestaan van 1 God bezorgt je een permanente plek in de hel. Dat is het verschil tussen het ontkennen van God en het erkennen van God maar zondes begaan terwijl je een gelovige bent.
We zijn allemaal zwakke mensen die soms zondes begaan, vandaar dat één van de 99 namen van Allah "ar-Rahim / de Meest Genadevolle" is. De beste mensen zijn diegenen die erkennen tegenover God dat ze (verleidt door satan) zondes hebben begaan en om vergiffenis vragen.
Helaas; ik ben het met je eens, maar voeg daar meteen aan toe dat gelovigen daarin geen uitzonderingspositie hebben.quote:
Hoe kan het van invloed zijn op het wel of niet zijn van een goede gelovige? Het is juist 1 van de dingen die inherent zijn aan vele geloven. Als op de waarom vraag het antwoord niet het ontwijken van straf zou zijn dan zou het een antwoord zijn dat beredeneerd werd, met het gezond verstand, en zou het dus geen geloof meer zijn in zekere zin.quote:
Dan ben je dus de beste blaadjes van de sla eruit aan het vissen. Je wuift datgene wat je behoeften belet, weg, en loopt in de pas met de rest die je behoeften niet in de weg liggen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Keltie het volgende:
3-Voud; als hypocriet heb ik het niet ervaren. Wel over gepraat want ik had dezelfde mening als jou maar zij heeft voor zichzelf bepaalt wat ze belangrijk vond. Meer dan prima want op die manier viel er ook een stuk beter over te praten. Erg streng gelovig was zij toch niet. Had wel bepaalde zaken binnen de Islam waar zij voor stond en wat ze belangrijk vond maar ook zaken waar ze minder mee had. Voor mij, als opgevoed atheist, een hele aangename opvatting van haar geloof.
Nee, de beste mensen in mijn ogen zijn mensen die hun eigen aandeel in fouten erkennen en deze niet proberen af te schuiven op Satan of wat voor omstandigheid dan ook.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Je wilt namelijk niet in de hel eindigen, ook niet tijdelijk vanwege het drinken van alcohol. Maar het niet erkennen van het bestaan van 1 God bezorgt je een permanente plek in de hel. Dat is het verschil tussen het ontkennen van God en het erkennen van God maar zondes begaan terwijl je een gelovige bent.
We zijn allemaal zwakke mensen die soms zondes begaan, vandaar dat één van de 99 namen van Allah "ar-Rahim / de Meest Genadevolle" is. De beste mensen zijn diegenen die erkennen tegenover God dat ze (verleidt door satan) zondes hebben begaan en om vergiffenis vragen.
Ik ook, ik wilde alleen maar aantonen dat het simpelweg niet waar is dat atheïsten over meer vrijheid beschikken dan gelovigen. Al is het wel waar dat deze wereld met alle verleidingen die het bevat een "paradijs op aarde" is voor atheïsten vergeleken met de strikte gelovigen.quote:
agh, in de maatschappij is het gebruikelijker om te proberen onder de consequenties van je slechte daad uit te komen. Of ze op een ander te schuivenquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:04 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Achzo... je leeft erop los en aan het einde vergiffenis vragen is voldoende om er 1x overheen te vegen en weg is je blaam.
Das me toch ook maar een zooi van lik-me-versje.
Dus als je af en toe alcohol drinkt wordt dat op termijn vergeven?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:03 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Dit is sowieso een probleem met geloof praktizeren omdat er geen eenduidige standaard is qua uitleg van geboden. Er zijn niet voor niets een triljoen ahadith, schriftgeleerden en imams nodig om het in praktijk te brengen en dan nog zit je met duizenden stromingen en een aantal interpretaties die een kwadraat daarvan vormen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan ben je dus de beste blaadjes van de sla eruit aan het vissen. Je wuift datgene wat je behoeften belet, weg, en loopt in de pas met de rest die je behoeften niet in de weg liggen.
Selectief. Je ondermijnd het geloof uit eigen belang. Als ik God of Allah was, was je voor mij geen knip voor de neus waard. Wat ik opgeschreven heb neemt iedereen voor zich tot een mate serieus. Wat een warboel.
Is het ook niet. Men maakt er maar wat van uit eigen behoeften.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:06 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Hoe kan het van invloed zijn op het wel of niet zijn van een goede gelovige? Het is juist 1 van de dingen die inherent zijn aan vele geloven. Als op de waarom vraag het antwoord niet het ontwijken van straf zou zijn dan zou het een antwoord zijn dat beredeneerd werd, met het gezond verstand, en zou het dus geen geloof meer zijn in zekere zin.
Volgens mij heeft het wel of niet drinken van alcohol daar voor een gelovige bijzonder weinig mee te maken.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:10 schreef MouzurX het volgende:
Echt ongelooflijk hoe mensen zichzelf voor de gek kunnen houden.
Jaa drinken mag soms wel natuurlijk he, want dan kom je niet in de hel.
Dus dit was weer zon zinloze scheet van je...quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
Zucht. Een discussie over religie. Daar voelde ik mij na mijn tienerjaren al te intelligent voor.
Nou, kssst danquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:09 schreef KoosVogels het volgende:
Zucht. Een discussie over religie. Daar voelde ik mij na mijn tienerjaren al te intelligent voor.
Goed dat je erbij zegt "in mijn ogen", ik had het namelijk over de Islamitische opvatting.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee, de beste mensen in mijn ogen zijn mensen die hun eigen aandeel in fouten erkennen en deze niet proberen af te schuiven op Satan of wat voor omstandigheid dan ook.
Dat is dan niet gelukt, ik ben niet overtuigd door jouw argument dat de keuze om geboden te overtreden betekent dat gelovigen net zoveel vrijheid kennen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:08 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Ik ook, ik wilde alleen maar aantonen dat het simpelweg niet waar is dat atheïsten over meer vrijheid beschikken dan gelovigen. Al is het wel waar dat deze wereld met alle verleidingen die het bevat een "paradijs op aarde" is voor atheïsten vergeleken met de strikte gelovigen.
Dat maakt jou even dom en kortzichtig als een extremistquote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan ben je dus de beste blaadjes van de sla eruit aan het vissen. Je wuift datgene wat je behoeften belet, weg, en loopt in de pas met de rest die je behoeften niet in de weg liggen.
Selectief. Je ondermijnd het geloof uit eigen belang. Als ik God of Allah was, was je voor mij geen knip voor de neus waard. Wat ik opgeschreven heb neemt iedereen voor zich tot een mate serieus. Wat een warboel.
We beschikken allemaal over een vrije wil, ik kan doen en laten wat ik wil als moslim zijnde, maar daar zitten consequenties aan verbonden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat is dan niet gelukt, ik ben niet overtuigd door jouw argument dat de keuze om geboden te overtreden betekent dat gelovigen net zoveel vrijheid kennen.
Vertel dat die mensen die met zwaard en kanonnen verdedigen dat elke letter letterlijk van God/Allah komt.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat maakt jou even dom en kortzichtig als een extremist
Mensen die denken dat geloven het tot de letter volgen van de geschriften is, enge lui.
Welke dan precies?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
We beschikken allemaal over een vrije wil, ik kan doen en laten wat ik wil als moslim zijnde, maar daar zitten consequenties aan verbonden.
Oftewel ik kan als niet-gelovige ook mekka in.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
We beschikken allemaal over een vrije wil, ik kan doen en laten wat ik wil als moslim zijnde, maar daar zitten consequenties aan verbonden.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:16 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Oftewel ik kan als niet-gelovige ook mekka in.
Je hebt grote zondes (het ontkennen van het bestaan van de enige echte God) en kleine zondes.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:09 schreef Lavenderr het volgende:
Dus als je af en toe alcohol drinkt wordt dat op termijn vergeven?
Waarom zou je het dan niet doen?
Overeenkomsten maar ook belangrijke verschillen.quote:Het heeft wel overeenkomsten met het christendom, daar worden zonden ook uiteindelijk vergeven. Een paar weesgegroetjes en klaar is kees.
Dat is een mooi punt om op in te haken wat betreft mijn opvatting over betrouwbare mensen. Ik vind mensen die dingen altijd op hun geloofsovertuiging en diens beperkingen en geboden moeten gooien en daar hun verantwoordelijkheid op afschuiven minder betrouwbaar dan mensen die hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Natuurlijk beoordeel ik mensen in de eerste plaats op hun persoonlijkheid, maar dit is een deel daarvan dat bij bepaalde geloofsbelevingen dan echt een dealbreaker is voor mij.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:11 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Goed dat je erbij zegt "in mijn ogen", ik had het namelijk over de Islamitische opvatting.
Vrouwen in Afghanistan kunnen ook doen en laten wat ze willen als je zo redeneert.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:14 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het is schadelijk voor jezelf en je omgeving. God heeft het beste voor met Zijn schepping, vandaar dat wij geen alcohol mogen drinken. Kijk naar het grotere plaatje, pak de statistieken erbij en dan kun je met je eigen ogen aanschouwen hoe schadelijk alcohol is voor de maatschappij.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Welke dan precies?
Je drinkt en vliegt zo nu en dan de pan uit met drugs. Wat zijn letterlijk de consequenties?
Dat is mogelijk en is ook al eens gedaan in het verleden (ook door een Nederlander).quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:16 schreef MouzurX het volgende:
Oftewel ik kan als niet-gelovige ook mekka in.
Is het schadelijk?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:19 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het is schadelijk voor jezelf en je omgeving. God heeft het beste voor met Zijn schepping, vandaar dat wij geen alcohol mogen drinken. Kijk naar het grotere plaatje, pak de statistieken erbij en dan kun je met je eigen ogen aanschouwen hoe schadelijk alcohol is voor de maatschappij.
nee, hoe jij in dat stukje tekst je mening verkondigde maakte je in mijn ogen even dom en kortzichtig als een extremist. Maar dat stond er toch?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:15 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Vertel dat die mensen die met zwaard en kanonnen verdedigen dat elke letter letterlijk van God/Allah komt.
Dat ik dit aankaart maakt me dus een extremist?
Op die fiets. Maar Allah neemt het je dus niet kwalijk dat je zijn gebod negeert.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:19 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
Het is schadelijk voor jezelf en je omgeving. God heeft het beste voor met Zijn schepping, vandaar dat wij geen alcohol mogen drinken. Kijk naar het grotere plaatje, pak de statistieken erbij en dan kun je met je eigen ogen aanschouwen hoe schadelijk alcohol is voor de maatschappij.
Alcohol is ook goed. Gezelligheid bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:19 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat doen sommige vrouwen toch ook? Het loopt alleen soms niet zo goed af voor hen, maar ze hebben toch gedaan wat God had verboden. Vrije wil die ze van Allah hebben gekregen, staat ook in de Koran.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:18 schreef Mwanatabu het volgende:
Vrouwen in Afghanistan kunnen ook doen en laten wat ze willen als je zo redeneert.
Uhu, dat zijn de mannen die dat doen. Niet allah.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat doen sommige vrouwen toch ook? Het loopt alleen soms niet zo goed af voor hen, maar ze hebben toch gedaan wat God had verboden. Vrije wil die ze van Allah hebben gekregen, staat ook in de Koran.
Dus jij vindt het wel terecht dat ze gestenigd worden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
En dat doen sommige vrouwen toch ook? Het loopt alleen soms niet zo goed af voor hen, maar ze hebben toch gedaan wat God had verboden. Vrije wil die ze van Allah hebben gekregen, staat ook in de Koran.
Vertel dat maar aan mensen die hun geliefden zijn verloren omdat een dronkaard achter het stuur hen heeft vermoord.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:21 schreef MouzurX het volgende:
Is het schadelijk?
Alcohol -> mensen eerder dood -> minder mensen op aarde -> minder vervuiling.
Nou, het gaat mij een beetje te ver om de samenleving in Afghanistan te zien als functionerend volgens de regels van "de" islam. Het ging mij meer om het feit dat vrouwen er nauwelijks rechten hebben (door een achterlijke misogyne stammencultuur die zich probeert te rechtvaardigen middels de islam) maar ze volgens jouw redenering wel vrijheid hebben.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God heeft dan ook het beste soort wijn beschikbaar gemaakt in het paradijs voor zijn beste dienaren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:23 schreef FoXje het volgende:
[..]
Alcohol is ook goed. Gezelligheid bijvoorbeeld.
Waarom zouden mensen in het Paradijs behoefte hebben aan alcohol? Het is er toch perfect?quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:28 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God heeft dan ook het beste soort wijn beschikbaar gemaakt in het paradijs voor zijn beste dienaren.
Iedereen gelooft (of niet) op zijn eigen manier. Op een of andere manier zijn het vooral atheisten die schijnen te denken dat alleen radicalen en extremisten die elke regel volgen en letterlijk nemen echt geloven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:07 schreef 3-voud het volgende:
[..]
God weet het beste wat goed is voor Zijn dienaren.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:30 schreef Mwanatabu het volgende:
Waarom zouden mensen in het Paradijs behoefte hebben aan alcohol? Het is er toch perfect?
Wij intelligentsia houden ons bij voorkeur ook verre van NWS.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, kssst dan![]()
En neem je intelligentie mee
Net hadden die dienaren nog een vrije wil.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:31 schreef Adam1981 het volgende:
[..]
God weet het beste wat goed is voor Zijn dienaren.
Dat je hier dagelijks bent en jezelf als intelligent beschouwd, zegt dan weer meer dan genoeg.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wij intelligentsia houden ons bij voorkeur ook verre van NWS.
Dat is nogal een boude stelling. Juist atheisten zijn zich ervan bewust dat er net zoveel interpretaties zijn als mensen en dat mensen daarom niet in te delen zijn als per definitie goed, beter of slecht door dat etiketje van hun geloof.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:30 schreef Viajero het volgende:
[..]
Iedereen gelooft (of niet) op zijn eigen manier. Op een of andere manier zijn het vooral atheisten die schijnen te denken dat alleen radicalen en extremisten die elke regel volgen en letterlijk nemen echt geloven.
Alleen als dat een opdracht is van God, heeft God aangegeven dat ze gestenigd moeten worden, en leeft die vrouw in een Islamitische staat, wie ben ik dan om in opstand te komen tegen God's regels? God zegt in de Koran dat er bepaalde zaken zijn in deze wereld die wij mensen erg leuk vinden (terwijl het schadelijk is voor ons), en er zijn zaken die wij als slecht ervaren (terwijl het juist goed is voor ons), God weet het beste wat goed of slecht is, wij zijn Zijn dienaren die zich aan Zijn wetten moeten houden.quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:25 schreef Disana het volgende:
Dus jij vindt het wel terecht dat ze gestenigd worden.
Ja, nee... jawel... moment... nee... of...quote:Op zaterdag 3 december 2011 15:32 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Net hadden die dienaren nog een vrije wil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |