Ja, want ik had niet verwezen naar een commentaar waarin precies het tegenovergestelde stond van wat in die onzin waar ik op reageerde werd beschreven. Er was geen sprake van een plan van Merkel om hierop uit te komen (integendeel zelfs) er was wel sprake van een stupide onderhandelingsstrategie van Cameron. Die zoals gebruikelijk toondoof was voor wat er echt aan de hand was in de vergadering. De Britten denken steeds dat ze aan het hoofd staan van een coalitie van landen die het met hun eens zijn. In werkelijkheid willen de leiders van die landen niet eens met Cameron gezien worden.quote:
Dus Polen moet miljarden Zloty's geven aan de Grieken en de Italianen terwijl een Pool nog geen 40% van het inkomen van een Italiaanse pensionado heeftquote:Op zondag 11 december 2011 10:48 schreef Drugshond het volgende:
Poland Needs to Spend 30% of Total Budget on IMF Bailouts to EU as Result of Merkozy Summit
Polish Cowards Will Not Hold Referendum
Donald Tusk, Poland's Eurocratic prime minister, will likely not put this IMF contribution to a public referendum where it would promply be smashed to smithereens in a popular vote. Instead Poland's leadership will attempt to cram this monstrosity down taxpayer's throats, hoping no one notices or speaks up.
----------------------------------------------------------------------------------
Tja, op deze manier gaat Polen wel toast.
Daar lijkt het wel op.... deels omdat Polen geen eigen EU-munt heeft.quote:Op zondag 11 december 2011 11:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus Polen moet miljarden Zloty's geven aan de Grieken en de Italianen terwijl de Polen nog geen 40% van het inkomen van een Italiaanse pensionado heeft
Wel goed dat hardwerkende landen gestraft worden voor de knoflooklandenquote:Op zondag 11 december 2011 11:40 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op.... deels omdat Polen geen eigen EU-munt heeft.
Als er iemand dit verhaal kan debunken be my guest.
Zoals ik schreef is het een vermoeden. Maar dat mijn vermoeden 100% onjuist is, betwijfel ik. Mijn verhaal gaat niet eens zozeer over Cameron, maar over de beweegredenen van Merkel om die FTT in het verdragsvoorstel op te nemen. Ik volg die ontwikkelingen al een tijdje, en ik vrees dat ik er wat dát betreft niet zo ver naast zit. Die FTT had in het voorstel niet eens ter sprake moeten komen: De gevolgen ervan zijn onduidelijk, essentieël schadelijke effecten niet ontdenkbaar (zeer mild uitgedrukt), en er is (nog) teveel tegenstand, zéker in dit (vroege) stadium van de onderhandelingen hierover. Op zo'n belangrijke top, waar het al moeilijk genoeg is om iedereen op één lijn te krijgen en direct resultaat noodzakelijk is, moet je dat soort experimenten achterwege laten. Daar ga je later over onderhandelen als er meer tijd is.quote:Op zondag 11 december 2011 00:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
100% kletsika, volgens de economist stond Cameron op winst t.a.v. de procedure, maar bleef hij zich maximalistisch opstellen waardoor plotseling er een omslag kwam naar een situatie waar het VK buiten spel werd gezet.
quote:In a joint pre-summit letter to European leaders, Merkel and Sarkozy set a March 2012 deadline for an agreement on treaty amendments, calling on euro states to set up their own fiscal- enforcement system in the absence of an accord among all 27 EU governments.
That go-it-alone threat plus a call for a financial transaction tax set up a showdown with U.K. Prime Minister David Cameron, head of the biggest EU country still using its own currency.
Wat bedoel je met "geen eigen EU-munt"? Polen heeft gewoon een eigen munt, zoals ook uit jouw linkje blijkt. En Polen en de andere niet-eurolanden moesten dus helemaal niks, ze hadden alle vrijheid om net als het VK te besluiten om niet met het nieuwe verdrag mee te doen.quote:Op zondag 11 december 2011 11:40 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op.... deels omdat Polen geen eigen EU-munt heeft.
Als er iemand dit verhaal kan debunken be my guest.
De strijd is wat dat betreft nog niet gestreden:quote:Op zondag 11 december 2011 17:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat behalve het VK toch alle niet-eurolanden hebben besloten om mee te doen geeft volgens mij wel aan dat het niet zo'n gigantische ramp kan zijn.
En da hebben we nog de vliegtuigtax waar de USA niet aan mee zal doen, hetgeen een klap is voor onze lokale vliegers als de Air-France-KLMquote:Op zondag 11 december 2011 18:23 schreef bfx het volgende:
[..]
De strijd is wat dat betreft nog niet gestreden:
http://www.guardian.co.uk(...)n-gang-of-four-chuks
En ja, ook die FTT komt dan binnenkort weer aan de orde. Zweden zal die zéker niet accepteren, Malta en Luxemburg waarschijnlijk ook niet. En nu blijkt dat het VK niet meedoet is het nog maar de vraag of andere landen het risico nog wel aandurven: Nederland en Ierland bijvoorbeeld. Nederland (VVD+CDA) was een fervent tegenstander, maar heeft uiteindelijk (waarschijnlijk onder druk) toegezegd een FTT niet te zullen blokkeren, *mits* er maar voldoende landen zich aansluiten. Met het wegvallen van het VK valt dat nog te bezien.
quote:In de VS is vorige week een wet goedgekeurd die Amerikaanse Luchtvaartmaatschappijen verbied om deel te nemen aan het ETS. Ook landen als Brazilië, Rusland en Japan hebben grote bezwaren. India heeft al gezegd de zaak te zullen aankaarten bij de Wereldhandelsorganisatie. En China heeft gedreigd met het intrekken van orders bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Daarnaast komen er in Europa ook steeds meer tegenstanders van het systeem zolang er geen gelijk speelveld op wereldniveau is.
quote:Op zondag 11 december 2011 19:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En da hebben we nog de vliegtuigtax waar de USA niet aan mee zal doen, hetgeen een klap is voor onze lokale vliegers als de KLM
Dat is wat ze bedoelen. Alleen zijn de mensen die dat schrijven niet goed ingelicht, want de capaciteit van de ECB om dat te doen is wel degelijk beperkt, zoals ik hier al vaak heb uitgelegd.quote:Op zondag 11 december 2011 19:02 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik had een vraagje over die bazooka van de Europese Centrale Bank. Men zegt soms dat de ECB een in principe oneindige capaciteit heeft om staatsobligaties te kopen (wat deze zomer gebeurd is voor Spaanse en Italiaanse obligaties), maar dat o.a. Merkel daar fel tegen is.
Begrijp ik goed dat met "oneindig" bedoeld wordt dat dit telkens gebeurd is met Euro's die de ECB zelf geprint/geproduceerd heeft?
Ik vind het raar dat dit in de media niet zo duidelijk wordt gezegd. Eigenlijk gebruikt maar de ECB dus geen "eigen geld" voor dergelijke aankopen, maar neemt het via inflatie een stukje van e waarde van "ons geld" weg.quote:Op zondag 11 december 2011 19:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is wat ze bedoelen. Alleen zijn de mensen die dat schrijven niet goed ingelicht, want de capaciteit van de ECB om dat te doen is wel degelijk beperkt, zoals ik hier al vaak heb uitgelegd.
Is dat niet "in principe"? (Het is toch ook om een reden dat de ECB in Frankfurt moest gelegen zijn?)quote:En btw, Merkel heeft daar niets over te vertellen want de ECB is onafhankelijk.
Als het leidt tot inflatie dan is het is inderdaad een vorm van herverdeling, maar wel een hele inefficiënte met allerlei ongewenste zijeffecten. Het is niet voor niets dat in de landen die voor de invoering van de euro een hoge inflatie hadden (de zuidelijke PIIGS) de steun voor de euro het grootst is, ondanks de pijnlijke hervormingen die ze nu moeten doorvoeren.quote:Op zondag 11 december 2011 19:11 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat dit in de media niet zo duidelijk wordt gezegd. Eigenlijk gebruikt maar de ECB dus geen "eigen geld" voor dergelijke aankopen, maar neemt het via inflatie een stukje van e waarde van "ons geld" weg.
Nee, dat ligt keihard vast in verdragen. Monetair financieren van overheden is illegaal. En als je die verdragen wilt veranderen dan moet dat met unanimiteit van stemmen.quote:Is dat niet "in principe"? (Het is toch ook om een reden dat de ECB in Frankfurt moest gelegen zijn?)
M.i. 2 om redenen. De EU wil een 'onafhankelijke' inkomstenbron hebben, zodat ze minder afhankelijk zijn van de lidstaten. Voordat ze de FTT als 'melkkoe' in de gaten kregen, was er zelfs iemand die het absurde idee opperde om een Europese belasting op SMSjes in te voerenquote:Op zondag 11 december 2011 19:05 schreef SeLang het volgende:
Ik snap het hele idee achter die transactietax niet. Volgens mij komt het voort uit een populistische gedachte van "laat de banken maar eens betalen", maar dat is onzin want die transactietax wordt 1:1 doorberekend naar de klant. Tegelijkertijd gaan alle bailouts en subsidies aan banken wel gewoon door.
Nee (in ieder geval hier in NL niet), maar de publieke opinie is momenteel nog véél minder positief over de bankenquote:Op zondag 11 december 2011 20:21 schreef CafeRoker het volgende:
Eigenlijk opmerkelijk, want zo positief is de publieke opinie toch niet meer over zowel ontwikkelingshulp als 'klimaatgedoe'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |