abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105438716
quote:
14s.gif Op zondag 11 december 2011 00:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Interessante bespiegelingen bfx.
En patent onjuist dus.
pi_105439021
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 00:38 schreef HiZ het volgende:

[..]

En patent onjuist dus.
Goed beargumenteert ook. :D
pi_105439168
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 00:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de website van de economist wel weet te vinden zonder een linkje ?
  zondag 11 december 2011 @ 01:24:09 #279
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_105440227
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 00:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Daar is ''HiZ'' een meester in.
Bedankt Hans.
pi_105443463
quote:
10s.gif Op zondag 11 december 2011 01:24 schreef bascross het volgende:

[..]

Daar is ''HiZ'' een meester in.
Ja, want ik had niet verwezen naar een commentaar waarin precies het tegenovergestelde stond van wat in die onzin waar ik op reageerde werd beschreven. Er was geen sprake van een plan van Merkel om hierop uit te komen (integendeel zelfs) er was wel sprake van een stupide onderhandelingsstrategie van Cameron. Die zoals gebruikelijk toondoof was voor wat er echt aan de hand was in de vergadering. De Britten denken steeds dat ze aan het hoofd staan van een coalitie van landen die het met hun eens zijn. In werkelijkheid willen de leiders van die landen niet eens met Cameron gezien worden.
  zondag 11 december 2011 @ 10:48:24 #281
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_105445836
Poland Needs to Spend 30% of Total Budget on IMF Bailouts to EU as Result of Merkozy Summit

Polish Cowards Will Not Hold Referendum

Donald Tusk, Poland's Eurocratic prime minister, will likely not put this IMF contribution to a public referendum where it would promply be smashed to smithereens in a popular vote. Instead Poland's leadership will attempt to cram this monstrosity down taxpayer's throats, hoping no one notices or speaks up.
----------------------------------------------------------------------------------
Tja, op deze manier gaat Polen wel toast.
  zondag 11 december 2011 @ 11:35:38 #282
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_105446683
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 10:48 schreef Drugshond het volgende:
Poland Needs to Spend 30% of Total Budget on IMF Bailouts to EU as Result of Merkozy Summit

Polish Cowards Will Not Hold Referendum

Donald Tusk, Poland's Eurocratic prime minister, will likely not put this IMF contribution to a public referendum where it would promply be smashed to smithereens in a popular vote. Instead Poland's leadership will attempt to cram this monstrosity down taxpayer's throats, hoping no one notices or speaks up.
----------------------------------------------------------------------------------
Tja, op deze manier gaat Polen wel toast.
Dus Polen moet miljarden Zloty's geven aan de Grieken en de Italianen terwijl een Pool nog geen 40% van het inkomen van een Italiaanse pensionado heeft

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 11-12-2011 11:42:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 11 december 2011 @ 11:40:50 #283
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_105446826
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 11:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dus Polen moet miljarden Zloty's geven aan de Grieken en de Italianen terwijl de Polen nog geen 40% van het inkomen van een Italiaanse pensionado heeft
Daar lijkt het wel op.... deels omdat Polen geen eigen EU-munt heeft.
Als er iemand dit verhaal kan debunken be my guest.
  zondag 11 december 2011 @ 11:49:10 #284
323876 michaelmoore
pi_105447059
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 11:40 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Wel goed dat hardwerkende landen gestraft worden voor de knoflooklanden

ff Luisteren wat leon er van vindt

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 11-12-2011 11:55:54 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_105450019
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 00:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
100% kletsika, volgens de economist stond Cameron op winst t.a.v. de procedure, maar bleef hij zich maximalistisch opstellen waardoor plotseling er een omslag kwam naar een situatie waar het VK buiten spel werd gezet.
Zoals ik schreef is het een vermoeden. Maar dat mijn vermoeden 100% onjuist is, betwijfel ik. Mijn verhaal gaat niet eens zozeer over Cameron, maar over de beweegredenen van Merkel om die FTT in het verdragsvoorstel op te nemen. Ik volg die ontwikkelingen al een tijdje, en ik vrees dat ik er wat dát betreft niet zo ver naast zit. Die FTT had in het voorstel niet eens ter sprake moeten komen: De gevolgen ervan zijn onduidelijk, essentieël schadelijke effecten niet ontdenkbaar (zeer mild uitgedrukt), en er is (nog) teveel tegenstand, zéker in dit (vroege) stadium van de onderhandelingen hierover. Op zo'n belangrijke top, waar het al moeilijk genoeg is om iedereen op één lijn te krijgen en direct resultaat noodzakelijk is, moet je dat soort experimenten achterwege laten. Daar ga je later over onderhandelen als er meer tijd is.

Wat de visie van Bagehot (in The Economist) betreft: Wellicht heeft ook Cameron inderdaad onacceptabele eisen gesteld. Misschien was-ie anders óók niet akkoord gegeaan. Maar zolang die FTT niet van tafel was, is dat m.i. dé hoofdreden van zijn afwijzing. En het klopt dat voorstellen over belastingwetgeving unanimiteit vereisen. Maar daarom wilde Merkel nou juist die FTT in het verdrag zetten, om een beslissing te forceren. Verder had ik uit verhalen van journalisten begrepen dat die draft van Van Rompuy juist door Duitsland is geblokkeerd, net als vele andere voorstellen op die donderdagavond.

Edit: Ook interessant in dit licht is dit artikel wat ik net lees:

http://www.bloomberg.com/(...)into-euro-fight.html

quote:
In a joint pre-summit letter to European leaders, Merkel and Sarkozy set a March 2012 deadline for an agreement on treaty amendments, calling on euro states to set up their own fiscal- enforcement system in the absence of an accord among all 27 EU governments.

That go-it-alone threat plus a call for a financial transaction tax set up a showdown with U.K. Prime Minister David Cameron, head of the biggest EU country still using its own currency.

[ Bericht 16% gewijzigd door bfx op 11-12-2011 15:20:47 ]
pi_105458705
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 11:40 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "geen eigen EU-munt"? Polen heeft gewoon een eigen munt, zoals ook uit jouw linkje blijkt. En Polen en de andere niet-eurolanden moesten dus helemaal niks, ze hadden alle vrijheid om net als het VK te besluiten om niet met het nieuwe verdrag mee te doen.

Dat behalve het VK toch alle niet-eurolanden hebben besloten om mee te doen geeft volgens mij wel aan dat het niet zo'n gigantische ramp kan zijn.

En o ja, 30% van het 'budget' 'uitgeven' klinkt heel veel maar het komt neer op een lening verstrekken ter waarde van 5% van het BBP. Dat klinkt al een stuk minder rampzalig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2011 17:04:46 ]
pi_105461640
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat behalve het VK toch alle niet-eurolanden hebben besloten om mee te doen geeft volgens mij wel aan dat het niet zo'n gigantische ramp kan zijn.
De strijd is wat dat betreft nog niet gestreden:

http://www.guardian.co.uk(...)n-gang-of-four-chuks

En ja, ook die FTT komt dan binnenkort weer aan de orde. Zweden zal die zéker niet accepteren, Malta en Luxemburg waarschijnlijk ook niet. En nu blijkt dat het VK niet meedoet is het nog maar de vraag of andere landen het risico nog wel aandurven: Nederland en Ierland bijvoorbeeld. Nederland (VVD+CDA) was een fervent tegenstander, maar heeft uiteindelijk (waarschijnlijk onder druk) toegezegd een FTT niet te zullen blokkeren, *mits* er maar voldoende landen zich aansluiten. Met het wegvallen van het VK valt dat nog te bezien.
pi_105463128
Ik had een vraagje over die bazooka van de Europese Centrale Bank. Men zegt soms dat de ECB een in principe oneindige capaciteit heeft om staatsobligaties te kopen (wat deze zomer gebeurd is voor Spaanse en Italiaanse obligaties), maar dat o.a. Merkel daar fel tegen is.

Begrijp ik goed dat met "oneindig" bedoeld wordt dat dit telkens gebeurd is met Euro's die de ECB zelf geprint/geproduceerd heeft?
  zondag 11 december 2011 @ 19:05:19 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105463264
Ik snap het hele idee achter die transactietax niet. Volgens mij komt het voort uit een populistische gedachte van "laat de banken maar eens betalen", maar dat is onzin want die transactietax wordt 1:1 doorberekend naar de klant. Tegelijkertijd gaan alle bailouts en subsidies aan banken wel gewoon door.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 11 december 2011 @ 19:05:35 #290
323876 michaelmoore
pi_105463273
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:23 schreef bfx het volgende:

[..]

De strijd is wat dat betreft nog niet gestreden:

http://www.guardian.co.uk(...)n-gang-of-four-chuks

En ja, ook die FTT komt dan binnenkort weer aan de orde. Zweden zal die zéker niet accepteren, Malta en Luxemburg waarschijnlijk ook niet. En nu blijkt dat het VK niet meedoet is het nog maar de vraag of andere landen het risico nog wel aandurven: Nederland en Ierland bijvoorbeeld. Nederland (VVD+CDA) was een fervent tegenstander, maar heeft uiteindelijk (waarschijnlijk onder druk) toegezegd een FTT niet te zullen blokkeren, *mits* er maar voldoende landen zich aansluiten. Met het wegvallen van het VK valt dat nog te bezien.
En da hebben we nog de vliegtuigtax waar de USA niet aan mee zal doen, hetgeen een klap is voor onze lokale vliegers als de Air-France-KLM

quote:
In de VS is vorige week een wet goedgekeurd die Amerikaanse Luchtvaartmaatschappijen verbied om deel te nemen aan het ETS. Ook landen als Brazilië, Rusland en Japan hebben grote bezwaren. India heeft al gezegd de zaak te zullen aankaarten bij de Wereldhandelsorganisatie. En China heeft gedreigd met het intrekken van orders bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Daarnaast komen er in Europa ook steeds meer tegenstanders van het systeem zolang er geen gelijk speelveld op wereldniveau is.

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 11-12-2011 19:12:55 ]
pi_105463321
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En da hebben we nog de vliegtuigtax waar de USA niet aan mee zal doen, hetgeen een klap is voor onze lokale vliegers als de KLM
:D

Air France.
  zondag 11 december 2011 @ 19:08:49 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105463418
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:02 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik had een vraagje over die bazooka van de Europese Centrale Bank. Men zegt soms dat de ECB een in principe oneindige capaciteit heeft om staatsobligaties te kopen (wat deze zomer gebeurd is voor Spaanse en Italiaanse obligaties), maar dat o.a. Merkel daar fel tegen is.

Begrijp ik goed dat met "oneindig" bedoeld wordt dat dit telkens gebeurd is met Euro's die de ECB zelf geprint/geproduceerd heeft?
Dat is wat ze bedoelen. Alleen zijn de mensen die dat schrijven niet goed ingelicht, want de capaciteit van de ECB om dat te doen is wel degelijk beperkt, zoals ik hier al vaak heb uitgelegd.

En btw, Merkel heeft daar niets over te vertellen want de ECB is onafhankelijk.
Mijn reisverslagen
pi_105463550
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is wat ze bedoelen. Alleen zijn de mensen die dat schrijven niet goed ingelicht, want de capaciteit van de ECB om dat te doen is wel degelijk beperkt, zoals ik hier al vaak heb uitgelegd.
Ik vind het raar dat dit in de media niet zo duidelijk wordt gezegd. Eigenlijk gebruikt maar de ECB dus geen "eigen geld" voor dergelijke aankopen, maar neemt het via inflatie een stukje van e waarde van "ons geld" weg.

quote:
En btw, Merkel heeft daar niets over te vertellen want de ECB is onafhankelijk.
Is dat niet "in principe"? (Het is toch ook om een reden dat de ECB in Frankfurt moest gelegen zijn?)
  zondag 11 december 2011 @ 19:27:14 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105464303
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:11 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat dit in de media niet zo duidelijk wordt gezegd. Eigenlijk gebruikt maar de ECB dus geen "eigen geld" voor dergelijke aankopen, maar neemt het via inflatie een stukje van e waarde van "ons geld" weg.

Als het leidt tot inflatie dan is het is inderdaad een vorm van herverdeling, maar wel een hele inefficiënte met allerlei ongewenste zijeffecten. Het is niet voor niets dat in de landen die voor de invoering van de euro een hoge inflatie hadden (de zuidelijke PIIGS) de steun voor de euro het grootst is, ondanks de pijnlijke hervormingen die ze nu moeten doorvoeren.

Het leidt overigens niet onmiddellijk tot inflatie (zeker niet in de huidige deflatoire omstandigheden) maar de balancesheet van een centrale bank is geen vrij te kiezen variable. Het is een tool om monetair beleid te kunnen voeren. En als je je balancesheet gaat misbruiken voor dit soort zaken dan verminder je je mogelijkheden om nog monetair beleid te voeren.

quote:
Is dat niet "in principe"? (Het is toch ook om een reden dat de ECB in Frankfurt moest gelegen zijn?)
Nee, dat ligt keihard vast in verdragen. Monetair financieren van overheden is illegaal. En als je die verdragen wilt veranderen dan moet dat met unanimiteit van stemmen.

Btw: de onafhankelijkheid van de ECB is nog een andere reden waarom je niet wilt dat ze fiscaal beleid bedrijft. De ECB is immers geen verantwoording verschuldigd aan de politiek/democratie. Verder loop je met de aankoop van junk het risico op verliezen en dus dat de centrale bank moet worden herkapitaliseerd door de lidstaten. Op dat moment ontstaat er opnieuw een afhankelijkheid van de politiek.
Mijn reisverslagen
pi_105465022
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:05 schreef SeLang het volgende:
Ik snap het hele idee achter die transactietax niet. Volgens mij komt het voort uit een populistische gedachte van "laat de banken maar eens betalen", maar dat is onzin want die transactietax wordt 1:1 doorberekend naar de klant. Tegelijkertijd gaan alle bailouts en subsidies aan banken wel gewoon door.
M.i. 2 om redenen. De EU wil een 'onafhankelijke' inkomstenbron hebben, zodat ze minder afhankelijk zijn van de lidstaten. Voordat ze de FTT als 'melkkoe' in de gaten kregen, was er zelfs iemand die het absurde idee opperde om een Europese belasting op SMSjes in te voeren :D

Ten tweede: Er is een grote campagne gaande opgestart door Oxfam, onder de misleidende naam 'Robin Hood Tax'. Het idee is om de 'enorme' opbrengsten van de FTT aan te wenden voor charity, klimaatbeheersing etc. Die campagne geniet momenteel een enorm momentum, en burgers worden met 'biased' berichtgeving massaal aangespoord om via petities hun leiders ertoe te bewegen die belasting in te voeren (in de UK al 100000 votes). Ook in andere landen zijn soortgelijke campagnes opgestart, (zie bv. robinhoodtax.nl ). De politiek, zeker in Frankrijk en Duitsland, is hier erg gevoelig voor gezien de grote populariteit die ze hiermee bij het 'gewone' volk denken te behalen. (idd. 'Goedzo, laat die smerige graaiende banken maar betalen, nèt goed') Goedkoop scoren dus. (0.01% op derivaten, waar gaat het eigenlijk over, da's toch zoooo weinig ;) ) Helaas ligt de werkelijkheid uiteraard een flink stuk genuanceerder, maar daar willen ze de potentiële kiezer niet mee lastigvallen, da's bovendien veel te moeilijk.
pi_105466699
Eigenlijk opmerkelijk, want zo positief is de publieke opinie toch niet meer over zowel ontwikkelingshulp als 'klimaatgedoe'.
pi_105467698
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:21 schreef CafeRoker het volgende:
Eigenlijk opmerkelijk, want zo positief is de publieke opinie toch niet meer over zowel ontwikkelingshulp als 'klimaatgedoe'.
Nee (in ieder geval hier in NL niet), maar de publieke opinie is momenteel nog véél minder positief over de banken ;)

Het ironische ervan is, dat mócht die FTT doorgaan, de opbrengst gewoon in de nationale en/of EU-pot gaat (voor o.a. bailouts van banken :D ), en al die charity- en klimaat organisaties er geen cent van te zien krijgen. In feite laten ze zich gewoon voor het karretje van de EU spannen, maar dat willen ze maar niet snappen.
pi_105468057
Laat die smerige banken maar bijlappen aan het terugdringen van de schulden bekt toch veel lekkerder?

hoewel, dan moet het juist weer uit die EU pot naar de nationale overheden gesluisd worden, en dat is natuurlijk wat men net niet wil..
pi_105468637
achter de EU-schermen wordt dan inmiddels ook al flink 'geruzied' over de verdeling van de buit opbrengst. Iets met de huid verkopen voordat de beer geschoten is ;)
  zondag 11 december 2011 @ 22:32:06 #300
323876 michaelmoore
pi_105474431
Nu op 2 Brandpunt over Goldman Sachs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')