abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104856486

Wat?

Deze reeks is niet zozeer puur gericht op de daadwerkelijke methodiek van het versieren, maar op de mentale problematiek van de mensen die maken dat ze dus sowieso al een achterstand lopen als het gaat om het benaderen van vrouwen (of mannen).

Wat bedoel je daarmee?

Sommige mensen zouden nog liever bungee-jumpen dan dat ze een vrouw/man aanspreken. Mensen met een sociale achterstand of een anderzijds verwaarloosd leven waardoor ze niet eens meer al te sterk in hun schoenen staan. Nieuw contact met andere mensen is té eng.

Maar je wil toch versieren?

Er is in de reeks al advies gegeven over het echte versieren. Dat je het als bovenstaand persoon, of als je je uiterlijk niet enorm mee hebt, niet moet proberen in het 'echte' uitgaansleven. Onzekerheid wordt bij dat soort gelegenheden enorm snel opgepikt.

Hoe ontmoet ik dan nieuwe mensen?

Ga weg bij je ouders om ergens te studeren / werken. Het liefst in een flatje, leer stapsgewijs je buren kennen, ga op een sport, ga elke week een paar keer naar de bibliotheek met wat huiswerk of een boek. Er kan dan vanalles gebeuren, en zeg nou zelf, dat is toch veel productiever dan uitgaan. Twee vliegen in één klap.

Om zelfverzekerder over te komen en te worden zijn er de volgende tips:

1. Loop rechtop.

2. Kijk niet steeds naar de grond.

3. Begin met iedereen oogcontact te maken. Bij de kassa bijvoorbeeld als je je wisselgeld terug krijgt. Vergeet dan niet een klein beetje te lachen natuurlijk, zo vriendelijk mogelijk.

4. Grijp geen vrouwen bij edele delen want dan krijg je patsen en blauwe ogen kom je niet ver mee.

5. Wil je oefenen met conversaties, maar heb je écht geen mogelijkheid om vrouwen aan te spreken, ga dan een winkel binnen met een vrouwelijke bediende en stel haar wat vragen over producten. Ze hangt aan je lippen, want ze heeft weinig keus.

6. Eet elke dag een wortel en een denk aan 1,5 liter water per dag.

7. Vriendschappen met vrouwen zijn zeer welkom. Zo leer je ze kennen, studiemateriaal voor mogelijke relaties. Ga niet achter vriendinnen aan, het zijn niet voor niets vriendinnen. Ga ook niet hier jankzakken als uiteindelijk blijkt dat het niets wordt.

8. Online versieren is een leuke eerste stap. Wees daar niet bang voor, ze kunnen je niet zien.

Enkele pointers voor online versieren:

1. Gebruik altijd hoofdletters en andere regels van punctuatie.

2. Matig uw gebruik van en de duim omhoog posticon en gebruik deze wijselijk op momenten waar u echt even ietwat superieur, alwetend en denigrerend wil overkomen. Dit zal uw alpha-status op FOK verhogen en waarschuwt andere mannelijke users ervoor dat ze niks met u moeten starten, want u bent verbaal zeer behendig.

3. Dat is het eigenlijk wel. Alle bommen los als je online bent, wees alleen niet zielig.

NOTE: Dit topic is niet gemaakt voor alleen één persoon. Het wordt verwacht dat je ook ruimte laat voor andere mensen die hun ervaringen (en oplossingen) willen delen. Als niemand met anders iets te zeggen heeft, mag je dan wel doorgaan met wat jij wil zeggen. Maar als je merkt dat er een nieuweling erbij komt, geef hem de ruimte om ook zijn verhaal te doen.

De OP vind je niet, want die is zoek en niemand weet waar ie voor het laatst gezien is
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_104856494
Hoin :W Ik kwam even een fipo maken. :)
Why get married and make one man miserable when I can stay single and make thousands miserable? -Carrie Snow
Op woensdag 21 oktober 2015 14:26 schreef kanovinnie het volgende:
Silk is niet hosselbaar voor een simpele sterveling als ik.
pi_104856504
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:27 schreef formerjellybean het volgende:
ik denk als je moeite met versieren hebt, juist speeddaten best wel moeilijk is.
volgens mij valt het wel mee omdat er natuurlijk alleen mensen komen die opzoek zijn naar een relatie en die nog niet eerder gevonden hebben en dus zelf waarschijnlijk ook geen helden zijn op dat gebied

maar wat ook_gek zegt klopt natuurlijk wel
iemand moet ooit eens een stap zetten dus wat dat betreft kan het wel dood slaan natuurlijk
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_104856512
~:)
pi_104856515
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:27 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik kan niet aflezen wat iemand van me vind. Meestal stel ik dan ook een vraag in die richting, zodat ik feedback krijg waar ik de volgende keer eventueel iets mee kan
Ik zou die vragen ook wel willen stellen, maar ik doe het niet want dan heb ik weer het idee dat als je de vraag moet stellen, het hoe dan ook niet goed zit :')
pi_104856527
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:29 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Handig dat ik ook oogcontact niet durf te maken :')
Dat oogcontact maken vind ik niet zo'n probleem.
Het is heel gek wat flirten en zo betreft:
Ik kijk wel maar ik zie niks!
pi_104856541
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:30 schreef SiIk het volgende:
Hoin :W Ik kwam even een fipo maken. :)
Hoi :W
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_104856558
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Bij mij speelt natuurlijk dat autisme ook een niet al te goeie rol
Je moet niet steeds alles daarop gooien, man.
Als je twintig jaar eerder was geboren had je gewoon een verlegen nerd geheten en had je ook niet steeds autisme erbij kunnen slepen.
Zie jezelf los van je etiketje, jij bent gewoon jij!
:)
pi_104856567
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:31 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat oogcontact maken vind ik niet zo'n probleem.
Het is heel gek wat flirten en zo betreft:
Ik kijk wel maar ik zie niks!
Ik maak nooit oogcontact dat vind ik eng
14 SHADES OF GREY
pi_104856583
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:30 schreef Capstan het volgende:

[..]

Ik zou die vragen ook wel willen stellen, maar ik doe het niet want dan heb ik weer het idee dat als je de vraag moet stellen, het hoe dan ook niet goed zit :')
Ik stel die vraag wel, ik ben niet bang om "fout" over te komen met die vraag. Ik ben ook altijd eerlijk als het om m'n autisme gaat dus de ander weet waar die aan toe is
pi_104856584
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:31 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Waarom?
Why get married and make one man miserable when I can stay single and make thousands miserable? -Carrie Snow
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:32:15 #12
238453 hasjman
utter madness
pi_104856585
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:28 schreef Heathcliff80 het volgende:
Daarom heb ik het ooit voor elkaar gekregen om bij een sollicitatie voor een onbetaalde stage waar ik ook nog de enige kandidate was, afgewezen te worden. :')
Onbetaald en afgewezen worden. Dat is inderdaad erg knap.
pi_104856593
Ik zie het altijd voor me als een verschrikkelijke vleeskeuring . Het zou niets voor mij zijn of ik zou alleen voor de hapjes komen O-)
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:33:08 #14
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_104856623
Een goede vriend van me heeft altijd in de horeca gewerkt en ze hebben toen voor de gein een vrijgezellen dinner opgezet.

Vrijgezel? Kom gratis eten. Geef je op en kom eten. Nou er was toen een hele groep vrijgezelle mensen op af gekomen. Bij elke gang MOEST je van tafel verranderen. het waren tafels van 4 en een paar voor 2 personen. Ze kregen 5 gangen.

Bij aankomst kregen ze al een glas champagne. En bij elke gang kregen ze een wijntje. In het begin was het allemaal onwennig maar bij gang 3 kwam het al aardig los.

Het dessert was 1 bordje met 2 lepels. Samen eten dus! Tijdens het eten werden er hele geinige vragen gesteld waar iedereen antwoord op moest geven. Leuk gespreks onderwerp dus. BV als je zingt, wat voor muziek zing je dan? Bij welke film heb je moeten huilen enz.

Aan het eind van de avond kwam er dans muziek en gingen de meesten los. Omdat het zo lekker luchtig opgezet was waren de meesten mensen wat meer op hun gemak. De drank hielp ook een handje en het feest is door gegaan tot in de vroege uurtjes.

Ik denk dat zo iets veel beter werkt. Je moet die mensen een schopje de juiste richting opgeven en ze op hun gemak stellen.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_104856649
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:31 schreef Heathcliff80 het volgende:

[..]

Als je twintig jaar eerder was geboren had je gewoon een verlegen nerd geheten en had je ook niet steeds autisme erbij kunnen slepen.
inderdaad. anders kan het ook een self fulfilling prophecy worden. "ik ben autistisch dus..." :)
pi_104856650
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:31 schreef Heathcliff80 het volgende:

[..]

Het speelt wel degelijk een rol, ik zie het hele process wat je hebt met nonverbale communicatie niet. Het is alsof ik blind ben en dat is altijd ook zo geweest
pi_104856677
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:32 schreef SiIk het volgende:

[..]

Waarom?
ogen stralen heel veel emoties uit en daar kan ik weinig mee. Ik begrijp dat niet. En maakt sociaal contact nog ingewikkelder dan het al is.
14 SHADES OF GREY
pi_104856681
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:33 schreef dawg het volgende:

[..]

inderdaad. anders kan het ook een self fulfilling prophecy worden. "ik ben autistisch dus..." :)
Inderdaad

en iedereen heeft wel een 'ding'
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_104856684
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:32 schreef hasjman het volgende:

[..]

Onbetaald en afgewezen worden. Dat is inderdaad erg knap.
Ja he? Dat om aan te geven waarom speeddating niks voor mij is. ;)
pi_104856697
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het speelt wel degelijk een rol, ik zie het hele process wat je hebt met nonverbale communicatie niet. Het is alsof ik blind ben en dat is altijd ook zo geweest
Wellicht verklaart dat ook dat het voor jou handig is om mensen wel uitdrukkelijk om feedback te vragen.
pi_104856699
quote:

[..]

Dat is niet het geval geweest. Ik had al moeite met versieren nog voor ik überhaubt af wist van dat etiketje.
Mbv dat etiketje kan ik dingen wel makkelijker plaatsen dan vroeger. Toen was dit alles voor mij onbegrijpelijk en een annoniem gevoel
pi_104856724
quote:

[..]

Ja precies!
pi_104856735
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:34 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

ogen stralen heel veel emoties uit en daar kan ik weinig mee. Ik begrijp dat niet. En maakt sociaal contact nog ingewikkelder dan het al is.
Dat kan ik me dan goed voorstellen ja. Wat uiteindelijk draait het bij het versieren natuurlijk allemaal om oogcontact.
pi_104856740
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:31 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik vind het op zich ook wel "eng", maar ik doe het toch gewoon. Alleen weet ik niet het verschil tussen gewoon oogcontact maken en flirten :P
pi_104856762
Ja maar ik loop toch ook niet van he , ik ben borderliner dus daten gaat voor mij moeilijk
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:36:40 #26
268505 Sinji
Technology wants my soul
pi_104856785
quote:

[..]

Dat lijkt me frustrerend..

Oogcontact is erg belangrijk bij versieren en emoties overbrengen.
pi_104856786
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat is niet het geval geweest. Ik had al moeite met versieren nog voor ik überhaubt af wist van dat etiketje.
Mbv dat etiketje kan ik dingen wel makkelijker plaatsen dan vroeger. Toen was dit alles voor mij onbegrijpelijk en een annoniem gevoel
Ik zou ook niet willen weten wat voor etiketjes er allemaal op mij van toepassing zijn dat ik met bijna dertig jaar nog geen enkele ervaring heb :')
pi_104856794
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Natuurlijk speelt het rol. Maar iedereen heeft dingen die een rol spelen. Ik heb ook een etiketje, maar noem dat nooit, omdat ik bang ben dan dat etiketje te worden. Ik noem gewoon de kenmerken als het ter sprake komt, zonder de titel van dat etiket te noemen.
pi_104856824
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:34 schreef Heathcliff80 het volgende:

[..]

Ja he? Dat om aan te geven waarom speeddating niks voor mij is. ;)
Zie het als een kans om te oefenen. Je hebt toch niets te verliezen. Zo zie ik het ook.

Over sollicitatiegesprekken kan ik nog wel het een en ander vertellen :P heb er genoeg gehad.
14 SHADES OF GREY
pi_104856826
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:34 schreef Capstan het volgende:

[..]

Wellicht verklaart dat ook dat het voor jou handig is om mensen wel uitdrukkelijk om feedback te vragen.
Precies. Ik vraag mensen direct wat ze van me vonden. Zo is er geen onduidelijkheid wat betreft de indruk die ik maakte.
Ik weet best dat het een op zich rare vraag is om te stellen, maar dat vind ik niet zo erg :)
pi_104856833
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

dat geloof ik, maar bij jou heb ik weleens het idee dat je er net iets teveel mee bezig bent. tenminste die indruk laat je op me achter. :)
pi_104856882
quote:

[..]

Ik kijk naar iemands ogen maar ik kan ze toch bijna niet aflezen. Het is alsof ik niets zie.
Ik kan aan iemands ogen moeilijk zien of die persoon me leuk vind of niet. Dat lukt wel beter als ik in een gesprek zit van een uurtje of 2, maar niet binnen een minuut of zo. Dat is voor me gewoon niet te doen
pi_104856944
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:35 schreef Heathcliff80 het volgende:

[..]

Ja precies!
Ik zei al eerder, het is geen self-fullfilling prophecy want ik had al moeite met versieren voor ik gediagnostiseerd was! -_-
Na de diagnose had het nog een half jaar geduurd voor ik het überhaubt zeg maar eens was met de diagnose, al had ik het achteraf gezien wel gewoon kunnen verwachten
pi_104856945
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik kijk naar iemands ogen maar ik kan ze toch bijna niet aflezen. Het is alsof ik niets zie.
Ik kan aan iemands ogen moeilijk zien of die persoon me leuk vind of niet. Dat lukt wel beter als ik in een gesprek zit van een uurtje of 2, maar niet binnen een minuut of zo. Dat is voor me gewoon niet te doen
Ik kan dat ook niet, kijk mensen ook zelden aan
het is niet het enige waar flirten om draait

ik kan ook niet inschatten wat andere denken, heb moeite met het herkennen van emoties maar daar kun je je best door heen bluffen
kwestie van oefenen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_104856960
Hai 8-)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_104856961
Niet beledigend bedoeld hoor magnetron maar je bent je zo vaak op de minpunten van jezelf aan het storten , zie je nog wel positieve punten bij jezelf ??
pi_104856963
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat is voor niemand te zien, vrouwen zijn zo subtiel dat je echt niet weet wat hun ogen zeggen.
Zeker voor mij als vrouw is dat moeilijk te zien. Glimlacht een vrouw naar me omdat ze me aardig vindt, omdat ze vriendinnen met me zijn of flirt ze met me? Kijkt ze indringend omdat ze blij is met de vriendschap of flirt ze met me? Dat is volgens mij als vrouw die een vrouw zoekt nog moeilijker te zien, dan als man die een vrouw zoekt...
pi_104856973
hoi
pi_104856985
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:35 schreef SiIk het volgende:

[..]

Dat kan ik me dan goed voorstellen ja. Wat uiteindelijk draait het bij het versieren natuurlijk allemaal om oogcontact.
Daarom is speeddaten dus een ideale oefening voor mij. :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik vind het op zich ook wel "eng", maar ik doe het toch gewoon. Alleen weet ik niet het verschil tussen gewoon oogcontact maken en flirten :P
Oh daar ga ik mij niets wagen om over na te denken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:36 schreef Sinji het volgende:

[..]

Dat lijkt me frustrerend..

Oogcontact is erg belangrijk bij versieren en emoties overbrengen.
Tsja het is niet anders. Ik weet niet beter dan dat ik het alleen mensen aankijk en oogcontact maak als ze het vragen anders doe ik het gewoon niet
14 SHADES OF GREY
pi_104857002
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:41 schreef formerjellybean het volgende:
Niet beledigend bedoeld hoor magnetron maar je bent je zo vaak op de minpunten van jezelf aan het storten , zie je nog wel positieve punten bij jezelf ??
Goede vraag.
Als je niet van jezelf houdt, hoe verwacht je dan dat een ander ooit van je kan houden?
pi_104857003
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:41 schreef Heathcliff80 het volgende:

[..]

Dat is voor niemand te zien, vrouwen zijn zo subtiel dat je echt niet weet wat hun ogen zeggen.
Zeker voor mij als vrouw is dat moeilijk te zien. Glimlacht een vrouw naar me omdat ze me aardig vindt, omdat ze vriendinnen met me zijn of flirt ze met me? Kijkt ze indringend omdat ze blij is met de vriendschap of flirt ze met me? Dat is volgens mij als vrouw die een vrouw zoekt nog moeilijker te zien, dan als man die een vrouw zoekt...
Bij mannen zie ik het ook nooit aan de ogen hoor
meer aan het kwijl in hun mondhoeken
:P ;)
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_104857012
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:36 schreef formerjellybean het volgende:
Ja maar ik loop toch ook niet van he , ik ben borderliner dus daten gaat voor mij moeilijk
Ik heb aan veel bepaalde tips gewoon niks omdat die voor mij niet opgaan. Om dat begrijpelijk te maken voor anderen is het veel makkelijker om gewoon te vertellen wat er aan de hand is in plaats van er uren lang omheen te lullen, want ik kan het vaak niet eens uitleggen wat er aan de hand is.
pi_104857015
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:40 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik zei al eerder, het is geen self-fullfilling prophecy want ik had al moeite met versieren voor ik gediagnostiseerd was! -_-
Na de diagnose had het nog een half jaar geduurd voor ik het überhaubt zeg maar eens was met de diagnose, al had ik het achteraf gezien wel gewoon kunnen verwachten
Ik bedoel het goed! Maar het kan mensen afschrikken als je dat etiket noemt. Bij mijn etiket denken mensen ook dat het iets extreems is, net als dat bij autisme vaak aan Rainman gedacht wordt.
pi_104857038
quote:
17s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:41 schreef Heathcliff80 het volgende:

[..]

:D vrouwengedachten.

mannen denken weleens als een vrouw ze net iets langer aankijkt: "yes, misschien wil deze wel!" :')
pi_104857062
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:41 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Daarom is speeddaten dus een ideale oefening voor mij. :)

[..]

Oh daar ga ik mij niets wagen om over na te denken.

[..]

Tsja het is niet anders. Ik weet niet beter dan dat ik het alleen mensen aankijk en oogcontact maak als ze het vragen anders doe ik het gewoon niet
Tijn serieus over dat speeddaten ik zeg doen!!

Maar jij maakt sowieso best vaak goede stappen op date gebied! ^O^
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_104857076
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:42 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Bij mannen zie ik het ook nooit aan de ogen hoor
meer aan het kwijl in hun mondhoeken
:P ;)
Haha, nou dan zie je het tenminste nog ergens aan! :P
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:43:48 #47
268505 Sinji
Technology wants my soul
pi_104857085
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:41 schreef SiIk het volgende:

[..]

Goede vraag.
Als je niet van jezelf houdt, hoe verwacht je dan dat een ander ooit van je kan houden?
Waarheid. Dit is in dit topic ontelbaar vaak aangegeven
pi_104857087
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:37 schreef dawg het volgende:

[..]

dat geloof ik, maar bij jou heb ik weleens het idee dat je er net iets teveel mee bezig bent. tenminste die indruk laat je op me achter. :)
Ik ben iemand die heel direct is. Als ik zeg dat iets niet het geval was, dan was dat ook niet zo.
Ik ben wel eerlijk naar mezelf toe omdat tegen jezelf liegen 1 van de meest zinloze dingen is die je jezelf kunt aandoen
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:44:45 #49
238453 hasjman
utter madness
pi_104857127
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:40 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Ik kan dat ook niet, kijk mensen ook zelden aan
ik ben er een keer op gewezen dat ik nooit personen aan kijk. ben er nu bewuster mee bezig. ik merk toch dat mensen die je niet aan kijken ongeinteresseerd overkomen.
pi_104857132
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:43 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ben iemand die heel direct is. Als ik zeg dat iets niet het geval was, dan was dat ook niet zo.
Ik ben wel eerlijk naar mezelf toe omdat tegen jezelf liegen 1 van de meest zinloze dingen is die je jezelf kunt aandoen
het is niet altijd liegen
niemand heeft een compleet beeld van zichzelf...
sommige dingen zijn soms gewoon niet bekend bij jezelf of doe je onbewust
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')