Zalm --> Witte Bordeauxquote:Op vrijdag 23 december 2011 12:10 schreef minilot het volgende:
Spoed-advies nodig van wijnkenners!
Wat voor soort wijnen moet ik eens gaan zoeken bij gerechten met de volgende smaken:
- Wilde zalm + ei + kappertjes + zure room + rode ui (voorgerecht)
- Grove mosterd, room, uien, knoflook (soepje)
Dessertwijn:
- Pure chocolade, chili, gember, sinaasappel
Ik ga over twee uur boodschappen doen. Help!![]()
#wijnn00b
Kom je nog bij een speciale supermarkt/slijterijketen in de buurt, of zoek je meer generiek advies?quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:10 schreef minilot het volgende:
Wat voor soort wijnen moet ik eens gaan zoeken bij gerechten met de volgende smaken:
Dessertwijn:
#wijnn00b
Ik kan overal nog naartoe vanmiddag, dus dat scheelt. Ik wip sowieso langs ene Hanos en een Sligro.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Kom je nog bij een speciale supermarkt/slijterijketen in de buurt, of zoek je meer generiek advies?
Champagne. Een uitstekende suggestie.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Kom je nog bij een speciale supermarkt/slijterijketen in de buurt, of zoek je meer generiek advies?
Ik zou bij de vis denken aan een Chenin-blanc, of een Champagne om het lekker feestelijk te maken.
Bij de soep kan een Riesling mooi.
Dessert zou ik idd denken aan een Banyuls, of de Nederburg dessert-wijn die de AH op dit moment voert.
Ik had er even bij moeten vermelden.. Een half uur eerder is er al een aperetiefje van wildham met een meloen-bellini (cava + zoete puree van honingmeloen). Niet meteen daarna weer bubbels dusquote:
Een mooie Cava zou ook mooi gaan bij de wat vettere zalm schiet me ineens te binnen.quote:
Schenk je die bubbels ook bij die wildham?quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:42 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik had er even bij moeten vermelden.. Een half uur eerder is er al een aperetiefje van wildham met een meloen-bellini (cava + zoete puree van honingmeloen). Niet meteen daarna weer bubbels dus
Yup, dat zeg ik, bij de wildham hoort een meloenbellini en die bestaat uit cava en meloenquote:Op vrijdag 23 december 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Schenk je die bubbels ook bij die wildham?
Het kon toch ook zijn dat je iets roods drinkt bij die ham, en bubbels in de bellini verwerkt?quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:44 schreef minilot het volgende:
[..]
Yup, dat zeg ik, bij de wildham hoort een meloenbellini en die bestaat uit cava en meloen
Dat doe ik regelmatig. Met een paar vrienden die ook liefhebbers zijn ga ik naar een bepaalde streek in Frankrijk, zoek daar een paar goede wijnboeren op en bezoek goede lokale restaurants. En in dit topic vraag ik om tips. Binnenkort dus naar Loire, en dan meer specifiek in de buurt van Chinon.quote:Op maandag 19 december 2011 23:15 schreef Quantic het volgende:
Nee hoor helemaal niet, maar ik bestel zelf mijn wijnen uit Italie en Spanje door te zoeken naar mooie wijngaarden en daar ter plekke wat op te kopen. We hebben het hier over flessen tussen de 10 en 20 euro. Ik had gewoon gehoopt dat er wat meer mensen zijn die dat doen of via andere plekken aan mooie wijnen komen ipv dat ze de lidl ingaan en hier en daar een paar partijen kistjes mee rausen
Bij de wilde zalm een chablis of puligny montrachet, mooi fris, zuren die combineren met de zure room en redelijk wat kracht om tegen de vette zalm op te boxenquote:Op vrijdag 23 december 2011 12:10 schreef minilot het volgende:
Dessertwijn:
#wijnn00b
quote:Recioto: Ook gemaakt in Valpolicella met de druiven Corvina, Corvinone en Rondinella. Ook hier worden de druiven gelegd op rieten matten. De wetgeving schrijft voor dat recioto precies 1 maand na de amarone geperst mag worden, en dus edele rot ( botrytis ) plaatsvindt, wat het zoetere karakter van deze volle rode wijn bepaald. Recioto en amarone zijn uniek in geur en smaak en met niets vergelijkbaar.
De barolo van de Makro is ook gewoon slecht, kan ook niet voor 8 euro...quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:12 schreef Perrin het volgende:
Had van de week bij de Makro hun Barolo geproefd, die was me wat te eikenhoutig. In plaats daarvan maar een Rioja genomen.
Morgen bij het voorgerecht (krab/kreeftcocktail) een Sancerre uit 2008 en bij het hoofdgerecht (hert in portsaus) een Rioja reserva uit 2006.
dat gaat een feestje wordenquote:Op vrijdag 23 december 2011 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb drie flessen Barolo uit 2002 uit de kelder gehaald voor het kerstdiner, vooraf een Rieslingsekt, bij hoofdgerecht de Barolo en bij dessert waarschijnlijk een madeira of een vin santo.
De elegante robijnen kleur, beetje stroperig.. Maar wel reteduurquote:Op vrijdag 23 december 2011 22:49 schreef komrad het volgende:
[..]
dat gaat een feestje worden
enne: de geur als je de brunello decanteert
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |