2cv | vrijdag 25 november 2011 @ 23:53 |
Ik heb gezegd dat Criezel 2 m'n laatste BX zou zijn. Wrong ! Ik ben er weer ingestonken Vorige week bekeken, vandaag opgehaald. Hij heeft dik 5 ton op de teller, maar goed onderhouden dus dat merk je niet ! Er zijn wel wat dingen die gedaan moeten worden: nieuwe distributieriem en er moet naar de gloeipluggen gekeken worden. Maar als eerste moet de gaskabel vervangen worden ! Onderweg liet ik het gaspedaal los maar dat bleef hangen. Erg vervalend als je meer dan 100km/u rijdt en het verkeer voor je mindert vaart. Ik heb geprobeerd met m'n voet het gaspedaal omhoog te bewegen, maar dat lukte niet. Dan maar de koppeling intrappen (toch fijn dat het geen automaat was) en bij de eerste afrit er af. Op een parkeerplaats heb ik van een binnenband van een fiets een elastiek gemaakt om de gashevel op de pomp terug te trekken. Daarna was het wat zwaarder om het gaspedaal in te trappen, maar stationair draaide de motor tenminste geen 3000rpm meer. Na deze reparatie bleek de gaskabel knap verot te zijn. Waarschijnlijk is op 1 of andere manier de buitenkabel in elkaar gedrukt, want ik kon geen plankgas meer geven. Volgens de tomtom kwam ik niet boven de 127km/u uit, en dat na 10km 'accelereren' (ik kon bij lange na geen plankgas meer geven waardoor je het niet echt accelereren kan noemen). Overigens zit er amper roest aan deze BX (als je heel goed zoekt vind je een heel klein beetje roest) maar absoluut nergens doorgerot. Onder andere ook niet rond het dakraam Foto's komen later, die heb ik nog niet gemaakt | |
Sjoegerd | zaterdag 26 november 2011 @ 00:38 |
Altijd tof de BX verhalen van 2cv | |
Anne | zaterdag 26 november 2011 @ 01:26 |
Staat ook weer bij je andere projecten in: Overzicht Projecten | |
2cv | zaterdag 26 november 2011 @ 01:32 |
Ik sterf in de projecten | |
piepkuiken21 | zaterdag 26 november 2011 @ 07:07 |
die je niet af maakt.... | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 26 november 2011 @ 10:08 |
| |
Haasbeuntje | zaterdag 26 november 2011 @ 10:12 |
Oeh altijd vet een BX, ik ga dit project ook zekers volgen. | |
Executioner | zaterdag 26 november 2011 @ 10:32 |
| |
T42 | zaterdag 26 november 2011 @ 15:28 |
waarom draaide je niet gewoon contakt uit? zonder de sleutel er uit te trekken? | |
2cv | zondag 27 november 2011 @ 21:35 |
Project Criezel 2 is aardig afgemaakt hoor Ik was op de snelweg op de linker baan. Daarbij gaat het ding dan meteen op het stuurslot geloof ik. Koppeling leek mij het beste. Zowieso, in paniek is het moeilijk in 1 keer het allerbeste te doen. Dan ben je allang blij dat je niet meteen de keuzes maakt die per definitie verkeerd zijn. Zo, gister is met veel hulp de distributieriem vervangen en zijn de kleppen gesteld. Sommige kleppen hadden een negatieve (!) klepspeling. Dit zijn de dingen die ik nog aan Driezel moet/wil (laten) doen (in willekeurige volgorde) - Radio monteren - Interieur van Criezel 2 (wat (ook) niet orgineel is) monteren - Lampjes achter de kilometerteller e.d. vervangen (er zijn een paar stuk) - Een Dinitrolbehandeling - Brandstoflek repareren - 2,1 liter kompresormotor monteren - Dieselretourslangen vervangen - Xantia remmerij die nu onder Criezel 2 zit monteren - Deur-uithouder-veer-dingen van de achterdeuren vast zetten - Kachelventilator reanimeren - Oliedruk-, olietemperatuur- en koelvloeistoftemperatuurmeter monteren - Wielen van Criezel 2 monteren (eerst winterwielen uiteraard!) - Spiegels vervangen door die van Criezel 2. Redenen hiervoor: de huidige spiegels zijn niet zo mooi en trillen. Tevens heeft de linker spiegel geen bol spiegeltje zodat ik geen dode hoek meer heb. Daarbij zaten deze spiegels ook al op Oude Criesel en ik vind het daarom extra leuk om ze ook op Driezel te zetten. - Olie en koelvloeistof verversen Belangrijkste dingen gebeuren eerst. De 2,1 liter kompressormotor komt er ook pas in als de andere dingen aangepakt zijn. Alhoewel ik wel twijfel of ik Driezel eerst laat Dinitrollen of dat ik er eerst de 2,1 liter kompressormotor in zet. Want als alles in de dinitrol zit, sleutelt het zo vervelend (dinitrol is vies). Maar die motor komt er niet op korte termijn in. Dat betekent dat ik deze winter nog door de pekel rijd zonder anti-roest behandeling ... Ik moet er nog meer even over nadenken. | |
Sjoegerd | zondag 27 november 2011 @ 22:54 |
Heb je al foto's 2cv? | |
2cv | zondag 27 november 2011 @ 23:09 |
Nope. | |
Ou-Tannu | woensdag 7 december 2011 @ 23:52 |
ook maar volgen weet ik dat ik dr niet tegen aan mot duwen ivm mogelijk los zittende onderdelen | |
2cv | woensdag 7 december 2011 @ 23:54 |
Is er iets gebeurd wat ik niet weet ? | |
Ou-Tannu | donderdag 8 december 2011 @ 00:05 |
niet dat ik weet? | |
classpc | donderdag 8 december 2011 @ 09:30 |
Is het weer een Break geworden? | |
FransDeens | donderdag 8 december 2011 @ 15:56 |
Hij gaat pas op stuurslot als je de sleutel eruit trekt. Maar in ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst | |
2cv | donderdag 8 december 2011 @ 20:51 |
Uiteraard ! | |
Ou-Tannu | donderdag 8 december 2011 @ 21:08 |
hoeveel auto's heb je nou wel niet intussen? | |
2cv | donderdag 8 december 2011 @ 21:11 |
5 | |
Prowl | donderdag 8 december 2011 @ 21:12 |
Ik heb er 6 waarvan 50% BX TVP! | |
Ou-Tannu | donderdag 8 december 2011 @ 23:53 |
5.. waarvan 2? rijvaardig? (wilde gok :x ) | |
2cv | vrijdag 9 december 2011 @ 00:01 |
1 Maar van 1 auto moeten alleen de remmen even ontlucht worden. APK heeft 'ie al. En 1 auto moet nog 'even' gesloopt worden. | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 december 2011 @ 00:05 |
slopen is niet moeilijk | |
2cv | vrijdag 9 december 2011 @ 00:19 |
Het ding rijdt al niet meer op eigen kracht en ik wil de bruikbare onderdelen (dat zijn er veel) van af halen. Vermoedelijk ben ik 2 dagen bezig. | |
Ou-Tannu | vrijdag 9 december 2011 @ 00:59 |
hmm dan duurt t idd wat langer dan met een: | |
2cv | zondag 11 december 2011 @ 20:17 |
Hehe, eindelijk foto's: De andere foto's zijn NOG slechter. Die kan je hier bekijken. Gister poging 2 (of 3?) gedaan ok de kachelventilator te repareren. Is niet gelukt omdat ik niet veel electro-kennis heb, iemand instructies moest geven hoe een accu te wisselen en diezelfde iemand graag wilde dat ik meeging om een hapje te gaan eten en een film te bekijken. Dus knarsetandend heb ik iets kortgesloten zodat de kachelventilator toch een beetje draait. Maar het eten was lekker en de film was leuk. Ohja, nog wat aanvullende info: Driezel is tot vrij recentelijk goed onderhouden/gerepareerd. Op de achterklep staat inderdaad RD, rondom zijn er nieuwe (contact) sloten met kruissleutel geplaatst want de sleutels zien er erg nieuw uit en de sloten lopen supersoepel, de getalletjes op de afstandsmeter en dagteller zien er erg nieuw uit, de schakelaars aan het stuur voelen opvallend nieuw aan, het dashboardkastje werkt perfect (er mankeert niets aan de sluiting en scharnieren), de bekleding ziet er niet of nauwelijks versleten uit en zit ook ERG prettig (ik twijfel serieus of ik het interieur van Criezel 2 er in ga zetten) en vrijwel alles functioneert goed. Het enige wat ik te 'zeuren' heb is dat er wat gaatjes in het dashboard zitten van een carkit ofzo, er een klein brandplekje op het deurpaneel links-voor zit (vermoedelijk van een sigaret), en dat 1 van de paneeltjes van de klokkenwinkel wat scheef zit, er wat lampjes kapot zijn, de naald van de toerenteller niet goed staat (die geeft 4000rpm aan bij 120km/u). Die gaatjes en dat brandplekje kunnen me niet boeien. De rest wordt gefixt of komt wel goed als ik het modificeer (echte metertjes in plaats van controlelampjes enzo). Kenteken: JD-FD-77 | |
Ou-Tannu | zondag 11 december 2011 @ 20:56 |
hm.. lijkt verdacht veel op Criezel 2 | |
2cv | zondag 11 december 2011 @ 20:57 |
Deze voelt anders een stuk nieuwer aan. | |
Ou-Tannu | zondag 11 december 2011 @ 20:58 |
ja ik kan alleen op een handje vol plaatjes een oordeel vellen! Maar zo lang jij er maar blij mee bent | |
2cv | zondag 11 december 2011 @ 21:15 |
Precies ! | |
Pizza_Boom | zondag 11 december 2011 @ 22:04 |
Zeg, heb je nog een setje knappe mistlampjes van Criezel over? Moet voor m'n AX nog steeds een setje hebben, zit nu een brak en afgesloten showsetje in, puur om geen gaten erin te hebben. Of had je een versie zonder mistlampjes. | |
ayumu | zondag 11 december 2011 @ 22:18 |
Die Bx's mag je houden die grijze muis in de hoek van de foto | |
2cv | zondag 11 december 2011 @ 22:35 |
Helaasch (?) hebben er geen mistlampen in/op/aan gezeten. Die Visa ? | |
ayumu | zondag 11 december 2011 @ 22:48 |
Ja wat meen je dan? | |
2cv | zondag 11 december 2011 @ 23:18 |
Ik wou het even zeker weten | |
Ou-Tannu | maandag 12 december 2011 @ 00:35 |
kan t ook niet kapot | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 december 2011 @ 19:49 |
eigen topic aanwezig gaan we daar verder krijg je wel een voeding op de motor, bij deze types komt er namelijk uit het electrisch gedeelte van het contact slot een aparte voedings draad voor de kachel ventilator, en laat het electrisch gedeelte nou nog eens met enige regelmaat kapot gaan | |
2cv | maandag 12 december 2011 @ 19:51 |
Ik vermoed dat hij voeding krijgt. Als ik 2 contacten van het printplaatje in het dashboard achter de knop kortsluit, draait de ventilator op halve kracht wanneer m'n BX op het contact staat. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 december 2011 @ 19:54 |
heb je ook gemeten hoeveel volt? heb je je massa gecontroleerd? kachelweerstand niet defect? | |
Erasmo | maandag 12 december 2011 @ 19:55 |
Die Visa ruilen tegen een Xsara? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 december 2011 @ 19:56 |
goeden ruil | |
Erasmo | maandag 12 december 2011 @ 19:57 |
Mits lopend natuurlijk | |
2cv | maandag 12 december 2011 @ 19:57 |
Kachelweerstand moet het wel doen lijkt me, nu draait de kachel op halve toeren. Aantal volt heb ik niet gemeten en geen idee hoe ik de massa moet controleren Maar zaterdag ga ik weer nar een maat van me, die is electrokennert en gaat mij helpen de storing te vinden en op te lossen. Eh, ik vind het best, maar ik vraag me af wat de eigenaar er van zou vinden ... | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 december 2011 @ 20:06 |
@2CV massa controleer je tov accu -, dus de de ene kant van je volt meter op de - van de kachel ventilator en de andere kant van de volt meter op de - pool van de accu is dit 0V dan is je massa in orde zelfde doe je met de voeding, is die 12V voor de kachel weerstand dan is dit ook in orde, dan is hoogst waarschijnlijk de weerstand de oorzaak (of de schakelaar) | |
2cv | maandag 12 december 2011 @ 20:18 |
Ik ga zaterdag even kijken. Het nadeel is dat er in totaal 7 contacten verdeeld over 2 stekkers aan die ventilator zitten | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 december 2011 @ 21:41 |
2CV 2 draden zijn de voeding van de motor 4 draden voor de snelheids regeling en 1 massa van de regeling totaal 7 | |
Erasmo | maandag 12 december 2011 @ 21:45 |
Heb je geen Haynes over de BX? Daar staat alles uitgetekend. Oh dat is de parkeerplaats van jouw sleutelhonk | |
2cv | maandag 12 december 2011 @ 21:53 |
Dan heeft het ding dus 2 massa's Ik heb zo'n ding, maar als het niet met schroefjes/moertjes/boutjes/clipjes/klemmetjes/whatever is, snap ik er al snel geen jota meer van. Daarbij zit er van orgine een fout in het schema Zoiets | |
Chuck-N0rr1s | maandag 12 december 2011 @ 21:58 |
1 massa voor de ventilator, en volgens mij nog 1 voor de weerstand, maar durf het niet met zekerheid te zeggen, dan moet ik het electrisch schema zien | |
2cv | donderdag 29 december 2011 @ 00:50 |
Inmiddels is het elektrieke probleem opgelost. De transistor was stuk. En om dat te controleren is die vervangen door een eveneens kapotte transistor (maar dat had ik toen niet in de gaten). Het heeft er in elk geval voor gezorgd dat het opsporen van dit redelijk standaard elektrieke probleempje veel voeten in de aarde gehad heft en veel tijd kostte Gister scheurde ik met een aanhanger (±750kg) rond en ging het tanklampje branden. Dat was bij een helling omhoog (oprit naar de A6 bij Lemmer richting Joure) en ik kwam net bij de MacDonald's vandaan. Op de helling omlaag ging het lampje weer uit en vlak voor het eerste parkeerterrein wat ik tegenkwam (±1-2km verder) begon de motor in te houden. Ik ben toen de afrit maar op gegaan en nog voor ik het daadwerkelijke parkeerterrein bereik slaat de motor af. Ik heb wat onder de motorkap gekeken, koelvloeistofniveau bekeken (een beetje aan de lage kant) enzovoorts. Vanwege het gebrek aan daglicht kon ik niet veel bijzonders zien en heb nog een keer gestart. Wonderwel sloeg de motor in 1 keer aan en terwijl de motor stationair liep heb ik de koelvloeistof nog wat bijgevuld. Met samengeknepen billen verder gereden en in Joure getankt. Er ging ±55 liter in. Toen ben ik doorgereden naar Leeuwarden en daar ben ik zonder verdere problemen of bijzonderheden aangekomen. Maar wat kan nou het uitvallen van de motor veroorzaakt hebben ? Toch een te laag brandstofpeil ? Vacuum in de (bijna lege ! ) tank ? Brandstofafsluiter die even geen stroom meer kreeg ? Vuil wat een filter tijdelijk ( ! ) verstopte ? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar zou het wel graag willen weten ... | |
Ou-Tannu | donderdag 29 december 2011 @ 11:51 |
het inhouden zou lucht in de brandstof geweest kunnen zijn.. had de Xsara van mn schoonouders ook.. die trok ook lucht mee in de diesel.. liep t blok ook niet lekker van.. en mischien heb je met de helling op rijden net wel een wat grotere hoeveelheid lucht in je leidingen weten te krijgen net teveel om je motor te laten draaien maar niet zoveel dattie niet meer wil een vervuild filter lijkt me niet zo logisch.. gewoon ff in de gaten houden wat Driezel doet als de tank vol genoeg is.. dan geen problemen.. dan houd ik het toch echt op wat lucht :-) gelukkig rijd ons VWtje ook weer.. nu wel met een zwarte deksel voorop :x | |
2cv | vrijdag 30 december 2011 @ 20:12 |
Ik rijd daar vaker, anders heb ik nooit problemen op dat punt Maar ik vermoed zelf dat bij Driezel het tanklampje wat later gat branden ... | |
Ou-Tannu | vrijdag 30 december 2011 @ 20:32 |
k heb um in ons VWtje nog nooit zien branden ( en ja het lampje is niet stuk ) 47 liter tank.. en dan er 45 en nog een beetje in weten te gooien.. | |
2cv | vrijdag 30 december 2011 @ 21:06 |
Hoe weet je dat het lampje niet stuk was als je hem nog nooit hebt zien branden ? | |
Erasmo | vrijdag 30 december 2011 @ 21:38 |
Omdat er tegenwoordig een lampje gaat branden als er lampje stuk is | |
2cv | vrijdag 30 december 2011 @ 22:13 |
Dan moet dat lampje het ook doen. | |
Erasmo | vrijdag 30 december 2011 @ 22:16 |
Je hebt lampjes die bij het uitstaan heel zwak branden ter controle. | |
2cv | vrijdag 30 december 2011 @ 22:21 |
Klopt, zitten ook in Driezel | |
Ou-Tannu | vrijdag 30 december 2011 @ 22:46 |
lampje getest is zeker geen optie? :'P | |
2cv | maandag 26 maart 2012 @ 00:01 |
Antieke aandrijfassen vervangen door aandrijfassen die minder dan 100.000km (vermoedelijk zelfs minder dan 50.000km) oud zijn. Rijd je weg ... klokloklokloklokloklok ... Shit. Gecontroleerd of het geen montagefout was (bout/moer/whatever niet goed aangedraaid) maar nee. 1 van de vrijwel nieuwe aandrijfassen heeft speling. Heel weinig, maar genoeg om meer vervelende geluiden te maken dan die oude aandrijfassen. Gloejendegloejendegloejende .... | |
Prowl | maandag 26 maart 2012 @ 00:08 |
Och dat hoort bij een BX en anders neem je maar een Xantia | |
2cv | maandag 26 maart 2012 @ 00:15 |
drdoofenshmirtz | maandag 26 maart 2012 @ 08:22 |
Waarom niet voor montage gecontroleerd? | |
2cv | maandag 26 maart 2012 @ 19:57 |
Omdat het niet aannemelijk was dat die stuk was (die dingen gaan tonnen mee) en omdat het vrij moeilijk (zo niet onmogelijk) is om die dingen voor montage goed te testen. | |
densmee | maandag 26 maart 2012 @ 20:14 |
Tip: koop nieuwe en geen oude rotzooi van een ander | |
2cv | dinsdag 27 maart 2012 @ 00:24 |
Die 'oude rotzooi' heb ik 2 jaar terug nieuw gekocht. Ze zijn rammelvrij onder m'n vorige BX vandaan gekomen en tussen het moment dat ik ze gedemonteerd en terug gemonteerd heb heeft niemand er aan gezeten. Overigens, dat ik deze onderdelen zelf relatief recent zelf nieuw gekocht heb is voor mij reden om deze 'oude rotzooi' weer opnieuw te monteren. Normaal gesproken gebruik ik vrij weinig 2e hands onderdelen. | |
Ou-Tannu | woensdag 28 maart 2012 @ 23:09 |
t ding doet gewoon zn naam eer aan | |
2cv | zaterdag 31 maart 2012 @ 22:30 |
Vandaag de homokineet aan de rechterkant vervangen want ik was er zeker van dat ik het geklokker de vorige keer aan de rechter kant hoorde. Daarbij zat in de buurt van de homokineet een rare speling. Vervolgens een testritje gemaakt. Resultaat: klokloklokloklokloklok... Vervolgens was dit zo ongeveer mijn gezichtsuitdrukking: | |
Ou-Tannu | zondag 8 april 2012 @ 22:37 |
dan baal je wel ja ! mischien moet je gewoon aan kwiezel beginnen | |
2cv | zondag 8 april 2012 @ 22:43 |
Nee, stug doorgaan. Het was ook niet de linker aandrijfas n.l. ... | |
D-super | zondag 8 april 2012 @ 23:52 |
check je banden, heb ik ook gehad, een band met een vlakke kant en het klinkt als een rotte aandrijfas. Bij mij waren het beide achterbanden. | |
2cv | maandag 9 april 2012 @ 00:33 |
Hmz, ga ik ook naar kijken. Het punt is alleen wel dat ik het alleen hoor als ik plankgas geef in de 1e/2e versnelling. | |
2cv | maandag 9 april 2012 @ 22:52 |
Vandaag de lange aandrijfas maar eens vervangen. Nu kan ik weer klappervrij optrekken. Het vermoeden is dat de aandrijfassen zelf in orde zijn, maar dat ik de moertjes van de haakboutjes voor het tussenlager niet vast (genoeg) gedraaid heb waardoor dat lager los zat. Ik denk dat ik de oude/nieuwe aandrijfassen die ik onder Criezel 2 vandaan geplukt heb ga reviseren en terug monteren. Ik heb ze er wat hardhandig uit getrokken waardoor de tripoïdes uit elkaar getrokken zijn en dat is niet goed. | |
2cv | maandag 14 mei 2012 @ 23:41 |
Van het weekend heb ik alle bollen*, handremkabels*, remklauwen*, remblokken*, remschijven*, remslangen en LHM vervangen. Dat veert en remt weer geweldig ! Alleen de hoogteregelaars zijn nog niet helemaal 100% gehoorzaam en achter staat Driezel nog een tikje te hoog. Ik hoop dat de hoogteregelaars onder invloed van de verse LHM vanzelf gaan gehoorzamen. De achterkant moet ik nog iets lager zetten. *Komt uit Criezel 2 maar is nog in prima staat, bollen zijn begin dit jaar nog gecontroleerd en in orde bevonden. | |
Sjoegerd | maandag 14 mei 2012 @ 23:55 |
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe | |
2cv | dinsdag 15 mei 2012 @ 20:53 |
Ik ben vereerd door dat compliment Maar je moet wel in gedachten houden dat dit barrel al een half miljoen km gereden heeft en ook wat achterstallig onderhoud heeft. De hoogteregelaars zijn b.v. (nog) niet 100 punten. | |
2cv | dinsdag 15 mei 2012 @ 21:08 |
Zie ook mijn verse signature | |
Sjoegerd | dinsdag 15 mei 2012 @ 21:16 |
Maar hij heeft die half miljoen juist gehaald door onderhoud. Ik ken niet veel auto's die dat halen. | |
2cv | dinsdag 15 mei 2012 @ 21:18 |
Goed punt | |
vosss | dinsdag 15 mei 2012 @ 21:20 |
http://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/renault/laguna/5026855 Ruim 2 miljoen km's. En NAP. | |
2cv | dinsdag 15 mei 2012 @ 21:24 |
Lijkt me een tikfout. Is gemiddeld ±400km per dag, elke dag, dag in dag uit. Wie dat op benzine doet heeft geld teveel. | |
Ou-Tannu | woensdag 16 mei 2012 @ 00:08 |
en tis nog een renault ook :/ | |
2cv | vrijdag 18 mei 2012 @ 02:19 |
Na een aantal dagen begint Driezel alweer sneller in te zakken dan voorheen Vandaag gezocht waar de octopus lekt. Vermoedelijk ergens op het subframe, bij allemaal vertakkingen. Ik heb de precieze locatie van het lek niet vastgesteld en het ook niet gerepareerd want ik ben bang dat ik dan de octopus echt sloop. Ik heb wel de beslissing genomen dat op en later tijdstip er een andere octopus in komt. Niet een orginele, maar een van Nanko. De rijhoogte achter heb ik ook afgesteld. Volgens de Haynes staat Driezel nu op de minimale rijhoogte maar ik heb het idee dat die maten niet kloppen. Ook heb ik eindelijk de motorolie + de filters (voor lucht, brandstof en uiteraard olie) vervangen. Ik zou ook nog een 2e claxon installeren (de orginele doet het niet altijd) maar die was op het laatste moment spoorloos verdwenen. De veerpoten voor gaan vrij stroef. Zijn daar revisiesets voor te krijgen ? | |
Sjoegerd | vrijdag 18 mei 2012 @ 03:16 |
Revisiesets als in nieuwe bushings? | |
2cv | vrijdag 18 mei 2012 @ 03:21 |
Bijvoorbeeld. Wat er maar nodig is om de veerpoten weer soepel te maken. | |
Sjoegerd | vrijdag 18 mei 2012 @ 03:25 |
Poeh.. Dat is een goede.. Kom zelf niet verder als bushings eigenlijk. | |
2cv | vrijdag 18 mei 2012 @ 03:35 |
Waar heb je die gevonden ? Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet gezocht heb Overigens, bedoel je met bushings niet de rubber bussen in de draagarmen ? | |
Sjoegerd | vrijdag 18 mei 2012 @ 04:59 |
Heb ze niet gevonden maar weet dat we op stage met de terreinwagens die dingen wel vervangen. Zat eigenlijk met die dingen in de bladveren in mijn hoofd geloof ik. Rubber bussen ja | |
Prowl | vrijdag 18 mei 2012 @ 08:08 |
Wat lhm in de veerpoten spuiten helpt ook wel wat | |
Garbageman | vrijdag 18 mei 2012 @ 14:03 |
Ik heb de veerpoten van mijn bx eens verzopen in de teflonspray. In die gaatjes bovenin gespoten. Werkte prima Bij verse lhm bleef die van mij ook een hele poos mooi omhoog staan, dat duurde ongeveer twee weken, daarna zakte hij gewoon weer op zijn kont na een poosje stilstaan... | |
2cv | vrijdag 18 mei 2012 @ 14:39 |
Ik denk dat ik dan over een week of 2 weer ga spoelen. het systeem zal wel vervuild zijn en niet alle vuil zal er uit zijn. En dat teflonspray ga ik ook eens proberen. | |
Garbageman | vrijdag 18 mei 2012 @ 22:50 |
Is ook gewoon slijtage in het hydraulisch systeem, dat ie niet meer lang omhoog blijft staan na parkeren. Schijnt ook voor mensen te gelden | |
2cv | vrijdag 18 mei 2012 @ 23:50 |
Nee, het is vuil. Want met verse LHM blijft hij een paar dagen lang omhoog staan. | |
Ou-Tannu | zondag 20 mei 2012 @ 01:11 |
denk niet dat een blauw pilletje in de LHM gaat helpen | |
2cv | zondag 20 mei 2012 @ 01:21 |
Vandaag heb ik een 2,1 liter turbodiesel blok opgehaald. | |
Prowl | zondag 20 mei 2012 @ 09:08 |
Uit een Xantia? | |
2cv | zondag 20 mei 2012 @ 14:19 |
XM. Ik overweeg er wel een Xantia-versnellingsbak an vast te knopen. | |
Garbageman | zondag 20 mei 2012 @ 20:49 |
Gaaf Wat voor dieselpomp? | |
Ou-Tannu | maandag 21 mei 2012 @ 00:54 |
XMs zijn wel grote bakken :x | |
2cv | maandag 21 mei 2012 @ 23:51 |
De orginele, maar als die gereviseerd moet worden komen er andere plunjers in zodat er meer diesel ingespoten wordt. | |
2cv | dinsdag 22 mei 2012 @ 00:02 |
Zo, vandaag is de kleine octopus ontploft. Het was een aangepast model en een afgedopte zij-vertakking is half afgescheurd. Oplossing: afsnijden en het gat weer met de 'orginele' plug dicht stoppen. Ik heb ook geprobeerd de ventilatoren (Driezel heeft er 2) weer aan de praat te krijgen. De lage stand doet het, dan draaien beide ventilatoren langzaam (serie geschakeld). Alleen bij de hoge stand doet maar één ventilator het op volle kracht. De andere ventilator doet niets. Zou dit voldoende zijn om door Frankrijk te crossen (zonder aanhanger) ? Of toch maar echt fixen ? Zo ja: heeft iemand het schema hoe ik de dubbele ventilator goed aan moet sluiten ? | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 mei 2012 @ 14:48 |
de 2de parralel aansluiten op de eerste? | |
2cv | dinsdag 22 mei 2012 @ 19:22 |
Ja, dat is de bedoeling, maar ik ben niet zo goed met elektriek Maar dit type BX heeft van orgine maar één ventilator die met 2 snelheden kan draaien. In de praktijk draait die ene ventilator nooit op de hoogste stand, ALS die al draait, dus het is goed zo. | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 mei 2012 @ 21:44 |
aftak klemmetjes op de draden richting de eerste FAN zetten waar je draadjes voor de 2de in stopt? B) zodat ze exact t zelfde doen? | |
2cv | dinsdag 22 mei 2012 @ 21:50 |
Misschien wel, maar wat gebeurt er dan als ze door de relais enzo in serie geschakeld worden om op halve kracht te draaien ? | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 mei 2012 @ 21:55 |
als je de draden die op nr1 zitten aftakt.. en zo als ze op nr 1 zit ook op nr2 aansluit dan zullen de fans tegelijk draaien.. tis wel dat je relais mischien vervangen moet worden voor 1tje die een zwaardere stroomsterkte kan hebben | |
2cv | dinsdag 22 mei 2012 @ 22:05 |
Ik ga gewoon weer het schema er bij pakken als ik er me bezig ga. | |
Ou-Tannu | dinsdag 22 mei 2012 @ 22:09 |
of je zet een 2de relais op de draden van FAN1 en voed FAN2 via t extra relais rechtstreeks vanaf je accu ofzo | |
2cv | maandag 18 juni 2012 @ 21:27 |
Na een fijne MZNR zijn Miendientje en ik nog even naar Doel gereden. Daar hebben we nog wat foto's gemaakt bij de locale garage. Toen ik Driezel verplaatste en vervolgens nog even naar uiterst rechts stuurde hoorde ik een soort krak en kon ik het stuur doordraaien. Ik voelde wel wat tikken, dus iets wrong langs elkaar heen, maar er was duidelijk iets stuk. Hier een foto van het moment waarop ik er achter kom dat er iets goed stuk is: Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de hardyschijf (rubber schijf die de stuurstang (vanaf het stuur) met het stuurhuis verbindt) erg kapot was. Niet grappig, zeker niet als je in België staat met alleen wegenwacht Nederland service. Er moest dus een (tijdelijke) oplossing komen. Ik heb uiteindelijk één deel van de hardyschijf laten zitten en het stuurhuis en de stuurstang met langere bouten aan elkaar vast gemaakt, uiteraard zo dat de stelen met schroefdraad omhoog staken en dus niet tegen het stuurhuis aan konden komen. Ik heb ook de orginele moeren gebruikt, die een borgring hebben zodat de moeren niet los kunnen lopen. Op die manier had ik een spelingsvrije overbrening en kon ik veilig rijden. Uiteraard heb ik onderweg meerdere malen gecontroleerd of alles nog in orde was, en dat was telkens het geval. Ook bij het demonteren van deze tijdelijke oplossing zat alles nog goed en waren de bouten niet beschadigd. Het was dus een goede, tijdelijke oplossing. Hier een foto toen ik bezig was om de rommel weer aan elkaar te schroeven: Hier foto's van de 2 halve hardyschijven: Conclusie: de beste plek om pech te hebben is voor een garage, tenzij die garage in Doel ligt. Maar als je naar Doel gaat is je reis nooit Doelloos. Overigens zit er nu een hardyschijf in die er voor zorgt dat je nog wel kan sturen als het rubber scheurt of zelfs geheel verdwijnt. De metalen strips die er in zitten vallen om elkaar heen als een soort kettingschakels en bij de kapotte was dat niet zo. [ Bericht 6% gewijzigd door 2cv op 18-06-2012 21:39:23 ] | |
2cv | dinsdag 19 juni 2012 @ 00:48 |
Leuke palindroom-kilometerstand. Helaas geen foto genomen toen de kilometerstand 555.555 was. En meer dan 1000km op één tank ! Het werd uiteindelijk 1030km en het tanklampje brandde nog niet. Toen ik ging tanken heb ik 55,01 liter getankt en dat brengt het verbruik op 1:18,72 (afgerond). Liever had ik 1:20 gehaald, maar dat is voor een volgende keer | |
Ou-Tannu | dinsdag 19 juni 2012 @ 01:10 |
ligt je stationair toerental nou werkelijk boven de 1000?:o | |
2cv | dinsdag 19 juni 2012 @ 01:20 |
Nee, ik vermoed dat m'n toerenteller niet jofel meer is. Waarschijnlijk een keer de naald er af getrokken en niet in de juiste stand er op gedrukt. | |
Ou-Tannu | dinsdag 19 juni 2012 @ 12:55 |
ach t blijft natuurlijk een hobbybak | |
2cv | woensdag 20 juni 2012 @ 22:54 |
2cv | vrijdag 6 juli 2012 @ 03:06 |
Hoogste ORGA-nummer op een BX binnen de club (of Nederland) ? TurboD12 motor. Ik kreeg hem compleet, maar niet alle onderdeeltjes zaten aan de motor vast. Het 'rekje' met de nokkenas zat los en heb ik er af gehaald en schoon gemaakt. Dat rekje en andere onderdelen ligt er nu onder. Schoongemaakt en wel. Als dat + het kleppendeksel er weer op zit (uiteraard na de hydraulische klepstoters gecontroleerd en eventueel vervangen te hebben) en alles voldoende dicht is spuit ik de hele motor schoon met een hogedrukreiniger o.i.d.. De hele motor uit elkaar halen doe ik niet, dat is niet nodig. | |
Prowl | vrijdag 6 juli 2012 @ 11:16 |
Ik denk het wel Zou ik niet doen, dasty ontvetter en een stoomreiniger + een schroevendraaier voor de vaste drek werkt stukken beter en veiliger | |
2cv | vrijdag 6 juli 2012 @ 16:58 |
Stoomreiniger, hogedrukreiniger, it's all the same shit | |
Charged | vrijdag 6 juli 2012 @ 17:09 |
Even tussendoor,erg stoere foto's bij dat oude pompstation. | |
invine | vrijdag 6 juli 2012 @ 17:38 |
Hele toffe foto dit! | |
Prowl | vrijdag 6 juli 2012 @ 17:41 |
Tja, jou probleem als er iets kapot gaat door een keiharde straal water | |
Charged | vrijdag 6 juli 2012 @ 17:54 |
Een beetje met beleid werken,komt het helemaal goed..groene zeep met petrolium doet ook wonderen,lekker insoppen daarmee,daarna inborstelen met een goede bokkepoot en voorzichtig afspuiten. | |
Prowl | vrijdag 6 juli 2012 @ 18:04 |
Ik heb in een ver verleden bij een handel in grond verzet materieel gewerkt en daar gebruikten ze een mengsel van benzine/diesel/groene zeep Dat op de derrie spuiten, half uurtje in laten werken en dan met de hoge druk met heet water erop werd alles brandschoon Maar goed dat was ook geen klein detail werk | |
2cv | vrijdag 20 juli 2012 @ 02:34 |
Ik heb nu de beschikking over 2 nokkenassen. Een nokkenas voor een turbo-motor en een nokkenas voor een atmosferische motor. Beide nokkenassen passen in de motor, maar welke zal ik er daadwerkelijk in schroeven en waarom ? Ik heb met hulp van een goede vriend (die techneut is) de nokkenassen vergeleken. Voor zover we dat kunnen vaststellen zijn de nokken voor de inlaatkleppen bij de turbomotor wat scherper dan bij de atmosferische motor. In de nokken voor de uitlaatkleppen lijkt (!) geen verschil te zitten. Dit hebben we vastgesteld door een stripje lood over de nokken heen te vouwen en vervolgens het stripje op de andere nok te leggen. Sluit het stripje helemaal aan dan zijn de nokken gelijk. Wat foto's (allen klikbaar voor een groter exemplaar): Links: atmosferisch. Rechts: turbo. De nokken op de voorgrond die omhoog staan zijn voor de uitlaatklep. Links: atmosferisch. Rechts: turbo. De nokken op de voorgrond die omhoog staan zijn voor de uitlaatklep. Links: turbo. Rechts: atmosferisch. De nokken op de achtergrond die omhoog staan zijn voor de inlaatkleppen. Links: turbo. Rechts: atmosferisch. De nokken op de achtergrond die omhoog staan zijn voor de inlaatkleppen. Er staan ook merktekens op de nokkenassen. Dit is aan de vliegwielzijde. Links: turbo. Rechts: atmosferisch. Turbo Atmosferisch Overigens, de turbo gaat er af (ohja? Ja!) en daar voor in de plaats komt een krukas-aangedreven kompressor. Als de turbo gewoon bleef dan ging de orginele nokkenas er terug in. | |
Prowl | vrijdag 20 juli 2012 @ 08:47 |
Die stoelen hebben wij ook gehad als tuinstoel | |
2cv | zondag 22 juli 2012 @ 04:56 |
Er is een beschadigde klepstoter gesloopt en ik heb dat ding van voor tot achter op de foto gezet. Ik denk dat ik weet hoe die dingen werken. Helaas ben ik m'n camera vergeten, dus die foto's moeten nog even wachten. Vandaag heb ik 48 metingen verricht. Uitkomst: XUD11 BTE (Turbo) Gemiddelde maximale nokhoogte inlaatklep: 4,80mm Gemiddelde maximale nokhoogte uitlaatklep: 5,24mm XUD11 A (Atmosferisch) Gemiddelde maximale nokhoogte inlaatklep: 5,24mm Gemiddelde maximale nokhoogte uitlaatklep: 5,21mm Bij de nokkenas van de atmosferische motor is de maximale nokhoogte bij de inlaatkleppen 0,44mm meer. Bij de nokkenas van de turbo motor is de maximale nokhoogte bij de uitlaatkleppen 0,03mm meer. Als ik de uitleg over nokkenassen goed begrepen heb zullen de fabrikanten altijd de maximale lifthoogte gebruiken. Want hoe groter de lifthoogte hoe meer/gemakkelijker gassen de motor in en uit kunnen stromen. Als de lifthoogte nog groter wordt moeten de klepveren aangepast worden of er moet ruimte in de zuigers gemaakt worden of iets anders. Alleen de timing wordt aangepast. Klep korter open geeft dus een scherpere nok. Maar aangezien de nokhoogte bij de inlaatkleppen van de verschillende nokkenassen duidelijk anders is kan je aan de hand van de optisch waargenomen scherpte niet zeggen bij welke nokkenas de inlaatkleppen langer open worden gehouden. | |
Erasmo | zondag 22 juli 2012 @ 08:33 |
Om te weten of zoiets past zul je waarschijnlijk toch echt de boeken in moeten duiken. | |
2cv | zondag 22 juli 2012 @ 19:55 |
Fysiek gaat het passen, probleem is alleen dat ik wil weten hoe de motorloop zal zijn met de verschillende nokkenassen. | |
Ou-Tannu | zondag 22 juli 2012 @ 23:20 |
even proberen is zo lastig hé | |
2cv | zondag 22 juli 2012 @ 23:34 |
Klopt. De nokkenas zit in een soort rekje. Dat rekje moet er dan af. Maar er zit weer van alles op dat rekje geschroefd wat ook weer vast zit op de rest van de kop. | |
2cv | dinsdag 24 juli 2012 @ 05:36 |
Ik bedacht me dat ik wel alles kan gaan leren over nokkenassen, maar als ik niet weet wat de openingshoek van die dingen is kan ik nog niets met die kennis. Is er misschien iemand die die info heeft ? Ik heb ook foto's van de klepstoters (alle foto's zijn klikbaar voor een groter formaat): Het halve bolletje links zit in de tuimelaar, de 'dikke' bus (cilinder) rechts zit in de kop. Dat dopje onder op het 2e onderdeel van links is een soort kooitje waar een kogeltje (terugslagklepje) onder zit. Nog een foto van het kooitje met het kogeltje. Nog een foto van het kooitje met het kogeltje. Hier kan je het kogeltje net zien. Hier kan je het kogeltje net zien. Het bovenste onderdeel met het halve bolletje wat in de tuimelaar zit. In de zijkant zit een gaatje (op deze foto niet te zien), verder geen bijzonderheden. Het bovenste onderdeel met het halve bolletje wat in de tuimelaar zit. In de zijkant zit een gaatje, verder geen bijzonderheden. Alles nog eens op een rijtje. Volgens mij werken de stoters als een soort schokdemper. Via het kogelklepje/terugslagklepje kan er wel olie in komen, maar het moet via de ruimte tussen het zuigertje en het cilindertje er weer uit geperst worden. Dat gaat moelijk, dus als de nok de tuimelaar omlaag drukt komt de olie onder druk te staan, kan het zuigertje niet meer (snel genoeg) omlaag geduwd worden dus wordt tegen de veerdruk (van de klepveer) in de klep open geduwd. Wanneer er speling ontstaat komt er via het kogelklepje/terugslagklepje meer olie in het cilindertje en de speling wordt opgeheven. Echter ik vraag me nou af of mijn theorie klopt. Kan iemand het bevestigen? Zowieso vraag ik me af waarom er 2 zuigertjes op elkaar zitten. Dat had net zo goed 1 hogere zuiger kunnen zijn volgens mij. Dat moet uit één stuk materiaal te maken zijn en het is steviger. Er zal enige wrijving zijn tussen de nok en de tuimelaar en de klepstoter moet er voor zorgen dat de tuimelaar niet weggeduwd/weggetokken wordt. De kracht komt dan op het halve bolletje te staan en dat wordt dan weer tegen gehouden door het zuigertje wat er aan vast zit. Het onderste zuigertje vangt geen enkele (zijdelingse) kracht op. Als die 2 zuigertjes 1 zouden zijn of aan elkaar zouden zitten dan worden de krachten beter verdeeld en zijn ze ook minder groot vanwege het hefboom-effect. En zo te zien is PSA het met mij eens want ik kwam het volgende tegen: Bij de onderste klepstoter (het cilindertje en het veertje staan niet op de foto) zitten de 2 zuigertjes aan elkaar vast. Ze lijken zelfs aan elkaar vast gelast te zijn (op deze foto niet goed te zien). Met hulp van een een hamer en een bankschroef heb ik met veel moeite de 2 helften van elkaar af gemept. Het bovenste zuigertje (rechts) heeft een rand die in het onderste zuigertje geperst is. Je kan zelfs het oppervlak van een breuk zien. Daar zaten de 2 zuigertjes aan elkaar 'gelast'. Overigens staat het onderste zuigertje links, rechtop en op een moer. Het bovenste zuigertje met het halve bolletje staat rechts en ondersteboven. Ter vergelijking: de bovenste 2 zuigertjes horen bij elkaar en de onderste 2 zuigertjes horen bij elkaar. Bij de losse zuigertjes is het gat in het bovenste zuigertje (met het halve bolletje) duidelijk kleiner dan bij de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Ook is de rand om de 2 zuigertjes aan elkaar vast ete laten klemmen duidelijk te zien. Bij de zuigertjes die aan elkaar zitten is het gat in het onderste zuigertje (zonder het halve bolletje) groter (kleinere wanddikte dus). Dit is het onderste zuigertje van de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Hier is duidelijk het breukvlak van het 'lasje' te zien. Dit is het bovenste zuigertje van de zuigertjes die aan elkaar vast zitten. Hier is een braam te zien op de plaats van het 'lasje'. Ik denk zelf dat het niets uit maakt, maar ik zie het graag bevestigd: kan je de verschillende klepstoters onderling uitwisselen ? Want als ze in elkaar zitten ken je het verschil niet zien. Misschien is de code op het blikken randje dat voorkomt dat ze uit elkaar vallen anders, maar dat is dan het enige waar het verschil aan te zien zou kunnen zijn. | |
Ou-Tannu | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:45 |
je ontdoet je blok meteen wel even van alle onderdelen die er voor de show op zitten? * Ou-Tannu vervloekt nog even een andere citroen | |
2cv | dinsdag 24 juli 2012 @ 16:51 |
Waar heb je het over ? | |
Ou-Tannu | dinsdag 24 juli 2012 @ 17:36 |
net bij de auto van mn schoonouders de overtollige stukken metaal rond de brandstofpomp laten verwijderen.. anders was de lekkage niet te verhelpen :-P | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:06 |
2cv | woensdag 25 juli 2012 @ 00:56 |
Mee eens Maar hoe meet ik dat zodat ik de verschillen tussen de beide nokkenassen precies kan bepalen ? | |
2cv | woensdag 25 juli 2012 @ 18:20 |
Ik heb de lokale revisieboer gevraagd of zij de nokkenassen kunnen meten. Dat kunnen ze, dus moet ik de nokkenassen binnenkort maar eens langs brengen. | |
2cv | donderdag 26 juli 2012 @ 22:07 |
Heeft een Mercedes C 180 Elegance Kompressor uit 2004 een intercooler ? | |
Erasmo | vrijdag 27 juli 2012 @ 13:29 |
Zoja die wil je dan op je blok gaan zetten? | |
2cv | vrijdag 27 juli 2012 @ 14:24 |
Yep | |
Ou-Tannu | vrijdag 27 juli 2012 @ 16:45 |
! | |
2cv | zondag 29 juli 2012 @ 05:15 |
Vandaag heb ik een BX waar al een 2,1 liter turbodiesel motor in zit (niet orgineel) op de brug gezet om te kijken of de kompressor past op de plaats waar ik hem wil hebben. Ik kom ±3 cm te kort. Maar omdat de kompressor niet vastgezet wordt met luchthaken is het het handigste om hem aan de carterpan vast te knutselen. Echter, de kans dat de bevestigingspunten op de aluminium carterpan waar normaal de aircopomp aan hangt geschikt zijn om de kompressor aan te hangen zullen mimimaal zijn en de stalen carterpan is te slap om een paar oogjes aan te lassen, dus er zal wel een custom-made carterpan onder moeten. Die kan ik dan meteen aampassen om meer ruimte voor de kompressor te creeeren. Plan is om de bovenrand van de carterpan (waar vierhonderdzevenentachtigduizend-achthonderddrieenzestig boutjes doorheen gaan om hem aan de onderkant van het motorblok vast te schroeven) precies op te meten en d.m.v. lasersnijden na te laten maken en de pan zelf (die aan die rand hangt) uit plaatstaal te maken. Ik heb de carterpan van een 'gewone' diesel (1905cc, turbovrij) af geplukt om te kijken hoeveel ruimte er in de carterpan is. Ik denk/hoop namelijk dat dat bij deze motor ongeveer hetzelfde is al bij de motor die in Driezel komt (2088cc, kompresor). Foto's (klikbaar voor een groter formaat): Doorsnede van de carterpan zoals deze orgineel is met rode lijnen aangegeven. Doorsnede van de carterpan zoals ik hem ongeveer wil maken is met groene lijnen aangegeven. Omdat ik nog niet weet wat de exacte vorm en afmetingen moeten worden ga ik de carterpan pas ontwerpen/bouwen als de motor gemonteerd is in een sloper. Dan pluk ik de orginele carterpan onder de motor vandaan, houd ik de kompressor er bij en ga ik kijken welke vorm/grootte de nieuwe carterpan moet hebben. | |
HeetBoven | zondag 26 augustus 2012 @ 09:00 |
En hoe staat het met de harttransplantatie? | |
2cv | woensdag 29 augustus 2012 @ 01:28 |
Ben nog steeds bezig Ik heb de Citroboer wat vragen gesteld, ik zal hun binnenkort eens aan de jas trekken voor wat antwoorden. Dan kan de nokkenas er in en kan ik het motorblok een leuk kleurtje geven. | |
Ou-Tannu | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:49 |
ja want zo rijd dat ding net als je eend nog lang niet rond | |
2cv | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:53 |
Afgelopen week heb ik er anders wel 1334,7km met het ding afgelegd. | |
Ou-Tannu | donderdag 30 augustus 2012 @ 23:57 |
kom je net 2,3 km te kort | |
2cv | woensdag 19 september 2012 @ 03:39 |
Vandaag eindelijk de hydraulische klepstoters getest. De 12 besten heb ik apart gelegd. De rest ook, gecategoriseerd op hoe goed ze zijn. Eerst heb ik ze met rode diesel schoon gemaakt. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Dat heb ik gedaan door ze in een blikje rode diesel met een waterpomptang herhaaldelijk in te knijpen en weer los te laten net zo lang tot er geen donkere/zwarte 'wolk' meer uit komt. Uiteraard heb ik de diesel vaak genoeg ververst. Het testen heb ik gedaan door ze een paar keer in te knijpen (weer met een waterpomptang in een blikje rode diesel) en de 12 klepstoters die het moeilijkst/zwaarst in te knijpen zijn, zijn in mijn ogen het beste. Nu nog de nokkenassen (laten) meten. Ik ben er vrij zeker van dat ik de turbo-nokkenas in 1e instantie ga monteren. Met de gegevens van de metingen van de nokkenassen ga ik dan bepalen hoe in theorie de motor zou lopen met de andere nokkenas. En als dat dan beter is kan ik die er wellicht ook eens in stoppen. Maarja, dat is (verre) toekomstmuziek. Eerst moet de motor maar eens in een BX hangen. En zo ver ben ik nog lang niet. | |
2cv | dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:30 |
Hehe, eindelijk. A.s. dinsdag 6 november ga ik de nokkenassen laten meten. | |
Ou-Tannu | dinsdag 30 oktober 2012 @ 23:41 |
hm ik dacht dat je dat intussen wel al gedaan had, niet dus | |
2cv | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:44 |
Lekker vies. | |
Ou-Tannu | woensdag 31 oktober 2012 @ 19:46 |
Dat is inderdaad geen understatement en hij staat iig nog op zn eigen pootjes... ( itt tot t ding in de achter grond ) | |
2cv | vrijdag 2 november 2012 @ 15:17 |
Ik ben ziek | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 november 2012 @ 20:02 |
ducktape power! | |
2cv | vrijdag 2 november 2012 @ 20:11 |
1 keer ben ik me rot geschrokken tijdens het rijden. De ducktape liet los ... | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 november 2012 @ 20:13 |
en wat houd de eendentape nou exact vast dan | |
2cv | vrijdag 2 november 2012 @ 20:15 |
De stukken bumper. Ik heb d.m.v. een opel corsa het sleepoog er onder vandaan gerukt en dat sleepoog is door de bumper heen gegaan. | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 november 2012 @ 20:20 |
stom sleepoog :w nouja beter dan je vsnaar laten springen | |
2cv | vrijdag 2 november 2012 @ 21:35 |
Neehoor, V-snaar heb ik op reserve in de kofferbak liggen. Sleepoog moet ik lassen. | |
Prowl | vrijdag 2 november 2012 @ 21:46 |
Ik heb nog een vert triton tzi bumper liggen | |
2cv | vrijdag 2 november 2012 @ 21:51 |
Kosta ? | |
Prowl | vrijdag 2 november 2012 @ 22:19 |
Niks als je em in Limburg komt ophalen Zitten wel gaten in van waar de mistlichten hebben gezeten maar die rekjes kun je er bij jou weer uithalen om dicht te maken | |
2cv | vrijdag 2 november 2012 @ 23:25 |
Als ik niets in de buurt vind (daar is een gerede kans toe) ga ik in op jouw aanbod. | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 november 2012 @ 23:26 |
Trekt je BX zo`n roadtrip wel? | |
2cv | vrijdag 2 november 2012 @ 23:26 |
Als het moet trekt het ding jouw auto nog mee ook. | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 november 2012 @ 23:27 |
ja zo`n 850KG koekblik trek je overal wel mee + | |
2cv | maandag 5 november 2012 @ 22:36 |
Het ding heeft nu verse olie en winterwielen. Binnenkort APK ... | |
Ou-Tannu | maandag 5 november 2012 @ 22:42 |
komttie toch zonder grappen en grollen door? | |
2cv | maandag 12 november 2012 @ 16:53 |
Vorige week heb ik de nokkenassen laten meten bij Hurricane Racing. Ik werd prettig geholpen en er werd geen verkoop-praatje gehouden om mij (nog) snellere nokkenassen aan te smeren. De eerste tip was om zowieso de nokkenassen van de atmosferische diesel te gebruiken. Citaat: "Als het ook maar half mogelijk is gebruik ik atmosferische nokkenassen". Dat ga ik dus ook doen. Maar ik was niet voor niets de afsluitdijk over gecrossed, dus de nokkenassen mochten ook even op de meetbank. Daarvan is dit het resultaat (de afbeeldingen zijn klikbaar voor een groter formaat): Ik heb voor 4 lijnen aangegeven waarvoor ze staan. De overige lijnen hebben te maken met de snelheid waarmee de kleppen bewegen en de versnelling/acceleratie van de kleppen. Dat is voor mij niet interessant omdat dit orginele nokkenassen zijn voor een relatief langzaam lopende dieselmotor en niet hele wilde nokkenassen voor een sneller lopende benzinemotor waarvoor er ook andere aanpassingen nodig zijn. Uit de grafiek kan je concluderen dat de uitlaatkleppen van zowel de turbomotor als de atmosferische motor op dezelfde manier open en dicht gaan, maar dat dat bij de turbo wat eerder gebeurt. Ik vermoed zelf dat dat is zodat er wat meer druk in de uitlaat komt om de turbo aan te drijven. De inlaatkleppen gaan bij zowel de turbomotor als de atmosferische motor op dezelfde manier open en dicht, alleen bij de turbomotor gaan de inlaatkleppen iets minder ver open. Waarom dat is, is mij een raadsel. | |
Ou-Tannu | maandag 12 november 2012 @ 21:24 |
mijn gok.. de druk in de cylinder is hoger? ( de turbo perst het er immers in.. ? ) | |
2cv | dinsdag 13 november 2012 @ 02:09 |
Ja, maar het moet wel langs de klep. Simpel gesteld: klep minder ver open = minder vermogen. Anderzijds, als de klep te ver open gaat loopt het stationair erg kut naar het schijnt. Daarom heeft Honda de V-tec (ofzo) uitgevonden. Vanaf een hoger toerental gaan de kleppen verder open. En bij een lager toerental minder ver. Dat werkt overigens niet traploos en zit niet op een dieselmotor | |
Ou-Tannu | dinsdag 13 november 2012 @ 12:30 |
klep minder ver open bij een gelijke luchtdruk geeft inderdaad minder power.. maar als je de luchtdruk verhoogt ( dmv een turbo / compressor? ) dan duw je het er wel in omdat je overdruk hebt? waarbij je bij een met een atmosferische een onderdruk in je cylinder hebt die gevuld moet worden? | |
2cv | dinsdag 13 november 2012 @ 15:35 |
Klopt, maar dan zie ik het nut om de klep minder ver te openen nog niet. | |
2cv | donderdag 15 november 2012 @ 16:12 |
Driezel is APK afgekeurd. Reden: stuurhuishoes heeft een gaatje, bumper heeft scherp uitstekende delen, ruitenwisser wist niet goed en de handremkabels (die ik er nog geen jaar geleden zelf (vrijwel) nieuw op gezet heb) raken de wielen. | |
Prowl | donderdag 15 november 2012 @ 16:40 |
Ik heb nog steeds een gratis bumper voor je | |
powerflux | donderdag 15 november 2012 @ 17:14 |
tape, tape, voorruit verwijderen, tape Maar serieus: kleine klusjes, maar toch jammer. succes, 't is bijna weekend. | |
2cv | donderdag 15 november 2012 @ 17:44 |
Hmz, ik wil nog wel wat langer in dit apparaat blijven rijden, dus laat ik het maar echt repareren. Maar de bumper krijgt eerst wel een laagje ducktape | |
Ou-Tannu | donderdag 15 november 2012 @ 17:47 |
gewoon ff met een vijltje de scherpe delen van je bumper vijlen | |
2cv | zondag 18 november 2012 @ 02:12 |
Vandaag chez Nanko Driezel voor 3/4 APK-klaar gemaakt. Handremkabels vervangen, stuurhuishoes rechts vervangen en bumper geducktaped (je hoeft niet meer op zoek naar lelijke ducktape Hel1). Vantevoren moest ik wel even de brug vrij maken. Daar stond nog een sloper op en die kon pas verwijderd worden nadat daar nog wat onderdelen af gesloopt waren. Toen dat gedaan was, was ik moe (de bouten van de achterste draagarmen kreeg ik zelfs met een luchtsleutel op een dikke dieselcompressor niet los dus heb ik de rommel maar met een wringijzer losgedraaid) en had ik eigenlijk geen zin meer om Driezel te repareren, maar ik was te lui om nog een keer terug te komen (luiheid kan dus best een deugd zijn ! ). Nanko beloofde bij de reparaties aan Driezel een handje toe te steken dus heb ik toch maar even doorgezet. Bedankt voor je hulp Nanko ! Ik ben erg blij dat Driezel voor het grootste gedeelte gerepareerd is. Een zorg minder, maar ik denk dat het sleutelen op zich ook zorgt voor een betere gemoedstoestand Overigens, een nieuwe ruitenwisser (laatste APK-punt dat nog niet opgelost is) ligt al klaar. | |
Prowl | woensdag 28 november 2012 @ 08:50 |
Als je zondag nou eens een km of 60 naar het zuiden was gereden had je die voorbumper mee kunnen nemen | |
2cv | woensdag 28 november 2012 @ 21:34 |
Klopt, maar dat kwam niet uit | |
2cv | woensdag 12 december 2012 @ 02:34 |
Driezel start slecht. De ene persoon beweert dat het aan de compressie ligt, de andere dat het aan een lek in de brandstoftoevoer ligt en nummer 3 vindt dat mijn verstuivers verrot zijn. Maar ik weet nu wat het niet is: de brandstoftoevoer. Het slecht-starten is n.l. temperatuur-afhankelijk en niet tijdsafhankelijk. En ik was niet van plan om er iets aan te doen aangezien er een geheel 'nieuw' blok in komt Tijdens de laatst sleutelmeeting heeft iemand een middeltje in de olie gedaan die er voor moet zorgen dat de motor beter loopt. Maar helaas, ik heb geen effect gemerkt. | |
Garbageman | woensdag 12 december 2012 @ 04:09 |
Gloeipluggen? Of corrosie in de bedrading er naar toe. Of alleen ff de aansluitingen van de bedrading op de gloeipluggen schoon maken/krabben. Of het voorgloeirelais dinges... | |
2cv | woensdag 12 december 2012 @ 04:27 |
Nee, als het aan de gloeipluggen lag startte het ding nog verotter. Hij slaat aan, loopt erg rommelig en slaat in een paar tellen weer uit. Los daarvan: er zitten al nieuwe gloeipluggen in | |
Garbageman | woensdag 12 december 2012 @ 05:14 |
Hij slaat dus wél aan. De afgeragde lease diesel (peugeot) van een vriend van me sloeg aan, liep een paar seconden en ging dan een poos heel erg verrot lopen, haperen, véél rook. Dat bleek dus aan de hele slechte compressie te liggen. Ander ideetje, die gloeipluggen moeten een poosje blijven gloeien toch? Ook als de motor al loopt. (is trouwens niet bij alle diesels geloof ik) Maar zou er iets met je voorgloei installatie mis kunnen zijn? Dat ie te snel ophoudt met voorgloeien? (shot in the dark) | |
Ou-Tannu | woensdag 12 december 2012 @ 07:47 |
nieuwe gloeiers kunnen ook slecht zijn of de levering van de stroom aan je gloeipitten.. | |
2cv | woensdag 12 december 2012 @ 19:37 |
Ik gok dat het de compressie is. Maar dat zal niet heel snel heel erg veranderen dus ik doe er niets aan Ja, er komt een andere motor in | |
2cv | donderdag 7 februari 2013 @ 01:44 |
Vandaag, na 578.247km hield de waterpomp de roze koelvloeistof, blauwe koelvloeistof en het water niet meer binnen, elke 100km gingen er rode lampjes branden. Er zit nu een nieuwe waterpomp in de motor en verse roze koelvloeistof. De oude waterpomp had van binnen 'een beetje' last van oxidatie: het cavitatiegeval was voor meer dan de helft verdwenen. De pomp als geheel ligt in een rariteitenkabinet. Best jammer dat dit noodzakelijk was terwijl er dit jaar toch echt een motor met spierballen in geperst gaat worden ... | |
Darkomen | donderdag 7 februari 2013 @ 08:14 |
Wat ga je erin leggen dan? 2.0T van een XM? Of beter de V6 24v [ Bericht 25% gewijzigd door Darkomen op 07-02-2013 12:22:29 ] | |
Ou-Tannu | donderdag 7 februari 2013 @ 12:03 |
nouja na zoveel KMs mag er ook wel eens iets op versleten zijn | |
2cv | donderdag 7 februari 2013 @ 17:56 |
2.1 kompressordiesel. | |
Ou-Tannu | donderdag 7 februari 2013 @ 23:53 |
Weet jij trouwens een aantal adressies waar ik goedkoop verstuivers kan laten testen? en waar ik evt goedkoop een setje vervangers kan scoren * Ou-Tannu moet de verstuivers van de Xsara laten testen | |
2cv | donderdag 7 februari 2013 @ 23:59 |
Jawel. 4 stuks neem ik aan ? | |
Ou-Tannu | vrijdag 8 februari 2013 @ 00:06 |
Yep tis namelijk OF weer de brandstofpomp of de verstuivers zijn niet zuiver | |
2cv | vrijdag 8 februari 2013 @ 00:10 |
Heb even een mail verstuurd. | |
Ou-Tannu | vrijdag 8 februari 2013 @ 00:49 |
okee | |
2cv | zondag 14 april 2013 @ 20:24 |
Gister tijdens de voorjaarsrit begon Driezel te lekken. De retourslang van de debietregelaar (waar veel LHM doorheen gaat wat wegens de stroomsnelheid en het hoogteverschil ook nog onder vrij veel druk staat) naar het voorraadvat hield het niet meer. Ik had nog een goede 2e hands slang bij me dus de gare slang heb ik ter plekke vervangen. Ik heb overigens +/- 1,5 liter LHM bijgevuld ... | |
densmee | zondag 14 april 2013 @ 20:27 |
en de brandweer de weg schoon laten maken hoop ik | |
2cv | zondag 14 april 2013 @ 20:35 |
Nope, als je rijdt wordt het zo verspreid dat het slechts druppels zijn. Alleen op parkeerplaatsen lag een plasje. Verder is LHM mineraal, erg dun en heeft het maar matige smerende eigenschappen. Knappe brandweerman die dat nog uit de straatstenen weet te halen, matige chauffeur als je er over uitglijdt. | |
Ou-Tannu | zondag 14 april 2013 @ 23:38 |
dr zijn vast chauffeurs die het weten te presteren hoor!.. omdat ze simpelweg niet uit hun doppen kijken :| | |
2cv | zondag 14 april 2013 @ 23:48 |
Op het 'einde' van een parkeervak, op minder dan 50cm voor de bosjes? Of onder een brug op een stuk bestrating waar je eigenlijk niet mag komen en waar je geen snelheid kan maken ? Sja, als ze daar onderuit glijden op wat niet-smerende LHM dan is dat knap. | |
Ou-Tannu | maandag 15 april 2013 @ 13:32 |
mm nee dan wordt t wel lastiger.. en des te knapper als iemand het wel presteerd | |
2cv | dinsdag 16 april 2013 @ 01:33 |
Yuischt | |
2cv | dinsdag 11 juni 2013 @ 23:58 |
Gister heb ik de kleine octopus (van de drukregelaar naar het voorraadvat) van Driezel vervangen. Het ding heeft tijdens de voorjaarsrit de geest gegeven en toen heb ik hem vervangen door een nieuwe die ik al klaar had liggen in de kofferbak. Die nieuwe heb ik er gister weer uit geplukt en de oude er weer in gehangen, maar dan wel ingekort (het slechte stuk slang er af gesneden). De nieuwe heb ik in de GXPV gemonteerd. Vandaag heb ik mijn beppe (oma) opgehaald en voor een routine-onderzoekje naar het ziekenhuis gebracht. Ik heb haar nadien ook weer netjes thuis gebracht overigens. Ze vindt het fijn om met de BX te gaan, want als ze in-en uitstapt zet ik het ding in de allerhoogste stand zodat dat in- en uitstappen makkelijker gaat. Verder is het gewoon een fijn mens en ik mag haar graag, ook al hebben we amper gemeenschappelijke interesses. Ze heeft al veel voor haar kiezen gehad en fysiek wordt het allemaal langzaamaan minder, maar klagen doet ze niet en ze heeft nog steeds humor. Soms zelfs een beetje zwarte humor Op de terugreis van m'n beppe naar huis ging het stoplampje in m'n BX branden. Ik vermoedde al dat dat iets te maken had met het LHM-peil en inderdaad, dat was zo. Thuis zoog de pomp vrolijk lucht aan en ik had onvoldoende LHM op voorraad om het vat en de slang voldoende te vullen. Oplossing inde Saab verse LHM halen. Probleem: de accu van de Saab is stuk (niet leeg maar stuk). Oplossing: accu van Driezel in de Saab zetten zodat ik die toch in kon zetten voor dit spoedklusje. Bij het LHM-adres zag ik niet alleen genoeg LHM, ik vond ook een onderdeeltje voor de GXPV waar ik al erg lang naar gezocht heb en ik hoefde niet te betalen voor de LHM of het onderdeel. Sterker nog: ik kreeg een bak geld toe ! Okee, toegegeven, dat had te maken met een oude rekening die nog vereffend moest worden, maar geld toe krijgen is altijd fijn. Thuis aangekomen heb ik de accu weer in Driezel gezet, de slang naar de retourpomp gevuld met LHM, wat LHM in het vat gegoten, de ontlastschroef open gedraaid en de motor gestart. Het was duidelijk te zien door het doorzichtige stuk slang dat er eerst nog veel lucht verpompt werd, maar toen er weer iets groens zonder lucht door de slang stroomde heb ik de ontlasstschroef dicht gedraaid en kwam Driezel fijn omhoog. Jippie, weer een probleem opgelost. Ik heb toen de ontlasstschroef weer open gedraaid om eens te zien wat er dan zou gebeuren. Nou, er gebeurde niet veel goeds. De slang schoot weer los en ik kreeg een LHM douche. Na de motor uitgezet te hebben, heb ik de stukken slang weer aan elkaar geknoopt (dit keer wel wat steviger dit keer denk ik), lhm bijgevuld, de ontlasstschroef dicht gedraaid en de motor weer gestart. Gelukkig, er spoot geen LHM in het rond. Niet meer met de ontlastschroef spelen en morgen weer rijden en hopen dat het nu dicht blijft. Overigens, bij het LHM-peilen/bijvullen heb ik eens de officiële methode gebruikt: BX in de hoogste stand en dan het parapluutje bekijken. Maar als ik dan in het vat kijk, lijkt het maar voor 50 tot 66% vol te zitten. Klopt dat ? Of is mijn parapluutje te enthausiast ? | |
Sjoegerd | woensdag 12 juni 2013 @ 01:34 |
Goed bezig zo te lezen! Altijd fijn om jouw sleutelklusjes te lezen. | |
Ou-Tannu | woensdag 12 juni 2013 @ 15:17 |
zie je wel.. citroens.. ramp bakken | |
AdoraBelle | woensdag 12 juni 2013 @ 16:16 |
Goed bezig 2cv, ik zie het al helemaal voor me hoe jij LHM over je heen krijgt . Lief dat je dat voor je oma doet . Ik heb geen opa's en oma's meer dus ik kan dat soort dingen niet meer doen . | |
Ou-Tannu | woensdag 12 juni 2013 @ 22:11 |
je kan je zelf nog wel in de LHM zetten hoor | |
AdoraBelle | woensdag 12 juni 2013 @ 22:20 |
Nee, ik had het er niet over dat hij z'n oma in de LHM zet . | |
densmee | woensdag 12 juni 2013 @ 22:46 |
en heb je dan ook een nieuwe accu voor de saab meegenomen? | |
2cv | donderdag 13 juni 2013 @ 01:53 |
Nopz. Het adresje was geen garage Ik denk wel dat ik even naar een echte garage ga voor een accu voor de Saab. Wellicht is het garantiegeval. | |
2cv | vrijdag 6 september 2013 @ 21:40 |
Ik heb Driezel maar eens schoongespoten in de lokale wasbox. Resultaat: ik hoef niet meer mijn hoofd door het geopende zijraam te steken om te zien wat er voor me op de weg gebeurt. | |
Ou-Tannu | zondag 8 september 2013 @ 00:08 |
tis nu dus weer driezel.. ipv viezel | |
2cv | zondag 8 september 2013 @ 01:23 |
Viesel of Viezel is een term voor Visa diesels. | |
Ou-Tannu | zondag 8 september 2013 @ 23:21 |
| |
Prowl | maandag 9 september 2013 @ 08:00 |
Ik snap niet waarom je zo'n lelijke bollenbak wil hebben Oh wacht...... | |
Ou-Tannu | maandag 9 september 2013 @ 18:14 |
LoL! Volgens mij zag ik Driezel vanmorgen nog.. met iets aan de haak | |
2cv | zaterdag 14 september 2013 @ 02:41 |
Kan kloppen Vandaag ging het temperatuurlampje van het ding branden ... | |
Ou-Tannu | zaterdag 14 september 2013 @ 21:47 |
en dan was t vandaag niet eens zo warm of was er een hittegolf in frankrijk? | |
2cv | zaterdag 14 september 2013 @ 21:52 |
Nee, in Amsterdam | |
Alexxxxx | zondag 15 september 2013 @ 00:45 |
wil ik weten waar je het zo heet van kreeg? | |
2cv | zondag 15 september 2013 @ 01:09 |
Ik niet, de auto. Het had iets te maken met langzaam rijden (=geen rijwindkoeling), 2 passagiers en een aanhanger vol bagage aan de trekhaak. | |
Ou-Tannu | zondag 15 september 2013 @ 13:07 |
zijn ze vergeten er een ventilator in de neus te bouwen dan | |
2cv | zondag 15 september 2013 @ 17:59 |
Neehoor, maar die is stukkend. Was al zo, maar BX diesels zonder turbo worden niet zo warm. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 15 september 2013 @ 18:20 |
Zo hoort het ook | |
Fer | zondag 15 september 2013 @ 19:49 |
Nog 3 maandjes en dan kun je weer MRB lappen. Gaan ie dan de sloop op? | |
2cv | zondag 15 september 2013 @ 20:16 |
Weer ? a) Dit ding is van 1994 en er moet dus nog minimaal 6 jaar belasting voor betaald worden. b) Die wetten zijn er nog niet. Het zijn 'slechts' plannen. c) Als het ding weggaat, trek ik hem zelf uit elkaar en gaan de restanten naar de oud-ijzer boer. Valt dus best mee allemaal. Driezel mag voorlopig nog even het straatbeeld verfraaienvervuilen. | |
Ou-Tannu | zondag 15 september 2013 @ 23:54 |
dat de restanten naar de oud ijzer boer gaan valt me dan tegen :p | |
2cv | maandag 23 september 2013 @ 22:13 |
Vandaag de koelventilatoren van het ding maar weer werkend gemaakt. Ze waren een beetje houtje-touwtje aangesloten en de relais lagen los achter de linker koplamp te klapperen. Ik heb de relais maar weer gemonteerd op de blek waar ze horen: in de paravanbak. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 23 september 2013 @ 22:31 |
Zorg je wel voor goede afwatering van de paravan? Anders heb je in no time de relais verrot. | |
2cv | maandag 23 september 2013 @ 22:38 |
Niets aan gedaan (hoefde ook niet ), maar het moet ook minimaal 10cm hoog staan wil het bij de relais komen. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 23 september 2013 @ 22:45 |
Dat gat sneller dan je denkt in de herfst. | |
2cv | maandag 23 september 2013 @ 22:59 |
De gaten waren vrij. En wellicht zitten er ook nog wat extra 'afwateringsgaten' in | |
klawie | maandag 23 september 2013 @ 23:06 |
Hahahaha | |
Chuck-N0rr1s | maandag 23 september 2013 @ 23:13 |
| |
Ou-Tannu | dinsdag 24 september 2013 @ 23:12 |
en wat voor vel papier hangt er nou in driezel? | |
Alexxxxx | woensdag 25 september 2013 @ 00:30 |
| |
2cv | woensdag 25 september 2013 @ 04:08 |
Zoiets ja | |
Ou-Tannu | donderdag 26 september 2013 @ 22:26 |
de letterkleur klopt dan niet :w | |
2cv | donderdag 7 november 2013 @ 17:29 |
Vandaag heb ik een poging gedaan om Driezel voor en jaar goed te laten keuren. Dat is helaas niet gelukt. De afkeurpunten: - Gordel linksvoor moet vervangen worden wegens een beschadiging aan de riem. - De ruitensproeier sproeit niet genoeg (doorblazen) - Lekkage aan/bij de veercilinder links-achter. En dat terwijl ik dat ding eerder dit jaar vervangen heb. Pluspunt is wel dat ik waarschijnlijk geen vastgerotte onderdelen tegen ga komen. - Hardyschijf is ingescheurd. Strikt genomen is dat nog geen APK-afkeur maar mijn gezonde verstand zegt dat dat ding toch maar vervangen moet worden. - Het sleepoog en enig bijbehorend plaatmateriaal moet teruggelast worden. Dat is eind vorig jaar n.l. 'gedemonteerd' door er met een opel corsa aan te trekken. - Handremkabel links-voor raakt de band. - Bumper links-voor heeft scherp uitstekende delen. Heeft iets te maken met het sleepoog dat toentertijd met hulp van die opel corsa gedemonteerd werd. Adviespunten: - Motorolielek verhelpen (gaan we niet doen) - Retourslangetje van de veiligheidsklep vervangen (gaan we wel doen) Joepie ... | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 7 november 2013 @ 20:04 |
Bedoel je de schokdemper? | |
2cv | donderdag 7 november 2013 @ 20:05 |
Chuck-N0rr1s | donderdag 7 november 2013 @ 20:09 |
Kut, ik dacht dat dit het Saabje was | |
2cv | donderdag 7 november 2013 @ 20:11 |
Oh, vandaar Nee, dit gaat over die Franse schroothoop die wat meer moeite heeft zich door de APK te wringen | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 7 november 2013 @ 20:50 |
heb je wel een uitdaging. | |
2cv | donderdag 7 november 2013 @ 20:52 |
Nah, uitdagingen bewaar ik niet voor de APK | |
densmee | donderdag 7 november 2013 @ 21:06 |
motorolie lek niet verhelpen? lekker aso voor motorrijders | |
2cv | donderdag 7 november 2013 @ 21:17 |
Dat lekt zo minimaal dat je een hele knappe motorrijder bent wil je daar over uitglijden. | |
Ou-Tannu | vrijdag 8 november 2013 @ 11:52 |
waat... ! driezel mag t nog niet opgeven.. daarvoor heeft die je al tevaak lopen uhm.. irriteren | |
2cv | zaterdag 9 november 2013 @ 03:14 |
Een andere BX kopen is even veel werk, dus de mouwen worden opgestroopt, de gereedschapskist gepakt en de mankementen gerepareerd. | |
Ou-Tannu | zaterdag 9 november 2013 @ 17:26 |
bij 1M KM pas afschrijven ?? | |
2cv | zondag 10 november 2013 @ 00:28 |
Neuh, als de Ambulance klaar is | |
2cv | zondag 10 november 2013 @ 00:40 |
Overigens heb ik vandaag de helft van de dingen die ik aan ga pakken aangepakt: handremkabel beter gepositioneerd en afgetaped, slangetje vervangen, hardyschijf vervangen en een lekke lekzak vervangen. Morgen ga ik lassen. | |
Alexxxxx | zondag 10 november 2013 @ 06:58 |
dan moet ie dus zeker 2 miljoen kilometer mee | |
2cv | maandag 11 november 2013 @ 04:13 |
Vandaag heb ik het sleepoog van Driezel terug gelast. Het laswerk is wel IETS beter dan bij de Saab, maar ik ben nog lang niet goed genoeg in plaatwerklassen om ook de Ambu zelf te lassen. Maar het zit wel goed vast: sommige lasverbindingen waren alleen wat puntlassen maar heb alles rondom afgelast. En waar de lassen niet kapotgetrokken zijn maar het plaatwerk domweg gescheurd (!) is, overlapt het plaatmateriaal elkaar. Daar liggen dus ook 2 lassen. Het lijkt me dat dat stevig genoeg moet zijn, al overweeg ik nog wel om ergens een extra stripje (een schoor) te lassen. Want dat sleepoog gaat vanaf de carrosserie eerst een stuk naar beneden waardoor je een fijne hefboom krijgt . En hoe je het ook wendt of keert: een las is altijd een verzwakking. | |
Ou-Tannu | maandag 11 november 2013 @ 23:41 |
blijf t toch mooi vinden.. dat je dat hok toch met zoveel weer oplapt | |
2cv | maandag 11 november 2013 @ 23:42 |
Nou, met zo'n kutklus is er op het eind niet zoveel meer over. Maar toch ben ik wel blij dat er weer een sleepoog onder zit. Hopelijk vindt de APK zeurmeester dat ook, want dat is de reden dat ik het sleepoog weer teruggelast heb. | |
Ou-Tannu | maandag 11 november 2013 @ 23:47 |
anders doe je gewoon even een handjeklap APK.... .APKtje krijgen zonder uberhaubt een autotje te zien | |
2cv | maandag 11 november 2013 @ 23:50 |
APK is niet veer de lol en zulks. Daar doe ik dus niet aan. | |
klawie | maandag 11 november 2013 @ 23:51 |
als het niet scherp uitstekend is mag het gewoon | |
2cv | dinsdag 12 november 2013 @ 00:03 |
Met het sleepoog 'verdween' er nog wat meer plaatwerk De APK keurmeester vond dat m'n BX daarom niet meer stevig genoeg was. En dat is ook pas een probleem bij een aanrijding aangezien de schade ruim voor de voorwielophanging zit. | |
Ou-Tannu | dinsdag 12 november 2013 @ 00:13 |
anders wassie afgekeurd op een weggerot sleepoog | |
2cv | dinsdag 12 november 2013 @ 00:15 |
Afgerukt. | |
2cv | maandag 18 november 2013 @ 20:26 |
Raadseltje: hoe bepaal je of een voorgordel van een BX links of rechts hoort ? | |
Chuck-N0rr1s | maandag 18 november 2013 @ 20:27 |
Aan de hand van het haakje aan de gordel rol | |
2cv | maandag 18 november 2013 @ 20:34 |
Chuck wint niets. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 18 november 2013 @ 21:14 |
Maar had ik het goed. [ Bericht 10% gewijzigd door Chuck-N0rr1s op 18-11-2013 21:51:29 ] | |
2cv | dinsdag 19 november 2013 @ 01:46 |
Nope. | |
Erasmo | dinsdag 19 november 2013 @ 08:24 |
Links is meer versleten | |
Ou-Tannu | dinsdag 19 november 2013 @ 15:04 |
passen ze niet zowel links als rechts? maar ik gok.. dat links net gespiegelt is aan rechts hoewel.. met die fransozen weet je t maar nooit natuurlijk en dan nu t zwembad in de polo eens legen | |
2cv | woensdag 20 november 2013 @ 01:11 |
Nee want versleten = APK afkeur. Mijn gordel is op een vrij kleine beschadiging afgekeurd. En afgekeurde gordels zullen de meeste mensen doneren aan de kliko. | |
2cv | woensdag 20 november 2013 @ 01:11 |
Je begint een beetje warm te worden ... | |
powerflux | woensdag 20 november 2013 @ 09:56 |
de ene zit aan de stoel en de ander niet. want Frans? | |
FransDeens | woensdag 20 november 2013 @ 14:45 |
Op de rechter staat D en op de linker staat G. Fysiek passen ze aan beide kanten, maar omdat ze licht achterover hellend gemonteerd zijn in de B-stijl is de afrolbeveiliging verschillend. [ Bericht 60% gewijzigd door FransDeens op 20-11-2013 14:55:21 ] | |
2cv | woensdag 20 november 2013 @ 18:45 |
Hoezee, jij gaat door voor de koelkast. Overigens heb ik geen D of G gezien ... | |
FransDeens | woensdag 20 november 2013 @ 19:07 |
Naar mijn weten staat dat er wel op. | |
2cv | woensdag 20 november 2013 @ 19:28 |
Het is me niet opgevallen. Wellicht hoort het op een stickertje te staan dat er af gevallen is. Ik kon in elk geval de gordel weer demonteren ... | |
Ou-Tannu | woensdag 20 november 2013 @ 21:03 |
maar nu heeft Driezel weer een goed functionerende gordel | |
2cv | woensdag 20 november 2013 @ 21:26 |
Die functioneerde al prima hoor. Alleen zat er een APK-onwaardig gaatje in. | |
Ou-Tannu | woensdag 20 november 2013 @ 21:46 |
dan vond de APK meester dus dat die niet goed kon functioneren | |
2cv | maandag 25 november 2013 @ 18:53 |
BX weer voor een jaar goedgekeurd. | |
Ou-Tannu | maandag 25 november 2013 @ 19:08 |
Goed bezig en hoe oud was het hork ook alweer? | |
2cv | maandag 25 november 2013 @ 19:39 |
Het is de allernieuwste BX in Nederland volgens Plankhond. | |
Ou-Tannu | maandag 25 november 2013 @ 19:49 |
ja, zn even oude broertje / zusje is niet meer in nederland, of inmiddels tot reserve BX onderdelen verwerkt het RDW kent het kenteken niet meer | |
2cv | maandag 25 november 2013 @ 19:49 |
Even oud op de dag nauwkeurig ? | |
Ou-Tannu | maandag 25 november 2013 @ 19:51 |
zelfde datum op kenteken | |
2cv | maandag 25 november 2013 @ 19:53 |
Nice/jammer. | |
Ou-Tannu | maandag 25 november 2013 @ 19:54 |
Des al niet te min... kan je volgend jaar een party geven voor je BX | |
2cv | zaterdag 7 december 2013 @ 23:57 |
Ou-Tannu | zaterdag 7 december 2013 @ 23:59 |
tussen tijds je ritteller nog even op 0 drukken! | |
2cv | zondag 8 december 2013 @ 00:12 |
Yup, ik had net getankt. Was even vergeten om dat ding op 0 te zetten. | |
marcooooow | vrijdag 13 december 2013 @ 15:42 |
Kwaliteit |