Jammer dat hij zo doorslaat, hij heeft soms best goede punten.quote:
goede link, het lijkt er inderdaad sterk op dat het point of no return geweest is en dat de laatste dagen van de euro geteld zijn. vooral onderstaand stukje baart zorgen:quote:Op zaterdag 26 november 2011 04:41 schreef Setting_Sun het volgende:
het is toch te gek voor woorden, de rente loop een beetje op en meteen klapt het hele kaartenhuis in elkaar, wel jaren lang geld over de balk smijten aan landbouwsubsidies en ontwikkelingshulp. Kan nog lachen worden als die mediterrane landen hun pensioenen moeten gaan betalen. Waar zijn we aan begonnen!?!?!?!?!?
We hadden natuurlijk een systeem nodig waarin landen gewoon op eigen houtje konden bepalen om schuldeisers te korten, maar op de een of andere manier is alles met alles verbonden
btw: een goeie site
http://xandernieuws.punt.nl
quote:Al 254 miljard in rook op
De Europese Centrale Bank kocht al voor 254 miljard euro aan waardeloze Zuid Europese staatsobligaties op. Effect: nul komma nul. Deze enorme hoeveelheid euro's is nu al in rook opgegaan. Naast Duitsland moeten nu ook Nederland, Finland en Oostenrijk, de laatste landen die financieel betrouwbaar werden geacht, inmiddels een hogere rente betalen. De maatregelen die de Europese leiders met veel tamtam aankondigen blijken keer op keer een averechts effect te hebben. Het vertrouwen in de eurozone is volledig zoek; niemand wil nog Europese staatsobligaties hebben.
Eurobonds genadeklap
De invoering van eurobonds zal echter de genadeklap betekenen voor de financieringsbehoeften van de eurozone. De failliete Zuid Europese landen kunnen weliswaar nog enkele jaren doorgaan met het veel te veel geld uitgeven, maar landen zoals Duitsland en Nederland krijgen jaarlijks met tientallen miljarden euro's hogere lasten te maken, met als gevolg dat de eurozone uiteindelijk op hetzelfde punt zal aanbelanden als nu het geval is. Met dit verschil, dat dan ALLE lidstaten, inclusief Nederland en Duitsland, bankroet zullen zijn, en de totale instorting onvermijdelijk is. (7)
Ik zal wel simpel denken, maar deze problemen worden veroorzaakt, omdat de economieën van die landen krimpen of iig niet genoeg groeien, waarom zie ik nu nergens in geen enkel land plannen om de economie te stimuleren en geen debatten over hoe je dat kunt doen? Of kijk ik daar overheen? Of zit iedereen te wachten totdat het weer "van zelf" goed gaat of zo?quote:Op zaterdag 26 november 2011 09:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
goede link, het lijkt er inderdaad sterk op dat het point of no return geweest is en dat de laatste dagen van de euro geteld zijn. vooral onderstaand stukje baart zorgen:
[..]
ABN AMRO heeft de leningen aan het Griekse staatsspoorbedrijf met garantie van Griekenland en daarachter de Eurozone, inmiddels flink afgewaardeerdquote:Op zaterdag 26 november 2011 09:31 schreef LXIV het volgende:
Je moet zo'n site als Xandernieuws ook niet als serieuze nieuwsbron zien. Om te stellen dat het geld dat aan Zuid-Europese obligaties is uitgegeven 'in rook op gegaan is', is wel onzin.
Stel dat de prijs van die bonds met 10% gedaald is sinds het opkopen, dan is hooguit 10% in rook op gegaan.
quote:Kwartaalverlies voor ABN Amro
Laatst gewijzigd: 18 november 2011 08:57
AMSTERDAM - ABN Amro heeft in het derde kwartaal een nettoverlies geleden van 54 miljoen euro.
Dat maakte de bank, volledig in handen van de Nederlandse staat, vrijdag bekend.
© ANP
Over de eerste 9 maanden van het jaar realiseerde de bank desondanks een winst van 810 miljoen euro. Het onderliggende resultaat, waarin bijvoorbeeld integratiegerelateerde kosten niet zijn meegenomen, kwam in het derde kwartaal uit op een positieve 9 miljoen euro en over het hele jaar tot nu toe op 983 miljoen euro.
ABN Amro nam in het derde kwartaal een kredietvoorziening van 500 miljoen euro voor belasting op Griekse overheidsgegarandeerde bedrijfsleningen.
'Notes'
Deze leningen werden rond het jaar 2000 verstrekt. Het zijn geen staatsobligaties, maar zogenoemde 'notes' en leningen aan Griekse staatsbedrijven die door de Griekse overheid zijn gegarandeerd.
ABN Amro heeft voor in totaal 1,4 miljard van deze gegarandeerde bedrijfsleningen in bezit.![]()
''Hoewel tot op heden aan alle verplichtingen wordt voldaan, kan als gevolg van de verslechtering van de situatie in Griekenland de kwaliteit van die garantie verminderen'', aldus topman Gerrit Zalm vrijdag.
Eind december had ABN Amro overigens geen Griekse en Portugese staatsobligaties meer in zijn portefeuille. De bank heeft het afgelopen kwartaal ook besloten zijn posities in Italiaanse en Belgische leningen af te bouwen. ABN Amro had 0,3 miljard euro aan Italiaanse en 1 miljard euro aan Belgische leningen in de boeken staan ultimo september 2011.
Scary stuffquote:Euro zone may drop bondholder losses from ESM bailout
BRUSSELS (Reuters) - Euro zone states may ditch plans to impose losses on private bondholders should countries need to restructure their debt under a new bailout fund due to launch in mid-2013, four EU officials told Reuters on Friday.
The concern is that forcing the private sector bondholders to take losses if a country restructures its debt is undermining confidence in euro zone sovereign bonds.
http://finance.yahoo.com/(...)p-210813809.html?l=1
Die belastingvoordelen zijn door de EU voorgesteld om Ierland de EU en de Euro binnen te trekken onder de ogen van de UKquote:Op zaterdag 26 november 2011 10:08 schreef Basp1 het volgende:
De vraag is hoe duurzaam ierlands begroting zal zijn. Veel grote bedrijven verlaten ierland alweeer waardoor ook vele expats dat land verlaten en er ook een neerwaartse trend ingezet is die ik niet zo snel weer zie veranderen. Nu we het toch over ierland hebben het was natuurlijk te bizar voor woorden dat sommige grote bedrijven zich daar gingen vestigen alleen om de belastingvoordelen. Dat hebben we natuurlijk in nl ook al de bijvoorbeeld het managment van u2 hier zit. En dan moeten al deze landjes zogenaamd allemaal kunnen blijven groeien om de ratrace die euro heet bij te blijven houden. In de jaren 70 hadden we op tv "spel zonder grenzen" nu moeten we maar "euro race zonder systeemlimieten" gaan krijgen.
quote:za 26 nov 2011, 07:19 | 331 reacties
| lees voor
Bolkestein: opsplitsing euro onvermijdelijk
RIJSWIJK - Opsplitsing van de euro is onvermijdelijk, zegt VVD-prominent Frits Bolkestein.
Volgens de VVD-prominent is er met de euro iets geconstrueerd dat niet werkt. „De euro heeft twee geboortedefecten. Het eerste defect is dat er geen centraal punt is dat goed gedrag bij lidstaten afdwingt. Het tweede defect: de euro moet twee groepen landen bedienden die verschillende culturen hebben,” zegt hij in het AD
De Nederlanders, Duitsers en Finnen geloven volgens Bolkestein in discipline en regels, terwijl de mediterrane groep gelooft in politieke oplossingen voor economische problemen.
Jammer dat die grafiek niet verder gaat dan begin oktober.quote:Op zaterdag 26 november 2011 09:57 schreef SeLang het volgende:
Wat ik eigenlijk een van de meest opvallende dingen vind is dat er een (relatief) succesverhaal door de pers bijna volledige wordt genegeerd, namelijk Ierland.
[ afbeelding ]
Yields zijn nog steeds veel te hoog natuurlijk, maar ze zijn wel dalend en inmiddels bijna gehalveerd en terug op een niveau dat onderhand hanteerbaar begint te worden. Een regering die gemaakte afspraken nakomt heeft zo zijn voordelen, evenals austerity....
Ja nu je het zegt...quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Jammer dat die grafiek niet verder gaat dan begin oktober.
Daar raak je natuurlijk de kern van het probleem: de gedroomde convergentie die vanzelf zou optreden tgv de invoering van de euro is uitgebleven, of in elk geval niet ver genoeg gegaan. En nu heb je dus de keuze tussen geforceerde convergentie (min of meer op Duitse termen) of opbreken van de euro in één of meer blokken die meer convergent zijn.quote:Maar het verhaal zal in principe wel hetzelfde zijn als bij de Baltische staten.
Ik vraag me daarbij wel het volgende af. Wat er in feite gebeurt is dat de euro convergentie vereist en dat Duitsland, Nederland en Finland dicteren welke kant die convergentie op moet gaan. Maar convergentie is meer dan een duur woord dat over abstracte macro-economische cijfers gaat. De verschillen tussen de eurolanden gaan volgens mij veel verder dan dat - de Zuid-Europese landen kennen volgens mij een heel ander soort functioneren van de maatschappij. Convergentie houdt dan dus in dat de hele maatschappij zich moet aanpassen aan onze ideeën. Maar zouden die landen dat niet eigenlijk zelf moeten mogen beslissen?
Natuurlijk vloeit e.e.a. voort uit de verdragen waarmee die landen zelf hebben ingestemd, met name het stabiliteitspact, maar ik vraag mij wel af of men zich wel van al deze implicaties bewust is geweest.
Dat niet alleen maar de volgorde is verkeerd, dan moeten eerst landen samen gaan en dan dezelfde ministeries en een gezamenlijk munt nemenquote:Op zaterdag 26 november 2011 12:17 schreef Blandigan het volgende:
Precies, één Europa gaat verder dan wat cijfertjes op papier die aantonen dat je economie er beter van wordt (en zelfs dat is al een hele toer, om dat A4-tje met cijfers te krijgen).
Wat politici die voorstander zijn van een federaal Europa zwaar onderschat hebben is hoe je de bevolking mee kunt krijgen. Dat begint met scholing (Europa les op de middelbare school?), regelmatig voorlichting op publieke zenders, debatten tussen politici op tv, in gemeentes etc etc. Je moet Europa verkopen en mensen overtuigen dat het inderdaad beter is verenigd te zijn (of niet beter is..).
Grote bevolkingsgroepen dwingen heeft nog nooit gewerkt, in geen enkel land of continent.
Mijn punt was nou net dat het niet zo is dat er één waarheid is en dat het dus ook niet gedaan is met het informeren van mensen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:17 schreef Blandigan het volgende:
Precies, één Europa gaat verder dan wat cijfertjes op papier die aantonen dat je economie er beter van wordt (en zelfs dat is al een hele toer, om dat A4-tje met cijfers te krijgen).
Wat politici die voorstander zijn van een federaal Europa zwaar onderschat hebben is hoe je de bevolking mee kunt krijgen. Dat begint met scholing (Europa les op de middelbare school?), regelmatig voorlichting op publieke zenders, debatten tussen politici op tv, in gemeentes etc etc. Je moet Europa verkopen en mensen overtuigen dat het inderdaad beter is verenigd te zijn (of niet beter is..).
Grote bevolkingsgroepen dwingen heeft nog nooit gewerkt, in geen enkel land of continent.
Als dat is dan is dat de zoveelste doorbraak die ontstaan is onder druk van de crisis. Uiteindelijk zal deze hele crisis gewoon een sanerend en verbeterend effect hebben (zolang het lijntje niet breekt)quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:36 schreef Falco het volgende:
Overigens zijn er geruchten dat er in België een regeerakkoord is bereikt...
Precies de reden dat ik een groot voorstander was en ben van een EEG model en geen enkel nut zie in een federatief Europa.quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Mijn punt was nou net dat het niet zo is dat er één waarheid is en dat het dus ook niet gedaan is met het informeren van mensen.
Bij 'Noord-Europese' landen die snel succes hebben - Ierland, de Baltische staten en in mindere mate Duitsland, Slowakije en zelfs Bulgarije - zie je telkens hetzelfde patroon terugkomen: niet alleen strenge begrotingsdiscipline en loonmatiging, maar bijvoorbeeld ook lage belastingen, een flattax en liberale wetgeving of het nou om het ontslagrecht of om winkelsluitingstijden gaat.
In die landen is dus een keuze gemaakt voor een bepaald model, dat een ingrijpende impact op het hele maatschappelijke functioneren heeft. Maar is het niet het goed recht van anderen om niet precies dezelfde keuze te willen maken? Nederland en Duitsland doen bijvoorbeeld zelf ook niet volledig aan dat neo-liberale model mee, omdat wij ook waarde hechten aan andere dingen dan alleen de economie.
Volgens mij is Merkel ook bezig de Europese institutionele structuur op (ongeveer) die manier op te tuigen. Tanden voor de papieren tijger.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Mijn vermoeden is dat het straks niet gaat over eurobonds maar dus over een Europese Treasury die de nationale begrotingen en schulden bewaakt en landen onder curatele kan stellen. Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar. De Europese Treasury kan dan brugkredieten geven uit een fonds (zoals het EFSF/ ESM) dat wordt gegarandeerd door de hele groep. Gedurende de periode dat je een brugkrediet krijgt heb je geen eigen controle meer over de begroting.
Ik kan me voorstellen dat als een dergelijk systeem wordt geaccepteerd, dat dan Duitsland accoord zal gaan om tijdelijk de ECB te ge(mis)bruiken om de huidige crisis te overbruggen. Betekent dan wel dat de PIIGS direct onder curatele komen.
Deze regeling wordt dan take it or leave it, dwz leave de euriozone als je niet accoord gaat met deze overdracht van soevereiniteit.
Ik kan er totaal naast zitten maar dit is op dit moment mijn gok waar ik denk dat ze op aanstuurt.
En dan? Allemaal dood zou een oplossing zijn? Ik zie een splitsing niet gebeuren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het wordt zoiets, of iedereen gaat voor zijn eigen hachje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |