Ja, 2 biljoen bijprinten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ala Lemans... als je 't spel tot het uiterst speelt, is er een uiterste consequentie.
Het wordt zoiets, of iedereen gaat voor zijn eigen hachje.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Mijn vermoeden is dat het straks niet gaat over eurobonds maar dus over een Europese Treasury die de nationale begrotingen en schulden bewaakt en landen onder curatele kan stellen. Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar. De Europese Treasury kan dan brugkredieten geven uit een fonds (zoals het EFSF/ ESM) dat wordt gegarandeerd door de hele groep. Gedurende de periode dat je een brugkrediet krijgt heb je geen eigen controle meer over de begroting.
Ik kan me voorstellen dat als een dergelijk systeem wordt geaccepteerd, dat dan Duitsland accoord zal gaan om tijdelijk de ECB te ge(mis)bruiken om de huidige crisis te overbruggen. Betekent dan wel dat de PIIGS direct onder curatele komen.
Deze regeling wordt dan take it or leave it, dwz leave de euriozone als je niet accoord gaat met deze overdracht van soevereiniteit.
Ik kan er totaal naast zitten maar dit is op dit moment mijn gok waar ik denk dat ze op aanstuurt.
De crisis maakt dit tot de meest actuele vraag van 't moment. Wordt het maken of kraken?quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:30 schreef Bombshell het volgende:
Uiteindelijk zal geen enkel land soevereiniteit willen afstaan aan het geheel Europa.
Nuquote:Grieken moeten meer snijden om doelen te halen
ATHENE - De Griekse regering zal er zonder extra bezuinigingen niet in slagen om de begrotingsdoelstellingen voor de langere termijn te halen. Dat bleek vrijdag uit nieuwe ramingen van het Griekse ministerie van Financiën.
Foto: ANP
Als er voor juni volgend jaar geen nieuwe maatregelen worden genomen, komt het overheidstekort in 2015 uit op 4,2 procent van het bruto binnenlands product.
Afgelopen zomer werd nog voorspeld dat het gat in de begroting tegen die tijd zou zijn teruggebracht tot 1,1 procent.
De nieuwe ramingen houden rekening met de economische crisis in Griekenland, die nog heviger is dan eerder werd gedacht.
De Griekse economie zit al 4 jaar in een recessie en het einde van de krimp is, mede door alle bezuinigingen, nog niet in zicht.
Die power grab van europa zie ik nooit stand houden. Dat zie je nu al bij boetes die bv aan nederland worden opgelgd door de EC. De grieken krijgen miljarden cadeau en nederland moet boetes betalen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het ook gewoon een keuze is tussen de eurozone opheffen (gebeurt vanzelf als je niks doet) of een enorme power-grab van Europa ("Nanny state"). Het wordt één van die twee.
We gaan een beetje BNW hier maar ik denk dat je gelijk hebt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het ook gewoon een keuze is tussen de eurozone opheffen (gebeurt vanzelf als je niks doet) of een enorme power-grab van Europa ("Nanny state"). Het wordt één van die twee.
* Perrin deelt aluhoedjes uitquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:37 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
We gaan een beetje BNW hier maar ik denk dat je gelijk hebt.
Hopelijk dit keer zonder weeffouten!
Nieuwe bailouts worden duurder want de ratings van landen die ze geven gaan omlaag en hun rentes lopen onderhand ook op. De rente van mogelijke volgende bailouts zal geen 5% maar eerder 8% zijn.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:50 schreef fedsingularity het volgende:
Stating the obvious. wat wil je ermee zeggen?
Ik zou maar gauw obligaties kopen, we zijn nu echt op de bodem.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
* Perrin deelt aluhoedjes uit [ afbeelding ]
Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
De crisis maakt dit tot de meest actuele vraag van 't moment. Wordt het maken of kraken?
Eh, je kunt lenen uit het vocabulaire van rabiate eurohaters ja, maar je kunt het ook gewoon noemen wat het is; federalisering van de EU.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:
Geloof er niks van. De euro zal het leuk doen in de geschiedenis boekjes.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.
Klaar, maar onder welke voorwaarden, dat wordt cruciaal. Als de begrotingsdiscipline te weinig strikt is en niet onwrikbaar verankerd en afdwingbaar is schiet je er nog niet zoveel mee op. En gelden de regels, als het puntje bij paaltje komt, ook voor Frankrijk en Duitsland? Het verleden geeft daar geen goed trackrecord voor. Maatregelen zijn steeds te 'slap' (als in een groot compromis), kijk maar naar de afgelopen besluiten over de noodfondsen. Ook worden afspraken stelselmatig opportunistisch geïnterpreteerd (Stabiliteits en Groeipact).quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.
Je denkt werkelijk dat men zo ver wil gaan? Als we uitgaan van de regels in het Stabiliteits en Groeipact dan betekent het dat vanaf het in werking treden van de Europese Treasury er direct EU-ambtenaren gaan zetelen in Den Haag, Parijs en Berlijn (zowel de begrotingstekorten als de staatsschulden zijn te hoog). Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, er komt wellicht zo'n mechanisme maar dat lost niks op als de discipline die gehandhaafd gaat worden te zwak is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar.
Wat geloof je niet? Dat ze dat gezegd heeft? Of dat dat haar populariteit goed heeft gedaan?quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:21 schreef Bombshell het volgende:
[..]
Geloof er niks van. De euro zal het leuk doen in de geschiedenis boekjes.
Ja de voorwaarden zijn cruciaal, maar zoals ik eerder vroeg 'Wat wil Merkel?'quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klaar, maar onder welke voorwaarden, dat wordt cruciaal. Als de begrotingsdiscipline te weinig strikt is en niet onwrikbaar verankerd en afdwingbaar is schiet je er nog niet zoveel mee op. En gelden de regels, als het puntje bij paaltje komt, ook voor Frankrijk en Duitsland? Het verleden geeft daar geen goed trackrecord voor. Maatregelen zijn steeds te 'slap' (als in een groot compromis), kijk maar naar de afgelopen besluiten over de noodfondsen. Ook worden afspraken stelselmatig opportunistisch geïnterpreteerd (Stabilitei0ts en Groeipact).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |