abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:20:04 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_104821463

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10 jaars rente:

Griekenland (l) en Ierland (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Yield spread Italiaanse 10-yr staatsobligatie boven de Duitse 10-yr:

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_104821485
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:13 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ala Lemans... als je 't spel tot het uiterst speelt, is er een uiterste consequentie.
Ja, 2 biljoen bijprinten.
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:24:37 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104821734
Mijn vermoeden is dat het straks niet gaat over eurobonds maar dus over een Europese Treasury die de nationale begrotingen en schulden bewaakt en landen onder curatele kan stellen. Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar. De Europese Treasury kan dan brugkredieten geven uit een fonds (zoals het EFSF/ ESM) dat wordt gegarandeerd door de hele groep. Gedurende de periode dat je een brugkrediet krijgt heb je geen eigen controle meer over de begroting.

Ik kan me voorstellen dat als een dergelijk systeem wordt geaccepteerd, dat dan Duitsland accoord zal gaan om tijdelijk de ECB te ge(mis)bruiken om de huidige crisis te overbruggen. Betekent dan wel dat de PIIGS direct onder curatele komen.

Deze regeling wordt dan take it or leave it, dwz leave de euriozone als je niet accoord gaat met deze overdracht van soevereiniteit.

Ik kan er totaal naast zitten maar dit is op dit moment mijn gok waar ik denk dat ze op aanstuurt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:24:50 #4
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_104821748
Het lijkt erop dat Merkel zonder het te zeggen bewust aanstuurt op het einde van de euro.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:30:10 #5
38496 Perrin
pi_104822086
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Mijn vermoeden is dat het straks niet gaat over eurobonds maar dus over een Europese Treasury die de nationale begrotingen en schulden bewaakt en landen onder curatele kan stellen. Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar. De Europese Treasury kan dan brugkredieten geven uit een fonds (zoals het EFSF/ ESM) dat wordt gegarandeerd door de hele groep. Gedurende de periode dat je een brugkrediet krijgt heb je geen eigen controle meer over de begroting.

Ik kan me voorstellen dat als een dergelijk systeem wordt geaccepteerd, dat dan Duitsland accoord zal gaan om tijdelijk de ECB te ge(mis)bruiken om de huidige crisis te overbruggen. Betekent dan wel dat de PIIGS direct onder curatele komen.

Deze regeling wordt dan take it or leave it, dwz leave de euriozone als je niet accoord gaat met deze overdracht van soevereiniteit.

Ik kan er totaal naast zitten maar dit is op dit moment mijn gok waar ik denk dat ze op aanstuurt.
Het wordt zoiets, of iedereen gaat voor zijn eigen hachje.
pi_104822142
Uiteindelijk zal geen enkel land soevereiniteit willen afstaan aan het geheel Europa. Het is net als een inval van een ander land maar dan zonder geweld. En het is nog nooit in de geschiedenis gelukt om een land definitief te bezetten. Wat een gigantische faal is de euro.
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:31:58 #7
38496 Perrin
pi_104822200
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:30 schreef Bombshell het volgende:
Uiteindelijk zal geen enkel land soevereiniteit willen afstaan aan het geheel Europa.
De crisis maakt dit tot de meest actuele vraag van 't moment. Wordt het maken of kraken?
pi_104822268
quote:
Grieken moeten meer snijden om doelen te halen

ATHENE - De Griekse regering zal er zonder extra bezuinigingen niet in slagen om de begrotingsdoelstellingen voor de langere termijn te halen. Dat bleek vrijdag uit nieuwe ramingen van het Griekse ministerie van Financiën.
Foto: ANP

Als er voor juni volgend jaar geen nieuwe maatregelen worden genomen, komt het overheidstekort in 2015 uit op 4,2 procent van het bruto binnenlands product.

Afgelopen zomer werd nog voorspeld dat het gat in de begroting tegen die tijd zou zijn teruggebracht tot 1,1 procent.

De nieuwe ramingen houden rekening met de economische crisis in Griekenland, die nog heviger is dan eerder werd gedacht.

De Griekse economie zit al 4 jaar in een recessie en het einde van de krimp is, mede door alle bezuinigingen, nog niet in zicht.
Nu

Al 4 jaar in een recessie terwijl de echt ¨harde¨ maatregelen zoals massa ontslagen van ambtenaren nog komen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:34:14 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_104822345
Ik denk dat het ook gewoon een keuze is tussen de eurozone opheffen (gebeurt vanzelf als je niks doet) of een enorme power-grab van Europa ("Nanny state"). Het wordt één van die twee.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:35:16 #10
38496 Perrin
pi_104822400
Yep.. hoe dan ook, een spannend vervolg :P
pi_104822520
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:34 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat het ook gewoon een keuze is tussen de eurozone opheffen (gebeurt vanzelf als je niks doet) of een enorme power-grab van Europa ("Nanny state"). Het wordt één van die twee.
Die power grab van europa zie ik nooit stand houden. Dat zie je nu al bij boetes die bv aan nederland worden opgelgd door de EC. De grieken krijgen miljarden cadeau en nederland moet boetes betalen.
pi_104822549
quote:
We gaan een beetje BNW hier maar ik denk dat je gelijk hebt.
Hopelijk dit keer zonder weeffouten!
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  vrijdag 25 november 2011 @ 21:40:17 #13
38496 Perrin
pi_104822706
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:37 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

We gaan een beetje BNW hier maar ik denk dat je gelijk hebt.
Hopelijk dit keer zonder weeffouten!
* Perrin deelt aluhoedjes uit
pi_104823156
Italie, Frankrijk, Spanje en Belgie lenen ondertussen geld aan de grieken tegen een lagere rente dan waar ze zelf op de kapitaalmarkt aan moeten. Ze lijden dus significante verliezen op die spread terwijl ook nog eens onzeker is of ze de hoofdsom ooit terugzien :{

De besmetting die de griekse baillout had moeten voorkomen is volkomen mislukt nu zelfs de rentes van AAA landen in de eurozone beginnen oplopen. Dezelfde besmetting maakt downgrades van AAA landen waarschijnlijker indien ze nog meer garanties aan banken of andere landen afgeven.

[ Bericht 28% gewijzigd door Digi2 op 25-11-2011 21:53:01 ]
pi_104823280
Stating the obvious. wat wil je ermee zeggen?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_104824158
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:50 schreef fedsingularity het volgende:
Stating the obvious. wat wil je ermee zeggen?
Nieuwe bailouts worden duurder want de ratings van landen die ze geven gaan omlaag en hun rentes lopen onderhand ook op. De rente van mogelijke volgende bailouts zal geen 5% maar eerder 8% zijn.
Spanje zal imo al snel van het EFSF gebruik gaan maken om hun window of opportunitie te benutten. Nu kunnen ze daar nog tegen een lage rente lenen.
  vrijdag 25 november 2011 @ 22:04:20 #17
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_104824186
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:40 schreef Perrin het volgende:

[..]

* Perrin deelt aluhoedjes uit [ afbeelding ]
Ik zou maar gauw obligaties kopen, we zijn nu echt op de bodem.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_104824817
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

De crisis maakt dit tot de meest actuele vraag van 't moment. Wordt het maken of kraken?
Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.
pi_104824969
quote:
Eh, je kunt lenen uit het vocabulaire van rabiate eurohaters ja, maar je kunt het ook gewoon noemen wat het is; federalisering van de EU.
pi_104825162
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:

[..]

Merkel heeft dus aangegeven dat Duitsland wel klaar is voor soevereiniteitsoverdracht. Vervolgens is de waardering onder de Duitse kiezers voor Merkel gestegen.
Geloof er niks van. De euro zal het leuk doen in de geschiedenis boekjes.
pi_104825363
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:15 schreef HiZ het volgende:
Klaar, maar onder welke voorwaarden, dat wordt cruciaal. Als de begrotingsdiscipline te weinig strikt is en niet onwrikbaar verankerd en afdwingbaar is schiet je er nog niet zoveel mee op. En gelden de regels, als het puntje bij paaltje komt, ook voor Frankrijk en Duitsland? Het verleden geeft daar geen goed trackrecord voor. Maatregelen zijn steeds te 'slap' (als in een groot compromis), kijk maar naar de afgelopen besluiten over de noodfondsen. Ook worden afspraken stelselmatig opportunistisch geïnterpreteerd (Stabiliteits en Groeipact).
pi_104825502
Wanneer begint iedereen in te zien dat de minst pijnlijke manier op dit op te lossen is:

- Full Reserve banking invoeren.
All het fractional geld wordt omgeruild met Centrale bank geld. Per saldo komt er geen geld bij dat er dus al was.

- Vervolgens landen laten omvallen die aan het omvallen zijn.
Investeerders/spaarders verliezen geld. Maar geld op betaalrekeningen van bedrijven/personen blijft gewoon bestaan(full reserve). Hun kunnen dan gewoon nog hun geld blijven uitgeven. Goed voor de economie. Onder fractional reserve verliest iedereen alles.

- En dan vrolijk verder waar we gebleven zijn.
Probleem landen zijn omgevallen. Ze kunnen kiezen "we blijven in de euro of wieberen".

[ Bericht 0% gewijzigd door MDN op 25-11-2011 22:53:33 ]
pi_104826011
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar.
Je denkt werkelijk dat men zo ver wil gaan? Als we uitgaan van de regels in het Stabiliteits en Groeipact dan betekent het dat vanaf het in werking treden van de Europese Treasury er direct EU-ambtenaren gaan zetelen in Den Haag, Parijs en Berlijn (zowel de begrotingstekorten als de staatsschulden zijn te hoog). Natuurlijk gaat dat niet gebeuren, er komt wellicht zo'n mechanisme maar dat lost niks op als de discipline die gehandhaafd gaat worden te zwak is.
pi_104826268
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:21 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Geloof er niks van. De euro zal het leuk doen in de geschiedenis boekjes.
Wat geloof je niet? Dat ze dat gezegd heeft? Of dat dat haar populariteit goed heeft gedaan?

Er bestaat hier in Nederland een raar beeld van Duitsland, alsof de oppositie daar euro-vijandig is. De SDP is méér voor diepere integratie van de EU dan de coalitiepartner van de CDU in de regering.

Als het Merkel lukt om de EU tot een federatie om te vormen dan krijgen de Duitsers eindelijk wat ze willen; een Europa naar Duits model.
pi_104826368
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 22:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Klaar, maar onder welke voorwaarden, dat wordt cruciaal. Als de begrotingsdiscipline te weinig strikt is en niet onwrikbaar verankerd en afdwingbaar is schiet je er nog niet zoveel mee op. En gelden de regels, als het puntje bij paaltje komt, ook voor Frankrijk en Duitsland? Het verleden geeft daar geen goed trackrecord voor. Maatregelen zijn steeds te 'slap' (als in een groot compromis), kijk maar naar de afgelopen besluiten over de noodfondsen. Ook worden afspraken stelselmatig opportunistisch geïnterpreteerd (Stabilitei0ts en Groeipact).
Ja de voorwaarden zijn cruciaal, maar zoals ik eerder vroeg 'Wat wil Merkel?'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')