abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104799413
Ik zit niet op mijn werk, en kreeg net een sms van iemand die toevallig langs mijn auto is geweest en gezien heeft dat ik mijn lampen vergeten ben om uit te zetten.

Mijn auto ligt 30 km van mij vandaan en ik moet met de ov ernaar toe, maar ik moet vandaag tot 20:00 werken.

Als ik straks weer bij mijn auto ben, is hij nog te starten?

Het is een mitsubishi carisma 1998, met een oude accu.
sdf
pi_104799426
nee
pi_104799447
Wellicht met een duwtje of een setje startkabels, maar starten zal waarschijnlijk nog wel lukken :7
pi_104799759
Startkabels zijn je vriend
pi_104799799
je lampen gaan vanzelf uit hoor, daar zou ik me niet druk over maken
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:01:37 #6
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_104799840
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:00 schreef Roellie80 het volgende:
je lampen gaan vanzelf uit hoor, daar zou ik me niet druk over maken
niet in elke auto is dat
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:02:14 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_104799866
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:01 schreef lipjes het volgende:

[..]

niet in elke auto is dat
In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_104799876
Kleine kans dat hij nog te starten is, maar ik zou voor de zekerheid iemand laten klaarstaan met een andere auto + startkabels :)
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:02:57 #9
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_104799898
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:01 schreef lipjes het volgende:

[..]

niet in elke auto is dat
In elke auto is dat zo.
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
pi_104799926
neem ff een verleng kabel mee 30 km is te overbrugge en neem ern acculader meee
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:04:14 #11
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_104799950
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:02 schreef mstx het volgende:

[..]

In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.
ja zodra de accu leeg is wel ja :')
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:11:22 #12
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104800198
Nope die is echt wel dood straks.
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:17:05 #13
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104800400
60 AH accu->720WH, twee koplampen van 50 watt en twee achterlichten van 15 watt is 130 Watt. Dus na iets van vijf en een half uur is het op. Echter neemt de spanning van de accu af, dus gaan je lampen steeds minder fel branden en kost dat dus minder energie. Maar na 10 uur is het wel afgelopen....
pi_104800435
na die tijd is je accu helemaal leeg ja , maar ruim daarvoor kan je de auto al niet meer starten .
starten vreet meeste energie
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:24:42 #15
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104800631
Een beetje startmotor trekt 100 a 200 Ampere. Een kwestie van minuten voordat de spanning te laag wordt om je blokje nog rond te krijgen.
pi_104800687
Bel de anwb maar vast voor een afspraak ;)
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_104800733
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:17 schreef Hi_flyer het volgende:
60 AH accu->720WH, twee koplampen van 50 watt en twee achterlichten van 15 watt is 130 Watt. Dus na iets van vijf en een half uur is het op. Echter neemt de spanning van de accu af, dus gaan je lampen steeds minder fel branden en kost dat dus minder energie. Maar na 10 uur is het wel afgelopen....
Nou ik denk niet dat hij zo lang aan zal blijven maar ookal zou hij aanblijven, zou je auto niet meer starten omdat er niet genoeg stroom is.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 november 2011 @ 13:28:35 #18
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104800759
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Nope die is echt wel dood straks.
Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_104800859
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
sdf
pi_104800872
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
Waarschijnlijk niet, als je accu echt leeg is...
pi_104800921
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
pi_104800965
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:

[..]

ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Werkt niet altijd even goed, als de accu echt uitgeput is kan je daar nog best wel moeite mee hebben...
pi_104800990
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:

[..]

ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.

En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
sdf
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:35:27 #24
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104801009
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.

Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.

Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 november 2011 @ 13:37:44 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104801096
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.

Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.

Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:37:52 #26
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104801107
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
Als je stilstaat, dan probeer je je voorwielen te draaien terwijl er een groot rubber oppervlak contact met de straat maakt, met het gewicht van de motor erbovenop. Dat kost veel kracht. Naarmate je auto sneller rijdt, zorgt het rollen van je wielen wel dat dit wat soepeler gaat, vandaar dat in moderne auto's de stuurbekrachtiging afneemt naarmate je sneller rijdt, zodat je gevoel van de weg niet verdwijnt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_104801121
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:

[..]

Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.

En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
komt omdat je auto een stuurbekrachtigings motor heeft en die word aangedreven door bepaalde druk of electra. waarvoor de motor moet lopen dus ..

en in 2e omdat je dan wel normaal door je koppel kan komen op 1e versnelling is koppel zo hoog dat je hem daar niet doorheen kan duwen.

oftewel in zn 2 zetten , koppeling indrukken . 1 of 2 personen duwen heel hard toen je aardig tempotje gaat dan koppeling op laten komen en hopen dat motor start en gelijk gas geven.
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:38:17 #28
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104801129
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.

Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.

Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
mijn ervaring is dat wanneer de accu helemaal leeg is, je hem onmogelijk aankrijgt zonder acculader/voedingkje/startkabels.

als de accu te leeg is om de startmotor rond te draaien, maar er nog wel iets inzit om de ontsteking en benzinetoevoer/inspuiting goed te laten gaan kan je hem aanduwen.
dat kan je makkelijk zien als je lichten uitdoet, en er nog genoeg puf inzit dat het binnenlichtje brand, en het olielampje enzo.

als die het ook niet meer doen werkt aanduwen vaak ook niet.
dynamo heeft vaak ook ietsjes spanning nog nodig om te kunnen gaan laden. en de motor werkt gewoon niet zonder elektriciteit.
dus dan kan je hem niet meer makkelijk aanduwen.


quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:

[..]

ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
motor heeft wel elektriciteit nodig om te lopen voor de ontsteking en brandstoftoever en inspuiting.
als de accu helemaal leeg is werkt dat niet/minder.
als je hem aanduwt gaat de dynamo wel draaien, maar die heeft vaak geen permanente magneten en heeft een beginstroompje nodig vanaf de spanningsregelaar voordat die kan laden.
als de accu helemaal 0 is, dan kan die dus ook niet beginnen met laden en blijft alles 0 volt, geen inspuiting, geen ontsteking etcetc terwijl de motor en dynamo wel rond draaien door het aanduwen.
ik durf niet te zeggen dat het helemaal onmogelijk is, misschien dat je hem nog kan aanslepen dat het nog net aan op gang komt maar het wordt in ieder geval wel een stuk moeilijker. mij is het nog nooit gelukt met mankracht....


mij is het nog nooit gelukt om een auto met helemaal lege accu aan te duwen. ik ben nogal onhandig en laat lampen ook weleens aanstaan :')

auto's waar nog ietsjes puf in de accu zat dat het olielampje nog zachtjes brandde kreeg ik wel aangeduwd.

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 14:41:01 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:40:16 #29
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104801188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:37 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 november 2011 @ 13:41:47 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104801229
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.
Gelukkig niet heel hard :P Radio wilde niet meer uit, is dag erna verholpen door accu even af te koppelen. En ja, dat had ik zelf ook al bedacht, maar ik ben niet heel bekend onder de motorkap en was bang meer te slopen dan goed te doen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:42:06 #31
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104801246
Radio is maar een paar watt als je 'm niet te hard zet. Je kan meestal de volgende ochtend zonder problemen starten, daar raakt je accu echt niet zomaar leeg van.
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:42:21 #32
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104801258
lijkt me dat verlichting (2 koplampen van 40 watt per stuk, en de achterlichten) zon beetje 100 wat gebruikt.
is 8 ampere op 12 volt.
komt er op neer dat een helemaal goede 80 ah accu na 10 uur helemaal leeg is.(beetje simpel gezegd want verlichting gaat wel steeds zachter branden natuurlijk) dat gaat niets worden voor TS gezien zijn accu niet meer nieuw is en hij pas vanavond om 8 uur daar is
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:44:53 #33
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_104801340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:

[..]

Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.

En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.

Gaat met een tandwieloverbrenging waarop een hydrolische pomp mee werkt, of een elektromotor.
Oude auto's hadden een wat groter stuur, zodat je wat minder idoot hoeft te draaien, maar je moet het toch wel rond kunnen draaien hoor.
Sportschool doet wonderen anders.
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:05:04 #34
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104801979
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:44 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.

Gaat met een tandwieloverbrenging waarop een hydrolische pomp mee werkt, of een elektromotor.
Oude auto's hadden een wat groter stuur, zodat je wat minder idoot hoeft te draaien, maar je moet het toch wel rond kunnen draaien hoor.
Sportschool doet wonderen anders.
met een lage bandenspanning stuurt het ook zwaarder, hij zou dat nog even kunnen controleren.
ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.
pi_104802110
Ook icm de breedte van de banden. Zo was het een ramp om mijn vorige bmw 5 serie te gaan sturen met 245/35/19 banden aan de voorkant toen hij even geduwd moest worden in de garage
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:10:50 #36
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104802159
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:09 schreef Gokhan03 het volgende:
Ook icm de breedte van de banden. Zo was het een ramp om mijn vorige bmw 5 serie te gaan sturen met 245/35/19 banden aan de voorkant toen hij even geduwd moest worden in de garage
245, dat is best breed :)
pi_104802300
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:10 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

245, dat is best breed :)
275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter :(
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:31:59 #38
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104802969
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter :(
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:35:30 #39
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104803102
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter :(
Ik heb 225/45/18 zomerbanden op mijn V70 liggen, maar gelukkig had ik er een setje 205/60/15 wielen bijgekregen (met versleten banden), dus mijn winterbanden zijn in ieder geval een stuk prettiger geprijsde 195/65/15. Zelfs in 205 zijn winterbanden al moeilijk te verkrijgen, en dus duur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
Ik verwacht dat die per band duurder zijn dan een set van 4 goede banden van een couranter type.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_104803234
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
Is een niet veel voorkomend maat. Deze maat zal je eigenlijk alleen bij breedset(= set waar achterste velgen breder zijn) Daardoor zijn ze ook duurder en ik haalde ze in de winter ivm slijtage waardoor ik geen profiel meer had :') Had maar 1 adres waar ik nog chinese merk banden kon halen voor 110 euro per stuk.
Maargoed dit topic gaat niet over mijn banden :@
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:44:09 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803438
Accu is straks dus leeg als je thuiskomt, opladen is dan het beste, accu zal dan een hele nacht onder lading moeten met een gemiddelde lader. Je kunt de auto ook opstarten met behulp van startkabels, of door hem aan te duwen/slepen, maar dan zul je minimaal een uurtje ofzo moeten gaan rijden, bij voorkeur snelweg. Het laden van de accu zal wat langer duren, omdat je tegen die tijd ook met de verlichting aan zult moeten rijden.

Gevolgen voor de accu; onder een bepaald voltage gaat het zuur in je accu een beetje ontleden, dwz dat er water en sulfaat gaan ontstaan in je accu, (het zogenaamde sulfateren) dit vreet de platen aan (oxidatie) die zullen na een tijdje gaan krom trekken, het is niet onaannemelijk dat je in de loop van deze winter zult gaan merken dat je auto steeds minder 'graag' start, dat komt omdat naar gelang de platen verder oxideren, de capaciteit van de accu gaandeweg steeds minder wordt, en op een gegeven moment gaat 'ie stuk. Kan zijn dat je het vorjaar nog haalt, kan ook zijn dat hij na een paar strenge vorstjes al de pijp aan Maarten geeft, ligt een beetje aan de staat/kwaliteit van je accu.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:44:54 #42
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803461
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:38 schreef Gokhan03 het volgende:

Maargoed dit topic gaat niet over mijn banden :@
spijker -> kop :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:45:03 #43
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104803468
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:44 schreef Sounddragon het volgende:
Accu is straks dus leeg als je thuiskomt, opladen is dan het beste, accu zal dan een hele nacht onder lading moeten met een gemiddelde lader. Je kunt de auto ook opstarten met behulp van startkabels, of door hem aan te duwen/slepen, maar dan zul je minimaal een uurtje ofzo moeten gaan rijden, bij voorkeur snelweg. Het laden van de accu zal wat langer duren, omdat je tegen die tijd ook met de verlichting aan zult moeten rijden.

Gevolgen voor de accu; onder een bepaald voltage gaat het zuur in je accu een beetje ontleden, dwz dat er water en sulfaat gaan ontstaan in je accu, (het zogenaamde sulfateren) dit vreet de platen aan (oxidatie) die zullen na een tijdje gaan krom trekken, het is niet onaannemelijk dat je in de loop van deze winter zult gaan merken dat je auto steeds minder 'graag' start, dat komt omdat naar gelang de platen verder oxideren, de capaciteit van de accu gaandeweg steeds minder wordt, en op een gegeven moment gaat 'ie stuk. Kan zijn dat je het vorjaar nog haalt, kan ook zijn dat hij na een paar strenge vorstjes al de pijp aan Maarten geeft, ligt een beetje aan de staat/kwaliteit van je accu.
Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:50:09 #44
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104803638
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijt ~:)
dynamo kan wat meer stroom maken als hij sneller rondraait, maar erbij rijden over de snelweg is niet perce nodig.
wat dat betreft is zelfde toerental bij stilstand of een lagere versnelling voor dezelfde tijd precies hetzelfde.
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:50:11 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803639
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
Lees het verhaal; je wilt de accu zsm zo vol mogelijk hebben. Als je een beetje dikke accu in je auto hebt kun je met een half uurtje ook misschien wel volstaan, dan kán hij morgen misschien ook nog wel starten, maar ik weet zeker dat hij dan weer 'net aan' genoeg heeft, waardoor hij dan dus weer op het randje balanceert.. het beste is gewoon een nachtje aan een goede lader; het liefste eentje die ook kan desulfateren, dan is het nog wel aardig te redden.

In de regel is één keer onder de 10 volt grens komen het begin van het einde van je accu.. niet meteen, maar het zit eraan te komen.. chemische processen zijn in principe onomkeerbaar, je kunt ze stoppen, maar that's it.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:51:16 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803674
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:50 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijt ~:)
dynamo kan wat meer stroom maken als hij sneller rondraait, maar erbij rijden over de snelweg is niet perce nodig.
wat dat betreft is zelfde toerental bij stilstand of een lagere versnelling precies hetzelfde.
Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker? ;)

Laat ik het anders stellen; een uurtje constant boven de 1500 Rpm.

Met bibeka rijden gebruik je remlichten, richtingaanwijzers, en je gaat niet met gas erop voor het verkeerslicht staan, tevens is snelweg het zuinigste rijden, maar OK, een uurtje over 80 km wegen tuffen is ook wel ok ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:52:32 #47
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104803712
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker? ;)
nee. nergens voor nodig gehad ooit.

vertel mij dan wat het verschil is voor het laden/dynamo om met 3000 toeren over de snelweg te rijden gedurende X tijd, of 3000 toeren te maken terwijl je stilstaat of in een lagere versnelling rijdt voor dezelfde X tijd.
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:54:13 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803758
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:52 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

nee. nergens voor nodig gehad ooit.

vertel mij dan wat het verschil is voor het laden/dynamo om met 3000 toeren over de snelweg te rijden gedurende X tijd, of 3000 toeren te maken terwijl je stilstaat of in een lagere versnelling rijdt voor dezelfde X tijd.
Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen? :+

zie edit btw ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:55:16 #49
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104803800
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen? :+

zie edit btw ;)
mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
pi_104803835
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
Ik denk dat hij het over de geluidsoverlast heeft. Als mijn buurman om 20:00 uur buiten een uur lang gaat gassen dan hoort hij wel wat van mij hoor :P
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:57:07 #51
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803860
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
En als je in de buurt rondjes over de rotonde gaat rijden is dat emissievrij? _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:00:58 #52
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104803998
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:56 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij het over de geluidsoverlast heeft. Als mijn buurman om 20:00 uur buiten een uur lang gaat gassen dan hoort hij wel wat van mij hoor :P
mwa het is me gierigheid dat ik het nutteloos vind om erbij ook nog over de snelweg te gaan rijden.
slijt de auto van, en er gaat ook nog benzine op aan het vooruit duwen in de hoogste versnelling van de auto enzo.

het "goedkoopste" zou zijn opladen aan het stopcontact.
verbrandingswaarde van 1 liter benzine (1 euro 60) met 100% rendement is ongeveer 10 kilowatt.
10 kw uit het stopcontact kost ook 1,60.

gezien de motor geen 100 % rendement heeft en alles is het dus goedkoper om aan het stopcontact op te laden.
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:01:31 #53
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104804022
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En als je in de buurt rondjes over de rotonde gaat rijden is dat emissievrij? _O-
?
nee dan komen alle uitlaatgassen vrij op dat rondje van de rotonde.

en zelfde toeren maken op egale grond en constante snelheid in een lagere versnelling kost gewoon minder brandstof. (niet per kilometer maar per tijd).
en in neutraal gebruikt het nog minder brandstof

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 15:18:17 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:06:42 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104804212
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:00 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

mwa het is me gierigheid dat ik het nutteloos vind om erbij ook nog over de snelweg te gaan rijden.
slijt de auto van, en er gaat ook nog benzine op aan het vooruit duwen in de hoogste versnelling van de auto enzo.

het "goedkoopste" zou zijn opladen aan het stopcontact.
verbrandingswaarde van 1 liter benzine (1 euro 60) met 100% rendement is ongeveer 10 kilowatt.
10 kw uit het stopcontact kost ook 1,60.

gezien de motor geen 100 % rendement heeft en alles is het dus goedkoper om aan het stopcontact op te laden.
Klopt, daarom zei ik ook dat het het beste is om de auto aan een lader te hangen (accu eruit halen is nóg beter). Is idd efficiënter als een doelloos stukje gaan rijden Of stilstaand gaan staan gassen in de straat :*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:06:48 #55
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104804217
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker? ;)

Laat ik het anders stellen; een uurtje constant boven de 1500 Rpm.

Met bibeka rijden gebruik je remlichten, richtingaanwijzers, en je gaat niet met gas erop voor het verkeerslicht staan, tevens is snelweg het zuinigste rijden, maar OK, een uurtje over 80 km wegen tuffen is ook wel ok ;)
het is nog zuiniger (niet per afgelegde kilometer maar in totaal) om stil te staan en 1500 toeren te maken(ietsjes gas erop houden.)
als je stilstaat op de parkeerplaats hoef je ook nog eens geen lichten,remlichten, knipperlichten, blower en dat soort te gebruiken.

beste is als hij gewoon naar huis rijdt met niet te weinig toeren(dan werkt de dynamo op ze best).
stroomverbruikers gewoon zoveel mogelijk uit laat.
en naar hoeveel hij denkt dat nog nodig is gewoon de auto stationair laat aanstaan met zoveel mogelijk stroomverbruikers uit, of aan een lader hangt.

[ Bericht 5% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 15:21:43 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:12:34 #56
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104804406
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:06 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

het is nog zuiniger (niet per afgelegde kilometer maar in totaal) om stil te staan en 1500 toeren te maken(ietsjes gas erop houden.)
als je stilstaat op de parkeerplaats hoef je ook nog eens geen lichten,remlichten, knipperlichten te gebruiken.

beste is als hij gewoon naar huis rijdt met niet te weinig toeren(dan werkt de dynamo op ze best).
stroomverbruikers gewoon zoveel mogelijk uit laadt.
en naar hoeveel hij denkt dat nog nodig is gewoon de auto stationair laat aanstaan met lichten uit, of aan een lader hangt.

Lees de OP nog eens: TS zit op zijn werk, is daar met de trein, auto staat thuis.. what to do als hij straks thuiskomt..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:13:07 #57
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104804423
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Lees de OP nog eens: TS zit op zijn werk, is daar met de trein, auto staat thuis.. what to do als hij straks thuiskomt..
ja ik snapte de op niet helemaal, ik lees dat de auto op ze werk staat waar hij nu niet is en hij die nog vanavond naar huis moet rijden
  vrijdag 25 november 2011 @ 15:58:08 #58
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104806035
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:13 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ja ik snapte de op niet helemaal, ik lees dat de auto op ze werk staat waar hij nu niet is en hij die nog vanavond naar huis moet rijden
Hmm. idd.. ehh auto staat op de zaak, klaarblijkelijk is hij daar met het OV 30 km vandaan gereisd, en moet tot 20.00 uur daar blijven waar hij nu is.

Macht's nichts, zijn accu staat leeg te lopen 30 km bij hem vandaan, maar idd, ik neem aan dat hij er dan straks nog mee naar huis moet.. je hebt gelijk ;)

Kan hij misschien wel alvast iets of iemand inschakelen die hem gaat helpen het apparaat te starten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:11:54 #59
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104806588
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:58 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hmm. idd.. ehh auto staat op de zaak, klaarblijkelijk is hij daar met het OV 30 km vandaan gereisd, en moet tot 20.00 uur daar blijven waar hij nu is.

Macht's nichts, zijn accu staat leeg te lopen 30 km bij hem vandaan, maar idd, ik neem aan dat hij er dan straks nog mee naar huis moet.. je hebt gelijk ;)

Kan hij misschien wel alvast iets of iemand inschakelen die hem gaat helpen het apparaat te starten.
hij kan er heen gaan, lichten meteen uitzetten en proberen te starten (of dat gewoon overslaan want dat lukt hoooooogstwaarschijnlijk niet meer )
dan is startkabels het makkelijkst, minst inspanning om te duwen enzo.

als startkabels vanaf de "donorauto" een beetje te weinig elektra door de startkabels om te kunnen starten geeft kan hij eventjes wat langer de startkabels laten zitten.
of van de donorauto de lichten uit doen en zoveel mogelijk andere elektra, en ietsjes toeren maken.

als dat allemaal niet lukt of hij heeft geen startkabels kan hij kijken of de auto op contact (lichten uit laten) wel nog het olielampje kan laten branden (indicatie dat er nog wat stroom is dat de elektronica rond de motor werkt). en dan kan hij hem aanduwen.

gewoon auto op contact aan, en dan de auto op "topsnelheid" hoe hard je hem duwend kan krijgen gaan duwen.
dan in de 1ste of 2de versnelling het koppeling in 1 keer loslaten.

wisselstroomdynamos zijn vaak wel 60-100 ampere van autos. met langzaam draaiende motor geven ze minder, en er gaat ook nog wat vanaf wat de auto op dat moment gebruikt (elektronica om de motor te laten lopen, lichten,remlichten, ventilatie, etcetc)

als de accu in topstaat zou zijn zal het dus wel minstens meer dan een uur duren voor hij weer helemaal vol is. als de accu in topstaat zou zijn zou hij ook niet helemaal vol hoeven te zijn om weer opnieuw te kunnen starten.

als de accu niet in topstaat is gaat de capaciteit ook gewoon omlaag, en zal hij dus ook eerder weer "vol" zijn (vol als in dat hij niet meer voller kan). mijn ervaring is dat na half uurtje/ 45 minuten motor niet uitzetten altijd wel genoeg is om daarna weer te kunnen starten.
dat kan hij gewoon proberen, of als hij het niet aandurft wat langer proberen laten te lopen.
werkt het niet dan kan hij een keer proberen langer op te laden. maar misschien is ze accu na dit voorval wel gewoon te slecht geworden om ooit nog goed genoeg te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 16:27:27 ]
pi_104806600
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:34 schreef L0we het volgende:

[..]

Werkt niet altijd even goed, als de accu echt uitgeput is kan je daar nog best wel moeite mee hebben...
Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.

Een oude AX met compleet rotte accu had ik zo met één duwsessie aan de loop.

Automaat kun je niet aanduwen, dan zijn er kabels nodig.
Vogelbek-verdubbel-inator
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:15:24 #61
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104806706
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:

[..]

Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.

Een oude AX met compleet rotte accu had ik zo met één duwsessie aan de loop.

Automaat kun je niet aanduwen, dan zijn er kabels nodig.
ontsteking(en bij modernere auto's nog heel veel meer) moet wel werken op de elektra.
en als hij zo leeg is dat die al niet meer werkt, is de enige "bron" voor stroom de dynamo, die ook al helemaal niet meer werkt misschien omdat die bekrachtigt moet worden.
en al werkt die wat, houdt een nog goede accu die wel leeg is de spanning erg laag.
mij lukt het dan nooit (met mankracht dan).

zat er bij jou nog wel iets in de accu dat het olielampje of interieurlichtje kon branden? of was de accu zo dood dat meteen de spanning hoog genoeg kon zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 16:22:18 ]
pi_104807226
Ok jongens ik kwam aan bij mijn auto en de lampen stonden inderdaag gewoon aan, maar ik kon gewoon instappen auto starten en weg rijden :?
sdf
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:29:51 #63
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104807289
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:28 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ok jongens ik kwam aan bij mijn auto en de lampen stonden inderdaag gewoon aan, maar ik kon gewoon instappen auto starten en weg rijden :?
lampen en alles uitzetten. (die je aan had laten staan)
paar minuten wachten, en weer proberen te starten.

werkt dat niet moet je of startkabels gaan gebruiken, of aanduwen


oh ik las verkeerd. nou je boft heel erg ! :) . toch een uur of 5 hebben de lampen aangestaan. hij heeft de grote accutest overleefd :)
vanavond om 8 uur zou het de auto niet meer gelukt zijn
stonden de dimlichten gewoon aan, of alleen stadslicht?

[ Bericht 4% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 16:39:04 ]
pi_104807337
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:

[..]

Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.

Een oude AX met compleet rotte accu had ik zo met één duwsessie aan de loop.

Automaat kun je niet aanduwen, dan zijn er kabels nodig.
Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km/h max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.

Maar waarom in zn 2 duwen? Gaat het niet makkelijker als je het in zn 1 doet?
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:35:00 #65
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104807491
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:30 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.

Maar waarom in zn 2 duwen? Gaat het niet makkelijker als je het in zn 1 doet?
ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijk
de hoogste versnelling zou ook wel kunnen dan remt hij minder snel af op de motor, maar waarschijnlijk moet je wel boven de 20 km/uur duwen voordat je in die versnelling de motor snel genoeg kan laten draaien dat hij uit zichzelf verder blijft lopen.

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 16:46:48 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:59:52 #66
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104808310
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:28 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ok jongens ik kwam aan bij mijn auto en de lampen stonden inderdaag gewoon aan, maar ik kon gewoon instappen auto starten en weg rijden :?
Nou, die accu is dus duidelijk in goede staat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_104808557
Nu ik erover nadenk. Zijn verlichting verbruikt geen 50w want alleen de stadslichten + achterlichten staan aan.

Laatst liet ik mijn contact aan en mijn verlichting omdat ik er bezig mee was. Nog niet eens een uur later startte mijn auto niet omdat hij niet genoeg stroom had om te starten.(verlichting werkte wel naar behoren)
Dus als je de contact aanzet he, wat verbruikt er zoveel stroom dan? Ervan uitgaande dat de accessoires uit staan.
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:18:22 #68
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104808922
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:07 schreef Gokhan03 het volgende:
Nu ik erover nadenk. Zijn verlichting verbruikt geen 50w want alleen de stadslichten + achterlichten staan aan.
hoe weet je dat? ken jij die auto ? ik ben wel even nieuwsgierig hoelang hij welke lichten aan had laten staan:)
quote:
Laatst liet ik mijn contact aan en mijn verlichting omdat ik er bezig mee was. Nog niet eens een uur later startte mijn auto niet omdat hij niet genoeg stroom had om te starten.(verlichting werkte wel naar behoren)
Dus als je de contact aanzet he, wat verbruikt er zoveel stroom dan? Ervan uitgaande dat de accessoires uit staan.
brandstofpomp, ecu, ontsteking, diversen. van alles eigenlijk. dashboardmetertjes vast ook :P
en dan de startmotor die de meeste stroom gebruikt(uiteraard).

draaide de startmotor wel nog gewoon rond? soms dat de startonderbreker weer aan gaat na X minuten op contact aan zonder starten.
een keer een auto bij mij draaide dan gewoon de startmotor nog gewoon rond als je daarnaar draaide, maar hij startte nooit totdat je de sleutel eruit haalde en opnieuw instak en daarmee de startonderbreker opnieuw uitschakelde.

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 17:25:52 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:18:43 #69
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104808934
Als het inderdaad de stadslichten waren, dan is het een andere verhaal, want die worden ook wel parkeerlichten genoemd, en dat is ook waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn. Daarmee houdt je auto het makkelijk een dag uit.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_104812644
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:18 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

hoe weet je dat? ken jij die auto ? ik ben wel even nieuwsgierig hoelang hij welke lichten aan had laten staan:)
BIj welke auto blijven de dimlichten dan aan als je het contact uitdoet?
quote:
[..]

brandstofpomp, ecu, ontsteking, diversen. van alles eigenlijk. dashboardmetertjes vast ook :P
en dan de startmotor die de meeste stroom gebruikt(uiteraard).

draaide de startmotor wel nog gewoon rond? soms dat de startonderbreker weer aan gaat na X minuten op contact aan zonder starten.
een keer een auto bij mij draaide dan gewoon de startmotor nog gewoon rond als je daarnaar draaide, maar hij startte nooit totdat je de sleutel eruit haalde en opnieuw instak en daarmee de startonderbreker opnieuw uitschakelde.
Startmotor gaf alleen een tik en de dashboardverlichting ging inzakken. Dus er was niet genoeg stroom om te starten lijkt mij.
  vrijdag 25 november 2011 @ 22:16:21 #71
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104824847
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:56 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

BIj welke auto blijven de dimlichten dan aan als je het contact uitdoet?
weet niet, van de mitsubischi nogwat 1997 weet ik het ook niet. nooit goed bekeken. in ieder geval wel de kia duster of weet ik het hoe het heette(het was geen lada duster of wat die ander is), ford nogwat.
en me eigen 2 wat oudere autos (peugeot 203, peugeot 403) daar loopt de verlichting ook niet via het contactslot. zijn voor de rest ook helemaal geen relais en fancy dingen voor uiteraard.
quote:
[..]

Startmotor gaf alleen een tik en de dashboardverlichting ging inzakken. Dus er was niet genoeg stroom om te starten lijkt mij.
oh dan is het duidelijk. ik schrok een beetje toen het mij overkwam in de kia toen.
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:30:23 #72
53151 T42
Pinball Wizard
pi_104844144
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:04 schreef lipjes het volgende:

[..]

ja zodra de accu leeg is wel ja :')
spuitje 11 :P

bij philips werd er altijd een mail rondgestuurd met volgende:
quote:
er staat een testopstelling op de parkeerplaats van merk X met kenteken X
die zijn accu aan het testen is.
aangezien de leeftijd van het voertuig zal deze het niet lang vol houden.
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:31:47 #73
53151 T42
Pinball Wizard
pi_104844191
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:35 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijk
de hoogste versnelling zou ook wel kunnen dan remt hij minder snel af op de motor, maar waarschijnlijk moet je wel boven de 20 km/uur duwen voordat je in die versnelling de motor snel genoeg kan laten draaien dat hij uit zichzelf verder blijft lopen.
duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmh
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:33:43 #74
53151 T42
Pinball Wizard
pi_104844242
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:30 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km/h max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.

Maar waarom in zn 2 duwen? Gaat het niet makkelijker als je het in zn 1 doet?
olie loopt dan niet rond in de bak.
2 is ligter duwen
pi_104846599
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:18 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

brandstofpomp, ontsteking,
Brandstofpomp hoort niet te draaien als de auto op contact blijft staan. De Bobine krijgt bij hedendaagse auto's ook geen prik als de motor niet loopt....
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:58:49 #76
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104852370
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:31 schreef T42 het volgende:

[..]

duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmh
zo dan:
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:35 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijk
de hoogste 4de of 5de versnelling zou ook wel kunnen dan remt hij minder snel af op de motor, maar waarschijnlijk moet je wel boven de 20 km/uur duwen voordat je in die versnelling de motor snel genoeg kan laten draaien dat hij uit zichzelf verder blijft lopen.
daar dacht ik aan, maar ik ben slecht met woorden.
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:01 schreef ibaneX het volgende:

[..]

Brandstofpomp hoort niet te draaien als de auto op contact blijft staan.
ecu enzo regelt wel de ontsteking. weet niet of je het dan de ontsteking mag noemen maar vond ontsteking wel mooi om neer te zetten.

quote:
De Bobine krijgt bij hedendaagse auto's ook geen prik als de motor niet loopt....
bij oude ook maar ongeveer 50 procent kans, of hangt van de contactpuntjes en dwell af :P
en lekstroom door het eventueele condensatortje :P
  Spellchecker zondag 27 november 2011 @ 03:57:48 #77
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_104868229
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:31 schreef T42 het volgende:

[..]

duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmh
Nadat je hem eerst ergens op een berg hebt laten slepen? :')
Tevens -purist.
  zondag 27 november 2011 @ 04:49:01 #78
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104868366
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 03:57 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Nadat je hem eerst ergens op een berg hebt laten slepen? :')
hij zal wel sterk zijn ofzo misschien, ik vind het ook wel knap dat hij het in ze 1tje lukt.
mij lukt het niet, auto in neutraal zetten, in de deuropening de auto ze snel mogelijk gaan duwen, dan erin springen enzo.... dat red ik netaan niet.
en dan even iets op het koppelingspedaal leggen en goed aan de achterkant gaan duwen en dan met een touwtje dat is ook weer een beetje gevaarlijk.
licht niet vergeten uit te doen blijft de beste oplossing.

of hij bedoelt dat hij in ze 1tje duwt en er nog iemand anders in de auto zit ofzo....

[ Bericht 3% gewijzigd door mylifeisgrey op 27-11-2011 04:54:51 ]
  FOK!fotograaf zondag 27 november 2011 @ 04:55:18 #79
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_104868385
Misschien niet proberen door je versnelling heen te duwen, maar gewoon eerst aanduwen en daarna de koppeling (snel!) laten opkomen en wat gas bijgeven.
Een veel gemaakte fout is overigens startkabels eraan hangen en direct starten, gevolg is dat je bij de donorauto de diodebrug op de dynamo aan gort kan trekken. Liever laat ik een auto op startkabels ertegenover staan en een minuut of 10 de accu eerst gewoon laden.
Heb overigens ook wel verkutte accus gestart door gewoon een auto ernaast helemaal stil te zetten en op die accu te starten. Vervolgens lekker de ene bak laten draaien (kwartier ofzo, zodat ie enigzins wakker wordt) en de ander weer terug op de parkeerplaats zetten.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 27 november 2011 @ 04:58:59 #80
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104868396
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 04:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
Misschien niet proberen door je versnelling heen te duwen, maar gewoon eerst aanduwen en daarna de koppeling (snel!) laten opkomen en wat gas bijgeven.
Een veel gemaakte fout is overigens startkabels eraan hangen en direct starten, gevolg is dat je bij de donorauto de diodebrug op de dynamo aan gort kan trekken. Liever laat ik een auto op startkabels ertegenover staan en een minuut of 10 de accu eerst gewoon laden.
Heb overigens ook wel verkutte accus gestart door gewoon een auto ernaast helemaal stil te zetten en op die accu te starten. Vervolgens lekker de ene bak laten draaien (kwartier ofzo, zodat ie enigzins wakker wordt) en de ander weer terug op de parkeerplaats zetten.
handig bezig . vaak je lichten vergeten? :D
quote:
bij de donorauto de diodebrug op de dynamo aan gort kan trekken.
heb je dat weleens gehad? lijkt me dat er hoogstens de maximale laadstroom die uit de dynamo kan komen door die 6 (?) diodes heengaat.
zal me wel niets verbazen als moderne computergestuurde hokken kunnen flippen van ineens een snel spanningsverschilletje op hun voeding.

[ Bericht 7% gewijzigd door mylifeisgrey op 27-11-2011 05:26:30 ]
  FOK!fotograaf zondag 27 november 2011 @ 15:55:49 #81
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_104880213
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 04:58 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

handig bezig . vaak je lichten vergeten? :D
Nee, een keer een defecte dynamo gehad en kwam erachter toen ik bijna 40 km van huis stond... :P Toen was de accu leeg. Iemand gebeld en de accu een half uur aan de andere accu gehanden en zo naar huis gereden... :P En tja, dan is het duwen en vervolgens je koppeling in zijn 2 op laten komen en je draait.

quote:
heb je dat weleens gehad? lijkt me dat er hoogstens de maximale laadstroom die uit de dynamo kan komen door die 6 (?) diodes heengaat.
zal me wel niets verbazen als moderne computergestuurde hokken kunnen flippen van ineens een snel spanningsverschilletje op hun voeding.
Met kleine autotjes valt het an sich wel mee, maar met wat grotere ga je het al meer krijgen. En zeker diesels, die hebben een hogere compressie en dus een zwaardere startmotor. En helemaal bestelbusjes mee oppassen. Zelf nog niet gehad, maar een stukje wijsheid die ik van mijn vader mee kreeg. Devies is dan ook mensen gewoon lekker uit de auto te halen en dicht bij de startkabels in de buurt te blijven. Gaan ze dan wel starten, kabels eraf en ze zoeken het maar uit. :W Het feit dat zij een probleem hebben betekend niet dat ik ook een probleem moet hebben...
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_104882001
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 04:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
Misschien niet proberen door je versnelling heen te duwen, maar gewoon eerst aanduwen en daarna de koppeling (snel!) laten opkomen en wat gas bijgeven.
Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.
  FOK!fotograaf zondag 27 november 2011 @ 18:07:33 #83
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_104886558
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 16:35 schreef Palomar het volgende:

[..]

Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.
Eigenlijk duw je hem niet door de versnelling heem, maar maakt je motor een dode slag en dat kost veel moeite. Het kan overigens wel hoor, dat moet je namelijk doen als je je Driem vervangen hebt. Eerst een aantal dode slagen met de hand om te checken of alles nog goed zit, ondanks alle veiligheidsmaatregelen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_104888207
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:05 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

met een lage bandenspanning stuurt het ook zwaarder, hij zou dat nog even kunnen controleren.
ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.

Dit komt omdat de tandwiel overbrenging in auto's met stuurbekrachtiging "zwaarder" is dan in auto's met stuurbekrachtiging. Dit heeft als voordeel dat je geen grote slagen hoeft te maken tijdens het sturen, maar met kleine stuurbewegingen af kan.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_104889725
Ik laat mijn verlichting altijd aan staan. Nooit problemen met de accu gehad. :+
pi_104890125
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:01 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

?
nee dan komen alle uitlaatgassen vrij op dat rondje van de rotonde.

en zelfde toeren maken op egale grond en constante snelheid in een lagere versnelling kost gewoon minder brandstof. (niet per kilometer maar per tijd).
en in neutraal gebruikt het nog minder brandstof
Maar een motor hoog toeren laten draaien zonder belasting geeft weer veel vervuiling in de verbrandingskamers en dus slijtage van de motor.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
  zondag 27 november 2011 @ 20:06:14 #87
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104891858
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 18:46 schreef Yoda87 het volgende:

[..]

Dit komt omdat de tandwiel overbrenging in auto's met stuurbekrachtiging "zwaarder" is dan in auto's met stuurbekrachtiging. Dit heeft als voordeel dat je geen grote slagen hoeft te maken tijdens het sturen, maar met kleine stuurbewegingen af kan.
ah handig om te weten dat dat het gewoon is, ik heb nooit geteld hoeveel rondjes het stuur moest draaien en hoeveel de wielen ervan sturen.
dit dus:
quote:
ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 16:35 schreef Palomar het volgende:

[..]

Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.
als ik weer eens in de auto zit en een " oh wat dom van me" moment weer heb omdat ik zo dom ben geweest om de verlichting aan te laten staan ga ik de volgende keer in me 1tje proberen aan te duwen in de deuropening. dan zal ik erin springen en de 2de of 3de versnelling eens proberen.
het voelt altijd een beetje faal en moeilijk om mensen om hulp te vragen om te duwen enzo.

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 19:29 schreef Yoda87 het volgende:

[..]

Maar een motor hoog toeren laten draaien zonder belasting geeft weer veel vervuiling in de verbrandingskamers en dus slijtage van de motor.
motoren klinken als ze belast worden ook alsof ze beter lopen inderdaad, dan wanneer ze wat meer staan te rammelen zonder belasting.
altijd wel een mooi geluid is dat als je een beetje hoort dat ze echt werken.

maar toch niet onderschatten dat wanneer je een uur 100 gaat rijden met 2 a 3 duizend toeren het ook 100 kilometer bandenslijtage, hobbels, en alles wat meer aan slijtage van heel de auto kost.
als die 100 kilometer alleen maar voor de accu opladen is dan is al die slijtage op andere onderdelen opzich een beetje zonde.

daar tegenover kan je misschien ook anderhalf of 2 uur(wat langer) de motor stationair laten draaien zonder slijtage voor de banden en hogere kilometerstand en daarmee de accu evenver alweer volladen.

quote:
Met kleine autotjes valt het an sich wel mee, maar met wat grotere ga je het al meer krijgen. En zeker diesels, die hebben een hogere compressie en dus een zwaardere startmotor. En helemaal bestelbusjes mee oppassen. Zelf nog niet gehad, maar een stukje wijsheid die ik van mijn vader mee kreeg. Devies is dan ook mensen gewoon lekker uit de auto te halen en dicht bij de startkabels in de buurt te blijven. Gaan ze dan wel starten, kabels eraf en ze zoeken het maar uit.
ben er zelf nooit bang voor geweest. meeste stroom die dan door de startkabels vanaf de donorauto loopt zal wel uit de donorautoaccu komen. is wel zo dat het laadysteem van donorauto ook flink stroom gaat proberen te maken. meer dan onder "normale" omstandigheden.
quote:
Het feit dat zij een probleem hebben betekend niet dat ik ook een probleem moet hebben...
zal wel moeten kunnen want diodebrug zal wel ontworpen zijn om de stroom van de dynamo aan te kunnen.
maar je hebt helemaal gelijk, diodes en dynamo worden zwaarder belast en het zou je maar net overkomen dat iets wel doorbrand.....

[ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 27-11-2011 20:19:24 ]
  zondag 27 november 2011 @ 20:29:30 #88
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104893187
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 19:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik laat mijn verlichting altijd aan staan. Nooit problemen met de accu gehad. :+
hoe doe je dat ? :D

@TS. welke verlichting had je nu hoelang aan laten staan :D
pi_104893324
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 20:29 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

hoe doe je dat ? :D

@TS. welke verlichting had je nu hoelang aan laten staan :D
Mijn auto schakelt het licht vanzelf uit na een minuutje ongeveer. :P
Maar de schakelaar van mijn licht staat dus altijd op 'aan' zeg maar.
De zogenaamde coming home lights.
  FOK!fotograaf zondag 27 november 2011 @ 20:49:38 #90
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_104894602
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 20:06 schreef mylifeisgrey het volgende:
zal wel moeten kunnen want diodebrug zal wel ontworpen zijn om de stroom van de dynamo aan te kunnen.
maar je hebt helemaal gelijk, diodes en dynamo worden zwaarder belast en het zou je maar net overkomen dat iets wel doorbrand.....
Maar de dynamo in jouw auto is vaak niet ontworpen om bijv. een zwaardere dieselbestelbus van stroom te voorzien. En een SUV/MPV of een snelle sportwagen met flinke motor ertegenover zetten zal weer minder risico geven dan een wanneer je het met bijv. een Aygo gaat proberen...
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zondag 27 november 2011 @ 21:35:49 #91
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104897915
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 20:49 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Maar de dynamo in jouw auto is vaak niet ontworpen om bijv. een zwaardere dieselbestelbus van stroom te voorzien.
En een SUV/MPV of een snelle sportwagen met flinke motor ertegenover zetten zal weer minder risico geven dan een wanneer je het met bijv. een Aygo gaat proberen...
dat lijkt me leuk om te zien.
zo een aygo tegenover een bestelbus :)

[ Bericht 5% gewijzigd door mylifeisgrey op 27-11-2011 22:08:28 ]
pi_104910214
als je accu echt helemaal dood is, zal een duwtje ook niet helpen, je wisselstroomdynamo heeft ook zelf -weliswaar een klein beetje- stroom nodig om stroom te kunnen maken
dus dan rest niets anders dan startkabels of een andere accu...

of je een diesel kunt starten is niet zozeer de accu of dynamo van belang, maar meer de dikte van de startkabels, als die te dun zijn is de inwenige weerstand te hoog en worden ze voornamelijk warm, zonder voldoende stroom door te geven naar de te starten auto, en of de klemmen goed kontakt maken.
  FOK!fotograaf maandag 28 november 2011 @ 11:32:28 #93
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_104915726
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 02:45 schreef sijs het volgende:
of je een diesel kunt starten is niet zozeer de accu of dynamo van belang, maar meer de dikte van de startkabels, als die te dun zijn is de inwenige weerstand te hoog en worden ze voornamelijk warm, zonder voldoende stroom door te geven naar de te starten auto, en of de klemmen goed kontakt maken.
Oftewel, gewoon eerst eens een tijdje de andere accu mee laten laden zodat die ook meewerkt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_104915768
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:01 schreef lipjes het volgende:

[..]

niet in elke auto is dat
:') , als de accu leeg is gaan ze ook uit ;)
Dus in elke auto gaan ze uit

En TS, join the club. Mij is het in de tijd voor de licht verklikkers ook gebeurt. Startkabeltje doet wonderen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')