niet in elke auto is datquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:00 schreef Roellie80 het volgende:
je lampen gaan vanzelf uit hoor, daar zou ik me niet druk over maken
In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.quote:
ja zodra de accu leeg is wel jaquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:02 schreef mstx het volgende:
[..]
In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.
Nou ik denk niet dat hij zo lang aan zal blijven maar ookal zou hij aanblijven, zou je auto niet meer starten omdat er niet genoeg stroom is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:17 schreef Hi_flyer het volgende:
60 AH accu->720WH, twee koplampen van 50 watt en twee achterlichten van 15 watt is 130 Watt. Dus na iets van vijf en een half uur is het op. Echter neemt de spanning van de accu af, dus gaan je lampen steeds minder fel branden en kost dat dus minder energie. Maar na 10 uur is het wel afgelopen....
Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?quote:
Waarschijnlijk niet, als je accu echt leeg is...quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
Werkt niet altijd even goed, als de accu echt uitgeput is kan je daar nog best wel moeite mee hebben...quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:28 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?
Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.
Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.
Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
Als je stilstaat, dan probeer je je voorwielen te draaien terwijl er een groot rubber oppervlak contact met de straat maakt, met het gewicht van de motor erbovenop. Dat kost veel kracht. Naarmate je auto sneller rijdt, zorgt het rollen van je wielen wel dat dit wat soepeler gaat, vandaar dat in moderne auto's de stuurbekrachtiging afneemt naarmate je sneller rijdt, zodat je gevoel van de weg niet verdwijnt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
komt omdat je auto een stuurbekrachtigings motor heeft en die word aangedreven door bepaalde druk of electra. waarvoor de motor moet lopen dus ..quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
[..]
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
mijn ervaring is dat wanneer de accu helemaal leeg is, je hem onmogelijk aankrijgt zonder acculader/voedingkje/startkabels.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.
Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.
Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
motor heeft wel elektriciteit nodig om te lopen voor de ontsteking en brandstoftoever en inspuiting.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:37 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.
Gelukkig niet heel hardquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.
Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
[..]
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
met een lage bandenspanning stuurt het ook zwaarder, hij zou dat nog even kunnen controleren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:44 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.
Gaat met een tandwieloverbrenging waarop een hydrolische pomp mee werkt, of een elektromotor.
Oude auto's hadden een wat groter stuur, zodat je wat minder idoot hoeft te draaien, maar je moet het toch wel rond kunnen draaien hoor.
Sportschool doet wonderen anders.
245, dat is best breedquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:09 schreef Gokhan03 het volgende:
Ook icm de breedte van de banden. Zo was het een ramp om mijn vorige bmw 5 serie te gaan sturen met 245/35/19 banden aan de voorkant toen hij even geduwd moest worden in de garage
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter
Ik heb 225/45/18 zomerbanden op mijn V70 liggen, maar gelukkig had ik er een setje 205/60/15 wielen bijgekregen (met versleten banden), dus mijn winterbanden zijn in ieder geval een stuk prettiger geprijsde 195/65/15. Zelfs in 205 zijn winterbanden al moeilijk te verkrijgen, en dus duur.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter
Ik verwacht dat die per band duurder zijn dan een set van 4 goede banden van een couranter type.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
Is een niet veel voorkomend maat. Deze maat zal je eigenlijk alleen bij breedset(= set waar achterste velgen breder zijn) Daardoor zijn ze ook duurder en ik haalde ze in de winter ivm slijtage waardoor ik geen profiel meer hadquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
spijker -> kopquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:38 schreef Gokhan03 het volgende:
Maargoed dit topic gaat niet over mijn banden![]()
Half uur snelweg is toch wel genoeg?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:44 schreef Sounddragon het volgende:
Accu is straks dus leeg als je thuiskomt, opladen is dan het beste, accu zal dan een hele nacht onder lading moeten met een gemiddelde lader. Je kunt de auto ook opstarten met behulp van startkabels, of door hem aan te duwen/slepen, maar dan zul je minimaal een uurtje ofzo moeten gaan rijden, bij voorkeur snelweg. Het laden van de accu zal wat langer duren, omdat je tegen die tijd ook met de verlichting aan zult moeten rijden.
Gevolgen voor de accu; onder een bepaald voltage gaat het zuur in je accu een beetje ontleden, dwz dat er water en sulfaat gaan ontstaan in je accu, (het zogenaamde sulfateren) dit vreet de platen aan (oxidatie) die zullen na een tijdje gaan krom trekken, het is niet onaannemelijk dat je in de loop van deze winter zult gaan merken dat je auto steeds minder 'graag' start, dat komt omdat naar gelang de platen verder oxideren, de capaciteit van de accu gaandeweg steeds minder wordt, en op een gegeven moment gaat 'ie stuk. Kan zijn dat je het vorjaar nog haalt, kan ook zijn dat hij na een paar strenge vorstjes al de pijp aan Maarten geeft, ligt een beetje aan de staat/kwaliteit van je accu.
je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijtquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
Lees het verhaal; je wilt de accu zsm zo vol mogelijk hebben. Als je een beetje dikke accu in je auto hebt kun je met een half uurtje ook misschien wel volstaan, dan kán hij morgen misschien ook nog wel starten, maar ik weet zeker dat hij dan weer 'net aan' genoeg heeft, waardoor hij dan dus weer op het randje balanceert.. het beste is gewoon een nachtje aan een goede lader; het liefste eentje die ook kan desulfateren, dan is het nog wel aardig te redden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:50 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijt![]()
dynamo kan wat meer stroom maken als hij sneller rondraait, maar erbij rijden over de snelweg is niet perce nodig.
wat dat betreft is zelfde toerental bij stilstand of een lagere versnelling precies hetzelfde.
nee. nergens voor nodig gehad ooit.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker?
Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:52 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
nee. nergens voor nodig gehad ooit.
vertel mij dan wat het verschil is voor het laden/dynamo om met 3000 toeren over de snelweg te rijden gedurende X tijd, of 3000 toeren te maken terwijl je stilstaat of in een lagere versnelling rijdt voor dezelfde X tijd.
mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen?
zie edit btw
Ik denk dat hij het over de geluidsoverlast heeft. Als mijn buurman om 20:00 uur buiten een uur lang gaat gassen dan hoort hij wel wat van mij hoorquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
En als je in de buurt rondjes over de rotonde gaat rijden is dat emissievrij?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
mwa het is me gierigheid dat ik het nutteloos vind om erbij ook nog over de snelweg te gaan rijden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij het over de geluidsoverlast heeft. Als mijn buurman om 20:00 uur buiten een uur lang gaat gassen dan hoort hij wel wat van mij hoor
?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En als je in de buurt rondjes over de rotonde gaat rijden is dat emissievrij?
Klopt, daarom zei ik ook dat het het beste is om de auto aan een lader te hangen (accu eruit halen is nóg beter). Is idd efficiënter als een doelloos stukje gaan rijden Of stilstaand gaan staan gassen in de straatquote:Op vrijdag 25 november 2011 15:00 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
mwa het is me gierigheid dat ik het nutteloos vind om erbij ook nog over de snelweg te gaan rijden.
slijt de auto van, en er gaat ook nog benzine op aan het vooruit duwen in de hoogste versnelling van de auto enzo.
het "goedkoopste" zou zijn opladen aan het stopcontact.
verbrandingswaarde van 1 liter benzine (1 euro 60) met 100% rendement is ongeveer 10 kilowatt.
10 kw uit het stopcontact kost ook 1,60.
gezien de motor geen 100 % rendement heeft en alles is het dus goedkoper om aan het stopcontact op te laden.
het is nog zuiniger (niet per afgelegde kilometer maar in totaal) om stil te staan en 1500 toeren te maken(ietsjes gas erop houden.)quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker?
Laat ik het anders stellen; een uurtje constant boven de 1500 Rpm.
Met bibeka rijden gebruik je remlichten, richtingaanwijzers, en je gaat niet met gas erop voor het verkeerslicht staan, tevens is snelweg het zuinigste rijden, maar OK, een uurtje over 80 km wegen tuffen is ook wel ok
Lees de OP nog eens: TS zit op zijn werk, is daar met de trein, auto staat thuis.. what to do als hij straks thuiskomt..quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:06 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
het is nog zuiniger (niet per afgelegde kilometer maar in totaal) om stil te staan en 1500 toeren te maken(ietsjes gas erop houden.)
als je stilstaat op de parkeerplaats hoef je ook nog eens geen lichten,remlichten, knipperlichten te gebruiken.
beste is als hij gewoon naar huis rijdt met niet te weinig toeren(dan werkt de dynamo op ze best).
stroomverbruikers gewoon zoveel mogelijk uit laadt.
en naar hoeveel hij denkt dat nog nodig is gewoon de auto stationair laat aanstaan met lichten uit, of aan een lader hangt.
ja ik snapte de op niet helemaal, ik lees dat de auto op ze werk staat waar hij nu niet is en hij die nog vanavond naar huis moet rijdenquote:Op vrijdag 25 november 2011 15:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Lees de OP nog eens: TS zit op zijn werk, is daar met de trein, auto staat thuis.. what to do als hij straks thuiskomt..
Hmm. idd.. ehh auto staat op de zaak, klaarblijkelijk is hij daar met het OV 30 km vandaan gereisd, en moet tot 20.00 uur daar blijven waar hij nu is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:13 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ja ik snapte de op niet helemaal, ik lees dat de auto op ze werk staat waar hij nu niet is en hij die nog vanavond naar huis moet rijden
hij kan er heen gaan, lichten meteen uitzetten en proberen te starten (of dat gewoon overslaan want dat lukt hoooooogstwaarschijnlijk niet meer )quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:58 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmm. idd.. ehh auto staat op de zaak, klaarblijkelijk is hij daar met het OV 30 km vandaan gereisd, en moet tot 20.00 uur daar blijven waar hij nu is.
Macht's nichts, zijn accu staat leeg te lopen 30 km bij hem vandaan, maar idd, ik neem aan dat hij er dan straks nog mee naar huis moet.. je hebt gelijk![]()
Kan hij misschien wel alvast iets of iemand inschakelen die hem gaat helpen het apparaat te starten.
Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:34 schreef L0we het volgende:
[..]
Werkt niet altijd even goed, als de accu echt uitgeput is kan je daar nog best wel moeite mee hebben...
ontsteking(en bij modernere auto's nog heel veel meer) moet wel werken op de elektra.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
[..]
Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.
Een oude AX met compleet rotte accu had ik zo met één duwsessie aan de loop.
Automaat kun je niet aanduwen, dan zijn er kabels nodig.
lampen en alles uitzetten. (die je aan had laten staan)quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:28 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ok jongens ik kwam aan bij mijn auto en de lampen stonden inderdaag gewoon aan, maar ik kon gewoon instappen auto starten en weg rijden
Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km/h max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
[..]
Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.
Een oude AX met compleet rotte accu had ik zo met één duwsessie aan de loop.
Automaat kun je niet aanduwen, dan zijn er kabels nodig.
ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijkquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:30 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.
Maar waarom in zn 2 duwen? Gaat het niet makkelijker als je het in zn 1 doet?
Nou, die accu is dus duidelijk in goede staat.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:28 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ok jongens ik kwam aan bij mijn auto en de lampen stonden inderdaag gewoon aan, maar ik kon gewoon instappen auto starten en weg rijden
hoe weet je dat? ken jij die auto ? ik ben wel even nieuwsgierig hoelang hij welke lichten aan had laten staan:)quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:07 schreef Gokhan03 het volgende:
Nu ik erover nadenk. Zijn verlichting verbruikt geen 50w want alleen de stadslichten + achterlichten staan aan.
brandstofpomp, ecu, ontsteking, diversen. van alles eigenlijk. dashboardmetertjes vast ookquote:Laatst liet ik mijn contact aan en mijn verlichting omdat ik er bezig mee was. Nog niet eens een uur later startte mijn auto niet omdat hij niet genoeg stroom had om te starten.(verlichting werkte wel naar behoren)
Dus als je de contact aanzet he, wat verbruikt er zoveel stroom dan? Ervan uitgaande dat de accessoires uit staan.
BIj welke auto blijven de dimlichten dan aan als je het contact uitdoet?quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:18 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
hoe weet je dat? ken jij die auto ? ik ben wel even nieuwsgierig hoelang hij welke lichten aan had laten staan:)
Startmotor gaf alleen een tik en de dashboardverlichting ging inzakken. Dus er was niet genoeg stroom om te starten lijkt mij.quote:[..]
brandstofpomp, ecu, ontsteking, diversen. van alles eigenlijk. dashboardmetertjes vast ook
en dan de startmotor die de meeste stroom gebruikt(uiteraard).
draaide de startmotor wel nog gewoon rond? soms dat de startonderbreker weer aan gaat na X minuten op contact aan zonder starten.
een keer een auto bij mij draaide dan gewoon de startmotor nog gewoon rond als je daarnaar draaide, maar hij startte nooit totdat je de sleutel eruit haalde en opnieuw instak en daarmee de startonderbreker opnieuw uitschakelde.
weet niet, van de mitsubischi nogwat 1997 weet ik het ook niet. nooit goed bekeken. in ieder geval wel de kia duster of weet ik het hoe het heette(het was geen lada duster of wat die ander is), ford nogwat.quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
BIj welke auto blijven de dimlichten dan aan als je het contact uitdoet?
oh dan is het duidelijk. ik schrok een beetje toen het mij overkwam in de kia toen.quote:[..]
Startmotor gaf alleen een tik en de dashboardverlichting ging inzakken. Dus er was niet genoeg stroom om te starten lijkt mij.
spuitje 11quote:
quote:er staat een testopstelling op de parkeerplaats van merk X met kenteken X
die zijn accu aan het testen is.
aangezien de leeftijd van het voertuig zal deze het niet lang vol houden.
duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmhquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:35 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijk
de hoogste versnelling zou ook wel kunnen dan remt hij minder snel af op de motor, maar waarschijnlijk moet je wel boven de 20 km/uur duwen voordat je in die versnelling de motor snel genoeg kan laten draaien dat hij uit zichzelf verder blijft lopen.
olie loopt dan niet rond in de bak.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:30 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km/h max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.
Maar waarom in zn 2 duwen? Gaat het niet makkelijker als je het in zn 1 doet?
Brandstofpomp hoort niet te draaien als de auto op contact blijft staan. De Bobine krijgt bij hedendaagse auto's ook geen prik als de motor niet loopt....quote:
zo dan:quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:31 schreef T42 het volgende:
[..]
duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmh
daar dacht ik aan, maar ik ben slecht met woorden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:35 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijk
de hoogste 4de of 5de versnelling zou ook wel kunnen dan remt hij minder snel af op de motor, maar waarschijnlijk moet je wel boven de 20 km/uur duwen voordat je in die versnelling de motor snel genoeg kan laten draaien dat hij uit zichzelf verder blijft lopen.
ecu enzo regelt wel de ontsteking. weet niet of je het dan de ontsteking mag noemen maar vond ontsteking wel mooi om neer te zetten.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:01 schreef ibaneX het volgende:
[..]
Brandstofpomp hoort niet te draaien als de auto op contact blijft staan.
bij oude ook maar ongeveer 50 procent kans, of hangt van de contactpuntjes en dwell afquote:De Bobine krijgt bij hedendaagse auto's ook geen prik als de motor niet loopt....
Nadat je hem eerst ergens op een berg hebt laten slepen?quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:31 schreef T42 het volgende:
[..]
duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmh
hij zal wel sterk zijn ofzo misschien, ik vind het ook wel knap dat hij het in ze 1tje lukt.quote:Op zondag 27 november 2011 03:57 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nadat je hem eerst ergens op een berg hebt laten slepen?
handig bezig . vaak je lichten vergeten?quote:Op zondag 27 november 2011 04:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
Misschien niet proberen door je versnelling heen te duwen, maar gewoon eerst aanduwen en daarna de koppeling (snel!) laten opkomen en wat gas bijgeven.
Een veel gemaakte fout is overigens startkabels eraan hangen en direct starten, gevolg is dat je bij de donorauto de diodebrug op de dynamo aan gort kan trekken. Liever laat ik een auto op startkabels ertegenover staan en een minuut of 10 de accu eerst gewoon laden.
Heb overigens ook wel verkutte accus gestart door gewoon een auto ernaast helemaal stil te zetten en op die accu te starten. Vervolgens lekker de ene bak laten draaien (kwartier ofzo, zodat ie enigzins wakker wordt) en de ander weer terug op de parkeerplaats zetten.
heb je dat weleens gehad? lijkt me dat er hoogstens de maximale laadstroom die uit de dynamo kan komen door die 6 (?) diodes heengaat.quote:bij de donorauto de diodebrug op de dynamo aan gort kan trekken.
Nee, een keer een defecte dynamo gehad en kwam erachter toen ik bijna 40 km van huis stond...quote:Op zondag 27 november 2011 04:58 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
handig bezig . vaak je lichten vergeten?![]()
Met kleine autotjes valt het an sich wel mee, maar met wat grotere ga je het al meer krijgen. En zeker diesels, die hebben een hogere compressie en dus een zwaardere startmotor. En helemaal bestelbusjes mee oppassen. Zelf nog niet gehad, maar een stukje wijsheid die ik van mijn vader mee kreeg. Devies is dan ook mensen gewoon lekker uit de auto te halen en dicht bij de startkabels in de buurt te blijven. Gaan ze dan wel starten, kabels eraf en ze zoeken het maar uit.quote:heb je dat weleens gehad? lijkt me dat er hoogstens de maximale laadstroom die uit de dynamo kan komen door die 6 (?) diodes heengaat.
zal me wel niets verbazen als moderne computergestuurde hokken kunnen flippen van ineens een snel spanningsverschilletje op hun voeding.
Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.quote:Op zondag 27 november 2011 04:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
Misschien niet proberen door je versnelling heen te duwen, maar gewoon eerst aanduwen en daarna de koppeling (snel!) laten opkomen en wat gas bijgeven.
Eigenlijk duw je hem niet door de versnelling heem, maar maakt je motor een dode slag en dat kost veel moeite. Het kan overigens wel hoor, dat moet je namelijk doen als je je Driem vervangen hebt. Eerst een aantal dode slagen met de hand om te checken of alles nog goed zit, ondanks alle veiligheidsmaatregelen.quote:Op zondag 27 november 2011 16:35 schreef Palomar het volgende:
[..]
Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.
Dit komt omdat de tandwiel overbrenging in auto's met stuurbekrachtiging "zwaarder" is dan in auto's met stuurbekrachtiging. Dit heeft als voordeel dat je geen grote slagen hoeft te maken tijdens het sturen, maar met kleine stuurbewegingen af kan.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:05 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
met een lage bandenspanning stuurt het ook zwaarder, hij zou dat nog even kunnen controleren.
ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.
Maar een motor hoog toeren laten draaien zonder belasting geeft weer veel vervuiling in de verbrandingskamers en dus slijtage van de motor.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:01 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
?
nee dan komen alle uitlaatgassen vrij op dat rondje van de rotonde.
en zelfde toeren maken op egale grond en constante snelheid in een lagere versnelling kost gewoon minder brandstof. (niet per kilometer maar per tijd).
en in neutraal gebruikt het nog minder brandstof
ah handig om te weten dat dat het gewoon is, ik heb nooit geteld hoeveel rondjes het stuur moest draaien en hoeveel de wielen ervan sturen.quote:Op zondag 27 november 2011 18:46 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Dit komt omdat de tandwiel overbrenging in auto's met stuurbekrachtiging "zwaarder" is dan in auto's met stuurbekrachtiging. Dit heeft als voordeel dat je geen grote slagen hoeft te maken tijdens het sturen, maar met kleine stuurbewegingen af kan.
quote:ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.
als ik weer eens in de auto zit en een " oh wat dom van me" moment weer heb omdat ik zo dom ben geweest om de verlichting aan te laten staan ga ik de volgende keer in me 1tje proberen aan te duwen in de deuropening. dan zal ik erin springen en de 2de of 3de versnelling eens proberen.quote:Op zondag 27 november 2011 16:35 schreef Palomar het volgende:
[..]
Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.
motoren klinken als ze belast worden ook alsof ze beter lopen inderdaad, dan wanneer ze wat meer staan te rammelen zonder belasting.quote:Op zondag 27 november 2011 19:29 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Maar een motor hoog toeren laten draaien zonder belasting geeft weer veel vervuiling in de verbrandingskamers en dus slijtage van de motor.
ben er zelf nooit bang voor geweest. meeste stroom die dan door de startkabels vanaf de donorauto loopt zal wel uit de donorautoaccu komen. is wel zo dat het laadysteem van donorauto ook flink stroom gaat proberen te maken. meer dan onder "normale" omstandigheden.quote:Met kleine autotjes valt het an sich wel mee, maar met wat grotere ga je het al meer krijgen. En zeker diesels, die hebben een hogere compressie en dus een zwaardere startmotor. En helemaal bestelbusjes mee oppassen. Zelf nog niet gehad, maar een stukje wijsheid die ik van mijn vader mee kreeg. Devies is dan ook mensen gewoon lekker uit de auto te halen en dicht bij de startkabels in de buurt te blijven. Gaan ze dan wel starten, kabels eraf en ze zoeken het maar uit.
zal wel moeten kunnen want diodebrug zal wel ontworpen zijn om de stroom van de dynamo aan te kunnen.quote:Het feit dat zij een probleem hebben betekend niet dat ik ook een probleem moet hebben...
hoe doe je dat ?quote:Op zondag 27 november 2011 19:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik laat mijn verlichting altijd aan staan. Nooit problemen met de accu gehad.
Mijn auto schakelt het licht vanzelf uit na een minuutje ongeveer.quote:Op zondag 27 november 2011 20:29 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
hoe doe je dat ?![]()
@TS. welke verlichting had je nu hoelang aan laten staan
Maar de dynamo in jouw auto is vaak niet ontworpen om bijv. een zwaardere dieselbestelbus van stroom te voorzien. En een SUV/MPV of een snelle sportwagen met flinke motor ertegenover zetten zal weer minder risico geven dan een wanneer je het met bijv. een Aygo gaat proberen...quote:Op zondag 27 november 2011 20:06 schreef mylifeisgrey het volgende:
zal wel moeten kunnen want diodebrug zal wel ontworpen zijn om de stroom van de dynamo aan te kunnen.
maar je hebt helemaal gelijk, diodes en dynamo worden zwaarder belast en het zou je maar net overkomen dat iets wel doorbrand.....
dat lijkt me leuk om te zien.quote:Op zondag 27 november 2011 20:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar de dynamo in jouw auto is vaak niet ontworpen om bijv. een zwaardere dieselbestelbus van stroom te voorzien.
En een SUV/MPV of een snelle sportwagen met flinke motor ertegenover zetten zal weer minder risico geven dan een wanneer je het met bijv. een Aygo gaat proberen...
Oftewel, gewoon eerst eens een tijdje de andere accu mee laten laden zodat die ook meewerkt.quote:Op maandag 28 november 2011 02:45 schreef sijs het volgende:
of je een diesel kunt starten is niet zozeer de accu of dynamo van belang, maar meer de dikte van de startkabels, als die te dun zijn is de inwenige weerstand te hoog en worden ze voornamelijk warm, zonder voldoende stroom door te geven naar de te starten auto, en of de klemmen goed kontakt maken.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |