abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:37:52 #26
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104801107
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
Als je stilstaat, dan probeer je je voorwielen te draaien terwijl er een groot rubber oppervlak contact met de straat maakt, met het gewicht van de motor erbovenop. Dat kost veel kracht. Naarmate je auto sneller rijdt, zorgt het rollen van je wielen wel dat dit wat soepeler gaat, vandaar dat in moderne auto's de stuurbekrachtiging afneemt naarmate je sneller rijdt, zodat je gevoel van de weg niet verdwijnt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_104801121
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:

[..]

Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.

En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
komt omdat je auto een stuurbekrachtigings motor heeft en die word aangedreven door bepaalde druk of electra. waarvoor de motor moet lopen dus ..

en in 2e omdat je dan wel normaal door je koppel kan komen op 1e versnelling is koppel zo hoog dat je hem daar niet doorheen kan duwen.

oftewel in zn 2 zetten , koppeling indrukken . 1 of 2 personen duwen heel hard toen je aardig tempotje gaat dan koppeling op laten komen en hopen dat motor start en gelijk gas geven.
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:38:17 #28
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104801129
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.

Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.

Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
mijn ervaring is dat wanneer de accu helemaal leeg is, je hem onmogelijk aankrijgt zonder acculader/voedingkje/startkabels.

als de accu te leeg is om de startmotor rond te draaien, maar er nog wel iets inzit om de ontsteking en benzinetoevoer/inspuiting goed te laten gaan kan je hem aanduwen.
dat kan je makkelijk zien als je lichten uitdoet, en er nog genoeg puf inzit dat het binnenlichtje brand, en het olielampje enzo.

als die het ook niet meer doen werkt aanduwen vaak ook niet.
dynamo heeft vaak ook ietsjes spanning nog nodig om te kunnen gaan laden. en de motor werkt gewoon niet zonder elektriciteit.
dus dan kan je hem niet meer makkelijk aanduwen.


quote:
2s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:

[..]

ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
motor heeft wel elektriciteit nodig om te lopen voor de ontsteking en brandstoftoever en inspuiting.
als de accu helemaal leeg is werkt dat niet/minder.
als je hem aanduwt gaat de dynamo wel draaien, maar die heeft vaak geen permanente magneten en heeft een beginstroompje nodig vanaf de spanningsregelaar voordat die kan laden.
als de accu helemaal 0 is, dan kan die dus ook niet beginnen met laden en blijft alles 0 volt, geen inspuiting, geen ontsteking etcetc terwijl de motor en dynamo wel rond draaien door het aanduwen.
ik durf niet te zeggen dat het helemaal onmogelijk is, misschien dat je hem nog kan aanslepen dat het nog net aan op gang komt maar het wordt in ieder geval wel een stuk moeilijker. mij is het nog nooit gelukt met mankracht....


mij is het nog nooit gelukt om een auto met helemaal lege accu aan te duwen. ik ben nogal onhandig en laat lampen ook weleens aanstaan :')

auto's waar nog ietsjes puf in de accu zat dat het olielampje nog zachtjes brandde kreeg ik wel aangeduwd.

[ Bericht 1% gewijzigd door mylifeisgrey op 25-11-2011 14:41:01 ]
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:40:16 #29
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104801188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:37 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 november 2011 @ 13:41:47 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_104801229
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.
Gelukkig niet heel hard :P Radio wilde niet meer uit, is dag erna verholpen door accu even af te koppelen. En ja, dat had ik zelf ook al bedacht, maar ik ben niet heel bekend onder de motorkap en was bang meer te slopen dan goed te doen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:42:06 #31
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_104801246
Radio is maar een paar watt als je 'm niet te hard zet. Je kan meestal de volgende ochtend zonder problemen starten, daar raakt je accu echt niet zomaar leeg van.
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:42:21 #32
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104801258
lijkt me dat verlichting (2 koplampen van 40 watt per stuk, en de achterlichten) zon beetje 100 wat gebruikt.
is 8 ampere op 12 volt.
komt er op neer dat een helemaal goede 80 ah accu na 10 uur helemaal leeg is.(beetje simpel gezegd want verlichting gaat wel steeds zachter branden natuurlijk) dat gaat niets worden voor TS gezien zijn accu niet meer nieuw is en hij pas vanavond om 8 uur daar is
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:44:53 #33
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_104801340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:

[..]

Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.

En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.

Gaat met een tandwieloverbrenging waarop een hydrolische pomp mee werkt, of een elektromotor.
Oude auto's hadden een wat groter stuur, zodat je wat minder idoot hoeft te draaien, maar je moet het toch wel rond kunnen draaien hoor.
Sportschool doet wonderen anders.
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:05:04 #34
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104801979
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:44 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.

Gaat met een tandwieloverbrenging waarop een hydrolische pomp mee werkt, of een elektromotor.
Oude auto's hadden een wat groter stuur, zodat je wat minder idoot hoeft te draaien, maar je moet het toch wel rond kunnen draaien hoor.
Sportschool doet wonderen anders.
met een lage bandenspanning stuurt het ook zwaarder, hij zou dat nog even kunnen controleren.
ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.
pi_104802110
Ook icm de breedte van de banden. Zo was het een ramp om mijn vorige bmw 5 serie te gaan sturen met 245/35/19 banden aan de voorkant toen hij even geduwd moest worden in de garage
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:10:50 #36
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104802159
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:09 schreef Gokhan03 het volgende:
Ook icm de breedte van de banden. Zo was het een ramp om mijn vorige bmw 5 serie te gaan sturen met 245/35/19 banden aan de voorkant toen hij even geduwd moest worden in de garage
245, dat is best breed :)
pi_104802300
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:10 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

245, dat is best breed :)
275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter :(
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:31:59 #38
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104802969
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter :(
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:35:30 #39
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104803102
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter :(
Ik heb 225/45/18 zomerbanden op mijn V70 liggen, maar gelukkig had ik er een setje 205/60/15 wielen bijgekregen (met versleten banden), dus mijn winterbanden zijn in ieder geval een stuk prettiger geprijsde 195/65/15. Zelfs in 205 zijn winterbanden al moeilijk te verkrijgen, en dus duur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
Ik verwacht dat die per band duurder zijn dan een set van 4 goede banden van een couranter type.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_104803234
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
Is een niet veel voorkomend maat. Deze maat zal je eigenlijk alleen bij breedset(= set waar achterste velgen breder zijn) Daardoor zijn ze ook duurder en ik haalde ze in de winter ivm slijtage waardoor ik geen profiel meer had :') Had maar 1 adres waar ik nog chinese merk banden kon halen voor 110 euro per stuk.
Maargoed dit topic gaat niet over mijn banden :@
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:44:09 #41
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803438
Accu is straks dus leeg als je thuiskomt, opladen is dan het beste, accu zal dan een hele nacht onder lading moeten met een gemiddelde lader. Je kunt de auto ook opstarten met behulp van startkabels, of door hem aan te duwen/slepen, maar dan zul je minimaal een uurtje ofzo moeten gaan rijden, bij voorkeur snelweg. Het laden van de accu zal wat langer duren, omdat je tegen die tijd ook met de verlichting aan zult moeten rijden.

Gevolgen voor de accu; onder een bepaald voltage gaat het zuur in je accu een beetje ontleden, dwz dat er water en sulfaat gaan ontstaan in je accu, (het zogenaamde sulfateren) dit vreet de platen aan (oxidatie) die zullen na een tijdje gaan krom trekken, het is niet onaannemelijk dat je in de loop van deze winter zult gaan merken dat je auto steeds minder 'graag' start, dat komt omdat naar gelang de platen verder oxideren, de capaciteit van de accu gaandeweg steeds minder wordt, en op een gegeven moment gaat 'ie stuk. Kan zijn dat je het vorjaar nog haalt, kan ook zijn dat hij na een paar strenge vorstjes al de pijp aan Maarten geeft, ligt een beetje aan de staat/kwaliteit van je accu.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:44:54 #42
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803461
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:38 schreef Gokhan03 het volgende:

Maargoed dit topic gaat niet over mijn banden :@
spijker -> kop :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:45:03 #43
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104803468
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:44 schreef Sounddragon het volgende:
Accu is straks dus leeg als je thuiskomt, opladen is dan het beste, accu zal dan een hele nacht onder lading moeten met een gemiddelde lader. Je kunt de auto ook opstarten met behulp van startkabels, of door hem aan te duwen/slepen, maar dan zul je minimaal een uurtje ofzo moeten gaan rijden, bij voorkeur snelweg. Het laden van de accu zal wat langer duren, omdat je tegen die tijd ook met de verlichting aan zult moeten rijden.

Gevolgen voor de accu; onder een bepaald voltage gaat het zuur in je accu een beetje ontleden, dwz dat er water en sulfaat gaan ontstaan in je accu, (het zogenaamde sulfateren) dit vreet de platen aan (oxidatie) die zullen na een tijdje gaan krom trekken, het is niet onaannemelijk dat je in de loop van deze winter zult gaan merken dat je auto steeds minder 'graag' start, dat komt omdat naar gelang de platen verder oxideren, de capaciteit van de accu gaandeweg steeds minder wordt, en op een gegeven moment gaat 'ie stuk. Kan zijn dat je het vorjaar nog haalt, kan ook zijn dat hij na een paar strenge vorstjes al de pijp aan Maarten geeft, ligt een beetje aan de staat/kwaliteit van je accu.
Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:50:09 #44
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104803638
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijt ~:)
dynamo kan wat meer stroom maken als hij sneller rondraait, maar erbij rijden over de snelweg is niet perce nodig.
wat dat betreft is zelfde toerental bij stilstand of een lagere versnelling voor dezelfde tijd precies hetzelfde.
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:50:11 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803639
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
Lees het verhaal; je wilt de accu zsm zo vol mogelijk hebben. Als je een beetje dikke accu in je auto hebt kun je met een half uurtje ook misschien wel volstaan, dan kán hij morgen misschien ook nog wel starten, maar ik weet zeker dat hij dan weer 'net aan' genoeg heeft, waardoor hij dan dus weer op het randje balanceert.. het beste is gewoon een nachtje aan een goede lader; het liefste eentje die ook kan desulfateren, dan is het nog wel aardig te redden.

In de regel is één keer onder de 10 volt grens komen het begin van het einde van je accu.. niet meteen, maar het zit eraan te komen.. chemische processen zijn in principe onomkeerbaar, je kunt ze stoppen, maar that's it.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:51:16 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803674
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:50 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijt ~:)
dynamo kan wat meer stroom maken als hij sneller rondraait, maar erbij rijden over de snelweg is niet perce nodig.
wat dat betreft is zelfde toerental bij stilstand of een lagere versnelling precies hetzelfde.
Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker? ;)

Laat ik het anders stellen; een uurtje constant boven de 1500 Rpm.

Met bibeka rijden gebruik je remlichten, richtingaanwijzers, en je gaat niet met gas erop voor het verkeerslicht staan, tevens is snelweg het zuinigste rijden, maar OK, een uurtje over 80 km wegen tuffen is ook wel ok ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:52:32 #47
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104803712
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker? ;)
nee. nergens voor nodig gehad ooit.

vertel mij dan wat het verschil is voor het laden/dynamo om met 3000 toeren over de snelweg te rijden gedurende X tijd, of 3000 toeren te maken terwijl je stilstaat of in een lagere versnelling rijdt voor dezelfde X tijd.
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:54:13 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_104803758
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:52 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

nee. nergens voor nodig gehad ooit.

vertel mij dan wat het verschil is voor het laden/dynamo om met 3000 toeren over de snelweg te rijden gedurende X tijd, of 3000 toeren te maken terwijl je stilstaat of in een lagere versnelling rijdt voor dezelfde X tijd.
Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen? :+

zie edit btw ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 25 november 2011 @ 14:55:16 #49
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_104803800
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen? :+

zie edit btw ;)
mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
pi_104803835
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
Ik denk dat hij het over de geluidsoverlast heeft. Als mijn buurman om 20:00 uur buiten een uur lang gaat gassen dan hoort hij wel wat van mij hoor :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')