niet in elke auto is datquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:00 schreef Roellie80 het volgende:
je lampen gaan vanzelf uit hoor, daar zou ik me niet druk over maken
In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.quote:
ja zodra de accu leeg is wel jaquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:02 schreef mstx het volgende:
[..]
In elke auto gaan ze na een tijdje vanzelf uit.
Nou ik denk niet dat hij zo lang aan zal blijven maar ookal zou hij aanblijven, zou je auto niet meer starten omdat er niet genoeg stroom is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:17 schreef Hi_flyer het volgende:
60 AH accu->720WH, twee koplampen van 50 watt en twee achterlichten van 15 watt is 130 Watt. Dus na iets van vijf en een half uur is het op. Echter neemt de spanning van de accu af, dus gaan je lampen steeds minder fel branden en kost dat dus minder energie. Maar na 10 uur is het wel afgelopen....
Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?quote:
Waarschijnlijk niet, als je accu echt leeg is...quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Maar met een duwtje is het dus weer te starten?
Werkt niet altijd even goed, als de accu echt uitgeput is kan je daar nog best wel moeite mee hebben...quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:28 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Vragen lampen zoveel meer dan bijvoorbeeld radio?
Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.
Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.
Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
Als je stilstaat, dan probeer je je voorwielen te draaien terwijl er een groot rubber oppervlak contact met de straat maakt, met het gewicht van de motor erbovenop. Dat kost veel kracht. Naarmate je auto sneller rijdt, zorgt het rollen van je wielen wel dat dit wat soepeler gaat, vandaar dat in moderne auto's de stuurbekrachtiging afneemt naarmate je sneller rijdt, zodat je gevoel van de weg niet verdwijnt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
komt omdat je auto een stuurbekrachtigings motor heeft en die word aangedreven door bepaalde druk of electra. waarvoor de motor moet lopen dus ..quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
[..]
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
mijn ervaring is dat wanneer de accu helemaal leeg is, je hem onmogelijk aankrijgt zonder acculader/voedingkje/startkabels.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een standaard koplamp (groot of dim is hetzelfde, het verschil zit in de stralingshoek, reflectoren en afscherming) verbruikt permanent 55 W, dus 110 W, plus de lampen achter. Een moderne radio heeft een piek uitgangs-vermogen van 4x50 W, maar zal gemiddeld niet meer dan 50 W gebruiken.
Overigens, een achterruit-verwarming trekt gauw 7,5 A, dus dat is al 80 W. Maar meestal zit daar wel een timer-circuit op.
Je kunt een auto met een volledig lege accu starten door hem aan te duwen, maar dat is niet een klein duwtje. Als je dynamo goed is, heb je eigenlijk geen accu nodig, maar om te starten heb je dan spierkracht nodig. Reken er maar op dat je iemand moet optrommelen met startkabels.
motor heeft wel elektriciteit nodig om te lopen voor de ontsteking en brandstoftoever en inspuiting.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:33 schreef kovenant het volgende:
[..]
ja hoor om te starten is de accu niet echt nodig.
accu zorgt er alleen maar voor dat je niet steeds hoeft te duwen.
wel in zn 2e versnelling zetten als je m gaat aanduwen
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:37 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dus koplamp dubbel zoveel als radio, ongeveer... Ik heb een tijdje terug noodgedwongen de hele nacht de radio aangehad. 's morgens gewoon kunnen starten.
Gelukkig niet heel hardquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het hangt voor de radio heel erg af van hoe hard je hem had staan. Die 50 W die ik noem kan nog best overdreven zijn voor iemand die het volume niet voluit heeft (zeker niet nodig als je auto stilstaat), en als je bijv. naar stemmen of rustige muziek luistert. Voluit naar hardrock luisteren kost veel meer, maar nog steeds niet de volle 200 W, want dat is het echte piek-vermogen.
Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:35 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
[..]
Als mijn auto uit staat, maar de sleutel wel op de 'ontgrendel' stand, dan is de stuur alsnog extreem moeilijk om te draaien, je moet echt met alle kracht draaien, is dat wel normaal? Ik bedoel ik begrijp wel dat je dan geen stuurbekrachtiging hebt maar ik heb het idee dat ik zo hard moet draaien dat er een kabel gaat knappen of de stuur los komt.
En waarom moet ik het in de 2e zetten bij het aanduwen?
met een lage bandenspanning stuurt het ook zwaarder, hij zou dat nog even kunnen controleren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:44 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Er zitten geen kabels tussen je stuur en je wielen hoor. Behalve dan misschien het km-teller kabeltje bij oudere auto's.
Gaat met een tandwieloverbrenging waarop een hydrolische pomp mee werkt, of een elektromotor.
Oude auto's hadden een wat groter stuur, zodat je wat minder idoot hoeft te draaien, maar je moet het toch wel rond kunnen draaien hoor.
Sportschool doet wonderen anders.
245, dat is best breedquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:09 schreef Gokhan03 het volgende:
Ook icm de breedte van de banden. Zo was het een ramp om mijn vorige bmw 5 serie te gaan sturen met 245/35/19 banden aan de voorkant toen hij even geduwd moest worden in de garage
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter
Ik heb 225/45/18 zomerbanden op mijn V70 liggen, maar gelukkig had ik er een setje 205/60/15 wielen bijgekregen (met versleten banden), dus mijn winterbanden zijn in ieder geval een stuk prettiger geprijsde 195/65/15. Zelfs in 205 zijn winterbanden al moeilijk te verkrijgen, en dus duur.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:15 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
275/30/19 aan de achterkant. Kon wel huilen toen ik nieuwe banden moest kopen in de winter
Ik verwacht dat die per band duurder zijn dan een set van 4 goede banden van een couranter type.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
Is een niet veel voorkomend maat. Deze maat zal je eigenlijk alleen bij breedset(= set waar achterste velgen breder zijn) Daardoor zijn ze ook duurder en ik haalde ze in de winter ivm slijtage waardoor ik geen profiel meer hadquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:31 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
waarom, zijn die zo duur of moeilijk te krijgen ofzo?
spijker -> kopquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:38 schreef Gokhan03 het volgende:
Maargoed dit topic gaat niet over mijn banden![]()
Half uur snelweg is toch wel genoeg?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:44 schreef Sounddragon het volgende:
Accu is straks dus leeg als je thuiskomt, opladen is dan het beste, accu zal dan een hele nacht onder lading moeten met een gemiddelde lader. Je kunt de auto ook opstarten met behulp van startkabels, of door hem aan te duwen/slepen, maar dan zul je minimaal een uurtje ofzo moeten gaan rijden, bij voorkeur snelweg. Het laden van de accu zal wat langer duren, omdat je tegen die tijd ook met de verlichting aan zult moeten rijden.
Gevolgen voor de accu; onder een bepaald voltage gaat het zuur in je accu een beetje ontleden, dwz dat er water en sulfaat gaan ontstaan in je accu, (het zogenaamde sulfateren) dit vreet de platen aan (oxidatie) die zullen na een tijdje gaan krom trekken, het is niet onaannemelijk dat je in de loop van deze winter zult gaan merken dat je auto steeds minder 'graag' start, dat komt omdat naar gelang de platen verder oxideren, de capaciteit van de accu gaandeweg steeds minder wordt, en op een gegeven moment gaat 'ie stuk. Kan zijn dat je het vorjaar nog haalt, kan ook zijn dat hij na een paar strenge vorstjes al de pijp aan Maarten geeft, ligt een beetje aan de staat/kwaliteit van je accu.
je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijtquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
Lees het verhaal; je wilt de accu zsm zo vol mogelijk hebben. Als je een beetje dikke accu in je auto hebt kun je met een half uurtje ook misschien wel volstaan, dan kán hij morgen misschien ook nog wel starten, maar ik weet zeker dat hij dan weer 'net aan' genoeg heeft, waardoor hij dan dus weer op het randje balanceert.. het beste is gewoon een nachtje aan een goede lader; het liefste eentje die ook kan desulfateren, dan is het nog wel aardig te redden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Half uur snelweg is toch wel genoeg?
of geldt dat alleen voor een diesel?
Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:50 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
je hoeft er toch niet perce bij te rijden.... dat wil ik even kwijt![]()
dynamo kan wat meer stroom maken als hij sneller rondraait, maar erbij rijden over de snelweg is niet perce nodig.
wat dat betreft is zelfde toerental bij stilstand of een lagere versnelling precies hetzelfde.
nee. nergens voor nodig gehad ooit.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nog nooit met een ampère tang onder de kap 'gespeeld' zeker?
Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:52 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
nee. nergens voor nodig gehad ooit.
vertel mij dan wat het verschil is voor het laden/dynamo om met 3000 toeren over de snelweg te rijden gedurende X tijd, of 3000 toeren te maken terwijl je stilstaat of in een lagere versnelling rijdt voor dezelfde X tijd.
mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ga jij een uurtje lekker in de straat staan te gassen?
zie edit btw
Ik denk dat hij het over de geluidsoverlast heeft. Als mijn buurman om 20:00 uur buiten een uur lang gaat gassen dan hoort hij wel wat van mij hoorquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
mja als je over de snelweg gaat gassen dan stoot je ook uitlaatgas uit.
enige verschil is dat de locatie en verspreiding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |