ontsteking(en bij modernere auto's nog heel veel meer) moet wel werken op de elektra.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
[..]
Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.
Een oude AX met compleet rotte accu had ik zo met één duwsessie aan de loop.
Automaat kun je niet aanduwen, dan zijn er kabels nodig.
lampen en alles uitzetten. (die je aan had laten staan)quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:28 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ok jongens ik kwam aan bij mijn auto en de lampen stonden inderdaag gewoon aan, maar ik kon gewoon instappen auto starten en weg rijden
Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km/h max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:12 schreef drdoofenshmirtz het volgende:
[..]
Hoezo? Je duwt de auto aan in zijn 2, laat de koppeling opkomen en gaan met die banaan. De accu staat daar buiten.
Een oude AX met compleet rotte accu had ik zo met één duwsessie aan de loop.
Automaat kun je niet aanduwen, dan zijn er kabels nodig.
ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijkquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:30 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.
Maar waarom in zn 2 duwen? Gaat het niet makkelijker als je het in zn 1 doet?
Nou, die accu is dus duidelijk in goede staat.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:28 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Ok jongens ik kwam aan bij mijn auto en de lampen stonden inderdaag gewoon aan, maar ik kon gewoon instappen auto starten en weg rijden
hoe weet je dat? ken jij die auto ? ik ben wel even nieuwsgierig hoelang hij welke lichten aan had laten staan:)quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:07 schreef Gokhan03 het volgende:
Nu ik erover nadenk. Zijn verlichting verbruikt geen 50w want alleen de stadslichten + achterlichten staan aan.
brandstofpomp, ecu, ontsteking, diversen. van alles eigenlijk. dashboardmetertjes vast ookquote:Laatst liet ik mijn contact aan en mijn verlichting omdat ik er bezig mee was. Nog niet eens een uur later startte mijn auto niet omdat hij niet genoeg stroom had om te starten.(verlichting werkte wel naar behoren)
Dus als je de contact aanzet he, wat verbruikt er zoveel stroom dan? Ervan uitgaande dat de accessoires uit staan.
BIj welke auto blijven de dimlichten dan aan als je het contact uitdoet?quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:18 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
hoe weet je dat? ken jij die auto ? ik ben wel even nieuwsgierig hoelang hij welke lichten aan had laten staan:)
Startmotor gaf alleen een tik en de dashboardverlichting ging inzakken. Dus er was niet genoeg stroom om te starten lijkt mij.quote:[..]
brandstofpomp, ecu, ontsteking, diversen. van alles eigenlijk. dashboardmetertjes vast ook
en dan de startmotor die de meeste stroom gebruikt(uiteraard).
draaide de startmotor wel nog gewoon rond? soms dat de startonderbreker weer aan gaat na X minuten op contact aan zonder starten.
een keer een auto bij mij draaide dan gewoon de startmotor nog gewoon rond als je daarnaar draaide, maar hij startte nooit totdat je de sleutel eruit haalde en opnieuw instak en daarmee de startonderbreker opnieuw uitschakelde.
weet niet, van de mitsubischi nogwat 1997 weet ik het ook niet. nooit goed bekeken. in ieder geval wel de kia duster of weet ik het hoe het heette(het was geen lada duster of wat die ander is), ford nogwat.quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
BIj welke auto blijven de dimlichten dan aan als je het contact uitdoet?
oh dan is het duidelijk. ik schrok een beetje toen het mij overkwam in de kia toen.quote:[..]
Startmotor gaf alleen een tik en de dashboardverlichting ging inzakken. Dus er was niet genoeg stroom om te starten lijkt mij.
spuitje 11quote:
quote:er staat een testopstelling op de parkeerplaats van merk X met kenteken X
die zijn accu aan het testen is.
aangezien de leeftijd van het voertuig zal deze het niet lang vol houden.
duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmhquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:35 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijk
de hoogste versnelling zou ook wel kunnen dan remt hij minder snel af op de motor, maar waarschijnlijk moet je wel boven de 20 km/uur duwen voordat je in die versnelling de motor snel genoeg kan laten draaien dat hij uit zichzelf verder blijft lopen.
olie loopt dan niet rond in de bak.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:30 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Een automaat mag je in principe ook niet slepen. Ja ze zeggen 50 km/h max maar zelfs dat kan slecht zijn voor de bak omdat er geen smering is.
Maar waarom in zn 2 duwen? Gaat het niet makkelijker als je het in zn 1 doet?
Brandstofpomp hoort niet te draaien als de auto op contact blijft staan. De Bobine krijgt bij hedendaagse auto's ook geen prik als de motor niet loopt....quote:
zo dan:quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:31 schreef T42 het volgende:
[..]
duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmh
daar dacht ik aan, maar ik ben slecht met woorden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:35 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ik doe ook altijd 1, nooit 2 geprobeert eigenlijk
de hoogste 4de of 5de versnelling zou ook wel kunnen dan remt hij minder snel af op de motor, maar waarschijnlijk moet je wel boven de 20 km/uur duwen voordat je in die versnelling de motor snel genoeg kan laten draaien dat hij uit zichzelf verder blijft lopen.
ecu enzo regelt wel de ontsteking. weet niet of je het dan de ontsteking mag noemen maar vond ontsteking wel mooi om neer te zetten.quote:Op zaterdag 26 november 2011 17:01 schreef ibaneX het volgende:
[..]
Brandstofpomp hoort niet te draaien als de auto op contact blijft staan.
bij oude ook maar ongeveer 50 procent kans, of hangt van de contactpuntjes en dwell afquote:De Bobine krijgt bij hedendaagse auto's ook geen prik als de motor niet loopt....
Nadat je hem eerst ergens op een berg hebt laten slepen?quote:Op zaterdag 26 november 2011 15:31 schreef T42 het volgende:
[..]
duw in me 1tje een bus van 1700kg aan in zijn 2. haal ik echt geen 20kmh
hij zal wel sterk zijn ofzo misschien, ik vind het ook wel knap dat hij het in ze 1tje lukt.quote:Op zondag 27 november 2011 03:57 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nadat je hem eerst ergens op een berg hebt laten slepen?
handig bezig . vaak je lichten vergeten?quote:Op zondag 27 november 2011 04:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
Misschien niet proberen door je versnelling heen te duwen, maar gewoon eerst aanduwen en daarna de koppeling (snel!) laten opkomen en wat gas bijgeven.
Een veel gemaakte fout is overigens startkabels eraan hangen en direct starten, gevolg is dat je bij de donorauto de diodebrug op de dynamo aan gort kan trekken. Liever laat ik een auto op startkabels ertegenover staan en een minuut of 10 de accu eerst gewoon laden.
Heb overigens ook wel verkutte accus gestart door gewoon een auto ernaast helemaal stil te zetten en op die accu te starten. Vervolgens lekker de ene bak laten draaien (kwartier ofzo, zodat ie enigzins wakker wordt) en de ander weer terug op de parkeerplaats zetten.
heb je dat weleens gehad? lijkt me dat er hoogstens de maximale laadstroom die uit de dynamo kan komen door die 6 (?) diodes heengaat.quote:bij de donorauto de diodebrug op de dynamo aan gort kan trekken.
Nee, een keer een defecte dynamo gehad en kwam erachter toen ik bijna 40 km van huis stond...quote:Op zondag 27 november 2011 04:58 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
handig bezig . vaak je lichten vergeten?![]()
Met kleine autotjes valt het an sich wel mee, maar met wat grotere ga je het al meer krijgen. En zeker diesels, die hebben een hogere compressie en dus een zwaardere startmotor. En helemaal bestelbusjes mee oppassen. Zelf nog niet gehad, maar een stukje wijsheid die ik van mijn vader mee kreeg. Devies is dan ook mensen gewoon lekker uit de auto te halen en dicht bij de startkabels in de buurt te blijven. Gaan ze dan wel starten, kabels eraf en ze zoeken het maar uit.quote:heb je dat weleens gehad? lijkt me dat er hoogstens de maximale laadstroom die uit de dynamo kan komen door die 6 (?) diodes heengaat.
zal me wel niets verbazen als moderne computergestuurde hokken kunnen flippen van ineens een snel spanningsverschilletje op hun voeding.
Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.quote:Op zondag 27 november 2011 04:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
Misschien niet proberen door je versnelling heen te duwen, maar gewoon eerst aanduwen en daarna de koppeling (snel!) laten opkomen en wat gas bijgeven.
Eigenlijk duw je hem niet door de versnelling heem, maar maakt je motor een dode slag en dat kost veel moeite. Het kan overigens wel hoor, dat moet je namelijk doen als je je Driem vervangen hebt. Eerst een aantal dode slagen met de hand om te checken of alles nog goed zit, ondanks alle veiligheidsmaatregelen.quote:Op zondag 27 november 2011 16:35 schreef Palomar het volgende:
[..]
Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.
Dit komt omdat de tandwiel overbrenging in auto's met stuurbekrachtiging "zwaarder" is dan in auto's met stuurbekrachtiging. Dit heeft als voordeel dat je geen grote slagen hoeft te maken tijdens het sturen, maar met kleine stuurbewegingen af kan.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:05 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
met een lage bandenspanning stuurt het ook zwaarder, hij zou dat nog even kunnen controleren.
ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.
Maar een motor hoog toeren laten draaien zonder belasting geeft weer veel vervuiling in de verbrandingskamers en dus slijtage van de motor.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:01 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
?
nee dan komen alle uitlaatgassen vrij op dat rondje van de rotonde.
en zelfde toeren maken op egale grond en constante snelheid in een lagere versnelling kost gewoon minder brandstof. (niet per kilometer maar per tijd).
en in neutraal gebruikt het nog minder brandstof
ah handig om te weten dat dat het gewoon is, ik heb nooit geteld hoeveel rondjes het stuur moest draaien en hoeveel de wielen ervan sturen.quote:Op zondag 27 november 2011 18:46 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Dit komt omdat de tandwiel overbrenging in auto's met stuurbekrachtiging "zwaarder" is dan in auto's met stuurbekrachtiging. Dit heeft als voordeel dat je geen grote slagen hoeft te maken tijdens het sturen, maar met kleine stuurbewegingen af kan.
quote:ik heb het idee dat auto's met stuurbekrachtinging zwaarder sturen dan auto's zonder stuurbekrachtiging wanneer de motor uitstaat. Heb het gevoel dat de stuurbekrachtiging wanneer die niet werkt toch het stuur afremt, weet niet of dat zo is heb ik geen verstand van. zou ook gewoon aan de auto kunnen liggen dat ik dat denk, minder sturen is grotere uitslag op de wielen, of een zwaardere auto of bredere banden ofzo.
als ik weer eens in de auto zit en een " oh wat dom van me" moment weer heb omdat ik zo dom ben geweest om de verlichting aan te laten staan ga ik de volgende keer in me 1tje proberen aan te duwen in de deuropening. dan zal ik erin springen en de 2de of 3de versnelling eens proberen.quote:Op zondag 27 november 2011 16:35 schreef Palomar het volgende:
[..]
Kun je hem uberhaupt door de versnelling heen duwen? Moet je volgens mij wel heel veel kracht zetten... Doe het zelf ook altijd met koppeling op laten komen en dan het liefst in de 3. Gaat veel makkelijker dan in de 1 of 2.
motoren klinken als ze belast worden ook alsof ze beter lopen inderdaad, dan wanneer ze wat meer staan te rammelen zonder belasting.quote:Op zondag 27 november 2011 19:29 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Maar een motor hoog toeren laten draaien zonder belasting geeft weer veel vervuiling in de verbrandingskamers en dus slijtage van de motor.
ben er zelf nooit bang voor geweest. meeste stroom die dan door de startkabels vanaf de donorauto loopt zal wel uit de donorautoaccu komen. is wel zo dat het laadysteem van donorauto ook flink stroom gaat proberen te maken. meer dan onder "normale" omstandigheden.quote:Met kleine autotjes valt het an sich wel mee, maar met wat grotere ga je het al meer krijgen. En zeker diesels, die hebben een hogere compressie en dus een zwaardere startmotor. En helemaal bestelbusjes mee oppassen. Zelf nog niet gehad, maar een stukje wijsheid die ik van mijn vader mee kreeg. Devies is dan ook mensen gewoon lekker uit de auto te halen en dicht bij de startkabels in de buurt te blijven. Gaan ze dan wel starten, kabels eraf en ze zoeken het maar uit.
zal wel moeten kunnen want diodebrug zal wel ontworpen zijn om de stroom van de dynamo aan te kunnen.quote:Het feit dat zij een probleem hebben betekend niet dat ik ook een probleem moet hebben...
hoe doe je dat ?quote:Op zondag 27 november 2011 19:20 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik laat mijn verlichting altijd aan staan. Nooit problemen met de accu gehad.
Mijn auto schakelt het licht vanzelf uit na een minuutje ongeveer.quote:Op zondag 27 november 2011 20:29 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
hoe doe je dat ?![]()
@TS. welke verlichting had je nu hoelang aan laten staan
Maar de dynamo in jouw auto is vaak niet ontworpen om bijv. een zwaardere dieselbestelbus van stroom te voorzien. En een SUV/MPV of een snelle sportwagen met flinke motor ertegenover zetten zal weer minder risico geven dan een wanneer je het met bijv. een Aygo gaat proberen...quote:Op zondag 27 november 2011 20:06 schreef mylifeisgrey het volgende:
zal wel moeten kunnen want diodebrug zal wel ontworpen zijn om de stroom van de dynamo aan te kunnen.
maar je hebt helemaal gelijk, diodes en dynamo worden zwaarder belast en het zou je maar net overkomen dat iets wel doorbrand.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |