Ja precies. Meestal zoeken ze het uit na het uithalen. Maar als ze al de informatie hebben dat iemand bijvoorbeeld kanker heeft, dan doneren ze bij voorbaat niet.quote:Op woensdag 11 april 2012 11:50 schreef Aventura het volgende:
Mijn vriendin werd na een paar hersenbloedingen klinisch dood verklaard. Al heel snel werd gevraagd of ze donor was. Binnen een paar uur is ze toen opengemaakt en is het lichaam vrijgegeven. Maar ja, het lijkt me ook inhumaan om haar bijvoorbeeld heel lang daar aan de beademing te laten zodat er tijd is om de bruikbaarheid van de organen te checken. En zo blijft het dus een gok.
Oke super zeg!!quote:Op maandag 9 april 2012 13:41 schreef Luna3 het volgende:
Oke, update dan;
Ookal ga ik geen datum posten; ik kan jullie wel vertellen dat er inmiddels een datum voor de o.k. staat en dat als alles meezit ik in de zomervakantie niet meer aan de dialyse hang!!!!!
Dus dan laat je anderen die beslissing maken? Gewoon even zo'n formulier invullen...quote:Op donderdag 12 april 2012 11:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als ik onverwachts kom te overlijden dan mogen ze mijn organen hebben. Mijn nabestaanden weten dit dus dat zal dan wel goed komen.
Good busy!quote:Op donderdag 12 april 2012 15:19 schreef matchline het volgende:
Dus dan laat je anderen die beslissing maken? Gewoon even zo'n formulier invullen...
Ik heb een app op mijn iphone, een pasje in mijn portomonee en er zelfs 1 in mijn motorhelm, niet alleen voor mijn organen, ook mijn naam, ICE call en bloedgroep etc staan erop mocht ik me bijna kapot rijden.
https://www.donorregister.nl/uwregistratie/campagne/quote:Op donderdag 12 april 2012 15:19 schreef matchline het volgende:
[..]
Dus dan laat je anderen die beslissing maken? Gewoon even zo'n formulier invullen...
Naar mijn weten proberen ze zo snel mogelijk aan de hand van het medisch dossier en onderzoek duidelijkheid te krijgen over de geschiktheid van de organen voor donatie. Ik weet van mijn eigen situatie (geen niertransplantatie) dat ik werd gebeld, alleen met de mededeling dat ze een match hadden. Verder zeiden ze niks over het orgaan wat ik misschien zou mogen ontvangen. In het ziekenhuis moest ik succesvol door de verschillende onderzoeken komen, maar ook wachten op het oordeel van de chirurg die de uitname deed. Hij of zij moest het orgaan onderzoeken en het licht voor wat betreft het donororgaan op groen zetten. Dat werd toen ook netjes aan me gemeld en daarna was het alleen een kwestie van wachten.quote:Op woensdag 11 april 2012 11:50 schreef Aventura het volgende:
Mijn vriendin werd na een paar hersenbloedingen klinisch dood verklaard. Al heel snel werd gevraagd of ze donor was. Binnen een paar uur is ze toen opengemaakt en is het lichaam vrijgegeven. Maar ja, het lijkt me ook inhumaan om haar bijvoorbeeld heel lang daar aan de beademing te laten zodat er tijd is om de bruikbaarheid van de organen te checken. En zo blijft het dus een gok.
Waarom zou ik een formulier moeten invullen? Ik ben al sinds mijn 18e donor. Het gaat erom als ze de vraag aan mijn naasten moeten vragen. Dat die geen roet in het eten gooien.quote:Op donderdag 12 april 2012 15:19 schreef matchline het volgende:
[..]
Ik heb een app op mijn iphone, een pasje in mijn portomonee en er zelfs 1 in mijn motorhelm, niet alleen voor mijn organen, ook mijn naam, ICE call en bloedgroep etc staan erop mocht ik me bijna kapot rijden.
komt het vaak voor dat de naasten alsnog donatie tegen houden ook al ben je donor?quote:Op vrijdag 13 april 2012 12:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Waarom zou ik een formulier moeten invullen? Ik ben al sinds mijn 18e donor. Het gaat erom als ze de vraag aan mijn naasten moeten vragen. Dat die geen roet in het eten gooien.
Daar heb ik geen idee van, maar dat wil ik ook voorkomen in ieder geval.quote:Op vrijdag 13 april 2012 12:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
komt het vaak voor dat de naasten alsnog donatie tegen houden ook al ben je donor?
Oeps, was ik ff vergeten in mijn vorige post...sterkte!quote:
Helaas wel... Toevallig afgelopen week nog een verslag over geschreven. Zelfs met het expliciete toestemmingssysteem wat we hier in Nederland hebben is toch nog zo'n 30% van de nabestaanden het niet mee eens met een eventuele donatie. Veel artsen vinden het dan erg lastig om toch nog tot donatie over te gaan.quote:Op vrijdag 13 april 2012 12:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
komt het vaak voor dat de naasten alsnog donatie tegen houden ook al ben je donor?
Sterkte Aventura!quote:Op donderdag 12 april 2012 10:57 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Ja precies. Meestal zoeken ze het uit na het uithalen. Maar als ze al de informatie hebben dat iemand bijvoorbeeld kanker heeft, dan doneren ze bij voorbaat niet.
Er zal wel een minimaal aantal jaren van 'clean zijn' aan doneren vooraf moeten gaan lijkt mij. Fijn dat jij clean bent!!quote:Op vrijdag 13 april 2012 16:47 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Sterkte Aventura!
Ik heb laatst het donorregister gebeld of ik nog donor kon zijn. Het antwoord was ja, want er wordt pas gekeken of mijn organen geschikt zijn als ik overlijd.
Voor degenen die het niet weten: een half jaar geleden is er bij mij een nier verwijderd ivm kanker.
Ik ben er wel blij mee.
Prijs de dag niet voor het avond is, de operatie is pas 6 maanden geleden....quote:Op vrijdag 13 april 2012 16:57 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Er zal wel een minimaal aantal jaren van 'clean zijn' aan doneren vooraf moeten gaan lijkt mij. Fijn dat jij clean bent!!
En dank iedereen voor het delen van de feestvreugde!!
Btw, hoe gaat het nu met je? Kan me nog herinneren dat je erg veel pijn had.quote:Op vrijdag 13 april 2012 16:47 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Sterkte Aventura!
Ik heb laatst het donorregister gebeld of ik nog donor kon zijn. Het antwoord was ja, want er wordt pas gekeken of mijn organen geschikt zijn als ik overlijd.
Voor degenen die het niet weten: een half jaar geleden is er bij mij een nier verwijderd ivm kanker.
Ik ben er wel blij mee.
Wat lief dat je dat vraagt!quote:Op vrijdag 13 april 2012 18:13 schreef David Letterman het volgende:
[..]
Btw, hoe gaat het nu met je? Kan me nog herinneren dat je erg veel pijn had.
Jeetje, erg vervelend allemaal. Pijnklachten zijn soms zo moeilijk te bestrijden. Ik kan goed begrijpen hoe het voor je moet zijn, heb nu zelf als gevolg van mijn ziekte en transplantatie een periode met veel pijn. En met de pijnstillers blijft het toch oppassen.quote:Op vrijdag 13 april 2012 19:44 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Wat lief dat je dat vraagt!
Ik ben bij de pijnpoli geweest. Ze konden niks met de pijn die ik had, de zenuwpijn. Die was imo al veel minder. Ik kreeg een andere pil.
Ik had nog een andere pijn, daarvoor gaat de pijnpoli arts de uroloog bellen.
Ondertussen ben ik aan het afkicken van de Tramadol.
Ja, dat wil ik. Want anders heb ik het afkicken en dan ook nog de akelige dingen van het nieuwe medicijn.
Ik ga hoelahoepen in het park, met een neon roze legging aan, haarband in en beenwarmers tot m'n knieen. Ik geloof dat ik iets in die trant in een bijster onnozele bui aan mijn aanstaande (-donor) heb beloofd. Haha, ja dom heh! Ik schijn hier niet onderuit te kunnen komen...quote:Op vrijdag 13 april 2012 17:04 schreef krakkemieke het volgende:
...
En ik zou lekker gaan bedenken hoe je van de zomer gaat dansen. Een zwoele lambada?
Gewoon doen, kan jou het schelen...quote:Op zondag 15 april 2012 00:36 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Ik ga hoelahoepen in het park, met een neon roze legging aan, haarband in en beenwarmers tot m'n knieen. Ik geloof dat ik iets in die trant in een bijster onnozele bui aan mijn aanstaande (-donor) heb beloofd. Haha, ja dom heh! Ik schijn hier niet onderuit te kunnen komen...
![]()
even tijdstip en plaats van te voren hier aangeven (:quote:Op zondag 15 april 2012 00:36 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Ik ga hoelahoepen in het park, met een neon roze legging aan, haarband in en beenwarmers tot m'n knieen. Ik geloof dat ik iets in die trant in een bijster onnozele bui aan mijn aanstaande (-donor) heb beloofd. Haha, ja dom heh! Ik schijn hier niet onderuit te kunnen komen...
![]()
Ja idd...quote:Op zondag 15 april 2012 10:47 schreef matchline het volgende:
[..]
even tijdstip en plaats van te voren hier aangeven (:
ja maar je maakt de kans dat het niet gebeurt veel groter. tijdverlies, twijfel, dit dat.quote:Op zondag 15 april 2012 13:45 schreef Stefan het volgende:
Als je zelf geen donorcodiil invult kunnen de nabestaanden dan alsnog er voor beslissen?
Ik heb zenuwpijn en dat schijnt een tamelijk moeilijke pijn te zijn ja.quote:Op zaterdag 14 april 2012 10:06 schreef David Letterman het volgende:
[..]
Jeetje, erg vervelend allemaal. Pijnklachten zijn soms zo moeilijk te bestrijden. Ik kan goed begrijpen hoe het voor je moet zijn, heb nu zelf als gevolg van mijn ziekte en transplantatie een periode met veel pijn. En met de pijnstillers blijft het toch oppassen.
Zijn je controles wel allemaal goed? Hoe is het met het vervolgtraject na je operatie om de kanker te bestrijden cq buiten de deur te houden?
LOL! Doen ja!quote:Op zondag 15 april 2012 00:36 schreef Luna3 het volgende:
[..]
![]()
Jep, weet je te vinden! Ik vind het na 8 maanden ook wel welletjes. Mijn hart weet niet meer waar die moet zitten volgens mij; ben sinds een week of drie vermoeider dan ooit tevoren. Voel me bevoorrecht dat ik mijn donor heb mogen ontmoeten. Niet alleen als donor, maar ook als mens en nieuwe goede vriend. Denk dat ik de laatste dialyse misschien wel bezopen inga; spoelen ze d'r toch meteen weer uitquote:Op maandag 16 april 2012 18:26 schreef dawg het volgende:
de laatste keer dialyse is een wazig iets. al heb jij niet zo lang gedialyseerd, ik vond het na 5,5 jaar best wel raar.benieuwd hoe jij dat ervaart, zal wel een opluchting zijn na dat gedoe met je shunt etc.
hou me op de hoogte heh, je weet me te vinden.
Zoals hierboven vermeld; ben super snel buiten adem en dat voelt niet goed. Verder gaat het gelukkig wel; heb buiten de naald en het afdrukken geen pijn ofzo. Gelukkig. Begin wat vocht vast te houden, dus spoelen we nu het dubbele aan vocht uit tijdens de dia, maar ik kan nog wel drinken wat ik wil. Ook gelukkig.quote:
Nou nee hoor, al remt het wel een beetje de feestvreugdequote:Op maandag 16 april 2012 20:03 schreef krakkemieke het volgende:
...
Sorry Luna, als ik je topic kaap, moet je het maar zeggen.
De nabestaanden hebben daar toch helemaal niks over te zeggen?quote:Op vrijdag 13 april 2012 15:52 schreef chriztiaan het volgende:
[..]
Helaas wel... Toevallig afgelopen week nog een verslag over geschreven. Zelfs met het expliciete toestemmingssysteem wat we hier in Nederland hebben is toch nog zo'n 30% van de nabestaanden het niet mee eens met een eventuele donatie. Veel artsen vinden het dan erg lastig om toch nog tot donatie over te gaan.
Hier een linkje met een onderzoek: http://www.nivel.nl/node/2430?database=ChoicePublicat&priref=4051
Hm, ruzie met ze maken en eenzaam alleen sterven?quote:Op dinsdag 17 april 2012 01:43 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
De nabestaanden hebben daar toch helemaal niks over te zeggen?
Bovendien red je er levens mee.
30% ... hoeveel levens zijn dat wel niet?
Ik snap die mensen niet.
"Het lichaam moet intact blijven" Het lichaam blijft sowieso niet intact, maar gaat ontbinden.
Als je dood bent, heb je niks aan je organen, maar een ander kan er nog jaren mee leven.
Is er geen manier om te zorgen dat je nabestaanden er niks over te zeggen hebben?
Goed te lezen dat de controles goed gaan en dat er geen uitzaaiingen zijn. Je klinkt ondanks de pijn positief.quote:Op maandag 16 april 2012 20:03 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik heb zenuwpijn en dat schijnt een tamelijk moeilijke pijn te zijn ja.
De tramadol hielp toch beter dan ik dacht, ik had echt meer pijn toen ik stopte. De nieuwe pillen (Neurontin) hebben wel bijverschijnselen, maar vanaf de 2e pil deed het al minder pijn. Ik had me ingelezen en me ingesteld op 2 weken wachten, dat viel dus mooi mee!
Tot nu toe zijn de controles goed, die krijg ik om de 3 maanden. Bij andere soorten kanker word je bestraald en/of krijg je chemo, om uitzaaiingen voor te zijn. Dat helpt niet bij nierkanker. Mocht ik uitzaaiingen krijgen, dan zijn er medicijnen om je immuunsysteem te stimuleren of om de groei van nieuwe bloedvaten tegen te gaan. Een tumor heeft immers bloed nodig om te groeien. Da's ook tamelijkzwaar en alleen bedoeld om nog een paar jaar te rekken.
Heb jij ook zenuwpijn? Heb je er uitzicht op dat het op termijn overgaat? Ik heb geen ervaring met langdurige pijn na een operatie. Voor deze operatie ging ik altijd naar huis met paracetamol.![]()
Sorry Luna, als ik je topic kaap, moet je het maar zeggen.
Dat is nogal een statement. Kun je dat ook ergens mee onderbouwen? Hoe vaak komt het voor dat toekomstige nabestaanden donatie alsnog weigeren?quote:Op dinsdag 17 april 2012 02:07 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Hm, ruzie met ze maken en eenzaam alleen sterven?
Nabestaanden kunnen allerlei bezwaren hebben, helaas.
Ik vind ook, dat als persoon in kwestie het zelf heeft besloten, er niemand meer iets over te zeggen heeft. Werkelijkheid is anders...
Als je kanker hebt, mag je geen orgaandonor zijn.quote:Op woensdag 18 april 2012 16:39 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik heb zelf een maand geleden te horen gekregen dat ik lymfeklierkanker heb, wat mijn prognose is hoor ik vrijdag pas. Ik ben heel bang om te doneren maar als ik deze topics zo lees moet ik misschien maar overwegen om m'n codocil toch op doneren te zetten.
8% die het tegenhouden, dat gaat het tegen doneren an sich neem ik aan. Het komt natuurlijk ook vaker voor dat iemand zegt ALLES te willen doneren na overlijden, maar dat de nabestaanden dan toch bijvoorbeeld, hart, huid of hoornvlies tegenhouden, en de rest wel laten doneren. Die cijfers zitten daar vast niet bij, toch?quote:Op woensdag 18 april 2012 17:29 schreef Maanvis het volgende:
Dat is nogal een statement. Kun je dat ook ergens mee onderbouwen? Hoe vaak komt het voor dat toekomstige nabestaanden donatie alsnog weigeren?
Edit: laat maar, het is 8%.
http://www.volkskrant.nl/(...)tie-vaak-tegen.dhtml
Logisch toch, als ze tegen zouden vallen, dan zou de ingreep veel te kostbaar worden in verhouding met de resultaten. Door dat het eerste jaar d'rop of d'ronder is, zijn die gemiddelde altijd wat laag, omdat die daardoor omlaag worden getrokken...quote:Op woensdag 18 april 2012 18:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
http://www.transplantatiestichting.nl/cijfers/overlevingscurves
Die kansen vallen mij eerder mee dan tegen. Het eerste jaar is bij de meeste organen het jaar van erop of eronder (letterlijk en figuurlijk helaas).
Ik weet niet hoe ze die kosten/baten analyse doen. Bij terminale kankerpatiënten bieden ze ook levensverlengende therapieën aan die verre van goedkoop zijn. Ik ben blij dat ik dat soort dingen niet hoef af te wegen.quote:Op woensdag 18 april 2012 19:06 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Logisch toch, als ze tegen zouden vallen, dan zou de ingreep veel te kostbaar worden in verhouding met de resultaten. Door dat het eerste jaar d'rop of d'ronder is, zijn die gemiddelde altijd wat laag, omdat die daardoor omlaag worden getrokken...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |