kleine aanpassingquote:Op dinsdag 22 november 2011 16:19 schreef Perrin het volgende:
Niet heel origineel, die TT iddmaar zijn we allemaal Griekenland (en de schuldencrisis) niet inmiddels behoorlijk zat?
Printen of schulden afboeken en tegelijkertijd bezuinigen waar nodig en hopelijk ook nog tussendoor de juiste dingen stimuleren. Uit de Euro en heel rap de Gulden en Mark weer invoeren en Hoppa, gaan met die banaan! Al dat politiek geneuzel
Aanlokkelijk, maar feitelijk zitten "onze" banken dan nog net zo diep in die andere landen.quote:
Je gooit dan twee belangrijke voordelen van de Euro overboord, namelijk lagere transactiekosten voor het bedrijfsleven doordat er geen geld gewisseld hoeft te worden en wisselkoersstabiliteit voor het bedrijfsleven. Je kunt mijns inziens beter focussen op behoud van de Euro door toe te gaan naar een kleinere Eurozone.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:22 schreef Goofjansen het volgende:
kleine aanpassing
http://www.business-class.nl/index.php/video/Uitzendingen/924
die andere landen krijgen dan een goedkopere euro om mee te werken en kunnen hun schulden terugbetalenquote:Op dinsdag 22 november 2011 16:25 schreef BertV het volgende:
[..]
Aanlokkelijk, maar feitelijk zitten "onze" banken dan nog net zo diep in die andere landen.
Dat krijg je dan toch ookquote:Op dinsdag 22 november 2011 16:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je kunt mijns inziens beter focussen op behoud van de Euro door toe te gaan naar een kleinere Eurozone.
Over die banken zou ik mij niet zo druk maken. De Nederlandse banken hebben een lage blootstelling aan schuld in de Zuidelijke landen en een redelijke kapitaalpositie. Ik denk dat die hun lesje wel geleerd hebben en aanmerkelijk voorzichtiger zijn gaan opereren.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:25 schreef BertV het volgende:
Aanlokkelijk, maar feitelijk zitten "onze" banken dan nog net zo diep in die andere landen.
Als die euro zo goedkoop gaat worden dan is dat natuurlijk ook afschrijven op je schulden...quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:26 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
die andere landen krijgen dan een goedkopere euro om mee te werken en kunnen hun schulden terugbetalen
Zeker, maar terug naar de Gulden betekent bijvoorbeeld ook dat de monetaire unie met Duitsland komt te vervallen, daar is volgens mij helemaal geen reden voor om dat te willen.quote:
Misschien, misschien niet.quote:Op dinsdag 22 november 2011 09:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar daarintegen ook het land met de hoogste pensioenen die gegarendeerd zijn, in de pensioenpotten zit meer dan 700 miljard. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld italie waar niets in pensioen potten zit, maar de gemiddelde hypotheek op huizen ook maar 20% van de waarde bedraagt.
Het gaat niet alleen om blootstelling aan Zuidelijke landen, het is ook blootstelling aan andere banken die weer geleend hebben aan Italie en Griekenland;quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Over die banken zou ik mij niet zo druk maken. De Nederlandse banken hebben een lage blootstelling aan schuld in de Zuidelijke landen en een redelijke kapitaalpositie. Ik denk dat die hun lesje wel geleerd hebben en aanmerkelijk voorzichtiger zijn gaan opereren.
Die 28% is de theoretische marktwaarde. Die betalen ze natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:31 schreef RemcoDelft het volgende:
Is er een update beschikbaar van de Ierse grafiek in de OP? Ik ben ook benieuwd hoe ze die enorme renteverlaging in korte tijd voor elkaar hebben gekregen. Is dat te danken aan onze garantstellingen?
En wat die Grieken betreft... nu al 28% rente, dat land zit dus zeer dicht tegen hyperinflatie aan, uitsluitend nog geremd door de rest van de EU...
Die betalen ze wel; het is rendement van oorsponkelijk 5% op een obligatielening van bijv. 100.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die 28% is de theoretische marktwaarde. Die betalen ze natuurlijk niet.
Met hyperinflatie heeft dit niks te maken. Ik voorzie voor Griekenland eerder deflatie, dat zou veel logischer zijn.
Maar dat betreft dus geen directe blootstelling. Je maakt de aanname dat die banken in de problemen komen door de blootstelling aan de Zuidelijke landen, maar dat vind ik geen terecht aanname. Allereerst moeten landen zelf hun nationale banken redden en ten tweede zijn ook die banken natuurlijk hun blootstelling rap aan het afbouwen. Het probleem raakt steeds meer geïsoleerd.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:33 schreef Bankfurt het volgende:
Het gaat niet alleen om blootstelling aan Zuidelijke landen, het is ook blootstelling aan andere banken die weer geleend hebben aan Italie en Griekenland
De marktprijs van dat vastgoed is toch nog nauwelijks gedaald? Bovendien zijn die hypotheken vanaf 2005 maar een klein deel van de portefeuille. Daar bovenop zit er op veel hypotheken ook nog eens NHG, dus geen risico en al een deel afbetaald. En de betalingsmoraal in NL is gewoon erg goed, dus de lening zelf mag je wel AAA geven.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:33 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om blootstelling aan Zuidelijke landen, het is ook blootstelling aan andere banken die weer geleend hebben aan Italie en Griekenland;
daarbij komt dat er nog een andere blootstelling is: vastgoed en hypotheken die tegen te hoge waarde op de balansen staan.
Alle Nederlandse banken zijn in feite al failliet, maar met een accountant-truc kunnen ze het nog wel even uithouden, totdat men het door krijgt, zoals ik.
geisoleerd? je bedoelt dat ze de schulden afschuiven op de Noord Europese burgers die nog jaren mogen bloeden voor de Zuidelijke landen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar dat betreft dus geen directe blootstelling. Je maakt de aanname dat die banken in de problemen komen door de blootstelling aan de Zuidelijke landen, maar dat vind ik geen terecht aanname. Allereerst moeten landen zelf hun nationale banken redden en ten tweede zijn ook die banken natuurlijk hun blootstelling rap aan het afbouwen. Het probleem raakt steeds meer geïsoleerd.
Nee, ik bedoel dat banken hun staatsobligaties van de Zuidelijke landen massaal verkopen, bijvoorbeeld aan de ECB. Daarmee wordt het probleem geisoleerd.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:43 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
geisoleerd? je bedoelt dat ze de schulden afschuiven op de Noord Europese burgers die nog jaren mogen bloeden voor de Zuidelijke landen.
Dat is precies wat ik bedoel; die marktprijs wordt bepaald door accountant-trucs; met hypotheken bedoel ik hypotheken van (inter)nationale vastgoedfondsen en vastgoedexploitanten, die zijn fors in waarde gedaald, maar dat staat niet in de balansen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
De marktprijs van dat vastgoed is toch nog nauwelijks gedaald? Bovendien zijn die hypotheken vanaf 2005 maar een klein deel van de portefeuille. Daar bovenop zit er op veel hypotheken ook nog eens NHG, dus geen risico en al een deel afbetaald. En de betalingsmoraal in NL is gewoon erg goed, dus de lening zelf mag je wel AAA geven.
Daar wil ik nog bij toevoegen dat volgens Prof. Ewald Engelen, ook Nederland makkelijk zijn triple-A status kan kwijtraken (9 nov 2011):quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:47 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel; die marktprijs wordt bepaald door accountant-trucs; met hypotheken bedoel ik hypotheken van (inter)nationale vastgoedfondsen en vastgoedexploitanten, die zijn fors in waarde gedaald, maar dat staat niet in de balansen.
daar komt nog bij dat buitenlandse banken steeds minder de Nederlandse banken vertrouwen wegens de giga hypotheekschuld bij Nederlandse koopwoningen, zodat het moeilijk wordt voor Nederlandse banken om kapitaal aan te trekken voor het verstrekken van leningen aan bedrijven en consumenten.
daarom kwam het SCP en de DNB deze maand met het paniek-voorstel om de aftrek van hypotheekrente aan banden te leggen.
Het is een groot kaartenhuis veroorzaakt door de kabinetten Lubbers, Kok en Balkenende, dat nu in elkaar stort.
Klopt, deels, het is ook een euro liquididteitsprobleem.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar dat is een heel ander probleem Bankfurt, voor de Griekse kwestie doet dat niet ter zake.
Voor particulieren hebben ze het iig lekker dichtgetimmerd d.m.v. opnamelimieten. Al je spaargeld opnemen gaat niet zo makkelijk meer.quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:51 schreef BertV het volgende:
De kans op een Corporate Bank Run wordt ook steeds groter.
(aluhoed: als het aan de gang is zullen we dat niet horen)
Ik denk niet dat een Shell of Siemens braaf blijft wachten tot het te laat is.
Besef je wel wat je schrijft ?quote:Op dinsdag 22 november 2011 16:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik hoop niet dat die ECB bonds er komen, printen van geld is gewoon misdadig. Het word de hoogste tijd dat men de geldverstrekkers de rekening van hun roekeloze gedrag gaat voorhouden, afboeken dus
Wat is dan de oplossing, want je schrijft hier alleen over een constatering van een probleem.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:07 schreef Bankfurt het volgende:
De enige oplossing ligt in de ontwikkeling dat de Noord-europese burger in de gaten krijgt dat die al die jaren is voorgelogen en is bestolen door zijn eigen politici en bankdirecteuren.
Dat is dan al een hele vooruitgang, want tot voor kort stak iedereen zijn kop in het zand.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is dan de oplossing, want je schrijft hier alleen over een constatering van een probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |