quote:Op woensdag 30 november 2011 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iemand die weet wat mogen is, weet ook wat niet mogen is. Daar heb je geen 'kennis van goed en kwaad' voor nodig.
?quote:Op dinsdag 29 november 2011 18:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij wist dat van het eten van die boom verkeerd was, want God had het verboden.
Kan je ook wat minder uit de hoogte doen Berjan? Is wel zo aangenaam. Ik ben het fundamenteel met je oneens.quote:Op donderdag 1 december 2011 20:07 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Het gaat om bewustzijn Ali, en dat schijn jij maar niet te begrijpen. Goede genade, ben je echt zo kinderlijk naief?
De slang loog, dat was het punt.quote:En dat komt door het niet eten van de boom des levens. Hadden ze dat wel gedaan, dan leefden ze nu wel eeuwig. Dat zegt God zelf: "Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid." Gen3 : 22B
Ik denk niet dat jij hier ook maar IETS tegen in kan brengen. Je moet enkel simpel en doeltreffend nadenken.
Natuurlijk.quote:Tussen je oren Ali, dat zeggen ex christenen namelijk ook. Dat zeggen mensen die van christen Jood worden ook, dat voelen ze als thuiskomen. Mensen die Moslim worden zeggen dit ook. Allemaal een pot nat.
Hadden ze geen kennis van het goede dan? Adam en Eva waren neutraal denk je? Ze vegeteerden als koeien en schapen?quote:Juist, dus voordat ze van die vrucht aten wisten zij dat niet. Dus kan god de mens daar niet de schuld van geven. Die handeling draai je namelijk niet meer om.
Schaakmat?
Het was Jezus die in Genesis beschreven werd. Jezus liep door de tuin, Adam en Eva hoorden Jezus lopen en verstopte zich.quote:Nee hoor, want uiteindelijk draait het om hem. Je hoeft je naaste niet lief te hebben, als je maar in het gelooft. Dat heeft de praktijk wel uitgewezen.
En Jezus was God niet, maar de Zoon van God. Dus de God die het kwaad stichtte heeft Zijn Zoon gezonden om het kwaad teniet te doen. Want zelf door zijn vingers kijken, dat zag hij niet zitten.
Wat zijn Zoon zei: "Vergeef u vijanden OM NIET" kwam in God niet op. O ja, dat is natuurlijke evolutie
Maar dit geldt andersom ook, als je al vindt dat ie slecht is, zal je blijven zoeken naar een reden om dat aan te geven. Daarom is deze discussie zo zinloos.quote:Op donderdag 1 december 2011 20:24 schreef tastycomawife het volgende:
Als iemand de assumptie maakt dat god per definitie goed is, kan je daar toch geen speld tussen krijgen. Stel dat iemand in een god gelooft die de hele wereldbevolking bijna uitroeit, menselijke offers vraagt, graag bloed en verbrande resten ruikt, slavernij toestaat, mensen laten opdraaien voor de fouten van anderen, oneindige straf uitdeelt voor eindige misdaden, enz.... Dan nog zal deze persoon niet anders kunnen dan zeggen dat god goed is want god is zo gedefiniëerd.
Je kan geen assessment maken van god's karakter als je gelooft dat god verantwoordelijk is voor jouw zin voor moraal. Hoe kan je de god's ethiek evalueren als je assumptie is dat god goed is? Dat is betekenisloos. De enige manier om onafhankelijk vast te stellen dat god's wetten goed zijn is als je moraal onafhankelijk is van god. Anders zit je in een scenario van een opperwezen, die zegt dat hij goed, is zodat het bevestigd dat hij goed is.
Je kan op elke mogelijke manier jullie punt ontkrachten, maar jullie zijn onbereid er 1 van aan te nemen. Uit de tekst blijkt overduidelijk dat Eva snapt dat ze niet van die boom dient te eten als ze niet wil ophouden met leven. Dat is voldoende, de rest is theoretisch gewauwel van beide kanten om maar te laten zien hoe sterk we intellectueel zijn, is het niet? Daarom heb ik ook geen zin meer in deze discussie.quote:[..]
[..]
?
Ik zeg enkel de waarheid. Jij BENT naïef. Heeft niks met hoogmoed te maken. Een afleidingsmanouvre die je wel vaker tegenkomt bij Christenen.quote:Kan je ook wat minder uit de hoogte doen Berjan? Is wel zo aangenaam. Ik ben het fundamenteel met je oneens.
quote:De slang loog, dat was het punt.
oneliners is altijd makkelijker dan gewoon normaal reageren.quote:Natuurlijk.
Wat wil je hier nou weer mee zeggen?quote:Hadden ze geen kennis van het goede dan? Adam en Eva waren neutraal denk je? Ze vegeteerden als koeien en schapen?
Het is allemaal theologisch geneuzel. Meer is het niet. Genesis zegt dat God door het paradijs liep en niet Jezus. Die komt pas in het NT opdagen.quote:Het was Jezus die in Genesis beschreven werd. Jezus liep door de tuin, Adam en Eva hoorden Jezus lopen en verstopte zich.
Nee hoor, weeral theologie.quote:Het is 1 en dezelfde God.
En dat is onzin. Dat heb ik al tien keer gezegd.quote:Ze waren geen vijanden verklaard, maar schuldigen.
De discussie is absoluut niet zinloos. Jij bent de enige die het zogenaamd zo goed begrepen heeft. Maar moord en doodslag is NOOIT goed te praten, en is enkel kwaad. Vooral als een god dat zou doen. Dat krijgen we niet bij jou naar binnen.quote:Maar dit geldt andersom ook, als je al vindt dat ie slecht is, zal je blijven zoeken naar een reden om dat aan te geven. Daarom is deze discussie zo zinloos.
Je hebt enkel geen zin in een discussie omdat je innerlijk wel weet dat het onzin is.quote:Je kan op elke mogelijke manier jullie punt ontkrachten, maar jullie zijn onbereid er 1 van aan te nemen. Uit de tekst blijkt overduidelijk dat Eva snapt dat ze niet van die boom dient te eten als ze niet wil ophouden met leven. Dat is voldoende, de rest is theoretisch gewauwel van beide kanten om maar te laten zien hoe sterk we intellectueel zijn, is het niet? Daarom heb ik ook geen zin meer in deze discussie.
Nee hoor, ik zit niet met mijn hoofd in de gnosis. Dat vind ik eigenlijk veel te vreemd voor onze tijd. Ik weet wel dat we in feite vonkjes zijn van god, zoals de gnostici zeggen maar ook bepaalde Egyptische religies en mysteriereligies.quote:Jij zit met je hoofd in de gnosis. Waarom open je daar niet een topic over en deel je niet wat je aan kennis hebt? Iets opbouwen in plaats van iets bij een ander af te breken? Werk je dan zelf niet voor het kwade?
Ik neem ook niet aan dat god slecht is. Ik evalueer zijn geclaimde woorden & daden. Kun je het snappen dat sommige mensen het niet moreel verantwoord vinden om oneindige straffen uit te delen voor eindige misdaden? Of dat het immoreel is dat het vergieten van bloed de fouten van anderen kan wegwassen?quote:Op donderdag 1 december 2011 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dit geldt andersom ook, als je al vindt dat ie slecht is, zal je blijven zoeken naar een reden om dat aan te geven. Daarom is deze discussie zo zinloos.
Van god mag het niet=>dus het is verkeerd=>dus ik doe het niet. Deze link kan eva volgens het verhaal niet leggen. Zij kan niet verder komen dan: Van god mag het niet=>dus ik doe het niet. Maar het komt nog altijd neer op dit: god straft iemand die iets deed wat niet mocht. Maar ook zonder dat ie wist dat ie verkeerd deed. God straft dus iemand die niet wist dat ie verkeerd deed. Wat neerkomt op wraak.quote:Op donderdag 1 december 2011 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je kan op elke mogelijke manier jullie punt ontkrachten, maar jullie zijn onbereid er 1 van aan te nemen. Uit de tekst blijkt dat Eva snapt dat ze niet van die boom dient te eten. Dat is voldoende, de rest is theoretisch gewauwel van beide kanten om maar te laten zien hoe sterk we intellectueel zijn, is het niet? Daarom heb ik ook geen zin meer in deze discussie.
Dat zal het zijn... grapjasquote:Op donderdag 1 december 2011 20:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat jouw probleem met de bijbel niet theologisch is, of zelfs gewoon logisch, maar emotioneel. Ik denk dat de discussie daarom wel degelijk zinloos is, omdat je emoties geen plaats laten voor rede.
Ik vind er niets logisch aan, dat is het probleem. Ik snap niet dat jullie niet zien dat wat jullie zeggen niet in lijn is met de tekst. Maar goed.quote:Op donderdag 1 december 2011 20:51 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat zal het zijn... grapjas
Je bent op alle fronten klemgeluld met logische argumenten, dusdanig zo dat je steeds maar weer dreigt weg te lopen van de discussie en dan beginnen over emotie en rede... iets met een pot en een ketel.
Neehee, de slang loog toen ie zei dat ze niet zouden sterven.quote:Op donderdag 1 december 2011 21:15 schreef Berjan1986 het volgende:
Christenen beweren vaak dat de slang BEWEERDE dat zij als god zouden zijn, terwijl zij dat niet zijn. Dan loog de slang.
Maar god bekent hier zelf dat de mens als god geworden is, dus wie houdt men voor leugenaar?
Maar goed, dat komt omdat de mens zichzelf graag als slecht en zondaar ziet. In plaats van in de god die hij daadwerkelijk is.
Staat dat in de tekst dan?quote:Op donderdag 1 december 2011 21:25 schreef Berjan1986 het volgende:
Neehee, want het sterven komt niet door het eten van die vrucht. En DAAR had de slang het over.
Dringt het nou toch nog niet tot je door?
God had een vooruitziende blik nietwaar?quote:Op donderdag 1 december 2011 21:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Staat dat in de tekst dan?
Ik vind het logischer om aan te nemen dat hij Eva ervan wilde overtuigen dat God een leugenaar was, of ze nou zou sterven door het eten van die vrucht, of om een andere reden. Hij zegt slechts dat ze niet zouden sterven. Dat deden ze wel. De slang loog.
quote:Staat dat in de tekst dan?
Nee dus...quote:Ik vind het logischer om aan te nemen dat hij Eva ervan wilde overtuigen dat God een leugenaar was, of ze nou zou sterven door het eten van die vrucht, of om een andere reden. Hij zegt slechts dat ze niet zouden sterven. Dat deden ze wel. De slang loog.
Ali bedoelt wellicht dat ze wel zouden sterven alleen zei god er niet bij wanneer. Dat kon dus nog honderden jaren duren. Vreselijk flauw, maar ok.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:56 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
[b]3 Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.
4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;[/b]
Gaat dit over de vrucht des booms die in het midden des hofs is?
[..]
Nee dus...
Schaakmat?
Dacht het wel..
Wanneer geef je eens toe dat je ongelijk hebt? Misschien pas na een gesprek met dominee Hendrikse uit Zierikzee?
Nou niet om het een of ander. Maar dat is natuurlijk ook de grote issue bij de broedermoord.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ali bedoelt wellicht dat ze wel zouden sterven alleen zei god er niet bij wanneer. Dat kon dus nog honderden jaren duren. Vreselijk flauw, maar ok.
Leeuwen aten toen gras? En zwaluwen graan?quote:Op vrijdag 2 december 2011 11:59 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou niet om het een of ander. Maar dat is natuurlijk ook de grote issue bij de broedermoord.
Er was nog nooit iets dood gegaan en het paradijs was perfect.
Hoe moesten adam en eva weten wat sterven is?
ja er is toch ergens een tekst dat de leeuw en het lam naast elkaar sliepen?quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Leeuwen aten toen gras? En zwaluwen graan?
Er ging niets dood in het paradijs he?
Nee....hoe langer je erover nadenkt des te vreemder het wordt.
Nee, God zei er bij dat ze dood zouden gaan DOOR het eten van die vrucht. En dat is pertinent niet waar en volgens mij ook bewezen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ali bedoelt wellicht dat ze wel zouden sterven alleen zei god er niet bij wanneer. Dat kon dus nog honderden jaren duren. Vreselijk flauw, maar ok.
Er staat toch niet dat die vrucht hen zal doden?quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:56 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
[b]3 Maar van de vrucht des booms, die in het midden des hofs is, heeft God gezegd: Gij zult van die niet eten, noch die aanroeren, opdat gij niet sterft.
4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;[/b]
Gaat dit over de vrucht des booms die in het midden des hofs is?
Wanneer ik ongelijk heb.quote:Nee dus...
Schaakmat?
Dacht het wel..
Wanneer geef je eens toe dat je ongelijk hebt? Misschien pas na een gesprek met dominee Hendrikse uit Zierikzee?
Ja, dat is inderdaad wat de tekst duidelijk maakt.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |