Moe ligt ruim te pitten en die uren vallen ook wel mee.quote:Op zaterdag 19 november 2011 02:45 schreef quirigua het volgende:
80 minuten nu ; het heeft al heel wat geleerd, opstaan : hoe doe je dat ? Moe bemoeit zich er niet dringend mee, en toch - je zag het verband tussen die twee, direct na de geboorte, en ook nu nog. Moe heeft een rol in de eerste minuten en uren van de baby, terwijl het lijkt dat dat helemaal niet zo is.
Daar ben ik ook bang voor.quote:Op zaterdag 19 november 2011 03:27 schreef Prospera het volgende:
Met die verzorger die links boven op cam 3 het kalf en moeder Saar direct na de bevalling toe sprak ging het waarschijnlijk mis.
Volgens het eerste inprentingsvermogen van het kalf zit daar de moeder.
Vandaar dat het de moeder niet volgt.
Wel even; het probleem lijkt dat het kalf de moeder niet herkent als de moeder, vanwege interventie van de medewerkers.quote:Op zaterdag 19 november 2011 03:28 schreef Teslynd het volgende:
Nee, hier ook niet.
Hoe lang kan een jong zonder de eerste melk?
't diertje is net twee uur oud, ik denk niet dat we ons zorgen hoeven te maken. 't Is geen pasgeboren kitten van 80 gramquote:Op zaterdag 19 november 2011 03:28 schreef Teslynd het volgende:
Nee, hier ook niet.
Hoe lang kan een jong zonder de eerste melk?
Ik heb de geboorte zelf gemist maar stonden die medewerkers niet aan de andere kant van de ruimte?quote:Op zaterdag 19 november 2011 03:30 schreef Prospera het volgende:
[..]
Wel even; het probleem lijkt dat het kalf de moeder niet herkent als de moeder, vanwege interventie van de medewerkers.
Die medewerker stond precies links waar de kop van Saar in je onderliggende post zit.quote:Op zaterdag 19 november 2011 03:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik heb de geboorte zelf gemist maar stonden die medewerkers niet aan de andere kant van de ruimte?
Dan zou je denken dat het kleintje eerder daar zou kijken dan bij de deur, toch?
Een deur is ook een concept dat zo'n beestje verder (nog) niet snapt, die deur is verder niet open geweest?
Ah, toch op cam 1 dus en niet op cam 3, dacht ik even.quote:Op zaterdag 19 november 2011 03:42 schreef Prospera het volgende:
[..]
Die medewerker stond precies links waar de kop van Saar in je onderliggende post zit.
Loopt onder de tetten doorquote:Op zaterdag 19 november 2011 03:48 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ah, toch op cam 1 dus en niet op cam 3, dacht ik even.
Waar zitten de tieten bij een neushoorn eigenlijk? Bij de voorpoten of bij de achterpoten?
KLeintje staat nu onder de buik van Saar
Volgens mij tussen de voorpoten, ik zag net echt wit spul in de bek van het kleintje.quote:Op zaterdag 19 november 2011 04:15 schreef Prospera het volgende:
Ze zat te sabbelen tussen de voorbenen.
Moe gaf haar een zetje naar achteren, maar toen miste ze de afslag en zit nu weer
tegen de glazen deur.
De melkklieren zitten tussen de achterbenen.
Dat zou helemaal top zijn; ik wist zeker dat tijdens haar bevalling ze een stuk of wat tepels had, als een koe.quote:Op zaterdag 19 november 2011 04:18 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Volgens mij tussen de voorpoten, ik zag net echt wit spul in de bek van het kleintje.
Bij olifanten zitten de melkklieren ook bij de voorpoten weet ik.
http://www.scholieren.com/werkstukken/34300quote:De draagtijd van een neushoorn is 460 dagen of 15 tot 16 maanden. Het jong dat dan geboren wordt, weegt ongeveer 65 kg en ziet er al bijna zo uit als een volwassen neushoorn. De jongen drinkt 2 jaar bij zijn moeder. Hij drinkt per dag bijna 25 L melk en groeit enorm snel. Pasgeboren jongen hebben nog geen horens. Dat zou ook erg lastig zijn bij de geboorte en het drinken. De vrouwtjes hebben twee tepels tussen de achterpoten.
Ze kon de juiste locatie niet vinden.quote:Op zaterdag 19 november 2011 04:29 schreef SiGNe het volgende:
Pff, valt weinig over te vinden zeg, lokatie van de tepels bij een neushoorn maar volgens dit artikel zitten ze toch bij de achterpoten..
[..]
http://www.scholieren.com/werkstukken/34300
Vraag ik me alleen af waarom die kleine zo lang bij die oksel zat, het zag er toch echt uit als drinken.
Geen enkel zoogdier is erg knuffelig met hun baby, buiten apen en mensen, honden, katten en dergelijk spul. Paarden gaan ook niet lekker warm tegen hun veulentjes aanliggen of zo. Misschien dat olifanten iets fysieker zijn ingesteld, maar die slapen staand en dan tegen elkaar aan. Tegen elkaar aanliggen is voor geen enkel zoogdier van dat formaat erg praktisch.quote:Op zaterdag 19 november 2011 04:53 schreef SiGNe het volgende:
Ik zou het toch een fijner gevoel vinden als die kleine meer bij de moeder zou liggen.
Inderdaad. En directe moeder-jong binding is wel nodig als er nog een half dozijn viertonners rondlopen, in deze situatie lijkt het me voldoende als ze de tijd nemen elkaar te leren kennen, de kleine gaat niet meteen dood doordat ze achter de verkeerde dikke reet aanrent ofzoquote:Op zaterdag 19 november 2011 05:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Geen enkel zoogdier is erg knuffelig met hun baby, buiten apen en mensen, honden, katten en dergelijk spul. Paarden gaan ook niet lekker warm tegen hun veulentjes aanliggen of zo. Misschien dat olifanten iets fysieker zijn ingesteld, maar die slapen staand en dan tegen elkaar aan. Tegen elkaar aanliggen is voor geen enkel zoogdier van dat formaat erg praktisch.
Ukkiequote:Op zaterdag 19 november 2011 05:20 schreef SiGNe het volgende:
Maar ze blijven wel altijd erg dicht bij de moeder, zeker als ze zo klein zijn omdat ze ook een prooi kunnen zijn voor roofdieren.Aan de andere kant is de kans dan ook wel weer kleiner dat Moeders op de kleine gaat liggen en het beestje geplet wordt.
Best irritant trouwens, die kleine is nog maar net geboren en nu al zwaarder dan dat ik ben
Denk je niet dat Saar een deel van haar instinct kwijt is? Zij is niet opgegroeid met roofdieren, neem ik aan? Ze is zich bewust van de relatieve veiligheid van het hok. Dikke kans dat ze buiten veel alerter is. Bovendien is het dan nog moeders die in de buurt blijft terwijl baby argeloos rond dartelt.quote:Op zaterdag 19 november 2011 05:20 schreef SiGNe het volgende:
Maar ze blijven wel altijd erg dicht bij de moeder, zeker als ze zo klein zijn omdat ze ook een prooi kunnen zijn voor roofdieren.Aan de andere kant is de kans dan ook wel weer kleiner dat Moeders op de kleine gaat liggen en het beestje geplet wordt.
Best irritant trouwens, die kleine is nog maar net geboren en nu al zwaarder dan dat ik ben
Ach laat ook maar, ik hoef niet zo nodig gelijk te hebben.quote:Op zaterdag 19 november 2011 06:46 schreef SiGNe het volgende:
Nee ik denk niet dat ze een deel van haar instinct kwijt is, dat is namelijk aangeboren.
Een bevalling heeft ze ook nooit gehad maar weet wel wat te doen.
En voor zo'n kleintje is alles wat het nog niet eerder gezien heeft vast eng of spannend.
Je ziet bij beiden ook regelmatig de oortjes dezelfde kant op draaien, horen ze kennelijk iets en zijn daar dus wel alert op.
Saar is natuurlijk wel "tam" en heeft dus in elk geval mensen leren accepteren maar stel je neemt een hond mee, ik weet niet hoe Saar daar op gaat reageren, waarschijnlijk minder goed dan ze op mensen reageert.
Joah. Ik denk dat Saar gewoon nog niet zo goed wist hoe ze mama moest zijn in de eerste uurtjes. Maar afgaande op de laatste beelden pikt ze het snel op!quote:Op zaterdag 19 november 2011 07:21 schreef Teslynd het volgende:
Ze heeft ook weinig ervaring met andere neushoorns en heeft waarschijnlijk alleen zichzelf als voorbeeld hoe je met jongen omgaat.
Zijn gewoon van de website van Amersfoort geleend hoorquote:Op zaterdag 19 november 2011 10:59 schreef Fannie het volgende:
Gave foto's Ireth!![]()
Die kleine drinkt goed nu
quote:Door drukte is babyneushoorn.nl website en de webcams soms overbelast en tijdelijk niet bereikbaar.
Twitter :quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:18 schreef Greys het volgende:
Weten we al of we roze of blauwe muisjes moeten kopen?
quote:dpamersfoort DierenParkAmersfoort
Waarschijnlijk weten we binnen een paar dagen of het een jongen of een meisje is!
69 kilo, da's 9 kilo meer dan ikquote:Op zaterdag 19 november 2011 12:08 schreef Ireth het volgende:
Ik krijg net een mail van Dierenpark Amersfoort waarin de geboorte aangekondigt wordt en daarin staat dat een jong 69 kilo weegt en 110 cm hoog is!
Ik denk niet dat neushoorns muisjes lekker vindenquote:Op zaterdag 19 november 2011 13:18 schreef Greys het volgende:
Weten we al of we roze of blauwe muisjes moeten kopen?
Relatief gezien weer weinig.quote:
Zo zie ik ze het liefst, niet zoals gister helemaal aan de andere kant van het hokquote:Op zaterdag 19 november 2011 17:50 schreef Bluezz het volgende:
Oh hahaha ik was ook bezig met precies hetzelfde shot
![]()
Weet je waarom die deur zo attractief is? Achter die deur staat papa Zimon lawaai te maken, te smakken, te snurken enz.... Die kleine wil zijn/haar vader ook wel eens zien..... Ben vanmiddag even langs geweest, maar er mag nog niemand bij.quote:Op zaterdag 19 november 2011 18:43 schreef Teslynd het volgende:
Maar nu ligt het weer ver weg bij de deur, die nog steeds attractief is.
Ah, dat verklaart ook een hoop, bekend geluid tenslottequote:Op zaterdag 19 november 2011 19:14 schreef d-ducky het volgende:
[..]
Weet je waarom die deur zo attractief is? Achter die deur staat papa Zimon lawaai te maken, te smakken, te snurken enz.... Die kleine wil zijn/haar vader ook wel eens zien..... Ben vanmiddag even langs geweest, maar er mag nog niemand bij.
Muizen en voor elke muis die je ziet schijnen er een stuk of 20-30 rond te lopen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 19:17 schreef quirigua het volgende:
zijn dat muizen of ratten, in het stro ? en zoveel !
(cam 3)
Helemaal mee eens. Maar neushoorns kunnen niet goed zien, maar des te beter horen. Toen ik er gisteren was kon je op de schermen zien dat de verzorgers binnenkwamen en de kleine direct richting verzorgers (dus geluid) liep. Die staken hun armen over het schot en konden de kleine aanraken. Ik kan me voorstellen dat als het "muis"stilquote:Op zaterdag 19 november 2011 19:48 schreef Seven. het volgende:
Al die neushoorn kenners hier!
Dit kleintje heeft geen benul van wie zijn vader en ooms en tantes zijn heur.. Stop eens met verklaringen zoeken voor die deur, als er al een verklaring voor is, dan valt dat toch niet in mensengedrag te vatten.
Nee, achter de metalen deur is de stal van Zimon. Er zijn twee stallen. Links de stal van Saar, rechts de stal van Zimon. De stal van Zimon heeft dan toegang tot het buitenverblijf. Als Zimon buiten is en Saar binnen zie je de deur wel eens open staan en dan kan Saar beide ruimtes gebruiken. Als de verzorgers de stal van Saar moeten schoonmaken wordt ze ook even in de stal van Zimon gezet. Saar gaat meestal door de stal van Zimon naar buiten. De stal van Saar heeft ook een deur.... (die zie je wel eens op de webcam open staan) die gaat naar een buitenplaatsje, afgeschermd door palen. Hier kunnen ze ook verzorgd worden en gedouched. Ze hebben dit buitenplaatsje nu overkapt zodat Saar en jong daar eventueel ook een frisse neus kunnen halen. Vanuit dit buitenplaatsje kunnen ze ook op het buitenterrein komen. Het buitenterrein is ook in 2 delen. 1 deel met zwembad en 1 deel met leembad. Zimon en Saar wisselen regelmatig van kant. In het binnenverblijf is ook een zwembad. Dat is aangepast voor het jong (aflopend), maar nu afgeschermd d.m.v. planken tot het jong wat groter is.quote:Op zondag 20 november 2011 17:52 schreef Teslynd het volgende:
Wat is dat met die brokkenbal? Bij Saar zie je alleen stro, blad, tak. En waarom achter die deur, dat is toch de verzorgingsruimte?
quote:Een meisje
maandag 21 november, 2011
Afgelopen vrijdagnacht is er een Indische neushoorn geboren in DierenPark Amersfoort. Inmiddels weten de dierverzorgers het zeker: het is een meisje! De naam wordt gekozen aan de hand van een namenwedstrijd onder scholen.
Naam?
Scholen in de regio van Amersfoort ontvangen deze week een lespakket rondom het neushoorntje. De scholen kunnen via dit lespakket meedoen aan de namenwedstrijd. Maar hier op de website is het lespakket voor scholen te downloaden.
Populair online
Na het live gaan van de webcams bij neushoorn Saar, bleek ze al snel een blijvend groeiende groep volgers te hebben. Uiteindelijk is de nachtelijke bevalling live gevolgd door vele duizenden mensen. DierenPark Amersfoort lanceerde na de bevalling de site babyneushoorn.nl en alleen al op zaterdag en zondag is deze site bijna 50.000 bekeken door unieke bezoekers. Saar en het jong worden nog steeds actief gevolgd via de webcams. Op YouTube zelf is de bevallingsvideo ook nog eens 25.000 keer bekeken.
Bijzondere gebeurtenis
Het is voor het eerst in DierenPark Amersfoort dat er een neushoorn is geboren en in Nederland is dit bijzonder. Indische neushoorns zijn in een beperkt aantal dierentuinen in de wereld te zien en in het wild wordt het diersoort met uitsterven bedreigd. DierenPark Amersfoort Wildlife Fund steunt om deze reden onder andere een project van Indische neushoorns in het wild.
Buiten en binnen staan Saar en Zimon apart. Indische neushoorns zijn solitaire dieren in tegenstelling tot bijv. witte neushoorns die in groepen leven. Alleen als het vrouwtje in cyclus is komen ze bij elkaar. Ik heb de ontmoeting tussen Saar en Zimon wel eens gezien (toen het allemaal nog niet lukte) en dat gaat er heftig aan toe. Ze hadden allebei bloedende wondjes. Leek erger dan het was natuurlijk.quote:Op zondag 20 november 2011 22:40 schreef Teslynd het volgende:
Staan Saar en Zimon altijd apart op stal? En buiten?
Wat een leuke foto. Op foto's zie je zoveel meer dan met de webcams.quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:46 schreef d-ducky het volgende:
[..]
Buiten en binnen staan Saar en Zimon apart. Indische neushoorns zijn solitaire dieren in tegenstelling tot bijv. witte neushoorns die in groepen leven. Alleen als het vrouwtje in cyclus is komen ze bij elkaar. Ik heb de ontmoeting tussen Saar en Zimon wel eens gezien (toen het allemaal nog niet lukte) en dat gaat er heftig aan toe. Ze hadden allebei bloedende wondjes. Leek erger dan het was natuurlijk.
Ze hebben deze week geprobeerd om bezoekers in de stal te laten, maar Saar reageerde daar heel heftig op, zelfs met een schijnaanval richting bezoekers. Vandaar dat ze weer besloten hebben om het per dag te bekijken en af en toe een klein groepje toe te laten. Ik was gisteren een van de gelukkigen die met de verzorger de stal in mocht. Geweldig om die kleine in het echt te zien, maar het was al snel duidelijk dat Saar niet op kraambezoek gesteld was. Ze is duidelijk een goede moeder en de kleine wordt goed beschermend. Toch kans gezien om een fotootje te maken tussen al het hout en hekwerk door.
[ afbeelding ]
Superfoto!quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:46 schreef d-ducky het volgende:
[..]
Buiten en binnen staan Saar en Zimon apart. Indische neushoorns zijn solitaire dieren in tegenstelling tot bijv. witte neushoorns die in groepen leven. Alleen als het vrouwtje in cyclus is komen ze bij elkaar. Ik heb de ontmoeting tussen Saar en Zimon wel eens gezien (toen het allemaal nog niet lukte) en dat gaat er heftig aan toe. Ze hadden allebei bloedende wondjes. Leek erger dan het was natuurlijk.
Ze hebben deze week geprobeerd om bezoekers in de stal te laten, maar Saar reageerde daar heel heftig op, zelfs met een schijnaanval richting bezoekers. Vandaar dat ze weer besloten hebben om het per dag te bekijken en af en toe een klein groepje toe te laten. Ik was gisteren een van de gelukkigen die met de verzorger de stal in mocht. Geweldig om die kleine in het echt te zien, maar het was al snel duidelijk dat Saar niet op kraambezoek gesteld was. Ze is duidelijk een goede moeder en de kleine wordt goed beschermend. Toch kans gezien om een fotootje te maken tussen al het hout en hekwerk door.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:33 schreef Teslynd het volgende:
Met dat bekje pikt ze ook al eten van de vloer op en je ziet haar dan ook min of meer kauwen. Het is nog een stijf bekje.
Ik zie dat de ruif weer in gebruik is. Er hangen takken omlaag.
Wat je op de webcams ziet is vrijwel de hele stal. Het is vrij rechthoekig. Er staan kastanjehouten palen als afscheiding, maar daar hebben ze nu hout voor getimmerd en aan het bezoekersdeel gaas, want de palen staan vrij ver uit elkaar en het jong zou er dan door kunnen. Als je op cam2 kijkt dan zie je het bezoekersgedeelte. De houten planken links te zien op cam 2 zijn geplaatst voor de ingang van het binnenbad. Er zijn steile trappen, maar voor de geboorte van het jong hebben ze een schuine inloop gemaakt. Als het wat groter is dan gaan de planken weer weg en kan het jong het water in. Die mesthoop ligt eigenlijk tegen het binnenbad aan. Wel bijzonder dat ze het altijd op dezelfde plek doet. Af en toe laten ze een paar bezoekers of vrijwilligers de stal in, maar gisteren zag ik op de cam dat Saar weer een aanval richting publiek deed. Ze is echt erg beschermend. Maar ze moet er toch aan wennen. Het bezoekersgedeelte is vrij klein, dus er kunnen niet veel mensen tegelijk in.quote:Op zaterdag 26 november 2011 23:00 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Wat een leuke foto. Op foto's zie je zoveel meer dan met de webcams.
Hoe is de stal eigenlijk, gewoon rechthoekig? Hoe steekt die hoek van de mesthoop in elkaar?
Ik zou denken dat het jong eerst mee de buitenloop in mag voordat de gasten de stal in mogen, bezien vanuit Saar. Ze was er al niet blij mee dat de kleine steeds naar het raam toe ging.
Maakt niet veel uit denk ik. De stemmen van de verzorgers kent ze goed en van de bezoekers niet. Ik denk dat dat het verschil is. hoe stil de bezoekers ook proberen te zijn, ze wordt er toch onrustig van, terwijl ze dat tot een paar weken geleden niet had.quote:Op dinsdag 29 november 2011 16:40 schreef Teslynd het volgende:
Maakt het voor Saar uit of de mensen in het bezoekersdeel staan ("open en bloot") of in de verzorgingsruimte (achter schot)?
http://www.tijdvoormax.nl/?waxtrapp=nlmziMsHnHUViBdBGEtwitter:dpamersfoort twitterde op woensdag 30-11-2011 om 09:28:13Gister was dierverzorger Bas bij Tijd voor Max om over Saar en haar jong te praten! Kijk het hier terug: http://t.co/99siDJg5 reageer retweet
Oehquote:Op woensdag 30 november 2011 19:04 schreef Teslynd het volgende:
Een deel van het zwembad is nu vrijgegeven.
http://www.babyneushoorn.nl/blog-van-bas/detail/wat-een-reactiesquote:Wat een reacties!
maandag 5 december, 2011
Direct na de geboorte stonden er al tientallen berichten en felicitaties op de speciale babyneushoornsite. Inmiddels is dit al opgelopen tot zo’n 1500 berichten op de site. Maar ook via de post komen er veel kaartjes, brieven en tekeningen binnen.
Bijna te veel om allemaal zelf te lezen. Het is echt leuk hoe jullie met ons, Saar en het jong meeleven. Super bedankt daarvoor, maar genoeg over de reacties en mijzelf. Jullie willen natuurlijk weten hoe het de afgelopen weken met het jong is gegaan.
De eerste dagen na de geboorte leek Saar erg rustig waardoor we op dag 3 toch besloten een aantal gelukkige bezoekers de stal binnen te laten. De eerste paar keer leek Saar daar geen moeite mee te hebben, maar al snel bleek dat ze er toch onrustig van werd. Vandaar dat we besloten hebben de deuren de eerste week nog even dicht te laten. Nu laten we af en toe kleine groepjes mensen kijken.
Het kleine meisje maakt het erg goed, we zien met de dag dat ze aankomt. Jonge neushoorns kunnen wel 1 tot 2 kg per dag aankomen en als je ziet hoe vaak onze kleine meid bij Saar drinkt zal dit zeker kloppen. Wat erg leuk is om te zien is alle dingen die het jonge neushoorntje voor het eerst ziet en meemaakt. Zo hebben wij het jong al een aantal keren gewassen. De eerste keer vond zij het maar wat vreemd, maar vandaag ging zij volledig los. Ze rende lekker rondjes door de stal en de straal met warm water en daagde Saar zelfs een beetje uit door haar in haar neus proberen te bijten. Tijdens het schuren tegen de balken (die straaltjes water jeuken natuurlijk) ging ze zo fanatiek te keer dat ze een aantal keren op haar kont belande. Erg grappig om te zien!
Het lopen naar de stal van Zimon (als hij buiten is), zodat wij de stal van Saar schoon kunnen maken gaat ook al zonder problemen. Het buitenplaatsje achter de stal is nog een beetje eng, maar dat komt voornamelijk door het treintje. De Berenboemel rijdt natuurlijk achter het verblijf langs. Al met al gaat het echt heel goed met het kleine meisje. Het is alleen jammer dat Saar nog niet staat te popelen om bezoekers in de stal te zien, maar daar werken we aan. We proberen iedere dag een aantal mensen even een kijkje te laten nemen bij Saar en de kleine. Tot nu toe accepteert ze dit, maar de visite kan nog niet te lang duren.
Ik krijg vaak de vraag of er al even gekeken kan worden, maar helaas kan dit nog niet. Ik snap erg goed dat jullie de kleine heel graag willen zien, maar op dit moment is Saar nog niet klaar voor de hele dag kraamvisite. Maar ik kan jullie verzekeren zodra het zo ver is en jullie het mooie meisje kunnen bekijken, laat ik het jullie weten! Wees voorbereid, en ik spreek uit ervaring, een klein neushoorntje is het leukste wat er is.
Volgens mijn dochter is ze vernoemd naar onsquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
http://www.babyneushoorn.nl/nieuws/detail/frisse-neusquote:Frisse neus
woensdag 11 januari, 2012
Sunanda mocht vandaag met haar moeder even buiten snuffelen.
Sinds de geboorte laat moeder Saar beperkt bezoek toe. Elke dag gaat de deur naar het binnenverblijf even open voor gasten, maar Saar geeft aan wanneer het weer genoeg is. De dierverzorgers laten moeder en jong elke dag wennen aan de buitenlucht en de voor Sunanda onbekende omgeving. Dit wennen gaat stap voor stap. Vandaag ging de poort naar het grote buitenverblijf ook open. Moeder Saar leek alleen totaal geen interesse te hebben om het buitengebied te betreden en bleef liever op het pad ervoor. Jong Sunanda daarentegen rende maar al te graag die kant op, maar durfde niet te ver van haar moeder.
Na wat geduld zijn moeder en jong toch kort even te zien geweest in het grote buitengebied. Door het koude weer zijn deze bezoekjes maar kort en daarna gingen ze dan ook weer heerlijk naar het binnenverblijf, waar Sunanda al snel even ging rusten.
Iedere dag zullen de verzorgers kijken of moeder en jong zin hebben om even een frisse neus te halen. Op babyneushoorn.nl worden de laatste nieuwtjes gemeld.
Wat lief.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:23 schreef jcdragon het volgende:
Even een update.
[..]
http://www.babyneushoorn.nl/nieuws/detail/frisse-neus
4 bushaltes lopen vanaf station Amersfoort.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 21:27 schreef Teslynd het volgende:
Hoe kom je er vanaf het station? Hoe ver? Ik ben nogal slecht in afstanden schatten.
Groot genoeg om er een dagje vol te maken! Ik vind het een van de fijnste dierentuinen die ik ken. Mooi opgezet, veel groen, we zijn echt een dagje uit hoor!quote:Op vrijdag 13 januari 2012 19:17 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Niet bizar groot, maar ik ken het nog uit het pre-dinobos tijdperk.
Stationshal uitlopen aan de Bachman Wutierslaan, rechtsaf de Bachman Wutierslaan oplopen, alsmaar rechtuit, spoorlaan oversteken, bocht naar links meevolgen en je loopt tegen het dierenpark aan. Kan niet missen. Meestal lopen wij het vanaf het station, een kleine 20 minuten. Of de bus moet er toevallig net aankomen, dan pakken we die.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 21:27 schreef Teslynd het volgende:
Hoe kom je er vanaf het station? Hoe ver? Ik ben nogal slecht in afstanden schatten.
Ik ken het natuurlijk vooral als voormalig werknemer, maar ik kan mij zeker indenken dat je als bezoeker op je gemak lekker lang bij dieren kunt blijven kijken. Maar ook genoeg mensen die daar het geduld niet voor hebben en die zijn binnen 2-3 uur rond. Ik heb zelf bij andere parken ook altijd tijd tekortquote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:02 schreef Ireth het volgende:
[..]
Groot genoeg om er een dagje vol te maken! Ik vind het een van de fijnste dierentuinen die ik ken. Mooi opgezet, veel groen, we zijn echt een dagje uit hoor!
Wij hangen dan ook nog een dik uur in de speeltuinen hequote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:12 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik ken het natuurlijk vooral als voormalig werknemer, maar ik kan mij zeker indenken dat je als bezoeker op je gemak lekker lang bij dieren kunt blijven kijken. Maar ook genoeg mensen die daar het geduld niet voor hebben en die zijn binnen 2-3 uur rond. Ik heb zelf bij andere parken ook altijd tijd tekort
Als je de speeltuinen en het dinobos (heuvel op, heuvel af) overslaat ben je met een uurtje of 4 wel langs alles gewandeld. Mits je geen uren bij elk hok blijft hangen. Treintje heb je op zich ook weinig aan als je dieren wilt zien, zoveel zie je daaruit niet. Je gaat achter Saar en Zimon langs, maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:21 schreef Teslynd het volgende:
Bedankt voor de reisbeschrijving.
Ik kan geen hele middag lopen, zal dus vooruit moeten kiezen welke delen bekeken zullen worden. En dat treintje is natuurlijk alleen voor kinderen en personeelsleden.
En alle kleine kruipdoorsluipdoordingetjes voor kinderen bij dierenverblijvenquote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:25 schreef Ireth het volgende:
[..]
Wij hangen dan ook nog een dik uur in de speeltuinen heEn het Dinobos (die ik nou wel eens gezien heb
)
Ik vind het gewoon een hele prettige dierentuin. Ondanks dat de verblijven vlakbij elkaar staan, is het zo opgezet en opgevuld met groen dat je dat heel niet in de gaten hebt. Het loopt gewoon heel prettig in Amersfoort.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
Nee werkt niet, hij rijdt een rondje van A naar Aquote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:46 schreef Teslynd het volgende:
Om van A naar B te komen, had ik gehoopt.
Ik vind het allemaal goed te lopen (qua ondergrond zeg maar) ook bij het paleis van eehh. dinges (tijgers/leeuwen/gieren/enz) hebben ze gedacht aan de mensen die moeilijker ter been zijn. Je kan via de trappen, of via de langswegen voor rolstoelen/kinderwagens enz. Tussen beren en neushoorns zit een heel gebied hoor. Als je idd de afstand wil verkleinen zou ik je wel aan willen raden om niet heulemaal rondom het giraffe/zebra verblijf te lopen. Das een heul end, terwijl je diezelfde dieren ook vanaf de andere kant kan zien.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:53 schreef Teslynd het volgende:
Dat wordt dan de eerste keer eerst bij de beren kijken (bij de ingang als je de folder geloven kan) en dan naar de neushoorns en als ik daar een beetje uitgekeken ben balans opmaken over de afgelegde afstand en kijken wat er nog meer mogelijk is. Als ze buiten waren is er misschien al een heel eind afgelegd.
Over het park hoor ik verschillende verhalen. Een deel uitgesproken lovend en een deel vindt het te klein/eenvoudig. Ik hoop dat het belangrijkste voor mij beloopbaar is.
Ja je mag overal eten! (alleen binnen in de Nacht niet als ik me niet vergis). Het is dat Amersfoort even niet in onze planning staat op korte termijn, anders had ik ook wel mee willen gaan en willen duwen hoor!quote:Op vrijdag 13 januari 2012 23:27 schreef Teslynd het volgende:
Leuk die routekaart, dank je. Vraag me af of de eerste keer kan van de beren, na de berenbocht rechtdoor naar de neushoorns en langs de parallelweg naar de olifanten tot dat doodlopende blauwe lijntje.
Degenen die mee zouden kunnen gaan, staan niet te trappelen om te duwen, maar mogen dan de bagage dragen. Mag je overal in het park eten, dus wat je zelf meegebracht hebt? Als het niet druk is, zou zo'n stoel kunnen als rollator: er achteraan tokkelen en overal even kunnen gaan zitten.
Laat het tegen die tijd weten! Misschien plannen wij dan ook wel een dagje, ga je gewoon lekker zitten, ga ik duwen!quote:Op vrijdag 13 januari 2012 23:52 schreef Teslynd het volgende:
Dan gaan ze vast niet akkoord met rolstoel als rollator gebruiken. Misschien heeft Blokker tijdig boodschappenkarretjes met uitklapstoeltje in de aanbieding.
Echt binnenkort kan het niet wegens kou & reumatiek. Ga ik kijken of het lukt om in mei fit genoeg te zijn
Gewoon aangeven dat je een rolstoel wilt gebruiken, hoe je hem gebruikt is compleet aan jouquote:Op vrijdag 13 januari 2012 23:52 schreef Teslynd het volgende:
Dan gaan ze vast niet akkoord met rolstoel als rollator gebruiken. Misschien heeft Blokker tijdig boodschappenkarretjes met uitklapstoeltje in de aanbieding.
Echt binnenkort kan het niet wegens kou & reumatiek. Ga ik kijken of het lukt om in mei fit genoeg te zijn
gier webcamquote:Zie een gierenjong uit het ei komen
Webcam gericht op het nest gaat vandaag live!
De vale gieren in DierenPark Amersfoort hebben al een aantal keer succesvol gezorgd voor nageslacht. Tot nu toe ging dit met behulp van een broedmachine om de kans op succes te vergroten. In de tussentijd werd er een kalkei in het nest gelegd ter vervanging. Vlak voor het uitkomen van het ei werd deze teruggelegd in het nest zodat de ouders bij het uitkomen van het ei het jong meteen konden accepteren.
Dit keer heeft de dierverzorging in het park besloten het broeden over te laten aan de ouders en af te wachten hoe het uitkomen van het ei gaat verlopen. Om alles goed te kunnen volgen en ook het publiek de unieke kans te geven om het uitkomen van een gierenei live mee te maken is een webcam geplaatst. Kijk hier naar de webcam!
De verwachting is dat het ei rond 25 maart zal uitkomen, de broedtijd van de vale gier is gemiddeld 56 dagen. Daarnaast verwacht het park dat het vrouwtje van een tweede koppel binnen enkele dagen een ei zal gaan leggen, ook dit is mogelijk te zien op de webcam.
De vale gier komt voor in Zuidoost-Azië, noordelijk Afrika, het Arabisch Schiereiland en zuidelijk Europa (Portugal, Spanje en Frankrijk). De vale gier is opgenomen in het Europese fokprogramma en er bestaat ook een uitzetproject vanuit het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund rondom dit diersoort. De gieren in DierenPark Amersfoort zijn opvangdieren die op de een of andere manier gewond waren geraakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |