abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104543726
TS wil volgens mij voornamelijk doorgaan op de stelling dat "onze" zorg zo slecht zou zijn dat sommigen liever doodgaan dan daar terechtkomen. Maarja dat is maar een gedeelte van het vraagstuk euthanasie, dementie en zelfbeschikking. Maar goed, de stelling die gedeponeerd wordt levert alleen maar verontwaarding en gebrul van schande! op. Feit blijft dat er te weinig personeel is in de zorg. Daarnaast leent de huidige economische situatie en het toekomstbeeld gezien de vergrijzing zich niet om hier grote verbeter stappen in te maken. Belangrijker lijkt me de vraag zoals Isegerim stelt.

quote:
Ik ben van mening dat iemand die om welke reden dan ook niet verder wil leven, het recht heeft om zijn leven op een waardige manier te beëindigen. Wmb hoeft er niet door een derde te worden vastgesteld dat er sprake is van 'uitzichtloos en ondraaglijk lijden'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2011 09:39:41 ]
  zaterdag 19 november 2011 @ 09:43:12 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104543769
Je wordt natuurlijk ook niet vrolijk van het niveau van de zorg, maar daar heb je zelf het meest last van zolang je nog niet helemaal dement bent, als je zover bent dat je geen flauw idee hebt wie die mevrouw is als je dochter op bezoek is dan heb je er zelf ook niet zo'n last meer van dat de zorg steken laat vallen, dat is vooral vervelend voor je dochter die mevrouw die op bezoek is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104544718
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 09:43 schreef Leandra het volgende:
Je wordt natuurlijk ook niet vrolijk van het niveau van de zorg, maar daar heb je zelf het meest last van zolang je nog niet helemaal dement bent, als je zover bent dat je geen flauw idee hebt wie die mevrouw is als je dochter op bezoek is dan heb je er zelf ook niet zo'n last meer van dat de zorg steken laat vallen, dat is vooral vervelend voor je dochter die mevrouw die op bezoek is.
Ik denk dat die mevrouw in mijn voorbeeld daar anders over denkt.
pi_104544757
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:57 schreef HostiMeister het volgende:
Goede zaak toch? Scheelt een hoop centjes die anderen hard nodig hebben. We worden te lang en te kunstmatig in leven gehouden tegenwoordig.
Nee hoor, over het algemeen kiest de grote meerderheid daar zelf voor.
pi_104547690
quote:
4s.gif Op zaterdag 19 november 2011 06:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Dát is dus precies wat dat stuk zegt: het verpleeghuis is zo afschrikwekkend: dan liever dood.

Onze zorg is zo slecht dat sommigen vanwege die "zorg" nog liever doodgaan.
Maar is de zorg inhoudelijk slecht of is het vooral zo dat die mensen dingen missen, zoals een praatje, wat vermaak, een mooiere kamer enz? Medisch gezien denk ik dat de zorg in Nederland (wereldwijd en historisch gezien) enorm goed is. Wat hier anders is dan in sommige andere landen is het langs elkaar heen leven van oud en jong. Ik denk dat mensen dat idee vooral erg vinden: eenzaam weggemoffeld zitten in een soort zorggevangenisje.
Met de kwaliteit van het wassen, catetheriseren en medicaliseren heeft dat weinig van doen.
Tenzij je onder zorg dus ook schaart die aandacht voor het individu.

Maar die kan de overheid gewoon niet geven. Dat is te duur. De overheid kan niet het hele sociale leven overnemen (en als ze dat zou kunnen waren de gevolgen vast evenmin aangenaam).
  zaterdag 19 november 2011 @ 12:56:40 #56
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104548314
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 09:37 schreef Tem het volgende:
Feit blijft dat er te weinig personeel is in de zorg.
Dat is geen feit. In dezelfde trant: Feit blijft dat er teveel mensen teveel zorg nodig hebben.
Hoeveel honderdduizenden gezonde jonge mensen zijn er momenteel fulltime bezig met het verzorgen van mensen die zelf niets meer kunnen?
censuur :O
pi_104548345
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat is geen feit. In dezelfde trant: Feit blijft dat er teveel mensen teveel zorg nodig hebben.
Hoeveel honderdduizenden gezonde jonge mensen zijn er momenteel fulltime bezig met het verzorgen van mensen die zelf niets meer kunnen?
Er is geen tekort aan verplegend persoon binnen de zorg volgens jou?
  zaterdag 19 november 2011 @ 13:34:33 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104549341
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:37 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Maar is de zorg inhoudelijk slecht of is het vooral zo dat die mensen dingen missen, zoals een praatje, wat vermaak, een mooiere kamer enz? Medisch gezien denk ik dat de zorg in Nederland (wereldwijd en historisch gezien) enorm goed is. Wat hier anders is dan in sommige andere landen is het langs elkaar heen leven van oud en jong. Ik denk dat mensen dat idee vooral erg vinden: eenzaam weggemoffeld zitten in een soort zorggevangenisje.
Met de kwaliteit van het wassen, catetheriseren en medicaliseren heeft dat weinig van doen.
Tenzij je onder zorg dus ook schaart die aandacht voor het individu.

Maar die kan de overheid gewoon niet geven. Dat is te duur. De overheid kan niet het hele sociale leven overnemen (en als ze dat zou kunnen waren de gevolgen vast evenmin aangenaam).
Met de kwaliteit van het wassen is wellicht niet veel mis, maar de frequentie laat nogal eens te wensen over.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_104549777
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 09:37 schreef Tem het volgende:
TS wil volgens mij voornamelijk doorgaan op de stelling dat "onze" zorg zo slecht zou zijn dat sommigen liever doodgaan dan daar terechtkomen. Maarja dat is maar een gedeelte van het vraagstuk euthanasie, dementie en zelfbeschikking. Maar goed, de stelling die gedeponeerd wordt levert alleen maar verontwaarding en gebrul van schande! op. Feit blijft dat er te weinig personeel is in de zorg. Daarnaast leent de huidige economische situatie en het toekomstbeeld gezien de vergrijzing zich niet om hier grote verbeter stappen in te maken. Belangrijker lijkt me de vraag zoals Isegerim stelt.
Eigenlijk zie ik niemand hier schande roepen over het feit dat die zorg zo slecht is. Men gaat in op de schande van dement worden, maar nauwelijks op de kwaliteit van de zorg. Die lijkt men als een gegeven te beschouwen; het verpleeghuis is geen fijne plek, geen wonder dat mensen liever doodgaan. Zoiets.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:48 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Deden de Inuït het niet zo? :D

Die dwang moet er natuurlijk niet zijn, maar het is misschien een prettige bijkomstigheid.

Ik ben van mening dat iemand die om welke reden dan ook niet verder wil leven, het recht heeft om zijn leven op een waardige manier te beëindigen. Wmb hoeft er niet door een derde te worden vastgesteld dat er sprake is van 'uitzichtloos en ondraaglijk lijden'.
Maar om dan even hierop in te gaan; een deel van het probleem natuurlijk is dat men in het algemeen niet z'n eigen leven wil beëindigen, maar wil dat een dokter dat voor 'm doet. Dat wil degene die leed vreest en dat wil de gemeenschap. Dat die dokter een zachte dood verleent.
Dan vind ik het niet zo gek dat die dokter weinig trek heeft om dat voor elk wissewasje te komen uitvoeren.

Komen we weer terug bij de vraag: is het vooruitzicht van een verpleeghuis zo afschrikwekkend dat een dokter dat kan meewegen als bonuspunten voor de uitzichtloosheis en ondragelijkheid? In de OP was er dokter die mening toegedaan:
quote:
Huisarts Marianne Dees zei in Nieuwsuur van 26 juni dat 'het vooruitzicht naar een verpleeghuis te moeten een goede reden kan zijn voor euthanasie'.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_104549890
Maar ik denk dat een verpleeghuis ook een schrikbeeld is (kan zijn) als de zorg wél goed is.
pi_104549978
Nee dat roept men hier niet omdat het nogal een open deur is, maar goed.

quote:
Maar om dan even hierop in te gaan; een deel van het probleem natuurlijk is dat men in het algemeen niet z'n eigen leven wil beëindigen, maar wil dat een dokter dat voor 'm doet. Dat wil degene die leed vreest en dat wil de gemeenschap. Dat die dokter een zachte dood verleent.
Dan vind ik het niet zo gek dat die dokter weinig trek heeft om dat voor elk wissewasje te komen uitvoeren.
Ik zou het woord wissewasje in combinatie met dementie niet direct willen gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2011 13:59:40 ]
pi_104550279
Zijn er eigenlijk cijfers van? hoeveel mensen daadwerkelijk dood willen met als hoofdreden slechte verzorging in verpleeghuizen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2011 14:08:31 ]
pi_104551166
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:59 schreef Tem het volgende:
Nee dat roept men hier niet omdat het nogal een open deur is, maar goed.

[..]

Ik zou het woord wissewasje in combinatie met dementie niet direct willen gebruiken.
Is het een open deur dat de zorg in Nederland zo slecht is?
Een open deur dat mensen liever dood gaan dan naar een verpleeghuis?

Misschien is dementie geen wissewasje, maar als je een dokter vraagt je te laten inslapen vind ik het niet zo raar dat er een derde zich verdiept in ondragelijkheid en uitzichtloosheid van het lijden.

Maar het is natuurlijk allemaal een kwestie van cultuur. In de ene cultuur is het een schande je eigen ouders niet te verzorgen, in een andere een schande om te kwijlen en je kinderen niet te herkennen. In de ene een erezaak om op tijd op een vertrekkende ijsschots te stappen, in een ander om leven ten koste van alles in leven te houden.

Onze houding ten opzichte van euthanasie en ten opzichte van kindsheid is veranderd, de afgelopen 20 jaar. Waarbij euthanasie veel gewoner wordt, veel meer optie die in overweging genomen kan worden. En dementie steeds meer gezien wordt als een groot lijden.
En daar komt bij de vergrijzing en de als onhoudbaar gekenschetste financiering van "de zorg".

Mijn vraag is alleen maar of dat iets is om ons over op te winden.
Gezien de reacties hier zou ik zeggen dat men zich er niet over opwindt; het is een groot goed euthanasie te mogen vragen, dementie is hels, verpleeghuizen ook. De combinatie maakt dat het normaal en begrijpelijk is dat mensen hun dokter vragen om een spuitje en dat spuitjes uit angst voor dementie en/of verpleeghuis daarmee maatschappelijk geaccepteerd zijn/worden.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:38:58 #64
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_104551264
quote:
4s.gif Op zaterdag 19 november 2011 06:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Dát is dus precies wat dat stuk zegt: het verpleeghuis is zo afschrikwekkend: dan liever dood.

Onze zorg is zo slecht dat sommigen vanwege die "zorg" nog liever doodgaan.
Ja man, 24/7 voor iedere bejaarde een persoonlijke slaaf.
Echt lekker reëel bezig.
pi_104553602
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn vraag is alleen maar of dat iets is om ons over op te winden.
Gezien de reacties hier zou ik zeggen dat men zich er niet over opwindt; het is een groot goed euthanasie te mogen vragen, dementie is hels, verpleeghuizen ook. De combinatie maakt dat het normaal en begrijpelijk is dat mensen hun dokter vragen om een spuitje en dat spuitjes uit angst voor dementie en/of verpleeghuis daarmee maatschappelijk geaccepteerd zijn/worden.
Precies, dat denk ik ook. Al denk ik dat angst voor het verpleeghuis alleen niet voldoende is om euthanasie te vragen van een arts. Je zou wel over de kwaliteit van leven kunnen discussiëren wanneer dementie volledig is vastgesteld.

Hoe denk jij daar zelf over?
pi_104555054
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:38 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Ja man, 24/7 voor iedere bejaarde een persoonlijke slaaf.
Echt lekker reëel bezig.
Is dat het alternatief, de enige mogelijkheid om leven in een verpleeghuis enigzins dragelijk te maken?
  zaterdag 19 november 2011 @ 17:29:43 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104556449
Op een of andere manier wordt het bejaardentehuis (verzorgingstehuis) steeds vaker overgeslagen en blijft men zolang thuis/zelfstandig wonen dat een verzorgingstehuis geen optie meer is en dat een verpleegtehuis de enige plek is waar men met de specifieke zorgvraag terecht kan, en nee, dan word je niet meer beter en je gaat er niet meer weg, je gaat er weg tussen zes plankjes.
Mensen weten dat het het laatste station voor het eindstation is, en het is geen leuk tussenstation, dus waarom zou je er nog willen stoppen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 20 november 2011 @ 09:11:41 #68
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104577103
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Is het een open deur dat de zorg in Nederland zo slecht is?
Een open deur dat mensen liever dood gaan dan naar een verpleeghuis?
Ga toch weg... De zorg in Nederland is goed. Zo goed zelfs, dat het overdreven goed is. En we veel meer medicijnen slikken dan nodig is, simpelweg omdat daar miljarden aan verdiend worden.
Maar ga nou niet roepen dat de bejaardenzorg zo slecht is: het is beter dan het ooit geweest is, en duurder dan het ooit geweest is. Daardoor leven we langer dan we ooit gedaan hebben, en worden we vaker opgelapt dan ooit!
Wat wil je dan? Iedere bejaarde 24/7 een persoonlijke bediende? Je weet dat de overheid meer uitgaven heeft dan uitsluitend bejaarden toch? En dat veel van die dingen nog belangrijker zijn ook: onderwijs bijvoorbeeld. Of defensie. Politie. Zelfs cultuursubsidies waar diezelfde bejaarden dankbaar gebruik van maken!

Maar laat me raden: jij vindt dat er aan een mensenleven geen prijs mag hangen, en dat daar onbeperkt geld en middelen aan besteed moeten worden... Helaas, dat is in de praktijk onmogelijk, anders zou ELKE Nederlander fulltime bezig zijn met bejaardenzorg. En zouden we volgende week niets meer te eten hebben...
pi_104577120
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 09:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ga toch weg... De zorg in Nederland is goed. Zo goed zelfs, dat het overdreven goed is. En we veel meer medicijnen slikken dan nodig is, simpelweg omdat daar miljarden aan verdiend worden.
Maar ga nou niet roepen dat de bejaardenzorg zo slecht is: het is beter dan het ooit geweest is, en duurder dan het ooit geweest is. Daardoor leven we langer dan we ooit gedaan hebben, en worden we vaker opgelapt dan ooit!
Wat wil je dan? Iedere bejaarde 24/7 een persoonlijke bediende? Je weet dat de overheid meer uitgaven heeft dan uitsluitend bejaarden toch? En dat veel van die dingen nog belangrijker zijn ook: onderwijs bijvoorbeeld. Of defensie. Politie. Zelfs cultuursubsidies waar diezelfde bejaarden dankbaar gebruik van maken!

Maar laat me raden: jij vindt dat er aan een mensenleven geen prijs mag hangen, en dat daar onbeperkt geld en middelen aan besteed moeten worden... Helaas, dat is in de praktijk onmogelijk, anders zou ELKE Nederlander fulltime met overwerk bezig zijn met bejaardenzorg. En zouden we volgende week niets meer te eten hebben...
Vooral blijven raden :D.
Volgens mij heb ik geen enkele suggestie van dien aard gedaan, en is er ook verder geen reden om zoiets aan te nemen.

Maar blijkbaar ben je het ermee eens dat het idee dat de zorg in nederland zo slecht is dat mensen liever dood gaan dan erin belanden, geen open deur is.
  zondag 20 november 2011 @ 09:18:09 #70
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104577138
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:57 schreef HostiMeister het volgende:
Goede zaak toch? Scheelt een hoop centjes die anderen hard nodig hebben. We worden te lang en te kunstmatig in leven gehouden tegenwoordig.
simpele vraag is dan waar je de grens wil leggen, wat is te lang en wat als je over die grens gaat?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 20 november 2011 @ 09:23:07 #71
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104577183
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2011 09:14 schreef sigme het volgende:
Maar blijkbaar ben je het ermee eens dat het idee dat de zorg in nederland zo slecht is dat mensen liever dood gaan dan erin belanden, geen open deur is.
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar... Het gaat niet om de zorg, het gaat erom dat die mensen geen achterlijke demente willen zijn!
pi_104577239
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 09:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar... Het gaat niet om de zorg, het gaat erom dat die mensen geen achterlijke demente willen zijn!
Met alle respect, dat doe ik niet. Dat is wat dat artikel beschrijft; dat het verpleeghuis een belangrijke reden voor het euthanasieverzoek. Uiteraard bovenop de afschuw van dementie.

Uit het OP-artikel nog maar een keertje:
quote:
Ook de vrouw met gevorderde dementie, die onlangs het nieuws haalde, wilde liever sterven dan eindigen tussen de muren van een instelling. Artsen lijken daar verrassend genoeg in mee te gaan. Huisarts Marianne Dees zei in Nieuwsuur van 26 juni dat 'het vooruitzicht naar een verpleeghuis te moeten een goede reden kan zijn voor euthanasie'.
  zondag 20 november 2011 @ 09:34:16 #73
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104577273
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 09:30 schreef sigme het volgende:
Uit het OP-artikel nog maar een keertje:
Wat is er gek aan om niet in een overheidsopslagplaats te willen wachten tot je doodgaat? Het lijkt mij aanzienlijk aangenamer om gewoon op m'n eigen plek te blijven, en als dat niet meer lukt houdt het op.
pi_104577325
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 09:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat is er gek aan om niet in een overheidsopslagplaats te willen wachten tot je doodgaat? Het lijkt mij aanzienlijk aangenamer om gewoon op m'n eigen plek te blijven, en als dat niet meer lukt houdt het op.
Het houdt niet op; je moet een dokter vragen om het stop te zetten.

Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden dan het vooruitzicht van een overheidsopslagplaats dat is ingericht als een voorgeborchte van de hel. En het lijkt me ook zelfs de vraag óf een verpleeghuis zo vreselijk is. Als het zó vreselijk is dat het sterker is dan de wil tot leven lijkt het me interessant om daar vraagtekens bij te zetten. Is het echt zo erg of is de wil tot leven zo zwak? Van oudsher leven mensen met volle kracht door de grootste ontberingen heen. Wij niet meer?

En er zijn natuurlijk alternatieven; een verpleeghuis dat niet rampzalig is (wat volgens mij niet per se inhoudt dat elke bewoner een 24-uurs slaaf zou moeten hebben, wie verzint dat?). Verzorging thuis, bijvoorbeeld door eigen familie. Particulier verpleeghuis. Zelfmoord. Gewoon dement worden.
pi_104577333
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 09:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat bestrijdt het artikel ook niet. Wat er wordt aangegeven is dat het huidige bedroevende niveau van zorg in verzorgingshuizen mensen nog even een extra zetje geeft om tot het "nu hoeft het niet meer" besluit te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')