Vroeg of laat gaat 'de man van 1 miljoen' aan het kortste strootje trekken, de vraag is hoe ver hij Nederland in de afgrond gaat trekken om zijn eigen royale belastingvoordeel veilig te stellen.quote:Wat het kabinet ook doet, de huizenbubbel loopt leeg
Om de lucht in de huizenbubbel te houden, blijft de verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie nog een half jaar extra in stand. ‘Zinloos’.
Nooit zul je een politicus in Den Haag horen zeggen dat het goed is dat de huizen goedkoper worden. Het kabinet-Rutte probeert juist te verhinderen dat de prijzen dalen, met maatregelen waarvan het nut beperkt, zo niet nul is. Laatste poging om de lucht in de bubbel te houden is verlenging van de verhoging van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) naar 350.000 euro tot medio 2012, zo werd gisteren bekend.
Met de door de overheid gegarandeerde NHG zijn huizenkopers met een hypotheekbedrag tot 350.000 euro beschermd tegen een restschuld als ze buiten hun schuld hun huis met verlies moeten verkopen. Bovendien krijgen huizenkopers met NHG een rentekorting.
‘Probleem op de woningmarkt is gebrek aan vertrouwen. Om dat te verbeteren is dit middel niet sterk genoeg’, zegt Maarten van der Molen, woningmarkteconoom bij Rabobank. ‘Dit is kortetermijnpolitiek, die de prijsdaling niet zal stoppen. Een zinloze maatregel dus.’
Hoe zinloos ook, gratis is het niet. De risico’s waarvoor de garantie bedoeld is, krijgen alle Nederlanders op hun bordje. Als het waarborgfonds achter NHG te weinig geld heeft (in het fonds zat eind 2010 637 miljoen euro voor 128 miljard aan leningen), dan springt de overheid zoals gezegd bij. Denkbeeldig is dat niet, nu het slecht gaat met de economie. Daardoor neemt de kans op gedwongen verkopen toe en daarmee ook de kans op het ontstaan van restschuld.
Al even zinloos is de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2 procent in juli. Die zorgde voor een kleine opleving van het aantal verkopen in die maand, maar daar bleef het dan ook bij. In oktober daalde het aantal transacties weer flink ten opzichte van een jaar eerder; de trend van de afgelopen maanden zet door. De verlaging van de belasting kost naar schatting 1,2 miljard euro, betaald door lastenverzwaringen. Dat is dus wat anders dan een potentieel groter beroep op het waarborgfonds.
Ondertussen blijft het kabinet vasthouden aan de verkiezingsbelofte van VVD en CDA dat de hypotheekrenteaftrek ongemoeid blijft. Ook dit valt te karakteriseren als een poging om de lucht in de prijzen te houden; of om, zoals het CDA graag zegt, de ‘rust op de woningmarkt’ te behouden.
Maar de rust is ver te zoeken. Er staat een recordaantal huizen te koop, waardoor ook volgend jaar volgens alle deskundigen de prijzen blijven dalen. Dat het kabinet maar niet over de aftrek wil praten, draagt zelfs bij aan het gebrek aan vertrouwen, vindt econoom Van der Molen. ‘Mensen weten dat er op termijn iets aan de regeling gaat gebeuren. De vraag hoe en wanneer draagt in negatieve zin bij aan de stemming.’
bron: De Pers
In eerste instantie heb je natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid je er jezelf voor in te dekken. Door zelf geen risico's te nemen die je niet kunt dragen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:45 schreef Artimunor het volgende:
en kees de kort scenarios? zijn die realistisch of niet?
want daarin gaat de werkeloosheid wel degelijk over de 7% heen...
en als die mogelijkheid uberhaupt bestaat en de negatieve gevolgen zo groot zijn heeft de politiek imo de verantwoordelijkheid ons daarvoor in te dekken. gokken dat het niet gebeurt is niet iets dat zou mogen gebeuren, dit is groter dan welke politicus en welk bedrijf dan ook, want het is alles (land) omvattend.
Wat is niet dragen? Als jij een hypotheek neemt van 4,5x je inkomen met bijv je KK zelf financieren, de markt zakt met 20% en je raakt je baan kwijt. Heb je dan een onverantwoord risico genomen? Ik denk het niet. Maar je zit wel met de gebakken peren. Voor die mensen is er dan nog de NHG.quote:In eerste instantie heb je natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid je er jezelf voor in te dekken. Door zelf geen risico's te nemen die je niet kunt dragen.
Of zeg ik nou iets heel vreemds?
We lezen het goed jongens en meisjes.... Donner is zeer begaan met de belangen van starters...quote:Donner: geen geld voor Starterslening
Minister Donner (Binnenlandse Zaken) ziet geen ruimte om geld vrij te maken voor leningen aan starters op de woningmarkt. Donner zei dit vandaag in antwoord op vragen van D66. Onder meer de NVM had hierop aangedrongen, omdat starters als aanjagers fungeren voor de woningmarkt.
"Ik ben zeer gevoelig voor het belang en de positie van starters op de woningmarkt. Tegelijk worden de drempels voor toetreding in deze periode vooral verlaagd door de lagere huizenprijzen en de groei van het aanbod. Ik zie geen ruimte om budget voor startersleningen vrij te maken. Mijn voorkeur gaat overigens niet uit naar een gefragmenteerde aanpak door het stapelen van specifieke maatregelen voor specifieke groepen, maar naar generiek beleid", stelt Donner.
Volgens de minister zullen algemene maatregelen ook beter werken dan maatregelen voor specifieke groepen om de doorstroming in de woningmarkt als geheel weer op gang te helpen. Hij meent dat juist starters bij uitstek profiteren van de generieke maatregelen, zoals de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting, de tijdelijke verruiming van de NHG en de verschillende koopmogelijkheden van corporatiewoningen.
De NVM en vijf andere organisaties schreven vorige week in een brief aan de Kamer dat de keten van de woningmarkt begint bij de starter. Als duizenden starters toetreden tot de woningmarkt brengt dat een veelvoud aan verhuisbewegingen op gang. Het sneeuwbaleffect van de Starterslening vormt een enorme stimulans voor de economie. Het is een uitgelezen instrument om met name de lokale woningmarkt weer op gang te brengen.
Bron: NVM
Eigenlijk geen nieuws maar toch iets om over 10 jaar op terug te kijkenquote:Kabinet: geen nieuw onderzoek renteaftrek
DEN HAAG - Het kabinet wil niet aan de wens van de Eerste Kamer voldoen om een commissie onderzoek te laten doen naar het toekomstbestendig maken van de hypotheekrenteaftrek.
Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft dat vrijdag aan de Eerste Kamer gemeld. Volgens Weekers zijn er veel rapporten over dit onderwerp geschreven en zal een nieuw onderzoek „niet essentieel bijdragen aan de kennis die al beschikbaar is”. Eerder had premier Mark Rutte al aangegeven niets in een nieuw onderzoek te zien. Bovendien, zo benadrukte hij, wil het kabinet de fiscale aftrekpost toch ongemoeid laten.
De Eerste Kamer nam onlangs op initiatief van de ChristenUnie een motie aan waarin het kabinet werd opgeroepen een commissie te vragen onderzoek te doen naar mogelijke aanpassingen aan de hypotheekrenteaftrek. De SGP steunde de motie, net als PvdA, SP, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren, Onafhankelijke Senaatsfractie en 50PLUS. In de Senaat hebben de regeringspartijen VVD en CDA samen met gedoogpartner PVV geen meerderheid.
bron: Telegraaf
Ik denk dat ze inderdaad wel kunnen dromen wat de Camindas en de De Kammen en andere salongeleerden ervan vinden...... zouo nogal groteske geldverspilliing en politieke egotripperij zon'n duur betaalde samenvatting van meningen die al lang en breed bekend en oneindig uitgemeten zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:30 schreef LXIV het volgende:
Wel heel apart dat zo'n belangrijk onderzoek (met mogelijke behoorlijk macro-econimische consequenties) Ik vind het een zwaktebod om zo'n onderzoek niet uit te willen voeren onder het mom van "de fiscale aftrek toch ongemoeid te willen laten".
Daarmee geef je feitelijk gewoon aan dat jou niets aan feiten of argumenten gelegen is, maar enkel aan je vooringenomen stellingen. Onprofessioneel en onwetenschappelijk.
En mee speelt natuurlijk dat ze al weten wat er uit zo'n onderzoek komt: dat de HRA het beste zo snel mogelijk afgebouwd moet worden. En dat komt niet in hun straatje terecht.
Dat komt er dan toch op neer dat ze feitelijk gewoon doof willen zijn voor wat het verstandigste is. Als je allang weet dat de HRA een gedrocht is dan moet je er iets aan doen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 07:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk dat ze inderdaad wel kunnen dromen wat de Camindas en de De Kammen en andere salongeleerden ervan vinden...... zouo nogal groteske geldverspilliing en politieke egotripperij zon'n duur betaalde samenvatting van meningen die al lang en breed bekend en oneindig uitgemeten zijn.
Kennelijk is het daar niet iedereen mee eens, en al helemaal niet met de timing van evt. maatregelen. Minimaal dat laatste lijkt me buitengewoon verstandig.quote:Op zaterdag 19 november 2011 08:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat komt er dan toch op neer dat ze feitelijk gewoon doof willen zijn voor wat het verstandigste is. Als je allang weet dat de HRA een gedrocht is dan moet je er iets aan doen.
Ze kunnen ook gewoon het huurwaardeforfait opschroeven, dan blijft toch de aftrek volledig in stand, dan heb je zo een paar miljard te pakken en niemand heeft gezichtsverliesquote:Op zaterdag 19 november 2011 09:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Kennelijk is het daar niet iedereen mee eens, en al helemaal niet met de timing van evt. maatregelen. Minimaal dat laatste lijkt me buitengewoon verstandig.
Nogmaals: wat is het nut van een politiek rituele dans. Alle meningen zijn bekend, alle meningen van de academici die verder geen verantwoordelijkheid voor wat dan ook dragen, dat zijn ook al twintig jaar dezelfde. Wat is dat dan voor symboolpolitiek, zo'n onderzoek door prof. dr. ing. Ackermans? Laat ze hun tijd besteden aan realistisch realiseerbare zaken, en terugkomen hierop als er wel een draagvlak is voor veranderingen.
Ze hebben ook beloofd, daar niets aan te doen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ze kunnen ook gewoon het huurwaardeforfait opschroeven, dan blijft toch de aftrek volledig in stand, dan heb je zo een paar miljard te pakken en niemand heeft gezichtsverlies
nee dan krijg je toch meer woningen die betaalbaar zijn, dat is juist doorstromingquote:Op zaterdag 19 november 2011 13:51 schreef farscapevr8 het volgende:
wat is dat rare idee van groenlinks om leegstaande kantoren om te bouwen tot woningen voor starters? dan gaat de startersmarkt toch nog veeeel meer op slot?
Ja, ze leeg laten staan terwijl er acute huizennood is, dat is helemaal niet raarquote:Op zaterdag 19 november 2011 13:51 schreef farscapevr8 het volgende:
wat is dat rare idee van groenlinks om leegstaande kantoren om te bouwen tot woningen voor starters? dan gaat de startersmarkt toch nog veeeel meer op slot?
Het probleem is niet dat er geen inherente vraag naar woonruimte zou zijn, die vraag is nog steeds groot. Het probleem is dat de starters het niet meer financieren kunnen en dat veel anderen bang zijn voor de toekomst van de markt.quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, ze leeg laten staan terwijl er acute huizennood is, dat is helemaal niet raar.
juist er is vraag zat naar betaalbare woonruimte en dat hoeft heel niet groot te zijn, als er een bed en magnetron in past en met wastafel, al is het maar als slaapplek voor door de week en in het weekeind lekker genieten in Drentse of Limburgquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem is niet dat er geen inherente vraag naar woonruimte zou zijn, die vraag is nog steeds groot. Het probleem is dat de starters het niet meer financieren kunnen en dat veel anderen bang zijn voor de toekomst van de markt.
Daar wil ik wel een verdieping van hebben. Dat wordt een mooi loftquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:42 schreef LXIV het volgende:
Ik denk juist dat hele basic woonruimte voor een laag bedrag een gat in de markt is. Zeker in Amsterdam ofzo. Gewoon een net nieuwbouw-appartement met één slaapkamer en een woonkamer annex keuken voor 200 euro p/m ofzo. Daar staan ze voor in de rij, die ben je zo kwijt.
tuurlijk en dan kun je lekker in Limburg of Zeeland gaan wonen voor een prikkie en later kunne je kinderen hem gebruiken voor te studerenquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:42 schreef LXIV het volgende:
Ik denk juist dat hele basic woonruimte voor een laag bedrag een gat in de markt is. Zeker in Amsterdam ofzo. Gewoon een net nieuwbouw-appartement met één slaapkamer en een woonkamer annex keuken voor 200 euro p/m ofzo. Daar staan ze voor in de rij, die ben je zo kwijt.
15 m2 is wel héél klein. Maar ik denk dat 40 m2 in principe wel kan. Voor een heel laag bedrag.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tuurlijk en dan kun je lekker in Limburg of Zeeland gaan wonen voor een prikkie en later kunne je kinderen hem gebruiken voor te studeren
15 m2 is zat voor een wastafel en bed, kast en koelkast en magnetron
Ik ben verre van een kenner op dit gebied maar krijg je dan niet dat de banken een deel van de waarde van die kantoren moeten gaan afschrijven?quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:51 schreef farscapevr8 het volgende:
Er is altijd vraag naar betaalbare woonruimte, iedere keer als mensen klagen dat er geen vraag is dan bedoelen ze 'er is geen vraag naar onbetaalbare woonruimte'.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:42 schreef LXIV het volgende:
Nee hoor, dan brengen de kantoren veel meer op dan als de bestemming kantoorruimte was gebleven, maar ik ben het met je eens, het is wel zielig voor de banken, ik hoop dat ze nog wat geld krijgen van de overheid om wat leuke bonussen uit te delenquote:Op zaterdag 19 november 2011 15:24 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik ben verre van een kenner op dit gebied maar krijg je dan niet dat de banken een deel van de waarde van die kantoren moeten gaan afschrijven?
Verder natuurlijk een uitstekend plan van GL.
Zowel voor alleenstaande ouderen als starters was dit inderdaad de woning die gebouwd moest worden al een aantal jaar geleden, maar projectontwikkelaars en gemeenten wilde er niet aan omdat het te weinig opleverde. Overigens gaat het dan om woningruimtes van 40-50 vierkante meter. De adviezen lagen er wel.quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:42 schreef LXIV het volgende:
Ontwikkelaars hebben teveel macht in deze, als die niet willen komt het er niet, klaar... Genoeg plannen geweest (en ook zelf gemaakt) om dit soort woningen te realiseren en op de markt te krijgen, deze worden stuk voor stuk afgeschoten door de ontwikkelaar, levert blijkbaar niets op.......quote:Op zaterdag 19 november 2011 20:25 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zowel voor alleenstaande ouderen als starters was dit inderdaad de woning die gebouwd moesten worden al een aantal jaar geleden, maar projectontwikkelaars en gemeenten wilde er niet aan omdat het te weinig opleverde. Overigens gaat het dan om woningruimtes van 40-50 vierkante meter. De adviezen lagen er wel.
Kantoren zijn nou niet bepaald ingericht op wonen.quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dan krijg je toch meer woningen die betaalbaar zijn, dat is juist doorstroming
nu staat er ruimte leeg, ook corporaties kunnen deze ruimtes zo verhuren, in notime
Tienduizenden euro's HRA subsidie geven voor mensen die 2 huizen bezitten waarvan er 1 leegstaat helpt ook niet echt... Hier staan m'n buren en 3 huizen verder leeg met een bord erop. Wat mij betreft wordt die dubbele HRA direct vervangen door GEEN HRA voor mensen met 2 huizen. Wil je weer HRA? Zorg dan dat je er als de drommel eentje verkoopt. Wedden dat de markt daardoor wel op gang komt?!quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, ze leeg laten staan terwijl er acute huizennood is, dat is helemaal niet raar.
Het inrichten van een kantoor tot een (eenvoudige) studenten- of jongerenwoning is echt een makkie. Elke kantoor heeft wel z'n eigen keukentje. Een paar elektrische pitjes en een mobiele douchecabine en je bent klaar. Weet ik uit eigen ervaring.quote:Op zondag 20 november 2011 09:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kantoren zijn nou niet bepaald ingericht op wonen.
Je maakt een denkfout. Die kantoorpanden zijn al gebouwd. Er staan duizenden kantoren leeg, al jaren. Als je die gebruikt hoeven er dus helemaal geen woningen te worden bijgebouwd.quote:Veel beter zou natuurlijk zijn om (van mijn part volledig!) te stoppen met het toestaan van nieuwe kantoren zolang meer dan 10% leegstaat, en die middelen te gebruiken voor woningen.
Overheidsplan:
-Kantoren bouwen
-Kantoren ombouwen tot woningen
Mijn plan:
-Woningen bouwen
Wat klinkt logischer?!
Veel zijn er al gebouwd, veel worden er nog gebouwd wat natuurlijk belachelijk is.... Wat er nu bijvoorbeeld gebeurd (weer door ontwikkelaars). Ontwikkelaars krimpen in (lang leve de crisis, minder tuig op straatquote:Op zondag 20 november 2011 10:27 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Je maakt een denkfout. Die kantoorpanden zijn al gebouwd. Er staan duizenden kantoren leeg, al jaren. Als je die gebruikt hoeven er dus helemaal geen woningen te worden bijgebouwd.
Als j een kantoor hebt met van de schuifwanden dan is het helemaal makkelijk, die eruit.quote:Op zondag 20 november 2011 10:27 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Het inrichten van een kantoor tot een (eenvoudige) studenten- of jongerenwoning is echt een makkie. Elke kantoor heeft wel z'n eigen keukentje. Een paar elektrische pitjes en een mobiele douchecabine en je bent klaar. Weet ik uit eigen ervaring.
[..]
Je maakt een denkfout. Die kantoorpanden zijn al gebouwd. Er staan duizenden kantoren leeg, al jaren. Als je die gebruikt hoeven er dus helemaal geen woningen te worden bijgebouwd.
Auw, auw.quote:Blauwe Stad
Er zouden 1500 woningen komoen in Blauwestad, een woongebied in Oost-Groningen voor de hogere inkomens. Er werden een kunstmatig meer en nieuwe wegen neergelegd. Nog geen vijfde van de kavels is verkocht. Volgens de Provinciale Bestrijdingsdienst leven er meer muskusratten dan mensen.
Als er daar werk is willen er vast mensen wonen. Zelf zou ik liever daar wonen (met werk op redelijke afstand) dan in de Rampstad.quote:Op zondag 20 november 2011 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Quote uit de Intermediair van deze week (over krimpregio's op zoek naar hoogopgeleiden)
[..]
Auw, auw.
Geniaal idee om te gaan bouwen waar niemand wil wonen....
Verkrottingsbelastingquote:Op zondag 20 november 2011 10:38 schreef inXs het volgende:
Verder vind ik eigenlijk dat niet de gemeente moet zorgen voor woningen in de leegstaande panden, maar vind ik dat ze best mogen zeggen dat de eigenaars van panden die langer dan een jaar (of twee) leegstaan, de verplichting hebben om een deel om te bouwen tot studentenwoningen, anders gaat de belasting o.i.d. omhoog.
Dat betwijfel ik. Ik denk dat onderschat wordt wat de exploitatiekosten zijn van een pand wat in zulke kleine units wordt opgedeeld, en dat dus de huur wel eens hoger zou kunnen uitvallen dan gewenst is. Plus erg locatieafhankelijk. Als de huur niet veel lager is, zou het wel eens geen interesse kunnen wekken.quote:Bovendien kunnen de eigenaren van de panden hier natuurlijk gewoon geld aan verdienen, maar misschien niet meer de belachelijke m2 prijs hanteren als die in hun begroting staat...
Denk je dat daar werk is? De teneur van het artikel is namelijk van niet. En al helemaal geen 'aansprekend' werk met 'perspectief' voor jonge mensen. Artikel, he.quote:Op zondag 20 november 2011 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er daar werk is willen er vast mensen wonen. Zelf zou ik liever daar wonen (met werk op redelijke afstand) dan in de Rampstad.
Er is daar geen werk en de kavels zijn te duur...quote:Op zondag 20 november 2011 13:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Denk je dat daar werk is? De teneur van het artikel is namelijk van niet.
Nee, er zal vast geen aansprekend werk zijn. Dat is het punt. Maar puur beschouwd als woonomgeving en value for money is er toch niks mis mee!quote:Op zondag 20 november 2011 13:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Denk je dat daar werk is? De teneur van het artikel is namelijk van niet. En al helemaal geen 'aansprekend' werk met 'perspectief' voor jonge mensen. Artikel, he.
Volgens mij hebben ze daar zelfs glasvezelquote:Op zondag 20 november 2011 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, er zal vast geen aansprekend werk zijn. Dat is het punt. Maar puur beschouwd als woonomgeving en value for money is er toch niks mis mee!
Dus die gemeente kan beter eerder zorgen dat aantrekkelijke bedrijven zich daar willen vestigen. Dan ontstaat de vraag naar woonruimte vanzelf.
Sowieso snap ik niet dat ieder bedrijf per se in de Randstad wil zitten, met al zijn problematiek. Doe je iets met programmeren, product, transport ofzo, kun je toch net zo goed in Groningen zitten voor weinig? Hebben ze daar al internet via een kabel? Dan is er toch geen probleem!
Waarom loopt het dan niet storm? Ja, dit is een rethorische vraagquote:Op zondag 20 november 2011 13:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, er zal vast geen aansprekend werk zijn. Dat is het punt. Maar puur beschouwd als woonomgeving en value for money is er toch niks mis mee!
Dus die gemeente kan beter eerder zorgen dat aantrekkelijke bedrijven zich daar willen vestigen. Dan ontstaat de vraag naar woonruimte vanzelf.
Sowieso snap ik niet dat ieder bedrijf per se in de Randstad wil zitten, met al zijn problematiek. Doe je iets met programmeren, product, transport ofzo, kun je toch net zo goed in Groningen zitten voor weinig? Hebben ze daar al internet via een kabel? Dan is er toch geen probleem!
22,75 m2 , 435 euro per maand, wachttijd > 14 mndquote:Op zondag 20 november 2011 13:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
In A'dam is kantoorruimte zo verbouwd, nabij het Benardplein (?), in de buurt van A'dam Amstel station. Volgens mij dit, bijzonder concept http://www.studentencasa400.nl/
Geen idee m.b.t. prijzen en/of ervarigen....
900 m2 voor 2ton.. Mmm, verder is er gewoon niets te beleven,behalve wonen aan een gemaakte plas water...quote:Op zondag 20 november 2011 13:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom loopt het dan niet storm? Ja, dit is een rethorische vraag
Ik krijg regelmatig verzoeken van bedrijven die op zoek zijn naar personeel, ik deel ze dan meestal mede dat ze te ver weg liggen voor mij. Als bedrijven zich blijven focussen op een beperkte locatie in Nederland dan moeten ze ook niet gaan klagen dat ze geen vakkundig personeel kunnen krijgen. M.a.w. bedrijven zouden zich meer moeten spreiden over Nederland, dat is veel beter voor de algemene kwaliteit van leven.quote:Op zondag 20 november 2011 13:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Denk je dat daar werk is? De teneur van het artikel is namelijk van niet. En al helemaal geen 'aansprekend' werk met 'perspectief' voor jonge mensen. Artikel, he.
Ja, dit verhaal kwam 3 jaar geleden al op dit forum aan bod. Maar het werd toen nog weggelachen door de huizenbezitters en de bankenmannetjes alhier.quote:Op zondag 20 november 2011 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Quote uit de Intermediair van deze week (over krimpregio's op zoek naar hoogopgeleiden)
[..]
Auw, auw.
Geniaal idee om te gaan bouwen waar niemand wil wonen....
Achja, het kan ook anders. Ik zat als student ooit in een balzaal van 400m2 met een eigen keuken en 4 toiletten. Voor 160 euro per maand, incl GWL.quote:Op zondag 20 november 2011 13:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
22,75 m2 , 435 euro per maand, wachttijd > 14 mnd
Geen huurtoeslag mogelijk vanwege geen eigen keuken - dus geen zelfstandige woning
Bij de huur zitten wel een aantal faciliteiten in.
Wordt ge-exploiteerd door een stichting, dus dit zou kostendekkende huur moeten zijn.
Kennelijk is het exploiteren van een complex met dergeilijke kamers toch niet zo goedkoop?
De huren worden gesubsidieerd door de kamers in de zomermaanden als hotel te exploiteren.... hmmm.... ik zou wel eens een jaarverslag willen zien dan.
Grappig is dat bij de oprichters van de stichting, in 1957, een bekende naam voorkomt, ene heer F. Bolkenstein, niet te verwarren met uwer mod Bolkesteijn
Dan zit ik liever in Limburg of Noord-Brabant. Groningen is echt ver weg en het landschap is niet bepaald fantastisch.quote:Op zondag 20 november 2011 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er daar werk is willen er vast mensen wonen. Zelf zou ik liever daar wonen (met werk op redelijke afstand) dan in de Rampstad.
Ik wil best in Groningen wonen hoor, als ik daar werk zou kunnen vinden dat me bevalt. Lekker goedkoop.quote:Op maandag 21 november 2011 00:12 schreef skrn het volgende:
[..]
Dan zit ik liever in Limburg of Noord-Brabant. Groningen is echt ver weg en het landschap is niet bepaald fantastisch.
Wat hebben mensen op FOK tegen de Randstad? Bedrijven zitten hier omdat er mensen wonen, en treinverbindingen, en dergelijke. Elk land kent wel zijn voornaamste regio. Het enige vervelende aan de Randstad is dat de mensen wat minder aardiger zijn dan in de rest van het land. En de natuur is minder maar ik hou toch niet zo van de natuur.quote:Op zondag 20 november 2011 13:13 schreef LXIV het volgende: Sowieso snap ik niet dat ieder bedrijf per se in de Randstad wil zitten, met al zijn problematiek. Doe je iets met programmeren, product, transport ofzo, kun je toch net zo goed in Groningen zitten voor weinig? Hebben ze daar al internet via een kabel? Dan is er toch geen probleem!
Omdat in de Randstad voldoende goed opgeleide werknemers zitten. En die zitten er juist weer omdat er de aansprekende banen zijn. En de banen zitten er weer omdat er voldoende werknemers te vinden zijn. Het is een zelfversterkend effect.quote:Op zondag 20 november 2011 13:13 schreef LXIV het volgende:
Bingo: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)1/2011-11-21-m11.htmquote:Op maandag 21 november 2011 09:27 schreef Hanoying het volgende:
Tijd voor de maandelijkse CBS cijfers vandaag volgens mij
De randstad? Smerige lucht, dure woningen, criminaliteit, druk...quote:Op maandag 21 november 2011 00:19 schreef skrn het volgende:
Wat hebben mensen op FOK tegen de Randstad? Bedrijven zitten hier omdat er mensen wonen, en treinverbindingen, en dergelijke. Elk land kent wel zijn voornaamste regio. Het enige vervelende aan de Randstad is dat de mensen wat minder aardiger zijn dan in de rest van het land.
Ik houd niet van de stad met haar 'voorzieningen'quote:En de natuur is minder maar ik hou toch niet zo van de natuur.
Meer voorzieningen? Tja... als je genoeg geld hebt om daar gebruik van te maken kan dit een voordeel zijn. Als je buiten de randstad woont kun je gewoon de auto pakken en naar de voorzieningen toe rijdenquote:Voordeel is dat er gewoon meer voorzieningen zijn. Of dat je naar je werk kan gaan met de trein.
Ik krijg altijd verzoeken van bedrijven uit de randstad die op zoek zijn naar gekwalificeerd personeel. In de randstad wonen te weinig hoog opgeleide mensen om aan de vraag te voldoen. Ik verwacht dat deze trend flink gaat toenemen. Waarom zou je als hoogopgeleide willen gaan wonen in de randstad? Dat betekend dat je je diep in de schulden moet steken voor een stapel stenen op een postzegel. Bedrijven zouden zich moeten verplaatsen naar de locatie waar je tegen een redelijke prijs mooi kan wonen, zo maak je jezelf een stuk aantrekkelijker voor gekwalificeerd personeel.quote:Op maandag 21 november 2011 06:56 schreef stavromulabeta het volgende:
Omdat in de Randstad voldoende goed opgeleide werknemers zitten. En die zitten er juist weer omdat er de aansprekende banen zijn. En de banen zitten er weer omdat er voldoende werknemers te vinden zijn. Het is een zelfversterkend effect.
Door de inflexibele huizenmarkt in Nederland zullen werknemers niet snel verhuizen, verhuizen vanuit de randstad naar de rest van Nederland is een stuk eenvoudiger dan andersom. Vandaar dat ik van mening ben dat het voor veel bedrijven aantrekkelijk zal zijn om hun vestiging te verhuizen naar dunner bevolkte gebieden. Doe gewoon het personeel dat je mee wilt nemen een goed aanbod, zij kunnen voor het bedrag dat ze voor hun rijtjescontainer in de randstad krijgen een tweekapper (of vrijstaand) kopen in een provincie dorpje. Als ik een gezinnetje had dan wist ik het welquote:Ik zie het ook aan een aantal collega's van mij. Die zijn ooit vanuit de Randstad terug naar Limburg verhuist omdat daar een werk in hun vakgebied was. Vervolgens kan het bedrijf in Limburg onvoldoende opgeleide werknemers vinden, zodat het die activiteiten weer naar de Randstad moest verhuizen. En de medewerkers die een poging gedaan hebben om weg uit de Randstad te komen waren weer terug bij af.
quote:Jongeren minder bereid een huis te kopen
Jongeren zijn de afgelopen maanden minder bereid om een huis te kopen.
De koopbereidheid van personen van middelbare leeftijd is vrij stabiel, maar wel lager dan voor de economische crisis van 2009.
Een op acht jongeren van plan een huis te kopen
In december 2010 gaf ongeveer een vijfde van de jongeren tot 35 jaar aan dat zij van plan waren om binnen twee jaar een huis te kopen. Dit is teruggelopen tot bijna één op de acht in oktober 2011.
De koopbereidheid van 35- tot 55-jarigen ligt al ruim een jaar rond de 9 procent. Dat is lager dan vóór de start van de economische crisis in oktober 2008 en ruim 1 procentpunt onder het langjarige gemiddelde. De koopbereidheid bij de 55-plussers ten slotte is over een lange periode vrij constant.
virtual reality cabines 2m bij 60cm = 1,2 m2quote:Op zaterdag 19 november 2011 14:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
15 m2 is wel héél klein. Maar ik denk dat 40 m2 in principe wel kan. Voor een heel laag bedrag.
(Want het huis van wijlen Antonie Kamerling en z'n weduwe Isa Hoes.quote:Op zondag 20 november 2011 23:27 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Wel een triest verhaal natuurlijk.
Je zou er niet dood gevonden willen wordenquote:Op maandag 21 november 2011 12:38 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
(Want het huis van wijlen Antonie Kamerling en z'n weduwe Isa Hoes.)
Haha..... making the dream a reality, om het in de woorden van George Carlin uit te drukken: "because you have to be asleep to believe it".quote:David Cameron and Nick Clegg have announced the introduction of taxpayer-backed 95% mortgages as part of a package of measures to help "unstick" the housing market and make the "dream of home ownership" a reality for more people.
Nederland wordt nog een gidsland. Er zijn ook steeds meer landen die een vorm van HRA invoeren namelijkquote:Op maandag 21 november 2011 15:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
The UK glijd ook verder af
Was het in de Hollandse polder een goed idee? Dan werkt het hier vast een zeker ook
[..]
Haha..... making the dream a reality, om het in de woorden van George Carlin uit te drukken: "because you have to be asleep to believe it".
Nais, dan kunnen al die landen over pak hem beet 120 jaar de HRA weer afschaffen en zo NL volgenquote:Op maandag 21 november 2011 15:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nederland wordt nog een gidsland. Er zijn ook steeds meer landen die een vorm van HRA invoeren namelijk
NL kan natuurlijk ook gidsen naar een diepe ravijnquote:Op maandag 21 november 2011 16:01 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nais, dan kunnen al die landen over pak hem beet 120 jaar de HRA weer afschaffen en zo NL volgen
Ik hoop dat het een rolstoelvriendelijke straat is danquote:Op maandag 21 november 2011 16:04 schreef SeLang het volgende:
Ik vind het trouwens wel best dat gestimuleer in de UK. Als uiteindelijk de £ totaal in elkaar lazert, de rente astronomisch hoog wordt, de koopkracht van het plebs is gedecimeerd en huizen dus gerekend in euros bijna niets meer kosten en als klap op de vuurpijl de overheid subsidies gaat aanbieden aan first time buyers om de huizenmarkt te "stimuleren", dan is de tijd aangebroken voor deze first time buyer om een straat te kopen in een goede buurt
Zou ook verklaren waarom Sydney's kustpanden populaire 'buitenverblijfjes' voor Russen zijnquote:Op maandag 21 november 2011 16:08 schreef SeLang het volgende:
Ik hoor trouwens dat de huizenmarkt in Londen booming is momenteel. Allemaal vluchtgeld van rijke Grieken enzo. Een Zwitserse bankrekening is niet meer veilig want ze zijn bezig om daar beslag op te leggen, maar als je het in onroerend goed steekt buiten Griekenland, wie kan je dan iets maken?
Maar Australië is momenteel aan het instorten. De huizenbubble daar zit grotendeels vast aan de grondstoffenbubble (= China bubble). Het is alleen nog wachten op knappen van de huizenbubble in Canada. Daar verbleekt de Amerikaanse bubble bij.quote:Op maandag 21 november 2011 16:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zou ook verklaren waarom Sydney's kustpanden populaire 'buitenverblijfjes' voor Russen zijn
(a 4,000,000$+ per stuk)
Dan moet je dan tegen de Aussies zeggen, want die hebben dat nog niet door dan.quote:Op maandag 21 november 2011 16:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar Australië is momenteel aan het instorten. De huizenbubble daar zit grotendeels vast aan de grondstoffenbubble (= China bubble). Het is alleen nog wachten op knappen van de huizenbubble in Canada. Daar verbleekt de Amerikaanse bubble bij.
De huizenmarkt in London is eerder booming vanwege de relaxte belasting op kapitaal in dit belastingparadijs. Die paar Grieken zal wel los lopen, het zijn eerdere de massa's Arabieren, Aziaten en Russen die graag een Westerse basis hebben. Je betaalt immers geen capital gains, je krijgt na een paar jaar een Brits paspoort en je kindereen gaan naar de goeie scholen.quote:Op maandag 21 november 2011 16:08 schreef SeLang het volgende:
Ik hoor trouwens dat de huizenmarkt in Londen booming is momenteel. Allemaal vluchtgeld van rijke Grieken enzo. Een Zwitserse bankrekening is niet meer veilig want ze zijn bezig om daar beslag op te leggen, maar als je het in onroerend goed steekt buiten Griekenland, wie kan je dan iets maken?
Ik lees andere verhalen, maar wellicht is het ook regionaal . En instorten is inderdaad nog een groot woord, maar het begint nu te dalen vanaf astronomische niveaus.quote:Op maandag 21 november 2011 16:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan moet je dan tegen de Aussies zeggen, want die hebben dat nog niet door dan.
Althans niet in Sydney's eastern suburbs.
Nee Canada. Absurde situaties daar.quote:Canada?Bedoel je China?
De Tories hebben anders wel ervoor gezorgd dat allochtonen na 7 jaar ook belasting moeten gaan betalen. Vroeger kon je je non domiciled status oneindig lang houden. Daarom heb ik zelf ook op de linksen gestemd (zonder dat ik stemrecht heb, maar ja het is de UK dus dan kan datquote:Op maandag 21 november 2011 16:17 schreef Bajskorv het volgende:
Dat wordt alleen maar erger met die nieuwe regelingen van Cameron. Volgens mij kan je nu voor een paar miljoen een Brits paspoort "kopen". Helemaal ideaal...
Ow ja, op sommige plekken kun je huizen huren voor $1/week. Zodat er weer wat vers bloed in de gemeenschap komt. Maar Australie is natuurlijk wel zo groot als van Amsterdam tot Kazahstan.quote:Op maandag 21 november 2011 16:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik lees andere verhalen, maar wellicht is het ook regionaal . En instorten is inderdaad nog een groot woord, maar het begint nu te dalen vanaf astronomische niveaus.
News to me. Een vriend van me leeft daar (is ge-emigeerd), ik had nou niet echt de indruk dat het hoteldebotel was daar, althans niet als ik zie wat hij daar aftikte voor een woning, en ook niet uit zijn verhalen (circa 300km van Toronto verwijderd).quote:Nee Canada. Absurde situaties daar.
Ach, voor £30,000 per jaar ben je weer non-dom. Dat is voor een hoop mensen een stuk goedkoper dan capital gains betalen...quote:Op maandag 21 november 2011 16:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
De Tories hebben anders wel ervoor gezorgd dat allochtonen na 7 jaar ook belasting moeten gaan betalen. Vroeger kon je je non domiciled status oneindig lang houden. Daarom heb ik zelf ook op de linksen gestemd (zonder dat ik stemrecht heb, maar ja het is de UK dus dan kan dat)
Waar dan?quote:Op maandag 21 november 2011 16:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee Canada. Absurde situaties daar.
Ter indicatie wat plaatjes van GlobalPropertyGuide.com :quote:Op maandag 21 november 2011 16:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar Australië is momenteel aan het instorten. De huizenbubble daar zit grotendeels vast aan de grondstoffenbubble (= China bubble). Het is alleen nog wachten op knappen van de huizenbubble in Canada. Daar verbleekt de Amerikaanse bubble bij.
Linkje? Ik herinner me een eerdere post waar jij (o.a. mij) 10 euro bood als startkapitaal voor emigratie. Da's dan toch 3 maanden huurquote:Op maandag 21 november 2011 16:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ow ja, op sommige plekken kun je huizen huren voor $1/week. Zodat er weer wat vers bloed in de gemeenschap komt.
Toch klinkt dit wel aantrekkelijk, een "ouderwets" dorpje om je kinderen rustig te laten opgroeien.quote:"We are offering that unique country, small community spirit," she said. "Everybody knows you and says hello to you down the street -- it's that welcoming community."
Ik wilde dus zojuist dit moeizaam gezochte linkje posten: http://au.news.yahoo.com/(...)mall-town-home-dealsquote:Op maandag 21 november 2011 17:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Linkje? Ik herinner me een eerdere post waar jij (o.a. mij) 10 euro bood als startkapitaal voor emigratie. Da's dan toch 3 maanden huur
*Edit*: om m'n eigen vraag te beantwoorden: http://www.rentafarmhouse.com.au/1-a-week-rent.html
Je kan je aanmelden om een mailtje te krijgen zodra er eentje beschikbaar komt... 't Is dus niet alsof de 1 dollar per week "huizen" voor het oprapen liggen. Daarbij moet je ze waarschijnlijk eerst zelf renoveren.
http://www.telegraph.co.u(...)nt-for-1-a-week.html :
[..]
Toch klinkt dit wel aantrekkelijk, een "ouderwets" dorpje om je kinderen rustig te laten opgroeien.
Zolang Canada een thuis blijft bieden aan rijke Chinezen blijft de gemiddelde prijs van een woning in bv het westen van Vancouver wel hoog me dunkt, 42% van de rijke Chinezen wil naar het buitenland volgens berichten.quote:Op maandag 21 november 2011 16:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ben het zowaar met je eens... in Nederland betaald men als het op huizen aankomt graag "alles-voor-niks".quote:Op maandag 21 november 2011 17:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik weet niet of je daar als echte alles-voor-niks-Nederlander daar kan aarden hoorMate
43 zelfs, hoor ik net in de vooraankondiging van het BBC1 nieuws.quote:Op maandag 21 november 2011 16:00 schreef SeLang het volgende:
De gemiddelde "first time buyer" in de UK is 37 jaar oud
[offtopic]Cruijff is duidelijk teveel in het nieuws...quote:Op maandag 21 november 2011 17:33 schreef RemcoDelft het volgende:
dat de fluctuaties enorm fluctueren.
Geweldig plan van de overheid om daarvoor garanties af te gaan geven, de kinderen zullen heel dankbaar zijn#quote:Op maandag 21 november 2011 19:00 schreef Jane het volgende:
[..]
43 zelfs, hoor ik net in de vooraankondiging van het BBC1 nieuws.
Zit nu te wachten op de reportage.quote:Op maandag 21 november 2011 19:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Geweldig plan van de overheid om daarvoor garanties af te gaan geven, de kinderen zullen heel dankbaar zijn#
Nou ja, 100,000 woningen jaarlijks op 1.4 million 'vragers' is nogal dramatisch (1 op 14). Even los van waar gebouwd wordt, en waar gevraagd wordt, want dat is nog dramtischer vermoed ik.....quote:Op maandag 21 november 2011 19:09 schreef Jane het volgende:
4,5 miljoen mensen staan in de UK op de wachtlijst voor social housing. 1,4 miljoen wil kopen, maar kan niet.
Vorig jaar zijn er maar 100.000 huizen gebouwd. Dat moeten er meer worden, zegt David Cameron.
'Affordable housing' is ook daar het probleem.
De nieuwe plannen voor hulp voor first time buyers heeft er mee te maken dat die een minder grote deposit hoeven neer te leggen. Vraag me af of dat nou de oplossing is....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |