Beetje rare vraag vond ik ook wel, ligt er maar net aan wanneer ze precies kinderen kunnen krijgenquote:Op woensdag 30 november 2011 23:21 schreef dotKoen het volgende:
Vraag 200 snap ik ook niet trouwens, waarom krijgt een paar te maken met het preventieprogramma 'hielprikonderzoek' vanaf het moment dat ze besloten hebben een kind te krijgen totdat het kind 6 maanden oud is?
Je haalt er inderdaad een aantal vragen waarbij ik ook al zoiets had vanquote:Op woensdag 30 november 2011 23:13 schreef dotKoen het volgende:
Zit op 56% deze keer, lijkt weinig stijging in te zitten ...
Vraag 44 vond ik trouwens een flauwe vraag, is eigenlijk een syndroom van Cotard, bij een ernstige psychotische depressie. Niet een depressieve psychose.
Wist trouwens echt niet dat de incidentie melanoom zo hoog was (1 op de 100, vraag 88)![]()
Vraag 109 snap ik niet. 57-jarige vrouw met gemetastaseerd longcarcinoom, niet curatief behandeld, krijgt opiaat voor de pijn. Zo overlijdt sneller dan verwacht. Welke uitspraak over haar overlijden is het meest toepasselijk
A) natuurlijk overlijden, want er is sprake van levensbeëindigend handelen
B) niet-natuurlijk overlijden , want er is sprake van levensbeëindigend handelen
C) Natuurlijk overlijden, want er is sprake van palliatieve sedatie
D) Niet-natuurlijk overlijden, want er is sprake van palliatieve sedatief
Het juiste antwoord zou C zijn, maar waar is de sedatie dan? Van een opiaat ben je niet per definitie gesedeerd?
Hehe ja kloptquote:Op donderdag 1 december 2011 07:22 schreef Meph91 het volgende:
Dankje Seam! Zit je trouwens ook op Musicmeter? Je avatar komt me geloof ik bekend voor.
Ik had bij die vraag hierboven trouwens een niet-natuurlijke dood met levensbeëindigend handelen. Ik had het idee dat het opiaat voor pijnbestrijding was en niet voor palliatieve sedatie. Als het effect is dat ze overlijdt, lijkt me dat niet bepaald natuurlijk.
Al zoveel van zulke colleges gehadquote:Op donderdag 1 december 2011 12:31 schreef Merel1808 het volgende:
College van een radiologe met de strekking: 'artsen zijn echt poepvervelend, elke idioot weet toch hoe je de perfecte aanvraag moet schrijven en welk onderzoek je aan moet vragen?', inclusief scans van slechte aanvragen
Als radioloog zou ik je bellen en zeggen dat op de X-schedel geen ischaemie of bloeding werd gezien.quote:Op donderdag 1 december 2011 13:05 schreef starla het volgende:
Moeten ze maar geen radioloog worden![]()
Parese links
Aanvraag: ischemie/bloed rechts
Aanvragen voor CT's en MR's worden toch doorgaans door een Radioloog beoordeeld voor het vervaardigen er van. Beetje een zeursnor dan ;-)quote:Op donderdag 1 december 2011 12:31 schreef Merel1808 het volgende:
College van een radiologe met de strekking: 'artsen zijn echt poepvervelend, elke idioot weet toch hoe je de perfecte aanvraag moet schrijven en welk onderzoek je aan moet vragen?', inclusief scans van slechte aanvragen
quote:Op donderdag 1 december 2011 13:37 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Als radioloog zou ik je bellen en zeggen dat op de X-schedel geen ischaemie of bloeding werd gezien.
Wij hebben de "wall of shame". Zitten een paar pareltjes tussen.quote:Op donderdag 1 december 2011 14:11 schreef Pluizel het volgende:
ik heb wel van een radioloog gehoord die opvallende aanvragen in een boekje overschrijft.
onderzoek: x-hand
medische gegeven: li hand tussen koe en melkmachine, #?
Het allerjammerste is nog wel dat je tentamenvragen voorgeschoteld krijgt in de categorie: "patiënt Hans, dit is zijn polsfoto, meest waarschijnlijke diagnose?"quote:Op donderdag 1 december 2011 12:57 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Al zoveel van zulke colleges gehadarme radiologen
Patient viel van trap
Onderzoek: x
Vraag: #?
Wow, indrukwekkend! Welk vak? Hoe geregeldquote:Op donderdag 1 december 2011 14:34 schreef MaxC het volgende:
Yeah, ga mijn stage wetenschap in Philadelphia doen bij UPENN![]()
![]()
Ja inderdaadquote:Op donderdag 1 december 2011 15:04 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Het allerjammerste is nog wel dat je tentamenvragen voorgeschoteld krijgt in de categorie: "patiënt Hans, dit is zijn polsfoto, meest waarschijnlijke diagnose?"
naiceequote:Op donderdag 1 december 2011 14:34 schreef MaxC het volgende:
Yeah, ga mijn stage wetenschap in Philadelphia doen bij UPENN![]()
![]()
Cardiologie. Regelen was best makkelijk, contact opgenomen met onze buitenlandcoördinator. Die had goede contacten met UPENN. Die universiteit had goede ervaring met Groningse studenten en boden een aantal onderzoeken aan die ik kon doen. Het is pas na de zomer, dus lekker op mijn gemak visum, verzekeringen, fondsen, beursen etc. regelenquote:Op donderdag 1 december 2011 15:36 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Wow, indrukwekkend! Welk vak? Hoe geregeld?
Iemand gaat altijd eerder dood bij palliatieve sedatie dan het geval is bij het natuurlijke verloopt. Palliatie is doel. De naam zit er ook ongeveer in.quote:Op donderdag 1 december 2011 09:10 schreef starla het volgende:
Geen dormicum ergo geen palliatieve sedatie.
Het 'beste' antwoord is dan B. Als iemand bij het toedienen van morfine sneller overlijdt dan verwacht op basis van het natuurlijk beloop van haar ziekte icm morfine, kun je denken aan overdosis, overgevoeligheid of een andere complicatie welke niet eens met de morfine heeft te maken. Obductie kan dan iom familie geen kwaad. Maar of dit valt onder levensbeeindigend handelen vraag ik me af.
Maar goed, dat bedoelen ze waarschijnlijk niet omdat het goede antwoord C is. Maar die is sowieso niet goed.
quote:Op donderdag 1 december 2011 19:29 schreef starla het volgende:
MOOI ZO!![]()
Alleen cardiologie, are you shitting me?![]()
Die reacties nuquote:Op woensdag 30 november 2011 22:31 schreef dotKoen het volgende:
https://owiwebserver.umcn.nl/prikbord/topics/view/19962
Nee, bij palliatieve sedatie MOET je een sedativum geven. Dat morfine dat als bijwerking heeft, maakt het nog geen sedativum. Kijk eens op pagina 14 bij ad 2: http://www.knmp.nl/downlo(...)tie_januari_2009.pdfquote:Op donderdag 1 december 2011 20:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het goed antwoord is gewoon C. Natuurlijk overlijden door palliatieve sedatie. Morfine telt gewoon als sedatie, want het verlaagt het bewustzijn en de pijn en draagt daardoor bij aan palliatie. Palliatieve sedatie valt gewoon onder medisch handelen en is valt niet onder het Wetboek van Strafrecht. Derhalve geldt er ook geen meldingsplicht.
[..]
Iemand gaat altijd eerder dood bij palliatieve sedatie dan het geval is bij het natuurlijke verloopt. Palliatie is doel. De naam zit er ook ongeveer in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |