Heerlijk he, een schaapje in de kudde zijnquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:11 schreef SoraAoi het volgende:
Het zijn ook 100% oplichtersHet zijn gewoon gejatte lines uit boeken die 100 jaar oud zijn. Zoiets doe je niet keer op keer (en zo specifiek) per toeval
Die weten echt wel waar ze mee bezig zijn en waar ze hun spul vandaan halen
?quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:13 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heerlijk he, een schaapje in de kudde zijn
Volgens mij twijfel jij juist niet.Je bent al vooringenomen door te stellen dat het echt is. Naar andere meningen kijk en luister je niet. M.a.w. je bent een schaap in de kudde.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Volgens mij twijfel jij helemaal niet. Maar als je zonder twijfel een OP neerzet over deze materie, wordt ie of gesloten, of naar TRU gekickt. En dat is een stukje forum waar jij volgens mij niet meer mag posten.
Ik heb met jou enkele jaren geleden een bijzonder uitgebreide discussie gehad over deze materie, in TRU. Uiteindelijk heb ik het opgegeven omdat ik na -tig posts zeker wist dat je je er geen bal voor interesseerde maar dat het jou enkel te doen was om te bashen. Met een paar grote meelopers. En dat vond en vind ik nog steeds een hele kwalijke zaak.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:17 schreef Michielos het volgende:
[..]
Volgens mij twijfel jij juist niet.Je bent al vooringenomen door te stellen dat het echt is. Naar andere meningen kijk en luister je niet. M.a.w. je bent een schaap in de kudde.
Juist over degenen die ik in de openingspost noem (Derek Ogilvie en Robbert van den Broeke), twijfel ik in hoeverre ze oplichter/believer zijn. Over bijvoorbeeld Liesbeth van Dijk (ik denk 100% believer) en Peter van der Hurk (ik denk 100% oplichter) twijfel ik niet.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:12 schreef Boca_Raton het volgende:
Volgens mij twijfel jij helemaal niet.
Daar is tie weer, het TRU argument!quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Maar zelfreflectie is niet iets wat jij lijkt te beheersen. Evenmin als jouw angst voor onverklaarbare dingen.
quote:Op donderdag 17 november 2011 22:09 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
En juist die believers zijn er bang voor!
"Brr, geesten, eng. Geen glaasje draaien hoor! Da's gevaarlijk!"
dit iddquote:Op donderdag 17 november 2011 22:44 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
HahaEn juist de believers hebben de ziekelijke drang om alles maar te willen verklaren en het liefst nog zonder moeite er voor te doen (als ze het maar kunnen verklaren dat lijkt het belangrijkste in hun queeste).
Zien ze iets wat ze niet begrijpen, BAM dan is het een gave. Zien ze iets wat ze niet kennen BAM dan is het een geest. De wetenschap is wat dat betreft stukken minder arrogant en wil eerst onderzoek doenDat verklaren kan later alsnog wel als het onderzoek deugt... Ik snap die drang ook niet zo, om alles maar een stempel te willen geven omdat het blijkbaar steekt als iets "onverklaarbaar" is.
Ik snap niet hoe hij dat kan weten. BAM het is een gave.
Ik weet niet wat licht daar in de ruimte is. BAM het zijn aliens
Hoe kon die stoel nou plots omvallen??! BAM het is een geest
yeah....
Wat voor ervaringenquote:Op vrijdag 18 november 2011 14:44 schreef Bastard het volgende:
Voor sommige is de term 'believer' niet eens dekkend, ik bedoel als je zeker weet en ervaringen hebt mogen meemaken gaat het verder dan geloven.
Het is wel eens jammer om te zien dat niet iedereen die ervaringen heeft, dat zou een hoop zinloos "discussie" schelen.
Mee eens opzich. Maar het is ook zo dat veel mensen een vallende stoel ervaren als een geest of geritsel in de struiken als the grudge. Lichten in de lucht als een UFO. Het is niet zo zeer de ervaring maar het gaat er om hoe de ervaring geinterpreteerd wordt. Met wat meer kennis blijkt al snel dat de illusie mooier is dan de werkelijkheidquote:Op vrijdag 18 november 2011 14:44 schreef Bastard het volgende:
Voor sommige is de term 'believer' niet eens dekkend, ik bedoel als je zeker weet en ervaringen hebt mogen meemaken gaat het verder dan geloven.
Het is wel eens jammer om te zien dat niet iedereen die ervaringen heeft, dat zou een hoop zinloos "discussie" schelen.
Klopt. Niet ieder "wapperend gordijn" verklapt de aanwezigheid van een geest om het zo maar te zeggen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:46 schreef SoraAoi het volgende:
[..]
Mee eens opzich. Maar het is ook zo dat veel mensen een vallende stoel ervaren als een geest of geritsel in de struiken als the grudge. Lichten in de lucht als een UFO. Het is niet zo zeer de ervaring maar het gaat er om hoe de ervaring geinterpreteerd wordt. Met wat meer kennis blijkt al snel dat de illusie mooier is dan de werkelijkheid![]()
Nja, ik wil het niet zozeer het TRU argument noemen. Er zitten mensen daar die wel leuk kunnen discussieren (zonder het met me eens te zijn). Dit is echter wel een volledig mongool argument.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:50 schreef arucard het volgende:
[..]
Daar is tie weer, het TRU argument!
Erodome bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:55 schreef Michielos het volgende:
Nja, ik wil het niet zozeer het TRU argument noemen. Er zitten mensen daar die wel leuk kunnen discussieren (zonder het met me eens te zijn).
U riep?quote:Again: Ik ben niet bang ofzo. Stuur al die poltergeisten op me af, die demonen en die kwade entiteiten.
kunnen toelichten? Aangezien ik er heel anders over denk dan jij:quote:Op vrijdag 18 november 2011 10:07 schreef Michielos het volgende:
RObbert vd Broekke : 100% oplichter
Dat is namelijk hoe hij overkomt op mij via de televisie. Ik heb het idee dat hij niet helemaal goed bij zijn hoofd is.quote:Op donderdag 17 november 2011 08:48 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
• Van Robbert van den Broeke denk ik gedeeltelijk oplichter, gedeeltelijk believer. Misschien zelfs wel 100% believer i.c.m. pseudologica phantastica.
`quote:Op zaterdag 19 november 2011 16:48 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Beste jarige job,
Allereerst wil ik je alvast veel plezier wensen in de jeugdsoos voor straks!
En zou je dit:
[..]
kunnen toelichten? Aangezien ik er heel anders over denk dan jij:
[..]
Dat is namelijk hoe hij overkomt op mij via de televisie. Ik heb het idee dat hij niet helemaal goed bij zijn hoofd is.
Ja o.k., dat weet ik uiteraard. Maar dat kan ook voortkomen uit pseudologica phantastica. Ik heb echt het idee dat hij zelfs in zijn eigen verklaring van 'genverbrander' en de 'nonnenfoto's' gelooft, van Wikipedia:quote:Op zaterdag 19 november 2011 16:51 schreef Michielos het volgende:
Hij heeft bewuste oplichting gebruikt (genverbrander, die alien foto's e.d.). Dan is er voor mij geen twijfel meer. Hij spoort ook niet helemaal nee.Dat is algemeen bekend.
quote:Op het verhaal omtrent de genverbrander zegt hij dit werkelijk te hebben doorgekregen en ook wel vaker woorden verkeerd uit te spreken als gevolg van zijn dyslexie.
Ik vind hem namelijk echt een grote creep hoe hij overkomt op televisie. En alhoewel ik Peter van der Hurk een viezerik vind, vind ik dat geen creep.quote:Toen kort daarop bleek dat de foto's die hij maakte tijdens de laatste uitzending van Er is zoveel meer hoogstwaarschijnlijk vervalst waren, viel voor hem het doek. Van den Broeke deed of hij de geestverschijning van de "non van Singraven" met zijn digitale camera kon fotograferen. Toen presentatrice Irene Moors op de knopjes van de camera begon te drukken, bleek dat er vier foto's aanwezig waren, terwijl er maar drie keer afgedrukt was. Bovendien bleek uit diverse andere aspecten, onder andere de tijdstippen waarop de foto's gemaakt werden, dat de foto's veel eerder waren genomen en dat Van den Broeke pas een verbaasde reactie gaf bij het bekijken ervan toen hij drie foto's terug had gebladerd. Ook ontbrak er een fotonummer in het rijtje, zodat hij een foto verwijderd moet hebben. Van den Broeke verklaart dat er door de bovennatuurlijke invloed op de camera zelfs heel vaak tijdens het proces foto's spontaan worden gewist. Hij ziet dit zelfs als bijzonder. "Uit dit voorbeeld is makkelijk te halen, dat skeptici selectief op zoek zijn naar details die als bewijs van bedrog kunnen worden geïnterpreteerd; hierin ontbreekt echter kennis van het klimaat van het verschijnsel zelf."
Dat denk jij.quote:Op zaterdag 19 november 2011 19:10 schreef starla het volgende:
Je hebt een kind op je schoot zitten en die vertelt me het volgende: (zonder enige aarzeling, of gestommel en kijken naar nonverbale hints)
Hoe jij het hier uitgetypt hebt, lijkt het alsof je maar een paar minuten in die zaal hebt gezeten.quote:Op zaterdag 19 november 2011 19:10 schreef starla het volgende:
Ik weet niet hoor, ik ben echt gigantische skeptisch, maar ik heb hier gewoon géén verklaring voor.
Het is jammer dat ik dat filmpje van 22 mei 2008 niet kan vinden.quote:Ik raad je aan net zoals bij de vorige analyse de aflevering te bekijken terwijl je dit artikel leest en steeds de uitzending te pauzeren bij de aangegeven tijden. Je kan op RTL uitzending gemist de aflevering terugvinden.
2:27 Je gaat je toch afvragen wie deze aflevering heeft geëdit want wat er hier wordt weggegeven kan zelfs bij de meest gelovige persoon toch voor de nodige achterdocht zorgen. In de vorige uitzending zagen we slechts de interviews van medewerkers van Ogilvie met publiek zonder dat we wisten welke vragen er gesteld werden. Nu krijgen we echter het volledige plaatje:
- bezoekers worden voor de show geïnterviewd
- bezoekers krijgen een nummer (zodat ze makkelijk te identificeren zijn in de zaal)
- bezoekers wordt gevraagd met welke reden ze gekomen zijn
- bezoekers wordt gevraagd met wie ze hopen dat Derek contact kan maken
Als je nog twijfelde of Derek met voorkennis werkte en dus gebruik kan maken van hotreading, dan neem ik aan dat het met deze beelden weggenomen is. Ongelooflijk dat we dit gewoon te zien krijgen; het geeft ook aan dat mensen zich makkelijk voor de kar van het medium laten spannen!
Net alsof ik de zin en de tijd heb om een uur lang te typenquote:Op zaterdag 19 november 2011 19:49 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Hoe jij het hier uitgetypt hebt, lijkt het alsof je maar een paar minuten in die zaal hebt gezeten.
Maar dat is nu juist het punt:quote:Op zaterdag 19 november 2011 19:55 schreef starla het volgende:
Net alsof ik de zin en de tijd heb om een uur lang te typen![]()
Maar in elk geval fijn dat je het leuk hebt gehad, want dat is het belangrijkst.quote:Op zaterdag 19 november 2011 19:49 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Hoe jij het hier uitgetypt hebt, lijkt het alsof je maar een paar minuten in die zaal hebt gezeten.
De échte analyse met uitgebreid de cold reading trucs beschreven, is natuurlijk veel langer.
Dat zou juist wel moeten om een compleet beeld te krijgen vooral bij dit soort onderwerpenquote:Op zaterdag 19 november 2011 19:55 schreef starla het volgende:
[..]
Net alsof ik de zin en de tijd heb om een uur lang te typen![]()
Ik ben echt onder de indruk. Of hij met geesten praat of niet, het was een vermakelijke show!
Nee, dat is onzin, want als hij aan cold reading doet, wil dat nog niet zeggen dat hij geen hits heeft. Plus dat hij daarbovenop ook nog aan hot reading doet.quote:Op zaterdag 19 november 2011 22:34 schreef starla het volgende:
Nou ja, als mensen zo graag kritisch willen zijn, moeten ze maar zelf gaan toch?
Debunken kun je zo doen volgens mij. Ga naar zijn show. Steek je hand op. Zeg overal ja op en dan op het eind: derek, geen idee waar je het over had, ik heb op elke vraag gelogen. Klaarblijkelijk heeft hij het dan verzonnen.
Ben al naar zijn show geweest. Ik 1x en wat ik zag kwam niet overeen met jouw bevindingen. Misschien moet je nog eens gaan nadat je de gegeven bronnen onderzocht hebtquote:Op zaterdag 19 november 2011 22:34 schreef starla het volgende:
Nou ja, als mensen zo graag kritisch willen zijn, moeten ze maar zelf gaan toch?
Debunken kun je zo doen volgens mij. Ga naar zijn show. Steek je hand op. Zeg overal ja op en dan op het eind: derek, geen idee waar je het over had, ik heb op elke vraag gelogen. Klaarblijkelijk heeft hij het dan verzonnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |