Meestal worden de meest lachwekkende uitgekozen iddquote:Op woensdag 23 november 2011 12:40 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ja, zo bedoelde ik het ook als reactie op jou. En dat zou ook best kunnen, zo werkt amusementstelevisie nou eenmaal heel vaak.
Zelfs voor programma's als Holland's Got Talent worden kandidaten ingehuurd. Dit weet ik uit eerste hand van een familielid van mij die daaraan meegedaan heeft (en daar dus voor gevraagd is om mee te doen).
Nou, in het geval van mijn familielid valt dat wel mee. Ik heb je dat filmpje ooit laten zien waarmee ze in de halve finale stond.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:41 schreef Michielos het volgende:
Meestal worden de meest lachwekkende uitgekozen idd
Op zich is het wel een publiek geheim hoor, dat er voor de meeste amusementsprogramma's voor een gedeelte figuranten worden ingehuurd om 'kandidaatje te spelen'. Of dat bij Derek Ogilvie ook gebeurt weet ik niet, maar het zou me niets verbazen.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:25 schreef Lavenderr het volgende:
Maar als dat zo is, waarom vertellen die mensen dat dan niet? Dan kun je toch in 1x alles ontkrachten wat hij zegt?
Oh, ik hoopte dat je iets boeiends had gepost.quote:
Ik denk eigenlijk dat alles wat egzegd kon worden, wel gezegd is in dit topicquote:Op donderdag 24 november 2011 10:55 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Oh, ik hoopte dat je iets boeiends had gepost.
Nee, dit nog niet:quote:Op donderdag 24 november 2011 11:44 schreef Michielos het volgende:
Ik denk eigenlijk dat alles wat egzegd kon worden, wel gezegd is in dit topic
Niet, ik voel het aan mijn aura, mijn plexus solaris is aan het stuiteren.quote:Op donderdag 24 november 2011 11:44 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat alles wat egzegd kon worden, wel gezegd is in dit topic
quote:Psychic Sally
Stel je zit samen met een vriend of vriendin bij het in Engeland bekende medium ‘Psychic Sally’. In een stampvol theater verbazen jullie je samen over hoe accuraat Sally telkens is. Vooral voor de pauze dan.
Want ná de pauze horen jullie, samen met de andere mensen op de achterste rij, door een openstaand raampje in de muur, een mannenstem. Opvallend is dat alles wat de man zegt even later op het podium door het ‘medium’ wordt herhaald.
Je begint te vermoeden dat het medium vals speelt en de informatie gewoon via een oortje doorgespeeld krijgt van de man. Niet geheel vreemd want wanneer de mannenstem dingen zegt als: “David, pijn in zijn rug, snel overleden”, dan zegt Sally enkele seconden later dat ze contact heeft met de geest van “ene David” die, verrassend genoeg, “last had van zijn rug en plotseling overleden is”.
Dit is het verhaal van Sue, die op 12 september jongstleden met het hele verhaal de radio belde. Vervolgens krijgt ze bijval van een andere vrouw die die avond ook geweest is.
Download hier de mp3 van het radioprogramma.
De andere vrouw is helemaal verbaasd, Psychic Sally heeft immers haar eigen televisieprogramma, en iedereen die een eigen programma heeft die is echt.
“Meen je dat nou?”, vraagt de presentator nog. “Maar natuurlijk, je gaat toch niet al die moeite doen om een programma te maken als de persoon niet echt is?”, luidt haar drogredenering.
Sue is van mening dat de man van tevoren gesprekken afluisterde die voor de show en tijdens de pauze gevoerd zijn in de foyer.
Sally ontkent in elk geval dat ze informatie doorgeseind krijgt.
De Engelse skeptici daagden vervolgens Sally uit voor een test. Geheel toepasselijk zou deze test rond Halloween plaatsvinden. Geheel onverwacht weigerde Sally hier aan mee te doen.
Lees hier meer over de uitdaging van de skeptici (een, twee, drie) en hoe de advocaat van Sally daarop reageerde.
Ik hoop dat James Randi eens langsgaat en de radiofrequentie ontdekt, zoals hij al eens deed bij Peter Popoff (2e filmpje).
dan is ie paarsquote:Op vrijdag 25 november 2011 13:04 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Niet, ik voel het aan mijn aura, mijn plexus solaris is aan het stuiteren.
Als je op mij 1000 Volt zet, dan wordt alles wel paars (okee ligt aan het ampèrage maar dat ter zijde)quote:
quote:James Randi test een wichelroedeloper
Dit is een oud fragment uit een tv-show van James Randi waarin hij bijzondere claims test. In de onderstaande via test hij een wichelroedeloper:
De wichelroedeloper laat eerst zien dat zijn wichelroede een duidelijke uitslag geeft bij de steentje in de doos. Let wel: hij weet hier zelf al het antwoord.
De duidelijke uitslag van de wichelroede wordt veroorzaakt door het ideomotoreffect. Er zijn allerlei websites die dit psychologische effect omschrijven, ik citeer hier de Wikipediapagina ‘ideomotorisch effect‘:
Het ideomotorisch effect is het psychologisch fenomeen dat mensen spierbewegingen maken nadat ze deze onbewust bij anderen hebben waargenomen of doordat ze er onbewust aan denken. Het ideomotorisch effect verklaart de werking van vermeend paranormale of bovennatuurlijke zaken zoals het Ouijabord, automatisch schrift, de wichelroede en telekinese. Beoefenaars van deze paranormale bezigheden menen vaak – ten onrechte – dat de geproduceerde bewegingen afkomstig zijn van een kracht buiten henzelf. Ideomotorische effecten komen ook voor bij het televisiekijken, mensen die actief meeleven met hun favoriete sporter vertonen spierspanning in dezelfde spieren als de sporter.
(…)
Wetenschappelijke tests door onder meer Michael Faraday, Michel Chevreul, William James en Ray Hyman hebben aangetoond dat allerlei fenomenen die dikwijls worden toegeschreven aan spirituele of paranormale krachten of “energieën”, feitelijk veroorzaakt worden door het ideomotorisch effect. De tests tonen verder aan dat “eerlijke, intelligente mensen onbewust musculaire activiteit vertonen die consistent is met hun verwachtingen” (Hyman 1999).
In de test scoort de wichelroedeloper precies volgens kans (een willekeurig iemand uit het publiek had het net zo goed gedaan). Daarmee is dus geen bewijs gevonden dat deze man kan wat hij zegt te kunnen, of dat een wichelroede kan werken. Helaas. Op naar de volgende wichelroedelopers.
quote:Psychic Sally: een faalmomentje
Psychic Sally is een in Engeland bekend medium. Zij kwam onlangs in het nieuws toen een bezoeker van haar show een stem hoorde die alles wat Sally op het podium zei, een paar seconden eerder had gezegd. Lees en hoor het verhaal hier.
Is there something called ‘the barn?’
Is his name Bernard or Barnard?
No
Why would he say that?
That’s our nan…
Sorry… Sorry…
We zien Sally hier een poging doen meer informatie los te krijgen van de mensen die de foto hebben meegenomen. Eerst ‘the barn’ (de schuur) waar niet op gereageerd wordt. Vervolgens vraagt ze of de naam van de man op de foto een naam heeft met ongeveer dezelfde klank. Het antwoord is een duidelijke nee.
Dan vraagt Sally: “waarom zou hij dat dan zeggen?”.
Jammer dat degene die op de foto staat een vrouw is en de oma van de mensen uit het publiek.
Woops.
In dit geval faalt de cold-reading techniek van Sally volledig. Je moet namelijk wel het geslacht goed raden. Dit gaat meestal wel goed want daar heb je normaal 50% kans op natuurlijk en het gezicht van een persoon op de foto geeft meestal ook wel een hint.
Als Sally het geslacht goed had geraden, dan had ze vervolgens de verantwoordelijkheid van uitleg van de klank ‘barn/bernard/barnard’ bij de bezoekers gelegd, zoals ze nu ook probeerde. Een simpele doch effectieve truc.
Deze staat volledig beschreven in het boek van Ian Rowland – The Full Facts Book of Cold Reading, hieronder een citaat uit hoofdstuk 4 – The Win-Win Game:
(…)
There are going to be times when the psychic offers a particular statement which the client firmly rejects. If this happens, the psychic uses one of the methods below to get out of trouble, fix the damage, and carry on as if nothing had happened. In other words, if the statement is a hit, the psychic wins, and if it is a miss, the psychic wins anyway!
(…)
1. Persist, wonder and let it linger
This is the commonest method of all, and a very reliable one. It is capable of dealing with more or less any negative response.
It involves three phases:
(a) The psychic persists with the offered statement and tries to encourage at least partial agreement
(b) she acts puzzled, and invites the client to share the blame for the ‘discrepancy’
(c) she leaves the discrepancy unresolved, in case the client finds a match later on
Let me take you through a typical example. It might start like this:
“And I’m getting the name Sarah, now why’s that significant to you?”
“Mmm… I can’t think. No. No-one I know.”
Fantastisch boek over Cold Reading.
A negative response! First of all, the psychic persists with the original statement. Given a bit more time and encouragement, the client might well come up with a link she did not think of before. When this happens, it looks like the psychic was right all along. Another reason for persisting with the original statement is that most people are reluctant to say they are 100% definite and certain about something, especially if the psychic puts them on the spot. They may well come up with some sort of link just to save feeling uncomfortable.
Sally gebruikt deze techniek eigenlijk nog beter, in plaats van dingen te zeggen als ‘weet je het zeker?’ vraagt ze gewoon de bezoeker om meer uitleg. Ze had ook ‘dog’ kunnen zeggen en er dan ‘Doug’ of ‘Douglas’ van kunnen maken. Geen herkenning? “Leg jij mij dan maar eens uit waarom ik die klank doorkrijg”…
Overigens is dit boek ook gebruikt door Michael Shermer, toen hij binnen 1 dag een overtuigend medium wilde worden.
Nee, dat is niet waar. Er zijn ook mensen die zichzelf paranormaal noemen en heilig geloven dat ze inderdaad contact hebben met de doden. Dat vind ik dan niet onder oplichting vallen. Meer onder gekte.quote:
quote:Op woensdag 16 november 2011 17:40 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Dit vind ik trouwens ook zo'n vreselijk mens:
Liesbeth van Dijk
Deze hysterica heeft meegedaan aan het Zesde Zintuig en ze presenteerde het programma 'paranormale kinderen'. Ze begeleidde kinderen in dat programma om hun vermeende paranormale gaven te ontwikkelen.
Hier gaat ze bij Pauw en Witteman in debat met wetenschapsfilosoof dr. Herman de Regt:
Liesbeth van Dijk bij Pauw en Witteman
Ik vind het echt heel slecht dat zij (zonder dat zij ook maar iets van pedagogiek weet) doet alsof ze zo warm en begripvol is naar die kinderen toe, terwijl ze die kinderen alleen maar bevestigt in hun wanen.
Bijna ieder kind is bang voor spoken, heeft een monster onder het bed en/of in de kast, heeft een denkbeeldig vriendje. Normale kinderen groeien daar op een gegeven moment overheen, maar als die kinderen begeleid worden door iemand die de pedagoge gaat uithangen, maar ze eigenlijk alleen bevestigt in hun wanen en die wanen ook nog eens uitvergroot, dan is de kans dat die kinderen daar overheen groeien een heel stuk kleiner.
Van haar denk ik trouwens niet dat ze een oplichter is, ik denk dat zij echt 100% gelooft dat ze paranormaal begaafd is en dat die kinderen die ze begeleidt dat ook zijn.
Ik vind het maar een kil en gevaarlijk mens.
Tja, maar iemand die door een psychische stoornis en/of naïviteit/onwetendheid denkt te communiceren met de doden, kun je het eigenlijk niet kwalijk nemen.quote:Op maandag 28 november 2011 17:22 schreef Michielos het volgende:
Ik vind het niet bewust doen ergens ook oplichting. Het zelf niet weten, maakt liegen niet plotseling "okay" ofzo
Ojaaaaa, dat topic. Dat heeft heel wat teweeg gebrachtquote:Op maandag 28 november 2011 17:48 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Moet je paranormale begaafdheid serieus nemen? #2
Dàt klinkt eng! Net als religieuze mensen, zou ik haar ook zo ver mogelijk van mijn kinderen houden.quote:Op maandag 28 november 2011 17:06 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Er zijn ook mensen die zichzelf paranormaal noemen en heilig geloven dat ze inderdaad contact hebben met de doden. Dat vind ik dan niet onder oplichting vallen. Meer onder gekte.
Hysterica Liesbeth van Dijk bijvoorbeeld:
Een ex van me was ook Wicca. Toen ze trots vertelde dat ze stenen ging opladen onder het maanlicht, vertrok mijn gezich tvanquote:Op maandag 28 november 2011 18:15 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ojaaaaa, dat topic. Dat heeft heel wat teweeg gebracht
[..]
Dàt klinkt eng! Net als religieuze mensen, zou ik haar ook zo ver mogelijk van mijn kinderen houden.
Niet dat het werkt overigens. De moeder van mijn dochter is tegenwoordig wicca.
Maar dochterlief is daar te nuchter voor gelukkig.
Interessant filmpje is datquote:Op maandag 28 november 2011 17:06 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Nee, dat is niet waar. Er zijn ook mensen die zichzelf paranormaal noemen en heilig geloven dat ze inderdaad contact hebben met de doden. Dat vind ik dan niet onder oplichting vallen. Meer onder gekte.
Hysterica Liesbeth van Dijk bijvoorbeeld:
[..]
Ja dat zei je al eens. Ik heb verder totaal geen idee wat het wicca zijn voor mijn ex inhoudt. Dat is van na mijn tijd gelukkig. En na mijn tijd is al 12 jaar ofzo.quote:Op maandag 28 november 2011 18:21 schreef Michielos het volgende:
[..]
Een ex van me was ook Wicca. Toen ze trots vertelde dat ze stenen ging opladen onder het maanlicht, vertrok mijn gezich tvannaar
O ja, die (Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen!):quote:Op maandag 28 november 2011 18:21 schreef Michielos het volgende:
Een ex van me was ook Wicca. Toen ze trots vertelde dat ze stenen ging opladen onder het maanlicht, vertrok mijn gezich tvannaar
quote:Op zaterdag 31 juli 2010 02:19 schreef Michielos het volgende:
sowieso ik ben een man. Als ze lekker pijpt en neukt vind ik het best. Als ze daarnaast leuk uitziet is het nog beter. Als ze daarnaast sociaal vaardig is is het helemaal geweldig. ALs zij dan maanstenen wil opladen, maakt dat r des te mysterieuzer (soms moet ik wel gniffelen) dus care
Maar was ze in 'jouw' tijd dan ook al een gelovige (van andere dingen dan hè)?quote:Op maandag 28 november 2011 18:24 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja dat zei je al eens. Ik heb verder totaal geen idee wat het wicca zijn voor mijn ex inhoudt. Dat is van na mijn tijd gelukkig. En na mijn tijd is al 12 jaar ofzo.
Èn ik wil het ook helemaal niet weten
Neje ze kwam goeverdomme uit een goed brabants katholiek nest.quote:Op maandag 28 november 2011 19:50 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Maar was ze in 'jouw' tijd dan ook al een gelovige (van andere dingen dan hè)?
Ik snap je weer eens niet...quote:Op maandag 28 november 2011 21:35 schreef Daniel1976 het volgende:
Neje ze kwam goeverdomme uit een goed brabants katholiek nest.
Zo ongelovig als de pest dus.
Dat houdt het spannend.quote:Op maandag 28 november 2011 21:36 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ik snap je weer eens niet...
Daniel1976 is nog nooit in Den Haag geweest...quote:Op maandag 28 november 2011 21:43 schreef Daniel1976 het volgende:
ze vloeken nergens zo hard en vaak als in brabant.
Wat zal zij zijn? Bewuste oplichtster of zal ze zelf in haar eigen paranormale onzin geloven?quote:ivm een copyrightclaim mag je deze tekst lezen op haar eigen site: http://www.ettyvandergraaf.nl/wie-is-etty.html
Ik denk dat ze echt begaafd is, een parel in de nacht.quote:Op woensdag 30 november 2011 12:35 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Wat zal zij zijn? Bewuste oplichtster of zal ze zelf in haar eigen paranormale onzin geloven?
quote:Op woensdag 30 november 2011 14:05 schreef HyperViper het volgende:
Ik denk dat ze echt begaafd is, een parel in de nacht.
Boca_Raton heeft nooit een punt. Die komt altijd alleen maar langs om even dom en inhoudsloos te trollen en daarbij anderen te betichten van trollen.quote:
Je doet net of je er nog niet uit bent. 'Bewuste oplichter of niet?' Maar je kunt de man al schieten sinds je voor het eerst 'mama' kon zeggen. En zo gaat het met al jouw topics.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:24 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Boca_Raton heeft nooit een punt. Die komt altijd alleen maar langs om even dom en inhoudsloos te trollen en daarbij anderen te betichten van trollen.
Ook heeft ze dit hele topic gewoon totaal niet begrepen (maar goed, dat hebben wel meer believers niet).
Als dat zo is, wat kan jou dat schelen?quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je doet net of je er nog niet uit bent. 'Bewuste oplichter of niet?' Maar je kunt de man al schieten sinds je voor het eerst 'mama' kon zeggen. En zo gaat het met al jouw topics.
Het is de posters een rad voor ogen draaien. Heel lief beginnen en vervolgens komen de amechtige aanhangers meeposten en word je als believer weggehoond.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:26 schreef arucard het volgende:
[..]
Als dat zo is, wat kan jou dat schelen?
Je bent toch ook een believer?quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het is de posters een rad voor ogen draaien. Heel lief beginnen en vervolgens komen de amechtige aanhangers meeposten en word je als believer weggehoond.
En zelf weer een troll die niet opgemerkt wordquote:Op vrijdag 2 december 2011 12:24 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Ook heeft ze dit hele topic gewoon totaal niet begrepen (maar goed, dat hebben wel meer believers niet).
Zie je, je hebt het topic niet begrepen. Maar omdat jij zo langzaam van begrip bent en ik de kwaadste niet ben, zal ik het voor jou nóg even een keertje uitleggen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:25 schreef Boca_Raton het volgende:
Je doet net of je er nog niet uit bent. 'Bewuste oplichter of niet?' Maar je kunt de man al schieten sinds je voor het eerst 'mama' kon zeggen. En zo gaat het met al jouw topics.
Ik vind dat erg moeilijk tsja je kunt toch niet zo snel in iemand hoofd kijken.quote:- Ten derde was ik er aan het begin van dit topic nog helemaal niet uit of ik hem nou een combinatie van believer/oplichter vind óf dat ik hem 100% een bewuste oplichter vind. Inmiddels neig ik naar 100% oplichter.
Ga weg dan als je er niet tegen kan.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:39 schreef Boca_Raton het volgende:
Je vindt 't helemaal niet fascinerend. Je bent er allang uit. Alles wat maar riekt naar het paranormale wordt naar het rijk der fabelen verwezen. En je topics beginnen met zo'n zogenaamde 'neutrale vraag'.
En werkelijk nóóit, nóóit lijk jij je af te vragen waar jouw kruistocht nou werkelijk vandaan komt. Want dat het een kruistocht is, dat is me wel duidelijk. Maar een keer iets bij jezelf zoeken, mwah... dat zit er niet in.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |