Lekkere autocorrect is dat danquote:
Platoon doel je op?quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:09 schreef Ryker het volgende:
Die heeft iets te veel vietnam fims gekeken... daar had je ook van die "verzamelaars"..
Maar die levenslang eis zal nog wel de stoel worden..sikko
Natuurlijk, net als de folteraars uit Abu Graib, de folteraars in Guantanamo Bay, de moordenaars van Blackwater, de schutter uit het wikileaks helicopterfilmpje etc., etc.... Het heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het beleid van dehumanization.quote:
Ik denk eerder dat het komt doordat het VS leger tegenwoordig voor een groot gedeelte uit Tokkies bestaat. Goedkoop en dom kanonnenvlees.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Natuurlijk, net als de folteraars uit Abu Graib, de folteraars in Guantanamo Bay, de moordenaars van Blackwater, de schutter uit het wikileaks helicopterfilmpje etc., etc.... Het heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het beleid van dehumanization.
Dat is een beetje eigen aan legers. Ik geef toe dat de handlangers van het militair industrieel complex die zich volksvertegenwoordiger noemen al 30 hebben gewerkt aan een domgehouden werkloze onderklasse van jongeren die weinig andere keus hebben dan in het leger gaan. Het heeft even voorbereiding gekost, maar dan heb je ook een personeelsbestand waarmee uiterst lucratieve oorlogen kunt voeren.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het komt doordat het VS leger tegenwoordig voor een groot gedeelte uit Tokkies bestaat. Goedkoop en dom kanonnenvlees.
Ik denk eerder dat dit iets is van alle tijden! De politiek is dan wel politiek-correct geworden, soldaten zijn dat nog niet. Beetje oorlogspsychologie: als je de vijand als mensen ziet, kan je er niet op schieten. Het zijn dus geen mensen, maar targets. En bij een klein aantal soldaten slaat dat te ver door.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het komt doordat het VS leger tegenwoordig voor een groot gedeelte uit Tokkies bestaat. Goedkoop en dom kanonnenvlees.
Wow een land met 300 miljoen mensen en een gigantisch leger waarbij 1 (of een paar) moordenaars zich door de selectie weten te wringen.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Wat een onzin reactie zeg.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wow een land met 300 miljoen mensen en een gigantisch leger waarbij 1 (of een paar) moordenaars zich door de selectie weten te wringen.
DAT DIT KAN IN DE WERELD!!
Het verbaast mij dat hier niet veel en veel meer berichten van zijn.
Na negen jaar weer vrij? Lijkt me dat je dan een seriemoordenaar vrij gaat latenquote:Hij nam bovendien als jachttrofee vingers en tanden van de slachtoffers mee. "Net als het gewei van een hert dat je hebt geschoten", zei Gibbs in de rechtszaal.
Mij verbaast dit niks als je weet dat de gemiddelde soldaat daar geleerd krijgt om eerst te schieten en dan te praten en ook een zekere lol daarin krijgt aangeleerd. Ik vindt de veroordeling van alleen deze soldaat onterecht. Zonder dat je de discussie begint of je wel soldaten moet inzetten in gebieden met burgers. Met dat laatste is dit soort zaken in een geval als dit niet meer dan normaal. Met de bovenstaande training in gedachte. De hoge militairen en leger psychologen die hier achter zitten gaan vrijuit.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wow een land met 300 miljoen mensen en een gigantisch leger waarbij 1 (of een paar) moordenaars zich door de selectie weten te wringen.
DAT DIT KAN IN DE WERELD!!
Het verbaast mij dat hier niet veel en veel meer berichten van zijn.
Dat zeg ik toch niet man.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:35 schreef error_404 het volgende:
[..]
Alsof Platoon de enige Vietnamfilm is waar dat in voorkomt
Het zou met niet verbazen als hij weer gewoon het leger in gaat.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:46 schreef paddy het volgende:
[..]
Na negen jaar weer vrij? Lijkt me dat je dan een seriemoordenaar vrij gaat laten
quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:09 schreef Ryker het volgende:
Die heeft iets te veel oorlogsboeken vietnam fims gekeken... daar had je ook van die "verzamelaars"..
http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false
Maar die levenslang eis zal nog wel de stoel worden..sikko
Als iemand zoiets met Amerikaanse burgers gedaan had, had hij zeker de doodstraf gekregen. Vooral wanneer het de leider was.quote:Ik wist niet dat je voor meervoudige moord in de VS al na 9 jaar op vrije voeten kon komen?
Zouden de rechters die Afghaanse burgers ook niet voor vol aangezien hebben?
Ik blijf me afvragen wat voor training heeft deze soldaat gekregen en wat weten de commandanten er van. En eervol is dan als de soldaat vrijuit gaat vervolgens en de commandant de kogel krijgt.quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als iemand zoiets met Amerikaanse burgers gedaan had, had hij zeker de doodstraf gekregen. Vooral wanneer het de leider was.
Ik vind het ook een bizar lage straf, gezien de mogelijkheid tot vrijkomen op borgtocht. Juist omdat het een militair is zou zwaarder gestraft moeten worden. Executie door de kogel is een toepasselijke straf, alleen wellicht te eervol.
Waar is de nuance gebleven? Misschien is deze jongeman wel een gevolg van zijn militaire opleiding die het doden van de vijand verheerlijkt?quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:02 schreef De_Nuance het volgende:
Wat een zieke geest
Terechte straf, al had een spuitje ook zeker gekund.
Oh, ik denk inderdaad dat deze knaap een product van zn omgeving. Bovendien vermoed ik dat oorlog een niet al te positieve invloed heeft op de geestelijke toestand van zo'n knul.quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:10 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waar is de nuance gebleven? Misschien is deze jongeman wel een gevolg van zijn militaire opleiding die het doden van de vijand verheerlijkt?
Tijdens de Vietnam oorlog zag je ook dit soort excessen. Dit soort guerrilla oorlogen is gewoon niets voor een reguliere soldaat.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
persoonlijk denk ik dat het ook komt door het type oorlog en de psychologische spanningen die er bij komen kijken. In een ouderwetse oorlog had je twee kampen, een front en een achterhoede. Je wist dus precies wanneer je ging vechten en wanneer je ging rusten. Dat is in een guerrilla oorlog natuurlijk geheel anders omdat je elk moment van de dag iets kan verwachten en er geen sprake is van een front en een achterhoede. Wie kun je eigenlijk wel vertrouwen behalve de mensen die je kent? Verder zal de legerleiding wel hameren op het nut van het zoveel mogelijk doden van guerrillastrijders.quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, ik denk inderdaad dat deze knaap een product van zn omgeving. Bovendien vermoed ik dat oorlog een niet al te positieve invloed heeft op de geestelijke toestand van zo'n knul.
Wat een onzin. Die soldaat (of sergeant) is op de eerste plaats nog zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Als zijn commandant er vanaf wist is hij natuurlijk medeplichtig, maar dat betwijfel ik.quote:Ik blijf me afvragen wat voor training heeft deze soldaat gekregen en wat weten de commandanten er van. En eervol is dan als de soldaat vrijuit gaat vervolgens en de commandant de kogel krijgt.
Je snapt niet waarom ze zich terugtrekken.quote:Op vrijdag 11 november 2011 09:18 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Iets over met twee maten meten... die gast had levenslang moeten krijgen.quote:Een jury legde hem daarvoor een levenslange celstraf op met een mogelijkheid om na 9 jaar op borgtocht vrij te komen.
Het is niet anders nee. Maar de straffen hadden wel anders gekund.quote:Op vrijdag 11 november 2011 12:12 schreef bijdehand het volgende:
Volgens mij heeft elk leger zulke mensen. Het is niet anders.
Hoezo 'is dat niet anders'?quote:Op zaterdag 12 november 2011 00:06 schreef Nuchterheid het volgende:
[..]
Het is niet anders nee. Maar de straffen hadden wel anders gekund.
Nee, het komt door zijn eigen zielige zelf die thuis waarschijnlijk niets te vertellen heeft. En ik denk dat hij in zijn jeugd ook wel eens gepest zou kunnen zijn, tenminste zo ziet hij er wel uit. Maar met een pistool in zijn handen voelde dat jochie zich natuurlijk helemaal het mannetje.quote:Op vrijdag 11 november 2011 13:10 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waar is de nuance gebleven? Misschien is deze jongeman wel een gevolg van zijn militaire opleiding die het doden van de vijand verheerlijkt?
Dat er oorlogsmisdaden worden gepleegd over en weer is inderdaad gewoon niet anders. Maar die straffen die in deze zaak zijn uitgedeeld zijn natuurlijk lachwekkend.quote:
Wat een pussy'squote:Op zaterdag 12 november 2011 00:18 schreef Anno2012 het volgende:
Topje van de ijsberg.
En dan vinden ze het gek dat er aanslagen worden gepleegd?
quote:Op vrijdag 11 november 2011 23:54 schreef stroopdoosch het volgende:
Burgers in Afghanistan.Iedereen is daar (verkapt) Taliban.
Punt zijnde?quote:Op zaterdag 12 november 2011 09:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Als we dan toch met filmpjes gaan gooien, zijn er meer kanten:
die haat op amerika was er al veel eerder.quote:Op zaterdag 12 november 2011 13:31 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Dat mensen zich nog verbazen dat er haat is tegen amerika? Stel je voor dat de vermoorde mensen je vader/broer/moeder/zus was, dan lijkt een zelfmoord terorrist worden en je ''vijand' doden niet eens zo een gek idee.
Idd, de mensen daar hebben standaard altijd al een haat aan Amerika gehad, gewoon zonder reden, ze zochten een zondebok om hun agressie op kwijt te kunnen en dus kozen ze zomaar willekeurig Amerika uit om te gaan haten. Zo zit het inderdaad.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
die haat op amerika was er al veel eerder.
quote:Op zaterdag 12 november 2011 00:18 schreef Anno2012 het volgende:
Topje van de ijsberg.
En dan vinden ze het gek dat er aanslagen worden gepleegd?
Helemaal erg.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:26 schreef Ludd het volgende:
[..]
Of wat hier van te denken. Gewoon burgers afknallen vanuit een helikopter alsof ze een schietspelletjes op de playstation aan het spelen zijn.
Dit soort misdaden gebeuren natuurlijk aan beide kanten. Alsof bijv. bermbommen een vorm van eerlijk oorlog voeren is (als dat al bestaat). In oorlog gebeuren hele smerige dingen, en het zijn niet alleen de Amerikanen die zich daar schuldig aan maken.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:56 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Helemaal erg.
Ik heb respect voor de amerikanen die ons europa en ons zijn komen bevrijden. Die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.
Maar de amerikanen na WOII![]()
Burgers vermoorden en dan zeker op deze wijze is dusdanig verwerpelijk dat je je ogen uit je kop moet gaan schamen voor deze verdedigingspoging.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:12 schreef Nuchterheid het volgende:
[..]
Dit soort dingen gaan natuurlijk over en weer. Alsof bijv. bermbommen een vorm van eerlijk oorlog voeren is (als dat al bestaat). In oorlog gebeuren hele smerige dingen, en het zijn niet alleen de Amerikanen die zich daar schuldig aan maken.
Waren dat niet dezelfde Amerikanen die meer dan tweehonderdduizend doden op het geweten door het gebruiken van atoomwapens?quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:56 schreef Anno2012 het volgende:
Ik heb respect voor de amerikanen die ons europa en ons zijn komen bevrijden. Die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.
De amerikanen hebben nooit de oorlog gestart (in tegenstelling tot nu, waar ze landen binnenvallen onder smoesjes).quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waren dat niet dezelfde Amerikanen die meer dan tweehonderdduizend doden op het geweten door het gebruiken van atoomwapens?
Nee die waren niet noodzakelijk om de Jappanners te doen capituleren, deze zijn voornamelijk gebruikt om de militaire superioriteit van de Amerikanen op dat moment te demonstreren.
quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waren dat niet dezelfde Amerikanen die meer dan tweehonderdduizend doden op het geweten door het gebruiken van atoomwapens?
Nee die waren niet noodzakelijk om de Jappanners te doen capituleren, deze zijn voornamelijk gebruikt om de militaire superioriteit van de Amerikanen op dat moment te demonstreren.
blijft een matter of opinion. buiten discussie staat dat wat er in dat filmpje is te zien het vermoorden van een weerloze burger betreft. dat moet je keihard afstraffen, klaar.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:23 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
De amerikanen hebben nooit de oorlog gestart (in tegenstelling tot nu, waar ze landen binnenvallen onder smoesjes).
Een invasie van Japan hadden de amerikanen zoveel levens gekost. Jah, dan zou ik in die tijd ook kiezen voor een atoombom. Hoe erg dat ook is.
Er zijn ook duizenden doden gevallen in europa door bombardementen gevallen. Maar de geallieerden zijn WOII nooit begonnen.
Kloptquote:Op zaterdag 12 november 2011 15:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
blijft een matter of opinion. buiten discussie staat dat wat er in dat filmpje is te zien het vermoorden van een weerloze burger betreft. dat moet je keihard afstraffen, klaar.
Jullie vergeten de Russen die klaar stonden om Azië binnen te vallen. De Russen keken niet op een miljoen meer of minder. Was toch een andere wereld geweest als dat waarheid was geworden.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
blijft een matter of opinion. buiten discussie staat dat wat er in dat filmpje is te zien het vermoorden van een weerloze burger betreft. dat moet je keihard afstraffen, klaar.
ik vergeet niets. ik heb het over deze specifieke situatie, niet over wereldvrede of gerechtigheid in het algemeen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:45 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Jullie vergeten de Russen die klaar stonden om Azië binnen te vallen. De Russen keken niet op een miljoen meer of minder. Was toch een andere wereld geweest als dat waarheid was geworden.
dit zijn gewoon oorlogsmisdaden. van mij had ie de kogel mogen krijgen, vuige ransaap is ut.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:48 schreef SpecialK het volgende:
De keiharde waarheid is gewoon dat er toch een verschil is tussen soldaten die dingen doen die buiten hun bevelen vallen en soldaten die bevelen opvolgen.
Een feit?quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Even een welbekend historisch feit onder het tapijt vegen zonder onderbouwing.
Hoe verschilt dat precies met de bombardementen op Duitsland?quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ligt er aan op welke bombardement je doelt. Bombardementen op industrie of oorlogsmisdaden als tapijtbombardementen met als 'hoogtepunt' het bombardement op Dresden?quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe verschilt dat precies met de bombardementen op Duitsland?
Wat denk je?quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:18 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ligt er aan op welke bombardement je doelt. Bombardementen op industrie of oorlogsmisdaden als tapijtbombardementen met als 'hoogtepunt' het bombardement op Dresden?
Oei nou als er een paar revisionisten zijn die er boeken over hebben geschreven dan zal er wel meer aan de hand zijnquote:Op zaterdag 12 november 2011 16:13 schreef Ludd het volgende:
[..]
Een feit?
De meningen lopen nogal uiteen. Er is hier veel over geschreven, vooral in de jaren 60, Alperovitz, H. Feis om er maar een paar te noemen.
Het feit dat de Japanners geenzins van plan waren om op te houden met de verkrachtingen en executies en deathcamps is wat jou betreft warmonger-taal toch?quote:Probleem is dat een inhoudelijke discussie een beetje bemoeilijkt werd door het feit dat de Amerikaanse warmongers steevast dit soort discussies steevast politiek kleurden.
Heb je hun werken gelezen?quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oei nou als er een paar revisionisten zijn die er boeken over hebben geschreven dan zal er wel meer aan de hand zijn
Nee. Boeit dat? De door jou genoemde conclusies staan lijnrecht tegenover de historische consensus over dit onderwerp.quote:
Wat een onzinnige vergelijking zeg, kansloos. Om op jouw niveau te discussiëren zou ik dan ook kunnen stellen dat het eeuwenlang consensus geweest is dat de aarde plat is.quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Boeit dat? De door jou genoemde conclusies staan lijnrecht tegenover de historische consensus over dit onderwerp.
Heb jij de nieuwste boeken van Jomanda al gelezen? Hoe kan je het nou oneens zijn met haar standpunten als je je er niet in verdiept hebt.
Jij en ik weten beide donders goed dat Jomanda gewoon een dom wijf is en dat er na Nanking geen weg meer terug was voor de Japanners zonder er flink (al dan niet ook door Russische druk) van langs te krijgen.
Die bommen hebben miljoenen levens gered. Chinese, Britse, Amerikaanse en ja ook Nederlandse.
Dat zegt wel genoeg.quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:13 schreef Ludd het volgende:
[..]
Er is hier veel over geschreven, vooral in de jaren 60,
.
Lees jij zelf je eigen posts wel eens terug?quote:Op zaterdag 12 november 2011 21:57 schreef Athlon64x het volgende:
24 jaar cel haha alleen in USA mogelijk onschuldig mensen door maken is nooit goed te praten ook niet 24 jaar
als in USA een politie agent onder pisde kreeg ik langer celstraf
ow. goed excuus om elke burger die je bij toeval tegenkomt neer te schieten. je hebt een puntquote:Op zondag 13 november 2011 13:17 schreef Cherna het volgende:
War is hell.
Vooral als het om dit soort oorlogen gaat waar de vijand niet in uniform loopt, maar als burger vermomd dood en verderf zaait. Dan draai je door.
Snipers hebben veel US militairen gedood. Daar zijn ook filmpjes van.
De elite heerst en bepaald.
Het is geen excuus. Maar dit soort shit happens in een oorlog zoals deze.quote:Op zondag 13 november 2011 13:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ow. goed excuus om elke burger die je bij toeval tegenkomt neer te schieten. je hebt een punt
tuurlijk oorlog is altijd ranzig. daarom moet ie nog wel een fatsoenlijke straf krijgen. kogeltje door zijn hoofd ofzo.quote:Op zondag 13 november 2011 13:21 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is geen excuus. Maar dit soort shit happens in een oorlog zoals deze.
In WW2 hebben ze geheel Dresden plat gegooid en dat met brandbommen. Tja ook niet erg humaan.
De geallieerden hebben de aanzet gegeven tot WOII, lees 'De speigelzaal' maar eens.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:23 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
De amerikanen hebben nooit de oorlog gestart (in tegenstelling tot nu, waar ze landen binnenvallen onder smoesjes).
Een invasie van Japan hadden de amerikanen zoveel levens gekost. Jah, dan zou ik in die tijd ook kiezen voor een atoombom. Hoe erg dat ook is.
Er zijn ook duizenden doden gevallen in europa door bombardementen gevallen. Maar de geallieerden zijn WOII nooit begonnen.
De Amerikanen hebben ons niet echt bevrijd, dat waren de Britten, Canadezen, Polen en Nederlanders. De Amerikanen zijn alleen via het zuiden en oosten doorgestoten tot Duitsland.quote:Op zaterdag 12 november 2011 14:56 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Helemaal erg.
Maar de amerikanen na WOII![]()
Nou, ons hebben ze wel bevrijd. (zuid nederland). Niet iedereen leeft in de randstad.quote:Op zondag 13 november 2011 20:35 schreef Clan het volgende:
[..]
De Amerikanen hebben ons niet echt bevrijd, dat waren de Britten, Canadezen, Polen en Nederlanders. De Amerikanen zijn alleen via het zuiden en oosten doorgestoten tot Duitsland.
Bergen op Zoom: Canadezenquote:Op zondag 13 november 2011 21:25 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Nou, ons hebben ze wel bevrijd. (zuid nederland). Niet iedereen leeft in de randstad.
Zonder de amerikanen hadden de Britten,Canadezen,Polen en Nederlanders ook nooit midden en nederland kunnen bevrijden.
Maar daar gaat deze hele discussie ook niet over.
Maastrichtquote:Op zondag 13 november 2011 21:54 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Bergen op Zoom: Canadezen
Roosendaal: Engelsen
Breda: Polen
Tilburg: Schotten
Den Bosch: Engelsen
Blijft over Eindhoven.
Dat waren toch Canadezen? Of zit ik er nu naast.quote:
Nee, 30th infantry divisie van de amerikanen.quote:Op zondag 13 november 2011 23:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat waren toch Canadezen? Of zit ik er nu naast.
Ik zal het dan wel even voor hem onderbouwen:quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Geweldig hoe je dat doet. Even een welbekend historisch feit onder het tapijt vegen zonder onderbouwing.
En zo nonchalant ook! Bravo!
Zegt onze intellectueelquote:Op vrijdag 11 november 2011 09:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is een beetje eigen aan legers. Ik geef toe dat de handlangers van het militair industrieel complex die zich volksvertegenwoordiger noemen al 30 hebben gewerkt aan een domgehouden werkloze onderklasse van jongeren die weinig andere keus hebben dan in het leger gaan. Het heeft even voorbereiding gekost, maar dan heb je ook een personeelsbestand waarmee uiterst lucratieve oorlogen kunt voeren.
Maar ook binnen het kader van een misdadidge oorlog kun je je best doen voor bescherming van onschuldige burgers en krijgsgevangenen. Maar daar moet je dan wel je best voor doen, top-down, want als je niks doet maakt oorlog sowieso al mensen tot beesten.
Mispoes van de weekquote:Op zondag 13 november 2011 21:25 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Nou, ons hebben ze wel bevrijd. (zuid nederland). Niet iedereen leeft in de randstad.
Zonder de amerikanen hadden de Britten,Canadezen,Polen en Nederlanders ook nooit midden en nederland kunnen bevrijden.
Maar daar gaat deze hele discussie ook niet over.
We zijn bevrijd door de Marokkanen. Als we GroenLinks moeten geloven.quote:
Beetje kletspraatje van dit prive instituutquote:Op zondag 13 november 2011 23:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik zal het dan wel even voor hem onderbouwen:
Japan heeft in mei 1945, via Zweden en Portugal als bemiddelaars, meerdere pogingen gedaan zich aan de V.S. over te geven. Daar werd door de V.S. echter geen gehoor aan gegeven. Het enige dat Japan niet wilde was het overdragen van hun keizer Hirohito aan de Amerikanen. Voor de rest zou het complete overgave betekenen. De Amerikanen wilden onvoorwaardelijke overgave. Dit heeft uiteindelijk duizenden levens gekost omdat ze zo nodig met hun A-bomb moesten pronken... (uiteraard even in een notendop).
Afgezien van dit, is het ook nog eens zo dat er voornamelijk burgers door de atoombommen zijn omgekomen. Iets dat natuurlijk het doel was, anders gooi je ze niet op steden. De oorlog had zonder verder bloedvergieten beëindigd kunnen worden al had men ingegaan op de overgave van de Japanners. Kortom onnodig en crimineel dus.
Ga maar eens lezen:
http://www.ihr.org/jhr/v16/v16n3p-4_Weber.html
quote:Institute for Historical Review
P.O. Box 2739
Newport Beach, CA 92659
U S A
Tel. 714 593 9725
Zonder de Amerikaanse industrie waren de Nazi's nooit verslagen. Zonder de Amerikaanse B-17's, Mustangs en Liberators idem. En zo kun je nog even doorgaan. Wat wel heel erg offtopic is, maar toch.quote:
Guerrillaoorlog. Er is helemaal geen regulier leger om tegen te vechten. De taliban is ook gewoon burger, of denk je dat ze taliban op hun voorhoofd hebben gezet?quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Burgers vermoorden en dan zeker op deze wijze is dusdanig verwerpelijk dat je je ogen uit je kop moet gaan schamen voor deze verdedigingspoging.
Absoluut, maar daar poste ik geen reactie opquote:Op maandag 14 november 2011 08:23 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Zonder de Amerikaanse industrie waren de Nazi's nooit verslagen. Zonder de Amerikaanse B-17's, Mustangs en Liberators idem. En zo kun je nog even doorgaan. Wat wel heel erg offtopic is, maar toch.
OK, dan had ik je verkeerd begrepen.quote:Op maandag 14 november 2011 08:52 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Absoluut, maar daar poste ik geen reactie op
Zuiden is door allerlei landen bevrijd, inclusief prinses Irene brigade bij Hedel.
Het zijn feiten die je niet op school leert.quote:Op maandag 14 november 2011 08:15 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Beetje kletspraatje van dit prive instituut
[..]
nee het zijn geen feiten , het zijn leugens van een prive persoon, die op eigen houtje de loop van de geschiedenis wil veranderenquote:Op maandag 14 november 2011 09:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Het zijn feiten die je niet op school leert.
Privé persoon? Walter Trohan?quote:Op maandag 14 november 2011 10:34 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
nee het zijn geen feiten , het zijn leugens van een prive persoon, die op eigen houtje de loop van de geschiedenis wil veranderen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog#Het_einde
http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Trohanquote:Walter J. Trohan (July 4, 1903 - October 30, 2003) was a former Chicago Tribune reporter and bureau chief in Washington, D.C., and was regarded as the last of the metropolitan newspaper Washington bureau chiefs whose bylines made them famous.
Trohan began his career as a reporter in 1929 at Chicago's City News Bureau. As a young reporter he was first on the scene of the infamous St. Valentine's Day Massacre when Al Capone's gang gunned down several members of the rival Bugs Moran gang.
He began covering Washington in the second year of Franklin Delano Roosevelt's presidency (1934) and stayed on the job through Richard Nixon's first term. In spite of the Tribune's hostility to Roosevelt's policies, Trohan and the president got along well.
Trohan was known for ferreting out the fact that President Truman planned to fire General Douglas MacArthur, the commander of UN forces in Korea. When Truman found out that Trohan knew about his plan, he publicly announced his decision and robbed Trohan of the scoop.
In 1975 Trohan wrote his memoirs and titled the book Political Animals. In the book, he recalled how when he arrived in Washington in 1934 as an assistant correspondent in the Tribune's Washington Bureau. He could remember freely wandering Roosevelt's White House and interviewing cabinet members and other staff. Due to tightened security measures, this freedom no longer exists.
Trohan is the source for much unique information about Franklin Roosevelt's health that turned up in various publications and FBI documents. He was the source for much of a controversial article published by Dr. Karl C. Wold in Look Magazine in 1947. He also collaborated with James A. Farley in ghost writing his memoirs. Trohan's papers are housed at the Herbert Hoover Library, near Cedar Rapids, Iowa.
Trohan was president of the White House Correspondents' Association in 1937-1938[1] and the Gridiron Club in 1967. He died in late 2003 at the age of 100.
quote:Chicago Tribune, August 19,1945
JAPS ASKED PEACE IN JAN. ENVOYS ON WAY -- TOKYO
Roosevelt Ignored M'Arthur Report On Nip Proposals
By Walter Trohan
Release of all censorship restrictions in the United States makes it possible to report that the first Japanese peace bid was relayed to the White House seven months ago.
Two days before the late President Roosevelt left the last week in January for the Yalta conference with Prime Minister Churchill and Marshal Stalin he received a Japanese offer identical with the terms subsequently concluded by his successor, Harry S. Truman.
MacArthur Relayed Message to F.D.
The Jap offer, based on five separate overtures, was relayed to the White House by Gen. MacArthur in a 40-page communication. The American commander, who had just returned triumphantly to Bataan, urged negotiations on the basis of the Jap overtures.
The offer, as relayed by MacArthur, contemplated abject surrender of everything but the person of the Emperor. The suggestion was advanced from the Japanese quarters making the offer that the Emperor become a puppet in the hands of American forces.
Two of the five Jap overtures were made through American channels and three through British channels. All came from responsible Japanese, acting for Emperor Hirohito.
General's Communication Dismissed
President Roosevelt dismissed the general's communication, which was studded with solemn references to the deity, after a casual reading with the remark, "MacArthur is our greatest general and our poorest politician."
The MacArthur report was not even taken to Yalta. However, it was carefully preserved in the files of the high command and subsequently became the basis of the Truman-Attlee Potsdam declaration calling for surrender of Japan.
This Jap peace bid was known to the Chicago Tribune and the Washington Times-Herald shortly after the MacArthur comunication reached here. It was not published under the paper’s established policy of complete co-operation with the voluntary censorship code.
Must Explain Delay
Now that peace has been concluded on the basis of the terms MacArthur reported, high administration officials prepared to meet expected congressional demands for explanation of the delay. It was considered certain that from various quarters of Congress charges would be hurled that the delay cost thousands of American lives and casualties, particularly in such costly offensives as Iwo Jima and Okinawa.
It was explained in high official circles that the bid relayed by MacArthur did not constitute an official offer in the same sense as the final offer which was presented through Japanese diplomatic channels at Bern and Stockholm last week for relay to the four major Allied powers.
No negotiations were begun on the basis of the bid, it was said, because it was feared that if any were undertaken the Jap war lords, who were presumed to be ignorant of the feelers, would visit swift punishment on those making the offer.
It was held possible that the war lords might even assassinate the Emperor and announce the son of heaven had fled the earth in a fury of indignation over the peace bid.
Defeat Seen Inevitable
Officials said it was felt by Mr. Roosevelt that the Japs were not ripe for peace, except for a small group, who were powerless to cope with the war lords, and that peace could not come until the Japs had suffered more.
The Jap overtures were made on acknowledgment that defeat was inevitable and Japan had to choose the best way out of an unhappy dilemma -- domination of Asia by Russia or by the United States. The unofficial Jap peace brokers said the latter would be preferable by far.
Jap proposals to Gen. MacArthur contemplated:
1. Full surrender of all Jap forces on sea, in the air, at home, on island possessions and in occupied countries.
2. Surrender of all arms and munitions.
3. Occupation of the Jap homeland and island possessions by Allied troops under American direction.
Would Give Up Territory
4. Jap relinquishment from Manchuria, Korea and Formosa as well as all territory seized during the war.
5. Regulation of Jap industry to halt present and future production of implements of war.
6. Turning over of any Japanese the United States might designate as war criminals.
7. Immediate release of all prisoners of war and internees in Japan proper and areas under Japanese control.
After the fall of Germany, the policy of unconditional surrender drew critical fire. In the Senate Senator White (R.) of Maine Capehart (R.) of Indiana took the lead in demanding that precise terms be given Japan and in asking whether peace feelers had not been received from the Nipponese.
Terms Drafted in July
In July the Tribune reported that a set of terms were being drafted for President Truman to take to Potsdam. Capehart hailed the reported terms on the floor of the Senate as a great contribribution to universal peace.
These terms, which were embodied in the Potsdam declaration did not mention the disposition of the Emperor. Otherwise they were almost identical with the proposals contained in the MacArthur memorandum.
Just before the Japanese surrender the Russian foreign commissar disclosed that the Japs had made peace overtures through Moscow asking that the Soviets mediate the war. These overtures were made in the middle of June through the Russian foreign office and also through a personal letter from Hirohito to Stalin Both overtures were reported to the United States and Britain.
For further reading;
Barnes, Harry Elmer, "Hiroshima: Assault on a Beaten Foe," National Review, May 10, 1958, pp. 441-443.
Current, Richard N, Secretary Stimson, Rutgers University Press, 1954.
Trohan, Walter, Political Animals.
Zacharias, Ellis M., Secret Missions.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |