abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 november 2011 @ 16:19:33 #251
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104633530
@UltraR
Ik meen dat nergens in de bijbel staat dat samenwonen verboden is.

Net als dat er nergens staat dat je geen seks mag hebben voor het huwelijk.

Wat je wel kunt opmaken uit de bijbel is dat wanneer je iemand neukt je ermee getrouwd bent.
En scheiden heeft god liever niet, maar het mag wel.

En er staat al helemaal nergens dat je eerst naar de kerk en het gemeentehuis moet voor je mag neuken.
  maandag 21 november 2011 @ 16:20:28 #252
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_104633567
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:19 schreef Daniel1976 het volgende:
@UltraR

Wat je wel kunt opmaken uit de bijbel is dat wanneer je iemand neukt je ermee getrouwd bent.
sterker nog, er staat vaak: hij nam haar tot vrouw en huwde haar.

hij nam haar dus eerst. :P

Ruth liet zich toch ook door Boaz naaien voordat hij haar huwde. En dat was dan het voorgeslacht van JC.
pi_104633672
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:19 schreef Daniel1976 het volgende:
@UltraR

En er staat al helemaal nergens dat je eerst naar de kerk en het gemeentehuis moet voor je mag neuken.

Tuurlijk, maar het is ook niet echt een grote verrassing dat kinderen in de kerkelijke gemeenschap ook gewoon keihard voorgelogen worden, wel?

Het ging in mijn ontwikkeling van kritisch denken puur om de opmerking 'dat het in de bijbel staat moet voldoende zijn om je eraan te houden.' Eigenlijk ongeacht het onderwerp voelde ik toen opeens dat ik het daar niet mee eens was. Enorm omslagpunt is dat gebleken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_104634078
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:23 schreef UltraR het volgende:

[..]

Het ging in mijn ontwikkeling van kritisch denken puur om de opmerking 'dat het in de bijbel staat moet voldoende zijn om je eraan te houden.' Eigenlijk ongeacht het onderwerp voelde ik toen opeens dat ik het daar niet mee eens was. Enorm omslagpunt is dat gebleken.
Gelovigen zullen die gedachtegang goddeloos vinden. Immers staat er in de bijbel dat het niet aan de aardse mens is om zijn weg te bepalen.
Alpha kenny one
  maandag 21 november 2011 @ 16:36:47 #255
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_104634294
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:23 schreef UltraR het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar het is ook niet echt een grote verrassing dat kinderen in de kerkelijke gemeenschap ook gewoon keihard voorgelogen worden, wel?

Ik ben dit leven ook begonnen als christen en ik kwam net als jij in zware gewetensnood.
Toen andere geloven bestudeerd (want jij je kreeg toch mee van huis uit dat er iets is) en ook daarvan geconcludeerd dat er geen waarheid in zit.
  maandag 21 november 2011 @ 16:49:39 #256
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_104634898
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik ben dit leven ook begonnen als christen en ik kwam net als jij in zware gewetensnood.
Toen andere geloven bestudeerd (want jij je kreeg toch mee van huis uit dat er iets is) en ook daarvan geconcludeerd dat er geen waarheid in zit.
We beginnen allemaal als atheïst ;)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  dinsdag 22 november 2011 @ 11:38:02 #257
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_104669221
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:49 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Daarom doen christenen ook zoveel moeite om baby's zo snel mogelijk te dopen. Daarna word je zo snel mogelijk geïndoctrineerd door zondagsscholen en dergelijke...
  dinsdag 22 november 2011 @ 11:45:23 #258
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_104669486
quote:
Alleen beginnen sommige ouders erg snel met indoctrineren.
Mijn ouders gelukkig niet. :)
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_104669672
quote:

[..]

Zag jij de voedende borsten van mams niet als goden dan ;) ?
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:20:59 #260
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_104670685
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 november 2011 11:51 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Zag jij de voedende borsten van mams niet als goden dan ;) ?
Hij was in de war. of was het een twee-eenheid? })
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:30:49 #261
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_104670981
Stel, iemand heeft communistische ouders en jij bent fundamenteel liberaal, zou je dan ook zeggen dat die ouders hun kinderen de communistische moraal niet door mogen geven? Dat is hetzelfde verhaal, want het gaat over bepaalde idealen hoe een samenleving eruit moet zien en jij als liberaal zou de communistische moraal dan leugens vinden.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:44:19 #262
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_104671347
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:30 schreef naatje_1 het volgende:
Stel, iemand heeft communistische ouders en jij bent fundamenteel liberaal, zou je dan ook zeggen dat die ouders hun kinderen de communistische moraal niet door mogen geven? Dat is hetzelfde verhaal, want het gaat over bepaalde idealen hoe een samenleving eruit moet zien en jij als liberaal zou de communistische moraal dan leugens vinden.
appels en peren.
pi_104671426
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

appels en peren.
Nou, nee.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:58:47 #264
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_104671763
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

appels en peren.
Had al verwacht dat iemand met zo'n reactie zou komen, maar dat is het niet. Een idealistische opvatting hoe je de samenleving moet invullen, of een idealistische opvatting hoe je je eigen leven moet invullen. Het is beiden idealistisch en als er groepen van beide tegenover elkaar staan zullen ze roepen dat de ander leugens verkondigd. Enige verschil is dat je met een politieke overtuiging meer bewijs voor handen hebt om je opvatting te staven en dat je met geloof meer basis hebt in je persoonlijke ervaringen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_104671826
quote:
En tussen de ouders lijkt het toch te lukken. Misschien zitten ze beiden wel fout. Dát zou pas erg zijn voor dat kind.
pi_104672167
quote:
Als je het wilt vergelijken met geloof en niet-geloof dan klopt je voorbeeld niet en zou het er zo uit moeten zien:

Stel, iemand heeft communistische ouders en jij bent niet-communistisch, zou je dan ook zeggen dat die ouders hun kinderen de communistische moraal niet door mogen geven? Dat is hetzelfde verhaal, want het gaat over bepaalde idealen hoe een samenleving eruit moet zien en jij als niet-communist zou de communistische moraal dan leugens vinden.

Ik als niet-communist zou het afkeuren dat communistische ouders alleen de communistische gedachtes door geven en niet de alternatieve meningen en ik zou dus ook pleiten om kinderen voor te lichten over alle meningen op dit vlak zodat ze zelf een mening kunnen ontwikkelen.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:22:46 #267
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_104674673
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:58 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Had al verwacht dat iemand met zo'n reactie zou komen, maar dat is het niet. Een idealistische opvatting hoe je de samenleving moet invullen, of een idealistische opvatting hoe je je eigen leven moet invullen. Het is beiden idealistisch en als er groepen van beide tegenover elkaar staan zullen ze roepen dat de ander leugens verkondigd. Enige verschil is dat je met een politieke overtuiging meer bewijs voor handen hebt om je opvatting te staven en dat je met geloof meer basis hebt in je persoonlijke ervaringen.
Meer bewijs? Voor God is geen enkel bewijs. Daarom heet het geloof. En daarom zijn er ook zo veel goden en religie's. Voor ieder wat wils.

Vandaar appels en peren.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:52:45 #268
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_104675865
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Meer bewijs? Voor God is geen enkel bewijs. Daarom heet het geloof. En daarom zijn er ook zo veel goden en religie's. Voor ieder wat wils.

Vandaar appels en peren.
Voor communisme evenmin, vandaar geen appels en peren. Of wilde je zeggen dat het wel bewezen is dat communisme (niet) werkt?
pi_104675963
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:52 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Voor communisme evenmin, vandaar geen appels en peren. Of wilde je zeggen dat het wel bewezen is dat communisme (niet) werkt?
En halen we het niet in rechte lijn,... dan maar via een zijwegje. Grappig.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:58:20 #270
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_104676068
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:55 schreef ATON het volgende:

[..]

En halen we het niet in rechte lijn,... dan maar via een zijwegje. Grappig.
Vind je het heel erg als ik deze opmerking niet kan plaatsen?
pi_104676221
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:11 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Als je het wilt vergelijken met geloof en niet-geloof dan klopt je voorbeeld niet en zou het er zo uit moeten zien:

Stel, iemand heeft communistische ouders en jij bent niet-communistisch, zou je dan ook zeggen dat die ouders hun kinderen de communistische moraal niet door mogen geven? Dat is hetzelfde verhaal, want het gaat over bepaalde idealen hoe een samenleving eruit moet zien en jij als niet-communist zou de communistische moraal dan leugens vinden.

Ik als niet-communist zou het afkeuren dat communistische ouders alleen de communistische gedachtes door geven en niet de alternatieve meningen en ik zou dus ook pleiten om kinderen voor te lichten over alle meningen op dit vlak zodat ze zelf een mening kunnen ontwikkelen.
c_/
  dinsdag 22 november 2011 @ 15:04:16 #272
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_104676284
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:11 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat zou ik overigens ook willen zien, maar het gebeurt niet.
pi_104676290
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:58 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Vind je het heel erg als ik deze opmerking niet kan plaatsen?
Nee hoor.
  dinsdag 22 november 2011 @ 15:10:38 #274
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_104676497
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:52 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

wel even 2 zaken onderscheiden he?

1.Communisme.
2.Communisme werkt.

Over 2 doe ik geen uitspraken.

Vergelijke deze even:

1. God.
2. God bestaat.

van 1 kunnen we zeggen dat het bestaat, als idee, als wens, als vul maar in.
Bij 2 wordt het lastiger. Want nu moet je iets bewijzen en dat gaat niet.
  dinsdag 22 november 2011 @ 15:14:14 #275
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_104676624
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 15:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

wel even 2 zaken onderscheiden he?

1.Communisme.
2.Communisme werkt.

Over 2 doe ik geen uitspraken.

Vergelijke deze even:

1. God.
2. God bestaat.

van 1 kunnen we zeggen dat het bestaat, als idee, als wens, als vul maar in.
Bij 2 wordt het lastiger. Want nu moet je iets bewijzen en dat gaat niet.
Ik wilde net zelf die vergelijking maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')