quote:Oldtimers
In het akoord is verder de PVV tegemoetkomen. Die partij heeft gedaan gekregen, dat eigenaars van oldtimers hun vrijstelling voor wegenbelasting houden. Op termijn geldt die vrijstelling wel pas voor oldtimers ouder dan 30 jaar.
radio 538 en radio 2quote:Op donderdag 10 november 2011 20:15 schreef HumphreyBogart het volgende:
Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt, want ik kan het nergens terug vinden.
Ik zie niets in de Staatscourant, Tweede Kamer of op de PVV-site.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:16 schreef T42 het volgende:
[..]
radio 538 en radio 2
was samen met dit bericht:
Toch geen bijtelling elektrische auto
misschien je link eens door lezen ofzo???quote:Op donderdag 10 november 2011 20:16 schreef Bo_Sneger het volgende:
Ja, hoe kom je daarbij? Volgens mij is alleen besloten dat de regeling van belastingvrijstelling voor oldtimers zoals hij nu is gehandhaafd blijft. Dus auto's van voor 1-1-87 blijven belastingvrij. Meer niet.
http://nos.nl/artikel/312(...)lektrische-auto.html
quote:Oldtimers
In het akoord is verder de PVV tegemoetkomen. Die partij heeft gedaan gekregen, dat eigenaars van oldtimers hun vrijstelling voor wegenbelasting houden. Op termijn geldt die vrijstelling wel pas voor oldtimers ouder dan 30 jaar.
uhm die doet alleen electrische auto's hoor...quote:Op donderdag 10 november 2011 21:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
prins mauritz, echt WTF heeft die voor invloed hierop.
politiek is corrupt
ja en wat voor invloed heeft ie wel niet dat dit soort besluiten door hem direct beinvloed kunnen wordenquote:Op donderdag 10 november 2011 21:26 schreef T42 het volgende:
[..]
uhm die doet alleen electrische auto's hoor...
das waarquote:Op donderdag 10 november 2011 21:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hebben ze nog 5 jaar om het weer te veranderen.
quote:Op donderdag 10 november 2011 23:24 schreef FalleNk810i het volgende:
http://www.autoweek.nl/au(...)ldtimers-uit-vriezer
Goed nieuws dus
overbruggen lijkt me goed idee.quote:Men zou heel grof in 2017 weer kunnen beginnen met het 'toelaten' van nieuwe oldtimers, of het jaarlijks steeds een beetje kunnen vertragen om de regeling steeds een jaartje op te rekken tot deze op 30 jaar staat. Zodra er meer van het voorstel (waarover dus ook donderdag gestemd wordt) inhoudelijk bekend wordt, melden we dat.
quote:Op donderdag 10 november 2011 20:27 schreef ColtZ40 het volgende:
Iemand een saab 900 classic cabrio kopen van feb 1987?
hopelijk zal het dit worden. ik wil 'n volvo 960, maar waarom maken ze die dingen zo zwaaaarquote:Op donderdag 10 november 2011 23:56 schreef T42 het volgende:
[..]
[..]
overbruggen lijkt me goed idee.
dat dus auto's uit 1987 pas met 26 jaar oldtimer worden
1988 = 27jaar
1989 = 28jaar
1990 = 29jaar
1991 = 30jaar
en dan vanaf 30 jaar
Zwaar is niet hun enige probleem, 1:4 is hun echte probleemquote:Op vrijdag 11 november 2011 10:25 schreef powerflux het volgende:
[..]
hopelijk zal het dit worden. ik wil 'n volvo 960, maar waarom maken ze die dingen zo zwaaaar
wat is daarmee? is die ook gestopt?quote:Op vrijdag 11 november 2011 10:46 schreef zuigmarmot het volgende:
Ik hoor maar niets over de camperregeling, daar ben ik ook benieuwd naar
Nee, maar er zijn al vergevorderde plannen om de wegenbelasting te baseren op uitstoot, en men heeft het wel steeds over de oldtimerregeling met betrekking tot deze, maar de camperregeling hoor ik niemand overquote:
keur je hem toch naar normale auto als het een oldtimer isquote:Op vrijdag 11 november 2011 19:55 schreef zuigmarmot het volgende:
[..]
Nee, maar er zijn al vergevorderde plannen om de wegenbelasting te baseren op uitstoot, en men heeft het wel steeds over de oldtimerregeling met betrekking tot deze, maar de camperregeling hoor ik niemand over
cabrio? of 1 uit zuid afrika die tot 3 jaar gelden nog gemaakt werdenquote:Op vrijdag 11 november 2011 00:29 schreef NoBody122 het volgende:
Lijkt me een gunstig bericht. Dan wordt mijn Golf 1 van '88 wellicht toch nog ooit wegenbelastingvrij.
Maar; niet te vroeg juichen. Eerst maar eens wachten op meer uitsluitsel en duidelijkheid.
Cabrio 1 is gemaakt tot 1992 al ik mij niet vergis. En die golf 1 uit afrika is een 5 deurs en dus lelijk.quote:Op vrijdag 11 november 2011 20:36 schreef T42 het volgende:
[..]
cabrio? en 1 uit zuid afrika die tot 3 jaar gelden nog gemaakt werden
Mensen die uiterlijk boven functionaliteit verkiezenquote:Op vrijdag 11 november 2011 21:20 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
En die golf 1 uit afrika is een 5 deurs en dus lelijk.
doe ik ookquote:Op zaterdag 12 november 2011 01:59 schreef classpc het volgende:
[..]
Mensen die uiterlijk boven functionaliteit verkiezen
Ah, dus door mensen zoals jij wordt de 2e-hands markt overspoeld door 3-deurs hatchbacks terwijl ik mijn passagiers ook een fatsoenlijke instap gun.quote:Op zaterdag 12 november 2011 02:31 schreef T42 het volgende:
[..]
doe ik ookzo lelijk mogelijk
anders hoort hij niet bij mij
wil niet gezien worden in een nieuwe deukvrije auto
ken weinig kever met meer deuren dan 2quote:Op zaterdag 12 november 2011 02:35 schreef classpc het volgende:
[..]
Ah, dus door mensen zoals jij wordt de 2e-hands markt overspoeld door 3-deurs hatchbacks terwijl ik mijn passagiers ook een fatsoenlijke instap gun.
En dit mag je met een korreltje zout nemen aangezien ik weet waar jij in rijdt.
Cabrio idd. Anders was het een Citi Golf geweestquote:Op vrijdag 11 november 2011 20:36 schreef T42 het volgende:
[..]
cabrio? of 1 uit zuid afrika die tot 3 jaar gelden nog gemaakt werden
En ik ben nog steeds blij. Ik kan niet wachten om een W123 te kopen.quote:Op zaterdag 12 november 2011 08:58 schreef Mercer het volgende:
Ik werd helemaal blij toen ik de TT las.
fixedquote:Op zaterdag 12 november 2011 20:08 schreef Prowl het volgende:
Dus nog 5 jaar idiote prijzen voor auto's van 1987 of jonger
Ik dacht al, wat is W88 nou weer... een nieuwe soort olie ofzo?quote:Op zaterdag 12 november 2011 20:08 schreef Prowl het volgende:
Dus nog 5 jaar w88 als je een 1987 auto hebt
Dus nog 5 jaar idiote prijzen voor auto's van 1986 of ouder
Welkom in 2011quote:Op zaterdag 12 november 2011 22:58 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik dacht al, wat is W88 nou weer... een nieuwe soort olie ofzo?
Totdat het kwartje viel, je bedoelt natuurlijk wachten.
Sla je slag!quote:Op zondag 13 november 2011 12:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Ah, mijn auto komt uit 1990, dus die wordt uiteindelijk ook belastingvrij?!
Als dat zo is trouwens, koop ik me eerdaags een leuke 530/540 en stal ik die. Prachtige auto's maar niet te betalen.
En aldus geschiedde.quote:Op donderdag 10 november 2011 23:56 schreef T42 het volgende:
[..]
[..]
overbruggen lijkt me goed idee.
dat dus auto's uit 1987 pas met 26 jaar oldtimer worden
1988 = 27jaar
1989 = 28jaar
1990 = 29jaar
1991 = 30jaar
en dan vanaf 30 jaar
ik ben paranormaalquote:Op donderdag 17 november 2011 20:47 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
En aldus geschiedde.
http://rijksbegroting.min(...)age=5&datum=20111117![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Voertuigen die in 1987 voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de vrijstelling.quote:Op donderdag 17 november 2011 23:48 schreef Mercer het volgende:
Kan iemand even in jip en janneke taal uitleggen hoe of wat?Een auto van '87 wordt per wanneer belastingvrij?
quote:Op donderdag 17 november 2011 23:48 schreef Mercer het volgende:
Kan iemand even in jip en janneke taal uitleggen hoe of wat?Een auto van '87 wordt per wanneer belastingvrij?
alleen diesels en LPG rijders (met een auto van 87 en jonger) moetten nog een soort van belasting betalenquote:Op donderdag 10 november 2011 23:56 schreef T42 het volgende:
[..]
[..]
overbruggen lijkt me goed idee.
dat dus auto's uit 1987 pas met 26 jaar oldtimer worden
1988 = 27jaar
1989 = 28jaar
1990 = 29jaar
1991 = 30jaar
en dan vanaf 30 jaar
ik rij met de meeste niet eensquote:Op vrijdag 18 november 2011 00:09 schreef 2cv het volgende:
Ik ben allang blij DAT er nog belastingvrij gereden kan worden. En omdat auto's technisch steeds beter worden is ht niet onterecht dat de grens verschoven is van 25 naar 30 jaar.
Dat hangt er maar vanaf.. Die wordt wel gewoon met 25 wegenbelastingvrij en valt sowieso nog onder de oude regeling (LPG of Diesel inbegrepen).quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:21 schreef YoshiBignose het volgende:
Mooie regeling
Oh oh wat zijn die mensen genaaid die voor de hoofdprijs zo'n 7-serie uit 1986 kochten![]()
![]()
En onderhouden.. Met name roest stopt nietquote:Op zaterdag 19 november 2011 14:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja oke dat is waar. Dan heb je toch al heel wat wegenbelasting bespaard. Schorsen dan maar he
ik wilde RACISME! roepen maar ik denk dat je gewoon gelijk hebt.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:30 schreef Prowl het volgende:
Met dank aan alle ghassans en moghammeds die hun belastingvrije stinkdiesels massaal inkopen in het buitenland en in 2 jaar kapot rijden (waarna ze er weer 1 kopen)
Ingevuld? Gewoon afgeschaft, that's it. Pagina 38 van het regeerakkoord.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:35 schreef AchJa het volgende:
Kut...![]()
Maar eerst maar eens afwachten hoe dit ingevuld gaat worden.
Ze zouden natuurlijk ook gewoon de import van bakken die niet aan de huidge eisen voldoen kunnen verbieden. dan lost het "probleem"zich binnen 5 jaar vanzelf op.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:35 schreef AchJa het volgende:
Kut...![]()
Maar eerst maar eens afwachten hoe dit ingevuld gaat worden.
een jaren 60 peugeot is imo ook klassiekerwaardig. een 205 niet, daar zijn er nog teveel van.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ze zouden natuurlijk ook gewoon de import van bakken die niet aan de huidge eisen voldoen kunnen verbieden. dan lost het "probleem"zich binnen 5 jaar vanzelf op.
Maar dat doen we niet omdat het niet mag van de EU. Vrij verkeer personen en goederen en zulks.
Laten we nu eindelijk maar eens 1 op 1 het Duitse systeem MRB ovenemen. MRB veel meer gerelateerd aan vervuilingsklasse. Relatief minder MRB betalen en meer tax per liter brandstof.
Voor klassiekers een MRB-vrij klassieker kenteken. Een Libanontaxi is bijbehorende staat is dan geen klassieker, een nette SL wel.
Ik doel dus op bestaande gevallen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:37 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Ingevuld? Gewoon afgeschaft, that's it. Pagina 38 van het regeerakkoord.
Dat is dus precies wat ik bedoel.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dit gaat volgens mij over alle gevallen
Dat weet nog niemand zeker, afwachten.quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:03 schreef Turquaz52 het volgende:
Wat is dat nou..?? Mijn auto uit 85 is opeens geen oldtimer meer dan of wat?
quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:03 schreef Turquaz52 het volgende:
Wat is dat nou..?? Mijn auto uit 85 is opeens geen oldtimer meer dan of wat?
Jawel, maar je moet er nu wel gewoon belasting voor gaan betalenquote:Op maandag 29 oktober 2012 19:03 schreef Turquaz52 het volgende:
Wat is dat nou..?? Mijn auto uit 85 is opeens geen oldtimer meer dan of wat?
ff serieus, meen je dit nou..?? Kunnen zij dit gewoon zo maken?quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]voor de wegenbelasting niet meer
Moet nog uitgewerkt worden... Daar mag iemand zich nog tegenaan bemoeien vwb de details. Dus zo hard als jij het stelt hoeft het niet te zijn.quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]voor de wegenbelasting niet meer
uhh.. spuit 11..?quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:12 schreef AchJa het volgende:
Vrijstelling MRB oldtimers vervalt!
Bam, meteen een harde maatregel in het regeerakkoord: de MRB-vrijstelling voor oldtimers komt te vervallen. Zo blijkt uit de maatregelen van VVD en PvdA die zojuist zijn vrijgegeven.
Veel details hebben we niet, omdat de partijen niet al te diep op hun plannen ingaan. Maar de maatregel zelf is evengoed duidelijk. "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft." Die 'milieuoverwegingen' leveren de overheid dan wel 156 miljoen euro per jaar op. De details van de plannen zullen we pas diep in 2013 te horen krijgen, simpelweg omdat dit slechts een algemene beslissing is. Het beleid zal nu moeten worden uitgewerkt door een nieuwe Minister van Financiën (of liever gezegd, zijn staatssecretaris).
Dus of daadwerkelijk alle oude auto's aan de beurt zijn of dat de leeftijds-ondergrens een forse ruk naar beneden maakt (een reëele optie) weten we simpelweg nog niet omdat de politiek dat zelf nog niets eens weet. Wel een ander punt: dit is typisch een maatregel waar de Tweede Kamer zich heel hard tegenaan gaat bemoeien. Zo werkt de politiek; de VVD vraagt als regeringspartij om verzachting van de maatregel om de echte liefhebbers te ontzien, het kabinet gaat akkoord, en de VVD is niet langer de boeman. Dat soort dingen wordt vaak genoeg vanteovren afgesproken. Maar dat is vooralsnog speculeren.
Kijken we verder naar de belastingopbrengsten van deze maatregel, dan rekenen de partijen pas op extra geld vanaf 2014, dus het ligt voor de hand dat de maatregel dan pas ingaat. De VVD sprak zich voor de verkiezingen uit tégen afschaffing, de PvdA was voor. Het moge duidelijk zijn welke partij in dit geval aan het langste eind heeft getrokken.
Deze maatregel hing al een tijdje in de lucht. Dit onder meer vanwege de milieubezwaren van linkse partijen, maar ook vanwege de toenemende hoeveelheid belastingvrije auto's die rondreden als 1e auto. Iets wat slecht was voor de schatkist.
Bovag laat in een eerste reactie weten de maatregel nogal rigoureus te vinden. "Je straft hiermee de liefhebber, en bovendien doe je het rijdend nationaal erfgoed niet veel goeds aan", aldus woordvoerder Paul de Waal. "Wij pleiten voor aanpak van het misbruik van de regeling, zodat de echte sleutelaar wordt ontzien. Op deze manier is het wel erg van dik hout zaag men planken."
Dit bericht oogt natuurlijk merkwaardig gezien het bericht van afgelopen week dat de vrijstelling veilig leek. Helaas is dit de wondere wereld van de politiek. Het is logisch, als je snapt hoe het werkt. Het beleid van het vorige kabinet loopt door tot er een nieuw kabinet zit. Atsma besloot (onder druk van Financiën) als staatssecretaris van Milieu vorige week dat er geen behoefte was aan nieuw beleid op dit punt. Tot zover helder. Maar dat Rutte en Samsom ondertussen andere plannen aan het smeden waren voor het nieuwe kabinet, daar staat hij helemaal buiten. Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt, totaal onlogisch zijn deze berichten niet. Nog zo'n politiek punt: vermoedelijk wordt Frans Weekers opnieuw staatssecretaris van Financiën. Hij altijd was fel tegen afschaffing van de vrijstelling. Echter krijgt hij straks 'van boven' (het regeerakkoord) , de opdracht mee om de vrijstelling af te schaffen. Dus hij zal wel moeten. Maar tot het belastingplan 2014 volgend jaar daadwerkelijk is aangenomen, blijft er hoop.
Gequote uit het regeerakkoord:quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moet nog uitgewerkt worden... Daar mag iemand zich nog tegenaan bemoeien vwb de details. Dus zo hard als jij het stelt hoeft het niet te zijn.
Niets meer, niets minder. Wat moet daaraan nog uitgewerkt worden? VVD en PvdA zijn dit overeengekomen in het regeerakkoord, dan zie ik een meerderheid in de Tweede Kamer dit niet tegenhouden.quote:De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft.
Vertel mij wat..quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:15 schreef MaGNeT het volgende:
Lekker voor de mensen die een auto-collectie hebben en er hooguit 10x per jaar mee op pad gaan of naar shows. Die kunnen wel stoppen.
Heb een belastingvrije Volvo 740 die sinds 1 jaar belastingvrij is en waarvoor ik me daarvoor nog 4,5 jaar scheel heb betaald.
Als dit doorgaat ben ik dubbel de lul.
Marktwaarde van m'n auto is ineens 0,0 en wegenbelasting schiet naar 125 per kwartaal.
En dat terwijl ik er momenteel nog maar 7000Km per jaar in rij omdat ik in het busje van de zaak rondtuf.
Kost me dus zo'n 2000 Euro ineens + 1500 per jaar.
Klopt.quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:19 schreef ColtZ40 het volgende:
Op zich wel terecht. Iedereen die een nieuwe wegenbelasting vrije auto hebben gekocht afgelopen jaren moeten vanaf 2014 ook weer wegenbelasting betalen.
Ik steek mijn '77 200D nog liever in de fik, heb ik er iig nog wat warmte van...quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:18 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Vertel mij wat..
Ik heb een unieke Mk2 met een Mk3 TDI motor waar heel veel aan gesleuteld is met een marktwaarde van minstens 6000. Deze is hierna nog maar 50 euro waard voor export naar afrika ofzo..![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |