Er is juist in het verleden teveel op de korte termijn gedacht, dat er nu minder word uitgeleend om minder risico et lopen is goed voor alle mensen en gezinnen die hun centen op de bank zetten.quote:Op zondag 6 november 2011 16:01 schreef Arolsen het volgende:
Omdat de banken momenteel vooral aan hun eigen hachje lijken te denken wordt er steeds minder geld uitgeleend aan bedrijven. Dat is natuurlijk rampzalig voor de economie.
Een overheidsbank moet juist wel belang hebben bij bedrijfsmatige investeringen: als het mis gaat kost dat de klanten EN de belastingbetaler centen. De Schuld van de bank word dan Staatsschuld, en dat is schadelijk voor de economie, kijk maar wat zuidelijker.quote:Het laats steeds meer zien dat we een staatsbank nodig hebben. Een bank die onafhankelijk van eigen belangen geld kan uitlenen voor bedrijfsmatige investeringen zodat de economie geen schade oploopt wanneer banken weer eens de zaakjes niet op orde hebben.
Omdat Vader Staat gelijk staat aan aardig en veilig?quote:Ook zou het voor spaargeld een aardig en veilig systeem zijn.
Je kan ook binnen de sector voor meer verantwoordelijk beleid pleiten, bijvoorbeeld door de corporate afdeling van de spaargelden te scheiden zodat de risico's van bedrijfsleningen niet gedekt worden met het geld van individuele klanten, dit zorgt voor minder risico's, met helaas wel minder groei van de economie.quote:Op zondag 6 november 2011 16:22 schreef Arolsen het volgende:
[..]
Praktisch wel maar nu hebben we een soort halfbakken systeem waarbij de slechtste eigenschappen van beide mogelijkheden (staatsbank of geheel vrij) naar boven komen.
Voor een systeem zonder steun van overheden ben ik niet aangezien dat de burger buitengewoon veel ellende kan opleveren als hij nergens veilig terecht kan.
Daarom maar naar een duidelijke bank onder de overheid.
Hij is overtuigd door het Griekse oeuvre in financieel beheer.quote:Op maandag 7 november 2011 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom denkt Arolsen dat de staat beter is in bankieren?
Ik vraag me af, hoeveel landen zijn er eigenlijk die een overschot hebben ipv een staatsschuld?quote:Op maandag 7 november 2011 21:17 schreef Reya het volgende:
[..]
Hij is overtuigd door het Griekse oeuvre in financieel beheer.
Dit is wel een interessant idee. Een overheidsbank lijkt me niks.quote:Op maandag 7 november 2011 16:01 schreef justanick het volgende:
[..]
Maar wel een nog hijgeriger bestuur in de vorm van 150 volksvertegenwoordigers die er alles aan doen om zo vaak mogelijk met hun kop voor een camera te mogen staan...
Lost niets op. Een betere optie is wellicht het invoeren van een gerichte bankenbelasting, waarbij er een extra heffing komt op alle omzet boven de x mio per jaar. Door banken op die manier geforceerd wat kleiner te houden, heb je geen systeembanken meer. Als er dan ergens een bankiertje dom bezig is, kn je die bank gewoon laten klappen.
41quote:Op maandag 7 november 2011 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vraag me af, hoeveel landen zijn er eigenlijk die een overschot hebben ipv een staatsschuld?
Want alles omtrend banken is in de praktijk allemaal logisch en goed doordacht wil je zeggen? Ik vind het een nuttig topic wat weer wat meer inzicht geeft. Ik denk dat zijn oplossing beter zou werken dan de huidige situatie. Waarom? De redding van de banken heeft ervoor gezorgd dat overheden zich dieper in de schulden hebben moeten steken. Vervolgens zijn er wat schijnmaatregelen genomen; maar ondertussen zijn de winsten en omzetten van de grote banken alweer op de niveau's van voor de crisis. Wat is daar dan logisch aan? Afwachten totdat er weer een "systeembank" aan komt kloppen over een paar jaar, omdat een bepaalde belegging dan weer waardeloos is geworden? Mooie kop in het zand strategie. Wellicht is nationaliseren niet de beste optie, maar er moet imo toch echt veel beter gereguleerd worden (al is het maar reguleren in de vorm dat "systeembanken" niet meer kunnen bestaan en dat dus de markt het probleem zelf op kan lossen).quote:Op maandag 7 november 2011 20:33 schreef JoaC het volgende:
TIP: Denk je proefballonnen voortaan wat beter uit voor je een topic opent
Ik zou het ook beter vinden wanneer overheden zich zouden moeten houden aan strengere eisen zodat jarenlange begrotingstekorten niet mogelijk zouden zijn. Het grote voordeel tov bedrijven lijkt me in dat geval dat overheden op non-profit basis kunnen werken. Ze hoeven geen miljarden winst per jaar te maken op bankactiviteiten; ze hoeven slechts kostendekkend te kunnen functioneren. De belangenverstrengeling tussen politiek beleid en het beleid van de staatsbank zou wel potentieel zorgelijk kunnen zijn; maarja... er kan nou niet echt gezegd worden dat er op dit moment geen belangenverstrengeling is tussen banken en politiek. Erger kan het nauwelijks worden.quote:Op maandag 7 november 2011 18:44 schreef robin007bond het volgende:
Mijn vraag:
Waarom vertrouwen jullie overheden meer dan een privaat bedrijf? Uiteindelijk is het ook jullie staatsschuld en ben je gedwongen consument, omdat je andermans risico's financiert.
Interessant, waar heb je dat vandaan?quote:Op maandag 7 november 2011 23:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
41
1 Brunei
38.90
2010 est.
-
41 Estonia
0.10
2010 est.
Dat dusquote:Op zondag 6 november 2011 16:17 schreef Arolsen het volgende:
Bankieren bij private banken wordt dan inderdaad voor eigen risico. Wie bij de staat zn geld stalt is echter veilig verzekerd van zijn geld. Met wat minder rente maar meer veiligheid.
Je weet dat zij (mede) gepusht werden door de aandeelhouders die jaar op jaar dubbele groeicijfers eisten, en dat die grote aandeelhouders "onze" pensioenfondsen zijn?quote:Op zondag 6 november 2011 16:41 schreef Arolsen het volgende:
Die bankiers wisten waar ze mee bezig waren. Ze hadden de macht en maakten het mogelijk. Dat maakt hen toch echt verantwoordelijk.
Je probeert het communisme er weer bij te betrekken?quote:Op dinsdag 8 november 2011 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, en een enorme rij op het postkantoor voor je.
Joh, cash geld is achterhaald. Zo'n bank moet gewoon kunnen zeggen: je kunt bij ons alleen nog pinnen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, en een enorme rij op het postkantoor voor je.
Volgens mij is dit begrotingsoverschot ten opzichte van te kort in plaats van het niet hebben van een staatsschuld. Singapore bijvoorbeeld staat in dat lijstje, maar heeft wel een forse staatsschuld.quote:
Cia world factbookquote:Op dinsdag 8 november 2011 09:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Interessant, waar heb je dat vandaan?
Heb je een linkje daarvan?quote:
Singapore heeft inderdaad een flinke staatsschuld die echter wel aan het afnemen is.quote:Op dinsdag 8 november 2011 12:44 schreef flyguy het volgende:
[..]
Volgens mij is dit begrotingsoverschot ten opzichte van te kort in plaats van het niet hebben van een staatsschuld. Singapore bijvoorbeeld staat in dat lijstje, maar heeft wel een forse staatsschuld.
https://www.cia.gov/libra(...)actbook/geos/sn.htmlquote:Op dinsdag 8 november 2011 13:01 schreef Axel1988 het volgende:
[..]
Heb je een linkje daarvan?
Ik vind namelijk wel deze; waaruit blijkt dat nagenoeg alle landen externe schulden hebben: https://www.cia.gov/libra(...)ook/fields/2079.html
Singapore:quote:Op dinsdag 8 november 2011 13:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Singapore heeft inderdaad een flinke staatsschuld die echter wel aan het afnemen is.
105.8% of GDP (2010 est.)
109.3% of GDP (2009 est.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |