Ik zie het ook niet. Die jongen wordt gewoon het slachtoffer van symboolpolitiek.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:31 schreef Gattaca het volgende:
Wat is het probleem als Mauro blijft? Het kan niet zijn dat er een niet-geïntegreerde Nederlander bij komt, zoals Reya stelt. In zoverre is hij geen probleem voor de maatschappij.
3-voud zegt: dan wordt het hier te druk. Er zouden dan teveel mensen in Nederland wonen. Maar dat kan niet de intentie zijn van het asielbeleid, aangezien de overheid wel stimuleert om kinderen te krijgen dmv kinderbijslag.
Kortom: wat is het probleem?
Dat ging toch alleen op als je vrijwillig vertrekt?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Over het algemeen krijgen ze geld mee, en daar kunnen ze het in die landen aardig lang mee uitzingen.
Het ligt natuurlijk wel iets gecompliceerder dan dat; op basis van de vigerende regels is het niet onredelijk om de betreffende persoon voortgezet verblijf te weigeren. Dat heeft weinig te maken met symboolpolitiek; ik vraag me echter af of de vigerende regels zelf wel het beoogde doel dienen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik zie het ook niet. Die jongen wordt gewoon het slachtoffer van symboolpolitiek.
Hij vertrekt "vrijwillig".quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ging toch alleen op als je vrijwillig vertrekt?
Of krijgen alle uitgeprocedeerde asielzoekers geld mee?
Je zou kunnen zeggen dat de ouders hem hadden moeten voorbereiden op die regels, ook al dienden ze volgens hen niet het beoogde doel.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:41 schreef Reya het volgende:
[..]
Het ligt natuurlijk wel iets gecompliceerder dan dat; op basis van de vigerende regels is het niet onredelijk om de betreffende persoon voortgezet verblijf te weigeren. Dat heeft weinig te maken met symboolpolitiek; ik vraag me echter af of de vigerende regels zelf wel het beoogde doel dienen.
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Iedere burger wordt geacht de wet te kennen, dat is een grondbeginsel van ons rechtssysteem.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:44 schreef Gattaca het volgende:
Je zou kunnen zeggen dat de ouders hem hadden moeten voorbereiden op die regels, ook al dienden ze volgens hen niet het beoogde doel.
Maar ja, kan de jongen er iets aan doen dat z'n ouders daarin gefaald hebben?
Je beschrijft hier... een generaal pardon? Been there, done that.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:09 schreef KoosVogels het volgende:
Het gaat hier natuurlijk om een knaap die hier al jaren woont. Die aanzuigende werking kun je tegengaan door de deur zoveel mogelijk dicht te houden voor nieuwkomers. Let wel: ik heb zelf niet zoveel problemen met de komst van buitenlanders, maar omdat een groot deel van de bevolking minder immigratie wil, is de beste optie om de deur dicht te houden (indien mogelijk). Ingezetenen verdienen mijns inziens een andere behandeling. Noem ze geluksvogels, maar so be it.
Dat geldt toch niet voor kinderen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:59 schreef Northside het volgende:
[..]
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Iedere burger wordt geacht de wet te kennen, dat is een grondbeginsel van ons rechtssysteem.
Ik ken de wet niet, niet beter dan de gemiddelde Nederlander. En nu?quote:Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Iedere burger wordt geacht de wet te kennen, dat is een grondbeginsel van ons rechtssysteem.
Er zou natuurlijk ook een uitzondering kunnen worden gemaakt. Dat men gewoon 'ok' zegt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:50 schreef Reya het volgende:
Ik benijd Leers overigens niet; zelfs afgezien van de politieke context is het een bijzonder complexe zaak.
Beleid in de stiel van Silvio Berlusconi: overal "ja" tegen zeggen, zodat je door iedereen aardig wordt bevonden. Dat heeft weinig te maken met goed bestuur, he.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:03 schreef Specularium het volgende:
[..]
Er zou natuurlijk ook een uitzondering kunnen worden gemaakt. Dat men gewoon 'ok' zegt.
Duurt bij elkaar 2 handtekeningen ofzo.
Dat is geen verweer dat je bij de rechter kan aanvoeren. Dat is de gedachte achter dat beginsel.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:02 schreef Nemephis het volgende:
Ik ken de wet niet, niet beter dan de gemiddelde Nederlander. En nu?
Het beginsel elke burger wordt geacht de wet te kennen houdt niet in dat alle burgers zouden te weten wat er in alle wetten staat maar het is de juridische fictie dat na de reguliere afkondiging van de wet eenieder geacht wordt daarvan kennis te hebben kunnen nemen. Onbekendheid met het bestaan of de inhoud van de wet vormt dus nooit een verontschuldiging voor overtreding van die wet en kan ingeval van strafbepalingen dus ook niet leiden tot straffeloosheid.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:14 schreef Northside het volgende:
[..]
Volgens mij vanaf 12 ofzo. Weet ik niet zeker.
Ah, ok. Dan zal het een ander beginsel zijn waaronder kinderen niet vervolgd kunnen worden.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:47 schreef Jappie het volgende:
Het beginsel elke burger wordt geacht de wet te kennen houdt niet in dat alle burgers zouden te weten wat er in alle wetten staat maar het is de juridische fictie dat na de reguliere afkondiging van de wet eenieder geacht wordt daarvan kennis te hebben kunnen nemen. Onbekendheid met het bestaan of de inhoud van de wet vormt dus nooit een verontschuldiging voor overtreding van die wet en kan ingeval van strafbepalingen dus ook niet leiden tot straffeloosheid.
Je zei het eik zelf al een paar posts geleden...het gaat om het feit dat je je niet mag verschuilen onder het mom van onwetendheid. Hoe oud iemand is is dan niet relevant meer.
Als je < 12 bent kun je strafrechtelijk niet vervolgd worden, daar ben je mee in de war.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:14 schreef Northside het volgende:
[..]
Volgens mij vanaf 12 ofzo. Weet ik niet zeker.
Wat is het probleem precies als hij blijft? Schiet de wet niet zijn doel voorbij?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:57 schreef Doodloper het volgende:
Die knul weet al sinds z'n 16e 14e zelfs al dat hij terug moet; hij was toen dus 6 4 jaar hier.
Ik denk dat hij allang Portugees of weet ik wat had kunnen leren en een mooi adresje had kunnen zoeken waar hij de eerste paar jaar van z'n terugkomst opgevangen had kunnen worden.
[..]
Als je < 12 bent kun je strafrechtelijk niet vervolgd worden, daar ben je mee in de war.
Dat vraag ik me ook altijd af, is er íemand in Nederland die last heeft van Mauro?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:02 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Wat is het probleem precies als hij blijft? Schiet de wet niet zijn doel voorbij?
Maar waarom is dat dan?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:57 schreef Doodloper het volgende:
Als je < 12 bent kun je strafrechtelijk niet vervolgd worden, daar ben je mee in de war.
Dat iedereen die maximaal procedeert en hier maar lang genoeg is zich hier dan op kan gaan beroepen. Is toch al 100 keer gezegd?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:02 schreef Gattaca het volgende:
Wat is het probleem precies als hij blijft? Schiet de wet niet zijn doel voorbij?
Als ze allemaal zo ingeburgerd zijn als Mauro is, wat is dan het probleem? Al zijn er tienduizenden Mauro's, die mogen van mij best blijven. 10x liever dan al die Polen, Bulgaren, Roemenen, etc etc etc die hier nu legaal zitten maar geen woord Nederlands spreken of ingeburgerd zijn...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:15 schreef Northside het volgende:
[..]
Dat iedereen die maximaal procedeert en hier maar lang genoeg is zich hier dan op kan gaan beroepen. Is toch al 100 keer gezegd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |