abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111646074
Welke terminal?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_111654969
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 22:26 schreef XL het volgende:
Waarom heeft Lufthansa, Austrian, Swiss geen lounge meer voor FTL op LHR?
Wat bedoel je met FTL ?
  donderdag 17 mei 2012 @ 07:54:07 #103
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_111655585
Frequent Flyer, zilver
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 17 mei 2012 @ 07:54:31 #104
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_111655587
Terminal 1
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_111656162
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 07:54 schreef XL het volgende:
Terminal 1
T1 is vooral domestic flights en een paar vluchten van Staralliance en andere airlines. Ik vermoed dat BMI vroeger de lounge voor de Staralliance deed, maar dat die nu dicht is na de overname door BA.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
  vrijdag 18 mei 2012 @ 04:12:22 #106
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_111694132
Helemaal niet meegekregen, dat bmi door ba gekocht was. Maar het klopt en daardoor zijn ze uit *alliance.

Was voorheen idd een bmi lounge, de lounge is nog open... Maar ik mag er niet meer in. Kijken of ze het snel oplossen
pi_111696889
Check even de BA website om te kijken of je wellicht een "status match" met BA kan krijgen. Doen ze wel vaker. Ik weet niet of je bij Diamond Club of een andere airline binnen de Star Alliance zit, maar anders kan je altijd emailen en claimen dat je, ondanks lidmaatschap bij Lufthansa, voorheen vooral met BMI vloog voor je punten, etc...

Status matches zijn vaak vrij makkelijk te krijgen.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 12:08:06 #108
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_111699396
Ik heb status bij BA, maar ik vloog met Lufthansa.

Ik ga mijn one world status en skyteam status dit jaar verliezen en richt me juist alleen nog op star alliance. Ik woon in Duitsland en heb intercontinentaal met name transatlantisch... Star Alliance is dus voor mij de beste match.
pi_111869657
Zo, ik heb gisteren toch maar eens (met BA) een business class upgrade gekocht om eens wat beter te slapen op een nachtvlucht. Op zich best aangenaam, al weet ik niet of ik 't weer zou doen voor geld, liever voor punten. Veel uitgeruster dan voorheen in PE was ik toch niet.

Maar BA heeft me miles en tier points gegeven alsof ik PE vloog. Voor een betaalde upgrade moet je toch meer punten krijgen?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_111875892
Waar staat PE voor ?

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:35 schreef LintuxCx het volgende:
Maar BA heeft me miles en tier points gegeven alsof ik PE vloog. Voor een betaalde upgrade moet je toch meer punten krijgen?
Het aantal miles zou wel eens kunnen kloppen. Ik heb hetzelfde meegemaakt bij KLM. Ik heb toen gevraagd of het aantal verdiende miles klopte, omdat de promotie tekst voor de upgrade zoiets aangaf als: "alle voordelen van business class, behalve de hogere bagagelimiet."

De medewerker was echter duidelijk dat de klasse van de oorspronkelijke boeking de basis voor de miles berekening vormt. Ik had toen geen zin om daar verder achteraan te gaan. Misschien dat zo'n upgrade eerder met een courtesy upgrade moet worden vergeleken dan met een business class ticket? De prijs van de upgrade was eerlijk gezegd ook zeer gunstig.
pi_111876903
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 14:25 schreef jaco het volgende:
Waar staat PE voor ?

Premium Economy, gok ik.

quote:
[..]

Het aantal miles zou wel eens kunnen kloppen. Ik heb hetzelfde meegemaakt bij KLM. Ik heb toen gevraagd of het aantal verdiende miles klopte, omdat de promotie tekst voor de upgrade zoiets aangaf als: "alle voordelen van business class, behalve de hogere bagagelimiet."

De medewerker was echter duidelijk dat de klasse van de oorspronkelijke boeking de basis voor de miles berekening vormt. Ik had toen geen zin om daar verder achteraan te gaan. Misschien dat zo'n upgrade eerder met een courtesy upgrade moet worden vergeleken dan met een business class ticket? De prijs van de upgrade was eerlijk gezegd ook zeer gunstig.
Dat is het volgens mij inderdaad, zo'n late upgrade levert je gewoon geen punten op. Je betaalt immers ook geen vol tarief BC ticket.
pi_111899623
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 14:51 schreef Bajskorv het volgende:
Dat is het volgens mij inderdaad, zo'n late upgrade levert je gewoon geen punten op. Je betaalt immers ook geen vol tarief BC ticket.
Okay, daar gokte ik al op ja. Al heb ik in principe BA wel "geholpen" want 't was écht last-minute (letterlijk een minuut voor ik instapte, boarding was voor andere passagiers al bezig) dus dankzij mij hebben ze de laatste vrije stoel in BC toch nog kunnen verkopen. :')

Op zich vind ik 650 dollar (~400 pond) nog steeds best veel, maar inderdaad, vorige week had die upgrade nog 1500 pond gekost. 'k Snap dus ook nog steeds niet hoe Business en zelfs First zo vol komen, zoveel laat mijn werkgever me niet betalen voor tickets.

(En inderdaad, PE == Premium Economy. Met mijn 2 meters wil ik écht niet meer intercontinentaal vliegen in Economy.)
pi_111900459
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 21:45 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

'k Snap dus ook nog steeds niet hoe Business en zelfs First zo vol komen, zoveel laat mijn werkgever me niet betalen voor tickets.
Waarom niet? Er zijn genoeg mensen die het kunnen betalen en het relaxed vinden. Ik vlieg voor vakantie ook elke keer op die manier en om me heen is meestal 30% wel vakantieganger. Echt niet alleen mensen waarvan het ticket betaald worden vliegen erin. Genoeg (kleine) kinderen ook die erin vliegen. Rijke pappie ;)

400 Pond valt trouwens best mee voor upgrade. Goede deal.

Zat deze maand trouwens naast iemand uit Friends :P Was weer eens leuk voor de verandering. En hoogste status Virgin Atlantic behaald! heerlijke maatschappij! Personeel is altijd gezellig en aan de bar on board is het altijd leuk en ontmoet je de meest (aparte) interessante personen.
pi_111902130
Hier wordt First/Business ook gewoon betaald door de baas. Prive vlieg in Europe echt nooit Business, intercontinentaal echt alleen als het op punten gaat of als ik van BA upgrades krijg (met vouchers die je krijgt als je behoorlijk veel miles haalt). Ik betaal prive geen twee keer 3,000 pond extra voor een ticket Business.
pi_111907470
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 22:11 schreef Bajskorv het volgende:
Hier wordt First/Business ook gewoon betaald door de baas.
Toch een minpuntje voor mijn werkgever dan. :') Nou ja, als ik het wekelijks doen moest zou ik erover klagen, maar ik ga op z'n meest 3× in een jaar naar de VS. PE heeft uiteindelijk ook alles wat ik echt nodig heb (genoeg ruimte). De champagne boeit me geen donder, ik drink alleen maar water tegenwoordig. Liggend kunnen slapen was wel fijn, maar het bedje van BA was voor mijn lengte net te kort dus foetushouding was de enige optie. ;(

In Business Class op vakantie, wel heel comfortabel de vakantie in iig. :D Maar of ik het kan betalen of niet maakt me niet eens echt uit, ik vind het de investering niet waard. Honderden euro's meer voor een paar uurtjes meer comfort in 't leven .. voor 650 dollar kan ik ook als ik in de VS ben 4.5 uur lang een Cessna 172 huren en in rondvliegen en da's veel leuker.

Aan de andere kant, als ik 't vanuit SFO ook een keer kan doen voor hetzelfde bedrag zal ik 't wellicht overwegen! Is toch weer een stuk langer.
pi_111907676
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 21:53 schreef zeebeschuit het volgende:
Zat deze maand trouwens naast iemand uit Friends :P Was weer eens leuk voor de verandering.
Grappig. :D Was 'ie nog een beetje spraakzaam? Heb zelf alleen maar bij Neelie Kroes in het vliegtuig gezeten een paar jaar geleden (EI van DUB naar AMS)..
pi_111907963
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:16 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Toch een minpuntje voor mijn werkgever dan. :') Nou ja, als ik het wekelijks doen moest zou ik erover klagen, maar ik ga op z'n meest 3× in een jaar naar de VS. PE heeft uiteindelijk ook alles wat ik echt nodig heb (genoeg ruimte). De champagne boeit me geen donder, ik drink alleen maar water tegenwoordig. Liggend kunnen slapen was wel fijn, maar het bedje van BA was voor mijn lengte net te kort dus foetushouding was de enige optie. ;(

In Business Class op vakantie, wel heel comfortabel de vakantie in iig. :D Maar of ik het kan betalen of niet maakt me niet eens echt uit, ik vind het de investering niet waard. Honderden euro's meer voor een paar uurtjes meer comfort in 't leven .. voor 650 dollar kan ik ook als ik in de VS ben 4.5 uur lang een Cessna 172 huren en in rondvliegen en da's veel leuker.

Aan de andere kant, als ik 't vanuit SFO ook een keer kan doen voor hetzelfde bedrag zal ik 't wellicht overwegen! Is toch weer een stuk langer.
Mij gaat het ook alleen om het plat liggen en de rust. Ik drink net als jij alleen water, hoewel er ik wel wat beter bij eet dan in economy. Ik slaap gewoon echt enorm goed op die lange vluchten, languit doe ik snel 10 uur slaap. Zittend lukt me dat gewoon niet.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:32:25 #118
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_111908341
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 22:11 schreef Bajskorv het volgende:
Ik betaal prive geen twee keer 3,000 pond extra voor een ticket Business.
3000 pond voor een upgrade? Dat is wel erg veel.Als ik naar KL ga betaal ik iets van 2200 euro extra (retour).
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_111909303
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:32 schreef static het volgende:

[..]

3000 pond voor een upgrade? Dat is wel erg veel.Als ik naar KL ga betaal ik iets van 2200 euro extra (retour).
BA is een stuk duurder dan KLM in business. Een normaal retourtje VS of Azie is 500-1000 pond, en business retour snel 3000-5000 pond voor een retourtje.
pi_111909537
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:24 schreef Bajskorv het volgende:
Ik slaap gewoon echt enorm goed op die lange vluchten, languit doe ik snel 10 uur slaap. Zittend lukt me dat gewoon niet.
10 uur? :o Lekker, dat lukt me zelfs in mijn eigen bed niet. Dan is zo'n vlucht ook zo voorbij inderdaad.
pi_111909724
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:56 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

10 uur? :o Lekker, dat lukt me zelfs in mijn eigen bed niet. Dan is zo'n vlucht ook zo voorbij inderdaad.
Precies. Ik krijg zelden de kans zoveel te slapen, dus ik maak er altijd het meeste van.
  woensdag 23 mei 2012 @ 00:06:40 #122
15080 static
pi_111909927
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:56 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Heb ik ook hoor - maar ik neem een slaappil. :P
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_111910563
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:06 schreef static het volgende:

[..]

Heb ik ook hoor - maar ik neem een slaappil. :P
Daarmee moet 't in Economy ook wel lukken toch? >:)
  woensdag 23 mei 2012 @ 00:40:42 #124
15080 static
pi_111911243
No way. :D
pi_111912774
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:19 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Grappig. :D Was 'ie nog een beetje spraakzaam? Heb zelf alleen maar bij Neelie Kroes in het vliegtuig gezeten een paar jaar geleden (EI van DUB naar AMS)..
Ja (joey). Wel oud geworden die gast :') Maar hij maakte gewoon praatje. Maar bij virgin zit je in sommige vliegtuigen maar met stuk of 12 man in een compartiment dus dan raak je al snel aan de praat met een aantal. Op de London - LAX route die ik vlieg zitten regelmatig 'celebs' die dan overgevlogen worden voor premieres/PR/tv-shows maar herken 80% toch niet :')

Neelie is wel +1 natuurlijk! Topvrouw!
  woensdag 23 mei 2012 @ 03:04:28 #126
15080 static
pi_111912851
Misschien ben ik wat vreemd, maar ik heb totaal geen zin in een gesprek met mijn mede-passagier. Hoe beroemd ze dan ook zijn.
pi_111912964
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 03:04 schreef static het volgende:
Misschien ben ik wat vreemd, maar ik heb totaal geen zin in een gesprek met mijn mede-passagier. Hoe beroemd ze dan ook zijn.
Ik vind het wel vermakelijk voor een uurtje of 2 op een 10+uur vlucht. Genoeg tijd left voor slaap of andere zaken. Genoeg boeiende mensen zo ontmoet. Maargoed als je alleen reist gaat 't misschien makkelijker (en Amerikanen zijn sowieso 'socialer' in publieke plaatsen) en de bar in virgin planes helpt ook wel. Daar ga je niet zitten als je niet met andere mensen wil praten. Maar over het algemeen vind ik wel idd de regel gelden in BC/FC dat je vooral voor je 'rust' komt dus de gesprekken een beetje kort houdt.

Maargoed meeste Nederlanders zijn niet van de smalltalk en vinden elke vreemde die ze aanspreekt al 'eng'. Meeste denken al snel: 'moet je iets van me ofzo' terwijl het in andere landen veel makkelijker gaat.
pi_111913000
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:16 schreef LintuxCx het volgende:
In Business Class op vakantie, wel heel comfortabel de vakantie in iig. :D Maar of ik het kan betalen of niet maakt me niet eens echt uit, ik vind het de investering niet waard. Honderden euro's meer voor een paar uurtjes meer comfort in 't leven ..
Ik begrijp je punt, maar ik denk dat reizigers die erg veel vliegen er anders tegenaan kijken. In Business Class betaal je niet zozeer voor comfort maar voor de afwezigheid van martelingen.

In Economy en PE ben je gedurende lange tijd dicht opeen gepakt met een grote groep mensen. Het wachten in de checkin rij en daarna op een ijzeren stoel in de terminal, het gedrang bij het boarden, het gedrag en gezeur van sommige passagiers en het lawaai van hun kinderen, het wachten om de wc te kunnen gebruiken. Allemaal kleine dingen die zich langzamerhand optellen als je veel vliegt.

Met alle extraatjes van Business Class (checkin balie, lounge, priority boarding, rustige cabine, redelijke stoel, priority luggage) onttrek je jezelf aan een groot deel van de vlieg stress. Ik probeer daarom Business Class te vliegen bij een vlucht van 6 uur of meer. Prive probeer ik een aanbiedings ticket te krijgen of mijn verzamelde miles aan een upgrade te besteden. Ook als zo'n last-minute upgrade aanbod redelijk is geprijsd, dan neem ik die.

Een paar duizend euro voor een Business Class ticket is inderdaad bizar. Ik meen ook dat vrijwel niemand die 'rackprice' betaalt. Toeristen pakken kortingen door op tijd te boeken en bedrijven hebben vaak collectieve regelingen met een maatschappij.
pi_111916097
quote:
Niks vreemds aan.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 04:19 schreef zeebeschuit het volgende:

[..]

Maargoed meeste Nederlanders zijn niet van de smalltalk en vinden elke vreemde die ze aanspreekt al 'eng'. Meeste denken al snel: 'moet je iets van me ofzo' terwijl het in andere landen veel makkelijker gaat.
Ben ik niet met je eens, maar goed. Ik heb gewoon geen zin in iemand die tegen me blijft lullen, en dat gebeurt toch vaak. En ik wil juist rust op een lange vlucht, ik kan echt genieten van 13 uur geen email en telefoon.
pi_111916187
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 05:45 schreef jaco het volgende:

[..]

Een paar duizend euro voor een Business Class ticket is inderdaad bizar. Ik meen ook dat vrijwel niemand die 'rackprice' betaalt. Toeristen pakken kortingen door op tijd te boeken en bedrijven hebben vaak collectieve regelingen met een maatschappij.
De meeste betalen juist wel rack-rates. Kortingen op business class tickets heb je weinig, en zelfs dan ben je bij BA bijvoorbeeld nog altijd minimaal 2,500 pond kwijt voor een retour. Ik volg de prijzen zelf vrij aardig, zodoende.

En bedrijven hebben zeer, zeer zelden collectieve regelingen, weet ik uit ervaring. Zelfs bij mijn vorige werkgever (30,000 man, waarvan 10,000 veel reist) was er geen collectieve regeling. Bedrijven betalen dit gewoon, simpel zat.
pi_111917316
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 05:45 schreef jaco het volgende:
Met alle extraatjes van Business Class (checkin balie, lounge, priority boarding, rustige cabine, redelijke stoel, priority luggage) onttrek je jezelf aan een groot deel van de vlieg stress. Ik probeer daarom Business Class te vliegen bij een vlucht van 6 uur of meer.
Gelukkig krijg je veel van die dingen ook met FF status. *O* Het is inderdaad wel opvallend hoeveel fijner vliegen daarvan geworden is! @ LHR ook prio "security theatre" nu en ook dat is helemaal top en de investering van status verkrijgen helemaal waard.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 02:45 schreef zeebeschuit het volgende:
Neelie is wel +1 natuurlijk! Topvrouw!
Inderdaad! Jammer dat ik er pas na het uitstappen achter kwam. Ze zat ook niet in de buurt (en ook niet eens in BC want dat heeft EI niet eens short-haul :')). Werd wel meteen lastiggevallen door een andere passagier toen, waardoor ik weer wat beter begrijp waarom beroemdheden liever niet met het plebs vliegen...
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 10:55:20 #132
45833 crew  Fogel
pi_111917802
quote:
Heel normaal wat mij betreft.
En ik herken "beroemdheden" waarschijnlijk niet eens. En dat om twee redenen: Ik ben heel slecht in gezichten onthouden en daarnaast kijk ik nauwelijks TV.
Een poos geleden vroeg een collega nog aan me "weet je wel naast wie je zat!?", mijn antwoord was nee, behalve dat ze wel aantrekkelijk was. Bleek een of ander iemand van Idols te zijn (en daar kijk ik niet naar).
De directeur van een groot Noors bedrijf (waar ik op dat moment consultant voor was) kwam ik op een gegeven moment wel heel vaak tegen op vluchten/vliegtuigen, maar als hij niet actief naar mij toe kwam had ik hem gewoon steeds over het hoofd gezien.
Voor mij is iedereen gewoon een mens, het maakt me weinig uit of je op TV komt of erg rijk/van adel/invloedrijk bent. En mensen praat ik liever niet mee als ik reis, tenzij noodzakelijk. Gewoon je eigen dingen doen is ^O^
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_111918634
Ik moest een keer plaats maken voor prinses Victoria van Zweden, die herken ik dan nog wel. Leuk om te zien dat die trouwens economy vloog, jammer alleen dat ik naar achteren moest voor haar... Was maar een kort vluchtje, dus boeide niet echt.

Verder laatste uit Hong Kong een kerel die ik herkende van zo'n modellen show ofzo. Nooit de show gezien, maar wel de eindeloze reclames op TV. Blijkt deze knurft te zijn:

Echt een draak van een vent. Begon meteen te janken over extra water, gratis upgrades naar First en weet ik wat meer. Maar goed, alle stewards aan boord (toevallig vooral kerels deze keer) bedienden hem blijkbaar maar wat graag, ze zullen wel fans zijn. Later flikkert hij ook zijn handbagage nog op mijn stoel (in Business) terwijl ik me even aan het opfrissen ben. Bij terugkomst (hij lag weer te slapen) alles vriendelijk terug gezet in een "overhead luggage compartment".... 6 rijen verderop. Apekop.
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 11:26:31 #134
45833 crew  Fogel
pi_111918829
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:20 schreef Bajskorv het volgende:
Ik moest een keer plaats maken voor prinses Victoria van Zweden, die herken ik dan nog wel. Leuk om te zien dat die trouwens economy vloog, jammer alleen dat ik naar achteren moest voor haar... Was maar een kort vluchtje, dus boeide niet echt.

Stug economy boeken, wel wetende dat je als prinses toch wel naar voren verplaatst wordt ;)
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_111918888
Ach, naar voren maar nog steeds in economy. En het was mijn fout, de voorste rij was leeg en ik mocht daar can de steward zitten na boarden. Blijkt dat zij natuurlijk nog later board via een trap, en ik haar plek had...
pi_112655294
In het Flying Dutchman nummer 2/2012 Blz. 64 staat een stukje over "Level Miles"
Hier in staat dat je Level miles mee gaan naar het volgende jaar.
Dit lijkt me een mooie service van KLM. Hoe denken jullie hier over ?
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  zaterdag 9 juni 2012 @ 14:08:13 #137
15080 static
pi_112656500
pi_112656973
  zaterdag 9 juni 2012 @ 14:51:06 #139
15080 static
pi_112657997
Maakt niet uit. :)

Vind het jammer dat het pas volgend jaar geintroduceerd wordt, ben er vorig jaar veel kwijtgeraakt.
pi_112658344
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 14:51 schreef static het volgende:

Vind het jammer dat het pas volgend jaar geintroduceerd wordt, ben er vorig jaar veel kwijtgeraakt.
maar blijven dan al je miles actief, dus ze blijven opstapelen ?
  zaterdag 9 juni 2012 @ 15:16:40 #141
15080 static
pi_112658942
Nee, dat ook weer niet. Was het maar waar.
  Moderator woensdag 20 juni 2012 @ 10:25:51 #142
45833 crew  Fogel
pi_113133279
Vliegen voor je miles was de oorspronkelijke bedoeling bij Eurobonus, maar bij mij is er een beetje scheefgroei de laatste tijd ;)

Co-branded credit cards FTW!
  donderdag 21 juni 2012 @ 02:35:36 #143
15080 static
pi_113175108
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 14:51 schreef static het volgende:

Correctie, ik zag afgelopen week al wat wijzigingen in de lay-out bij het opvragen van je overzicht op de KLM site en nu zie ik net dat ik er wél level-miles meegenomen wordt van vorig jaar (is nieuw).
M.a.w. nog een enkel vluchtje ofzo en platinum is weer verzekerd voor volgend jaar.
pi_113283738
Ik blijf met een vraag zitten. Wie zou mij het volgende kunnen uitleggen.
Als ik nu inlog op mijn FB dan zie ik dat ik >60K aan miles heb staan. Bij mij inziens zou ik o.a. uit dit lijstje http://www.flyingbluenews.com/promo-awards.html#Azi%C3%AB een vlucht kunnen zoeken. Nu is mijn vraag: betaal ik naast de in mindering gebrachte miles ook een bepaald bedrag. Ik zat de OP even te kijken of daar iets stond maar daar kom ik weinig vinden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 19:50:26 #145
15080 static
pi_113283770
Ja, belastingen enzo. En dat is soms meer dan een ticket kopen. :')
pi_113327929
Je moet ook je mijlen niet gebruiken voor Europese vluchten, kan je beter voor 50k een retourtje naar Amerika/Canada in Business doen.
pi_113336508
Je punten kun je ook goed voor last-minutes binnen Europa gebruiken, dan wil het nog wel eens enorm schelen. En bij elke airline ligt het verder anders, bij BA is Europa tegenwoordig juist best aantrekkelijk geworden.
pi_113350208
Voor een enkele reis zijn punten ook handig. Dat is meestal de helft van het aantal punten voor een retourtje in tegenstelling tot betaalde tickets.
  zondag 2 september 2012 @ 22:26:52 #149
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_116327888
Heeft er iemand ervaring met de American Express/Flying Blue SILVER creditcard?

Ik zie enkele aantrekkelijke punten:
1. Je spaart met iedere uitgave (0,8 miles per ¤) + 1 mile per euro dat ieder KLM/AF ticket kost
2. Met iedere aankoop verleng je de geldigheid van je miles met 20 maanden
3. Je kunt aardig wat bonusmiles sparen via partnerbedrijven waar ik nu al regelmatig gebruik van maak.

Ik vlieg namelijk niet heel vaak, maar meestal wel aardige afstanden (30K per jaar). Het komend jaar verwacht ik minimaal het dubbele te vliegen, plus dat ik met de credit card ook enkele tickets voor anderen zal kopen. Voor die extra tickets zal ik wel geen miles krijgen omdat ik ze niet zelf vlieg, maar wel vanwege de uitgave met de credit card.

nadeel?
Het sparen van miles door middel van vliegen zal toch de hoofdmoot blijven, maar in tegenstelling tot het programma van British Airways (waar ik nu mee spaar), is het voor mij niet duidelijk hoeveel miles ik per vlucht kan verdienen. Is het mogelijk dat ik een KLM-ticket boek in de goedkoopste ticketklasse (binnen economy) en dat ik daardoor minder miles krijg dan de afstand van de vlucht zelf?
[b]@RemiLehmann[/b]
  zondag 2 september 2012 @ 22:43:14 #150
15080 static
pi_116328930
Ik heb de gouden versie. Je kunt het aantal miles per klasse hier terugvinden:

http://www.klm.com/travel(...)ding_miles/index.htm
pi_116426492
Is er bij M&M de optie van een andere status bereiken (ipv xx xxx miles) met aantal vluchten vervallen? Vind het nergens.
Ook zijn de miles die ik krijg om naar China te vliegen fel verminderd tegenover de vorige keer...

Ik moet binnen de komende 4 maanden 3 maal naar China vliegen (4 vluchten per trip).
Nu heb ik eerder dit jaar al een keer met FB 4 vluchten gehad (heel lage aantal miles) en bij M&M 2 vluchten (+/- 6000 miles) gehad.

Welke zou ik best kiezen voor de resterende vluchten?
  woensdag 5 september 2012 @ 21:29:41 #152
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_116436971
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 17:05 schreef ASSpirine het volgende:
Is er bij M&M de optie van een andere status bereiken (ipv xx xxx miles) met aantal vluchten vervallen? Vind het nergens.
Ook zijn de miles die ik krijg om naar China te vliegen fel verminderd tegenover de vorige keer...

Ik moet binnen de komende 4 maanden 3 maal naar China vliegen (4 vluchten per trip).
Nu heb ik eerder dit jaar al een keer met FB 4 vluchten gehad (heel lage aantal miles) en bij M&M 2 vluchten (+/- 6000 miles) gehad.

Welke zou ik best kiezen voor de resterende vluchten?
M&M zilver is bij 30 vluchten, zo haal ik hem ieder jaar

http://www.lufthansa.com/(...)635&l=en&cid=1000232
pi_116437747
Mjah, dat haal ik dus al zeker niet...
  Moderator maandag 10 september 2012 @ 10:46:44 #154
45833 crew  Fogel
pi_116594724
Eurobonus heeft vaak goede aanbiedingen, beter dan KLM naar mijn mening. Ook de surcharges zijn een stuk minder (en die zijn de reden dat ik 125k++ punten heb staan, een normaal ticket boeken is bijna even duur).
Ik vlieg vanaf Noorwegen naar Dusseldorf, samen met mijn zoon, economy extra op de heenweg en business class op de terugweg voor maar 22500 punten (die ook nog eens een stuk sneller te verdienen zijn dan bij KLM) en ca 110¤.
pi_116982076
ik heb 10.000 KLM Flying Blue Miles, kan ik daar wat mee? :@ bijvoorbeeld korting krijgen op een volgende vliegticket?
pi_116983795
Je kunt binnen Europa vaak al voor 5.000 miles en bijbetaling een enkeltje vliegen. Hangt allemaal wel af van beschikbaarheid, data, etc. Maar toch, je kunt het proberen.
  woensdag 19 september 2012 @ 16:10:01 #157
15080 static
pi_116984426
pi_116987110
quote:
enkeltje Amsterdam-Parijs is al 20.000 (Classic Award) :') die hele Miles kunnen me gestolen worden..
  woensdag 19 september 2012 @ 17:25:47 #159
15080 static
pi_116987765
10.000 is dan ook niks. :+
pi_116987795
quote:
13s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:10 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

enkeltje Amsterdam-Parijs is al 20.000 (Classic Award) :') die hele Miles kunnen me gestolen worden..
Er zijn eindeloos vaak aanbiedingen, ik vlieg meestal voor 5000. Gewoon zoeken als je toch een keer iets boekt. Het is met name ideaal als je een keer een enkeltje nodig hebt. Met cash zijn enkeltjes bij KLM/AF niet te betalen, met punten wel.
pi_116988393
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:26 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Er zijn eindeloos vaak aanbiedingen, ik vlieg meestal voor 5000. Gewoon zoeken als je toch een keer iets boekt. Het is met name ideaal als je een keer een enkeltje nodig hebt. Met cash zijn enkeltjes bij KLM/AF niet te betalen, met punten wel.
bedoel je 5000 zonder bij betalen?? :@
pi_116988446
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:39 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

bedoel je 5000 zonder bij betalen?? :@
Je moet altijd bij betalen.
pi_116988778
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:40 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Je moet altijd bij betalen.
kan je net zo goed met een charter vliegen..
pi_116989480
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:46 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

kan je net zo goed met een charter vliegen..
Soms, soms niet. En voor een enkeltje is het briljant. Daarbij vlieg ik nooit met charters.
pi_116989531
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:58 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Soms, soms niet. En voor een enkeltje is het briljant. Daarbij vlieg ik nooit met charters.
ik heb echter niets aan enkeltjes, ik boek altijd retourtjes. :P
pi_118857248
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie. Heb inmiddels een klein aantal miles bij Miles&More vergaard afgelopen jaar, plm 13k. Ik heb gezien dat je hiervoor een retourtje in Europa kan boeken, in de aanbieding, of bijvoorbeeld een nieuwe reistas kan kopen.
Toevallig heb ik een nieuwe nodig, maar weet niet of het echt voordelig is om de punten daarvoor te gebruiken.

Alternatief is nog even doorsparen om zo volgend jaar of een jaar later een intercontinentale vlucht met miles te kopen.

[ Bericht 3% gewijzigd door HomoSaabiens op 05-11-2012 18:18:48 ]
TRV
pi_118881776
quote:
5s.gif Op maandag 5 november 2012 18:11 schreef HomoSaabiens het volgende:
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie. Heb inmiddels een klein aantal miles bij Miles&More vergaard afgelopen jaar, plm 13k. Ik heb gezien dat je hiervoor een retourtje in Europa kan boeken, in de aanbieding, of bijvoorbeeld een nieuwe reistas kan kopen.
Toevallig heb ik een nieuwe nodig, maar weet niet of het echt voordelig is om de punten daarvoor te gebruiken.
Is het een bepaald merk tas waarvan je de kwaliteit kunt nagaan ? Zo niet, dan zou ik er vanuit gaan dat het niet zoveel bijzonders is. Verder is het ook mogelijk dat je moet betalen voor verzendkosten of servicekosten oid, waardoor het aanbod al minder interessant wordt. Dit kun je nagaan door een fake order te plaatsen.

Ik heb zelf altijd de indruk dat vluchten en upgrades de relatief betere aanbiedingen zijn in de miles shops. Logisch ook omdat dit de diensten van de maatschappij zelf zijn, die ze niet hoeven in te kopen. Een hotel overnachting is soms ook relatief gunstig.

Alleen als de miles bijvoorbeeld 1 januari waardeloos aflopen en ik heb geen reisplannen voor die tijd, dan zou ik een product uit de shop bestellen. Anders gewoon doorsparen.
pi_118891254
OK, thanks. Het gaat om een tas van Deuter, wat op zich goed spul is.

Punten verlopen voorlopig niet, wat dat betreft is er geen haast.
TRV
pi_119084813
Ik neem al die kaarten altijd met een korrel zout en zie het iets wat ik op de koop toe krijg vanwege het reizen. Meer niet. Men vindt het dan ook altijd raar als ik nonchalant reageer als men mij weer iets aanbiedt of melding maakt omdat ik zus en zo heb,in aanmerking kom voor een en ander en of ik daar gebruik van wil maken. Ik zie het altijd een beetje als een AH verhaal. Men heeft allerlei leuke aanbiedingen voor je als je veel geld uitgeeft en dweept dan men wat je allemaal "gratis"krijgt alleen het lullige is dat ik altijd dingen kies die daar nooit onder vallen en ik dus altijd de volle mep betaal
en nooit gebruik kan maken van die leuke kortingen. En als het kortingen zijn dan vind ik het vaak kortingen/attenties van niets.

Moet ook altijd lachen als ik door zo een speciaal aangegeven poortje mag lopen wat dan voor 1st en businessclass reizigers is en je idee moet geven dat je echt een hele speciale behandeling krijgt terwijl ik het eigenlijk meer zie als een service die je normaliter gewoon mag verwachten als gemiddelde passagier.

Ik weet nog vroeger als je KLM (DC 8) 1st class reisde kreeg je van die blauwe huisjes altijd die ik nu ergens als raamversiering ergens heb neergezet en afgeveegd na de zolder eens te hebben opgeruimd.
pi_119086484
Die huisjes heb je nog steeds, in business. Verder goed verhaal, duidelijk 'too cool for school'...
  zondag 11 november 2012 @ 15:32:19 #171
15080 static
pi_119086687
En alleen naar buiten Europa. Heb ook een kast vol met dat spul.
pi_119916707
Even een herinnering: check of je miles hebt die op 31 december aanstaande vervallen. Mogelijk kun je er nog iets voor kopen voordat ze waardeloos aflopen.

Noot hierbij: als je een vlucht boekt met frequent flyer miles, dan besteed je de miles op het moment van het boeken. De vlucht zelf hoeft niet voor 31 december te zijn en kan dus ook ergens in 2013 plaatsvinden.
  Moderator dinsdag 4 december 2012 @ 13:59:23 #173
45833 crew  Fogel
pi_119917072
Bij KLM kan je als alternatief een retour boeken eens per 20 maanden om je punten te behouden. Of een Amex kaart co-branden, krijg je bij de meeste opties ook 2 of meer qualifying flights erbij zonder dat je ervoor moet vliegen.
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:11:57 #174
15080 static
pi_119917448
Een aankoop met de FB Amex kaart is al genoeg. Reep chocolade ofzo.
  Moderator dinsdag 4 december 2012 @ 14:14:45 #175
45833 crew  Fogel
pi_119917536
Probleem is alleen dat Amex zo goed als nergens waar ik kom geaccepteerd wordt -O-
Maar een keer het ding door een parkeerautomaat, of aan itunes koppelen, en je bent al klaar inderdaad.
En bij iedere aankoop verlengt het de houdbaarheid van je punten begreep ik.
Zouden ze bij SAS ook moeten doen... daar gaan de punten gewoon na 3 jaar down the drain.
pi_119920174
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 14:14 schreef Fogel het volgende:
Probleem is alleen dat Amex zo goed als nergens waar ik kom geaccepteerd wordt -O-
Maar een keer het ding door een parkeerautomaat, of aan itunes koppelen, en je bent al klaar inderdaad.
En bij iedere aankoop verlengt het de houdbaarheid van je punten begreep ik.
Zouden ze bij SAS ook moeten doen... daar gaan de punten gewoon na 3 jaar down the drain.
herkenbaar :')
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_119923090
Amex probleem heb ik weinig last van. Reis iets van 100 dagen per jaar met amex voor werk, en misschien max 5 procent van de tijd iemand die er moeilijk over doet.
  dinsdag 4 december 2012 @ 16:57:09 #178
15080 static
pi_119923209
Sterker nog: ben het geloof ik nog nooit tegengekomen.
pi_119923275
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 16:57 schreef static het volgende:
Sterker nog: ben het geloof ik nog nooit tegengekomen.
Sommige koffie tentjes in Stockholm doen er lastig over, dat is het enige wat ik kan herinneren. En sommige winkels zeuren soms, het is de duurste kaart voor hen.
  Moderator dinsdag 4 december 2012 @ 16:59:09 #180
45833 crew  Fogel
pi_119923300
In Noorwegen kan ik bij de ICA (supermarkt) met amex betalen, maar niet bij de bouwmarkt, garage, interieurwinkels (zelfs de duurdere), etc etc. Tickets, hotels, autohuur en dat soort reisgerelateerde dingen is geen probleem.
pi_119924542
Duitsland, Fankrijk, Ierland, Belgie, Nederland helft van de tijd wordt Amex niet geaccepteerd. Het zal voor de aanvrager (mijn baas) wel de goedkoopste zijn maar het is veruit de duurste voor degene die hem moet accepteren. Komt ook nog wel eens voor dat ik wel met Amex kan betalen maar dat ze 3 tot 5% bij de hotelrekening opzetten.
pi_119924910
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 17:29 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Duitsland, Fankrijk, Ierland, Belgie, Nederland helft van de tijd wordt Amex niet geaccepteerd. Het zal voor de aanvrager (mijn baas) wel de goedkoopste zijn maar het is veruit de duurste voor degene die hem moet accepteren. Komt ook nog wel eens voor dat ik wel met Amex kan betalen maar dat ze 3 tot 5% bij de hotelrekening opzetten.
Nogmaals, ik reis enorm veel en vooral in de landen die jij noemt. Zelden problemen, kan me echt alleen een tent in Stockholm herinneren.
pi_119925020
prima, kan zijn. Ieder zijn eigen ervaring. Ik zou het van harte toejuichen als mijn baas besluit van kaart te wisselen naar of Visa of Mastercard.
pi_119959148
Per Februari terug van AAdvantage Platinum naar Gold en geen Hilton Honors Silver meer..jammer :(

Ben ik de enige AA'er hier overigens?
pi_119959648
Geen idee, maar ik mijd elke amerikaanse airline.
  vrijdag 7 december 2012 @ 22:55:15 #186
15080 static
pi_120060172
Wat is jullie eindstand dit jaar? Ben niet zo ver gekomen als vorig jaar en vlieg nog één keer dit jaar.

FB:

Level Miles balance¹ 113513 Miles
Qualifying flights² 26 flights
pi_120064280
Ik heb nog niet eens genoeg tier points om mijn status voor volgend jaar te behouden. :'( Maar ik heb gelukkig nog drie maanden...
pi_120065597
Miles&More: 40 qualifying flights, 45,000 miles. Allemaal korte vluchten dus :)
pi_120068015
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 00:37 schreef LintuxCx het volgende:
Ik heb nog niet eens genoeg tier points om mijn status voor volgend jaar te behouden. :'( Maar ik heb gelukkig nog drie maanden...
ach gossie :)
Ik ben ook door dat diepe dal gegaan toen ik m'n flight stauts kwijtraakte. Het kost je een paar jaar maar je komt er wel weer overheen :P
  Moderator zaterdag 8 december 2012 @ 10:10:35 #190
45833 crew  Fogel
pi_120068054
Voor mij is het back to basic... Dit jaar nauwelijks gevlogen, vorig jaar nét mijn gold kwijtgeraakt en dit jaar silver geweest en vanaf maart dus weer basic.
Heb wel bijna 130.000 punten staan, dus ik kan nog een paar bonusvluchten maken.
pi_120068693
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 10:07 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

ach gossie :)
Ik ben ook door dat diepe dal gegaan toen ik m'n flight stauts kwijtraakte. Het kost je een paar jaar maar je komt er wel weer overheen :P
:D

Ik heb er maar een jaartje van kunnen genieten, maar ik ben plannen aan het smeden om mezelf nog net te redden. Dit jaar een internationale verhuizing gehad, daardoor stond het reizen even op een laag pitje.

Helemaal flauw was dat ik mijn Aer Lingus Gold kaart nét een maand voor ik Dublin permanent verliet opstuurde. Na vijf jaar sparen. :')
pi_120070306
Dit jaar was slecht voor FB, maar ik probeer die combinatie ook echt te mijden. Vorig jaar wat lange vluchten geprobeerd, niet bevallen. Dus bij FB van Gold naar Silver

Level miles: 27579 (waarvan nog wat van vorig jaar)
Qualifying flights: 7

Bij BA echter daardoor meer gevlogen. Inmiddels binnen Gold ook gepromoveerd naar de Gold Guest List (als je x aantal jaren meer dan 3000 Tier Points vliegt). Dit jaar zal dat weer verlengd worden. Helpt enorm op lange vluchten, ik word intercontinentaal nu 50% van de tijd van Business naar First gezet _O-

Tier Points: 3620 (geen idee hoeveel vluchten, dat geeft de BA nooit goed weer. Ga uit van 80-100?)
pi_120071623
Ik was Silver bij Air Berlin (Topbonus) en blijf dat in 2013.
Ik was Silver bij Malaysia Airlines (Enrich) en blijf dat in 2013.

Toevalligerwijze zijn beide maatschappijen onlangs lid geworden van One World. Daardoor ben ik straks twee maal One World Ruby member. Als ik me binnenkort verveel, wil ik nog eens nagaan of het dan niet op te tellen valt tot een level hoger.
pi_120261632
Naast Flying Blue miles ook de AMEX gold card om wat extra bij te sparen. Vind die kaart een aardig goede deal, omdat er ook een reis- en annuleringsverzekering bij zit met goede voorwaarden. De ¤140 per jaar dus wel waard.

Keerzijde is wel dat je niet overal kunt betalen met het ding. Restaurants zijn meestal ok. Voor dagelijkse boodschappen in ieder geval hier:

Etos, Hornbach, Shell, BP, Paypal

Meer tips zijn welkom ;-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Nucky op 13-12-2012 15:00:11 ]
pi_120261827
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:30 schreef Nucky het volgende:
Naast Flying Blue miles ook de AMEX gold card om wat extra bij te sparen. Vind die kaart een aardig goed deal, omdat er ook een reis- en annuleringsverzekering bij zit met goede voorwaarden. De ¤140 per jaar dus wel waard.

Keerzijde is wel dat je niet overal kunt betalen met het ding. Restaurants zijn meestal ok. Voor dagelijkse boodschappen in ieder geval hier:

er is een verschil tussen level miles en award miles. Als je een amex erbij neemt spaar je voor je award miles. Om naar een andere level tegaan moet je gewoon veel met klm/af of partner vliegen om in aanmerking te komen van de level miles.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Flying_Blue#Level_en_award_miles

FB:

Award Miles balance 24750 Miles
Level Miles balance¹ 6346 Miles
Qualifying flights² 10 flights

Skywards:
6000 miles
pi_120262251
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:36 schreef DancePlaza het volgende:

[..]

er is een verschil tussen level miles en award miles. Als je een amex erbij neemt spaar je voor je award miles. Om naar een andere level tegaan moet je gewoon veel met klm/af of partner vliegen om in aanmerking te komen van de level miles.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Flying_Blue#Level_en_award_miles

Dat weet ik, maar was de vraagstelling hier niet. Die was; waar nog meer de AMEX kaart goed te gebruiken.
pi_120266553
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:30 schreef Nucky het volgende:
Naast Flying Blue miles ook de AMEX gold card om wat extra bij te sparen. Vind die kaart een aardig goed deal, omdat er ook een reis- en annuleringsverzekering bij zit met goede voorwaarden. De ¤140 per jaar dus wel waard.

sommige mensen hebben er nooit problemen mee :)
pi_120267820
Inderdaad, hotels, taxi's, tickets, etc... Alleen niet bij supermarkten hoor ik, maar heb ik nooit geprobeerd.
pi_120268781
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 14:34 schreef Bajskorv het volgende:
Inderdaad, hotels, taxi's, tickets, etc... Alleen niet bij supermarkten hoor ik, maar heb ik nooit geprobeerd.
Idd. hotels taxi's etc. geen probleem. Zou mooi zijn als het bij de AH kon, maar dat geldt voor alle creditcards. Als buitenlander ben je hier gewoon fucked in een normale supermarkt.
pi_120269173
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 14:57 schreef Nucky het volgende:

[..]

Idd. hotels taxi's etc. geen probleem. Zou mooi zijn als het bij de AH kon, maar dat geldt voor alle creditcards. Als buitenlander ben je hier gewoon fucked in een normale supermarkt.
Valt mee, ik kan met mijn Engelse passen ook prima in de supermarkt betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')